خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

املای ضعیف و غیره

حالا که خوب فکرشو می کنم می بینم واقعا چقدر ضعیف بودن املا گاهی جا ها اهمیت داشته و من بی تفاوت بودم. کاری که عصر ها انجام میدم اینه که روزانه به بیش از صد تماس جواب میدم و توی هر تماس باید مشخصات فرد تماس گیرنده رو برای تشکیل پرونده به سرعت با کامپیوتر ثبت کنم. کافیه توی یکی از پرونده هایی که دارم واسه ی نفر تشکیل میدم ی غلط املایی باشه، کلا آبروی من و شرکتی که توشم باهم میره به نا کجا آباد. آخه مشخصات هر پرونده ای که من برای تشکیل هر پرونده به سرعت تایپ می کنم، بعد از اینکه دکمه ی اتمام کار رو زدم، هم برای خود تماس گیرنده پیامک میشه، هم توی سامانه ی پشتوانه ثبت میشه و هم برای عده ای از کارشناس ها ارسال میشه. کافیه مثلا باقری رو باغری بنویسم یا ی چیزی توی این مایه ها، اینقدر زشت میشه که نگو و نپرس. کارشناس مربوطه که شاید در اولین نگاه، کلی بخنده، گزارشات که واسه مدیران بالادستی میره پر از اشکال میشه و بدتر از همه اینکه مشتری زنگ میزنه شاکی که چرا مثلا اسم منو با غ نوشتید و چرا با قاف ننوشتید. اون برابری بینا و نابینا و اینکه همه باید ما رو مث خودشون به حساب بیارند هم به همین چیزا بستگی داره. یعنی اینکه من اگه نتونم مث همه نرمال و با دقت بالا کار کنم، چه دلیلی داره کارفرما منو استخدام کنه و یکی دیگه که بهتر از من تایپ میکنه یا غلط های املایی کمی داره رو به جای من نگیره؟

اینه که خواستم با این نوشته، گوشزد کنم زحماتی که رعد و پستچی و پریسیما و کیوان و هر کسی توی این سایت برای تقویت املا کشیده و میکشه رو جدی بگیرید. الان من یکی از چالش هام درست نوشتن صد درصدی اطلاعات تمام پرونده ها در هر روزه.

راستی، اینترنت روزی چند دقیقه بیشتر دستم نیست و اینه که با اینکه خعلی دلم واستون تنگولیده ولی باید صبر کنم وامم جور بشه پول پیش خونه رو بدم تا دلم راضی بشه مستقر بشم توی خونه ی خودم و زندگی رو اونجا راه بندازم تا بتونم مث چند وقت پیش، بیام باهم وسط محله و پست ها و کامنت هاش شالاپ شولوپ کنیم.

راستی، بچه ها، من نمیخوام واسه کسی خدایی ناکرده تکلیف تعیین کنم یا جهتدهی داشته باشم ولی خداییش ما به خیلی از پست ها بعضی وقت ها بدجوری کم‌لطفی میکنیم و این دلیلی میشه واسه اینکه نویسنده ها انگیزه ی کافی واسه موندن توی محله و ساختنش رو از دست بدند یا نداشته باشند. مثلا پست حسین حیدری که به اون قشنگی ماهور رو به رقص درآورده بود یا پست های کتاب و مطالعه یا پست مصاحبه با مدیر پکتوس یا نظیر این ها رو خیلی توجهی نمیکنید. شاید میخونید کامنت نمیدید یا شایدم اصن سریع از روی تیترش رد میشید. گاهی وقتها من ی چیزی مورد علاقه ام نیست ولی حس خوبی نسبت بهش نشون میدم تا باعث پیشرفت اون مسئله شده باشم. مث وقتی که دوست‌مون یک سری عبارت رو برای ما میخونه و میگه که این ی شعر هست و خودش سروده. شاید من یا شما اون عبارت ها رو شعر ندونیم ولی نمیگیم که این به چه دردی میخوره یا این اصن شعر نیست. برعکس. ما بهش پیشنهاد می کنیم که شب شعر بیشتر شرکت کنه، کتاب شعر بیشتر بخونه و اینجور جنگولک بازی ها. البته پست هایی نظیر پست حسین حیدری، سامان بهمنی یا نویسنده های تازه‌واردی که کم کامنت می گیرند واقعا ارزش زیادی دارند و از نظر من جزو پست های به درد بخور و غیر کپی محله هستند ولی چرا ما از پست های کسی که نمیشناسیمش استقبال نمی کنیم رو علتش رو هنوز نفهمیدم. چه خوب میشد اگه ما به اصل نویسنده کاری نمیداشتیم و خود پست رو بدون توجه به نویسنده ی پست ازش استقبال می کردیم.

دیگه. دیگه اینکه به زودی از محل کارم و خودم و روزمرگی هام و پروژه هایی که دارم واستون می نویسم و اینکه قرار گذاشتم آدم فعالتری بشم ولی همه ی اینها به جور شدن وامم بستگی داره و اینکه شغلم پایدار بمونه و کلا سرکیف باشم. شما هم دعا کنید و انرژی های مثبت‌تون رو با امواج مغزی سمتم بفرستید شاید همگی باهم رستگار شدیم. چه معلوم!؟

چاکر همگی به صورت شدیداللحن، مجی نه موجی!

۲۵ دیدگاه دربارهٔ «املای ضعیف و غیره»

سلااام.
اولا امیدوارم زودتر به آرزوهات برسی.
بعدش املای تو همیشه نوزده و نیم بود . میدونی غلط املاییت چی بود ؟؟؟؟
شیطونه میگه نگم تا بمونی توی خماری خخخ
خب به شرطی میگم که یادت بمونه ههههه
مجتبی کلمه فروش ف ر و ش چند بار دیدم که کلماتی ازین قبیلو نوشته بودی
فوروش ف و ر و ش . در واقع همون جور که خوندی نوشتی.
خب حالا بنویس خروش . خروس هاهاها
راستی پرواز هم املاش عالیه . من اگه ی غلط از نوشته های کیووون شاه عروضی و پروازی در بیارم کل محلو شیرینی میدم.

درود. اول بگو حقوقت چه قده که خیالم راحت بشه. دوم حالت چه طوره. سوم خوب من هم در تأیید فرمایشاتت در خصوص اینکه چه قد به جای تکیه به افراد, به اهداف توجه میکنیم, یه پستی منتشر کردم که مورد هجوم دوستان واقع گردید. چهارم اینکه کی قراره کنفرانسهای خدا بیامرز رو زنده کنی که بدجوری دلم برا کنفرانسهای محله تنگ شده. پنجم اینکه دقیقاً کی قراره هدایت بشی. ششم من میخوام این شهروز رو تو همین باغچه ی محله دفن کنم پس به فکر یه مدیر دیگه باش. هفتم مدالو رد کن بیاد که چه صفایی داره مدال گرفتن از دست مدیر ارشد. هشتم راستی یه مستند از کار تو شرکت تهیه کن و اینجا برا ما بذار. نهم اگه قول بدی بچه ی خوبی باشی, باز هم میام پستهاتو میخونمو کامنت میذارم. دهم خعییلی چاکریم و فعلاً بای.

ی چیز دیگه هم بگم چون املای من ربط به دیدن داره ، بهبه چه پشتوانه ای هاهاها از بس که تو این یک ساله غلطو غولوط دیدم تاززگیا در املای بعضی کلمات شک میکنم مثلا بیشترییا مینویسن خاستگاری خ ا س ت گ ا ر ی این غلطه باید نوشت خواستگاری خ و ا س ت گ ا ر ی
جمله کی میخواد بره اینجا باید میخواد نوشته بشه م ی خ و ا د . این و اضافه رو نادیده نگرید.
البته مشتبه خان شما که این غلطو نداری ولی با خودم میگم اینجا بگم بیشتر تاثیر داره .

سلام
بیبین رعد نمیذاری آدم دهنش بسته باشه خخخخ
شیتا املاش چند شده خخخخ خخخخ
من تو عالم واقعیت همیشه املام ۲۰ بوده چون نمیدونم چرا
ولی یک باری با خانم معلمم قهر کردم دو کلمه بیشتر ننوشتم بهم ۲ داده بود و کلی ناراحت شدم که چرا با این که میدونست جریان از چه قراره بهم دو ردیف کرده! خخخ عجب لوس و ناز نازی بودی سیتا اح

سلام آقای خادمی، میگم حالا که شما این پست را گذاشتید چه خوبه که خانم رعد و پستچی و افراد دیگری که مسؤول این کار هستند غلطهای املایی ما را بگن.
من هم خوشحال میشم که خانم رعد غلطهای املایی من رو بگه.
راجع به علائم نگارشی هم اگر یک پستی در محله گذاشته بشه بسیار خوب هست.
پست جالبی بود من که پسندیدم.
لایک.

سلام.
تو خوب میشی مجتبی
ِِِ! چی شد!
می بخشی می خواستم بگم:
تو در کارت پیشرفت می کنی و وام هم جور میشه و کلی اتفاقات خوب در راهه چون طبق یک قانون که من نمی دونم اسمش رو چی بذارم هر کس لیاقت چیزی رو داشته باشه محاله بهش نرسه اون چیز هر قدر هم که میخواد مهم و جالب توجه باشه.

سلام.
آقا من یه چیزی بگم؟
بچه هااا! به خدااااا! به جان خودم، به جان مجتبی، خب درسته. خب رو خوب ننویسید.
خوب معنیش خوب بودن هست ولی خب یه تیکه کلامه.
مثل خب باشه، خب دیگه، خب بریم و از این چیزها.
این خب بدبخت واو نداره.
یعنی من یه پست ویرایش میکنم ششصدتا خوب رو باید تبدیل به خب کنم خخخ.
ما شا الله دست به خب نوشتنتونم که خوبه خخخ. در کل پستها تعداد زیادی خب هست و برخی مطالب دیگه خخخ.
تو رو خدا خب رو خوب ننویسید.
مرسی.
آخیییییش خالی شدم خخخ.

تا جون دو مدیر و ویرایشگر دیگه رو قسم نخوری قبول نیست .
راستی شبو شور من به تو ی معذرت خواهی بدهکارم .
اععععههههه بگو خب و رعدو حلال کن . امیدوارم اصلا ناراحت هم نشده باشی . اونجوری اگه باشه که خیلی خب نه خیلی خوب میشه خخخخ

هی خادمی….
من تا بحال به کسی نگفته بودم…میترسیدم ریا بشه… حالا شومام به کسی نگو….ولی من خیلی مؤمنم….خخخخخخخخ….من که دعا کنم فردا مدیر عامل اونجا میشی که حالا توشی….بیبین کی گفتم…این خط…. اینم نشون…
خدایااااااااااااااااااااااا…این بِچِه را موفقش کون… آمین…
برو دیگه خیالت تخت….
امضاء: فروتن ترین بنده خدا…
راستی اگه یکی بت زنگ بزنه و فامیلش مث من سخت باشه چیکار میکونی آیا؟…….خخخخخخ…

با سلام از یاد آوریهای لازم و مفیدی که به عمل آوردید من شخصاً از عزیزانی که غلط های املاییم را یاد آور شوند تشکر و قدردانی میکنم البته ضعف املایی نابینایان علل و عوامل مختلفی دارد که سعی میکنم در یک پست مفصل بنویسم مثلاً یکی از دلایل اینست که ما نابینایان کمتر به کتاب و مجلات نوشتاری دست رسی داریم در عوض یک فرد بینا در تمام ساعاب شبانه روز چشمش به نوشته های مختلف می افتد از قبیل انواع تابلوها تراکتها و غیره بنا بر این بهترست برای تقویت املایمان راه های جدید پیدا کنیم.

سلام. ببینین دوستان، بحث املا چیز بسیار گسترده ایه. نمیشه به این آسونیا حلاجیش کرد، زودم نمیشه حکم صادر کرد، مثلا بگیم خب، نابیناها معمولا املا‌شون ضعیفه، بیناهام چون بیشتر متن کتب یا دیگر نوشته ها رو می‌خونن پس املا‌شون بهتره. اینطور نیست، این مقوله اون قدر پیچیدست که جاش تو یه پست مستقله، یه جوری جلوه ندیم که بیناها املاشون خوبه و نابیناها نه. تو همین سایت ما چند نفر بینا هستن، ولی بهترین املا و شیوه نوشتاری متعلق به اونا نیست، ضمنا نوشتن زبان گفتاری و عامیانه خودش یه مقولۀ پیچیدۀ دیگه ایه که مفصل بحث لازم داره، نوشتن بعضی کلمات عامیانه اصلا غلط املایی نیست، مثلا اگه کسی در روایتی به جای می کنه بنویسه می کونه. یا بیشین به جای بشین یا بفوروش به جای بفروش، اصلا غلط نیست، یا بحث خُب و خوب، که باید روش بحث بشه و در یه پست جداگانه بررسی بشه، پس همه جام لازم نیست مو رو از ماست بکشیم و بعضی چیزا رو غلط بگیریم. مثلا در مورد خب و خوب در وجه معنای تکیه کلام، بهتره هیچ کدوم غلط فرض نشن، چرا که در نوشتار استاندارد فارسی کلمه خُب وجود خارجی نداره و در واقع همون خوب هستش که در عامیانه به شکل خُب تلفظ میشه و معنای باشه یا تکیه کلامی به خودش می گیره، در واقع این دو یک کلمن و از هم جدا نیستن، پس بهتره هیچ کدومشون غلط فرض نشن. خلاصه بحث پیچیدست و نیاز به یه مقاله جامع داره مخصوصا چگونگی نگارش زبان گفتاری و کوچه و بازار.

سلام. کلا تأکید من بر پیچیدگی قضیه بود و این که باید تو یه پست جداگانه بحث بشه، مثالاییم که زدم همه‌شونو خودم تو متون معتبر که توسط اساتید ادب فارسی نوشته شده بودن دیدم، اونجام گفتم این جور نوشتنا استاندارد نوشتاری محسوب نمیشه بلکه بعضی اوقات در روایات عامیانه و کوچه و بازار به کار گرفته میشه. این چند دهه اخیر یه سبکی تو ادبیات انگلیسی اومده که تو آمریکا خیلی طرفدار داره اسمش هست “Stream of Consciousness” به این مضمون که نویسنده مختاره در برخی موارد در خلق شخصیت یا در روایات عامیانه یا خلق اثر ادبی مثل رمان، هرچی که به ذهنش میاد درست همونطوری که تلفظ میشه بنویسه بدون توجه به قوانین املایی یا نگارشی، تو این چند ساله خیلیا رو تو ایران دیدم که از اون سبک تقلید می کنن و می‌خوان اونو تو فارسیم جا بندازن، البته این سبک فقط در روایت متون عامیانه در نوشته های غیر رسمی مصداق پیدا می کنه، مثل درد دل یه بچه با مامانش، نه در متون تخصصی یا علمی مثل متون حقوقی یا فیزیک.

راستی یادم رفته بود، باید حتما اینم اضافه کنم که خیلی وقتا تقصیر هیچکس نیست بلکه تقصیر رسم الخط و شیوه نگارش ناقص زبان فارسیه، متأسفانه زبان فارسی هنوز هم از نبود یک شیوه مدون و جامع و مانع املایی نگارشی رنج می بره، خیلی وقتا اساتید فن یه چیزایی میگن بعد باز خودشون یا دیگر دوستانشون نقضش می کنن. خلاصه آش شعله قلمکاریه که حتما باید در یه پست مستقل مفصل بحث بشه.

درود! دوباره این مغرور باشی اومد اینجا غرورشو به رخ ما بکشه، وقتی گفتی روزی صدتا تلفن جواب میدهم: تعجب کردم که چه عجب که قابلامه مجتبی مغرور نیست و خواستم بزنگم که متوجه شدم که داری شغلتو به رخ میکشی، وقتی نوشتی دیگه دیگه: با خودم گفتم بیام بنویسم قابلامه قابلامه: تا وقتی بیکار بودی چه گلی به سر ما میزدی؟ حالا که شاغل شدی قابلامه هیچچی، راستی من متوجه شدم هرچی کیفیت یک پست بالاتر باشه کامنت کمتری میگیره و هرچی پست بی مفهومتر و بیفایده تر و… باشه بیشترین کامنت را میگیره، اگه باور نداری پست برپایی دومین اردوی محله را بزن تا بهت ثابت کنم!

با سلام به آقای خادمی انشاالله در همۀ زمینه های زندگی موفق خواهی شد. اما صحبت از غلط املائی شد من از همه دوستان خواهش میکنم غلط املائی من را بهم تذکر بدهن تا در جهت رفع اشکال املائی خود دقت داشته باشم.

سلام به جناب مدیر
الان از مدرسه بزرگمهر میام و مدیر مدرسه مسائل ریاضی جالبی رو به من آموزش داد و ی عالمه انرژی مثبت هدیه ی امروز صبح من بود و من هم همه ی این انرژیهای مثبت رو تقدیم شما میکنم سربلندتر از همیشه باشید

دیدگاهتان را بنویسید