خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نابینایان و کم بینایان و سرسختی روان شناختی – ماحصل پایان نامه من

سلام بر همگان
امید بر آن دارم که در نهایت حد اعلی حالتان عالی و ایامتان نیز بر چرخ مراد گردان باشد
شکلک خداییش چقدر نوشتن این پست سخته هاااا من حال ندارم رسمی و ادبی بنویسم خب آخهههه!
در همین مجال جاده خاکی هم بگم من اصل مطلب رو می نویسم بگذریم دیگه از اعداد و ارقام sig و p و انحراف معیار و spss و آمار توصیفی و استنباطی و اون جدول مدول هاش…

همگی دستها به زیر چانه برید تو حس توجه و تفکر و تأمل که می خوام براتون بگم چی دریافتم از پژوهش خویش پیرامون “مقایسه سرسختی روان شناختی نابینایان و کم بینایان ورزشکار و غیر ورزشکار”

بله جونم به صورت خلاصه براتون بگه که:
ای وااای بر ما نابینایان و کم بینایان که کلا میشه گفت از نظر سرسختی روانشناختی نسبت به همتایان بینای خویش چه ورزشکارمون و چه غیر ورزشکارانمون در سطوح پایینتری هستیم.
اول میانگین ها رو می گم تا بفهمیم که چند چندیم
و بعدش میرم براتون یه جاهایی از پایان نامه م رو کپی پیست می کنم که اصلا ببینید این “سرسختی روانشناختی” چی هستش آیا؟

پرسشنامه ای که من برای سنجش سرسختی روانشناختی ازش استفاده کردم پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا و دارای 20 تا سوال بود.
با پاسخ به سوالات که هر سوالی هم چهارتا گزینه داشت, هر آزمودنی می تونست نمره ای بین 0 تا 60 بگیره.
البته بگم این سرسختی سه تا خورده مقیاس هم داره “تعهد, کنترل, مبارزه جویی” که حالا جمع نمرات یه تعداد از سوالات باهم, هم نمره هر خورده مقیاس رو مشخص می کنه.

از خورده مقیاس ها که بگذریم

آقایون امینپور و زارع توی کتاب خودشون با عنوان “کاربرد آزمونهای روانی، حسن امین پور، حسین زارع، پیام نور” که گویا شده و منم دقیقا اسم فولدر مربوطه رو کپی نمودم براتون که اگر خواستید بیابید راحتتر بیابیدش, این آزمون ما رو هنجاریابی کردند که من خلاصه در مورد سرسختی براتون می گم.

افرادی که از نظر سرسختی در سطح خیلی بالا قرار دارند نمره شون: 53 به بالا میشه.
افرادی که از نظر سرسختی در سطح بالا قرار دارند نمره شون: 40 تا 52 میشه.
افرادی که از نظر سرسختی در سطح متوسط قرار دارند نمره شون: 27 تا 39 میشه.
افرادی که از نظر سرسختی در سطح پایین قرار دارند نمره شون: 15 تا 26 میشه.
و افرادی که از نظر سرسختی در سطح خیلی پایین قرار دارند نمره شون: کمتر از 15 میشه.

خب حالا بریم سراغ نتایج حاصله از پژوهش من:
نمره میانگین سرسختی گروه نابینایان و کم بینایان ورزشکار پژوهش من شده 41.26
و نمره میانگین سرسختی گروه نابینایان و کم بینایان غیر ورزشکار شده 32.09

اگه دقت کنیم در اعداد و ارقام کاملا واضح بدون توضیحات من همه چیز مشخص و معلوم هست, حتی گروه ورزشکار ما هم از نظر سطح سرسختی هرچند در سطح بالا هست ولی به عددش که دقت کنیم خییلیی نزدیک به سطح متوسط.
از اون طرف هم میانگین سرسختی غیرورزشکارهامون هم در سطح متوسط تقریبا رو به پایین هست.

اینا همه یعنی اینکه دوستان کم بینا و نابینای عزیزم
ما حالا به هر علت یا دلیل یه سری از فاکتور های روانشناختی که باید داشته باشیم رو کم داریم یا این که نداریم یا اصلا باید خیییلی داشته باشیم و خیلیش رو نداریم…
باید بگردیم دنبال راه کار هایی که کمکمون کنه, بهمون یاد بده, چطور با مسائل زندگیمون برخورد کنیم, چطور ناملایمات رو تعبیر و تفسیر کنیم, چطور وقتی شکست می خوریم دست خودمون رو بگیریم و بلندش کنیم و دوباره قدرتمندتر از قبل راهش بندازیم, چطور نداشته های خودمون را بپذیریم, داشته هامون رو ببینیم و خیلی چطور های دیگه….
که ندونستن اونها باعث میشه نتونیم اون طور که باید و شاید طعم آرامش و موفقیت رو بچشیم, نتونیم درست شاد باشیم و خیلی اوقات اعتماد به نفسمون هم مشکل دار میشه و …
تازه حتی ممکن هست ما از دیدگاه و نظر دیگران فرد موفقی باشیم ولی وقتی مثلا همین سرسختی روانشناختی رو در سطح کم داشته باشیم, باز هم خودمون رو فرد موفقی نمی دونیم, باز شاد نیستیم و زندگیمون پر هست از نگرانی های کوچیک و بزرگی که به هر طرف نگاه می کنیم بهمون دهنکجی می کنند و فشار روی فشار که باید تحمل کنیم…

خب پژوهش من از نظر آماری به صورت معنیداری این رو اثبات کرد که دوستان ورزشکار ما دارای سرسختی روانشناختی بالاتری به نسبت دوستانی هستند که ورزش نمی کنند و این یعنی یه راه که ما بتونیم به خودمون کمک کنیم, البته به نظر من راهکارهای خیلی زیادی وجود داره که خب باید بگردیم و بیابیم باشد که با افزایش سرسختی خود و زیرشاخه های آن رستگار شویم…

و جمله پایانی من قبل از توضیح در مورد سرسختی و چیستی اون:
ما نابینایان و کم بینایان همیشه خواستیم و در کنارش هم تلاش کردیم و به خیلی از موفقیت ها هم رسیدیم
ولی بیاید از این به بعد به جای رسیدن به صرف موفقیت
به جای اینکه فقط بخوایم خودمون رو با موفقیتها و بالندگیهامون اثبات کنیم
بیایم و با وجود عدم سلامت جسم که عموما و اکثرا هم کاری از دستمون براش بر نمیاد, این مصیر رو با سلامت روان پیش بریم,
بیاید اگر روی قله موفقیت ایستادیم به خودمون این فرصت رو بدیم که موفقیتمون رو باور کنه و شاد باشه,
بیاید به خودمون یاد بدیم که می تونه سالم باشه و سلامت فقط در جسم خلاصه نمیشه
بیاید به خودمون بفهمونیم که ما نباید و نباید و نباید از نظر فاکتورهای سلامت روان این قدر با فاصله زیاد از بیناها ایستاده باشیم و توی این مورد بخوایم که ازشون جلو بزنیم و خودمون رو اثبات کنیم…

شکلک اینا همه شد یه جمله خخخخخ

******

مطالعات روانشناسان نشان داده که بین رویدادهای استرسزا و اختلالات روانشناختی، عوامل تعدیل کننده ای وجود دارد که موجب می شود رویدادهای استرسزا، اثرات متفاوتی بر افراد به جای بگذارند و متأسفانه نابینایان و کم بینایان با توجه به معلولیت و شرایط جسمانی و محدودیت های ناشی از آن بیش از همتایان بینای خویش استرس را تجربه نموده و در معرض آن قرار می گیرند.

سرسختی بعنوان یک ویژگی شخصیتی نحوه مقابله با استرس زاها را در افراد تعدیل می کند.
به عقیده کوباسا که مفهوم شخصیت سرسخت را ابداع کرد و آن را به عنوان متغیر مداخله گر در تعدیل ارتباط میان استرس و بیماری مورد بررسی قرار داد افرادی که از سرسختی زیادی برخوردارند، هرچند درجه بالایی از استرس ها را تجربه می کنند، ولی بیمار نمی شوند. این افراد از نظر ویژگی سرسختی، متفاوت از کسانی هستند که در شرایط پر استرس بیمار می شوند.

اشخاصی که از تعهد بالایی برخوردار هستند به شدت درگیر انجام فعالیت می‌شوند و به اهمیت و ارزش کارشان باور دارند. اشخاص برخوردار از کنترل بالا باور دارند که واقعاً می‌توانند بر رویدادهایی که با آن‌ها مواجه می‌شوند تأثیر بگذارند, آن‌ها پافشاری زیادی بر مسئولیت خود نسبت به زندگی دارند. افرادی که دارای حس چالش هستند تغییرات زندگی را عادی می‌دانند و این تغییرات را تهدیدآمیز نمی‌بینند, آنان حتی به استقبال تغییرات زندگی رفته و آن‌ها را به عنوان محرک و فرصتی برای رشد مغتنم می‌شمارند.
در واقع سرسختی روانشناختی ساختار واحدی است که از عمل یکپارچه و هماهنگ این سه مؤلفه باهم سرچشمه می‌گیرد.
سرسختی محافظی در برابر استرس و تأثیرات آن می‌باشد.
در مطالعات صورت گرفته مشخص شده که افراد دارای انتظارات سرسختی بیشتر نسبت به افراد با کار آمدی کم تر, احتمالاً بیشتر در جست و جوی راه حل های مناسب مشکلات و مسائل هستند.

نابینایان و کم بینایان درصد قابل توجهی از افراد معلول را شامل می شوند که بی تردید با مدیریت صحیح و آموزش دادن مهارت های مختلف چه در زمینه فعالیت های جسمانی و ورزش و چه در مورد مهارت های شناختی و نحوه برخورد مناسب در مواجهه با استرسزا ها و آموزش سرسختی به آنان و با فراهم نمودن شرایط مساعد برای ایشان که خود بتوانند شخصا با تکیه بر امکانات و توانمندی های خویش بر مسائل و مشکلات پیش رو در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی خویش فایق آیند که بی شک این امر بر میزان برخورداری آنان از سلامتی و کاهش عوارض ثانویه معلولیت تاثیری محسوس داشته و نه تنها آموزش ماهیگیری به این افراد بوده که موجب افزایش عزت نفس, اعتماد به نفس, شادکامی و سایر فاکتورهای روانشناختی مثبت در آنان می گردد, بلکه در سلامت روان و کاستن تنش در خانواده های دارای معلولین بینایی نیز تأثیر به سزایی داشته و در سطح گسترده تر و اجتماع نیز چنین نابینایانی برای جامعه مثمر ثمر بوده تا آنکه باری بر دوش آن باشند و همچنین دستگاه های اجرایی ذی ربط همچون سازمان بهزیستی قادر خواهند بود به گونه ای مناسب تر و در سطوح عمیقتر به انجام وظایف خویش در ارتباط با این دسته از معلولین بپردازند.
قابل ذکر است در صورت بی تفاوتی مسوولان نسبت به اهمیت نقش ورزش در بین مردم و بویژه معلولین بینایی و نیز آموزش مهارت های شناختی چون سرسختی به آنان, بی هیچ تردید در آینده ای نزدیک شاهد مشکلات بسیاری در جامعه خواهیم بود که درمان آن امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه از هم اکنون پیشگیری و راهکار سازنده اندیشیده شود.

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «نابینایان و کم بینایان و سرسختی روان شناختی – ماحصل پایان نامه من»

سلام، خیلی هم عالی و مفید، خسته نباشید و دست مریزاد، میگم ممکنه نمره ی بنده را برایم بفرستید تا از میزان سختی سرم در روانم یا همون سرسختی روانشناسیم مطلع بشم، (چون خودم فکر میکنم نمره ام خوب شده باشه) انشا الله که بر فراز قله های موفقیت بدرخشید آنچنان که خورشید را خیره کنید، یا علی.

سلام
بسیار بسیار ممنونم.
حتما حتما براتون خواهم فرستاد.

تو پست قبلی اولش نوشته بودم که به زودی پاسخ شخصی آزمون دوستانی که خواسته بودند رو براشون می فرستم ولی سیستمم هنگ کرد مجبور به ریسیت شدم و سیو نزده بودم و یادم رفت دوباره بگم و بنویسیم…..

حتما حتما ان شا الله تا چند روز آینده خواهم فرستاد

و شما همیشه در قله ها هستید
سر افراز و سربلند

سلام بر مادر خانمی بزرگمهر
بسیار بسیار ممنون و ان شا الله موفقیت های خودتون و آققا بزرگمهر عزیز…..

امیدوارم همین طور که میگید باشه و حقیقتا خوشحالم
مرسی از حضور دلگرم کننده تون
همیشه شاد سلامت و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید