خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

رسانا و غیر رسانا

سلام بر دوستهای جدید و عزیزی که من رو به محفل گرمشون راه دادند و باعث خوشحالی و دلگرمی در این روزهای تنهاییم شدند .

دوستان، برق در عین خطرات و بیم های زیاد اگر با اطلاعات باشه بسیار هم راحت و رام شدنیست .ما تمام وقت به آن محتاجیم و سرسری نمیشه نادیده اش گرفت .

با دانستن مواد رسانا و غیر رسانا در مواقعی که به اجبار با آن برخرد کردیم میتوان بدون دستپاچگی بهترین تصمیم رو گرفت و از صدمات محتمل جلوگیری کرد .  مثلا وقتی سیم پاور کیس شما بین میز مانده و روکش غیر رسانای آن کنده شده باشه و شما تنها باشید و برای اینکه اتصال احتمالی، آسیبی به کامپیوتر نازنینتان نزند شما یا باید تا رسیدن یک بینا صبر کنید و ریسک و متعاقبا عجز از بیرون اوردن یک دو‌شاخه معیوب را به جان بخرید یا بوسیله مواد نارسانا که به وفور در میانمان وجود دارد با امنیت کامل، پریز را در بیاورید. البته روی حرفم با کسانی نیست که استاد بنده هستند ولی توصیه میکنم اطلاعاتتان را در همه زمینه ها تقویت کنید. این بنظرم نیاز جامعه نابینا است حتی اگر بخواهید در مورد اتومبیل هم مطلب میگذارم خودتان را تصور کنید در مورد ماشین صحبت میشه و با دوستانتان به گردش رفتید میخواهید همینجور به دهان آنها نگاه کنید و هیچ چیز از حرفهای آنها را نفهمید و به نابینا بودن خود لعنت بفرستید؟ ؟یا با این بهانه که من هرگز رانندگی نمیکنم مسئله رو پاک کنید. من به شما میگویم در زمانی که قصد شروع مسافرت را دارید با آگاهیتان میتوانید نکته ای کوچک ولی حیاتی را به پدر یا برادر یا دوستتان که رانندگی را به عهده گرفته متذکر شوید و باد چرخ های جلو رو در اولین پنچرگیری تنظیم کنید.

بسیاری از راننده یا خواننده ها اصلا به این نکته که یک چرخ اگر کم باد باشد تنظیم فرمان و تعادل ماشین بهم میخورد توجه ندارند. اتومبیل به سمتی که باد کم است همواره کشیده میشود .سریع بر اثر پهن شدن لاستیک بسیار سریع گرم شده و متعاقبا نرم تر شده با اولین پیچ یا میخ مزاحم به پنچری نه نمیگوید و در سرعت بالا میدانید ترکیدن لاستیک یعنی چه ؟یعنی چپ کردن و با آن سرعت از مسیر خارج شدن و شاید سقوط به دره یا برخورد با کوه و…
خرجش کمی معطلی و دولا شدن و تنظیم باد با درجه باد بود که شما با اطلاعات توانستید جلوی آن را بگیرید.

از موضوع، خارج شدیم همه مواد در حدود صد سال پیش به 2 بخش تقسیم شدند:

  1. رسانا یا هادی یا موادی که جریان برق رو از خودشون عبور میدند مثل اکثر فلزات   .یا مایعات
  2. مواد نارسانا یا غیر هادی مثل چوب سنگ پلاستیک

در عامیانه هنوز هم به دو صورت میشناسند ولی از سالیان گذشته کشفی بزرگ به اسم نیمه رسانا کشف شد که نتیجه اش همین سرعت سرسام‌آور چند سال پیش و انقلابی در الکترونیک شد که توانست جای لامپ های خلا را گرفته و در مقیاسی بزرگتر همین آی سی ها و بزرگتر سی‌پی‌یوتان را تشکیل میدهد که برای خودش مبحثی جدا گانه میطلبد .

حالا این مواد را کجا ببینیم؟
همین سیمی که در منزل شما به صورت دو رشته ای وجود دارد روکشی لاستیکی در تمام مسیر داراست این برای زیبایی بکار نرفته همانجوری که گفتیم پلاستیک نارساناست و از برق گرفتگی شما  جلوگیری میکند و دیگر از اتصال این دو رشته به هم ممانعت میکند.

میدانید چرا ما را برق میگیرد؟ مگر پوست و مو و استخوان و ناخن ما رساناست؟ دوستان، جریان به آبی که مقدار بسیار عظیمی از بدن ما را تشکیل داده بر میگردد آب، رسانای خوبی است. مواظب باشید مثلا وقتی پارچ آبی را در زمین گذاشته ایم اگر به روی تقسیم برق یا درون دستگاه برقی ریخت بهترین راه برای نابینا دور شدن از ناحیه خیس و قطع کردن وسیله یا قطع کنتور است و شوخی‌بردار نیست .

در شمال کسانی را میشناختم ماهیگیر اگر بشود گفت .که موتور های برق بنزینی که همه شما باید صدایش را در دسته های حسینیه شنیده باشید .تامین کننده نیروی اکو و چراغهای سیار دسته و احیانا سازهایی که زده میشوند برویم به سراغ ماهیگیر حرفه ای مان که با انداختن سیم بدرون رودخانه به آن بزرگی پس از چند ثانیه ماهیان بر اثر برق گرفتگی کوچک و بزرگ یا میمیرند یا گیج شده و همه در روی اب معلق میمانند تا شکارچی برق را قطع، و به جمع‌آوریش اقدام میکنند .

بگذریم علاوه بر آب، بهترین رسانای موجود، فلز نقره است و طلا ولی به خاطر کمی آنها و همچنین قابل دسترس بودن مس، از فلز مس بیشتر استفاده میکنند که همه‌شان باید دارای عایق باشند همان پلاستیک روکش سیم عایق آن برای سلامتی و عدم برخورد منفی یا مثبت و منفی است. برق‌کاران از دستکش های کلفت کتانی استفاده میکنند و همان‌جور که ما برق را نمیبینیم بیناها هم از دیدن برق عاجزند و با وسایلی مانند اهممتر یا همین فازمتر که با روشن شدن چراغش متوجه برق در بینایی میشویم و من به دنبال تعویض این چراغ با بلندگویی کوچک مانند بلندگوی هدفون زیادی و فیش خراب شده ای هستم که باید بدانید با کمترین مقدار برق بلندگو صدایی نامانوس میدهد که چاره خیلی از لوازماتی است که برای دیدن یا مطمئن شدن از وصل بودن و تست آنها دارای عقربه یا چراغند و بینایی لازم دارد که فکر نکنم نمونه ای برای نابینایان ساخته شده باشد .

پس گفتیم که مواد از رسانا و غیر رسانا و نیمه رسانا ها که واردش هنوز نمیشویم تشکیل شده اند. گفتیم رساناها به راحتی از خود جریان را رد میکند و غیر رسانا ها در موقع وصل برق مانند چوب و همین پلاستیک هیچ نشتی ای از خود نشان نمیدهند و کاملا ایمن از برق گرفتگی هستند .

بد نیست از نیمه رسانا ها که دنیای تکنولوژی را دگرگون کردند بگوییم که در مواردی خاص و با مقدار ولتی معین رسانا میشوند و نمونه بارزش اختراع ای سی ها و مدارات مجتمع و سی پی یو ها از آن برای ایجاد صفر و یک استفاده میشوند که مبحثی جدا گانه دارد و بسیار وسیع .دوستان ببخشید سرتان را درد اوردم باور کنید همش میخواهم ساده صحبت کنم ولی باید اصول اولیه را کمی دریابیم و چاره ای از نوشتن بعضی مسایل نداریم تا به جمعبندی برسیم.

خدا نگهدارتان باشد.

بدرود

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «رسانا و غیر رسانا»

سلام بر آقا مهدی
این سلسله مطالبی که شروع به آموزشش کرده ای برای همه اعم از بینا و نابینا مهم و حیاتی است.
یکی از اقوام ما در اثر نادیده گرفتن همینها دچار برق گرفتگی شد.
از درس امروزت نه برای خودم بلکه برای همه دوستان ممنونم.موفق باشی.

سلام بر دوست گرامیم .
با فرمایشاتتان موافقم فقط غیر از تجربه کم در اموزش و بخصوص ساده کردن این مباحث برای ما نابینا ها باید برخی اصول برق را ناچارا توضیح دهم که شاید از حوصله خارج شود و سنگین .
امیدوارم کمی هم من مفید واقع گردم .
با تشکر از لطفی که به من دارید .

مهدی جان ایول.
دمت گرررممم!
فقط ی چیز کوچکولو اگه جسارت نباشه، هر وقت میخواهی حرف آ کلاه‌دار یا همون مدی رو بنویسی، کلید شیفت رو به همراه حرف الف بزن.
مثلا ببین صفحه خوان چطوری بین این دو فرق میگذاره؟
اب
آب
من قبل از انتشار، کلا پستت رو ویرایش کردم ولی کلا هرجا میخواهی بنویسی، خوبه که این شیفت گرامی رو برای نوشتن آ در نظر داشته باشی.
آموزش های تو واقعا نیاز محله ی ما و جامعه ی ماست.
مرسی که هستی و امیدوارم خدایی ناکرده از من ناراحت نشده باشی.

درود مهدی جان
خیلی مطلب جالبی بود. من از بچگی به برق و الکترونیک خیلی علاقه داشتم. و اگه محدودیت‌های موجود نبود توی رشته‌ی مهندسی الکترونیک یا کامپیوتر تحصیل می‌کردم. ولی چه حیف که نشد.
من در مورد رسانا‌ها و غیر رسانا‌ها می‌دونستم ولی نیمه رسانا‌ها برام جدید و خیلی جالب بود. اگه حوصلش رو داشتی خوشحال می‌شم یه پست در مورد اینکه کامپیوتر‌ها چطور کار می‌کنن بزاری. دانش من در مورد سخت افزار خیلی پایینه.
بازم ممنون داداش.
سربلند باشی.

سلام میثم جان
ممنون که لطف داری .در مورد سخت افزار دوستان تحصیل کرده در رشته کامپیوتر زیادند و از همین جا ازشون میخوام دست بکار بشن .و اطلاعات همه رو بالا ببرند و اموزش من شاید در این مورد زیاد تخصصی نباشه اما در مورد نیمه رسانا ها باید بگم باعث انقلاب عظیم بشر در زمینه الکترونیک شدند و اگر عمری باشه هر چند اندک ولی هر چه بلد باشم با دوستان در میان خواهم گذاشت
ممنون از حظورت

ممنون از لطفت محسن جان .
درس پس میدهم .بیشتر تجارب من در مورد مکانیک و شغل اصلیم رانندگی سنگین بوده ولی نمیدانم این بدرد نابینا میخوره یا نه .ولی برای اطلاعات عمومی شاید بدرد خورد لطف کنید اگر مفید میدونید راهنماییم کنید .
ممنون و آرزوی موفقیت برایتان دارم .

من هم به این مبحث علاقمند هستم.
یکی از دوستانمان در سال ۸۱ از سفری که به مکه مکرمه داشت، یک فازمتر صوتی خریداری کرده بود.
اصلا نمیدانم که این فازمتر محصول کدام کشور بود.
به نیروی فاز عکس العمل نشان میداد. وقتی با برق مستقیم تماس داشت، با صدای بلند بوق میزد اما در جریانهای غیر مستقیم مثلا وقتی آن را روی دیواری که از درون آن سیم برقی رده شده بود میکشیدیم، صدایی آرامتر داشت.
در واقع به وسیله نوسانی که در بالا و پایین بودن صدایش ایجاد میشد، به دوری و نزدیکی جریان برق پی میبردیم.

سلام فاطمه خانم .برام تازه بود و نمیدانستم باید خیلی بدرد بخوره ولی نمیدونم در ایران هم وجود داره یا نه .من تازه واردم و در مورد وسایل مربوطه آگاهی کمی دارم .ممنون میشم اگه تست کننده ای هم اگه سراغ داشتید اطلاع دهید من میخواهم یکی با وسایلی مثل بلند گوی هدفون بسازم .ممنون که اطلاع رسانی کردید و منتظر خبر های جدید هستم .

سلام. راستش این برق یکی از چیزهاییه که خیلی ازش میترسم. یعنی خب خیلیا میترسن! ولی من معمولا از ترس برق گرفتگی یا آتیشسوزی خیلی با وسایل برقی ور نمیرم. یعنی خاطره بد هم از این برق دارم. نه اون قدر بد! ولی خب واسه اون موقعم خاطره بد بود. حالا کاری نداریم. تشکر بسیار زیاد میکنم از اینکه این مطلب بسیار مهم و حیاتی رو اینجا قرار دادید. یه سؤال بپرسم؟ برای زدن یه دکمه که بعضی وقتا وقتی بهش دست میزنی جیز میشی باید از چه وسیله ای استفاده کنم؟ یعنی نمیدونم اتصالی کرده یا چی که وقتی بهش دست میزنی اذیتت میکنه. بعد هم که اون فازمتر صوتی که خانم جوادیان اشاره فرمودن هم خیلی جالب بود. پست هم که گفتم که خیلی مفید بود. ممنون و متشکر و موفق و مؤید باشید.
البته این جمله رو باید اینجوری میگفتم که سوء تفاهم نشه: ممنون و متشکرم و شما هم موفق و مؤید باشید. یا حق.

سلام علی رظا جان .یکی از سوئ برداشت ها از نوشته هام این بوده که بعضی بچه ها شاید خیال کنند که من تشویق به دست کاری دبا برق و وسایل برقی را دارم .باید در پست بعدی متذکر شوم .ما به علت معلولیت مان باید بیشتر از بینا ها اطلاعات داشته باشیم و جای خالی بعظی چیز ها رو با مطلع بودنمان پر کنیم .در مورد سوالت اگر اشتباه نکنم منظورت یک کلید برق معمولی قطع و وصل باشد اول بنظرم چک کن که اگر کلید برق حمامتان باشد رطوبت موجود و تقریبا همیشگی حمام همان طورکه گفتم .آب یکی از بهترین رساناها استاگر درست باشد باید طبق استانداردکلید بیرون از محیط رطوبت دار باشد و به شما سیم کشی و بیرون گذاشتن کلید راپیشنهاد میکنم در غیر این صورت باز هم به یک بینای مطلع ارجاعتان میدهم باید اول کنتور برق را قطع کرد و با یک فاز متر همان قطعه ای که متحرک هست را با کمی اهرم از زیر کلید بیرون بیاورد به پیچی میرسد با باز کردن پیچ میتوان اتصال کوتاه را بر طرف کرد یا کلید را تعویظ .
باز هم شما را به یک برقکار ارجاع میدهم و حتما از قطعی کنتور مطمئن شوید .موفق باشید .

سلام مهدی جان.
بسیار آموزشهای مفیدی رو شروع کردی.
بهترین نتیجه ای که از این آموزشها میشه گرفت اینه که برق و مباحث فنی از غریبگی برای نابینایان و کمبینایان بیرون میاد و آشنایی ضمنی با اینجور بحثها ما رو از خلا فنی که داریم خارج میکنه.
من خیلی خوشحالم که دوست جدید ما با این اطلاعات کمک بسیار شایانی به ما میکنه.
ممنون از لطف شما.

ضمن عرض سلام و تشکر فراوان از جناب ترخانه بابت آموزشهای مفیدتان راستش رو بخواهید من سالهاست که دستی در برقکشی و تعمیرات وسایل برقی و انواع اتصالات دارم/، البته با رعایت احتیاط فراوان/ و با اجازه شما، راهنمایی های جناب عالی برای ادامه کار برایم بسیار می تواند رهگشا باشد، در مورد آن فازمتر گویا که شما در پیش هستید و یکی از دوستان به آن اشاره نمودند باید بگویم که سالها پیش که من در مشهد و در مجتمع نابینایان امید مشغول تحصیل بودم به نظرم می رسد یکی از مدرسینمان که نابینا هم بودند به نام آقای سبزواری اختراع یا به عبارت بهتر آداپته کرده بودند که اگر میسر شد با ایشان ارتباطی خواهم گرفت و نتیجه را اطلاع خواهم داد.
باز هم سپاس موفق باشید…!

سلام سید جانم البته شما که دستی در کار دارید به اهمیت احتیاط بیشتر از بقیه باید واقف باشید .در نابینایی من از تجربیات بینایی گذشته بسیار کمک میگیرم و بدنبال جایگزین های ابزاری جدید هستم البته فکر هایی هم دارم که به علت مشکل جدیدی که برای پایم بروز کرده نتوانسته ام امتحان کنم ولی بسیار امیدوارم کارهایی بتوان کرد خوشحال میشوم اخبار جدیدی بگیرم .ایمیلم :
mehditarkhane@gmail.com

ممنونم از نظرتان با آرزوی سلامتی برای شما نیز .نمی دونم یک بی احتیاطی ساده .شاید یاد قدیم کردم .
راستی اگر اشتباه نکنم آبی بودید برای کرکری های بعد از داربی آماده باشید .و از برد ۳باره ایران برابر کره جنوبی از کسی چیزی نشنیدم جا داره به همه تبریک بگم

دیدگاهتان را بنویسید