خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
مربای گل سرخ

دوستان عزیز هممحله ای سلام،
امیدوارم که حالتون خوب باشه،
این اولین پست از منه که دارید لطف میکنید و میخونید،
آره درست خوندید اولین پست-
آخه راستش من ثبتنام نکرده ام یعنی ایمیل ندارم که ثبتنام کنم و بهمین دلیل با یوزر پسورد اصغرجون وارد شدم و دارم مینویسم پس نتیجه میگیریم که این یه پست مشترکه مثل بعذی آموزشگاهها که امتیازش مال یکیه و یکی دیگه ادارش میکنه.
حالا شاید یکی بپرسه که چرا آموزشگاهو مثال زدی؟ در جواب باید بگم که باین علت که اولین پست من یه پست آموزشیه خخخ
خُب انگاری زیاد حرفیدم برم سر اصل مطلب-
راستش همینطوری که همتون میدونین ماه مبارک رمضان در راهه و یکی از پیشغذاهایی که در این ماه در موقع افطار استفاده میشه و خیلیها هم دوسش دارند فرنیه اما فرنی خالی خالی هیچ لطفی نداره و بیشتر با مربای گل میل میشه.
با توجه به اینکه الآن فصل رویش گل سرخ و گل محمدیه من امروز در اولین قدم برای استقبال از ماه رمضان مربای گل درست کردم و گفتم که بیام کلید رستوران محله رو که فکر کنم الآن دست ترانه جون باشه بگیرم و ترذ
تهیه ی این مربای خوشمزه رو اینجا بنویسم که هرکی خواست تهیه کنه و نوشجان کنه و سر سفره ی افطار مارو هم دعا کنه.
اما مواد لازم-
گل سرخ یا محمدی خوشرنگ تر و تازه 500 گرم
شکر 2 کیلوگرم
آب بمقدار لازم
جوهر لیمو نصف قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ی غلیظ نصف استکان
گلاب خوراکی دو قاشق غذاخوری پر
********
ترذ تهیه
ابتدا گلبرگها رو از بوته ها جدا کرده دقت میکنیم که از هرگونه مواد اضافه پاک باشند سپس حدود صد گرم از گلبرگها را داخل آب در حال جوش میریزیم و روی گاز با شعله ی بسیار کم میگذاریم تا مثل چای دم بکشد.
دقت کنید در ظرف را حتمً بگذارید.
سپس به شکر مقداری آب اضافه میکنیم و روی گاز میگذاریم تا شربت مربا را آماده کنیم بعد از اینکه شربت به غلظت کافی رسید گلی که گذاشته بودیم تا دم بکشد آبکش کرده و آب آنرا داخل شربت مربا میریزیم اینکار برای خوشرنگ شدن مربا است و باعث میشود که ما از خواص منحصر بفرد گل بهتر بهرهمند شویم.
منتظر میمانیم تا شربت دوباره بغلظت برسد سپس 400 گرم گلبرگهای باقیمانده را شسته و داخل شربت مربا میریزیم سپس بلافاصله لیموجوهر را اضافه میکنیم لیموجوهر مانع شکرک زدن مربا میشود و تقریبً در همه ی مرباها مورد استفاده قرار میگیرد.
حدود یک ربع ساعت صبر میکنیم و در این مدت هم مرتب مربامونو هم میزنیم سپس نصف استکان زعفران دم کرده را بهمراه دو قاشق گلاب خوراکی که داشتیم برای خوشرنگتر و خوشعطرتر شدن مربامون اضافه میکنیم بعد از این مرحله حدود بیست دقیقه طول میکشد تا مربا به غلظت لازم برسد،
دقت داشته باشیم که اگر مربا بغلظت لازم نرسد زودی خراب میشود و دیگر قابل خوردن نیست در واقع اگر مربا بغلظت کافی برسد میتوانیم آن را بمدت طولانی در یخچال نگهداری کنیم و در مواقع نیاز از آن استفاده کنیم و این قانون شامل همه ی مرباها میشود.
برای اینکه بتوانید براحتی تشخیص دهید که مربا بغلظت رسیده است یا نه میتوانید مقدار کمی از آن را داخل ظرف کوچکی بریزید و در فریزر بگذارید تا سریع سرد شود بعد از سرد شدن نباید مربا بشکل آب باشد بلکه یک مایه ی کشدار بدست میآید که انگشتان دست شما را به هم میچسبانَد.
زمانی که به این نتیجه رسیدید که مربای شما بغلظت کافی رسیده است در قابلمه رو به پارچه ی تمیزی پیچیده روی قابلمه بگذارید بطوری که هیچ هوایی نتواند از قابلمه خارج شود بهتر است از پارچه ی نخی برای این کار استفاده کنید بعد از اینکه در قابلمه را گذاشتید شعله را بلافاصله خاموش کنید و 3/4 ساعت صبر کنید تا مربا سرد شود سپس مربا را با دقت در ظرف شیشه ای دربسته بریزید و در یخچال قرار دهید این مربا تا چند ماه ماندگاری دارد و میتوان از آن استفاده کرد.
فقط در آخر یه نکته را اضافه کنم که علت اینکه ما از شکر برای درست کردن شربت استفاده کردیم این بود که گل و قند هردو مزاج گرمی دارند و اگر در کنار هم استفاده شوند مخصوصً در فصل تابستان باعث ایجاد مشکل برای افراد میشوند اما چون شکر مزاج سردی دارد باعث میشود یک مربای متعادل بدست بیاید و کمتر کسی با استفاده از این مربا ممکن است دوچار حساسیت شود.
از این که وقت گذاشتین و پست منو خوندین ازتون ممنونم امیدوارم که اولین پست من برای شما هممحله ای ها مفید بوده باشه
منتظر نظراتتون هستم دوستای گلم
موفق و سربلند باشید.
*نویسنده الهام*

۳۴ دیدگاه دربارهٔ «مربای گل سرخ»

سلام الهام جان.
من درست نکردم ولی یک بار خوردم. یکی از خوشمزه ترین چیز هایی بود که توی عمرم خورده بودم. مزه بهشت می داد. انگار بوی گل به صورت مزه در اومده بود و من داشتم عطر گل ها رو می چشیدم. نخندید خوب اینطوری حس کردم مگه چیه؟
خیلی دلم می خواد درست کنم. کاش دست اولم خراب نشه!.
ممنون از پست مفید و خوشبو و خوشمزهت.
پاینده باشی!

سلااااام بر الهام.
برای اولین پستت عجب پست شیرینی رو منتشر کردی.
معلومه که دست پختت خوبه، چون تا حالا که اصغر ازت گله شکایت نکرده.
بیا از این به بعد از این پست های خوشمزه خوشمزه بذار بو و برنگش بپیچه توی محله.
ما توی خونه از گل محمدی استفاده های دیگه ای میکنیم، توی ماست میریزیم، توی دوغ میریزیم، توی چای میریزیم، اما مسلما مرباش باید چیز دیگه ای باشه.
ممنون از پستت، به اصغر سلام برسون و بگو باید توی این پست هم نظر بذاره، و الا من ولش نمیکنم.

سلام عمویییی
ما هم از گل اون استفاده ها رو میکنیم اما مرباش با فرنی یه چیز دیگه است راستی اگه یه موقع مربا اضافه اومد از صافی ردش میکنم و با شیرهش شربت درست میکنم یا میریزمش تو شیر یه نوشیدنی بسیار عالی درست میشه
میگم خیلی خوشحال شدم که شما تو پست من نظر گذاشتین
مرسییی
آخ داشت یادم میرفت بزرگیتونو میرسونم و بهش میگم
فعلً که کامپیوتر دست منه
دوباره مرسیییی

الهام خانم، نمیدونید آخر شبی که دارم امتحان میخونم و اسکن میکنم چه قدر به ی دسر شیرین مث مربا نیاز شدید دارم. قند. قند … قند…
راستی، این مطلب شما مشکلی نداشت و خود شما هم خیلی محترم هستید و افتخار دادید که پست گذاشتید ولی در اسرع وقت اقدام کنید واسه ساختن ایمیل و نام کاربری.
بالاخره هر پستی با نام هر کسی منتشر بشه، مسئولیتش با خود شخص هستش.
مثلا اگر من مربایم ترش یا تلخ شد با شما کاری ندارم، یقه ی اصغر آقا را میچسبم!
حالا از ما گفتن بود!
خخخ!

به به سلام آقا مدیر
امیدوارم که تو امتحاناتتون موفق بشین و شیرینی مربای من هرگز از زیر دندونتون نره کاش یه استکان شربت گل سرخ داشتین و میل میکردین اون وقت میدیدین که با چه آرامشی درس میخونین
راستی من یه ساعت پیش ثبتنام کردم اما هنوز رمز برام ارسال نشده اگه ارسال شد چشم از این ببعد به اسم خودم پست منتشر میکنم
مرسی که هستین.

سلام بچه ها
من خودم نمیخواستم تو این پست نظر بذارم اما چون آقای چشمه امر کرده بودند اومدم
راستش اگه بحساب تعریف نذارین خداوکیلی مرباها و ترشیها و همچنین کتلتهای الهام واقعً یه چیز دیگهست اصلً نمیشه ازشون گذشت این مربای گل سرخ هم که درست کده منو داره وسوسه میکنه که فردا رو روزه بگیرم تا افطار ازش بخورم البته بهمراه فرنی
راستی نیمه ی شعبان سال روز ولادت باسعادت آقامونو هم بهمه ی هممحله ای ها تبریک میگم
موفق باشید.

واااای تازه این پست رو خوندم
سلااام الهام جووونم
خیییلی خعلی خعلی خوشبختم
چه با مزه میدونی یه حس خیلی خوبی بهم دست میده
از اتحاد بین شما و اصغر آقا لذت میبرم
جدی خیلی پست جالب و متفاوتی بود واسم
از آموزشش هم استفاده کردم
دستت طلا و تنت بی بلا انشا الله سالیان دراز در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنید
بوست دارم شدیییید به مدت مدییید دوست تازه و خوش اخلاق من

وااااااایییییییی سلاااااام
بح بح بح ببینم کی اینجاست الهام جونی احسنت که اومدی و پست دادی جیگیلی جونم….
آفرین به تو و این پست خوش ممزت بح بح باید درست کنم که آب از لب و لوچم راه افتاده هاااااا
میسی گیگیلی من از آموزش مفیدت…..
ایشالاه که با اصغر همیشه زندگی شاد و بی هیچ درد سری داشته باشی و همیشه از این چیزهای خوش ممزه برا همدیگه درست کنید
بازم میسی زیادتر از زیادتا
بای باییییٱییییٱییییٱیییی

سلام الهام جون بَهبَه خیلی پست لذت بخشی بودو من چند تا خوشحال شدم یکی چون با شما آشنا شدم و خیلی از شخصیت دوست داشتنیت خوشم اومد از اینکه یه دوست انشا الله همیشگی پیدا کردم و هم اینکه یک آرامش ویژه ای توی این پست حس میکنم از اونا که مادی و معنوی قاتی میشه و هر کسی لذت میبره طعم لذیذ مربای گل محمدی همراه با فرنی وای چه شود من هنوز این مربا رو نخوردم ولی باید ردیفش کنم با اینکه فرنی هم طعم و عطرش عالیه اونم اگه دست پخت شما باشه دست کمش نگیر وای استشمام بوی بهشت و حسش با همه وجود حال و هوای ماه رمضون و خوردنیهای خوشمزه که یه جور دیگه ای میشن منم شربت گل محمدی میخوام کلی چیزای خوش طعم و عطر دلم خواست کارت عالیه خانوم التماس دعا عید فراوان مبارک و با آرزوی خوشبختی

سلام الهام خانم. بهبه. بهبه. باز هم بهبه. من تازه اینترنتی شدم. تازه کامنت نوشتن رو یاد گرفتم. بعد از اولین کامنتم که همین یک ساعت پیش واسه پریسا نوشتم، این دومین کامنت منه که واسه شما مینویسم. اون هم در آخرین دقایق روز عید میلاد آقا. از خوندن مطلبت حسابی دهنم آب افتاد و نخورده کامم شیرین شد. امیدوارم زندگیت با اصغر جون تا آخر عمر مثل مربا شیرین باشه. شاد زی مهر افزون.

سلام بر خانم خیر اندیش مقدم, از پست بسیار مفید و کارسازتون سپاسگزارم. قابل توجه مردان محله شنیده ام گل سرخ کولاک میکنه پس بشتابید بسوی مربای گل سرخ قطره ی گل سرخ. عطر گل سرخ. من هم الآن این نوشته را برای دخترم میل میکنم تا بلکه اسبابش را بسازد و ما هم همین الآن بهره مند شویم و منتظر ماه پر مشقت رمضان ننشینیم.
برای شما زوج سعادتمند آرزوی سلامت و بهروزی و شادکامی دارم.

به به به به.
سلام الهام آبجی،
پست شما را دیدم واقعاً جاتون خالی بود
راستی بچه ها خوش به حال من، از دست پخت ایشون خورده ام خیلی خوش مزه غذا درست میکنند و واقعاً من به ایشون و اصغر جون افتخار میکنم.
از الان هم خودمو دعوت میکنم ماه رمضون حتماً میرم از مرباشون از طرف همه هم محلیها میخورم.
هرچی چند قاشق دلش میخاد بگه خجالت نکشه ها!
من اینجا هستم.
راستی آبجی من میدونن من آش دوغ هم دوست دارم حتماً کنارش برام آش هم میپزند.
به به چشتون روز بد نبینه از طرف این همه هم محله ای خوردن عالمی داره!
مگه نه؟

سلام بر جواد داداش گلم
شما بمن لطف داری
حتمً ماه رمضونی برای افطار منتظرتیم
برات آش دوغ هم درست میکنم راستی اگه بچه ها خواستند دستور پخت آش دوغ مخصوص اردبیلو تو پست بعدیم منتشر میکنم
میسی جواد داداش میسی
راستی جای دوستان هممحله ای هم خالی

سلاااااااااااام جوووووونمییییی!!! من این مربا رو قبلن درست کردم اما امشب که میهمان هم داشتیم سر سفره آوردم تا همه از این غذای خوشمزه استفاده کنن و حالشو ببرن اما متاسفانه به خودم فقط ۲ تا قاشق رسید واقعن به حسن سلیقتون تبریک میگم انشا الله خداوند شما رو شفا بده و هر چی ازش میخواای بهت بده عزیزم من اهل مشهدم ولی اگه بتونم حتمن میخام با بچه های گل نابینا از نزدیک دیدن کنم خداحافظت باشه عزیزم برام دعا کن اگه میتونی از همه ی دوستات هم بخواه که برا ما بدبخت بیچاره ها هم دعا کنن بازم میگم از بابت پستت و مربای باحالت خیلی خیلی ممنونم دوستت دارم

دیدگاهتان را بنویسید