خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتشار کتاب خودآموز نسخه استاندارد Gmail برای نابینایان

انجمن علمی-فرهنگی موج نور اصفهان به اطلاع می‌رساند؛ کتاب خودآموز نسخه استاندارد Gmail برای نابینایان به صورت متنی-صوتی آماده ارائه به علاقه‌مندان است.

این کتاب با قیمت ۲۰۰۰۰۰ ریال معادل ۲۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب گزیده‌ای از مقدمه آن در ادامه می‌آید.

برای تهیه این کتاب یک‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 و روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه از ساعت 12 تا 14 به جز ایام تعطیل با تلفن 03136687033 تماس بگیرید؛ همچنین می‌توانید با ارائه نام و نام خانوادگی و تلفن تماس به ایمیل انجمن به نشانی

Mojenoor84@gmail.com

درخواست تهیه این کتاب را ثبت کنید.

به امید روزهای روشن‌تر.

مقدمه کتاب خودآموز نسخه استاندارد Gmail برای نابینایان

به نام خداوند جان و خرد

GMail محبوب‌ترین سرویس ایمیل در جهان است که توسط شرکت Google ارائه‌می‌شود. این سرویس هم به‌صورت نسخه وب ارائه‌شده‌است و هم برنامه رسمی برای برخی سیستم‌های عامل مثل Android و IOS دارد.

نسخه وب این سرویس دارای دو حالت Basic HTML View یا نمای HTML ساده و Standard View یا نمای استاندارد است.

نسخه Basic HTML view ساده و سبک است و برای افرادی که سرعت اینترنت بسیار پایینی دارند ارائه‌شده. به دلیل سادگی، این نسخه بین افراد نابینا محبوب‌است. کار با نسخه Standard View این سرویس کمی برای کاربران صفحه خوان ها دشوارتر است اما با استفاده از این نسخه می توانیم به امکانات بسیاری که در GMail تعبیه شده دسترسی داشته باشیم. این نسخه در سال های اخیر از دسترس‌پذیری مناسبی برخوردارشده‌است و برای افراد نابینا قابل‌استفاده‌می‌باشد.

در این کتاب با نحوه کار با نسخه Standard View سرویس GMail با استفاده از صفحه‌خوان JAWS آشنامی‌شوید. البته با در نظر گرفتن تفاوت‌های بین دو صفحه‌خوان، می‌توانید از این کتاب برای کار با GMail با استفاده از صفحه‌خوان NVDA نیز استفاده‌کنید.

  • در فصل اول که به پیش‌نیازهای کار با Gmail مربوط است ابتدا با مفهوم ایمیل و با سرویس Gmail آشنا می‌شویم. سپس به نحوه ثبت نام و ورود به Google، فعال کردن حالت استاندارد و فعال کردن کلیدهای میانبر می‌پردازیم. در آخر نیز با محیط Gmail آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم که به تهیه و ارسال ایمیل اختصاص یافته است، روش ارسال ایمیل، پیوست پرونده، قالب‌بندی متن ایمیل، درج پیوند، درج پیوند دریافت پرونده از Google Drive و درج تصویر را می‌آموزیم.
  • در فصل سوم موارد مربوط به تهیه و ارسال ایمیل را دنبال می‌کنیم. در این فصل نحوه ارسال، مشاهده و انقضای پیش از موعد یک ایمیل محرمانه؛ ارسال ایمیل زمان‌بندی‌شده؛ ایجاد و درج امضا و لغو ارسال ایمیل را یاد می‌گیریم.
  • فصل چهارم به کار با ایمیل‌های دریافت‌شده اختصاص دارد. در این فصل با حرکت بین ایمیل‌ها، انتخاب برچسب، انتخاب دسته، خواندن ایمیل، استفاده از پیوست‌ها، ترجمه متن ایمیل، پاسخ دادن به یک ایمیل، بازارسال یک ایمیل، چاپ یک ایمیل و ذخیره یک ایمیل به‌عنوان یک پرونده آشنا می‌شویم.
  • در فصل پنجم که مربوط به مدیریت ایمیل‌ها است یاد می‌گیریم که چطور ایمیل‌های مشابه یک ایمیل را بیابیم، جستجوی عادی و پیش‌رفته انجام دهیم، یک یا چند ایمیل را انتخاب کنیم، ایمیل‌ها را به‌عنوان خوانده‌شده یا خوانده‌نشده و مهم علامت‌گذاری کنیم و ایمیل‌ها را ستاره‌دار کنیم.
  • فصل ششم مباحث فصل قبل را دنبال می‌کند. در این فصل با بایگانی و حذف ایمیل‌ها، صامت کردن و به تعویق انداختن مکالمه‌ها، مسدود کردن یک فرستنده، لغو اشتراک از فرستندگان عمده ایمیل و گزارش تخلف آشنا می‌شویم.
  • در فصل هفتم که راجع به مدیریت برچسب‌ها است به ایجاد یک برچسب، مخفی و آشکار کردن یک برچسب یا دسته، و ویرایش یا حذف یک برچسب می‌پردازیم.
  • در فصل هشتم با عنوان کار با فیلترها، نحوه ایجاد و ویرایش یک فیلتر، حذف یک یا چند فیلتر و برون‌بری و درون‌ریزی فیلترها را می‌آموزیم.
  • فصل نهم مربوط به پاسخ‌گویی و بازارسال خودکار است. در این فصل با روش فعال کردن پاسخ‌گویی خودکار و با افزودن یک آدرس بازارسال، بازارسال خودکار ایمیل‌های منتخب و بازارسال خودکار همه ایمیل‌ها آشنا می‌شویم.
  • در فصل دهم و آخر این کتاب به تنظیمات مختلف Gmail می‌پردازیم. در این فصل تنظیمات کلی، تنظیمات صندوق ورودی، تنظیمات POP و IMAP، تنظیمات پیش‌رفته، تنظیمات استفاده آفلاین و نحوه تغییر کلیدهای میانبر Gmail را بررسی می‌کنیم.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن اکثر لغات انگلیسی به کار رفته در کتاب، همراه معادل فارسی آن‌ها ارائه شده‌است.

  • سیستم‌عامل به کار گرفته شده در این کتاب Windows 10 Pro نسخه ۶۴ بیتی می‌باشد.
  • این کتاب با استفاده از صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۱ تهیه‌شده‌است، ولی شما می‌توانید با صفحه‌خوان‌های دیگری مثل NVDA و Narrator نیز از این کتاب بهره‌بگیرید.
  • مرورگر مورد استفاده در این کتاب مرورگر Google Chrome است. شما می‌توانید در صورت تمایل از مرورگرهای دیگری مثل Firefox نیز استفاده‌کنید.
  • کتاب با استفاده از نسخه انگلیسی GMail تهیه‌شده‌است ولی معادلی که برای هر گزینه در نسخه فارسی سرویس به‌کار رفته‌است نیز برای هر گزینه ذکرشده‌است تا بتوانید در صورت تمایل از نسخه فارسی سرویس نیز استفاده‌کنید.
  • عبارات دیگری که همراه صحبت‌های گوینده می‌شنوید، خروجی صفحه‌خوان JAWS نسخه ۲۰۲۱ به همراه موتور صوتی پارس‌آوا نسخه ۳ است؛ صفحه‌خوان، نوشته‌های خروجی برنامه‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند.
  • با کلمات و عباراتی که از صفحه‌خوان‌ها می‌شنوید به خوبی مأنوس شوید؛ زیرا وقتی با نرم‌افزارها، وب، رایانه و تلفن همراه کار می‌کنید؛ عملا توسط صدای آن‌هاست که می بینید.
  • نسخه متنی این کتاب نیز در دو قالب .DOCX و .EPub در پوشه کتاب موجود است. می‌توانید طبق تمایل خود قالب .DOCX را با نرم‌افزار Word یا قالب .EPub کتاب را با برنامه Thorium Reader در ویندوز و @Voice Aloud Reader در اندروید مطالعه کنید.

در این جا فرصت را غنیمت شمرده و از حمایت خانه‌ی ریاضیات اصفهان، به ویژه آقای دکتر علی رجالی، و از همکاری خانم سارا منوچهری که در تهیه‌ی این کتاب ما را یاری کردند و از شما که با نظرات خود موجب ارتقای این کار و کارهای بعدی می‌شوید قدردانی می‌کنیم.

نصرالله رضائی

۲ دیدگاه دربارهٔ «انتشار کتاب خودآموز نسخه استاندارد Gmail برای نابینایان»

شما هم خوب پا به پای اقتصاد بیمار این کشور دارید میاید جلو ها.
اونا حد اقل برای گرونی میوه و مرغ چیزهایی مثل نهاده دامی یا یه چیزی تو این مایه ها که تو سواد من نیست و یا کود رو بهانه میکنن.
دلم میخواد بدونم علت گرونی بی رویه آموزشهای شما چیه.
امداً قلت املایی هم گذاشتم تا اگر جوابی نداشتید به سواد من توهین کنید تا خالی شید.
منتظر دادن نمره املا از سوی شما هستم.

سلام به شما،
خوب شما که خودتان جواب خودتان را دادید؛ توقع دارید؛ وقتی همه چیز مثل قیمت رایانه، قیمت قطعات، قیمت لوح فشرده، دست‌مزد، تلفن همراه، مکالمه، و هزاران چیز مربوط و نامربوط به کار ما افزایش داشته‌باشد؛ ما به روز نشویم؛ آن وقت دیگران چه فکر می کنند؛ آیا نمی‌گویند؛ انجمن موج نور به روز نیست؛
نمره شما دوست فرهیخته با وجود غلط نوشتن عمدی واژه غلط بیست است.
از شوخی گذشته، اول که با این مبالغ نمی‌توان و نمی‌شود کار را ادامه داد و باید دست به کار ماند و همچنان از منابع دیگر هزینه‌ها را تأمین کرد؛
دوم اینکه مبلغ دریافتی به نظر آن‌قدر زیاد نمیرسد که پرداخت آن از توان دوستان خارج باشد؛
سوم اینکه اگر دوستی را می‌شناسید که پرداخت همین مبلغ هم برایش مشکل است؛ ما آماده ارائه تخفیف هستیم؛ همانطور که تا به حال هم این کار را کرده‌ایم؛
چهارم اینکه تجربه نشان داده که وقتی برای چیزی هزینه پرداخت می‌کنیم؛ بیشتر و بهتر از آ» حفاظت می‌کنیم و از آن بهره می‌گیریم؛ حتی اگر آن مبلغ ناچیز باشد؛
پنجم هزینه‌های دریافتی از دوستان به جیب هیچ‌کدام از مسؤولین انجمن نمی‌رود و برای تهیه کتب مصروف می‌شود؛
و ششم اگر نیاز به توضیح بیشتری هست یا پیشنهادی در این رابطه دارید راه ارتباطی از خود در اختیار ما بگذارید؛ تا با شما تماس بگیریم؛ نشانی پست الکترونیکی انجمن هم
mojenoor84@gmail.com
می‌باشد.
برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت‌های روزافزون داریم.

دیدگاهتان را بنویسید