خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

یادداشت 26 بهمن

میرم توی سایتی به اسم آی آر جاز دات تی کی و میبینم خیلی از امکاناتی که از کوچیکیم دوس داشتم واسه نابینا ها بسازم و طراحی کنم اونجا هست. آخه ناسلامتی منم قبلا رشتهم کامپیوتر بوده پس طبیعیه که همچین خیال هایی تو سرم داشتم. حالا سایت محمود هژبری, یکی از معدود دانشجو های نابینایی که توی بخش فنآوری اطلاعات فعال شده خیلی از آرزو هایی که خودم میخواستم محققشون کنم را براورده کرده. روزی که به علت بی پولی و بی امکاناتی و عدم همکاری کادر آموزشی دانشگاه شهرکرد تصمیم به انصراف گرفتم روز مرگ داشته هام شد. آره. آدم میتونه خودش هم کتاب های جانبی مطالعه کنه و چیز یاد بگیره و توی دانشگاه و هنرستان فقط استارت آدم را میزنند, همه این ها درست. ولی نمیدونم از ظرفیت ناکافی من بود یا فشار بیش از حد سختی ها که کامپیوتر و برنامه نویسی رو بوسیدمش گذاشتمش کنار. در عوض حالا خوشحالم که یکی با ایده هایی نزدیک به ایده های من از بین بچه های نابینای کله کامپیوتری سر در آورده و داره تا جایی که میتونه بدون خاله زنک باشی, بدون اخاذی از بچه ها هرچی توی چنته داره رو عرضه میکنه. مفت و مسلم. اینقدر این محمود خان داشته هاش و ساخته هاش رو مفت در اختیار عموم قرار داده که بعضی هامون قدرش رو نمیدونیم و میگیم خوب بود و خوب بود و خوب بود فقط ال و فقط بل. یعنی انتقاد هامون بعضی وقت ها بجای اینکه کار رو درست کنه طرف رو بی انگیزه میکنه. البته این ها شاید حرف های دل محمود هژبری نباشه. خودش چیزی به من نگفته ولی یک دفعه به ذهنم زد اینجا نظرمو راجع به مواردی که در میون هست بنویسم. محمود جان, اگر این رو خوندی بدون که من یکی خیلی متشکرت هستم اگرچه که کمتر به زبون آوردم. محمود, من آینده روشن تو رو مثل خودت روشن میدونم و چرا وقتی ابزاری به اسم وبلاگ یا وب سایت دارم و میتونم بنویسم و مدیر این محله هم هستم از پتانسیل اینجا استفاده نکنم و چرا از تو و خوبی هات و کار های ارزنده ای که کردی تشکر نکنم!؟

یک کامیون مرسی متشکرم واسه اینکه هدفت هرچی هست, بچه ها رو به سمت پویایی و خلاقیت سوق دادی. هدفت هرچی هم هست, گروه نابینایان رو فعال تر از همیشه کردی. (البته بنیان گزار چنین گروهی هم جای تقدیر داره).

هدفت هرچی هست, واسه رادیو آی آر تی بی سی, خون دل خوردی.

هدفت هرچی هست, هنوزم پاش واستادی.

خوبه. همینطوری باید بریم جلو. ما میتونیم شعاری بود که توی سایتت دیدم محمود و میدونی که من یکی بهش باور دارم.

ما میتوانیم, اگر دولت بگذارد؟ نه!

ما میتوانیم, اگر شانس با ما یار باشد؟ نه!

ما میتوانیم, اگر سنگ هم از آسمان ببارد! بله!

حالا که دولت فقط به فکر پر کردن جیب سه نقطه است, حالا که اکثریت قریب به اتفاق مردم سرشان توی لاک خودشان رفته, حالا که کسی نیست که بودجه های میلیاردی ای که به اسم نابینا بالا کشیده میشود را نجات بدهد, خودمان با همین خرده کاری هایمان, با همین لک و لک آرام رفتن هایمان در جاده پیشرفت, به جایی میرسیم که سه نقطه. بله. سه نقطه.

