خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
مشکل هنگ کردن JAWS در Windows Explorer

سلام بچه ها. مثل همیشه آرزوی شادترین لحظاتو براتون دارم و امیدوارم مطلبی که تقدیم می کنم به کار شما بیاد.

چند وقتی بود که توی Windows Seven وقتی یه folder که داخلش فایل های متنی داشتم باز می کردم و روی لیست فایل هاش حرکت می کردم، متوجه می شدم که JAWS دیگه اسم فایل ها رو نمی خونه و اگه پنجره اون folder رو بررسی می کردم پیغام not responding میداد و دسترسی به اون folder غیر ممکن می شد. مجبور بودم با Log off یا Restart سیستمو از اون حالت خارج کنم و دیگه اون folder رو از Computer باز نکنم. در واقع با استفاده از گزینه Open از برنامه ای که فایل مورد نظرمو باز می کرد به اون فایل دسترسی پیدا می کردم. مثلا اگه فایل با پسوند docx بود اون فایل رو توی برنامه Word باز می کردم. خوب طبیعیه که احتمال ویروسی شدن سیستم به نظرم خیلی زیاد بود و بقیشو که حتما می دونید.

خوب حالا متوجه شدم که عامل این مشکل چی بوده و چطور می شه اونو حل کرد.
توی پنجره Windows Explorer که همون پنجره ای هستش که از طریق گزینه Computer باز می شه، یه امکانی با اسم Preview pane قرار گرفته که با انتخاب هر فایل در صورت امکان قسمتی از فایل رو نمایش میده که می تونه برای پیدا کردن فایلی که اسمشو نمی دونیم خیلی مفید باشه. تا جایی که می دونم این امکان برای فایل های متنی و تصویری وجود داره. طبق تجربه شخصی من برای جلوگیری از مشکلی که گفتم باید این امکان در Windows Explorer غیر فعال بشه.

  1. به دلخواه یه folder یا drive باز کنید و هیچ کدوم از موارد داخلشو انتخاب نکنید.
  2. چند بار کلید های Shift + Tab رو بزنید تا عبارت Command module toolbar رو بشنوید یا روی دکمه Organize (Organize button) قرار بگیرید.
  3. با کلید جهت نمای چپ گزینه Preview pane که یه check box هست رو پیدا کنید.
  4. در صورتی که این گزینه check باشه این امکان فعال شده و باید با space اون رو not check کنید.
  5. کلید میانبر برای این گزینه Alt + p هست که توصیه می کنم بدونه اطلاع از وضعیت فعلی این گزینه این کلید ها رو نزنید. دقت کنید که این ترکیب کلیدی در هر قسمت از پنجره Windows Explorer قابلاستفاده هستش.
  6. با کلید Tab به لیست folder برگردید.

امیدوارم مورد استفادتون واقع بشه. تا بعد.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «مشکل هنگ کردن JAWS در Windows Explorer»

درود
با تشکر از محمد رضای عزیز!
جونم براتون بگه که این مشکلم ظاهرا فقط در حالت استفاده از جاز پیش میاد.
آیا وقت آن نرسیده که کم کم با جاز خداحافظی کنیم؟
جهت یادآوری عرض میکنم که با استفاده از NVDA به جای جاز لازم نیست حتما با صدای ای اسپیک راه بیاید و گرچه فعلا سریعترین موتور صوتی فارسی همین ای اسپیک هست، NVDA قادره با هر کدوم از دیگر فارسی خوانها همگام بشه و مورد استفاده قرار بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید