خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
بخش دوم از آموزش سخت افزار کامپیوتر

با سلام
در بخش اول تمامی قطعات مهم یک کیس رو با هم بررسی کردیم.
امروز می خواهیم به یکی از مهمترین قطعات یعنی مادربرد kase اشاره کنیم و در مورد آن بحث کنیم.
<!–more–>
1.شکل مادربرد…
معمولا مادربرد به شکل مستطیل یا مربع می باشد و گاهی یکی یا دو گوشه آن به شکل بریده می باشد و مداری نازک که کلی قطعات ریز و درشت الکترونیکی جانبی مثل IC  و یا خازن , مقاومت چیپست و کلی قطعات جانبی و محل هایی برای وصل کردن قطعات غیر جانبی مثل CPU RAM HARD و غیره…

2.محل قرار گرفتن مادربرد و طرز شناختن آن…
مادربرد معمولا با چهار pim به سطح عمودی سمت راست kase بسته می شود . و طرز کار چنین هست معمولا KASE در دو طرف خود دو درب دارد که به وسیله پیچ و بعضی ها هم کشویی هستند که به دو طرف آن وصل می شوند. و در سمت راست معمولا یک سطح نازک فلزی موجود هست که سوراخهایی ریز و درشت در آن هستند  که ما PIM ها رو که یک طرف آن پیچی شکل نازک هست به این قسمت ها می بندیم و طرف دیگر آنها که سوراخ پیچ خور هست به سمت بالا عمودی می ایستند و ما مادربرد رو روی این PIM ها قرار میدهیم طوری که بین این سطح فلزی و مادربرد حدود یک یا نیم سانتیمتر فاصله ایجاد می شود و سپس با پیچ از سوراخ های مادربرد آن رو به اینPIM ها می بندیم .
توجه که این فاصله بین سطح فلزی و مادربرد خیلی مهم می باشد و به دو دلیل اساسی این کار انجام گرفته است.
2.1. تا مادربرد با سطح فلزی برخورد مستقیم نداشته باشد چون در آن جریان الکتریکی حدود دوازده ولت در جریان هست و اگر برخوردی یا اتصالی ایجاد شود باعث خرابی و سوختن و کارکرد نا صحیح مادربرد میشود.
2.2.دلیل دوم هم به خاطر این که هوا بین قطعات یاد شده به راحتی جریان داشته باشد که عمر مفید قطعه و مادربرد زیاد میشود.

3.بخش های مختلف مادربرد…
توجه….
بنده سعی می کنم از اصطلاحات کامپیوتری کمتر استفاده کنم و سعی دارم شکل قطعات رو توضیح بدهم تا با لمس این قطعات در سیستم خود با آنها بیشتر آشنا شوید و به امید این که یاد گرفته و خود کلا این قطعات رو تعویض و تعمیر و حتی سر هم کنید.
معمولا در سطح پاینی مادربرد به سمت عقب یا همان چپ جا هایی برای قطعات جانبی چون کارت گرافیکی و کارت های جانبی دیگر چون کارت تلویزیون , کارت مودم , کارت صوتی , و هر گونه کارت دیگر موجود هست.
شکل این قسمت ها چیزی شبیه به مکان جا گیری نوار آتاری های میکرو و سگا هست که شکلش رو بیشتر توضیح می دهم.که با
این مکان ها به صورت افقی از سمت چپ به راست مادربرد هستند که یک طرف آنها به آخر یا عقب کیس به جا هایی از کیس که فلز های خارج شونده دارد و طرف دیگر به سمت جلو که حدود ده سانتیمتر یا کمتر و یا بیشتر می باشد و در وسط آن شیاری نازک هست که قطعات در آن فروع میرود و یک گیره کوچک معمولا در آخر بعضی از این ها چون کارت گرافیک موجود هست و وقتی کارت مورد نظر رو در این شیار قرار دادیم این گیره رو نیز بالا می کشیم تا کارت رو کیپ نگه دارد و یه پیچ کوچک که سطح فلزی قطعه رو از طرف عقبی به کیس می بندد.
خب فعلا درس رو تا اینجا داشته باشیم نظرات خود رو در مورد توضیحات بنده بدهید تا سعی کنم بیشتر و کاملتر طبق یاد گیری شما آموزش بدهم منتظر شما در کامنت دونی هستم مرسی

۱۳ دیدگاه دربارهٔ «بخش دوم از آموزش سخت افزار کامپیوتر»

سلام سیروس جان، مرررسی از پست مفیدت فرااوون، با یه اینترنت ایرانسل نا سرعت ناچیز هستم ولی واقعا ارزشش رو داری که کامنتت بدم، اگرم دیدگاهم با این ناسرعت زود بجنبه فکر کنم مدالی از نوع طلا بهم بده کاری خخخ، مرسی موفق باشی

سلام سیروس جان باز هم آموزشهای نوشتاریت از صوتیها اگر بهتر نباشد به هیچ وجه کمتر نیست و تشکر از شما آقای سیروس شکاری که برای سایتهای نابینائی حد و مرزی قائل نیستید و baatoe.ir و gooshkon.ir را متعلق به خودت می دانی . و تشکر از جناب خادمی که در هر دو سایت حضور چشم گیر دارند . آفرین به شما دو دوست .

دیدگاهتان را بنویسید