خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

چرا نابینایان کمتر در رسانه ها معرفی میشوند؟ راه حل کجاست؟

سلام و درود. همانطور که همه هم محلی ها و شاید هم رهگذران می دانید, قصد ما در این محله, پیگیری برای جستجو, تولید, ترجمه یا شرح موارد آموزشی و مهارتی مرتبط با نابینایان برای استقلال بیشتر است. همیشه از این شکایت داریم که چرا رسانه های سراسری و ملی چه داخلی و چه برون مرزی کمتر به قشر ما پرداخته است. تقصیر با کیست؟ به نظر میرسد همه به نحوی در معرفی نشدن قشر نابینا و توانایی های این قشر به جامعه به سهم خود نقش دارند. خود ما باید خلاق تر باشیم, مردم باید تیزبین تر باشند, مسئولین باید بیشتر به فکر باشند و رسانه ها باید توجه بیشتری به ما معطوف سازند. در این راستا از این به بعد هر کس در رسانه ها خصوصا رسانه های داخلی برنامه ای مرتبط مشاهده کرد حتما به این محله هم معرفی کند تا بتوانیم بیشتر و بهتر از همیشه پیگیر مسائل خودمان باشیم. فرض کنیم شما مشغول تماشای یک برنامه آموزش آشپزی یا خیاطی یا گلدوزی یا هر برنامه آموزشی دیگر عادی از یک شبکه تلویزیونی باشید. چه اشکال دارد اگر به این برنامه ایمیل یا تلفن یا پیامک یا نامه بزنید و بخواهید تا تجربیات شما در آن زمینه به عنوان یک نابینا در برنامه مطرح شود یا بخواهید برای استفاده بهتر نابینایان از برنامه مذکور, نظر کارشناسان مرتبط نیز خواسته شود.

باید این قدرت و این پتانسیلی که در جمع ما هست را به سمتی بکشیم که پای برنامه های آموزشی و مهارتی مخصوص نابینایان به رسانه های نوشتاری و صوتی و تصویری باز شود.

مثلا میتوانید با تماس با روابط عمومی صدا و سیما از آنها بخواهید زیرنویس های تلویزیونی که چند ثانیه روی صفحه تلویزیون نمایش داده میشوند به صورت صوتی نیز اعلام گردد و زمانی برای نابینایان در شبکه های استانی اختصاص پیدا کند.

در ادامه, قصد معرفی دو برنامه از مجموعه برنامه های به روز را دارم که هر جمعه ساعت 13:30 دقیقه از شبکه سوم سیما پخش میشود. در این برنامه از مجموعه به روز به اختصار چگونگی استفاده نابینایان از موبایل به تصویر کشیده شده و در برنامه ای دیگر به چگونگی کار نابینایان با رایانه پرداخته شده. البته دیگر برنامه های به روز هم به درد بخور است که خودتان میتوانید از آرشیو سایتشان دریافت کنید.

خوش باشید تا همیشه و حرف هایی که زدم فراموشتان نشود.

۲۲ دیدگاه دربارهٔ «چرا نابینایان کمتر در رسانه ها معرفی میشوند؟ راه حل کجاست؟»

درود
به نظر من رسانه‌ای شدن نابینا‌ها فایده‌ی خاصی نداره. نه مشکلی از مشکلاتمون حل می‌شه و نه کمکی به پیش‌رفت ما انجام می‌گیره. از طرف دیگه این رسانه‌ها برای عموم پخش می‌شن و نمی‌تونن روی یه قشر که به شدت در اقلیت قرار دارن روال عادی برنامه‌هاشون رو به هم بزنن.
مثلا تصور کن که زیر یه فیلم زیر‌نویس می‌کنه که فلان سریال انشب پخش نمی‌شه. اگه بخوان این رو به صورت صوتی هم بگن توی فیلم اخلال ایجاد می‌شه.
نابینا‌های ایران حتی به رسانه‌های کوچکی که مخصوص نابینایان طراحی شده احمیتی نمی‌دن و برای پیشرفت کارشون کمکی نمی‌کنن. چه برسه به رسانه‌های همگانی.
البته این نظرات من بود. شاید اشتباه باشه.
موفق باشید.

یعنی معتقدی مثلا شبکه تلویزیونی من و تو و فارسی وان که بطور آشکار دارند فرهنگ ما رو خراب میکنند با اون همه حرفه ای بودن باز هم به خطا رفتند که تمام سریال ها را با زمان پخشش و با ساعت دقیقش هم زیر نویس میکنند و هم به صورت گویا میگند. یعنی هی بگیم نمیشه و نمیشه و نمیشه تا نشه؟ یعنی ممکن نیست رسانه عمومی روی یه آدم عمومی برای سرمایه گزاری توی ساخت یه وسیله کمکی برای نابینایان تاثیر بگذاره؟ شاید هم نه شاید هم آره.

درود مجدد
اول در مورد اینکه می‌گی من و تو و فارسی وان به طور آشکارا فرهنگ ما رو خراب می‌کنن:
اون‌ها چیکار به فرهنگ ما دارن. اون‌ها محصولشون رو ارایه می‌دن. هیچ کس رو هم مجبور نمی‌کنن که نگاه کنه. هر کس خواست نگاه می‌کنه و هر کس نخواست نه. من فکر نمی‌کنم این دوتا شبکه این کار رو به خاطر نابینایان انجام بدن. این خط و مشی اون‌ها هست. روششون هست و روش صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم اینه که فقط زیر‌نویس داشته باشه.
بعدش هم حالا گیرم که مثلا تلوزیون اومد و مشکل بزرگ عدم وجود OCR فارسی رو پوشش داد. یه شرکت ایرانی با توجه به این برنامه تصمیم گرفت که چنین OCR ای رو طراحی کنه.
ولی پشتیبانی دولتی کجاست؟ واقعا فکر می‌کنی از این شرکت حمایت می‌کنن؟ بهش وام می‌دن یا کمک مالی می‌کنن؟ خودت خوب می‌دونی که چندتا برنامه‌نویس نمی‌تونن ماه‌ها و ماه‌ها وقت صرف کنن فقط برای رضای خدا!
موفق باشی.

sal aam aa gha yeh ammee neeeh azzeez.
Yaoehh nee shoamaw tass avv vorr mee faor maaeed hammeen torr al akkee haor chee keh zeer neh veess mee koan ann ro so tee hamm mee koan annd?
Yaoehh nee een ghazz ee ehhbeh nazz aor ehh shoamaw beh gorrooh yaa ghesh reh khaass see maor boot neest?
Een haor feh shoamaw beh nazz aor amm mann teh ghee nemmi aad.
Sha yadd ham nazz aor ehh man esh teh ba heh.

سلام
مسعود جان. الکی این کار رو نمی‌کنن. بلکه این شبکه هدفش جذب حد اکثر بیننده هست. اون‌ها خوب می‌دونن که توی ایران هنوز بی‌سواد و کم‌سواد زیاد هست. این کار رو برای اون‌ها می‌کنن.
ببین، خودتو جای یه فرد بینا بزار. فرز کن تو هیچ وقت یه نابینا رو ندیدی و هیچ اطلاعی در موردشون نداری. حالا مثلا می‌خوای یه سایت بزنی. اون‌وقت احتمالش ۱ در یک میلیون هست که به این فکر کنی که شاید یه نابینا هم از این سایت استفاده کنه و باید برای اون هم قابل دسترس باشه.
یه فرض دیگه. تصور کن می‌خوای یه مقاله بنویسی و برای مشخص کردن قسمت‌های خاصی از این مقاله از فونتی با یه رنگ متفاوت استفاده می‌کنی. آیا توی اون لحظه به این فکر می‌کنی که شاید یه آدم دارای مشکل کور رنگی این متن رو بخونه؟ نه… حتی اگه فکرش رو بکنی می‌گی که احتمال اینکه یه آدم با مشکل کور رنگی این مقاله رو بخونه نزدیک به صفر هست. بنابر این کار خودت رو انجام می‌دی.
به هر حال این‌ها نظرات شخصی من هستند. من به نظر همه احترام می‌زارم.
موفق باشید.

این که میگید رسانه در مورد نابینایان کوتاهی می کنه با شما موافقم چرا که هنوز خیلی ها اطلاع ندارن که نابینایان هم توانایی استفاده از کامپیوتر وموبایل رو دارن . خود من تا قبل از این که بیناییم رو از دست بدم از این موضوع بی اطلاع بودم و وقتی فهمیدم نابینایان هم میتونن از کامپیوتر و موبایل استفاده کنن خیلی تعجب کردم و این ظلمی در حق نابینایان هست که جامعه تا این حد از توانایی هاشون بی اطلاعه و بخشی از این تقصیر رو می شه گردن رسانه انداخت که تصویر درستی از نابینایان ارائه نمیده . البته توقع هر کس از رسانه متفاوته . توقع من اینه که رسانه تصویر درستی از توانایی ها و شرایط نابینایان ارائه بده , نه کم تر و نه بیش تر

سلام
اول از متن زیبا و منطقی پست جدید استاد سپاسگزار هستم این درست تر است نه اینکه قبل اشتباهبوده بلکه این پست کامل تر و منطقی تر بوده و هست و ضمن معرفی برنامه خاص از همه دعوت کرده تا فعالیت هایشان را همه گیر نمایند و هدف اصلی را نیز مشخص نمودند و هنوز جا دارد تا اصول بهتر و مداوم تر شوند .یکی از معضلات شاید بخاطر عدم تعیین هدف اط سوی ما نابینایان باشد و اگر مختص به معرفی فکر کنیم همه اصول بدون زیر بنا شکل خواهد گرفت ما باید بدنبال برنامه ها و نرم افزار ها و راه حل های استقلال نابینایان بیندیشیم و در کنار این موضوع نیز جامعه را با نتیجه عملی به جامعه معرفی نمائیم .
کامنت ها دارای مضامین ارزشمند است ونباید زود جبهه گرفت باید به نظرات یکدیگر احترام بگذاریم و زود دیگری را متهم نکنیم اول خودم بعد دیگر دوستان .من با استاد نیز موافقم نباید بنشینیم تا دیگران پیش روند و در عمل نیز از استاد نتایج ارزشمندی مبنی بر حضور دیده ام اما اینجا اگر کامنتی گذاشته می شود باید مورد استفاده به روش اجرائی قرار گیرد واگر در اجرا مشکل داشت به نحو منطقی ایراد تا کامنت گذار با خواندن نتایج به اشتباه و یا ناقص بودن نظرش برسد حالا هی بگوئیم که شاید من اشتباه می کنم کمکی به پیشرفت نخواهد کرد .روش ها متفاوت و نتایج هم مختلف است به قول استاد هر نتیجه ای که موجب استقلال ما شود خوب است .
سایه هم درست می گوید همین الان هم هنوز خود ما نمی دانیم و اطلاعاتمان محدود است .این مسائل در بین ما با محدودیتمان و برخورد افراد بینا زیاد است و با پیشرفت و استقلال کمتر خواهد شد

با نظرت یه جورایی مشکل دارم. میثم جان: اگر میگی اون ها دارن محصولشونا ارائه میدند, چرا سریال ها به زبان فارسی نیست؟ یعنی چرا اول سریال با دستور و فرهنگ و زبان دیگران ساخته میشه, بعد خریده میشه, بعد دوبله میشه, بعد یه چند تا شبکه به زبانهای مختلف از جمله فارسی تاسیس میشه, بعد این دوبله های ناقص و افتضاح چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی با عجله ای هرچه تمام تر در سطح انبوه پخش میشه؟ چرا؟ چرا سریال های دست چندم کلمبیایی و کره ای و غیره که از بس افتضاح هستند در تلویزیون های خودشون اجازه پخش نگرفتند برای ما پخش میشند؟ یعنی ما ایرانی ها اینقدر باید خودمون رو خاک بر سر بدونیم که محصولات درجه چندمی اون ها واسه ما ها پخش بشه؟ چرا سریال هایی که در صدر پر بیننده ترین و پر فروش ترین ها هستند برای ما دوبله و پخش نمیشند؟ آیا این کار ها یک جور توهین به شخصیت و زبان و فرهنگ و شعور فارسی زبان ها نیست؟ این ها محصولات اون ها برای خودشون نیست. این ها محصولات اون ها برای ماست. وقتی توی یک سریال عشق های بیست ضلعی را نشون میدند, قبح قضیه را توی چشم همه از کوچیک تا بزرگ میریزند, غیر از اینه؟ فرهنگی را جا میندازند که میگه تو دوست داری با دوستِ من که دوست داره با دوستِ تو دوست بشه دوست بشی؟ یعنی خودتم میدونی که آدم در معرض هر چیزی قرار گرفت, خود به خود هوس میکنه. مثلا اگر دقیقا پشت پنجره اتاق تو بیاند و یک رستوران بزنند, آیا هر شب و صبح و ظهر بوی غذا های مختلف خوب و بد که بو هاشون باهم قاتی شدند, سیستم گوارشیت را تحریک نمیکنه؟ آیا دلت غنج نمیره؟ قیلی ویلی نمیری؟ منم میگم خوب اونا محصولاتشون را ارائه میکنند. تو هم میگی درست, ولی خوب برند توی یه منطقه پولدار نشین یا غیر مسکونی, چرا دقیقا اومدند پشت پنجره خونه من؟ این ارائه شبکه های فارسی زبانی که فقط دقیقا سریال های مخالف با فرهنگ ما را پخش میکنند, این گسترده بودنش و روی ماهواره بودنش و در دسترس بودنش حرف داره آقاجان. حرف. بهتر نبود یک هزارم از این پول میلیاردی ای که خرج این سریال ها میشه برای ساخت محصولات نابینایان فارسی زبان خرج میشد؟ پشت این همه پولی که خرج میشه واقعا کی واستاده؟ چه کسی, چه ارگانی؟ اپل را چی میگی؟ چرا توی تمام چند میلیارد گوشی اپل که فروخته شد صفحه خوان نصب بود؟ مگه اپل گوشی هاش را برای نابینایان میسازه که توی تمام گوشی هاش صفحه خوان هست؟ برو یه گوشی اپل را توی خیابون از دست یه فرد بینای چشم دار بگیر و صفحه خوانش را فعال کن. چشم های طرف از تعجب برق میزنه چون طرف اصلا به ذهنش هم خطور نمیکرده که گوشیش این امکان رو سرخود داشته باشه؟ به نظرم این شبکه ها دارند از تحریک پذیر بودن حس کنجکاوی بشر در مسیر تغییر تدریجی ما بهره میبرند. خوشحال شدم نظرت را دادی که خوندم و تونستم نظرما بنویسم. مرسی میثم جان.

درود
ببین مجتبی جان، من اصلا تا به حال هیچ کدوم از سریال‌های این دوتا شبکه رو ندیدم. من از فیلم‌ها و سریال‌های بی سر و ته خوشم نمیاد. خیلی کار باید قوی باشه که ببینمش. اگه شبکه‌های ماهواره‌ای ببینم مستند‌هاشو می‌بینم.
من هم با اخلاق بودن رو دوست دارم و با این روابط به قول خودت ۲۰ ضلعی و ترویجشون مخالفم. ولی بازم می‌گم اون‌ها ما رو مجبور نکردن که اون سریال‌های آشغال رو نگاه کنیم.
این مردم هستند که می‌بینند و خیلی هم می‌پسندن. دیدی که با قطع شدن شبکه Gem TV مردم چه تو کف رفتن و با دوباره باز شدنش چقدر خوش‌حال شدن؟
اون‌ها حتی توی ایران هم نیستند. نیروی انتظامی هم که هر روز می‌ریزه ماهواره‌ها رو جمع می‌کنه ولی مردم بازم ماهواره می‌خرند و نگاه می‌کنن.
اینکه به خاطر مزخرف بودن سریال‌های این شبکه‌ها اون‌ها رو ببندیم با اصول آزادی که من بهش معتقد هستم جور در نمیاد.
یه مثال بزنم. توی امریکا مغازه‌هایی هستند که گوش معمولی برای اون کشور شامل گوش خوک و غیره رو می‌فروشن. قصابی‌هایی هم مخصوص مسلمانان هست. یه مسلمون خودش باید تشخیص بده که باید از کدوم گوشت بخره.
در مورد اینکه می‌گی پول‌هاشون رو بیارن خرج نابینا‌ها کنن! خودت هم می‌دونی که این حرفت غیر منتقی هست. هر کس که پشت این کار هست پولش رو برای مقاصد خودش خرج می‌کنه. نوکر ما که نیست! توی ایران دولتی که نسبت به ما وظیفه داره چنین پولی رو برامون خرج نمی‌کنه اون‌وقت انتظار داری این افراد که وظیفه‌ای در مورد ما ندارن بیان پولشون رو خرجمون کنن؟
در ضمن به این هم توجه کن که قسمتی از مسئولیت اینکه مردم این سریال‌های مزخرف رو اینقدر دوست دارن بر‌می‌گرده به صدا و سیمای جمهوری اسلامی که با سخت‌گیری‌های بی‌مورد و روندن افراد کار بلد قدرت رقابت با این شبکه‌ها رو از دست داده. خودت در مورد بد بودن این سریال‌ها به حد کافی توضیح دادی. حالا فکر می‌کنی چرا مردم این سریال‌ها رو به سریال‌های صدا و سیما ترجیح می‌دن. ببین، نمی‌شه همه چیز رو با پاک کردن صورت مسئله حل کرد. فرض کن این شبکه‌ها رو بستند و مسئولینشون رو هم اعدام کردن. باز هم مردم می‌رن توی اینترنت اینطور فیلم‌ها و سریال‌ها رو با زیر‌نویس فارسی پیدا می‌کنن و می‌بینن.
موفق باشی.

خوشحالم که حد اقل سر مزخرف بودن سریال ها باهم یه نقطه مشترکی پیدا کردیم.
اونی که پول خرج ما کنند رو مثال زدم که توی مثال مناقشه نیست.
ولی بازم این موضوع توی ذهن میچرخه که چرا و کی هست که این همه خرج میکنه تا مردم کشوری مثل ایران این سریال های دست چندم مروج بی اخلاقی رو ببینند؟
در ضمن مردم سریال هایی رو با زیرنویس پیدا میکنند و میبینند که خیلی از اینها بهتره. این سریال های دست چندم اگر دوبله هم نشند باز هم هیشکی سراغ دیدنشون با زیرنویس نمیره.
من از چند نفر پرسیدم که بیشتر واسه کیفیت تصویر بسیار بالای این سریال ها و واسه کنجکاوی توی فرهنگ اون وری ها میبینند ولی خوب دیدن اینجور سریال ها حتی با این هدف ها هم یواش یواش آدم رو از درون میپوسونه.
کمکاری صدا و سیما هم که میگی کاملا موافقم.
من خودم هیچ سریالی را نه این وری و نه اون وری دنبال نمیکنم.
خوش باشی.

سلام به دوستان عزیز بحث جالبی شروع شده ولی کمی به اشتباه رفت. دوستان آقا مجتبی درست میگه ما خودمان باید بخواهیم که رسانه ملی ما برنامه هاشو به طوری مناسب سازی کنه برای نابینایان.یک مثال بزنم در شبکه استانی ما (افلاک) برنامه ای جمعه شبها پخش می شه که در پایان آن سوالی طرح می شه و هفته بعد اسامی برندگان اعلام می شد. در اوایل این برنامه سوال و اسامی را زیر نویس می کرد. خب چندتاش پخش شد ما به افراد خانواده می گفتیم برایمان می خوانند. ولی من به آن برنامه پیامک دادم که نابینایان هم بیننده شما هستند چرا زیر نویس می کنید؟ با تعجب دیدم هفته بعد سوال و اسامی هم زیر نویس می شد و هم گوینده اعلام می کرد.
پس اگر ما خودمان بخواهیم می شود همان شعار همیشگی ولی واقعیت.آقا مجتبی کاملا منطقی می گن که دربرنامه های آموزشی بخواهیم که برای نابینایان هم توضیحاتی بیشتر بدهند.
متاسفانه دیده نمی شویم باید داد بزنیم ما هم هستیم.
اگر دوستانی می گویند برنامه های ماهواره ای کاملا مناسب سازی شده اند برای این است که در آنجا قانون درست رعایت می شود و حقوق معلولین رعایت می شود و کار ندارند که اثلا نابینا نگاه می کنه یا نه؟!

با نظر مجتبی در مورد اینکه ما باید تلاش کنیم تا به ما نگاه کنند همانطور که در پستهای قبلی هم گفته بودم موافقم مثل برنامه نود که خود آقای فردوسی پور گفت نابینایان زنگ زدند گفتند که چرا مسابقه پیامکی را به صورت صوتی نمی گویید و اضافه کرد من فکر نمی کردم نابینایان هم نود ببینند و از آن به بعد صوتیش کرد
میثم باید ما تلاش کنیم هرچند دیگران برایشان مهم نباشد
اما من و تو و ببیسی دیگر برنامه های ماه واره ای هم برنامه های خوب دارند هم مضخرف مثلا برنامه های مستند یا برخی برنامه ها دیگر که جا نمی شود گفت باحاله هر کس دوست داره ببیند هر کس دوست نداره نبیند
راستی این نظرها را حذف کنید میگیرندمان

درود به همه
اگه واقعا این‌طور که می‌گید به حرفتون گوش می‌دن پس ادامه بدید. با اینکه الآن چند ساله که دیگه شبکه‌های داخلی رو نگاه نمی‌کنم ولی از اینکه امکانات واسه‌ی دوستانم باشه من هم خوش‌حال می‌شم.
موفق باشید.

سلام و درود بر همه.
من هم با نظر مجتبا در باره ی برنامه ها و سریالهای ماهواره ای کاملا موافقم. دوستان به یک نکته ی مهم دقت داشته باشید!. در حال حاضر اگر اشتباه نکنم حدود سی و نه کانال مختلف مخصوص ایرانیها و فارسیزبانهاا در ماهواره هست. شما فکر میکنید دلیل این امر چیست؟. اگر این یک مسئله ی طبیعی بود فکر نمیکنید باید مثلا برای عربها پانصد کانال میگذاشتند؟ یا برای ترکها دویست کانال؟ میدانید که هم تعداد این کشورها از ایران خیلی بیشتر است و هم جمعیت مردمشان. به هر حال من فکر میکنم این مسئله اهمیت فراوان ایران را نشان میدهد و در حقیقت آنها برای خواب نگه داشتن ملت ایران کار میکنند نه برای بیدار کردن آن. آنها با فرهنگ این مرز و بوم دشمنی عمیقی دارند.
اما در مورد وضعیت رسانه و نابینایان نظر من هم این است که ما میخواهیم پس حتما هم میتوانیم با تلاش و کوشش جمعی خودمان و از طریق راه حلهایی که مجتبا در پستش ارائه کرد اوضاع را بهبود بخشیده و به نتایج دلخواهمان دست پیدا کنیم.
موفق باشید همگی.

سلام
جناب قاصدک، هزاران شبکه ماهواره ای در جهان وجود دارند که به همه زبانهای دنیا برنامه پخش میکنند. اگر یه میانگین ساده هم بگیرید خواهید فهمید که تعداد این کانالهای فارسی نه تنها زیاد نیستند بلکه در مقایسه با جمعیت فارسیزبان دنیا بسیار اندکند. فقط ایران نیست که مردمش فارسی حرف میزنند، افغانستان و تاجیکستان و مهاجرین میلیونی فارسی زبان را که در سراسر جهان زندگی میکنند را نیز در نظر بگیر. به علاوه، شهرت و موفقیت و محبوبیت این شبکه های ماهواره ای در بین مردم است که باعث شده که گردانندگانشان همچنان بتوانند با موفقیت و به پشتوانه بینندگان میلیونی که دارند به پخش برنامه هاشان ادامه دهند نه پولی که در آنجا خرج میشود.
در مورد موضوع اصلی این پست هم به نظر من ما باید برای معرفی خودمان و تواناییهای مان تا حد امکان تلاش کنیم. باید سعی کنیم خودمونو به این رسانه ها نشون بدیم. همین که در یه برنامه پرطرفدار مثل به روز در ۲ تا برنامه به موضوع استفاده نابینایان از کامپیوتر و موبایل پرداخته شده و یه مصاحبه هم در راهه واقعا تاثیر خوبی به جا میذاره.

قاصدک مگر کسی در این مملکت بیدار است که ماهواره بخواهد خوابش کند زحمت خواب کردن را سالهاست که خودمان کشیده ایم
اما توجیه شما در مورد تعداد شبکات فارسی و عرب جالب بود قربونت اصلا این پست به ماهواره چه ربطی داشت که ما این همه بیراهه رفتیم

سلام
سلام بر دوستان خوب محله و استاد مجتبی
در کامنت قبلی گفتم که با ایده اینکه ما خودمان باید در معرفی خودمان نقش اصلی ایفاء کنیم یک امر بدیهی و مسلم است و نظر استاد هم تائید شده و منطقی است .میثم جان هم درست می فرماید و همه خوشحال می شوند از اینکه در کشوری به این عظمت به فکر بچه های معلول بینائی هم باشند .چون در محرومیت تصویری بوده ایم این موضوع یک نیاز شده برای ما بچه ها .و چون خیلی از موارد را نمی دانیم و اطلاعتمان در این خصوص اندک و ناچیز است دچار اشتباه می شویم و یکدیگر را متهم می کنیم و فورا جبهه می گیریم اینکه چه کسی درست می گوید کمی زیاده روی کرده اید من اصلا سعی دارم که این شبکه ها را نبینم و گوش نکنم و از هنگامی که این تصمیم را گرفتم خیلی در آرامش هستم و بیشترین تفریح را با همین محله و وب دوستان همچون میثم جان و دوستان جدید نابینا می گذرانم .
یادتان هست در اون پست قبلی پافشاری های شخصی برای معرفی استاد آمده بود و من حدودا در یکی دو ماه قبل خبری را در نت خواندم که فیلمی در تهران در حال تولید بوده و شخصی یک بازیگر از جنس … که جوان خام بوده را سفاش می کند و کارگردان محترم نیز قبول می کند تا در یک قسمت یا هر چیز دیگری که نام دارد بازی کند و خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تعرض شده با این شخص و جرمش نیز این بوده که زیبا بوده و کم تجربه و حالا هی بیائیم بگوئیم که اون فیلم ها ال است وبل کمکی به ما نمی کند .مثلی است که هر جا آب است گل هم است و تمام
بحث خوب شروع شده بود اما به قول رهگذر منحرف شده آن دوستی که از شبکه های سی وچند تائی ما در ماهواره گفته اگر ماهواره خوب است چرا من و شما نداریم و اگر بد است چرا محصولات ما در آن پخش می شود .
کسی پشت هزینه ها و برنامه های اینچنینی نیست و هر شبکه و گروهی اهداف دارند و در جهت اجرائی شدن برنامه ها هزینه می کنند نه برای نابینایان هست و نه چیز دیگری و همه بر اساس اصول جلب بیننده هستند .چرا در این مملکت که حدودا سی و نه شبکه استانی و بهتر بگویم قومی و نژادی داریم که در آینده معایب آن نیز بر همگان روشن خواهد شد شبکه های معلولان و این حرف ها نداریم .من نمی گویم که داشتن این شبکه ها مشکل دارد اما می گویم که برنامه های مخصوص معلولان خصوصا نابینایان در اهداف هیچ نهاد و اداره ای حتی بهزیستی محترم نیست و گفته اند یک دست صدا ندارد اما کار می کند صدائی از آن بر نمی آید و فقط روزی خوار است و لا غیر .
این پست کمک کرد تا بچه ها امور خودشان وتجربیات خودشان را بگویند مثل شبکه افلاک لرستان و برنامه نود ورزشی و شبکه سه بروز و این خیلی خوب است خوبتر از این هم می شود .دوستان راه پیش رو خیلی طولان و پر پیچ و خم است ونیاز به همت و استفاده از تجربیات یکدیگر داریم و همت استاد هم خیلی عالی است و نکته اصلی هم در محله است ما می توانیم و خواهیم ساخت .
خیلی از برنامه ها هستند که برنامه نویسان در برنامه ها لحاظ نموده اند اما مانند احکام دین هر مسئله ای که نیاز دارد انسان باید آن را بداند پس ما نیاز به داشتن صفحه خوان ها و دیگر امور داریم و با همت خودمان این راه را هموار خواهیم کرد .
من هم مانند میثم
امیدی به دیگران ندارم
اما همت نابینایان محترم و دوستان هم محله ای را ارج می نهم و هر امری که موجبات پیشرفت نابینایان را با سعی و اهتمام دوستانم باشد را می پسندم و در این راه به همه شما دوستان دست مریزاد می گویم “دستتان درد نکند گ
شاهد اعتلاء و پیشرفت نابینایان در تمامی عرصه ها خواهیم بود با همت بلندتان .بدرود

دوستان سلام. بنده حرف شما را میپذیرم که گفتید بحث به بیراهه رفت. اما مجتبا در نظراتش نکاتی را مطرح کرد مبنی بر اینکه سریالها و برنامه هایی که در بعضی شبکه های ماهواره ای برای ما پخش میشود در واقع نوعی تهاجم فرهنگی به فرهنگ ماست. این شد که من مجالی پیدا کردم تا نظرم را در همین باره بیان کنم. اما متأسفانه انگار از حرف بنده برداشت درستی نشد.
جناب اکبری بنده گفتم این تعداد کانال مخصوص یعنی ویژه ی مردم ایران در ماهواره وجود دارد. و با مقایسه ام هم میخواستم نشان دهم که هیچ کشوری به اندازه ی ایران کانال اختصاصی ندارد و صاحبان و گردانندگان این مسائل به ایران توجه بیشتری نسبت به بقیه ی کشورها دارند.
در ضمن چشمک جان ملتی با وضعیت ملت ما وقتی به قول شما خودش زحمت خواب را کشیده است دیگران هم سعی میکنند این خواب را عمیقتر و عمیقتر کنند. موفق باشید.

سلام بر همگی من تازه عضو شدم اما خیلی بحث جالبیه
به نظر من اول باید بین خودمون فرهنگسازی بشه که به سمت شبکه های ماهواره نریم من خیلی کم دیدم تو تلوزیون به نابینا توجه بشه حتی من شنیدم فیلمهایی که راجع به ما ساخته میشه نابیناهارو خیلی ناتوان نشون میدند
ما حق داریم از خودمون دفاع کنیم و سری تو سرا دراریم

سلام به عقیده من قبل از این که بپرسیم چرا ما کمتر در رسانه ها مطرح میشیم باید ببینیم چه چیزی برای مطرح کردن داریم؟ باید اون قدر کفه ترازو ما سنگین باشه که اگه هم یه شبکه ای لطف کرد برنامه ای رو به ما تخصیص داد مردم رغبت بکنند اون رو ببینند و نه اینکه تا متوجه موضوع برنامه شدند بزنند شبکه دیگه.
خود من در مواجهه با برخی از برنامه هایی که در مورد معلولین و معرفی تواناییهای اونها ساخته اند حتی حاضر نیستم ثانیه ای از وقتم رو صرف کنم چون از اول تا آخر برنامه می گند معلولیت ناتوانی نیست و هفت هشتا لوح تقدیر و مدال و از این چیزها نشون میدند و به نظر من یه طورایی جلب ترحم عمومی می کنند برای قشر معلول.
پس من موافق رسانه ای شدن معلولیتم نیستم تا وقتی همینم تا وقتی بجایی نرسیدم تا وقتی سری تو سرها در نیاوردم تا وقتی دیدگاه مردمم اینه که حتی فرهنگ سازی هم نمی تونه فاصله ناتوانی من رو با توانایی خودش پر کنه.

دیدگاهتان را بنویسید