خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

روز عصای سفید و گفتگو با یک نخبه نابینا

گفتگو با یکی از نخبگان دانشگاه شریف به مناسبت روز جهانی نابینایان

۱۵ اکتبر روز جهانی نابینایان یا روز عصای سفید است. این روز برای پاسداشت و گرامیداشت دستاوردهای نابینایانی که چه به گونه‌ی مادرزادی نابینا زاده شده‌اند و چه با بروز رخدادهای ناگوار نابینا شده‌اند جشن گرفته می‌شود. در ایران روز بیست و سوم مهر را روز عصای سفید نامیده‌اند.

 

محمدعلی مقدسی یکی از نخبگان ایران زمین است که توانسته با تنها 10درصد بینایی که در یکی از چشمانش دارد، در کنکور سراسری94 شرکت نموده و با موفقیت وارد دانشگاه صنعتی شریف شود.
او توانسته با کسب رتبه‌ی 856 کشور و 37 منطقه3 وارد دانشگاه صنعتی شریف شود و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در این دانشگاه آغاز نماید. دانشگاهی که آرزوی خیلی از جوانان این مرز و بوم است.
محمدعلی متولد سال 1375 است. پدرش بازنشسته و مادرش فرهنگی ست. او به طور مادرزادی دچار مشکل بینایی بوده و علیرغم تلاش‌های پدر و مادر و پزشکانش نتوانسته بینایی خود را به دست آورد.
وی می‌گوید: چشم چپم کاملاً نابیناست و چشم راستم تنها 10درصد بینایی دارد و از 10 سالگی تا کنون با همین وضعیت زندگی کرده‌ام.
او با اشاره به دشواری‌های زمان تحصیلش در مدرسه و دبیرستان می‌گوید: با توجه به اینکه تا کلاس سوم ابتدایی از لحاظ بینایی وضعیت بهتری داشتم و در مدارس عادی درس می‌خواندم، پس از کاهش درصد بینایی‌ام، با وجود تمام دشواری‌ها، با تلاش و حمایت‌های پدر و مادرم همچنان در مدارس عادی تحصیل کردم.
این دانشجوی شریفی با اشاره به نارضایتی از رتبه‌اش در کنکور سراسری می‌گوید: با وجود آمادگی که برای کنکور داشتم فکر می‌کردم رتبه‌ی بهتری کسب کنم. اما شاید به دلیل مشکل بینایی‌ام نتوانستم آنچه که آموخته بودم را در این آزمون پیاده کنم.
وی در خصوص نحوه پاسخ به سوالات در کنکور گفت: با توجه به وضعیتم، زمان درنظر گرفته شده برای پاسخ به سوالات برای من بیشتر بود و همچنین سوالات با فونت درشتتر چاپ شده بود و من پس از حل سوالات، پاسخ را به شخصی که به عنوان همراه کنارم نشسته بود می‌گفتم و در پاسخ نامه‌ام درج می‌کرد.
محمدعلی با اشاره به تلاش‌های فراوانی که برای این موفقیت و ورود به دانشگاه صنعتی شریف انجام داده گفت: من به طور میانگین روزی 6ساعت درس می‌خواندم و با هدف و برنامه ریزی‌هایی که داشتم یقین داشتم که می‌توانم وارد دانشگاه صنعتی شریف شوم و امیدوارم که اکنون که به این موفقیت رسیده‌ام، بتوانم به بهترین شکل تحصیلاتم را در این دانشگاه پرافتخار و با ابهت ادامه داده و به پایان برسانم.
دانشگاه شریف و مشکلاتش
محمدعلی در خصوص نحوه برخورد اساتید و دانشجویان و همچنین مشکلاتی که در دانشگاه شریف برایش وجود دارد می‌گوید: برخورد دانشجوها و اساتید با من کاملاً معمولی‌ست اما به خاطر شرایطم در درسهایی چون نقشه کشی و مدار و… با مشکل مواجه شده‌ام.
وی با ابراز نگرانی از نحوه برگزاری امتحانات می‌گوید: نگران امتحاناتم هستم. ای کاش مسئولین آموزش تدبیری بیندیشند که بتوانم به راحتی در امتحانات شرکت کنم. مثلا سوالات برای افرادی مثل من درشت تر چاپ شود و یا در دورس نقشه کشی، نقشه‌ها در برگه های A3 چاپ شوند.
وی افزود: امیدوارم امکاناتی فراهم گردد تا بتوانم همانند سایر هم دانشگاهی‌هایم در این دانشگاه ادامه تحصیل دهم و به هدفم که خدمت به مملکت است برسم.
این دانشجوی شریفی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به کسانی که دچار معلولیت جسمانی هستند گفت: باید در ابتدا هدفتان را مشخص کنید و بدانید که می‌خواهید در چه حوزه‌ای فعالیت نمایید. شک نداشته باشید که پس از کشف استعدادتان، با برنامه ریزی و تلاش به هرآنچه که می‌خواهید می‌رسید.

منبع

۲۳ دیدگاه دربارهٔ «روز عصای سفید و گفتگو با یک نخبه نابینا»

سلام به آیدا خانم.
اول بابت پست عالیت تشکر میکنم.
ولی اگر لطف کنی بخش شناسنامت رو بنویسی و یه زندگینامه ی کوتاه از خودت بذاری ممنون میشم.
چون طبق قانون سایت ما این بخش باید برای هر کاربر از طرف خودش پر ششه.
بازم ممنون و موفق باشی.

سلام آیدا خانم.
ممنون بابت این پست و مصاحبه. ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای محمدعلی عزیز, مشکلاتی که عنوان کردن, چندان پیچیده و حلناشدنی نیست. ایشون میتونن با برقراری تعامل با اساتید, مدیر گروه و مسئول آموزش با طرح مشکلشون ازشون بخوان که کمکشون کنن. مطمئنا دانشگاه معتبری مثل شریف از انجام چنین درخواستهای ساده ای سر باز نمیزنن.
باز هم ممنونم.
سبز باشید.

منم ضمن تشکر از آیدای گرامی همت والای محمدعلی مقدسی عزیز را میستایم. امیدوارم که این جوان کوشا با موفقیت دروس را بپایان برساند و مهمتر از آن بتواند شغل مناسب و درخور بیابد و جامعه از دانش و مهارتش بهرهمند شود به امید آن روز.

آیدا خانم از پست مفیدتون بی نهایت ممنونم. ای کاش شرایط برای آقای مقدسی آسون بشه تا راحت به مقاطع بالاتر تحصیلی دست پیدا کنه. ای کاش بعد از پایان تحصیلاتش بر اثر فشارهایی که بهش وارد شده روح و احساسی خراب و خدشه دار نداشته باشه. ای کاش محتاج هرکسی نشه برای یه نقشه یا کتاب. ای کاش یه مسیول درد آشنا پیدا میشد و مشکلات دانشجویان نابینا به ویژه نخبه های نابینا را حل میکرد.

سلااام بر آیدا خانمی ….
وااای این پست رو چرااا من ندیده بودم پس آیااا؟
مرسی شدییید از شما بابت این پست ارزنده به مناسبتی که خب در مورد ارزنده بودنش چندان مطمین نیستم ولی حس خیییلی خوبی داشت این پست از طرف شما …. برای آقای مقدسی خیییلی خییلی خوشحالم و بهشون صمیمانه تبریک می گم و براشون آرزوی موفقیت و سربلندی و درخشش روز افزون دارم ….
بازم ممنون و همیشه سربلند باشید و البته شاااد شاااد ….

دیدگاهتان را بنویسید