خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آموزش اندازگیری با متر نابینایی

برای این که یک فرد کم بینا یا نابینا استقلال بیشتری داشته باشد یکی از مهارتهای کاربردی اندازگیری کردن اشیا مختلف با متر است. گاهی لازم می شود که بدانید طول یک شیء یا عرض آن چقدر است.
نکته: اصولا سمتی که اندازه آن بیشتر است طول و آن سمت که اندازه آن کمتر است عرض در نظر گرفته می شود. مثلا در مورد یک میز این طور است. البته معمولا در مورد اشیای سه بُعدی یک بُعد هم ارتفاع شیء است.

خوب اندازگیری را به سه دسته تقسیم می کنم چون هر یک روش خود را دارد و جداگانه توضیح می دهم.
1. اشیایی که باید اندازه آنها به میلیمتر دقیق اندازه گیری شود.
2. اندازگیری اشیای کوتاه تر از یک متر
3. اندازگیری اشیای بلند تر از یک متر

اشیای که باید اندازه آنها به میلیمتر دقیق اندازه گیری شود.

رک بگویم اگر در اندازگیری که لازم دارید باید در حد میلیمتر دقیق باشد، یک فرد نابینا با متر نابینایی قادر به انجام آن نیست. اما خبر خوب این است که چنین اندازگیریهای دقیقی به ندرت نیاز است.

اندازگیری اشیای کوتاه تر از یک متر

اگر می خواهید طول یک شیء را اندازه بگیرید مثلا طول یک کتاب یا یک جعبه،
1. سر فلزی متر را روی ابتدای طول جعبه طوری بگذارید که دقیقا روی لبه آن باشد. یعنی از لبه جعبه بیرون نزده باشد.
2. توجه کنید، که فلز سر متر معادل یک سانتیمتر است و هر پرچ یا برجستگی های مشابه نماد یک سانتیمتر دیگر هستند.
مثال اگر اندازه گرفتید و شمردید، طول آن شی تا سه پرچ بعد از فلز ابتدای متر است طول آن می شود، 1 به علاوه 3 برابر 4 سانتیمتر.
معمولا روی شماره 10 دوتا پرچ وجود دارد و به همین ترتیب روی اعداد 20 30 40 و الا آخر
به این ترتیب شما مجبور نیستید تمام پرچها را یکی یکی بشمارید. بلکه دست می کشید و به ازای هر بار که دو پرچ روی هم لمس کردید می گویید. 10 20 30 40…
و بعد به جایی می رسید که طول شیء تمام می شود فقط چند پرچ آخر بعد از آخرین پرچ دوتایی را می شمارید.
مثلا به عدد 70 رسیده اید و حال می شمارید، و متوجه می شوید 4 پرچ هم بعد از آخرین پرچ دوتایی بوده است می شود. 70 به علاوه 4 می شود 74 سانتیمتر.
4. حالا سوال پیش می آید اگر طول چیزی بین دو پرچ بود چه؟ در این حالت اگر دقیقا وسط دو پرچ بود آن را نیم سانتیمتر بگیرید و اگر نزدیک به یکی از پرچ ها بود آن عدد را به بالا یا پایین گِرد کنید.
اگر با عمل گِرد کردن درریاضی آشنا نیستید، در مورد عمل ریاضی گِرد کردن مطالعه کنید. اما به زبان ساده اگر عدد اعشاری مانند 2.75 داشته باشیم یعنی عددی نزدیکتر به 3 تا نزدیکتر به 2 آن را 3 می گیریم و اگر عددی مثلا 2.35 داشته باشیم که به عدد 2 نزدیکتر است، آن را 2 فرض می کنیم.
نکته: اگر در حال اندازگیری چیزی هستید که مثلا باید جانب احتیاط را رعایت کنید تا کوچک نباشد بهتر است تمام اعداد اعشاری را به عدد بعدی گِرد کنید. یعنی به زبان متر نابینایی اگر چیزی بین دو پرچ بود آن را معادل پرچ بعدی بگیرید. مثال اگر طول چیزی شده بود بین پرچ سوم و چهارم اگر نگرانید که آن اندازه کوچک نباشد. آن را 4 بگیرید. و اگر نگرانید که اندازگیری ها زیادی بزرگ نباشند آن را 3 بگیرید.

اشیای بلند تر از یک متر

خوب اگر طول شیء را خواستید اندازه بگیرید که بزرگتر از یک متر است، مثلا یک میز،
0. شما ابتدا باید بدانید طول خود متری که استفاده می کنید چقدر است. توجه کنید که بعضی مترها طولشان یک و نیم متر است و برخی طولشان یک متر است.
1. سر فلزی متر را روی ابتدای طول میز طوری بگذارید که دقیقا روی لبه آن باشد. یعنی از لبه میز بیرون نزده باشد.
2. متر را در امتداد لبه میز پهن کنید و دقت کنید که تا خوردگی یا پیچیدگی نداشته باشد. بهتر است دستتان را در طول متر بکشید تا مطمئن شوید که هم متر تا نخورده و هم چک کنید که متر دقیقا بر روی لبه میز امتداد یافته است.
3. حالا انگشتتان را کنار فلز انتهای متر بگذارید. فلز انتهای متر را بلند کنید و به عنوان سر متر در نظر بگیرید و آن را روی همان جا که انگشتتان را گذاشته بودید قرار دهید و اندازگیری را به همان ترتیب که در قدم یک گفته شد ادامه دهید. این کار را انقدر ادامه دهید تا به انتهای لبه میز برسید
3. حال باید پرچ ها را از سر متر تا جایی که لبه میز است به همان ترتیب که در بخش “اشیای کوتاه تر از یک متر” توضیح داده شد، بشمارید و با تعداد دفعاتی که متر را بلند کرده اید جمع بزنید.
یک مثال موضوع را روشن می کند. فرض کنید طول خود متری که در دست داریم یک و نیم متر بوده است. و ما 2 بار متر را بلند کرده ایم و حالا هم از سر متر شمرده ایم، شده است 65 سانتیمتر خوب حالا حساب می کنیم 2 ضرب در 1.5 می شود 3 این می شود 3 متر 3.0 به علاوه 65 می شود 3.65

موفق باشید

۹ دیدگاه دربارهٔ «آموزش اندازگیری با متر نابینایی»

سلام. چه مطلب آموزنده و کاربردی خوبی. واقعا سپاس گزارم. یه سوال از خدمتتون داشتم، آیا شما از کارکرد مترهای دیجیتال هم خبر دارید و آیا برای ما هم میتونن اون مترها دسترس پذیر باشن یا نه؟ یا حتی نرم افزارهایی هستند که برای اندازه گیری طول روی گوشی نصب میشن، از دسترس پذیری اونها هم اطلاعی دارید یا خیر؟

این گونه نرم افزارها خیلی زیادن من در مورد دسترس پذیریشان نمی دانم.آنها نیاز به این دارند که شی ای که باید اندازگیری شود خیلی دقیق در کادر مشخص شده قرار گریند و این نیاز به دیدن صفحه گوشی و کار با دوربین گوشی دارد وگر نه ممکن است بجای شی دیگری را بجای شی مورد نیاز خود اندازه گیری کنید.نمی دانم. به همین دلیل فکر نکنم خیلی به کار بیایند. در مورد اینکه آیا متر دیجیتال گویا وجود دارد من اطلاعی ندارم. ولی خوب اگر هم باشد هزینه زیادی دارد در حالی که با وسیله ساده و ارزا مشابه هم کار شما راه می افتاد.

سلام بر جناب خدایاری بزرگوار
چه شناسنامه ای و من حقیقتا ممنونم ازتون و البته از همکارانتون بابت تلاشهایی که در پروژه nvda دارید و مرسییی خدا قوتتون باشه.
“شادیار” هم اسم واقعا عالییی هست کلا می خواستم اینو نگما ولی خب گفتم دیگه خخخخخ

برم حالا متن رو بخونم بیام

واقعا بسیار بسیار عالی توضیح دادید
کاملا روشن
ممنون
حتما مورد استفاده دوستان قرار خواهد گرفت این مطلب آموزشی شما.

راستی منم فکر کنم راهنمایی بودم توی یه مسابقه یه متر نابینایی برنده شدم, هنوز هم دارمش و جدی چه جایزه خوبی بوده ها

دیدگاهتان را بنویسید