خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

جلسه ی یازدهم آموزش غلط ننویسیم

بنام خدا
سلام دوستان. امیدوارم حالتون خوب خوب باشه.
من واقعاً از همتون معذرت میخوام. بابت غیبت ها و تأخیرهای مکرر به بزرگواری خودتون منو ببخشید.

واژه هایی که با ج شروع میشوند:

*جارو یا جاروب؟ هر دو واژه صحیح است و به یک معنی است. در متون معتبر فارسی با ارزش یکسان به کار رفته اند.
*جانان و جانانه: به معنای کسی که چون جان عزیز است. و یا همان «معشوق» این دو واژه در جمله ارزش یکسان دارند و می توان آنها را جانشین یکدیگر کرد.
دل بود و به دست دلبر افتاد
جان است و فدای روی جانان (سعدی)

به بوی زلف تو گر جان به باد رفت چه شد؟
هزار جان گرامی فدای جانانه (حافظ)

*جانی: این کلمه در عربی و فارسی به دو معنای متفاوت به کار میرود. جانی(اسم فاعل جنایت) در عربی به معنای جنایتکار است. و در فارسی نیز به همین معنی وارد شده است. اما جانی واژه ای فارسی (مرکب از جان + ی صفت ساز) به معنای «عزیز چون جان» است.
از جان طمع بریدن آسان بود و لیکن
از دوستان جانی مشکل توان بریدن(حافظ)
در عین حال جانی بعنوان صفت برای آسیبی که به جان وارد میشود نیز به کار میرود: «تلفات جانی، ضایعات جانی، خطر جانی»
*جَبان یا جبون؟ جَبان در عربی به معنای «ترسو» است و در فارسی نیز به همین معنی رایج است. بعضی به جای آن جبون میگویند و حال آنکه جبون در عربی و یا متون معتبر فارسی به کار نرفته و استعمال آن غلط است.
*جُناغ: به معنای «استخوانی در قسمت مقدم سینه» که به خصوص در اصطلاح جَناغ شکستن متداول است. املای صحیح این کلمه «جناغ» با حرف غ است. غالباً آن را به صورت جناق با قاف مینویسند که غلط است.
*جَوارِح(ح): به معنای اندام های تن، خاصه دست ها و پاهاست. این کلمه جمع است ولی مفرد آن «جارحه» در فارسی متداول نیست.
*جوهره: این کلمه را در سالهای اخیر ساخته اند و به معنای «اصل، ذات و سرشت به کار میبرند. «جوهره ی هرکسی را از عملش می توان شناخت.» اما نیازی به جعل این کلمه نبوده است. زیرا جوهر معرب گوهر فارسی خود به همین معناست.
*جهاز/ جهیز/ جهازیه/ جهیزیه: به معنای «آنچه از اسباب و اثاث و مال که همراه عروس به خانه ی شوهر فرستند.» جهاز کلمه ای عربی است که در فارسی نیز به کار رفته است. جهیز در عربی صفت اسب و به معنای تندرو و چابک است. ولی فارسی زبانان آن را به معنای ممال و مترادف با جهاز به کار میبرند.
***
سهم هر کس از هستی به اندازه قلب مهربونشه. خوش بحال شماهایی که قلبتون مهربونه…

۲۴ دیدگاه دربارهٔ «جلسه ی یازدهم آموزش غلط ننویسیم»

وای عمو ممنونم. بعد از انتشار پست سریع سیستمو خاموش کردم الان یه دفه یادم افتاد که تیتر براش نزدم که سریع اومدم ویرایش کنم که دیدم شما زحمتشو کشیدین. راستی سلام هم یادم رفت خخخ
به خاطر همه چی ممنون عموی مهربون.

سلام بر تبسم عزیز,
راستی جایی خوندم که, عزیز به معنی شکست ناپذیر هستش . جالبه , مثل بعضی واژه ها که که مینویسی.
ممنون , خیلی هایش را باید دوباره مرور کرد. و بعضی هم اصلا معنیش عوض شده ولی دیگه رایج شده..
شهر قشنگی هم دارید. تومیسلاو ایویچ برای جام جهانی ۹۸ فرانسه شهر های زیادی از ایران را گشت و نزدیک ترین آب و هوا به فرانسه برای اردو زدن را , شهر بروجرد تشخیص داد. بعدا در فرانسه جلال طالبی روی نیمکت تیم ملی نشست ولی تیم در بروجرد اردوی آمادگی داشت.منم چند سال پیش تو راه خرم آباد اونجا بودم.
بهموفق باشی .

سلام آقای ترخانه.
ممنون از حضورتون و اینکه معنی عزیز رو هم برامون گفتین خوشحال شدم.
در مورد شهر بروجرد هم که نظر لطفتونه. بله از اون موقع به بعد به بروجرد میگن پاریس کوچولو. خخخ دیگه پاریسی هم شدیم. البته شهر فرهنگ و شهر فرزانگان هم بهش لقب دادن هرچند امسال وضعیت خوبی نداشت.
خلاصه از شما و سایر دوستان دعوت میکنم به شهرمون تشریف بیارین. دیگه نزدیک عید هم هست و یه کم تبلیغ شهر و استانمون رو بکنیم خخخ. و پیشاپیش میگم امیدوارم بهتون خوش بگذره که قطعاً همینطوره.

رعد پیر ، با یک عصای وصله دار میاد خونه لبخندکش و با صدایی چونان جغجغه خشن ، میگه سلام.
لبخندی منم میخوام بگم جه مثل جوجو تیغی که جلیقه پوشیده .
جه مثل جوانی که بخاطر خنده دوستاش با عصا لی لی میکنه .
جه مثل جورابی که افتاد تو جوب ، ولی کسی جربزه برداشتنشو نداره خخخخ
جه مثل جاده ای که میره به سمت جنوب
جه مثل رعععد مجنونی که در جوانی پر جنب و جوش بود.
خب دخترم ، درسمو خوب بلدم یا نه ؟؟؟؟
حالا یه شعر از حافظ بگمو برم :
جان بی جمال جانان میل جهان ندارد
هر کس که این ندارد ، حقا که آن ندارد .

با تقدیم درود بر استاد گرامی کلاس غلط ننویسیم.
از غیبت نسبتا طولانی کلاس داشتیم دلتنگ کلاس و استادش و شاگردانش می شدیم که پست جدید شما ما را دلگرم کرد هنوز کلاسی هست که برویم و بر دایره محدود دانسته هایمان بیافزاییم.
این جلسه با واژگان بیشتر و تلفظ صحیحشان ما را با بخش دیگری از صحیح نویسی در زبان پارسی آشنا کرد از این بابت از شما و نگارنده این کتاب با ارزش تشکر می کنیم.
با اجازه وقت رفتن فرا رسیده باید تا جلسه بعد شما را به یکتای آسمانها و زمین بسپاریم ولی قبل از رفتن شعر زیبایی را که بانو رعد زحمت نوشتنش را متقبل شد لایک می کنیم.

سلام بر تبسم خانم
“من از دانش آموزان کلاس هایم خواستم با جارو کلاسها رو جانانه تمیز کنند” خخخخ شوخی کردم ولی در واقعیت خواستم از اسفند ماه میز و نیمکتها رو گردگیری کنند و چند گلدون بیارن تا کلاس بوی عید و نوروز داشته باشه.مثل همیشه عالی بود در پناه ایزد مهربان پیروز باشید

سلااااام مادر عزیز. شماهم با حضور همیشگیتون در اینجا واقعاً منو خجالت زده میکنید. خییییلی از لطف و بزرگواریتون ممنونم. به حق که شما بهترین معلم هستید. برای شما و پسر گلتون بهترین ها رو آرزو میکنم. خدانگهدار.

جلاااااآااام،جوبی،جیجیلی من،جیگم جرس جییییلیییی جاااالییییی جوووود جهههه،جییییغان جیغاااان،جیگرتو بخوره نه راستی جیزه بخورم،خخخخ،جنگول جنگوله،جیجیلی،جوشت جالم نانازی،خخخخ،حالا میگم تبسمی من درسمو خووووب یاد گرفتم که گیگیلی من،بووووس بووووس بووووس،میسی میسی میسی زیاااادتر از بینهایت تا،هوهوهوهووووو،یهووووٱوووٱوووٱوووٱووووووو،خدافسی

سلاااااام ملیسایییییش. اه نمیدونم چرا یاد گرفتم بعد از ی ش میذارم؟؟ نه این دفه درست مینویسم یه وقت غلط گیر نیاد بهمون گیر بده. ملیسایی. آهان حالا درست شد.
خب خوبی عزیزم؟ خوش خوشاااااان و جیغ جییییغانت که هست ان شاءالله؟؟
آفرین درستوهم که خوب یاد گرفتی.
برات آرزوی خوشی و شادی و جیغ جیییییغان میکنم ملیساااخخخخ

دیدگاهتان را بنویسید