خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نشریه جهان آزاد، شماره 64. آموزش مکان‌یابی صدا به دانش‌آموزان نابینا از طریق بازی با توپ

سلامی بلورین به درخشندگی بلورهای یخ انتهای زمستون به عزیزان محله نابینایان.

امید که برنده‌های خوشبخت مسابقه دوستانه زندگی باشید!

برای شصت و چهارمین بار از طرف محله نابینایان عازم سفر به جهان آزاد هستیم. موضوع این سفر هم احتمالا واسه بسیاری از ما نا‌آشنا نیست.

چه قدر پیش اومده که به نقش صدا در زندگیمون فکر کنیم؟ این عامل کارآمد که همه جای زندگی با ماست. مخصوصا واسه اون دسته از ما که نمی‌تونیم دنیای اطرافمون‌رو با نگاه درک و کشف کنیم، صدا نقشی تعیین‌کننده و مهم در تمامی ابعاد زندگی ایفا می‌کنه. در تمام بخش‌های کوچک و بزرگ روزمرگی‌های ما هست و کمک می‌کنه تفریح کنیم، موارد متعدد روزمره‌رو پیش ببریم، از هشدارها آگاه بشیم، موارد لازم‌رو درک کنیم، و حتی خیلی چیزها‌رو یاد بگیریم.

صدا حتی در درک و آموزش می‌تونه بسیار مفید باشه و این چیزیه که در سفر امروزمون به جهان آزاد واسش کلی دلیل و مدرک پیدا می‌کنیم. میشه از این بخش بزرگ زندگی کمک گرفت و موارد لازم‌رو یاد داد و یاد گرفت و بیش از پیش از زندگی بهره‌مند شد. بیایید با هم همراه بشیم تا دلایل و مدارک این نظر‌رو هرچه بیشتر بررسی کرده و بیشتر بدونیم!

 

مشخصات نشریه:

 

  • نام مقاله: Play Ball and Teach Sound Localization to Blind Students
    آموزش مکان‌یابی صدا به دانش‌آموزان نابینا از طریق بازی با توپ
  • نویسنده: لیز وایزکارور (Liz Wisecarver)
  • مترجم: شبکه مترجمین ایران
  • منبع: future reflections

 

تجدید چاپ از:  وبلاگ با موضوع نابینایی

17 جولای 2015

لیز وایزکارور

 

یادداشت سردبیر:

 

موسسه تخصصی تحقیقات و توسعه در مورد نابینایی  (Professional Development and Research Institute on Blindness) (PDRIB) در دانشگاه فناوری لوئیزیانا، (Louisiana Tech University), در وبلاگی با موضوع نابینایی، (Blog on Blindness), خلاصه‌ای از مقالات در مورد تربیت معلم، آموزش دانش‌آموزان نابینا و تجربه زندگی افراد نابینا ارائه می‌دهد. این مقاله به منظور آموزش مکان‌یابی صدا و تشویق کودکان نابینا برای داشتن آزادی در حرکت پیشنهادهایی کاربردی ارائه می‌دهد. لیز وایزکارور مباحث مربوط به جهت‌یابی و تحرک را در مدارس دولتی لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی (Mississippi) تدریس می‌کند. همچنین با آکادمی‌های بل (BELL Academies) و سایر دوره‌های آموزشی مرتبط با جوانان در لوئیزیانا و تگزاس (Texas) همکاری می‌کند. او و همسرش در تگزاس زندگی می‌کنند، جایی که وی وظیفه هماهنگی برنامه تگزاس نیوزلاین  (Texas NFB-NEWSLINE program) را بر عهده دارد.

 

نابینایان و کسانی که حرکت با عصا را آموزش می‌دهند باید یاد بگیرند که به محیطی فراتر از نوک عصایشان توجه داشته‌باشند. ما باید به ترافیک، مردم اطرافمان، موسیقی مغازه‌ها، پژواک‌های ناشی از ضربه زدن و گاهی اوقات حتی اطلاعات سیستم رهیاب (GPS) گوش دهیم. مکان‌یابی صدا به معنای توانایی شناسایی محل صدا و تعیین فاصله آن از ما است. دانش‌آموزان می‌توانند مکان‌یابی صدا را با تمرین در خود بهبود بخشند.

شیوه‌های مختلفی برای کمک به دانش‌آموزان در تقویت مکان‌یابی صدا وجود دارد. در آموزش راه رفتن با عصا مربی ممکن است از دانش‌آموز بخواهد در نزدیکی یک خیابان شلوغ بایستد، به سمت وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن اشاره کند و به پرسش‌هایی در مورد محل صداها در محیط پاسخ دهد. اما این نوع رویکرد تاپ-دان از کل به جزء (top down) ممکن است نتواند علاقه کودکان فعال را در بازه زمانی طولانی جذب کند.

 

طی سال‌های تدریسم، دریافته‌ام که کودکان با بازی کردن راحت‌تر یاد می‌گیرند. بسیاری از مفاهیم مهم در حرکت با عصا، از جمله مکان‌یابی صدا را می‌توان با استفاده از توپ‌های ورزشی قابل دسترس زنگدار، جغجغه یا دستگاه‌هایی که صدا تولید می‌کنند آموزش داد.

دانش‌آموز را به منطقه‌ای آرام و باز مانند سالن ورزشی یا راهرویی خالی ببرید. پوشیدن چشم‌بند و استفاده از عصا برای بازیکنان بسیار سرگرم کننده است. برای شروع از دانش‌آموز درخواست کنید تا کف بزند یا صحبت کند تا بتوانید مکان ایستادنش را پیدا کنید. سپس توپ را به آرامی به سمت دانش‌آموز بغلتانید، او می‌تواند نزدیک شدن آن را بشنود و جلوی دور شدنش را بگیرد.

