خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

آلبوم عکس سه بعدی ویژه ی نابینایان

آلبوم عکس سه بعدی ویژه ی نابینایان
سلام و درود فراوان تقدیم هم محله ایهای صمیمی و دوست داشتنی
سال گذشته با دانش آموزان پژوهشسرا یک تحقیق انجام دادیم درمورد پرینترهای سه بعدی زیستی که این پرینترها به جای جوهر از سلولها و مولکولهای زیستی استفاده میکنن و لایه لایه اونها رو روی هم میچینن تا یک بافت زنده بوجود بیاد مثلاً بافت خونی یا قلب و کلیه ،البته هنوز در مرحله تحقیق قرار داره و مثلاً قلبی که با این پرینترهای سه بعدی زیستی تولید شده هنوز قابل استفاده نیست ولی مثل خیلی از آرزوهای بشر در حال تکامل و پیشرفته و همونطور که تولید اولین واکسن آبله توسط ادوارد جنر ، باعث تولید انواع واکسنهای دیگه شد و ما نسبت به خیلی از بیماریها ایمِن شدیم، تولید اندامهای زنده هم به خیلی از بیماران سوانح و حوادث مثل زلزله ها یا تصادفات که در اون عضوی رو از دست میدن ،کمک میکنه.امّا نکته ای که وجود داره درمورد پرینترهای سه بعدی خانگی و معمولی هست که کم کم دارن وارد بازار میشن و به جای جوهر ، با ذوب پلاستیک ، تصویری که شما در رایانه دارین رو بصورت سه بعدی پرینت میگیرن!مثلاً یک توپ یا کفش پلاستیکی میسازن.
حالا کاربرد اون برای نابینایان چیه؟ شما چند عکس زیبا و خاطره انگیز دارین ، اونها رو میدین به این چاپگر و اون عکس و اشیا و آدمها رو براتون بصورت سه بعدی چاپ میکنه، مثلاً یک آقای جوان نابینا که در کودکی پدرش رو از دست داده بود و خاطرات بسیار شادی از پدرش داشت ، عکسی که پدرش اون رو در آغوش گرفته بود یا روی گردنش سوار کرده بود ؛ بصورت سه بعدی چاپ کرده بود و بعد از سالها تک تک خاطرات براش زنده میشدن مثلاً میزقدیمی گوشه ی اُتاق ،شومینه ،گُلدون بعلاوه ی خودش و پدرش در حال بازی.
قیمت این پرینترها در ایران از 2 مِلیون بود تا 12 مِلیون ،مثلاً بسته به اینکه مواد اولیه چاپ، پلاستیک باشه که دمای ذوب کمتری میخواد و ارزونتر بود تا اونهایی که فلز رو ذوب میکردن و قطعه ی فلزی میسازن و دمای بیشتری رو باید تحمُل کُنَن و گرونتر هستن(البته پرینترهای قلمی 500 هزار تومنی هم هست برای کارهای هُنری و ظریف) .
به نظر من میشه چند نفر با هم شراکتی ی دونه بخریم و عکس سه بعدی چاپ کنیم که برای همه کاربرد داره ،مثلاً بچه ها یک قسمت از یک انیمیشن قدیمی یا جدید رو دوست دارن ،اون رو بصورت عکس در میارن و میدن پرینت سه بعدی از کارتون دوست داشتنی شون تهیه بشه. کلاسهای آموزشی رایگان هم داره که میشه استفاده کرد.
نظرتون رو در مورد یکی ازاین 2 سوال برام بنویسین:اولاً چه عکسی از خودتون رو دوست دارین بصورت سه بعدی لمس کنین؟
دوم اینکه نظرتون درمورد کارآفرینی با این دستگاه برای ما جامعه ی نابینایان چیه؟دنیا پُر از رِقابته ولی فرصتها هم وجود دارن و به نظر من چون سه بعدی هست نیاز زیادی به بینایی نداره.
خداوند مهربان ،یار و یاور همه ی شما نیکان و نیک اندیشان باد

۱۸ دیدگاه دربارهٔ «آلبوم عکس سه بعدی ویژه ی نابینایان»

سلام۱مادر.
چقدر دلم یکی از این پرینتر ها می خواد! من معمولا دلم عکس گرفتن نمی خواد چون اولا عکس ها فریبمون میدن دوما…بگذریم. ولی این رو که خوندم عجیب دلم عکس خواست و پرینتش. عکس هایی که دلم می خواد برجسته بشن تا لمسشون کنم خیلی دارم ولی چندتاییشون هستن که اگر می شد بدم نمی اومد اینطوری درستش می کردم تا هر زمان دلم خواست بگم یادش به خیر، چیزی هم توی دست و لمسم باشه که این یادش به خیرم خیلی هم خالی از دیدار نباشه.
زمانی که من ابتدایی راهنمایی بودم دکتر گفته بود مجاز به استفاده از چشم هام نیستم و من عجیب عاشق عکس و نقاشی بودم. این بود که می نشستم یا خودم یا هر کسی رو گیر می آوردم می گفتم واسهم روی مقوا های کلفت و صاف فلان و بهمان بکشید و بعدش باز هم یا خودم یا همون بنده های خدا رو مجبور می کردم پر رنگ، رنگشون کنن، بعد دورش رو می بریدم و روی برگه های دفتر می چسبوندم و این شد که بعد از مدتی من۱عالمه از این دفتر ها یعنی آلبوم های دستساز از هر تصویری دلم می خواست داشتم. و چون نقش ها روی مقوا کشیده شده بود حسابی قابل لمس بودن و من گاهی ساعت ها می نشستم و دور از چشم بزرگ تر ها که می گفتن نگاه نکن، به این تصویر ها نگاه می کردم و آخ که چه کیفی می داد بهم!
ببخشید من اینجا خاطره گفتم. دلم هوای گفتن کرد و با عرض معذرت کمی از بحث پست خارج شدم.
این پرینتر ها واقعا خوبن. اگر می شد دسترسی بهشون واسه ما ساده تر بود من یکی خیلی خوشحال می شدم.
پاینده باشید.

سلام فراوان تقدیم خانم پریسا
اوّل از همه جام طلایی اوّل شدن رو تقدیم کنم به شما دوست عزیز
امّا این پرینترهای سه بُعدی در بازار هستن فقط من فروشگاه یا مغازه ای در مشهد ندیدم که یکی خریده باشد ،فکر کنم خودم یکی بخرم خوب باشه بشینم آلبوم سه بعدی درست کنم ، باید کار هیجان انگیزی باشه، اولین عکس رو هم برای شما پرینت بگیرم . تصاویر بُزرگ و برجسته ای هم که شما میساختین نشانگر ذهن خلّاق و پویای شماست مثل همیشه سربلند و پیروز باشید

سلااااااااااااااااااااااااام .ووووووووووووووووووووووووووووووی چه باحاااااااااااااااال !باید تجربه ی شگفت انگیز و مهیجی باشهههههههههههههههههه …منم میخوااااااااااااااااام از اون پرینترااااااااااااااااااااععععععععععععععععععع ……!

سلام بر جناب پرواز
من که موضوع تحقیقم پرینتر سه بعدی زیستی بود ولی برای محله ی خودمون رفتم سراغ بقیه ی پرینترهای سه بعدی که متوجه شدم در بازار ایران هم هست ،میگم ما مشهدی های محله هم جمع شیم یکی بخریم سفارش آلبوم بگیریم نظرتون چیه؟

مدیر محله که نوشتن جالب بوده و من هم دوست دارم در تعطیلات تابستون بیشتر تحقیق کنم و توی کلاس آموزشی هم شرکت کنم ببینم درآمد زایی اون چطوره و چه ایده های جدیدی میشه با اون اجرا کرد اینکه گفتم ما مشهدی ها ،برای اینکه میتونیم بر اساس نیاز بازار مشهد یا تهران ی کار شراکتی شروع کنیم و صد البته که شهرهای دیگه هم شروع خواهند کرد شاید هم از ما جلوتر قرار بگیرن.سربلند و پیروز باشید

سلام.
خب خیلی میتونه جالب باشه.
اگر حد اقل انجمنهای نابینایی هر شهر حاضر بشن یکی از اینها رو بخرن و برای بچه ها سفارشهاشون رو انجام بدن، فکر کنم خیلی میتونه برای شناخت نابیناها از اطرافشون مفید باشه.
به خصوص کودکان.
ممنون از پست مفیدتون.
موفق باشید.

سلام بر مادر دانا و پژوهشگر، خوب من هیچ عکسی را برای چاپ سفارش نمیدهم چون تصویر ذهنی همه ی خاطراتم مثل فیلم جلوی چشم ذهنمه و خدا را شکر همشون را با جزئیات به یاد می آورم. اما راجع به اشتغال زایی با این چاپگرها، این موارد را حتماً بررسی بفرمایید و حتی ال امکان نتیجه را هم منعکس بفرمایید، ۱. هزینه ی مواد اولیه برای چاپ عکس های مختلف، مثلاً یک عکس معمولی ۳ *۴ چقدر مواد اولیه برای چاپ سه بعدی نیاز دارد؟
۲. نگهداری از این چاپگرها چه هزینه هایی را در بر دارد، در بازه های زمانی مختلف.
۳. به طور متوسط عمر مفید هر چاپگر سه بعدی چقدر است، هزینه ی تعمیرات به چه صورت است.
۴. از همه مهمتر هزینه ی تمام شده برای هر عکس چقدر است و بازار مصرف این عکس های سه بعدی کجاست، و قدرت خرید خریداران پاسخگوی هزینه های مربوطه و درآمدزایی برای صاحبان چاپگرها هست یا نه؟
راستی اگر پروژه ی چاپگر سه بعدی زیستی به نتیجه رسید، من از همین الآن یه جفت کلیه و یه جفت عصب بینایی به شما سفارش دادم، قیمتش هم مهم نیست، اسم مرا توی لیست مشتریان بالقوه بنویسید. موفق باشید، التماس دعا.

سلام و درود فراوان خدمت آقای حاتمی
در مورد آلبوم عکس سه بُعدی سعی می کنم اول ی سری اطلاعات تلفنی به دست بیارم ولی در سایت نوشته بودن کلاس آموزشی رایگان دارن که اگه بشه تابستون برم خیلی خوبه و خبرش رو مینویسم.در مورد پرینترهای زیستی هم محصولاتشون بیشتر آزمایشگاهی هستن و وقتی تولید میشن وظیفه شون رو به خوبی انجام نمیدن یا اصلاً انجام نمیدن،ولی دنیای علم پزشکی هم مثل دنیای صنعت سریع رشد میکنه .من و بزرگمهر هم برای شما آرزوی سلامتی و سربلندی داریم . پیروز باشید

سلام یک مادر خیلی جالب هست ولی من که بینا بودم به عکاسی خیلی علاقه داشتم ولی نمی دونم چرا الان هیچ حسی نسبت به گرفتن یا لمس عکسها ندارم هرز گاهی هم که خواب می بینم کلی ذوق می کنم ولی به این نوعش فکر نکرده بودم و حتی کنجکاو هم نیستم شاید در آینده دلم بخواد ولی بسوزه پدر بی پولی شکلک نابینایی ضعیفی هست

سلام و درود خدمت آقای شکاری
دیدن تصاویر، در زمان خواب دیدنِ افرادی که بینا بوده اند و بعد بینایی خود را از دست داده اند یکی از شگفتی های مغز است که برهمین اساس شبکیه های مصنوعی ساخته میشوند ،امّا در مورد قیمت عکسها هنوز که کسی در ایران این مدلی عکس پرینت نگرفته ولی میدونم که وقتی مصرف کننده کم باشه قیمت بالاست ولی احتمال داره که کار پُر طرفداری برای خیلی آدما بشه و بعد قیمت تولید و پرینت میاد پایین !شاید هم من یکی خریدم عکس یادگاری بچه های محله رو سه بُعدی به همه هدیه دادم ،اصلاً به جای زرشک و زعفرون عکس سه بُعدی سوغاتی مشهد باشه مگه چی میشه؟!سربلند و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید