خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دانلود پادکست صوتی وبلاگ من و تبریک روز جهانی هواشناسی

سلام به همراهان دوست داشتنی محله گوشکن.

تمامی علاقه های من از ورزش، فعالیت در صدا و سیما، انجام کار های مطبوعاتی و در کل حرفه خبرنگاری یک طرف،. و عشق و علاقه من به وضعیت آب و هوا، رخداد های جوی مثل بارش باران و برف، هواشناسی، کوهنوردی، سفر و گردش، طبیعت گردی و…… یک طرف.

از دوران کودکی همواره اخبار هواشناسی از رادیو و تلوزیون رو پیگیری میکردم. هر چی به دوران نوجوانی نزدیک شدم تصمیم گرفتم در این زمینه به صورت حرفه ای تر فعالیت کنم و با اصطلاحات تخصصی حوزه هواشناسی آشنا بشم. خلاصه روزگار گذشت و گذشت تا این که دو سال پیش احساس کردم خودم از کارشناس های هواشناسی چیزی کمتر ندارم. چرا که به راحتی با مطالعه نقشه های هواشناسی جهانی به تحلیل داده ها و الگو های هواشناسی میپردازم. آشنایی با نقشه خوانی، و تجربه شاید 10 12 ساله در این زمینه باعث شد در 22 دی ماه سال 1391 وبلاگ هواشناسی با عنوان  بزرگترین مرکز تخصصی هواشناسی استان تهران و به آدرس

http://www.tehranweather.blogfa.com/

راه اندازی کنم.علیرغم این که تا به حال برای تبلیغات این وبلاگ اقدام چندانی نکرده ام، اما این مرکز به صورت میانگین روزانه 300، 400، تا 3000 4000. نفر  در روز هایی که بارش در کشور داشته باشیم بازدید کننده داره.

پیشبینی های من در زمینه وضعیت آب و هوا تا حدی مورد توجه قرار میگیره که به گفته مخاطبان وبلاگم مطالبم در برخی سایت ها و وبلاگ ها کپی میشه.

خلاصه برای نوروز امسال یک پادکست صوتی برای همراهان وبم درست کردم که در اون وضعیت جوی کشور رو در 6 ماه گذشته با نگاهی آماری مورد تحلیل قرار دادم و به پیشبینی وضعیت هوا در نوروز 93 پرداختم. شما دوست های خوب من هم میتونید با کیلیک کردن روی اسمم یا رفتن به بخش پیوند های گوشکن وارد وبلاگ من بشین و از مطالب و پیوند هایی که داره استفاده کنید.

پیش از این که در خصوص روز جهانی هواشناسی، و تاریخچه هواشناسی در ایران مطلبی رو بهتون هدیه بدم باید بگم که پادکست صوتی وبلاگم رو از

اینجا با حجم 25 مگابایت دانلود کرده و گوش کنید

اما بریم سراغ روز جهانی هواشناسی که امروز باشه. این روز رو به همه ی کارشناسان هواشناسی کشورم و تمامی علاقه مندان وضعیت آب و هوا تبریک میگم.

تقدیم به شما عزیزان

به گزارش ایرنا: سازمان جهانی هواشناسی، 23 مارس هر سال مصادف با سوم فروردین را به عنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است.
روز جهانی هواشناسی در سال 1950 توسط سازمان جهانی هواشناسی شکل گرفت. سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، همه ساله 23 مارس مصادف با سوم فروردین را که در ایران این روز مصادف با روز سوم عید باستانی نوروز ایرانیان و تعطیل رسمی می باشد بعنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است.
این سازمان هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی معرفی می کند و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می شود.
سازمان هواشناسی جهانی برای هر سال میلادی نامگذاری کرده و در آن زمینه فعالیت های خود را انجام و گسترش می دهد. شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2013 ˈدیده بانی هواشناسی برای حفاظت از جان و مالˈ بود.
** هوا و اقلیم: مشارکت جوانان
میش ژارو دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی در پیامی به مناسبت روز جهانی هواشناسی در سال 2014 اعلام کرد: سهم جوانان در آینده جهان، سازمان جهانی هواشناسی را بر آن داشت تا ˈهوا و اقلیم: مشارکت جوانانˈ را به عنوان شعار روز هواشناسی جهانی در سال 2014 برگزیند.
دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی بیان کرد: امروزه جوانان 15 تا 24 ساله یک ششم جمعیت جهان را تشکیل می دهند. حدود 85 درصد از این یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند. جوانان امروز در مقایسه با همسالان خود در 50 سال پیش سالم تر، تحصیل کرده تر و ماهرتر هستند. فن آوری های موجود در زندگی جوانان، آنان را به تعامل بهتر با جهان پیرامون واداشته است. با این همه هنوز بسیاری از جوانان دچار فقر، تبعیض، نابرابری و بهره کشی هستند؛ و بسیاری از آنان هنوز هم از دسترسی به آموزش، بهداشت و سایر خدمات ابتدایی محروم هستند.
در پیام دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی تصریح شده است: این مشکلات با تغییر اقلیم و نوسانات شدید آب و هوایی تشدید می شود و بر زندگی امروز جوانان تأثیر می گذارد. با توجه به سیر صعودی این تاثیرات در دهه های آتی وضع وخیم تر نیز خواهد شد. درجه حرارت آب اقیانوس ها و دمای جو رو به افزایش است، ذوب برف و یخچال های دائمی زمین ادامه دارد و سطح آب دریاها بالا آمده و برخی از رخدادهای آب و هوایی و اقلیمی به تناوب تشدید شده است.
میشل ژارو در پیام خود آورده است: تأثیر دخالت بشر بر سیستم اقلیم جهان انکارناپذیر است. غلظت جهانی CO2 و دیگر گازهای گلخانه ای در جو بی وقفه افزایش یافته و به سطح بی سابقه ای در تاریخ بشر رسیده است. ادامه وابستگی فعلی ما به سوخت های فسیلی موجب افزایش دمای زمین شده و پیش بینی می شود با ادامه این روال تا پایان قرن حاضر دمای هوا 4 درجه بالاتر از دوران پیش از انقلاب صنعتی شود. تهدید افزایش دما به میزان کمتر از 2 درجه هنوز امکان پذیر است، اما مستلزم کاهش سریع و چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای است.
وی بیان کرد: دستیابی به چنین هدفی نیازمند اقدام فوری، قاطع و شجاعانه است. جوانان به عنوان عاملی تعیین کننده در تغییرات عمل می کنند. اقدامات اقلیمی تنها به موضوع انتشار CO2 مربوط نمی شود، بلکه به ترویج ارزش های مشترک و اقدامات ما هم برمی گردد. جوانان منشا نوآوری و بینش تازه نسبت به مشکلات و راه حل های احتمالی آنها هستند. آنان خواهان راه حل های عادلانه و صحیح هستند.
در ادامه پیام دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی بیان شده است: با آماده شدن نسل بعدی برای مواجهه با تغییرات اقلیمی، جوانان نقش فعالی در پایش، درک و واکنش به وضعیت اقلیمی امروز و آینده ایفا می نمایند. آنان دارای ظرفیت اشاعه آگاهی، کاهش اثرات و سازگاری با تغییرات اقلیمی هستند، ولی برای استفاده از توان بالقوه جوانان در موضوع تغییر اقلیم، باید به تعهد جوانان در جهت تدوین و اجرای سیاست های امروز و نگرانی ها و مشکلات فردایشان تکیه کنیم.
میشل ژارو در پیام خود آورده است:درک علمی تعامل جو، اقیانوس، خشکی و آب در ایجاد وضعیت های آب و هوایی و اقلیمی بالا رفته است و به گونه ای فزاینده پیش بینی های دقیق و قابل اطمینان آب و هوایی و اقلیمی را آسان تر نموده است. سازمان جهانی هواشناسی هم اکنون ابزارهایی را برای درک وپیش بینی هوا و اقلیم ایجاد نموده است و طی دهه های آتی این ابزارها کارآمدتر خواهد شد و دسترسی به آن آسان تر می شود.
محصولات و خدمات اطلاع رسانی برپایه پیش بینی های اقلیمی توانایی ما را برای کاهش اثرات و سازگاری با تغییر اقلیم، همچنین پیگیری توسعه پایدار تقویت می کند و باعث آمادگی بیشتر ما برای رویارویی با طوفان ها، سیل ها وموج های گرمایی؛ کمک به کشاورزان در ساماندهی بهتر کاشت و داشت و برداشت و افزایش ایمنی حمل و نقل هوایی ودریایی و غیره خواهد شد. جوانانی که رشته هواشناسی، آبشناسی یا اقلیم را انتخاب می کنند نقش مهمی در مشارکت حیاتی در ایمنی و رفاه جامعه وکشورشان به عهده دارند.
دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی در پیام خود به مناسبت روز جهانی هواشناسی یادآور شد: تغییر اقلیم ما را نسبت به آینده مردد می کند، با این همه و علیرغم تردیدها روشن است که جامعه ما نه تنها مسئول خود است بلکه در قبال نسل های آینده نیز مسئولیت دارد. جوانان امروز ما در نیمه دوم قرن حاضر زندگی خواهند کرد و در صورت عدم اقدام عاجل، شاهد اثرات شدید تغییر اقلیم خواهند بود که در آخرین گزارش ارزیابی هیئت بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) پیش بینی شده است. نقش عمده جوانان در شکل دادن آینده زمین نتیجه انتخاب امروز ما است. چالش های پیش روی نسل آینده بسیارعظیم است، اما فرصت پرداختن به

 موضوع نیز هرگز به این اندازه زیاد نبوده است.

هواشناسی در ایران :
بررسی و مطالعه جو همیشه مورد نظر دانشمندان ایرانی بوده است . در دوران سامانیان دانشمندان بزرگی چون محمد بن ذکریای رازی و ابن سینا با برخورداری از امکانات موجود به پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه های گوناگون علمی رسیدند .

حکیم عمر خیام شاعر و ریاضیدان عالیقدر ایرانی نیز از هواشناسان متبحر زمان خود بوده است. تاریخ واقعی هواشناسی ایران از سال ۱۲۹۸ شمسی آغاز میشود. در این سال درس هواشناسی در برنامه درسی مدرسه برزگران گنجانده شد و تدریس آن توسط معلمان فرانسوی انجام می شد. در همان محل هم اولین سکوی هواشناسی احداث شد که در آن اندازه گیری درجه حرارت و رطوبت نسبی و میزان بارندگی اندازه گیری می شد. البته قبل از آن در بوشهر در کنسولگری انگلیس بعضی از پارامترهای هواشناسی ثبت می شده است. بتدریج بر اثر نیاز شدید بخشهای کشاورزی و آبیاری تعدادی ایستگاه نیز بر حسب ضرورت در نقاط مختلف کشور تاسیس شد که مسوولیت های آن با بنگاه مستقل آبیاری وابسته به وزارت کشاورزی وقت بود.

پس از جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین برای سلامت پرواز هواپیماهای خود یک واحد کوچک هواشناسی دایر کردند که نیازهای هواشناسی بخش هواپیمایی آنها را تامین می کرد، در سال ۱۳۳۴ اداره کل هواشناسی کشور وابسته به وزارت راه تاسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۳۸ سازمان هواشناسی ایران به عنوان یکصد و سومین عضو سازمان هواشناسی جهانی به عضویت این سازمان جهانی در آمد .

سازمان هواشناسی کشور قبل از انقلاب بیشتر در خدمت حمل و نقل هوایی و صنعت هواپیمایی بود و به مسائل هواشناسی کاربردی توجه کمتری داشت . اما پس از انقلاب اسلامی و با تعیین کشاورزی به عنوان محور اصلی فعالیتهای اقتصادی کشور، این سازمان نیز خدمات خود را به سمت کشاورزی متوجه کرد و امروزه توسعه ایستگاه ها و بهبود سیستم آمار هواشناسی کشور در جهت ارائه خدمات به بخشهای تحقیقاتی، کشاورزی، دامداری، آبیاری و… گرایش دارد.
این سازمان امروزه با نام اختصاری IRIMO شناخته میشود .

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «دانلود پادکست صوتی وبلاگ من و تبریک روز جهانی هواشناسی»

سلام تبسم. ممنون خیلی خیلی خیلی.
ابن خلدون بیشتر یه تاریخ نگار، جامعه شناس، مردم شناس و سیاست مدار بوده. در حوزه پیشبینی وضعیت آب و هوا نسبت به ذکریا رازی، ابن سینا و خیام آوازه کمتری رو داشته و همونطور که خودت گفتی بیشتر به تحلیل رفتار شناسی و مردم شناسی بر اساس منطقه جغرافیایی اون قوم میپرداخته.

درود
خب اولش که با یه روز تءخیر بهت تبریک میگم
امیدوارم روز به روز موفقتر باشی و شاهد پیشرفتت باشیم
ببخشیدااا ولی من دوباره اینو دانلود نمیکنم آخه شش ماهه گذشته جالب نیست واسم
آهان راستی چقدر دیر هواشناسی در ایران تءسیس شده ها اوووه
کشور ۱۰۳

صداقتت منو کشته. اما این واسه ۶ ماه پیش نیست که. همین ۲۹ اسفند درست کردمش. سال آبی در هواشناسی از اول مهر ماه هر سال شروع میشه. منم میزان بارندگی در استان های مختلف ایران از اول مهر ماه تا ۲۹ اسفند رو مورد بررسی قرار دادم.

سلام خدمت امیر سرمدی عزیز.
عیدنوروز را به شما تبریک میگویم.
بابت زحماتی که در برنامه ی زندگی ادامه دارد برای ما میکشی ممنون و سپاس.
دیشب دانلودش کردم.
اونم تو ساعت ۴ صبح.
میپرسی چرا؟
خوب نمیدونم میدونی یا نه ساعت رایگان ی حالی میده دانلود کنی.
اونم با سرعت دانلود ۲۸۰ KVPS
آهان یادم رفتش.
وبلاگت را با سایت شب روشن ما تبادل لینک میکنی.
ممنون.

سلام آقا سعید گل. خواهش انجام وظیفست. آره قبلنا که پارس آنلاین داشتم منم همیشه دانلودام ۱. ۲ شب به بعد بود. در خصوص تبادل لینکم از اون جایی که پیوند های ثابت وبلاگ من فقط سایت های ویژه هواشناسی هستش باید بگم شرمندتم و ازت عذرخواهی میکنم. راستی ویژه برنامه های نوروزی ما رو هم فرصت کردی دانلود کن و گوش کن. شاید ضبط یکی از این ویژه برنامه ها اندازه ۵ ۶ تا زندگی ادامه داره از ما وقت و انرژی گرفت. فقط یک هفته کامل طول کشید هماهنگی مهمون ها رو انجام بدیم و تاریخ ضبط رو با اینا هماهنگ کنیم

سلام یلدا. واقعا نمیدونی که چقدر به این حرفه علاقمندم. عاشق عاشق عاشق برفم. روز هایی که هوا برفی باشه بهترین روز های عمر منه. بار ها شده تهران هواش بارونی بوده اما حتی تنها زدم به کوه و از کوهنوردی زیر بارش برف لذت بردم. البته خیلی وقت ها هم با دوستان دانشگام به کوه میریم.
هوای دلت گرم و هوای محل زندگیت بارونیو خنک

سلام آقای صابری بزرگوار. از شما ممنونم. اسم و فامیلیتون منو یاد یکی از دوستانم در دوران راهنمایی میندازه. احمد صابری که بچه استان لرستان هم بود. هر جا که هست واسش آرزو موفقیت دارم. همچنین برای شما پیروز باشی دوست من

دیدگاهتان را بنویسید