دانش‌آموز را تشویق کنید تا توپ را با عصا پیدا کند. اگر توپ دور شد، به دانش‌آموز بیاموزید که توپ را با کشیدن عصا در یک قوس پهن (شبیه به جارو کردن) و راه رفتن در چارچوبی مشخص پیدا کند تا مطمئن شود کل منطقه را جستجو کرده است. کف بزنید یا صحبت کنید تا دانش‌آموز بتواند تشخیص دهد که توپ را به کدام سمت بغلتاند.

هنگامی که دانش‌آموز چند بار توپ را می‌غلتاند و آنرا می‌گیرد، از او بخواهید در امتداد زمین با پا به توپ ضربه بزند و آن را دنبال کند. هدف این است که توپ را در حال گردش نگه دارید بدون اینکه اجازه دهید متوقف شود. به او اجازه دهید پرتاب کردن یا ضربه زدن به توپ را تمرین کند. اگر سبد توپ دارید، او می‌تواند تور را با عصای خود پیدا کند و تمرین پرتاب توپ به سمت سبد را انجام دهد.

 

بیل جیکوبز (Bill Jacobs) و پسرش دیوید (David), روی زمین با توپی صدادار بازی می‌کنند.

حیرتزده خواهید شد که چگونه اکثر بچه‌ها به بازی‌های ساده با توپ‌های پر سر و صدا واکنش نشان می‌دهند. من خاطرات خوبی از چرخاندن یا به عقب و جلو غلتاندن توپ فوتبال در سالن با بچه‌های کم سن و سال و یا ضربه زدن به آن در اطراف آپارتمانی تاریک با دانش‌آموزانم در برنامه استپ (پروژه استخدام و آموزش در تابستان) (STEP) (Summer Training and Employment Project) در مرکز نابینایان لوئیزیانا (Louisiana Center for the Blind), و تماشای نوجوانان نابینا که برای اولین بار و کاملاً آزادانه می‌دوند و به توپ ضربه می‌زنند دارم.

متأسفانه بسیاری از کودکان نابینا این فرصت را ندارند که مانند همسالان بینای خود بدوند و بازی کنند. انجام بازی‌های ساده با توپ‌های صدادار ممکن است باعث علاقه به گلبال یا سایر ورزش‌های انطباق‌پذیر شود، ورزش‌هایی که قبلاً هرگز به آن فکر نمی‌کردند. دانش‌آموزان مکان‌یابی صدا را در خود ارتقاء می‌دهند، اعتماد به نفس کسب می‌کنند و درک خود از نابینایی را بهبود می‌بخشند.

 

شناسنامه نشریه جهان آزاد

 

همانطور که از نام این نشریه بر می‌آید، قرار است به تجربیات نابینایان، والدینشان، اطرافیانشان، دوستانشان و هر انسانی که تمایل به فهم معلول و معلولیت دارد و توانسته در این راه به چیزهایی نیز دست‌یابد بپردازد. البته ما تمرکزمان بیشتر بر روی تجربیات عزیزان در حوزه ی نابینایی است. می خواهیم ببینیم والدین یک نابینا برای دستیابی فرزندش به حق و حقوقش دست به چه اقداماتی می زند. می خواهیم ببینیم تمام کسانی که با نابینا در ارتباط هستند، چه کاری برای هرچه مستقلتر شدن فرد با آسیب بینایی انجام می دهند و کدامشان اثربخش بوده است. خلاصه ی کلام اینکه میخواهیم در حوزه نابینایی از تجربیات دنیا بهره ببریم تا روزی با آگاهی از این تجربیات بتوانیم به خود تلنگری زده و به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

البته اگر پدر و مادری یا دوست و آشنایی در ایران عزیز نیز توانسته برای حل مشکلی از مشکلات بیشمار نابینا راه حلی پیدا کند، می تواند آن را در قالب یک مقاله در اختیار ما قرار دهد. چون ایران هم بخشی از این جهان است و ما برای جمع آوری این تجربیات همیشه هم لازم نیست دست به دامان جراید غرب باشیم. هرچند که فعلاً ظاهراً راه دیگری وجود ندارد. همه ی ما بر این امر واقفیم که دنیای غرب در خصوص معلول و معلولیت خیلی زودتر و بیشتر از ما از خود جنب‌و‌جوش نشان داده و به دست آوردهای بی نظیری دست یافته است.

اگر دوستی هم مقاله ای را خوانده و آن را مفید یافته، می تواند آن را ازطُرُقی که در پایان می آید، جهت ترجمه به دست ما برساند.

فعلا بنا بر این است که ماهی یک مقاله ی تخصصی در این موضوع منتشر کنیم. ولی شاید زندگی مجال بیشتری به ما داد و در هر ماه مطالب بیشتری جمع آوری کرده و در طول ماه به خدمتتان پیشکش کردیم.

ذکر این نکته هم الزامی می‌باشد که قرار نیست همیشه مقاله ی منتشر شده همراه با فایل صوتی باشد. ولی تلاشمان بر این است که این اتفاق جذاب همیشه بیفتد.

قطعا نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما می تواند چراغ راه ما باشد.

ایمیل: hotgooshkon@gmail.com

آیدی تلگرام: @hotgooshkon1

به امید جهانی آزاد تر!

یک پاسخ به «نشریه جهان آزاد، شماره 64. آموزش مکان‌یابی صدا به دانش‌آموزان نابینا از طریق بازی با توپ»

دیدگاهتان را بنویسید