خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

انتقاد شدید اللحن آلیا از وزیر کار و سازمان بهزیستی/سر انجام فریاد معلولان به صحن علنی مجلس کشیده شد

روز گذشته، دکتر ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مجلس حاضر شد تا پاسخگوی نمایندگان ملت در ارتباط با معلولین باشد.
هر چند در پایان جلسه، نمایندگان از جوابهای وی قانع نشدند.
به گزارش ایسنا، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران که به عنوان نماینده سوال کننده سخن می‌گفت، اظهار کرد: کارها در سازمان بهزیستی خوابیده است و فقط مسئولین حرف‌های قشنگ می‌زنند اما این حرف‌ها عصا، واکر و تجهیزات توانبخشی برای معلولین نمی‌شود و با حرف مشکلات معلولین مرتفع نمی‌گردد.

وی افزود: قانون حمایت از معلولین به درستی اجرا نشده و استانداردهای بین‌المللی نیز نادیده گرفته شده است. در بخش اشتغال معلولان مشکلات جدی، اساسی و ریشه ای دارند و در حالی که دولت موظف به استفاده از توان معلولان در بخش‌های اجرایی است، این کار رخ نمی‌دهد و تسهیلات شغلی برای معلولان وجود ندارد.

آلیا تأکید کرد: باید برای اشتغال معلولان آزمون استخدامی مجزا برگزار شود و سازمان بهزیستی بانک اطلاعاتی از توانایی‌های معلولان داشته باشد. همچنین مشکلات تحصیلی و ثبت‌نامی برای معلولان در دانشگاه‌ها همچنان پابرجاست و هیچ کمکی برای حل این مشکل از سوی بهزیستی انجام نمی‌شود.

وی با انتقاد از نظارت ضعیف سازمان بهزیستی در مراکز نگهداری معلولان، گفت: مراکز نگهداری معلولان هر روزه حوادثی را که جان معلولان را به خطر می‌اندازد به همراه دارد و عدم استاندارد بودن این مراکز و کمبود نیرو همچنان از معلولین قربانی می‌گیرد.

آلیا افزود: زنان معلول در خانه‌ها مشکل اساسی دارند و معلولان شدید علیرغم تأکید در قانون، کمک پرستار ندارند و توان پرداخت هزینه‌های درمانی خود را نیز به دلیل نبود بیمه از دست داده اند و بیمه‌ها بدهکار معلولان هستند.

فاطمه آلیا گفت: رئیس سازمان بهزیستی و معاون آن در سفر خارجه هستند و از خواست مردم در این حوزه ناآگاه‌اند.

باهنر رئیس جلسه در پاسخ به این نکته اعلام کرد رئیس سازمان بهزیستی در کشور است و همراه وزیر در مجلس حاضر شده است و از ابتدا شنونده صحبت‌ها بوده که آلیا مدعی شد که ایشان سفرشان را نیمه‌کاره رها کرده است.

علی ربیعی که در پاسخ به سوال ملی فاطمه آلیا در خصوص علت عدم اجرای قانون جامع حمایت از معلولان و بی‌توجهی به مشکلات اساسی آنها در جلسه علنی دیروز مجلس سخن می‌گفت، تصریح کرد: ما از مشارکت معلولان برای حل مشکلاتشان استفاده می‌کنیم و برنامه جامعی برای حل مشکلات معلولان در کمیسیون ویژه دولت تدوین شده است و می‌توانیم بگوییم یک تحول بنیادین و اساسی در بخش رسیدگی به مشکلات معلولان در آینده‌ای نزدیک با این سند ایجاد خواهد شد.

وی افزود: رفع مشکلات معلولان و تکلیف جدید بیمه‌ها یکی از برکات مدیریت واحد وزارت کار و وزارت رفاه است و ما بیمه‌ها را مکلف به پیروی از این موضوعات کردیم.

ربیعی تصریح کرد: در انتصاب‌ها به خصوص در حوزه معلولین عدم عملکرد غیرسیاسی، عملکرد تخصص‌محور و استفاده از نیروهای توانمند سازمان بهزیستی در اولویت قرار داشت و همواره در این مسیر عمل کردیم و هیچ وقت ملاحظات سیاسی در رفع مشکلات معلولان جایی نداشته است.

وزیرکار تأکید کرد: در دو سال اخیر شاهد تحول بنیادین در رفع مشکلات معلولان بوده‌ایم و همواره در استانداردسازی‌ها و اجرای قوانین پیشتاز سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات معلولین بوده‌ایم و عملکرد مثبتی در این حوزه برای سازمان بهزیستی متصوریم.

وی گفت: در مسیر استانداردسازی و اجرای قوانین حمایتی از معلولان 7 استان محروم در اولویت قرار گرفت و در این استان‌ها به خصوص در حوزه استانداردسازی عملکرد مثبتی داشته‌ایم. همچنین در بحث پیشگیری از معلولیت نیز به عنوان یک دستگاه جانبی برنامه‌های جدی را پیگیری کردیم و شورای عالی بیمه که ریاستش با من است در این زمینه تصمیمات اساسی گرفته است.

ربیعی ادامه داد: خدمت در منزل و تنظیم آموزش با توانمندی معلولین و مبتنی بر سلامت آنها یک اقدام اساسی در بخش پیشگیری و حمایت از محرومیت معلولین بوده است و صندوق توسعه کارآفرینی امید نیز با اعطای تسهیلات ما را در این مسیر یاری کرده است.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برنامه ویژه‌ای برای مهد کودک‌ها برای جلوگیری از سوءتغذیه و ایجاد معلولیت داشتیم. همچنین توزیع شیر در مدارس نیز در دولت از سر گرفته شد.

وی با بیان اینکه سالانه 3 تا 4 درصد به جمعیت معلولین افزوده می‌شود، تصریح کرد: ما می‌پذیریم که خلل و نواقصی در بخش رسیدگی به امور معلولین وجود دارد. اما با توجه به رشد معلولیت و محدودیت منابع دست یاری به سمت مجلس و همه دستگاه‌های کشور دراز می‌کنیم و همه توان خود را صرف حل مشکلات معلولین و رسیدن به حساسیت و تأکیدات امام راحل تمام تلاش خود را معطوف می‌کنیم. اما باید دستگاه‌های اجرایی نیز به ما کمک کنند چراکه به تنهایی نمی‌توانیم مشکلات معلولان را حل نماییم.

این دومین کارت زرد وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود که در جلسه علنی روز گذشته مجلس با 94 رأی به ربیعی داده شد.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «انتقاد شدید اللحن آلیا از وزیر کار و سازمان بهزیستی/سر انجام فریاد معلولان به صحن علنی مجلس کشیده شد»

سلام
تا زمانی که بهزیستی درگیر چند گروه باشد مانند زنان بی‌سرپرست و مطلقه, کودکان بدون سرپرست, معتادین, افراد مسن و …
این وسط معلولین گم شدند.
به خصوص که بودجه دولت به امور اجتماعی بیشتر است.
در حالی که لااقل می‌توان رسیدگی به امور زنان بی‌سرپرست و مطلقه را به کمیته امداد سپرد.
مشکلات ریشه‌ای تر از این حرفها است.
موفق باشید

سلام خانم شیبانی.
به نکته درستی اشاره کردین که البته در مجلس، طرحی یک فوریتی اومده تا به این مسئله رسیدگی کنه.
توجه شما رو به خبری در ارتباط با کامنتتون جلب میکنم.
نمایندگان مردم در مجلس با فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، خدمات حمایتی به کمیته امداد و خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی واگذار می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز سه‌شنبه (۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی،‌ با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، خدمات حمایتی به کمیته امداد و خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی واگذار می شود.
گفتنی است،‌ این طرح که به امضای ۶۱ نفر از نمایندگان رسیده است در مقدمه آن آمده که در راستای تامین هدف مورد نظر برخی از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی فعالیت‌های خود مصروف تامین حداقل معاش و بهبود زندگی شریف‌ترین اقشار جامعه یعنی نیازمندان و فقرا کنند.
فاطمه رهبر نماینده تهران به عنوان یکی از طراحان با بیان این که این طرح در ۸ ماده به منظور تفکیک وظایف حمایتی و توان بخشی این دو نهاد تهیه شده است گفت: یکی از اهدافی که طی سال‌های انقلاب اسلامی مورد نظر بوده تحقق عدالت اجتماعی است که می‌طلبد با تفکیک وظایف حمایتی و توان بخشی هر کدام از دستگاه‌های متولی وظایف خود را انجام دهند که به چابک‌سازی این دو نهاد هم کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد‌: البته در این دو نهاد برخی موازی‌کاری‌ها و همپوشانی‌ها باعث هدررفتن منابع و اعتبارات کشور شده که نیاز است با تفکیک وظایف حمایتی و توان بخشی و سپردن وظیفه به متولی خاص آن به کارآمدی ساختار اجرایی کشور هم کمک کنیم.
به عنوان طراح طرح قانونی “یک فوریت” طرح واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، خدمات حمایتی به کمیته امداد و خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی واگذار خواهد شد.
نمایندگان با ۱۲۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس با فوریت طرح مذکور موافقت کردند.
برای جلوگیری از موازی کاری در کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیازمند فوریت بیشتری هستیم
محمد علیپور در مخالفت با یک فوریت طرح واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی گفت: من با یک فوریت این طرح مخالفم و اعتقاد دارم که اهمیت و ضرورت این موضوع خیلی بالاتر از این بوده و ما باید زودتر از این به آن رسیدگی می‌کردیم.
نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید خیلی پیش از این برای جلوگیری از موازی کاری در انجام وظایف کمیته امداد و سازمان بهزیستی به تفکیک حوزه فعالیت آنها می‌پرداختیم.
وی افزود: طرح مذکور باید به شکل طرحی با فوریت بیش از یک در مجلس بررسی شود چرا که در این صورت رسیدگی به وضعیت خانواده‌های نیازمند تسهیل می‌شود.
سلیمی: ضرورت تفکیک حوزه فعالیت کمیته امداد و سازمان بهزیستی
علیرضا سلیمی در موافقت با طرح مذکور گفت: همانطور که توجه کردید مخالف این طرح نیز بر ضرورت تقویت فوریت طرح یاد شده تاکید داشت.
نماینده مردم دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی تمام مسئولان نظام بر رعایت اصل عدالت، توجه به مستضعفان، خانواده های فرودست، ایتام و فقرا تاکید فراوان داشتند، گفت: ایجاد عدالت اجتماعی خواسته تمامی مسئولان است که در این رابطه نیز نهادهای مختلفی در کشور ایجاد شده‌اند.
وی افزود: کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی از نهادهای مسئول برای ایجاد عدالت اجتماعی در کشور هستند اما متاسفانه در بسیاری از موارد با یک نوع موازی کاری همراه شده‌اند.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در حال حاضر کمیته امداد امام خمینی هم مسئول ارائه خدمات حمایت و توانبخشی بوده که این موارد به طور یکسان در سازمان بهزیستی نیز دیده می‌شود از اینرو برای انجام کارهای تخصصی باید برای هر کدام از این موارد یک متولی خاص در نظر گرفته شود.
سلیمی گفت: لازم است امور حمایتی به کمیته امداد و وظایف توانبخشی را به سازمان بهزیستی واگذار کنیم.
وی با اشاره به کارنامه روشن کمیته امداد در بحث اشتغال زایی و همچنین حمایت از دانشجویان افزود: باید تفکیک حوزه فعالیت بین کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای تقویت نحوه خدمات رسانی در دستور کار قرار بگیرد.

سلام
جناب وزیر طبق معمول همه‌اش گفته اند عمل کرده‌ایم، چنین کرده‌ایم، چنان کرده‌ایم، یک نفر بپرسد پس این کارها را کجا انجام داده‌اید که کسی نمی‌بیند!
حکایت عمل کردن ایشان حکایت قیمت گوجه فرنگی دم منزل آقای رئیس جمهور است!

درود بر عارف صابری عزیز.
چندی پیش که یادداشتی خطاب به دکتر روحانی نوشته بودم، در اون سرمقاله بارها تأکید کردم دکتر ربیعی در حد و اندازه کابینه ایشون نیست.
خوشبختانه سر انجام ایشون به مجلس احضار شدن و قانع نشدن نمایندگان از صحبت های وی، نشون داد که تقریبا همه فهمیدن دکتر ربیعی صرفاً شعار میدن و عملی در کار نیست.
خوشحالم که حد اقل رئیس فراکسیون معلولین مجلس در حال حاضر، زبان واقعی این قشر شده و با پیگیری های شبکه ملی تشکل های نابینایان، دارن توجه خاصی به برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان میکنن.

سلام امیر عزیز،
الان که سر کار هستم دارم این کامنت رو می نویسم. امیدوارم به خاطر ربیعی ها و نوشتن این کامنت دچار درد سر نشوم.
امیر یادت هست یک پست نوشتی و گفتی که جناب ربیعی بزرگوار فرموده اند تجهیزات داخلی باید با کمترین قیمت در اختیار معلولین قرار گیرد؟
همونجا گفتم مگر ایشان اصلاً با تجهیزات مورد نیاز معلولین آشنایی دارند؟
حال هم پرسش من از جناب ربیعی این است.
جناب ربیعی بزرگوار لطفاً بفرمایید تعریف شما از استاندارد چیست؟
چرا هنوز نابینایان در هنگام راه رفتن در پیاده رو ها احساس آرامش نمی کنند. پیاده رو ها که محل پارکینگ موتور ها شده است. میله های نصب شده هم در پیاده رو ها از ترس عدم حضور موتور ها در این مکان ها بلای جان زانو های نابینایان شده است/. این از لحاظ عبور و مرور.
جناب ربیعی آیا شما از مدرسه ی خزایلی نیز اطلاعی دارید؟
آیا می دانید زمانی با اعتباری که این مدرسه داشت کسانی همچون جناب علی اکبر رفسنجانی در دوره ی ریاست جمهوریشان در آن تردد می کردند. ولی امروز چه؟
این مرکز محل ورود حد اکثری معلمان بی سواد و سوء استفاده گران شده است.
پرسیدیم چرا این مدرسه به جای واقعی خود در ظهیر اسلام برنمی گردد جایی که دکتر خزایلی آن را برای فرزندانشان وقف کرد.
پاسخ می دهند بودجه ی آن در زمان رئیس جمهور وقت صرف زلزله ی آذربایجان شده است.
اگر استاندارد این است باشد ما هم مفهوم استاندارد را متوجه شدیم.
تشکر

سلام داوود
به هر حال ایشون باید میومد از خودش دفاع می کرد و جوابی میداد.
اما خب از اونجایی که خودشم میدونه از این خبرا نیست، مجبوره صرفا یه چیزی بگه دیگه خخخ
نتیجه حرف های تو خالی و بدون استناد هم میشه همین که ایشون دومین کارت زرد رو از مجلس گرفتن و در آستانه استیضاح قرار میگیرن اگه یه بار دیگه نتونن نمایندگان رو قانع کنن.

سلام دوستان فکر نان کنید که خربزه آب است نقد رو بچسبید گدائی منت کشیدن از دیگران هم دیگر رو کوبیدن پا رو دوش هم گذاشتن برای ثابت کردن خود به دیگران دیگرانی که ککشان هم از وجود ما نمی گزد خلاصه اش که داشته هاتون رو بچسبید که از این ها آبی گرم نمی شود برای ما خود دانید مودبانه صحبت کردن کلاسیک حرف زدن حمایت از این و آن ره به جائی نخواهد برد فقط یک کلمه اتحاد تا حد سر مرگ و از بین رفتن چند نفر این میان شاید نتیجه ای به این اوضاع نابسامان این جامعه هدف بخشد خود دانید به هر حال نظر من این بود و این هست انشای من.

سلام .
من کلا نمیدونم این کمیته امداد چیکار میکنه والاه این همه بوجه داره از ملتم میگیره .حالا جالبه جامع هدفش کلا تو بهزیستی هستن .نبود مدیریت و تخصص و بودجه کم :و جامع هدف وسیع بهزیستی اونُ عملن از کار انداخته .من نظرم اینه این کمیته امداد رو اوهومش کنن یه سازمان خوشمزه داشته باشیم با بودجه توپ..

سلام جناب خاقانی.
اختیار دارین.
این کمیته هر کاری که بگین می کنه.
یعنی کاری نیست که نکنه خخخخ
ایبابا حیف که دست و بالمون بستست.
مگر نه بخشی از کار هایی که می کنه رو بهش اشاره میکردم.
در کل بدونید اگه کمیته امداد نبود، الان گوش کن هم نبود.
ایران هم نبود، کل کوه ها نبودن، لبنان هم نبود، یمن هم نبود، سوریه هم نبود.
مجتبی خادمی هم نبود خخخخ
ای بابا. آخر شبی دارم چرت و پرت میگما.
برم بخوابم که فردا صبح زود عازم سفر هستم و چند روزی مجبورم از محله دور باشم.
مراقب خودتون و خوبی هاتون باشید.

سلام
کاش سازمان بهزیستی کمی هم فکر معلولان نخبه بود
کاش کمی هم فکر میکردن که پیشرفت های علمی و اجتماعی برای یک معلول هزینه های بیشتری به دنبال داره که باید از طرف کسی حمایت بشه و این هزینه های اضافه جبران بشه وگرنه منجر به توقف یا پس رفت فرد معلول خواهد شد
ممنون از پست خوبتون

درود سرکار محب.
دقیقا به نکته خوبی اشاره کردین.
در حال حاضر، کشور های اروپایی و آمریکایی به راحتی به نابینایان نخبه ویزا میدن یا فرصت مطالعاتی با تمامی امکانات در اختیار این افراد میذارن.
اما متأسفانه نهاد های مرتبط خودمون هیچ گونه توجهی ندارن.
افسوس.

انشا الله درست میشه این بره اون یکی بیاد درست میشه فردا درست میشه این رئیس بره اون یکی بیاد درست میشه کلاسیک فکر کنیم و عمل کنیم درست میشه ادبی باشیم صبح تا شب به اسم این و اون سفر بریم درست میشه خبر جمع کنیم درست میشه خلاصه که درست میشه درست میشه که میشه کی خوب معلومه اینجا که نه انشا الله اون دنیا به جهنم درست میشه بشه نمی شه نشه که نشه هر روز بهتر از دیروز گوش کن

هوم.
ای کاش این میومد اون میرفت، واقعا درست میشد.
اما ضعف ساختاری داریم.
یعنی حتی اگه با لیاقت ترین فرد هم در جایگاه رئیس سازمان بهزیستی قرار بگیره، به خاطر مشکلات ساختاری، نمیتونه موفق عمل کنه.
تا تغییرات ریشه ای و بنیادین صورت نگیره، چیزی درست نخواهد شد.

سلام امیر!
قطعا اطلاعات تو قویتره. و من متأسفانه از سیاست بیزار شدم. نه اخبارو پیگیری میکنم نه تو بحثهای سیاسی شرکت میکنم. ولی تو تو بطن ماجرایی و اطلاعاتت درست و دقیقن. آمّما،
صرف نظر از درست یا غلط بودن صحبتهای طرفین، چرا تو دولت نهم ایشون این اعتراضها رو نکردن. یعنی واقعا عملکرد اوشون بهتر بود؟! آن کس است اهل بشارت که اشارت داند.
مِرسیتَم بابت انتشار این خبر.

سلام عباس. زدی تو هدف. میفهمم چی میگی.
به هر حال داریم به انتخابات کم کم نزدیک میشیم و خب باید خودی نشون داد.
اما از حق نگذریم، یکی از پیگیرترین نمایندگانی که باعث برکناری همایون هاشمی از ریاست سازمان بهزیستی و افشای رسوایی های وی شد، همین فاطمه آلیا بود.

دیدگاهتان را بنویسید