خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

درس چهارم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز سانترال کارین:

سلاام بر دوستان عزیز گوشکنی.

امروز براتون یه آموزش دیگه از سلسله آموزشهای اپراتوری مراکز تلفن آوردم که تقدیم تون میکنم.

یکی از مراکز تلفن کاربردی و متداول در کشور مرکز تلفن کارین هست که بسیاری از ادارات و ارگانهای مختلف ازش استفاده میکنن که در انواع کوچک و بزرگ از جمله: مراکز 4.16، 4.24، 8.48 12.96، 32.432 که به کارین 500 معروع هست و کارین 2000، که از دستگاههای با ظرفیتهای بالا محسوب میشه رو باید نام برد.

منظور از این اعداد تعداد ورودی خطوط شهری و همچنین تعداد خطوط داخلی هست، بطور مثال دستگاه 4.24 قابلیت استفاده از 4 خط شهری ورودی و 24 خط داخلی رو داره.

ما در این آموزش طرز کار یک کنسول کارین 500 رو آموزش میدیم و تفاوتهای ناچیز اون با دستگاههای کم ظرفیت تر رو به شما توضیح میدیم که امیدوارم مورد استفاده شما دوستان خوبم قرار بگیره.

قبل از هر چیز باید بدونید که کنسول به همون دستگاهی اطلاق میشه که یک اپراتور باهاش کار میکنه.

حالا در مورد کنسول دستگاه کارین میشه اینو تصور کنید که یک دستگاه یک کم بزرگتر از کیبورد کامپیوتر هست که تعدادی کلید روی اون وجود داره که به ترتیب معرفی شون میکنم:

در سمت چپ کنسول کارین سه ردیف پنج تایی کلید بصورت افقی وجود داره.

ردیف اول:

در ردیف پایین از سمت چپ به راست کلیدها به این ترتیب چیده شدن:

کلیدهای a1 تا a4 که کلیدهای خطوط شهری هستن، که توسط این کلیدها خطوط شهری رو میگیریم، یعنی بوق خطوط شهری با زدن این کلیدها شنیده میشن.
در زمانی که از بیرون به شما زنگ میخوره و صدای زنگ بلند که نشونه زنگ خوردن از بیرون هست رو میشنوید میتونید با زدن این کلیدها به خط شهری پاسخ بدید، و پس از پاسخگویی در صورتی که خواستید اون خط رو به یک داخلی وصل کنید با فشردن مجدد همون کلید مشترک رو پشت خط نگه میدارید که در این لحظه شما صدای بوق ممتد داخلی رو خواهید شنید، و با گرفتن شماره داخلی مورد نظر صدای بوق داخلی رو که بصورت جفت زنگهایی با فواصل مشخص هست میشنوید، بعد از اینکه صدای زنگ رو شنیدید با کلید قطع کن یا rls یا رلیز،که بعدا توضیح میدیم خط رو به داخلی مورد نظر انتقال میدید.
و همچنین اگر بخواید یک شماره بگیرید باید یکی از این کلیدها رو فشار بدید و با شنیدن بوق شهری یک شماره بگیرید و به همون ترتیب بالا به یک داخلی وصل کنید

کلید آخر این ردیف کلید l1 نام داره که با این کلید میتونید بطور دستی انتخاب کنید که دقیقا از کدوم خط شهری شماره گیری کنید، بطور مثال: با زدن کلید l1 و شماره گیری 02 میتونید با خط a2 شماره بگیرید.

ردیف دوم:

در ردیف دوم کلیدها، کلیدهای a5 تا a8 قرار داره که اونها هم خطوط شهری هستن.
و کلید آخر هم کلید l2 هست که توضیحات این کلید هم همانند کلید l1 هستش.

یک توضیح مهم برای کلیدهای l1 و l2 بدم که این دو کلید علاوه بر انتخاب دستی خطوط یه کار دیگه ای هم انجام میدن، به این صورت که ما با فشردن این کلید و بعد از انتخاب یک خط شهری، اگر شماره گیری کردیم و خط اشغال باشه میتونیم بلافاصله با فشار دادن مجدد و پشت خط گذاشتن همون خط، و فشردن کلید ستاره که روی صفحه شماره گیری قرار داره قابلیت گرفتن 30 بار تکرار شماره رو به صورت اتوماتیک فعال کنیم تا با آزاد شدن خط اشغال بهمون با زدن بوق اطلاع بده که شماره گرفته شده.
اینو به یاد داشته باشید که بطور همزمان نمیتونید از هر دو کلید l1 و l2 برای گرفتن سی بار شماره اشغال استفاده کنید.

پس بطور اجمالی اگه بخوایم شماره گیری رو دوباره توضیح بدیم باید به این ترتیب عمل کنید:
1. یکی از کلیدهای a1 تا a8 رو برای دسترسی به بوق شهری فشار بدید.
2. شماره مورد نظرتون رو بگیرید.
3. دوباره همون کلید رو فشار بدید تا مشترک پشت خط قرار بگیره.
4. شماره داخلی مورد نظر رو وارد کنید.
5. کلید قطع کن یا انتقال رو که بعدا توضیح میدم بزنید تا خط منتقل بشه.

برای پاسخگویی هم باید:
1. با شنیدن صدای بوق بلند و کشیده که نشونه زنگ تماس از بیرون هست، خط در حال زنگ خوردن رو با فشار کلید مربوطه جواب بدید.
2. باز هم همون کلید رو فشار بدید تا مشترک پشت خط قرار بگیره.
3. شماره داخلی درخواستی مشترک رو شماره گیری کنید.
4. کلید انتقال یا قطع کن رو بزنید.

تذکر مهم:

برای پاسخگویی و شماره گیری باید معمولا در دستگاههای کارن 96 و کارین 500 کلید a1 رو فشار بدید، چون در این مدل از دستگاه خطوط بصورت اتوماتیک به خط اول که همون کلید a1 باشه زنگ میخوره و تنها اگر با خط اول مشغول مکالمه باشید زنگ خط دوم ب صدا در میاد و به همین ترتیب جلو میره و در صورت آزاد بودن کلید اول دوباره خط بعدی به همون خط اول زنگ میخوره.
در مدلهای کارین 16 و کارین 24 و کارین 48 خطوط a1 تا a8 نام دیگه ای دارن و بهشون l1 تا l8 گفته میشه و اون کلیدهای l1 و l2 که در دستگاههای کارین 96 و کارین 500 وجود داره در این نوع از دستگاهها اصلا کارایی خاصی ندارن.

در مدلهای کم ظرفیت تر هر خطی به یک شماره مربوط هست و فقط با هر شماره مشخصی که تماس گرفته بشه، به همون کلید مربوط به خودش زنگ میخوره، که شما باید همون کلید رو فشار بدید، مثلا اگر با خط سوم، که همون کلید l3 هست تماس گرفته بشه، شما باید همون کلید رو فشار بدید و خط رو جواب بدید.
ضمنا شما میتونید در صورت شلوغ بودن خطوط بسرعت خطهای مختلف رو با یک بار فشار دادن و جواب دادن و یک بار دیگه فشار دادن و پشت خط گذاشتن به خط بعدی برید و همون کار رو بکنید و به همین ترتیب چند خط رو hold کنید و سپس به نوبت بهشون پاسخ بدید.

ردیف سوم:

اولین کلید سمت چپ ردیف سوم که ردیف بالا هم محسوب میشه کلید nt کلید شیفت کردن هست که برای روز و شب کردن عملکرد دستگاه ازش استفاده میشه، به این صورت که، در شروع ساعت کاری اپراتور با فشردن این کلید اختیار اپراتوری رو به دست میگیره و در صورت تماس مشترکین از بیرون به اپراتور زنگ میخوره.
و با تمام شدن ساعت کار اداری با یک بار دیگه فشردن این کلید زنگ تماسهای از بیرون به جای مشخص شده در برنامه ریزی دستگاه منتقل میشه که معمولا نگهبانیهای ادارات و سازمانها در ساعت غیر اداری این تماسها رو پاسخ میدن.
البته در اون صورت هم مثلا همون نگهبانها میتونن خطوط رو به داخلیها وصل کنن، به این صورت که پس از جواب دادن به تلفنی که از بیرون زنگ خورده و آگاهی از شماره داخلی مورد درخواست مشترک بدون هیچ درد سری در جا با زدن کلید قطع کن یا فلش، گرفتن شماره داخلی مورد نظر و گذاشتن گوشی میتونن این خط رو انتقال بدن.

کلیدهای دوم، سوم و چهارم این ردیف کلیدهای کاملا بلا استفاده هستن.

کلید آخر این ردیف هم، کلید bv هست که برای به اصطلاح رفتن رو خطوط مورد استفاده قرار میگیره، به این صورت که اگر اپراتور مجبور شد برای اعلام یک خبر مهم یا گفتن مواردی که قانونا اپراتورها رو ملزم به روی خط رفتن میکنه، اول باید شما یکی از خطوط شهری رو آزاد کنید، یعنی همون طور که چند بار گفتم یکی از خطوط a1 تا a8 رو فشار بدید و سپس شماره داخلی رو که میخواید روی خطش برید شماره گیری کنید، و بعد کلید bv یا همون کلید رفتن روی خط رو بزنید و نگه دارید، مادامی که اون کلید رو نگه داشتید داخلی مورد نظرتون صدای شما رو، البته به همراه صدای بوقهای کوتاه هشدار میشنوه و با رها کردن اون کلید ارتباط صوتی شما با اون مشترک قطع خواهد شد.

در میانه دستگاه هم سه کلید به صورت عمودی و با فاصله وجود داره که من به ترتیب از کلید پایین به بالا توضیح میدم:

کلید پایین، کلید rls رلیز، یا همون کلید قطع کن و به عبارت دیگه کلید انتقاله.
استفاده های این کلید بصورت زیر هست.

اول اینکه: اگر شما در حال مکالمه با یک خط شهری باشید، با فشردن این کلید میتونید مکالمه رو قطع کنید.
دوم اینکه اگر شما خطی رو پاسخ دادید و مشترک رو با فشردن کلید خط پشت خط گذاشته باشید و شماره داخلی مورد نزر رو هم گرفته باشید، با فشردن کلید rls یا همون قطع کن خط رو میتونید انتقال بدید.

کلید وسط، کلید a t d کلید تماس و پاسخگویی به خطوط داخلی هست.
با استفاده از این کلید و با شنیدن جفت زنگهایی با فواصل مشخص که نمایانگر زنگ تماس داخلی هست، با فشردن کلید a t d یا همون کلید پاسخگویی به خطوط داخلی میتونید به مشترک داخلی تون جواب بدید.
همچنین اگر قصد تماس با یکی از خطوط داخلی رو داشته باشید، با فشار دادن این کلید صدای بوق ممتد داخلی رو میشنوید، که پس از گرفتن شماره داخلی مورد نظر تون از گوشی صدای جفت زنگهایی با فواصل مشخص رو میشنوید، در این صورت به یک شماره داخلی زنگ زدید و باید منتظر پاسخگویی باشید.

کلید بالا، کلید sc برای قفل کردن خطوط در حال مکالمه به کار میره.
به این صورت که اگر یک مشترک از بیرون تماس بگیره و بخواد با دو یا چند داخلی مختلف به نوبت صحبت کنه، شما باید اول اون مشترک رو به شکلی که قبلا توضیح دادم پشت خط نگه دارید،و بعد شماره داخلی مورد نظرش رو بگیرید، و سپس کلید sc یا همون کلید قفل رو فشار بدید و در آخر با کلید انتقال خط رو منتقل کنید، حالا هر زمان که مکالمه مشترک با خط داخلی تمون شد، بصورت اتوماتیک خط شهری دوباره برای اپراتور برمیگرده تا به داخلی بعدی وصل بشه.

صفحه کلید شماره گیر:

در بخش صفحه شماره گیر کنسول کارین، یک شماره گیر استاندارد وجود داره که از کلیدهای 1 تا 0 و ستاره و مربع رو شامل میشه.

تذکر مهم:
در صفحه شماره گیری کارین ستاره و مربع به هیچ عنوان نقشی رو که در تلفنهای دیگه دارن ایفا نمیکنن، به این معنی که: ستاره در این کنسول فقط نقش ردیال یا همون تکرار شماره گیری برای شماره های اشغال رو داره و همچنین برای فعال کردن سی بار شماره گیری برای شماره های اشغال که قبلا توضیح دادم.
و همچنین کلید مربع فقط کار فلش رو انجام میده، به این ترتیب که: اپراتور در حال شماره گیری برای قطع و وصل کردن خط میتونه ازش استفاده کنه.

در کنسول دستگاه کارین یک صفحه به صورت lcd وجود داره که بیشتر به کار بیناها میاد که شماره های داخلی در حال مکالمه و خطوط شهری مشغول قابل مشاهده هستش، که البته به صورت نوشتاری نشون داده میشه و فقط دستگاههای مدل کارین 500 و همینطور کارین 96 این قابلیت رو دارن، ولی دستگاههای کم ظرفیت تر صفحه l e d دارن که هر داخلی و یا خط شهری یک چراغ l e d بهش اختصاص داده شده که به واسطه مشغول بودن یا نبودن خطوط خاموش و یا روشن میشن.

در مورد صفحه نمایش این توضیحات رو دادم که بگم: چهار کلید در سمت راست کلیدهای شماره گیر به صورت عمودی وجود داره که از پایین به بالا عبارتند از:

کلید پایین کلید منفی.
کلید بالاتر کلید مثبت، که کار این دو کلید نشون دادن داخلیهای دستگاه بصورت صد تا صد تا هست که البته در مورد کارین 96 و کم ظرفیت تر، کلیدهای ذکر شده هیچ گونه کارایی ندارن.
کلید بعدی کلید نشانگر خطوط هست، به این ترتیب که با یک بار فشردن این کلید خطوط داخلی روی صفحه نمایش نمایان میشه، و با دو بار فشردن این کلید خطوط شهری نمایش داده میشه.

و کلید آخر هم که بالاترین کلیده کاملا بلا استفاده هست، که معلوم نیست چرا این کلیدهای بلا استفاده در این دستگاه تعبیه شده.

در این دستگاه سه کلید به صورت ولوم وجود داره که به ترتیب، معرفی شون میکنم:

در سمت چپ کنسول و در کناره دستگاه دو ولوم وجود داره که ولوم پایین به نام: handset برای کم و زیاد کردن صدای گوشی.
و کلید بالایی به نام: buzzer که برای کم و زیاد کردن صدای زنگ دستگاه هست.

و آخرین ولوم که کاملا در پشت دستگاه و زیر مانیتور قرار داره، کلید contrast هست، که عمل کردش کم و زیاد کردن نور نوشته های صفحه نمایش در دستگاه های کارین 500 و کارین 96 هستش و در دستگاههای کم ظرفیت تر اصلا این کلید وجود نداره.

یک کلید هم برای روشن و خاموش کردن دستگاههای کارین 500 و کارین 96 در پشت دستگاه به نام کلید on تعبیه شده، که باز هم در دستگاههای کم ظرفیت تر وجود نداره.

لازم به ذکره که یک دستگاه کیبورد برنامه ریزی هم به صورت جدا از دستگاه برای برنامه ریزی مراکز کارین وجود داره که با کابل و کانکتر به پشت کنسول کارین متصل میشه که کلیه برنامه ها رو با یک سری کدهای دستوری وارد میکنیم که امکانات مختلف رو در اختیار خطوط داخلی قرار میده یا اونها رو محدود میکنه، مانند: داشتن یا نداشتن امکان شماره گیری صفر برای گرفتن شماره های موبایل یا شهرستانها، یا مثلا داشتن یا نداشتن امکان انتقال مکالمه، یا تعیین مدت مجاز برای مکالمه و غیره.

تا یادم نرفته اینو هم بگم که مراکز تلفن کارین 96 و کارین 500 این امکان رو دارن که از یک اپراتور کمکی هم بهره ببرن، به این شکل که یک کنسول اضافی هم به کنسول اصلی به وسیله کابل و کانکتر متصل میشه که همزمان دو اپراتور میتونن با هم دیگه کار کنن، که باز هم این امکان در دستگاههای کم ظرفیتتر موجود نیست.

یه توضیح کوچولو هم بدم که دستگاههای کارین 2000 خیلی استفاده نداره و عمومیت نداره، به همین دلیل من سعی کردم که دستگاههایی رو از برند کارین معرفی و آموزش بدم که بیشتر در ادارات و سازمانها موجود و در حال کار میباشند.

درس امروز هم تمون شد، امیدوارم که تونسته باشم حق مطلب رو ادا کنم.

موفق و پیروز باشید.

۲۹ دیدگاه دربارهٔ «درس چهارم از آموزش اپراتوری تلفن، مراکز سانترال کارین:»

سلام بر محمدرضای عزیز و دوست داشتنی
ممنون از پست زیبات داداش
واقعا لذت میبرم از اینگونه کامل آموزش دادنت
یعنی دمت گرم،یعنی فدایی داری
خیلی خیلی ممنونم ازت
کامل و جامع ،ایول به تو
منتظر بقیه آموزش بسیار کامل و نابت هستم داداش
ایام به کامت

سلام بر علیرضای مهربون.
از این که میبینم از این پست راضی هستی خیلی خوشحالم.
امیدوارم که ادامه راه رو هم بتونم بطور صحیح برم تا نظر دوستان خوبی مثل تو تامین بشه.
تو هم خیلی عزیز و دوست داشتنی هستی داداشی.
ممنون از حضورت.

سلام.
واااای.
اینا چه قدر سختههههه.
میگم ما توی مدرسه توی نگهبانیش یه دونه از اینا داشتیم.
کلیداش تقریبً همین شکلی بود. فقط خیلی قدیمی بود و به جای صفحه ی شماره گیرش از این گردونه ها داشت.
خیلی باحال بود خخخ.
مرسی از پست عمو.

سلام بر شهروز.
شهروز، اون دستگاهی که تو دیدی احتمالا مربوط به دوران پارینه سنگی بوده خخخ.
ضمنا اصلا هم این کار سخت نیست، تنبلی نکن، یاد بگیر دیگه، وقتی گذاشتنت سر کار لا اقل چهار تا کلید و کاربرد رو بشناسی.
ممنون که هستی.

سلام بر بزرگ بانوی گرانمایه محله.
منم نیتم اینه که این مجموعه به یادگار و ماندگار بشه تا دوستانی که واقعا امکان شرکت در کلاسهای اپراتوری رو ندارن یا اونهایی که اصلا دسترسی به این کلاسها براشون ممکن نیست،بتونن از این طریق با اپراتوری تلفن آشنایی داشته باشن.
خیلی خوشحال شدم از حضور شما دوست گرامی.

سلااام بر دکی پرنده خودمون.
با اینکه داری دکتر میشی، ولی لازمه این شغل شریف که شغل نابینایان نام داره رو از نزدیک بررسی کنی تا راهکارهای مناسبی برای ادامه ی راه اپراتوری پیدا کنی، ما امیدمون به دکی خودمونه هاااااا.
پرواز جون، یه جای دیگه یه کامنت دیگت رو جواب دادم، برو بخونش داداش من.
ممنون از لطف حضورت.

سلام بر عمو چشمه ی گرامی و گرانقدر. ایندفعه دوشنبه اومدم سر کلاس ،درس رو خوندم و مثل همیشه عالی بود و خیلی منظم درس میدین ،هفته ی پیش دیر اومدم کلاس ،کامنتم بی جواب موند.از اینکه برای افزایش توانمندی های ما جامعه ی نابینایان ،این برنامه ی آموزشی کامل رو گذاشتین تشکر میکنم.مثل همیشه پیروز باشید و سربلند

سیلا،لا،لا،لا،لا،لا،لا،لا،لا،م،ی،که،خوبی عمویی،این درس برام خععععلی خعععلی آسون بود،کاملا میفهمیدم که چی به چیه آخه من یه دو سالی با این دستگاه کاااار کردم،،از کلید contrast هم زیاااااد استفادم میشد که،در هر صورت میسی میسی میسی زیااااد از پست بسیار بسیار مفیدت عمویی،اما کلا داااغ دلم تازه شد که خخخخی،هوهوهووو،خدافسی

سلام خانم کاظمیان.
خواهش میکنم من شرمنده هستم که کامل نتونستم توضیح بدم.
یکی از موارد مهمی که نشد توضیح بدم کدهای دستوری برای برنامه ریزی دستگاه بود، که به علت رعایت حقوق تعمیر کاران و مسوولین نگهداری از این نوع دستگاهها نتونستم این کار رو بکنم.
به هر حال کمی و کاستیها رو به بزرگواری خود تون ببخشید.

سلاااام بر خاله زهره.
اینجا آبدار خونه داره نه آشپز خونه دلبندم.
بعدشم که خودشون چای میارن، تو نمیخوای صحنه رو ترک کنی.
ضمنا اگه دست و پای منو نبندن از شادی حضور تو خودمو به در و دیوار میکوبم خخخ.
خیلی خوشحالم کردی که اومدی.

سلام محمد رضا مرسی از آموزشای خوبت
چند سال با کارین ۹۶ کار کردم اما از وقتی دستگاه های مخابرات منطقه عوض شد دیگر ۳۰ بار تکرار کار نمی کرد
آیا الان ۳۰ بار تکرار کار میکنه یا نه
یادم هست که :کشش شرکت ما را نداشت و مدام هنگ می کرد و من مجبور بودم روزی چند بار ریستش کنم مرسی

سلام رضا.
دستگاههای کارین به صورت پیش فرض با سیستم پالس کار میکنن و سی بار تکرار برای اون طرز شماره گیری ابداع شده بوده.
من از چند مرکز مختلف در حال کار هم که پرس و جو کردم، اونها هم با سی بار تکرار مشکل دارن، یعنی اصلا سی بار تکرار شون فقط زمانی که شماره گیری با سیستم پالس باشه عمل میکنه، اونم فقط یکی از کلیدهای L1 یا L2.
ممنون از حضور شما.

با سلام از آموزش شما کمال تشکر رو دارم . بنده تلفنچی هستم که دستگاه مون کارین۲۰۰۰ هستش که شما توضیح ندادید اگر آموزش کنسول ۲۰۰۰ رو هم بذارید خیلی ممنون خواهم شد . همان طور که شما فرمودید کارین ۲۰۰۰ برای ادارات مورد استفاده قرار می گیره که داخلیهای زیادی داشته باشند و در برخی از شهرستان ها در مخابرات از کارین ۲۰۰۰ استفاده میشه …
بازم اگر مشکلی نمیبینید درخواست آموزش ۲۰۰۰ رو دارم .

سلام دوست عزیز.
من در خلال پست هم اشاره کردم که سعی من در آموزش مراکزی هست که بیشتر در ادارات و سازمانها استفاده میشه.
مرکز تلفن کارین ۲۰۰۰ بیشتر به عنوان سویچ های شهری و روستایی ازش استفاده میکنن و استفاده از این مرکز به عنوان سویچ های اداری خیلی باب نیست.
اگه من بخوام به همه دستگاههای موجود بپردازم هم خیلی مورد استفاده و استقبال قرار نمیگیره و هم باید به دستگاههای چینی، استرالیایی، کانادایی و غیره بپردازم که به نظرم کار بیهوده ای میاد، چون این دستگاهها خیلی مورد استفاده نیستن و یا کمتر کاربرد دارن.
با این حال از نظر شما ممنونم و اینم عرض کنم که در هر زمانی که امکانش باشه و من فکر کنم که لازمه، هر دستگاهی رو ممکنه معرفی کنم و آموزش بدم که امیدوارم یه روزی دستگاه مورد نظر شما هم جزو این آموزشها قرار بگیره.

سلام خسته نباشید
استاد ارجمند آیا در سانترا های کارین ۴۸ انتقال خط از طریق داخلی ها امکان پذیر هست.
مثلا داخلی ۲۱ گوشی را برداشته ولی میخواهد به داخلی دیگه ای مثلا ۲۵ وصل کند در صورت امکان نحوه انتقال را بفرمایید.
با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید