خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

یادداشت امشب یادگیری سه مفهوم پیچیده به زبانی کاملا ساده با تضمین صد درصد و گارانتی تعویض

سلام. سلااااام. خش خش خش…. . . خوب پاتو از روی سیم بردار دیگه. بچه محل ایقد شیطون ندیده بودیمااا!

بچه ها سلام. امیدوارم که حالتون خوب باشه و از تیتر پست، متوجه شده باشید که من خیلی متمایلم شما هم این پست رو بخونید و هم توی کامنت ها سه مفهوم پهنای باند، منابع پردازنده و پایگاه داده رو از زبان خود‌تون توضیح بدید. هر چند ساده باشه من بازم دوس دارم تعاریف شما رو بخونم‌شون.

اولش صاف برم سر اصل مطلب و بگمتون من قبل از اینکه محله رو منتقلش بکنیم روی این کامپیوتر جدیده، ی پیشبینی ای کرده بودم که مصرف پهنای باند، ی کم بیشتر میشه ولی بجای ی کم، خیلی مصرف ترافیک ما بالا رفته. مصرف منابع پردازنده هم همینطور. تا وقتی پولمون کفاف بده هستیم وقتی هم تموم شد ایشالا که نمیشه ولی اگه شد، من چند ماه بعد فراخوان میدم که اگه دوباره پولی جمع شد ادامه بدیم وگرنه که بریم خونه هامون یا ی جای دیگه. ماشالا محله که کم نیست. لامسب مث قارچ همینجوری کلبه و خونه و ساختمان هست که از بین بیابون های خشک و خالی سرزمین مجازی نابینایان ایرانی سر به آسمون می کشه! ولی جدی بگذارید مفاهیم ترافیک، پردازنده و پایگاه داده رو ساده و چکیده، ی جوری بگم که بعدش توی کامنت ها محکومم نکنید که بالای دیپلم حرف زد.

وقتی میگم مصرف پهنای باند محله بالا رفته، منظورم دقیقا اینه که رد و بدل کردن اطلاعات توسط من و شما از محله و به محله زیاد شده. یعنی ما بعضی هامون یک سری اطلاعات مثل موزیک و آموزش و نرم افزار در محله ذخیره می کنیم و بعضی هامون اطلاعات ذخیره شده رو از محله دریافت می کنیم و در کامپیوترمون ذخیره می کنیم. گاهی ها هم هستیم که هر دو کار رو انجام میدیم. حالا این اطلاعات وقتی بین کامپیوتر ما و کامپیوتر محله میخواد جابجا بشه، باید از ی جایی عبور بکنه. اون جا رو بهش میگند بستر اینترنت. مخابرات پول جای عبور رو از شما کاربر ها میگیره و شرکت میزبان محله هم پول جای عبور رو از من مدیر میگیره. پس ما ی اتوبان داریم که ی عوارضی داره و هر ماشینی که از این اتوبان میخواد رد بشه، تا پول عوارض نده نمیتونه رد بشه. به تعداد ماشین هایی که توی یک ثانیه میتونند از یک اتوبان رد بشند، ظرفیت پهنای باند میگند. یعنی هرچی اتوبان پهنتر باشه، پهنای باند بیشتر باشه، ماشین های بیشتری رد میشند.

خوب. این از ترافیک یا پهنای باند که خوب متوجهش شدید. و اما بریم سراغ مصرف منابع پردازنده. من هیچ خوشم نمییاد یکی اینها رو بلد باشه و بخواد با کلمات قلنبه سلنبه واسه شما دوست های گلم کلاس بذاره. ببینید، پردازنده هم خیلی آسونه. این کامپیوتری که سایت ما رو میزبانی میکنه، باید حواسش باشه کی مییاد، کی میره، کی مجوز داره و کی نداره. این کامپیوتر مرکزی محله ی ما، خیلی حساب و کتاب باید انجام بده. مثلا وقتی یکی از اون معادله های خوشگل میده به من و شما که قبل از کامنت دادن باید حلش کنیم، خودشم بیکار نمیشینه. خود این کامپیوتر، حساب میکنه ببینه جواب معادله چند میشه تا وقتی ما جواب رو می نویسیم، مقایسه بکنه با جواب خودش و بفهمه که ما الکی جواب نوشتیم و کلاه گذاشتیم سرش یا درست نوشتیم و بچه ی خوبی هستیم. حالا وقتی ما اهالی محله زیاد هستیم، مرتب اینجا رفت و آمد داریم. هی کامنت میدیم، هی پست می فرستیم، هی وارد و هی خارج میشیم. این بیچاره، کامپیوتر رو میگم. این هی باید حساب و کتاب های بیشتری با مغزش انجام بده. مغز این بینوا هم ی ظرفیتی داره. واسه همینه که وقتی استقبال خوبی از اینجا میشه، کار این آقا مغزه یا خانم مغزه، زیاد میشه. اون وقته که اصطلاحا میگند مصرف منابع پردازنده یا CPU Resource بالا رفته. به میزان کاری که ی پردازنده میتونه انجام بده، ظرفیت یا منابع پردازنده برای انجام کار میگند.

تا اینجا که فکر می کنم ساده توضیح دادم. اما پایگاه داده چیه؟ ببینید دوستان گل و ماهم، وقتی ما اینجا پست میفرستیم، کامنت میدیم و کار هایی می کنیم که آمار و ارقامش باید یک جایی ذخیره بشه، اون جا رو میگیم پایگاه داده. یعنی ما پست هایی که می فرستیم، کامنت هایی که می نویسیم، پسند هایی که به پست ها اختصاص میدیم، همه و همه خود‌شون و آمار‌شون به عنوان داده های مفید در جایی به اسم پایگاه داده ذخیره میشند. این پایگاه داده، با حافظه ی دائمی ای که فایل های صوتی تصویری و نوشتاری رو ذخیره می کنیم فرق میکنه. پایگاه داده ساختارش به صورت جدول جدول هستش و هر جدولی ممکن هست چند صد هزار سطر با چند ده ستون داشته باشه. در عوض، جایی که فایل ها رو ذخیره می کنیم، بهش همون فضای میزبانی یا فضای ذخیره‌سازی میگیم و مثل هارد کامپیوتر خود‌تون میمونه! گاهی شاید به یاد بیارید پیش اومده که مثلا خواستید وارد محله بشید و پیام “خطای پایگاه داده” دریافت کردید. این یعنی دسترسی به اون جدول مدول ها برای کامپیوتر مرکزی امکان‌پذیر نیست و دلیلشم اینه که مثلا پایگاه داده اونقدر سرش شلوغ شده که ی دفعه از کوره در رفته، خل شده، قاتی کرده و گفته من دیگه نه اطلاعات از کسی میگیرم و نه نم پس میدم. اینجور مواقع، یکی مثل من باید باشه که معمولا هست و باید بره بزنه پس گردن برنامه ای که مسئول مدیریت پایگاه داده هست تا آدم بشه و سر عقل بیاد و کارشو مجددا شروع بکنه. در واقع، به جدول هایی که کنار همند و داده ها رو در قالب سطر ها و ستون ها داخل خود‌شون ذخیره می کنند، پایگاه داده میگیم.

خوب. امیدوارم از درسی که خودمونی واسه یادگیری همه نوشتم و کپی هم نبود، لذت برده باشید. راستی به گوشم رسوندند یک سری حرف مفت هم زده شده بود مبنی بر شک و شبهه هایی که مجتبی معلوم نیست محله رو به جای بهتر منتقل کرده باشه یا خیر که میدونم همه ی شما اعتماد نزدیک به صد در صد به بنده دارید ولی بازم محض تأکید میگم که ما رسما از روزی که من اثاث‌کشی رو اعلام کردم از فضای میزبانی اشتراکی به یک کامپیوتر مرکزی مجازی ویژه ی گوشکن، منتقل شدیم. واضح هستش قفسه دادن با دست و دل‌بازی تمام به دوستان و هنگ های کمتر و سرعت بالاتر و آدرس آیپی ایرانی سایت و خیلی چیز های دیگه خود گواه بر این مدعا هستند. آهای دشمنان پیشرفت که به تعداد انگشتان یک دست نمی شوید ولی هستید، خیالتان خام که بتوانید با حرف های صد من یک شاهی، بچه محل های تیز و مستقل ما را یک میلیمتر منحرف کنید یا از ما بگیریدشان! این بچه محل ها که می بینید، نه به حرف منند و نه به حرف شما. این ها عقل و شعور و درک و فهم مستقل و بالایی منحصر به خود دارند و اینکه با چه کسی و در کدام طرف باشند را خود به تنهایی و با اتکا به حقایق، تصمیم می گیرند و به اجرا در‌می‌آورند!

هم‌محلی ها، خلاصه که خیلی دوستون دارم و دلم خیلی واستون تنگ میشه. چه کنم که شغل، برخلاف میلم، من رو به یک ماشین کوکی تبدیلم کرده. دلم واسه پادکست های همیشگی، واسه شما، واسه خنده های از ته دل‌تون، واسه گپ زدن های اسکایپی با شما لک زده، لک! خوش باشید تا همیشه و زمان های خوشی و شادی، جامو خالی کنید، منو یاد‌تون نره هاااا! جواب به سؤال ها هم فراموش نشه. در ضمن، ی ماچ گنده و آبدار هم میفرستم واسه کسانی که واجد شرایطید!

بوووووووووس!

۱۹ دیدگاه دربارهٔ «یادداشت امشب یادگیری سه مفهوم پیچیده به زبانی کاملا ساده با تضمین صد درصد و گارانتی تعویض»

سلام خدمت آقا مجتبی
احسنت به خودم که شاگرد اول کلاس شما شدم، برای من مطالب کامپیوتری سخته و وقتی کارم رو راه نمی اندازه خیلی خشمگین میشم ،ای خدا کی کامپیوتر رو اختراع کرده؟ ولی اگه نبود فکر کنم خیلی خیلی بد بود ، شکلک: من به کامپیوتر و اینترنت ارادت دارم،خوب اما درس شما،
من پهنای باند رو یاد گرفتم: به تعداد ماشینهای (احتمالاً مقدار داده های ) عبوری در یک ثانیه از یک اتوبان(مثل اتوبان مشهد-باغچه)، که خوبه اطلاعات زیادی مبادله بشن ،ولی هزینه اش رو هم ،باید بدیم. همین یک جواب کافیه، نمره هم به من ندین ،چون نمره حذف شده و توصیفی نمره میدن،مثل خوب- خیلی خوب-سربلند باشین

سلام. نمره ی عالی نداریم توی توصیفی آیا؟ شما “خعلی عالی” گرفتید. راستی حواسم به نوشته ای که گفتید در پاسخ به نیمرو گذاشتید بود ولی نوشته ی شما در هیچ کدام از تابلوی های محله نیست که نیست. اگه توی وُرد می نویسید و متن رو ذخیره میکنید خیلی خوبه. میتونید دوباره واسمون بفرستید منتشرش کنیم. مرسی که هستید! منتظر زیست شناسی های باحال شما هر وقت که وقت داشته باشید هستم و بروبکس محله هم هستند… شکلک علف های سبز شده در زیر پای هم‌محلی ها به علت صبر بیش از حد مجاز!

سلام مجتبی قشنگ و ساده توضیح دادی.
منم به درخواست خودت خلاصه تعریف میکنم.
پهنای باند سایت یعنی محدودیتی که سایت ما در استفاده از اینترنت دارد دقیقاً مثل کامپیوتر ما.
منابع پردازنده یعنی کامپیوتری که سایت ما روی آن سوار است مثل هر کامپیوتری دارای رم و سیپیو ی معین هست و این پردازنده ها به طور معینی بین سایتهای مستقر روی آن کامپیوتر تقسیم میشود. یعنی محدودیتی که در استفاده از رم و سیپیوی سایت ما داریم.
پایگاه داده یعنی تمامی اطلاعاتی که در قالب نظرات پستها, تاریخ ها و ساعات ایجاد پستها و کامنتها, یوزر نیم و پسورد تمامی اعضای سایت. تنظیمات سایت و غیره که در قالب جدولهای حجیم تو در تو واقع شده اند.
به خاطر تمامی زحماتت ممنون مجتبی.
موفق باشی.

سلام.
خب من که هر سه تاش رو فهمیدم چی شد.
میگم اگر پهنای باند کم آوردی، یه کاری کن.
بریونی رو که عدسی جای تو داد. لا اقل پولش رو از طرف من پهنای باند بخر به نفع محله.
سخاوتو داشتی؟
میگم یه پروژه توی ذهنمه که از نظر پهنای باند خیلی حجیمه.
باید برای این که فشار به محله نیاد برای پیاده کردنش از این رپید پارس که داری استفاده کنیم.
وقتت آزاد شد تو اسکایپ مفصلتر دربارش حرف میزنیم.
میگم این پهنای باند مال فرودگاهه؟ باند زخمه؟ باند صوتیه؟ یا چیه؟ هرچیه پهناش زیاد باشه انشا الله.
خدافظی.

درود مجتبی عزیز
برای استفاده‌ی کمتر و پایین اوردن فشار روی پایگاه داده پیشنهاد می‌کنم از یه افزونه‌ای استفاده کنی که اگه اشتباه نکنم اسمش بود super casche یا چیزی شبیه این. ظاهرا هر چند وقت بار از محتویات پایگاه داده cache روی سرور می‌سازه و ملت به جای اینکه هر دفعه از پایگاه داده اطلاعا رو دریافت کنن اون فایل‌ها رو باز می‌کنن. من یه بار روی وبسایت خودم که سوارش کردم خیلی سرعت بالا رفت. ولی اگه خواستی ازش استفاده کنی حسابی در موردش تحقیق کن که یه وقت نزنه کل سایت رو بترکونه.
موفق باشید.

با سلام، خوشحالم که نمره ی عالی کسب نمودم… شکلک ذوق زده شدم
بله،من جوابها رو در ورد تایپ میکنم چون جوابهایم یا شبیه قصه است یا سخنرانی ! و نوشته ی مربوط به نیمرو رو دوباره میفرستم. شنبه شب، درس دوم زیست رو فرستادم اما توی محله نیست، یه سوال در مورد پست ها دارم اگه پست رو دوباره بفرستم متن تکراری رو کسی حذف میکنه؟ ببخشید چون مطالبی که در این زمینه برای شما بدیهی هستن برای من سواله، دارم ورقه تصحیح میکنم یه دوری هم توی محله بزنم، سربلند و پیروز باشید

سلام آقا مجتبی ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتی
خوب منم به طور خلاصه این جوری توی ذهنم موند پهنای باند به جایی میگن که اطلاعات بین ما و سایت رد و بدل میشه
منابع پردازنده به میزان کاری که یه کامپیوتر میتونه انجام بده میگن
و پایگاه داده به محلی میگن که اطلاعات اون جا ذخیره میشه
خداییش از وقتی که اسباب کشی کردید سرعت وارد شدن به محله بهتر شده و ما کامپیوترمون هنگ نمیکنه دشمنا چرت و پرت میگن بیخیال

سلام مجتبی.
در مورد توضیحاتی که دادی من با اجازه از روی دست محسن تقلب میکنم و همه اونایی رو که محسن گفت منم میگم، چون تکراری میشه.
یه توضیح هم درباره کلبه ها و خونه هایی که در بیابونهای بی آب و علف مثل قارچ سبز میشن هم باید بگم که: هر چه قدر هم از این قارچها سر از خاک بیرون بیارن نمیتونن جای قارچ بزرگی به نام گوشکن رو بگیرن، هیچ جا گوشکن و محله محبوب ما نمیشه مجتبی جون، این رو از مقایسه مطالب منتشر شده در اون کلبه ها و خونه ها با مطالبی که توی گوشکن منتشر میشه میتونی مقایسه کنی، من نمیدونم تو دیگه کی میخوای به این موضوع پی ببری، تو دیگه بزرگ شدی، تو دیگه مرد شدی، نباید از این حرف ها بزنی، این حرف ها زشته، بده، این حرف های منم هم دیگه کپی پیست نبود.
شاد باشی تا همیشه.

سلام. جناب مدیر. مدیر مدیه اوه اوه
مدیر مدیره اوه اوه – مدیر مدیره اوه اوه .
خیلی کامل و جالب و با زبان خیلی ساده و روان توضیح دادید از تدریستون ممنون . ولی من که چیزی نفهمیدم. شوخی کردم فهمیدم
پهنای باند مثل نی آیسپک می مونه که هرچه گشاد تر بهتر میشه خوردش.
منابع پردازنده مثل فکر کردن من می مونه که چه شکلی و از کجا نی رو بزنم و هی بچرخونم تا بهتر بخورم.
پایگاه داده هم مثل ظرف آیسپک و شکم منه. که البته بستنی فروش هی پر کنه و من هی خالیش کنم.
چرت گفتم نه ! ! ! پس تا برنامه بعد ! ! ! خدا نگهدار

سلام
سلام
خیلی ممنون از آموزش عالی و ساده ای که به ما دادید
من همیشه مدیون زحمات خستگی ناپذیر شما هستم
من همیشه برام سوال بود که پهنای باند چیست منابع پردازنده چیست پایگاه داده چیست
اما امروز همه را یاد گرفتم
ولی مشکلی که من همیشه داشتم و دارم اینه که فکرم را نمیتونم اونطور که هست بنویسم اما مطمئن باشید که خوب یاد گرفتم
موفق باشید.

سلام راستش من در جریانات جا به جایی های محله زیاد نیستم اما چون متوجه شدم چند وقت یک بار محله از نظر هزینه ها دچار مشکلاتی میشه گفتم این پیشنهاد رو بهتون بدم من خودم تمام هاستهای مورد نیازم رو که کم هم نیستن از شرکتی به نام نت افراز میگیرم نسبت به فضایی که میده قیمتش خیلی خیلی مناسب هست بهتون پیشنهاد می کنم نگاهی بهش بندازید بر حسب اتفاق هم این شرکت اصفهانی هست.
http://www.netafraz.com

با سلام خدمت شما دوستان عزیز
حقیقتش ما سواد کامپیوتری نداریم و نفهمیدیم چی میگید ولی فقط پهنای باندو فهمیدیم
البته وقتی که مثال اتوبانو مطرح کردید فهمیدم
به هر حال مرسی از زحماتت و از دوستای گلی که تو محله با هم یکدلن
با تشکر خدا نگهدار

سلااااآاااا،ااا،ااا،ااا،اااععععآععععآعععآعععآعععاعععآاا،ااآآآم بر مدیر مدیره هوهوه خوده مدیره
میگم مدیر جووونی منم کلا همه رو میفهمیدم اما الآن کاملتر تر تر تر تر فهمیدم که چی به چیه من اما دیگه توضیح نمیدم که خخخخ….
اما ببین مدیر اصلا مهم نیست که بقیه چی میگن و چی فکر میکنن بقول خودت مهم ما هستیم که عقل داریم و میدونیم که کی راست میگه و کی دروغ میگه،،اتفاقا از روزی که این جابجایی هاست صورت گرفته سرعت سایت هم فوق العاده بالا رفته و تا حالا هم نهنگیده یعنی این که اصلا غصه نخور یعنی مدیر مدیره هووووٱوووٱوووٱووو خوده مدیره یهووووٱوووٱوووٱووووو
کروشه باز خدافسی بااااااییییی بااااآاااااییییٱییییٱییییی کروشه بسته نقطه سر خط خخخخخ

سلامی دوباره .
آقا ما امشب بعد از مدت ها فهمیدیم البته سالی یبار اتفاق میفته .
امید که مثال خوبی زده باشم در رابطه با پست .
من پست رو به یه کشاورز یا باغبان تشبیه کردم .
کاشت و برداشت رو میگیم پهنای باند که اول میکاریم بعد از نتیجش برداشت میکنیم .
و خاک یا زمین کشاورزی رو میگیم بستر مخابرات که باید در عوض یه هزینه ای به طرف بدیم تا زمین رو بخریم
آخه یکی نیست بگه ماشین چی جوری میخواد از تو باغ رد بشه .
نه مثلا ماشین ها رو دادن آب درنظر میگیریم که هر چقدر جوی آب بزرگتر و بازتر باشه بیشتر و بهتر زمین آب میخوره .
و اما مصرف منابع پردازنده که یعنی در اصل خود کشاورز هست یا همون باغبان که هواسش به همه چی هست و آمار همه چی رو داره که کی باید بکاره و برداشت کنه و این وسط کی بهش آب بده یا مثلا علفهای هرز رو ببره لب مرز و نزاره که کوچکترین ّآسیبی برسه به محصول .
حالا پایگاه داده رو هم جعبه یا سبد در نظر میگیریم .یعنی شما وقتی محصول رو برداشت میکنی باید بریزی تو این جعبه که رو زمین ولو نشن بعد بزاری روی جدول که نیفته و وقتی که هم جعبه ها شکسته یا زخمی باشن شما باید بیای جعبه ها رو به هم بدوزی یا با نخ ببندی
خوب گفتم .
کم کم دارم به خودم امیدوار میشم .
شکلک درسته زیر دیپلمیم ولی حالیمونه .
در مورد حرفهای این و اون هم بگم که
مهم نیست که دربارت چی میگن مهم اینه که اینقدر مهمی که پشتت حرفهای مهم نمیگن ..
داشتی خدایی بازی با کلمات رو .
شکلک ترشی نخورم بهتره .

سلام آخه این محله از نظر بازدهی بسیار کند تر از سابق شده و گاهی چند روز یکبار بروز میشه اونوقت چطوری میشه که پهنای باند بیشتری مصرف میشه نمیدونم گاهی آدم فکرش به یه سمت و سوهایی منتقل میشه که نمیدونه آیا صحیح هست یا از افکار شیطانیه به هر حال خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه.

میگم این حرف هایی که زدی الان دقیقا توضیح واضحات ندادی ها.
۱. اینجا بازدهش کمه آیا؟ چرا روزی چند هزار بازدید داره پس آیا؟
۲. اینجا چند روز ی بار به روز میشه آیا؟ مطمئنی آیا؟ حالت خوبه الان آیا؟ من هیچی نمیگم ملت قضاوت کنند اینجا چند روز ی بار به روز میشه!
۳. تو هر وقت پولی واسه این محله خرج کردی، میتونی نگران نحوه ی خرج شدنش باشی و همون افکار شیطانی هم میتونه به سراغت بیاد.
۴. اینجا ماهی کم کم هفتاد تا صد هزار تومان خرج بر میداره مشتی! نزدیک به پنجاه شصت گیگ اطلاعات واسه دانلود اینجا هست. چطور پهنای باند نمیخوره! نزدیک به یکی دو هزار نفر روزانه صفحات اینجا رو زیر و رو میکنند. هر کودوم چند بار. چطور پهنای باند نمیخوره.
حد اقل قبلش ی ایمیل به من بزن بپرس، اگه قانع نشدی، اون وقت بیا توی ی مکان عمومی گلواژه صادر بکن محمد عزیز.
حالا ببینم، اصن یاد گرفتی این پهنای باند چی هست؟

فکر کنم دااااشمون فیلم محمد فرستاده خدا رو نگاه کرده ولی این محمد فرستاده بنده خدا است .
خوب راست میگه بازدید دیروز از پریروز یک نفر کم شده .
داااشمون هواسش به همه چی هست .
بنده خدا خیر میخواد شما فکر بد نکن داش مجتبی .
یه نفر هم یه نفره .
شکلک مشت اول هزار تومن

دیدگاهتان را بنویسید