افتتاح سامانه بانکی ویژه نابینایان در سه شعبه بانک شهر/مصاحبه امیر سرمدی با خبرگزاری ایسنا

» سرویس: علمي و فناوري – علم و فناوري ايران.
کد خبر: 94102514352

جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ – ۰۹:۱2
در راستای دسترس‌پذیرکردن خدمات بانکی برای نابینایان، محققان کشور نرم‌افزاری را طراحی کرده اند که به کمک آن افراد نابینا می‌توانند به صورت مستقل خدمات ارائه شده در شعب بانک‌ها را دریافت کنند.

امیر سرمدی، از کارشناسان این طرح در گفت و گو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها گفت: در هفدهم مرداد ماه سال 91 بانک مرکزی بخشنامه ای را مبنی بر این که افراد نابینا برای حضور در شعب بانک‌ها نیاز به همراه و معتمد ندارند ابلاغ کرد. در همین راستا، انجمن نابینایان ایران با همکاری شرکت دانش بنیان پکتوس طرحی را ارائه کردند تا افراد نابینا بتوانند به صورت مستقل تمام عملیات بانکی ارائه شده در شعبه بانک ها را شخصا انجام دهند.

وی اظهار کرد: در این طرح، نرم افزاری با عنوان «سامانه بانکی ویژه نابینایان» تعریف کردیم که در آن تمام فرم‌های موجود در شعب بانک‌ها در داخل این نرم‌افزار پیاده سازی شده است. در کنار این نرم‌افزار، افراد نابینا با استفاده از دستگاه برجسته‌نگار که شامل مانیتور و صفحه کلید بریل است، می‌توانند فرم‌های بانکی را پر کرده و پرینت بگیرند.

وی اضافه کرد: با استفاده از این تجهیزات، افراد نابینا در شعب بانک‌ها به صورت صوتی و بریل به تمام فرم‌های بانکی دسترسی دارند و این افراد می‌توانند به صورت مستقل فرم‌های مربوط را پر کنند و پس از گرفتن پرینت از فرم‌های مربوط، خدمات بانکی را دریافت کنند.

این کارشناس با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه برجسته‌نگار و نرم‌افزار طراحی شده، خاطرنشان کرد: زمانی که فرد نابینا وارد شعبه بانک می‌شود، متصدی باجه، نرم‌افزار را اجرا و فرد نابینا به وسیله دستگاه برجسته‌نگار خدمات مورد نیاز بانکی را با پر کردن فرم‌های مربوط دریافت می‌کند.

به گفته وی، این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که به صورت گویا انواع فرم‌های بانکی را به فرد نابینا معرفی می‌کند و فرد با باز کردن فرم مورد نظر می‌تواند موارد مندرج شده در آن را پر کند.

سرمدی، دستگاه برجسته‌نگار را شامل مانیتور و صفحه کلید بریل دانست و افزود: زمانی که دستگاه برجسته‌نگار به کامپیوتر متصل می‌شود، تمام بخش‌های موجود در کامپیوتر، اعم از فایل‌های «ورد» و تمام مطالب نوشتاری در سایت‌های اینترنتی در داخل مانیتور بریل، نمایش داده می‌شود.

به گفته وی، بخش بالایی دستگاه برجسته‌نگار نیز صفحه کلید است و بخش پایینی آن خروجی بریل را برای افراد نابینا فراهم می‌کند که به آن مانیتور بریل می‌گویند.

سرمدی، سلول‌های برجسته از نوع پیزوالکتریک را از مزایای دستگاه‌ برجسته‌نگار دانست و در این باره توضیح داد: پیزوالکتریک در صنعت به عنوان فلز «حافظه دار» مطرح است؛ به این صورت که زمانی که ولتاژ به آن داده می‌شود، تغییر طول در آن ایجاد می‌شود و ما در این مطالعات از این خاصیت استفاده کردیم.

وی اضافه کرد: در زیر هر نقطه بریل دو تیغه پیزوالکتریک و برای هر کاراکتر بریل 8 تایی، 16 تیغه پیزوالکتریک نصب شده است. زمانی که تیغه پیزوالکتریک در این دستگاه فعال می‌شود،‌ این فلز حرکت می‌کند و این امر موجب هدایت پین به سمت بالا خواهد شد، به این ترتیب خط بریل بر روی دستگاه برجسته می‌شود و کاربر می‌تواند متن را بخواند.

کارشناس این طرح تحقیقاتی خاطرنشان کرد: فناوری قدیمی استفاده شده در این دستگاه سیم‌پیچی بوده که جریان زیادی را مصرف می‌کرد و پس از مدتی دستگاه برجسته‌نگار داغ می‌شد. مانیتورهای پیزوالکتریک تنها در 13 شرکت دنیا تولید می‌شود که ایران یکی از آنها است.

سرمدی از تجهیز سه شعبه بانک در تهران به سامانه بانکی ویژه نابینایان خبر داد و گفت: قرار است بانک شهر، سه شعبه خود در میدان ونک، میدان ولیعصر و شعبه مقدس اردبیلی را به این سامانه مجهز کند تا افراد نابینا با مراجعه به این سه شعبه بتوانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

وی با بیان این که مهرماه امسال خدمات دسترس‌پذیری شعب بانک برای نابینایان در پست بانک اجرایی شده است، اعلام کرد: روز شنبه، 26 دی ماه جاری سامانه بانکی ویژه نابینایان در بانک شهر شعبه میدان ونک رسما افتتاح می‌شود.

سرمدی تصریح کرد: در تمامی کشورهای اروپایی و آمریکایی، مسؤولان سعی می‌کنند تمامی خدمات اجتماعی را به صورت برابر برای افراد جامعه فراهم کنند اما متأسفانه در کشور ما حق شهروندی برابر و استفاده یکسان از خدمات مختلف اجتماعی در عمل جزو حقوق مسلم معلولان به شمار نمی‌رود و این قشر محروم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: در خصوص خدمات بانکی نیز، هنوز نابینایان قادر به استفاده از دستگاه‌های عابر بانک نیستند و این دستگاه‌ها برای این قشر مناسب‌سازی نشده، ضمن آن‌که سایت‌های بانک‌ها و اینترنت بانک‌ها نیز برای افراد نابینا دسترس‌پذیر نیست.

سرمدی با تاکید بر این که امروزه فناوری اطلاعات نقش بسزایی در رفع مشکلات معلولان به ویژه نابینایان ایفا می‌کند، ابراز امیدواری کرد که اقدام این دو بانک منجر به گسترش بیش از پیش استفاده از فناوری اطلاعات در زندگی معلولان شود.

انتهای پیام
کد خبرنگار: 30057
لینک مصاحبه در خبرگزاری ایسنا.

پاورقی: در هفته جاری مستندی صوتی در خصوص چگونگی استفاده از این سیستم، در محله نابینایان منتشر خواهد شد.

درباره تبسم

بنام او که عشق را آفرید. سلاااام. تبسم هستم. بخاطر گلوکوم مادرزادی در دوران کودکی دو سه بار زیر تیغ عمل جراحی رفتم. و خداروشکر الان بینایی نسبتا خوبی دارم. دانش آموخته رشته جامعه شناسی تا مقطع کارشناسی ارشد هستم. یک سال و نیم سابقه مددکاری اجتماعی دارم. در ۲۶ آذر سال ۹۴ خانه ای ساخته ایم، ایوانش همه عشق، زیر پا فرش غرور، در حصارش همه تکرار صفاست و حاصل این آغاز، آرمان و باران دوست داشتنی ست. عاشق سفریم، عاشق طبیعت، عاشق پاییز با باروناش، عاشق زمستون و برفش، عاشق رود، عاشق کوه. از لمس کردن اتفاقات نو و تجربه های جدید لذت میبریم و هر وقت فرصتی دست بده، میریم سفر. ورزش مورد علاقم شنا و کوهنوردیه که بطور حرفه ای دنبال میکنم.
این نوشته در اجتماعی, اخبار, گزارش, معرفی ابزار, نرم افزار های کاربردی ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

28 Responses to افتتاح سامانه بانکی ویژه نابینایان در سه شعبه بانک شهر/مصاحبه امیر سرمدی با خبرگزاری ایسنا

  1. 1
    ریحان says:

    سلام طرح جالبی بود .تشکر

  2. 2

    سلام عروس خانم
    ممنون از منتشر کردن این خبر.
    به امیر سلام برسون.

  3. 3

    سلام.
    با این که مناسبسازی سایتهای بانکی به نظر من الویت بیشتری دارن، ولی هر قدمی که رو به جلو برداشته بشه خوبه و بابتش از بچه های پکتوس ممنونم.
    ممنون تبسم پست خوبی بود.

  4. 4

    سلام، واقعا پست بسیار عالی بود. ممنونم ازتون بابت پست و همچنین از آقای سرمدی عزیز و بزرگوار که واقعا واسه استقلال ما نابیناها و احقاق حقوقمون از هر لحاظ زحمت میکشن تقدیر و تشکر میکنم. خسته نباشید جناب سرمدی همیشه تلاشگر

    • 4.1

      سلام آقای علیوردیلو. خواهش میکنم. امیر واقعا دلسوزانه نه فقط در حیطه ی کاریش هرجا که بتونه و شرایطش پیش بیاد از همنوعان خودش حمایت میکنه و منم در کنارش هم تشویقش میکنم و هم اگه امکانش باشه باهاش همکاری میکنم. نمونش همون مقاله ی «طراحی یک فرایند مناسب جهت توانمندسازی معلولین با آسیب بینایی» است که الآن هم عمو حسین زحمت کشیده و تو سایت منتشرش کرده. توی شیراز یکی از چالش بر انگیز ترین مقالات بود.
      ممنون از حضورتون. موفق باشید.

  5. 5
    سعید says:

    با درود خانم تبسم لطفا پس از ابلاغ تشکر از زحماتی که امیر نازنین به ایشان بفرمایید از مسئولین بانک شهر سئوال کنند اگر بجای شعبه مقدس اردبیلی بهتر نبود که در نقطه دیگری در از شهر که تعداد بیشتری از بچه ها به آن دسترسی میداشتند.

  6. 6
    میثم امینی says:

    درود
    طرح جالبی به نظر می‌رسه. ولی من شخصا طرفدار امکانات مخصوص ولی محدود نیستم. منظورم اینه که این نوع سیستم مطمئنا گرون پای بانک در می‌آد و تعداد نابینایان اونقدر نیست که این همه خرج رو بانک بکنه. به نظرم ما باید از الگوی کشور‌های دیگه مثل ایالات متحده استفاده کنیم. ATM ها توی این کشور‌ها یه سوکت هدفون دارن که نابینا کافیه یه هدست توی کیفش داشته باشه و با وصل کردن اون به هر ATM ای می‌تونه باهاش کار کنه. بعضیاشون هم یه گوشی شبیه گوشی تلفن دارن که نابینا کنار گوشش میذاره و از سیستم استفاده می‌کنه. فرم‌ها هم به سادگی می‌تونن روی وبسایت بانک به صورت دسترس پذیر قرار بگیرن. ما توی قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و تنها راه ارتباطیمون با دنیای بیرون بریل نیست. این مثل کامپیوتر‌های پکتوس می‌مونه که قیمت سرسام آوری داشتن و از ورودی و خروجی بریل استفاده می‌کردن. فقط خرج بیخودی. کلا راه معلی‌ای نیست.

  7. 7

    سلامم ضمن تشكر از آقاي سرمدي و تبسم عزيز
    اميدوارم هر روز يه قدم به جلو بريم و ما بتونيم قدر شناس اين همه زحمات باشيم

  8. 8
    محمد رضا خوشی says:

    سلام بسیار عالی

  9. 9

    سلام بر آقا سعید و آقای امینی و آقای خوشی. ممنون از حضورتون. امیر خودش میاد به سؤالاتتون جواب میده.

  10. 10
    رعد بارانی says:

    سلام بر لبخندی خانوم .
    آره دختر خوبم دست درد نکنه . اینجا تو پست بزن و بذار امیر توی سایت هوا و فضا باشه .
    لبخندی صدای من دوباره رفته روی ویبره و اصلا نباید بحرفم . گویا نگاهی به پیامک ها هم نمیندازی خخخخ
    از هوا شناس هم ممنون که به فکر نبین هاست و داره مخلصانه تلاش میکنه

    • 10.1

      سلام بر رعد عزیز. چشم. من از این به بعد فعالیتم بیشتر میشه. راستش بجز پیام تبریک عروسیمون که فکر کنم جواب دادم پیام دیگه ای برا من نیومده. چند روزه قصد دارم بهت زنگ بزنم ولی فرصت نشد. حالا هم که میگی صدات رفته رو ویبره. هر وقت رفت رو جنرال خخخ بگو تا بزنگمت.

  11. 11

    با سلام به دوستان عزیز و تشکر از لطف شما بزرگواران
    در پاسخ به سعید عزیز باید بگم بانک شهر برای انتخاب شعب دسترس پذیر با انجمن نابینایان و ما مشورت نکرد. اما اگه خود بچه ها از این دست طرح ها استقبال کنن و بخوان که این مسئله در سایر شعبه ها هم گسترش پیدا بکنه، این اتفاق میتونه بیفته. اما مثلاً بانک آینده که با خود ما برای انتخاب شعب مشورت کرد، بانک هایی رو پیشنهاد دادیم که نزدیک به مراکز مرتبط به نابینایان باشه.
    اما پاسخ به آقا میثم گل.
    خب مشخصاً این طرح به دسترس پذیری شعب بانکی اختصاص داره، اما پیشنهاد شما در خصوص ATM ها بود که به اون هم پاسخ خواهم داد.
    در خصوص استقلال نابینایان در انجام دادن خدمات حضوری بانکی که مشخصا به شعبه بر میگرده، این طرح، جز عملیاتی ترین طرح ها بود. به هر حال مادامی که بانک ها کارهایی مثل افتتاح حساب و انواع سپرده ها و عملیات بانکی که به چک بر میگرده رو در شعب انجام میدن، میبایست همین شعب دسترس پذیر بشن. تا زمانی که این خدمات هم کلا آنلاین بشه.
    هدف اینه که فرد نابینا وقتی به بانک میره، بتونه خودش به صورت مستقل تمامی کار های بانکی رو انجام بده. حالا اگه به غیر از این طرح که به زودی یک مستند صوتی هم در این ارتباط ضبط میکنم تا بیشتر باهاش آشنا بشین، اگه طرح دیگه ای به نظرتون میرسه مطرح کنید.
    اما قبل از اینکه بریم سراغ ATM ها، دوست دارم به یک نکته اشاره کنم و اونم اینکه حد اقل دیگه خود ما نباید نگاه سرانه ای نسبت به خدمات اجتماعی ارائه شده به خودمون داشته باشیم.
    تو همه ی کشور های در حال توسعه، برنامه هایی که به مسئولیت اجتماعی دولت ها بر میگرده، به هیچ عنوان نگاه اقتصادی و سرانه ای ندارن و خودشون رو موظف میدونن با در نظر گرفتن امکاناتی ویژه و خاص، محدودیت هایی که افراد معلول با سایر مردم جامعه دارند رو کم و کمتر کنن.
    چیزی که مشخصه، اینه که به هر حال نابینایان در هر جامعه ای یک اقلیت محسوب میشن و اگه بخوایم نسبت به تجهیز و مناسب سازی مراکز مختلف برای این قشر اقدامی صورت بگیره، قطعاً از نظر اقتصادی متناسب با استفاده جامعه هدف نیست.
    برای مثال دسترس پذیر کردن همین ATM هایی که بهش اشاره کردی، اگه بخواد اتفاقی که در ایالت متحده بیفته در ایران هم به همون شکل عملیاتی بشه، نیاز به یک تغییر بنیادین و تعویض بسیاری از این دستگاه هاست که قطعاً برای دولت بصرفه نیست.
    یا همین کفپوش های برجسته ای که در پیاده رو ها نصب میشه، هزینه سنگینی رو به دولت تحمیل میکنه که از نظر سرانه ای متناسب با تعداد نابینایانی که از برخی معابر استفاده می کنن، نیست.
    اما این جز مسئولیت های اجتماعی دولت ها به شمار میره و باید در این زمینه قدم بردارن.
    در خصوص بانک ها هم مطمئن باش به قدری اینا هزینه های جانبی و بیخود مثل هزینه های صد ها میلیونی برای برگزاری همایش های مختلف دارن که هزینه فعلی برای اجرایی کردن این طرح، واقعاً پول خورد محسوب میشه. ضمن اینکه قرار نیست این طرح در تمامی شعب اون بانک عملیاتی بشه.
    نهایتا در دو، سه شعبه در پایتخت و یک شعبه در مراکز استان ها. تازه اونم در شرایطیه که خود ما و انجمن هامون از چنین طرح هایی استقبال کنیم.
    شاید واستون جالب باشه. وقتی پست بانک همزمان با روز جهانی عصای سفید در یکی از شعب خودش این طرح رو پیاده سازی کرد، حساب کردیم هزینه ای که این بانک برای تبلیغ اسم بانکش قرار بود به صدا و سیما بده، خیلی بیشتر از پولی میشد که برای اجرا کردن این طرح هزینه کرده و در قبالش اسم بانکش به رایگان در شبکه های مختلف و خبرگزاری ها تبلیغ شده.
    اما همونطور که میثم و شهروز گفتن، دسترس پذیر کردن سایر خدمات بانکی مثل سایت های بانک و ATM ها هم بسیار مهم هستش.
    در این راستا هم ما در شرکت پکتوس مذاکراتی رو با چند بانک برای دسترس پذیری سایت بانک، اینترنت بانک و کیوسک ها شروع کردیم. به این ترتیب که در ابتدا اون بخش هایی که با صفحه خوان ها سازگار نیست رو به بانک ها اطلاع میدیم و راه حل مناسب سازی کردن اون رو هم پیشنهاد می کنیم. بعد از اینکه بانک ها اصلاح کردن، دوباره چک می کنیم که درست شده باشه.
    دسترس پذیری سایت و اینترنت بانک بانک شهر هم جز برنامه هامون هست که داره مراحل پایانی خودشو پشت سر میذاره.
    اما در خصوص ATM ها. شدیداً اعتقاد داریم برای گسترش خدمات بانکی برای نابینایان، باید و باید که عابر بانک ها هم دسترس پذیر بشن. اما متأسفانه با پیگیری هایی که در یکی دو سال اخیر کردیم، به این نتیجه رسیدیم که دسترس پذیر کردن دستگاه های خود پرداز در ایران پروسه بسیار پیچیده ای داره و برای رفع این مانع بزرگ، نیازمند یک عزم ملی و دخالت مستقیم بانک مرکزی داریم.
    مشکل اینجاست. زمانی که در سویچینگ اطلاعات داره به خود پرداز داده میشه، اون اطلاعات به صورت یک عکس از مبدأ گرفته و پس از کد گذاری، ارسال میشه. یعنی عملاً ما دسترسی به متن داده ها نداریم تا مثلا به وسیله نرم افزار های تبدیل متن به گفتار، اونارو صوتی کنیم. عابر بانک هایی هم که برخی بانک ها صوتی کردن، یک صدای ضبط شده پیشفرض هستش که خب قطعا زمان کارت به کارت کردن، خوندن نام شخصی که پول براش ارسال میشه، مبلغ ارسالی و خیلی از عملیات بانکی دیگه، قادر به تشخیص نیست.
    از سوی دیگه، طرف قرارداد بسیاری از این شرکت های عابر بانک ها، شرکت های خارجی هستن و عملا اگه خود بانک مرکزی در این مسئله ورود نکنه و بانک ها رو ملزم به تغییر سیستم سخت افزاری و نرم افزاری خودشون نکنه، متأسفانه در این زمینه فعلا نمیشه کار اساسی و بنیادین انجام داد.
    اما این کیوسک هایی که در بانک ها قرار داره و باهاش تمامی کار های یک عابر بانک به غیر از برداشت نقدی وجه رو میشه انجام داد، خوشبختانه عمدتا بر اساس سیستم عامل ویندوز هستن و میشه با نصب نرم افزار های تبدیل متن به گفتار، اونارو صوتی کرد.
    در پایان اگه دوستان هم طرح و پیشنهاد مشخصی برای دسترس پذیر کردن خدمات بانکی برای نابینایان دارن، مطرح کنن تا بررسی کنیم و ببینیم تا چه اندازه عملیاتی هستش.
    اگه ما از طرح های اینچنینی استقبال کنیم، قطعاً به مرور زمان بانک های بزرگ تر و پر مشتری تر هم به این سمت سوق داده میشن تا خدمات بانکی رو برای معلولین خاصه نابینایان دسترس پذیر کنن.

  12. 12
    میثم امینی says:

    درود مجدد
    امیر جان از توضیحاتت خیلی ممنونم. روشنگر بود. به نظرم آنلاین شدن اکثر عملیات‌های بانکی بهترین راه هستش. مثلا برای افتتاح حساب توی سایت، توی یه فضای دسترس پذیر همه‌ی اطلاعات رو وارد کنیم، یه حساب تایید نشده بسازیم و بعد فقط مدارک رو به یکی از شعبه‌های بانک ببریم تا حسابمون فعال بشه. Paypal و خیلی از بانک‌های دیگه سال‌هاست که دارن این کار رو انجام می‌دن. چیزی هست که نه فقط به نابینایان، بلکه به افراد عادی و بقیه‌ی معلولین هم کمک می‌کنه. کلا اگه بانک‌های خارجی توی ایران شعبه می‌زدن خیلی عالی می‌شد. اکثرا، حد اقل اونهایی که توی اروپا و بقیه‌ی کشور‌های پیشرفته‌ی دنیا هستند مسائل مربوط به معلولین رو کاملا رعایت می‌کنن.

  13. 13
  14. 14
    مهدی ترخانه says:

    سلام بر بانو تبسم ,
    بسیار خوشحال هسبم که شما رو زیارت میکنم و اول از همه باید اگر چه دیر اما باید بگم که به شما و جناب سرمدی تبریک فراوان میگویم , و یک دنیا چیزهای خوب و عالی رو برای شما و امیر خان عزیز , آرزو میکنم .
    آقای سرمدی لیاقت این وصلت رو داش و برای هر دوی شما , یک زندگی پر از شادی و در کنار هم رواز ایزد منان میخواهم .
    بسیار خوشحال شدم وقتی این خبر خوب رو شنیدم و باید ببخشید که مثل همیشه دیر انجام شد .
    در مورد پست خوبتون : وقتی برای اولین بار خبر نخستین بانک طراحی شده رو شنیدم زیاد خوشحال نشدم و یک امتیاز خوب ولی کم اونو دونستم . ولی با این خبر بیشتر از اول خوشحال شدم .
    چون این خبر با خبر قبلی کمی متفاوت هست و این رو بیشتر میرسونه و مرا خوشبین میکنه که فقط یک طرح سریع و بی پشتوانه نبوده و فکر و پشت کاری هم بعد از اون هست . من به این خبر اهمیت میدم اگر چه بریل بلد نیستم و به کارم نمی خوره ولی اولا برای دوستانی که بریل میدونند , شروع خوبیه .
    دوما این میتونه آغازی تازه برای دیگر مناسب سازی ها و تقویت استقلال مالی دوستان باشه . یکی از ضعیف ترین و متکی ترین قشر ها , نابینایان هستند در مسایل مالی و استقلالشون .
    حتی برای بالا بردن سطح توقع بچه ها هم خیلیی خوبه و مدیران رو وادار به عقب نشینی و دادن امتیازات بعدی میکنه .
    باز هم از شما متشکرم و آرزوی یک عمر زندگی , با عرض زیاد , در کنار همسرتون رو امید دارم . همیشه و همواره در کنار هم شاد باشید .

    • 14.1

      سلام آقای ترخانه. خییییییییلی ممنون از لطف و محبتتون. مرسی اشکال نداره همین که اومدین اینجاهم بهمون تبریک گفتین و کلی آرزوهای قشنگ برامون کردین یه دنیا ارزش داره و بسیاااااار خوشحال شدیم. ما هم برای شما سلامتی و عاقبت بخیری و شادی آرزو داریم.
      در مورد پست هم درست فرمودین. دوستان نابینا باید از این طرح ها خوب استقبال کنند و کم و کاستی ها و انتقادات و پیشنهادات سازنده خودشونو به محققان و طراحان اینگونه طرح ها بگن تا روز بروز شاهد پیشرفت و بوجود اومدن شهر بدون مانع برای معلولین باشیم.
      راستش من خودم بارها و بارها از بچه ها شنیدم که از متصدیان بانک ها ناراضی بودن و گفتن ما به بانک مراجعه میکنیم بهمون میگن که باید معتمد داشته باشید و به شعورمون برخورده و از این حرفا. من پیشنهاد میکنم الان که این فرصت براشون فراهم شده برن و با این سیستم ها کار کنن و اگه مشکل نداشت که چه بهتر وگرنه مشکلاتشو بگن که برطرف بشه و درخواست بدن که در نزدیک ترین محلی که نابینایان باهاش بیشتر سروکار دارن اجرا بشه. من واقعا از هر طرحی که باعث استقلال و تحقق حقوق شهروندی معلولین باشه بشدت استقبال میکنم و خییییلی خوشحال میشم. این هم یکی از اون طرح ها بود که منو خییییییلی خوشحال کرد. امیدوارم که مورد توجه و استفاده ی دوستان نابینا قرار بگیره.

  15. 15
    ساناز امیدی says:

    سلام تشکر ازین که از پیشرفتها و موفقیتها صحبت میکنی و امید میدهی. خیلی دوستت دارم

  16. 16
    دادور says:

    با سلام و با امید پیشرفت روز افزون تکنولوژی ویژه نابینایان و کم بینایان در کشورمان

  17. 17

    درود مجدد به دوستان عزیز و تشکر ویژه از لطف جناب ترخانه
    در پاسخ به کامنت میثم امینی بگم که در حال حاضر در ایران، تنها بانک آینده داره چنین خدماتی رو ارائه میده که امیدواریم سایر بانک ها هم به این سمت سوق داده بشن.
    خوشبختانه با این بانک هم مذاکراتی رو آغاز کردیم و خوشبینیم در آینده ای نزدیک اتفاقات خوبی در بانک آینده هم برای نابینایان بیفته.
    اما جناب ترخانه عزیز و گرامی. قطعاً این یک طرح بی پشتوانه نیست و ما با بیشتر بانک های کشور در این ارتباط وارد مذاکره شدیم. شاید واستون جالب باشه بدونید همین پست بانک و بانک شهر که این طرح در اون ها اجرایی شده، از یک سال و نیم قبل صحبت های اولیه شده بود و بعد از 18 ماه عملیاتی شد.
    اما خب ما همچنان پیگیر هستیم که خدمات بانکی نه تنها صرفاً در شعب، بلکه مناسب سازی سایت های بانک ها، اینترنت بانک و موبایل بانک و بعد هم انشا الله کیوسک و عابر بانک ها برای نابینایان دسترس پذیر بشه.
    متأسفانه بعضی از بانک ها زیر بار نمیرن و در این زمینه علیرغم پیگیری های متعدد همکارانم در شرکت پکتوس و انجمن نابینایان ایران، حاضر نیستن در زمینه ارائه خدمات دسترس پذیر بانکی برای نابینایان کاری کنن.
    به خصوص بانک های دولتی که بروکراسی اداری در این بانک ها بسیار پیچیده تر و زمانبر هستش.
    اما مطمئن باشید، انقدر پیگیری می کنیم تا کم کم تمامی بانک های کشور در این راه قدم بردارن.
    البته این مسأله مستلزم استقبال و حمایت سایر گروه ها و انجمن های مرتبط با نابینایان در استان های دیگه هم هست.
    این نکته رو هم بگم سامانه بانکی ویژه نابینایان طوری طراحی شده که حتی نابینایانی که مثل خود شما به خط بریل آشنایی ندارن هم بتونن به صورت گویا با این سیستم کار کنن و خودشون به صورت مستقل کلیه عملیات بانکی رو انجام بدن.
    حالا به زودی یک مستند صوتی در این ارتباط ضبط می کنم تا دوستان به صورت ملموستر در جریان این طرح قرار بگیرن.
    باز هم از لطف همگی تشکر می کنم.

  18. 18
    مهدی ترخانه says:

    سلام امیر عزیز
    با پشتکاری که در تو سراغ دارم , مطمینم که این آخر ماجرا نیست . راستش رو بخواهی این وضعیت همراه داشتن معتمد , خیلی برایمن گرون تموم شده . حتی مشکلاتی برام پیش آورده که یک طوری مانع از استقلال کامل من بعد از نابینایی شده و خیلی وقتها برایم چیزی جز بی احترامی و کاستن از اعتماد به نفسم نداشته . بسیاری از این بخشنامه ها با اعمال سلیقه از سوی مدیران بانک ها روبرو میشه و شاهد نا عدالتی های بسیاری بودیم و هستیم .
    اگر اشتباه نکنم در روز عصای سفید بود که یکی از این پروژه ها افتتاح شد . من بر خلاف خیلی از دوستان که کمی با دید منفی به این برنامه نظر میکردند , به این موضوع خوشبین بودم . با نظر به کارنامه بانک ها , این موضوع دور از ذهن هم نبود و میشد به روز عصای سفید ربطش داد ولی گامی بسیار خوب از نظر من که بریل هم نمیدونستم بود.
    اولین چیزی که تو ذوق من در هنگام نابینایی و ورود به این دنیا زده شد , همین نداشتن حق شهروندی در مورد بانک ها و مسایل مالی بود , با آشنایی به اینکه نابینا نمیتونه اسکناس ها رو هم تشخیص بده . که البته با آمدن اسکناس خوان ها روی گوشی , راه حلی برایش مهیا شد.
    با این حال از همه شما تشکر میکنم که به این مشکلات توجه کردید و نتیجه زحماتتان را میبینیم .
    از دوستان هم که با خط بریل آشنا هستند خواهش دارم تا به این مراکز مراجعه کنند و مشکلات و نواقص این طرح نوپا رو به مسولین گوشزد کنند.
    ازت ممنونم و آرزوی سربلندی و خوشبختی در زندگی , برای هر دوی شما دارم .

دیدگاهتان را بنویسید