شما هم اگر تا به حال صرفا فقط خواننده مطالب به در بخور بودی, ببین چطور میتوانی به این سایت, به سایت محمود, به هر سایتی به هر تشکلی که واقعا راه درست را میرود کمک کنی. کمکت میتواند یک حرف باشد, یک مشت پول باشد, یک ایده به درد بخور باشد, پیدا کردن یک آشنا برای انجام یک کار باشد, ترجمه یک مطلب مفید باشد, در اختیار گذاشتن آرشیو های به درد بخورت باشد, بیدار کردن جامعه نسبت به وضع کنونی ات باشد, دفاع از یک بیگناه باشد و هزار جور کمک دیگر که من نمیدانم ولی خودت بهتر از من میدانی!

مرسی که این یادداشت امروزم را خواندید!

خوش باشید تا همیشه!

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «یادداشت 26 بهمن»

sal aam.
Man ham laazem mee daa namm tash akk korre veezhheh daashteh baa shamm azz aa gha yeh ho zhabbree.
Vaa gheh ann mammnoon.
Mo ta’h ass seh faa neh kamm hass tannd aa damm haaee keh een ghaddr ra hatt daash teh ha yeh shaan ra da’hr ekh tee aa reh dee ga’hr aan beg za rannd.
Vali beh na’h za’h reh man een kaar ha bee pa soakh na’h kha hadd maand.
Baaz hamm moat shakk keh ramm aa gha yeh ho zhab ree.

ضمن عرض سلام خدمت جناب خادمی و جنا هژبری باید خدمت شما عرض کنم که شما همه مطالب را فرمودید ولی آدرس سایت ایشان را در سایت خود قرار ندادید. اگر منظورتان همان آی آر جاوز است که فقط در آنجا یک لینک مکمل جاوز وجود دارد و دیگر هیچ.

آدرس که هست. کی گفته نیست؟ پس لینک اول پست را مگر صفحه خوان شما واستون نمیخونه عزیز؟
حل مشکل پشتیبانی از زبان فارسی در Jaws بالاتر از ۱۱.۰.۷۵۶.
راهنما های مربوط به راه اندازی صحیح پارسی خوانی جاز.
Parsava v2.5 برای نصب آسان و بی درد سر.
Parsi Reader For Jaws 13 برای خواندن متون فارسی با صدای اصلی جاز.
فایل های مورد نیاز برای اجرای صحیح جاز.
اگر اشتباه نکنم این ها بیشتر از یکی شدند. نه؟
در ضمن: انصاف حکم میکند بازی های نابینایی فارسی شده و رادیو نابینایان را هم به آن بیفزاییم.

سلام منم جا داره و بر خودم واجب می دونم کمال قدر دانی و تشکر رو از جناب آقای محمود خان داشته باشم، با اینکه من زیاد از دنیای کامپیوتر و رایانه سر در نمی یارم و فقط در حد رفع نیاز شخصی خودم می دونم و باز خیلی از مطالب ایشون و البته بقیه دوستان فعال در این عرصه رو نمی فهمم ولی این رو می فهمم که کارشون و کارتون بیسته و جای تشکر داره.
من برای همه دوستان در هر زمینه که فعالیت دارند از صمیم صمیم قلبم آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.
امیدوارم اونقدر پیشرفت کنید که خودمونی بگم بترکونید.

سلام
محمود یعنی پسندیده ، سایش شده ، و الحق و الانصاف هم همینطور است من هم با کمال کار ندارم اما از ایشان واقعا سپاسگزار هستم
محمود جان یک کامیون خیلی کمه !
یک قطار دوستتان داریم و متشکریم
استاد مجتبی هم ممنون لینک در ابتدای پست موجود است اما من هم با کامنت دومی موافقم در این لینک و آدرس یک صفحه با دو لینک محدود باز می شود یا ما نمی دانیم چطور با آن صفحه کار کنیم یا اینکه در آن فقط همین جاز چهارده است و لا غیر .
همه ما باید برخیزیم بله استاد درست می گوید حتی یک کلمه یک متن حتی کمک می تواند منتشر شود تا مسائلی عده زیادی حل گردد .

سلام
من کلا خیلی اینجور چیز‌ها رو دیدم. یکی وقتش رو می‌زاره کاری رو انجام می‌ده بعد هی همه می‌گن که چرا اینطوریه و چرا اونطوریه!
محمود جان من هم ازت واقعا متشکرم که این همه به ما کمک کردی.
و خیلی هم توی راهی که داری می‌ری مصمم هستی. من که الآن چند ساله یه نیمچه فعالیتی دارم گاهی وقت‌ها خسته می‌شم. با خودم می‌گم آخه واسه چی باید این کار‌ها رو انجام بدم؟ آخرش که چی؟ و خیلی وقت‌ها کلا فعالیت رو رها کردم. اما تا جایی که می‌بینم تو واقعا با قدرت پیش می‌ری. امیدوارم همیشه همینطور باشه.
موفق باشید همگی و خصوصا محمود عزیز. بدرود.

سلام
من هم همنظر و همپای بقیه دوستانم وظیفه خودم میدونم که تشکر ویژه خودمو خدمت محمود عزیز هم در اینجا و هم در دیگر محیطهایی که این فرصت بهم دست بده تقدیم کنم.
مشکلی که در جاز وجود داشت و شرکت سازنده هم عمدا اون رو رفع نمیکرد برای کسانی که میخواستن پا به پای تکنولوژی به پیش برن شده بود یه مانع عذابآور، یه سد واقعی که واقعا برای حلش هم چیزی به ذهن اکثر بچه ها نمیرسید.
به نظر من حتی اگه محمود عزیز همین یه فعالیت رو در زمینه رایانه برای همنوعانش انجام میداد، باز هم همینقدر برای ما پراهمیت و مفید میبود.
آخه استعداد و علاقه خیلی مهمه ولی اون چیزیه که از اونم مهمتره روحیه کمک کردن به همنوع بدون داشتن هیچگونه چشمداشته. و الی که قططعا هستند همنوعان ما در این کشور که با وجود داشتن توانایی و دانش لازم فقط و فقط به خودشون فکر میکنن و دغدغه دیگران اصلا دغدغه اونها به حساب نمیاد.
اینکه ما الآن یه محله خوب با یه مدیر خوب داریم، اینکه افراد زیادی دور هم جمع شدن تا بدون اتکا و وابستگی به انجمنها و تشکلهای نابینایی و فقط و فقط برای کمک به خودشون و به اشتراک گزاشتن تجربیاتشون اینجا مطلب مینویسن نشون میده که ما میتوانیم، اگر بخواهیم میتوانیم زندگی بهتری برای خودمون و همنوعان خودمون بسازیم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مجتبی و محمود و دوستان دیگه. محمود جان، واقعاً کارت عالیه. من خودم از جاز ۱۱ استفاده میکنم و نرم افزارت رو هم تست نکردم اما طوری که مشخصه مطمئنا نرم افزار عالی ای هست. من خودمم خیلی دوست دارم برنامه نویسی رو شروع کنم اما متأسفانه هم تنبلی میکنم و هم نمیدونم از کجا شروع کنم. به هر حال، برای تو و همه کسانی که برای معلولین به طور اعم و نابینایان به طور اخص فعالیت میکنن آرزوی موفقیت دارم. موفق، پیروز و سربلند باشید.

سلام
احسنت بر دوستان وفادار
بسیار عالی متون زیبا از خودتان در کردید
بله همت می خواهد و همه شما مردان باهمتید
در خصوص اینکه دو پست است اصلاح می شود که پست های مذکور زیاد شده اند و خدا بخواهد زیاد تر هم خواهد شد .
اما با نصب دو برنامه در ویندوز xp پارس آوا نصب شد اما هنگام بالا آمدن خطا انتخاب english را تیک بزنید می آید و متاسفانه نتوانستم پارس آوا را فعال کنم اما در هر صورت باز هم متشکرم
از زحمات و همه همراهی دوستان واقعا سپاسگزارم ۰۰۰۰۰۰۰۰

سلام من هم با اینکه آقای هژبری رو نمی شناسم بر خودم لازم دیدم از ایشان بابت خدماتی که برای نابینایان انجام داده اند تشکر کنم همچنین دوست دارم از این فرصت استفاده کنم و از آقای خادمی به عنوان مدیر این محله و تمام نویسندگان محله که به تعبیر بنده ساکنان این محله ی با صفا هستند تشکر کنم . با این که مدت زیادی نیست که با این محله آشنا شدم اما در این مدت کوتاه جزو رهگذران همیشگی این محله شدم . هر وقت از این محله می گذرم ناخودآگاه احساس می کنم حالم بهتر شده . دست همهی شما درد نکنه و خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید