خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارشی از مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید انجمن نابینایان ایران، در باشگاه تشریفاتی اقدسیه

روز بیست و سوم مهرماه، انجمن نابینایان ایران با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران و باشگاه تشریفاتی اقدسیه میزبان مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید، با حضور جمعی از نابینایان کشور، هنرمندان و ورزشکاران و حامیان انجمن نابینایان ایران بود.

در این مراسم که از ساعت 10 صبح آغاز شد و اداره‌کل سلامت شهرداری تهران در آن سهیم بود، علاوه بر مدیران و اعضای هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران، خانم دکتر نجفی عضو شورای شهر تهران، آقای هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گودرزی مدیر کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برقی معاونت آموزش و رشنو از کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر صاحب مدیرکل اداره کل سلامت شهرداری تهران، سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکل‌های ملی نابینایان چاووش، دبیران کانون معلولان شهرداری تهران و جمعی از نابینایان کشور حضور داشتند.

لزوم افزایش آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به نابینایان
مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان، خیران و شرکت‌های حاضر در مراسم و مدیران باشگاه تشریفاتی اقدسیه گفت: معمولاً در این روز نابینایان دور هم جمع می‌شوند و از برنامه‌های فعلی و آتی خود سخن می‌گویند. وی افزود: فعالیت‌های انجمن در دو سطح زیربنایی و زیرساختی و فعالیت‌های جاری دسته بندی می‌شود. فعالیت‌های زیرساختی شامل پیگیری حقوق و مطالبات جامعه نابینایان از جمله: مناسب‌سازی و احیای حقوق شهروندی است و فعالیت‌های جاری نیز شامل: کمک‌های رفاهی، توزیع سبد کالا، خدمات مشاوره‌ای و آموزشی و توانبخشی است. جمالی ضمن اشاره به افزایش خدمات رفاهی در سال 1400 گفت: تمرکز انجمن در ماه‌های اخیر عمدتاً امور فرهنگی است که نمود آن را می‌توان در انتشار ماهنامه نسل مانا دانست. این ماهنامه توسط 20 نفر از نابینایان در سراسر کشور و به صورت بریل، صوتی و الکترونیکی پایان هر ماه منتشر می‌شود. مدیرعامل انجمن نابینایان ایران عدم آموزش کافی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را یکی از جدی‌ترین چالش‌های پیش روی این قشر قلمداد کرد و افزود: اگر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به درستی در اختیار جامعه هدف قرار نگیرد، به تبع آن مشکل اشتغال و ازدواج فرد نابینا نیز برطرف نخواهد شد. ایشان چالش‌های پیش روی اشتغال و مسکن، عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری، خلأ‌های آموزشی و توانبخشی دانشجویان نابینا، عدم اختصاص پلاک ویژه به نابینایان، تبعیض در آزمون‌های استخدامی به ویژه آموزش و پرورش را از دیگر مسائل اصلی و مشکلات پیش روی نابینایان برشمرد.
حضور در مراسم بزرگداشت روز جهانی نابینایان توفیق و لیاقت می‌خواهد

مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در این مراسم گفت: انجمن نابینایان ایران در سال 1373 تأسیس شده است و 28 سال است در حوزه نابینایان و کم‌بینایان فعالیت می‌کند. کارهای بسیاری در سال‌های اخیر صورت گرفته که از جمله جدیدترین اقدامات انجمن در دو سال اخیر، راه‌اندازی ماهنامه نسل مانا ویژه نابینایان و برنامه رادیویی شش نقطه در صدای جمهوری اسلامی است که تماماً توسط خود جامعه نابینایان تولید و منتشر می‌شود. وی افزود: رزومه و عملکرد ما بر روی وبسایت انجمن نابینایان ایران به نشانی www.ibngo.ir  در دسترس است که همگان می‌توانند با مراجعه به وبسایت، تمامی فعالیت‌های انجمن و گزارش عملکرد سال 1400 و سالهای قبل را مطالعه کنند. وی افزود: در ابتدا باید از آقای منوچهر هادی و سرکار خانم یکتا ناصر که عضو هیئت امنای انجمن هستند تشکر کنم. باشگاه تشریفاتی اقدسیه و شخص آقای مهربان از دیگر عزیزانی بودند که امروز در راستای مسئولیت اجتماعی خود در کنار ما بودند. امیدواریم سایر مجموعه‌های اینچنینی نیز از باشگاه اقدسیه الگو گرفته و در کنار انجمن نابینایان ایران قرار بگیرند. مهندس شادکام بیان کرد: اعضای هیئت مدیره انجمن و هنرمندان حاضر در مراسم، ورزشکاران، خیران و شرکت‌هایی که صمیمانه در این سال‌ها در کنار ما بودند از دیگر نفراتی هستند که باید مراتب تقدیر و سپاس این جانب را پذیرا باشند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه به غایبان حاضر در مراسم اشاره کرد و افزود: حضور در مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید و قرار گرفتن در جمع نابینایان، توفیق و لیاقت می‌خواهد. افرادی که امروز در این مراسم بزرگ‌داشت حاضر نبودند لایق این قشر از جامعه هم نیستند. متأسفانه مسئولان زیادی برای حضور در این مراسم به ما قول دادند. از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر که از 8 نفری که اعلام آمادگی کردند، تنها سرکار خانم نجفی آن هم در ثانیه‌های پایانی مراسم به جمع ما اضافه شدند. مهندس شادکام تصریح کرد: ما در کشور جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. اخلاق مداری و احترام  در دین اسلام بسیار به آن تاکید شده است  ولی متأسفانه تنها لقلقه‌ی زبان بعضی از مسئولان ما است و آنها به این مسائل اعتقادی ندارند. اگر اعتقاد داشتند در این مراسم و در کنار یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیز حاضر می‌شدند.
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه خطاب به آیت الله رئیسی ریاست جمهوری بیان کرد: شما با شعار انقلابی، مردمی و جهادی دولت را بدست گرفتید. اما علیرغم توصیه‌هایی که به زیر دستان خود می‌کنید، بعضی ازآنها توجهی ندارند. یکی از این نهاد‌ها سازمان بهزیستی است. هیچ کدام از مدیران بهزیستی امروز در این مراسم حضور ندارند. آنها باید به عنوان متولی در کنار ما باشند، بازوی ما در برگزاری مراسم باشند. اما به دلیل آنکه کاری انجام نداده‌اند، هیچ عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند، امروز در این مراسم هم حاضر نشده‌اند.
مهندس شادکام بیان کرد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باید اجرا شود. مشکلات اشتغال، مسکن و مستمری افراد دارای معلولیت باید مرتفع شود. سازمان بهزیستی چه عملکردی در این حوزه‌ها داشته است؟ آیا غیر از این است با مدیریت غلط منابع، همین مستمری ناچیز هم به درستی توزیع نمی‌شود؟ عده‌ای باید پشت نوبت بمانند و عده‌ی دیگری که شاغل هستند، مستمری می‌گیرند. متأسفانه بهزیستی در این مسئله هم، جامعه آماری درستی در اختیار ندارد. مهندس شادکام از رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد با انتخاب یک وزیر قوی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روح تازه‌ای به این وزارتخانه مهم که سازمان بهزیستی نیز تحت نظر آن است دمیده شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد دولت در حذف تنها روزنامه ویژه نابینایان گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از سه هزار نشریه اعم از فصل‌نامه، ماهنامه، هفته‌نامه و روزنامه برای افراد بینا دارد. اما ایران سپید به عنوان تنها روزنامه ویژه نابینایان و به بهانه کرونا در یک حرکت انقلابی تعطیل شد و در حال حاضر هم با تصمیم‌های غلط کارشناسی تبدیل به هفته‌نامه شده است. نسخه بریل آن هم تنها در تهران توزیع می‌شود. وقتی صحبت از عدالت می‌شود آیا این عادلانه است که تنها روزنامه ویژه نابینایان آن هم از طرف مؤسسه مطبوعاتی ایران که وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی است، تعطیل شود؟

مهندس شادکام به وضعیت نامناسب مرکز توانبخشی رودکی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز توانبخشی ویژه نابینایان که یکی از اقداماتش تأمین منابع مطالعاتی نابینایان به خط بریل و صوتی بود را با مدیریت غلط بهزیستی به نابودی کشاندند. همین امر در خصوص مرکز آموزشی خزانه نیز صدق می‌کند که این روزها حال و روز مناسبی ندارد. وی افزود: مراکز مثبت زندگی نیز که بدون کارشناسی از مدیرانی قبلی به ارث رسیده، متاسفانه علیرغم قول‌های رئیس سازمان بهزیستی، مسائل و مشکلات این مراکز هنوز مرتفع نشده‌است. منصور شادکام در ادامه ضمن گلایه و انتقاد شدید نسبت به دکتر زاکانی شهردار تهران تصریح کرد: شما خود جانباز و از افراد دارای معلولیت هستید. شما به عنوان یک فردی که ادعای انقلابی‌گری دارد، باید به عنوان نفر اول در کنار اعضای انجمن نابینایان ایران حاضر می‌شدید. باید پای درد و دل جامعه نابینایان در خصوص عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری بنشینید تا بفهمید مدیران شما در برخی از مجموعه‌ها تا چه اندازه مدیریت غلط و نادرستی در ارتباط با مسئله مناسب‌سازی دارند. بودجه و امکانات وجود دارد، اما متأسفانه مدیریت بسیار ضعیف است. بر اعضای شورای شهر واجب است بودجه مورد نیاز دسترس‌پذیری معابر عمومی را به طور کامل مصوب کنند. در سال‌های قبل، جامعه نابینایان در مترو، پل هوایی و اتوبوسرانی کشته داده است. تا چه زمانی ما باید قربانی تصمیمات اشتباه و عدم مسئولیت‌پذیری شما مدیران دولتی باشیم؟ شهرداری در بحث حل مشکل اشتغال، کافی است یکی از غرفه‌های هر یک از میادین میوه و تره‌بار را در اختیار معلولان و نابینایان قرار دهد تا بخشی از مشکل اشتغال این قشر برطرف شود. کاری که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالهای اخیر انجام داده و تعدادی از نابینایان را در کتابخانه‌های نهاد استخدام کرده‌است.
مهندس شادکام ضمن انتقاد شدید از عملکرد شبکه ملی نابینایان ایران(شمنا) گفت: اسفندماه سال 99 این شبکه تشکیل شده است اما بعد از گذشت نزدیک به 18 ماه، هنوز نه دفتری و نه وب‌سایتی  دارد و در خصوص  حق عضویت هنوز برای اعضا، برنامه مشخصی ندارد. سازمان بهزیستی  هم که قرار بود در بدو تاسیس حمایت های مادی را داشته باشد؛ متاسفانه از این شبکه هیچ حمایتی نکرده و در حال حاضر، اعضای هیئت مدیره آن یکی پس از دیگری در حال استعفا هستند. وی عملکرد سازمان بهزیستی در حوزه تجهیزات کمک توانبخشی را مورد نقد قرار داد و گفت: بهزیستی در این حوزه تنها با آمار تجهیزات جزئی، خود را سرگرم کرده و در خصوص تجهیزات  اساسی برنامه مشخصی ندارد. شادکام با اشاره به اقدام دکتر قالیباف در تشکیل سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان گفت: در زمان شهرداری دکتر قالیباف این سامانه راه‌اندازی شد ولی متأسفانه دیگر توسعه پیدا نکرده است. وی ضمن تشکر از رانندگان زحمتکش و مدیران سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان تأکید کرد: اگرچه امسال تعدادی مینی‌بوس به ناوگان سامانه معلولان اضافه شده است اما به علت کم‌کاری‌های سال‌های گذشته، همچنان کمبود‌های جدی در این زمینه داریم. مهندس شادکام خاطرنشان کرد: باید از این پس هر سال تعدادی ون و اتوبوس به این سامانه افزوده شود تا به مرور زمان شاهد کاهش مشکلات در این زمینه باشیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در پایان گفت: اگر شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها مانند بانک مسکن که همواره در کنار انجمن بوده است و خیران در کنار ما نباشند، چراغ انجمن نابینایان ایران خاموش می‌شود. امیدواریم در کنار فاکتور تعهد، شاخصه تخصص نیز برای انتخاب مدیران کشور نیز در نظر گرفته شود تا با یک مدیریت قدرتمند کشورمان روز بروز در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کند و حال مردمان کشورمان خوب شود.

پخش کلیپ برگزاری همایش کوهپیمایی
یکی از برنامه‌های امسال انجمن نابینایان ایران به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید، برگزاری همایش کوهپیمایی در راستای فرهنگ‌سازی بود.

امیر سرمدی مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان ایران در این مراسم در خصوص برگزاری همایش کوهپیمایی که روز جمعه بیست و دوم مهرماه در مجموعه فرهنگی ورزشی توچال برگزار شد، گفت: امسال حدود یکصد نفر از اعضای تحت پوشش انجمن نابینایان ایران و کانون‌های مناطق شهرداری تهران را به یک همایش کوهپیمایی دعوت کردیم. سرمدی افزود: این همایش توسط انجمن نابینایان ایران و با حمایت اداره کل سلامت شهرداری برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این همایش که با کاورهای یکدست و یک‌رنگ و با دست داشتن پلاکارد‌هایی که مطالبات و خواسته‌های جامعه نابینایان بر روی آنها نوشته شده بود، مسیر جاده سلامتی تا ایستگاه چشمه توچال را پیمودند. وی با اشاره به تحسین کوهنوردانی که در مسیر با نابینایان مواجه می‌شدند گفت: هدف ما از برگزاری این مراسم این بود که به مردم این پیام را منتقل کنیم که نابینایان اگرچه به جهت معلولیت خود با محدودیت‌هایی روبرو هستند، اما همانند سایر مردم زندگی عادی و معمولی دارند. آنها می‌توانند مانند سایر مردم کوهنوردی کنند و مصداق بارز شعار “ما می‌توانیم” آن است که در یک روز تعطیل پابه‌پای سایر مردم به دل طبیعت بزنند و مانند آنها از شیب‌های تند کوه عبور کنند. این کوهپیمایی که از ساعت 9 صبح آغاز شده بود، در ساعت 13 ظهر خاتمه یافت. در ادامه مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید، کلیپ کوتاهی از این همایش کوهپیمایی پخش شد.

SAMSUNG CAMERA PICTURES SAMSUNG CAMERA PICTURES SAMSUNG CAMERA PICTURES SAMSUNG CAMERA PICTURES

حضور در این مراسم مایه افتخار ماست
منوچهر هادی، کارگردان سینما که با تلاش ایشان و همکاری باشگاه تشریفاتی اقدسیه این مراسم برگزار شد به همراه تعدادی از ورزشکاران سرشناس عرصه کشتی و فوتبال کشورمان نیز در این باشگاه حضور داشتند و روز جهانی نابینایان را به این قشر تبریک گفتند. آنها با قرار گرفتن در جایگاه سخنرانی تنها به ابراز خرسندی و مفتخر بودن‌شان به جهت حضور در مراسم حاضر، بسنده کردند. یوسف کرمی در این مراسم به اجرای برنامه استندآپ کمدی پرداخت. دکتر ذوالفقارنصب، حمید مطهری و محمدهادی ساروی از دیگر ورزشکاران حاضر در این مراسم بودند.
برنامه با حضور
ایمان صفا، بازیگر تئاتر و سینما که یکی دیگر از هنرمندان حاضر در این مراسم بود، ابراز امیدواری کرد شرایط و اتفاقات و مسائل پیش‌روی کشور به گونه‌ای پیش برود که در نهایت کام هموطنان شیرین و دل‌شان شاد شود.

دکتر امیرعباس واشقانی از کارمندان مجرب صدا و سیما اجرای برنامه را بر عهده داشت. قرائت قرآن توسط محسن محمدقلی قاری نابینا،
پخش کلیپی از انجمن نابینایان ایران و شهرداری تهران، اجرای دو آهنگ توسط یاسین فرجی خواننده نابینا،

تقدیر از آقای مهربان مدیر باشگاه تشریفاتی اقدسبه،

نخبگان و فعالان شهرداری تهران، تجلیل از اعضای تحریریه ماهنامه نسل مانا و همکاران انجمن نابینایان ایران از دیگر بخش‌های مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید در باشگاه تشریفاتی اقدسیه بود.

همچنین آقای قمری معاون اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، آقای حبیبی رئیس دایره امور فرهنگی بانک مسکن، خانم کندی معاون دایره امور فرهنگی بانک مسکن، آقای امین سرتیپی مدیر ارشد پایداری و سرمایه­گذاری ایرانسل، آقای اسماعیلی رئیس اداره روابط عمومی شرکت سداد، آقای امینی رئیس اداره روابط عمومی شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا، مهندس مجید شکوهی مشاور شرکت فناواکارت، مهندس سعید صادقپور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پکتوس، دکتر شاهمرادی مدیرعامل و سرکار خانم مقدم رئیس هیئت مدیره شرکت آبتین سلامت ایرانیان، خانم سوهانی رئیس روابط عمومی شرکت پارس حیان، علیرضا مبینی مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران، مدیران سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان، آقای مقدسی و بهمنی تیمسار محمد علیزاده، سرهنگ حاج حسن مهرآور، اعضای تحریریه ماهنامه تخصصی نسل مانا، جمعی از خیران و حامیان انجمن، نابینایان و خانواده‌های آنها، اصحاب رسانه‌های دیداری و شنیداری و خبرگزاری‌ها از دیگر مهمانان حاضر در مراسم روز جهانی نابینایان بودند.



در نهایت این مراسم بزرگداشت، ساعت 14 با صرف ناهار و پذیرایی از مدعوین خاتمه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید