خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

راهنمای کاربری امکانات سایت بانک ملی ایران ویژه نابینایان از مرتضی هادیان

به نام دانای بینا و یکتای بیهمتا

راهنمای کاربری امکانات سایت بانک ملی ایران

ویژه کاربران نابینا و کم بینا

 

تهیه کننده

مرتضی هادیان

دیماه 1392

 

 

 

مقدمه

خوشبختانه طراحی صفحه پایگاه اینترنتی بانک ملی به گونه ای است که افراد نابینا و کم بینا به کمک نرم افزارهای صفحه خوان قادر به استفاده از آن هستند, به علاوه در این پایگاه, امکان اعلام کد امنیتی به صورت گویا نیز در نظر گرفته شده است. این نوشتار مختصر بخشهای خدمات اینترنتی صورت حساب و سرویسهای پرداخت اینترنتی از پایگاه بانک ملی ایران را برای کاربران نابینا و کم بینا تشریح میکند.

 

معرفی برخی از خدمات

  1.  دریافت موجودی, پرداخت قبوض و انتقال وجه فقط به کلیه کارتهای بانک ملی, بدون نیاز به ثبت نام و اخذ مجوز از بانک.
  2. مشاهده صورت حساب یا حسابهای ملی و انتقال وجه به کلیه کارتهای عضو شتاب که استفاده از این امکانات, مستلزم ثبت نام در سایت است و باید نسبت به دریافت رمز حساب از شعبه ای که حساب در آن افتتاح شده است, اقدام شود.

پیشنهاد میکنم که استفاده از این امکانات با IE نسخه 8 و بالاتر انجام شود.

 

آشنایی با صفحه سرویسهای پرداخت اینترنتی بانک ملی ایران

برای فعالسازی صفحه مذکور یکبار آدرس زیر را کپی کرده و در آدرسبار پیست کنید.

https://epayment.bmi.ir

سپس با فشردن اینتر به تناسب سرعت اینترنت, منتظر ظاهر شدن این صفحه باشید. حال برای آسانی مراجعات بعدی آن را به favorites سیستم خود بسپارید.

همانطور که خواهید دید, صفحه ای با عنوان سرویسهای پرداخت اینترنتی بانک ملی ایران با 6 لینک در اختیار شما قرار میگیرد که برخی از آنها را تبیین میکنم.

 

دریافت موجودی

بسیاری از کاربران نابینا و کم بینا, موجودی حسابهای خود را از طریق تلفن همراه و به کمک سامانه هایی مانند رعد ملی, آسانپرداز و غیره, دریافت میکنند, شاید خیلی نیاز به کاربرد آن نداشته باشند,  ولی چون یادگیری آن در کسب مهارت برای کاربرد لینکهای دیگر, مؤثر است آن را بیان میکنم. وقتی هر یک از لینکهای این صفحه را انتخاب و اجرا میکنید لطفاً فقط صبر کنید تا کاملاً باز شود و حتماً از حرکت روی صفحه مگر برای اطلاع از محتویات آن, جداً خودداری فرمایید.

لینک دریافت موجودی را انتخاب و اجرا کنید. بطور معمول وقتی صفحه باز شد, نشانگر جاز روی قسمتی قرار میگیرد که باید رقمهای 6037 را وارد کنید. گفتنی است که بخش مربوط به ورود شماره کارت در هر یک از لینکها دارای 4 editbox است و همانگونه که گفتم نشانگر جاز روی اولین آنها قرار میگیرد و به همین دلیل است که خواهش کردم روی صفحه حرکت نکنید. با ورود 4 رقم اول به ترتیب editboxبعدی در اختیار شماست مثلاً 9918 را وارد کرده و در قسمت بعدی 4 رقم بعد از آن و نهایتاً 4 رقم آخر. دقت داشته باشید که بخش مربوط به رمز دوم که از دستگاه خودپرداز گرفته اید به صورت خودکار در اختیار کاربر قرار میگیرد. لذا رمز دوم کارت خودتان را وارد کنید. جاز رموز را به صورت ** میخواند. حالا کلید تب را بزنید تا قسمت مربوط به cvv2 در اختیارتان باشد آن را که 3 یا 4 رقم است وارد کنید.

پس از مرحله فوق الذکر, جهتنمای پایین را بزنید تا در قسمتی از صفحه که editbox نیست قرار بگیرید. فرمان control+f را اجرا کنید تا جستجوی مجازی جاز در اختیارتان قرار بگیرد. کلمه خواندن را تایپ کنید و اینتر را بزنید حالا کلید f3 بزنید تا روی خواندن دوم که یک دکمه قابل اجراست قرار بگیرد. کلید فاصله یا اینتر را بزنید تا برنامه اعلام کد امنیتی فعال شود و یک کد 6 رقمی را برای شما اعلام کند. تکرار این کد به هر تعداد بار مد نظر کاربر با کلید فاصله امکانپذیر است. پس از حفظ کردن کد 2 بار جهتنمای بالا را بزنید تا به editbox مربوط به این کد برسید آن را تایپ کرده و کلید اینتر را بفشارید. در صورتی که هر یک از ارقام مربوط به شماره حساب, رمز دوم, cvv2, کد امنیتی را اشتباه وارد کردید اگر همان بخش به پایان نرسیده میتوانید با کلید پاککن آن را پاک کنید و صحیح را وارد نمایید ولی اگر آن قسمت مثلاً جای 4 رقم دوم تمام شده باشد باید روی آن قرار گرفته و فقط با کلید delete تمامش را پاک کرده و صحیحش تایپ شود. نکته مهم این است که در قسمت کد امنیتی اگر رقم ششم را وارد کنید نشانگر روی دکمه بررسی اطلاعات و انجام عملیات قرار میگیرد که باید به سمت بالا حرکت کرده و اصلاح را انجام دهید. پس سعی کنید برای آسانی کار حتی الامکان ارقام صحیح تایپ شود. اگر به مشکل برخوردید, و نمیتوانید بخش مد نظر خود را در اختیار بگیرید, به آخر صفحه بروید و دکمه لغو عملیات و بازگشت را اجرا کنید تا به صفحه اصلی برگردید و کار را از ابتدا انجام دهید.

حالا روی دکمه بررسی اطلاعات و انجام عملیات فاصله یا اینتر را بزنید و صبر کنید تا نتیجه حاصل شود. سپس به انتهای صفحه بروید و PC kersurرا هم بزنید و به سمت بالا حرکت کنید. اول دکمه بازگشت را مشاهده خواهید کرد و بالاتر از آن موجودی حساب اعلام شده است. در انتها دکمه بازگشت را اجرا کنید.

 

انتقال وجه به کارتهای بانک ملی

در بالای لینک دریافت موجودی, لینک مربوط به انتقال وجه به کارتهای بانک ملی قرار دارد که برای استفاده از آن هم به ثبت نام و اخذ مجوز از بانک نیاز نیست. این لینک را اجرا کرده و صبر کنید تا کاملاً باز شود.

وقتی که این بخش فعال شد, معمولاً نشانگر جاز روی editbox دوم ورود شماره کارت قرار میگیرد و 99 هم درچ شده است ولی نشانگر روی 9 اول است, بنا بر این باید دو بار جهتنمای راست را بزنید تا آنها را رد کنید. حالا 10 رقم دیگر کارت خود را وارد کنید.

مانند صفحه دریافت موجودی, قسمت مربوط به ورود رمز دوم به صورت خودکار ظاهر میشود, رمز دوم خود را وارد کرده و کلید تب را بزنید تا به قسمت مربوط به cvv2 برسید. آن را وارد کنید.

ورود ماه و سال انقضای کارت الزامی نیست, لذا این قسمتها را با کلید جهتنمای پایین رها میکنیم تا به editbox ورود آدرس ایمیلی که میخواهیم صورت حساب به آن ارسال شود؛ برسیم. یک یا چند ایمیل مورد نظر وارد میشود و یا خالی میماند. بین ایمیلها باید علامت کاما بگذارید. سپس کلید جهتنمای پایین را بزنید تا از این قسمت خارج شوید.

به کمک جستجوی مجازی جاز که در بخش قبل معرفی کردم, کلمه مبلغ را تایپ و جستجو کنید. حالا با جهتنمای بالا حرکت کنید تا نشانگر در اولین editbox ورود شماره کارت مقصد قرار بگیرد. 16 رقم شماره کارت را کاملاً وارد کنی. الآن کلید f3 را بزنید تا دوباره روی کلمه مبلغ قرار بگیرید. جهتنمای پایین را بزنید تا به قسمت ورود مبلغ به ریال برسید. مبلغ را تایپ کنید.

برای رسیدن به قسمت خواندن کد امنیتی از جهتنمای پایین استفاده کنید و پس از شنیدن به بالا برگردید و آنرا تایپ کنید. اینجا هم ششمین رقم را که زدید, قسمت بررسی اطلاعات و انجام عملیات ظاهر میشود که کافی است روی آن اینتر بزنید.

کمی صبر کنید و سپس به انتهای صفحه باز شده بروید و طبق آنچه که در مورد دریافت موجودی یاد گرفتید عمل کنید. اگر عبارت لطفاً صبر کنید … به نمایش در آمده, صفحه هنوز کاملاً فعال نشده است ولی اگر دکمه انصراف را ملاحظه کردید, اطلاعات جهت بررسی شما به نمایش در آمده است. به سمت بالا حرکت کنید و اطلاعات را بخوانید و در صورت صحت آنها, به دکمه انجام عملیات برگردید و آن را اجرا کنید. پس از لحظاتی دوباره به انتهای صفحه بروید و به سمت بالا حرکت کنید. در صورت انجام تراکنش, دکمه های چاپ و بازگشت ظاهر میشود. در صورتی که سیستم به چاپگر متصل باشد و بخواهید نسخه کاغذی از رسید تهیه کنید دکمه مربوط به آن و در غیر این صورت دکمه بازگشت را اجرا میکنید.

 

 

ثبت نام در سایت بانک ملی و فعالسازی حساب

از دو طریق میتوان به فرم ثبت نام در سایت دسترسی پیدا کرد. لینک انتقال شتابی در صفحه سرویسهای پرداخت اینترنتی و همچنین از طریق لینک خدمات اینترنتی صورت حساب در صفحه اصلی بانک ملی به نشانی

www.bmi.ir

اگر خواستید از طریق دوم عمل کنید دقت داشته باشید که لینکهای بانک ملی حالت چرخشی دارد و موقع زدن اینتر باید مطمئن شوید که روی همین لینک قرار دارید. یک بار که این لینک باز شد چون برای مشاهده صورت حساب نیاز به آن است آن را به favorites بسپارید.

از هر طریق که عمل شود, لینک کاربر جدید در اختیار است. آن را اجرا کنید تا فرم ثبت نام ظاهر شود. تمام اطلاعات لازم را وارد کنید و ثبت نام را انجام دهید. پس از آن به شعبه ای که حسابتان را در آن افتتاح کرده اید مراجعه کرده و رمز حساب خود را دریافت کنید.

در مرحله بعدی, یکی از دو لینک مذکور را اجرا کنید و قسمت فعالسازی حساب به اجرا در آید و این مرحله بهتر است به کمک فرد بینا, انجام بشود. وقتی که حساب شما فعال شد هم میتوانید از خدمات صورت حساب اینترنتی استفاده کنید و هم به کلیه کارتهای عضو شتاب وجه مورد نظر را انتقال دهید و از مراجعه به بانک و دستگاه خودپرداز رهایی یابید اما متأسفانه برای هر انتقال مبلغ پانصد تومان از حساب ما کسر میشود. از آنجا که بنده ثبت نام و فعالسازی حسابم را حدوداً 3 4 سال پیش انجام دادم, جزئیات آن را بیان نکردم. رفقا میگویند: این هم از کهولت سن است.

 

انتقال وجه به کلیه کارتهای عضو شتاب

لینک مربوط به این عملیات که در بالا هم ذکر شد از صفحه سرویسهای پرداخت اینترنتی اجرا میشود و معمولاً نشانگر جاز روی قسمت تایپ شناسه کاربری قرار نمیگیرد پس f را وارد کنید تا نشانگر به فرمفیلد شناسه کاربری منتقل شود. آن را تایپ کنید و با تب یا جهتنمای پایین روی فرمفیلد رمز عبور قرار بگیرید و پس از تایپ اینتر را بزنید.

حالا صفحه انتقال وجه ظاهر میشود که دقیقاً همانند صفحه انتقال وجه به کارتهای بانک ملی است و شما آن را قبلاً یاد گرفته اید.

انتقال کارت به کارت دسته ای

این صفحه هم مانند صفحه انتقال وجه است با این تفاوت که پس از بخش مبلغ گزینه افزودن کارت دارد و احتمالاً با اجرای هر بار آن, امکان ورود شماره کارت و مبلغ جدیدی در اختیار کاربر قرار میگیرد. اعتراف میکنم که این لینک را فقط یک بار آن هم برای اطلاع از آن باز کرده ام.

 

خدمات اینترنتی صورتحساب

لینک مربوط به این بخش را از صفحه اصلی بانک ملی انتخاب و اجرا کنید. پس از فعالسازی و ورود شناسه کاربری و رمز عبور, صفحه ای در اختیار شماست که در اواخر آن لینک شماره حسابتان وجود دارد. اگر چند حساب داشته باشید لینکهای آنها بطور جداگانه به نمایش در آمده است.

روی لینک حساب مورد نظر اینتر بزنید. صفحه جدیدی باز میشود که کاربر قادر خواهد بود صورت حساب خود از هر تاریخی تا هر تاریخی را درخواست کند. اطلاعات این صفحه معمولاً تا یک روز قبل از روز جاری است. به انتهای صفحه بروید. سپس با جهتنمای بالا حرکت کنید تا به comboboxهای روز, ماه و سال مربوط به تا تاریخ و بالاتر از آن بخشهای مربوط به از تاریخ برسید. ملاحظه خواهید کرد که تمام این بخشها مربوط به یک روز قبل از مراجعه شماست. مثلاً اگر در تاریخ 25/11/92 مراجعه کنیم روز 24 بهمن 1392 هم در بخش تا تاریخح و هم در بخش از تاریخ در حال نمایش است و اگر بر روی دکمه نمایش صورت حساب اینتر کنیم صورت عملیات مربوط به روز 24 بهمن 1392 ظاهر میشود. برای تغییر هر یک از 6 مورد باید روی قسمت مد نظر قرار بگیرید و کلید فاصله را بزنید و با جهتنمای بالا یا پایین مورد دلخواه را انتخاب کرده و برای بازگشت به حالت عادی PC kerser را بزنید. و پس از تعیین شرایط دلخواه دکمه نمایش صورت حساب را اجرا کنید.

صفحه محتوی صورت حساب شما طبق روزهای خواسته شده به نمایش در میآید و شما علاوه بر مطالعه آن قادر هستید آن را به فرمتهای مختلف هم دانلود کنید. برای سرعت در خواندن جدول از کلیدهای جاز استفاده کنید.

برای دسترسی به امکان تعیین تاریخهای جدید لینک تغییر شرایط صورت حساب را فعال کنید.

در صورتی که چند حساب دارید پس از ملاحظه صورت یکی از آنها لینک صورت حساب را فعال کنید تا بتوانید حساب مورد نظر را انتخاب و اجرا کنید.

 

در پایان از این که برای مطالعه این نوشتار فرصت گرانبهای خود را اختصاص دادید سپاسگزارم و اگر به دلیل کمی توانایی در نگارش حق مطلب ادا نشده است پوزش میطلبم و مطمئن هستم که بسیاری از کاربران نابینا و کم بینا پیش از دسترسی به این راهنما, عملاً از امکانات مورد بحث بهره برده اند و شاید زیره به کرمان برده ام. ولی واقعیت این است که همواره از بیان آموخته هایم برای دیگران احساس خرسندی فراوان میکنم. پروردگار یکتا را شاکرم که این توفیق را به من عطا فرمود تا بتوانم این مهارت خود را جهت آموزش به دوستانم به رشته تحریر در آورم و به علاقه مندان تقدیم کنم. تقاضا دارم, ضعفهای آن را به بزرگواری خویش عفو فرمایید.

 

 

12/10/92

مرتضی هادیان

۶ دیدگاه دربارهٔ «راهنمای کاربری امکانات سایت بانک ملی ایران ویژه نابینایان از مرتضی هادیان»

درود
با تشکر از آقای هادیان و معاونت دوست خوبم آقای مجتبی خادمی این مطلب بسیار ارزنده است برای این حقیر .در کنار مطالب مثل طنز و داستان و حکایت و شوخی و ترفند و غیره مهارت های مالی و امور بانکی را باید بتوانیم یاد داشته و یاد بدهیم .این روند با ارزش ترین کاری است که در کنار هزاران خواسته من مورد قبول من است .
واقعا دستتان درد نکند اعم از خورنده وبرنده و خواننده و نوازنده و … . ممنون هستم ممنون .
دوستان من این امکان و نحوه کار با آن خیلی می تواند کمک کند .این را هم بگویم تا مبلغ خاص درون بانکی اصلا نیاز به کارمزد ندارد و فقط عملیات شتابی و دسته ای شتابی نیاز به پرداخت کارمزد به مبلغ ۵۰۰۰ ریال دارد .الان دو ماهی است که از طریق همین ابزار اقدام به انتقال وجوه بانکی می کنم و چون درون بانکی ملی به ملی است هزینه ای ندارد و تنها مشکلم همین کد تصویر بود که ممنون هستم از دوست گرانقدرمان .قبلا این خواندن به راحتی انجام می شد اما من فکر میکردم از فلش است که در مرورگرم نصب نیست اما بعد از تعویض مرور گر باز هم مشکلاتی را داشتم .اما امشب واقعا امیدم به عملیات بانکی از منزل زیاد گشت ..

درود
یادم رفت بگم اول شدم و قهرمان
البته در نبودن چشمکک!
خب بد نشد دوم هم شدم هورا به افتخار …
ضمنا فکر نکنم شهروز و دیگر بچه ها پول داشته باشند اما نداشتن پول و حساب یک طرف نتوانستن از طرف دیگر نگرانمان می کند ببینید بیائیم علاوه بر مسائل فوق کمی هم از سیستم کامپیوتری بهره ببریم .
البته به قول دوستمان رعد ملی هم هست ، همین اینترنت هم هست اما آموزش ها باید نسبتا تقاضا هم داشته باشد .بر رعد ملی و اینترنت اشکالاتی وارد است .اول رعد ملی که می گویند سیم کارت اگر جعل شود می تواند از سیستم بانکی حساب هایتان را خالی کنند .و من می ترسم از اینکه رمز بدهم به رعد ملی اگر دوستان کمی بیشتر در پستی مراحل ورود وعضویت را آموزش دهند بسیار سودمند است .
اینترنت نیز اگر سایت اصلی نباشد و ما به بی راهه برویم مطمئنا دچار مشکلاتی خواهیم شد .اما اگر در محل سایت ها وارد شویم و از صفحه کلید مجازی بهره مند شویم نگرانی ما کمتر خواهد بود .استفاده از صفحه کلید مجازی را در کامنت دیگر با توجه به تجربه خودم توضیح می دهم که راه مطمئن تر و تتمه سخنان و مقاله دوستمان است.

درود
دوستان اجازه دهید روی صندلی خوب بنشینم .بنام خدا من قنبر … بینا… پولدار!!!؟
در این جلسه می خواهم مقاله دوست گرانقدرمان را که کاملا کامل است را مزین به تجربه ای نمایم :
برای استفاده از صفحه کلید مجازی که بینا ها خیلی راحت از آن بهره می برند و بمنظور بالا بردن امنیت عملیات بانکی هنگام ورود به صفحه اصلی همانطور که دوستمان توضیح دادند هیچ عملیات اضافی انجام ندهید اگر بخواهید بگردید ، بگردید اما هنگام انتقال پس از ورود دیگر مکان نما را حرکت نداده وبعد از آن insert+f5 را بزنید و بطرف پائین با مکان نما بیائید ،تمامی ردیف ها در ابتدا با یک کلمات مشابه عنوان ولی در ادامه هر ردیف عملیات که می خواهد انجام شود را می خواند چند سطر پائین بیائید به جمله بعلاوه عدد م یرسد بر روی یکی از اعداد اینتر بزنید ،متوجه خواهید شد که در ادیت باکس قرار گرفته اید و با بالا و پائین رفتن شماره های مورد نظر را یافته و یک بار space بزنید و دوباره شماره بعد تا چهار شماره ،دوبازه برای چهار رقم دوم و سوم و چهارم insert+f5 را بعد از شنیدن صدائی بعد از ورود چهار عدد بگیرید و به شماره ها برسید اینتر و با بالا و پائین رفتن اعداد مورد نظر را انتخاب کنید ،بعد از ۱۶ رقم خودش وارد کادر رمز دوم می شود که این رمز به دلیل متغیر بودن بعد از insert+f5 و وارد کردن رموز دوباره باید به دلیل بسته نشدن کادر و متفاوت بودن با کادر های بالائی دوباره insert+f5 را گرفته روی گزینه وارد کردن رمز پشت کارت اینتر بزنید که وارد ادیت باکس بعدی می شود و دوباره شما می توانید از insert+f5 برای ورود شماره پشت کارت بهره ببرید .دیگر کار تمام است و با فعال کردن جستجوی خواندن شماره تصویر را بخوانید و وارد کنید و اینتر بزنید .دوستان کار سختی نیست اگر یک بار insert+f5 vh f’dvdn , fhgh , \hmdk fv,dn lj,[i ld a,dn nv ik’hl alhvi ;hvj ,hvn ;vnk ;i o,na fun hc ]ihv unn ,hvn ;hnv nd’v ld a,n , alh fhdn wtpi ;gdn ;l[hcd vh tuhg ;kdn , trx ,trx n ik’hl vlc n,l ghcl hsj n,fhvi ht \k[ vh fdh,vdn , foa ,hvn ;vnk vlc \aj ;hvj vh hkjohf , ulgdhj hunhn vh fh wtpi ;gdn l[hcd hnhli nidn .
leg hdk;i fh hdk j,qdphj rvhM v, nsj l[jfd , Hrhd ihndhk cnl .ik,c jh hk’ j,xmi , hdk pvt ih vh kcnkn , kcndnkl fvl f’dvl fo,hfl .fhd .o,f j,qdp nhnl l’i ki f]i ihd ucdc , n,sjhk o,f lk .ucdc ]rnv f]i nhvd j, …

درود
بچه ها ببخشید می خواهم اعتراف کنم که عاقبت پیرمردی هم از این بهتر نمی شود که زبان صفحه کلید را تغییر بدهی و یادت برود که دوباره فارسی کنیدش و این بشود که بشود .
آخه عزیز منظور شما از ببینمتان چیه ؟ کی رو ببینی منو یا مجتبی رو .اگر مجتبی منظورتان بود که خودش می داند ،اما اگر من منظورتان بوده و هست بهترین پیشنهاد سال ۲۰۱۴ را همینجا اعلام میدارم : ابتدا یک قرص استامینوفن را از داروخانه بخرید بعد این قرص را با یک لیوان آب نوش جان فرموده و به دلتان بیندازید که دارید منو می بینید بعدش خواهی دید که واقعا منو می بینی .! باور نداری امتحان کن من همه جا هستم ولی یدم می رود که بنویسم . و یک یادآوری کوچولو من عمو با عین هستم نه با آ! برم ببینم یک وقتی فحش نباشد که در … . ضمن اینکه توصیه مامانم این بود که با افرادی که نمی شناسی و نام و نشانشان عدسی است ملاقات نکن !
دوستان در کامنت سومی خودم می خواستم بگویم که سوم هم شدم اما مثل اینکه نشد که شما نفهمیدید .
اگر کسی حوصله داشت این کلمات انگلیسی را شبیه سازی کند .

دیدگاهتان را بنویسید