یاران به مقالۀ هفدهم رسیدیم. امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد. به یکی از مسائل مهم و اساسی زندگی نابینایان یعنی تابآوری در مقابل مشکلات، پرداخته است و این تابآوری در بین نابینایان با تابآوری در بین افراد بینا مقایسه شده است. توصیه میکنم لااقل قسمت نتیجهگیری مقالات را مطالعه فرمایید و در این مقاله بخصوص روی سخنم با معلمین گرامی است چون این تحقیق روی دانشآموزان بینا و نابینا انجام شده است و در پایان راهکارهایی ارائه شده است. اما قبل از مطالعه، لینک دانلود برای کسانی که میخواهند این مقالات را در آرشیوشان داشته باشند
با حجم تقریبی 850ک
پیروز و پاینده باشید. مهرتان جاودانه.
مقایسه سبک اسنادی و تابآوری در بین دانشآموزان سالم و نابینا
الهه پاشا[1]
مریم هوسمی [2]
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تابآوری و سبک اسنادی در دانشآموزان نابینا و عادی است. روش پژوهش از نوع علّی مقایسهای بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان عادی و نابینای شهرستان نوشهر و چالوس بود. نمونه مورد پژوهش شامل 60 دانشآموز، 30 دانشآموز عادی و 30 دانشآموز نابینا که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه انتخاب شده، دو پرسشنامه سبکهای اسنادی (ASQ)و مقیاس تابآوری کونر و دیویدسون(CD-RTS9) را تکمیل نمودهاند. دادههای به دست آمده در آمار توصیفی ( میانگین و انحراف معیار) و استنباطی ( شامل تحلیل واریانس چند متغییره، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغییری) تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دانش آموزان نابینا در اسناد درونی-بیرونی، اسنادی کلّی -ختصاصی و تابآوری با دانشآموزان عادی تفاوت معنادار دارند( 001/0P>)، که نشان دهندهی سبک اسنادی ناخوشایند و بدبینانهتر و تابآوری کمتر گروه دانشآموزان نابینااست. همبستگی مثبتی بین تابآوری و سبکاسنادی وجود دارد و همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داده که سبکاسنادی میتواند تابآوری را پیشبینی کند( 05/0P< ). در مجموع یافتههای پژوهش نشان دادند که دانشآموزان نابینا از لحاظ مسایل شخصیتی و بهداشت روانی، شرایط نگران کنندهتری نسبت به دانشآموزان عادی دارند که نیازمند توجه و خدمات روانشناختی بیشتری میباشند.
واژگان کلیدی: سبک اسنادی، تابآوری، معلول نابینا
مقدمه
به طور کلی، آدمی از حواس زیر برخوردار است: الف) بینایی، ب) شنوایی، ج) بویایی، د) چشایی، ه) بساوایی( یا حسهای پوستی)، و) حسهای تنی( از آن جمله حسهایی که با احساس وضعیت سر نسبت به تنه سر و کار دارد). ما تنها از طریق بینایی و شنوایی و بویایی میتوانیم به اطلاعاتی دست یابیم که از ما فاصله دارند. از میان این گروه حواس ،بینایی بیشتر از همه با نیازهای آدمی سازگار است( هیلگارد[3] ترجمهی براهنی و همکاران1386، 147). به طور تقریبی 5/0 تا 8/0 در صد از جمعیت در ایران ( در حدود 550000 نفر) به صورت قانونی نابینا هستند( سلامت نیوز،1387). فردی به صورت قانونی نابینا نامیده میشود که دیدی کمتر از 200/20 در چشم برتر خود داشته باشد و دامنهی دید وی کمتر از 20 درجه باشد( روبرت هوداپ[4]2009، ترجمهی پرویز شریفی درآمدی1389، ص174). سازمان بهداشت جهانی (2004)، نابینا را ناتوانی در دیدن و یا از دست دادن توانایی بصری یا درک محرک دیداری تعریف میکند. بدون بینایی ادراک ما از خودمان و از افراد پیرامون بسیار متفاوت است. این ادراک متفاوت ممکن است در افراد مبتلا به اختلالهای بینایی سبب بروز مشکلات عاطفی و اجتماعی شود( بیرد، میفیلد و بارکر[5]، 1997). کودکی که نابینای مادرزاد است به روش خودش جهان را تجربه میکند و این تجربه با تجربه بیشتر کودکان تفاوت دارد. بنابراین شخصیت کودک نابینا تحت تأثیر این تفاوتها قرار میگیرد و به احتمال زیاد تحت تأثیر فشارهای عصبی و روانشناختی قرار میگیرد و احساس عدم امنیت و ناکامی را در خود پرورش میدهد.
از متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش ،سبکاسنادی است که از عوامل مهم روانشناختی مؤثر برای کودکان در برابر حوادث ناخوشایند است و نقش مهمی در شخصیت فرد دارد. هدف نظریه اسناد از دیدگاه بنیانگذران آن بررسی چگونگی انجام تبیینهای علّی به وسیله مردم و چگونگی پاسخ مردم به پرسشهایی است که با چرا آغاز میشود به استناد الگوی جدید درماندگی آموخته شده وقتی انسانها خود را درمانده میبینند خواهند پرسید که چرا درمانده شدهاند و این چرا خود را در غالب اسنادهای علّی توضیح میدهد. سه مورد از این اسنادها از اهمیت خاصی برخوردار است. نخست اینکه انسان ممکن است علت درماندگی خود را به خود یا به ماهیت آن موقعیت نسبت دهد. در صورت اول، علت درماندگی، بیرونی یا عمومی محسوب میشود. دوم اینکه افراد ممکن است درماندگی خود را به عوامل خاص همان موقعیت و یا به شرایط کلیتر محیط اطراف نسبت دهند و سوم ممکن است فرد، شرایط حاکم بر موقعیت را پایدار و نسبتاً دائمی تلقی کند و یا غیر پایدار و احتمالاً موقتی. سه نکته پیشنهاد شده در تدوین مجدد الگوی درماندگی آموخته شده از این قرار بود: درونی- بیرونی، ویژه- عام و پایدار- ناپایدار. اسنادی که فرد برای درماندگی بکار میبرد، نتایج مهم و گوناگونی را در بر خواهد داشت. اسناد عدم کنترل درونی و شخصی،عزت نفس را بیشتر تهدید میکند تا اسناد متکی بر عوامل بیرونی. اگر فرد عدم کنترل خود را به عوامل عمومی و جهانی نسبت دهد امکان تعمیم درماندگی آموخته شده به سایر موقعیتها بیشتر است تا اینکه از اسناد ویژهی یک موقعیت استفاده کند. اگر فرد عدم کنترل خود را به عوامل پایداری چون ناتوانی خود نسبت دهد تأثیر آن مدوامتر از زمانی خواهد بود که آن را به عوامل ناپایداری ربط دهد. ( پروین و جان[6]، شخصیت ترجمه جوادی و کدیور صفحه 37،1386). در همین راستا مطالعه نریمانی و همکاران (1392) حاکی از آن است که بین دانشآموزان بینا و نابینا در ابعاد مختلف سبکاسنادی( درونی- بیرونی، ناپایدار و پایدار و کلی و جزیی) تفاوت معنادار وجود دارد. بدین معنی که بدینمعنا که سبک اسنادی در دانشآموزان نابینا نشاندهندهی سبک اسنادی بدبینانه است. اوغلی و همکاران(1394) در پژوهشی با عنوان مقایسهی سبکاسنادی و تابآوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی به این نتیجه رسیده است که بین دانشآموزان با اختلال یادگیری نابینا د رمقایسه با دانشآموزان عادی در مولفههای سبک اسنادی تفاوت معنادار دارند بدین صورت که این دانشآموزان سبک اسناد بدبینانهی بیشتری و تابآوری کمتری نسبت به دانشآموزان عادی دارند. پژوهشها نشان دادند این دانشآموزان در مقایسه با همسالان خود موفقیتها و شکستهایشان را به میزان بالاتری به عوامل بیرونی نسبت میدهند. این دانشآموزان موفقیتهای خودرا با احتمال کمتری به توانایی و عوامل درونی قابل کنترل و پایدار نسبت میدهند و بیشتر به شانس یا عوامل بیرونیغیرقابل کنترل و ناپایدار نسبت میدهند( تارنسکی و نی[7]،1989، 382).
تاب آوری متغیر دیگر مورد بررسی در این پژوهش است که میتواند محافظی برای این کودکان در برابر آسیبهای روانشناختی باشد.درجوامع مرسوم است که به نقصان ها و کاستیها بیش تر از تواناییها توجه شود. اما تابآوری آن روی سکه است. سؤال تابآوری این است که « چطور شما علی رغم تجربه کردن مشکلات زیاد در طی سیر رشد، موفق می شوید به چیزهای زیادی دست یابید؟» مقابله با تغییرات زندگی ، چالش های سخت، یا یک فقدان دردناک، بخش جدایی ناپذیر زندگی است. صرف نظر از کوچکی یا بزرگی مسیله که خود موضوع مهمی در مواجهه با مشکلات محسوب می شود ؛ برخی افراد در برابر مشکلات بسیار آسیب پذیر عمل می کنند و به سرعت درهم می شکنند ؛ برخی دیگر آرام ، منطقی، صبور و مطمئن با مشکلات دست وپنجه نرم می کنند. این تفاوت از کجا ناشی می شود و علت آن چیست؟ پاسخ روان شناسان به این پرسش این است:”تاب آوری”. گارمزی و ماستن[8](1991) تاب آوری را یک فرایند توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده تعریف کرده اند به بیان دیگر، تاب آوری سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است(والر،2001). البته تاب آوری تنها پایداری در برابرآسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نیست بلکه شرکت فعال و سازنده درمحیط پیرامون خود است. می توان گفت تاب آوری، توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی –روانی در شرایط خطرناک است(کانرو دیویدسون[9]،2003). وینسلو، ساندلر و ولچیک[10] (2006) تابآوری را به «دست یابی کودک به نتایج تحولی مثبت و اجتناب از نتایج غیر انطباقی در شرایطی که به طور قابل ملاحظه ای دشوار وفلاکت بار است» ؛ تعریف کرده اند. این تعریف سه مفهوم اصلی مصیبت یا فلاکت، نتایج مثبت و منابعی که دست یابی به نتایج مثبت را تحت شرایط سخت و دشوار فراهم می کنند را شامل می شود. مصیبت یا شرایط سخت به رابطه ی بین فرد با محیطشان اطلاق می شود که درآن ارضای نیازهای اساسی و تحقق اهداف بنیادی تهدید می شود (ساندلر،2001). مصائب یا شرایط سخت می تواند در حوزه های فردی مانند آسیب های خانوادگی ( مانند طلاق)، سازمانی وجامعه ( مانند فقر، تبعیض، بی نظمی و خشونت) اتفاق بیفتد( وینسلو و همکاران،2006).
به طور کلی در این مورد می توان گفت که:
1_ تاب آوری از طریقی عمل می کند که منجر به حفظ اعتماد به نفس در رویارویی با آشفتگیهای خانوادگی، غفلت، انتقاد فیزیکی، بی توجهی و آشوب می شود.
2_ تابآوری یکی از عملکردهای یک شخصیت مثبت، یک محیط خانوادگی حمایت کننده ویک سیستم حمایت خارجی است که توسعه مهارتهای مدارای مثبت را تشویق می کند.
3_ تابآوری تنها دربارهی رهایی از خطر نیست بلکه هم چنین درباره موفق شدن در زندگی است.
4_ تابآوری مربوط به اوضاع واحوال است ؛آن چه در یک وضعیت تابآور است ممکن است در محیط دیگر غیر تطابقی باشد( کیانی دهکردی،1383).
مطالعه گرایدون و هس [11](2009) نشان داد حمایت اجتماعی از جمله عوامل مؤثر بر تابآوری افراد بزرگ شده در پرورشگاه است. برخی از پژوهشها نیز، بین تابآوری با اضطراب و افسردگی رابطهی منفی معناداری نشان دادهاند و بیان میکنند که افراد تابآور میتوانند بر انواع اثرات ناگوار چیره شوند( انزلیچت، ارنسون، گود و مک کی[12]، 2006).
روش
روش پژوهش حاضر از نوع علّی – مقایسهای است. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان سالم و نابینای مدارس نوشهر و چالوس بودند که در سال 93-94 در مدارس راهنمایی و دبیرستان به تحصیل مشغول بودند. نمونهی آماری پژوهش حاضر شامل 60 دانشآموز که 30دانشآموز نابینا به عنوان گروه اصلی و 30 دانشآموز سالم به عنوان گروه مقایسه به صورت تصادفی از میان دانشآموزان دختر و پسر انتخاب شدند.
پرسشنامه سبک اسناد(ASQ): این پرسشنامه محتوای اسنادهای علّی افراد برای پیامدهای مثبت و منفی را در ابعاد کانون علّیت، ثبات و کلی بودن ارزیابی میکند. شکل اصلی این پرسشنامه که به دنبال الگوی تجدیدنظر شده درماندگی آموخته شده برای اندازهگیری اسنادهای دانشآموزان به وسیله سلیگمن و همکاران(1979) ساخته شدهاست، شامل ده موقعیت فرضی است که در برگیرنده پنج موقعیت برای ارزیابی اسنادهای علّی فرد در مورد پیامدهای مثبت( موفقیت) و پنج موقعیت نیز برای ارزیابی اسنادهای علّی وی در مورد پیامدهای منفی(شکست) میباشد. این پرسشنامه شامل 30 سوال پنج گزینهای است که هر موقعیت دارای 3 سوال است. ضریب آلفای کرنباخ به دستآمده برای پیامد بددرونی 75/0، پیامد خوب درونی 74/0، پیامد بد با ثبات 43/0، پیامد خوب با ثبات 56/0، پیامد بد کلّی 76/0است( تقی پور1378).
مقیاس تابآوری کونر و دیویدسون (CD-RTS9): برا ی سنجش تابآوری، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون به کار برده شد. یک ابزار 25 سوال است که سازهی تابآوری را در اندازههای پنچ درجهای لیکرتی از صفر تا چهار میسنجد. حداقل نمرهی تابآوری آزمودنی در این مقیاس صفر و حداکثر نمرهی وی صد است. نتایج مطالعهی مقدماتی مربوط به ویژگیهای روانسنجی فرم فارسی این مقیاس، پایایی[13] و روایی[14]آن را تأیید کرده است(کانر و دیویدسون، 2003). همسانی درونی، پایایی بازآزمایی و روایی همگرا و واگرای مقیاس، کافی گزارش شدهاند و اگرچه نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود پنج عامل( شایستگی/ استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی/ تحمل عواطف منفی، پذیرش مثبت عواطف/ روابط ایمن، مهار، معنویت) را برای مقیاس تابآوری تأیید کرده است، چون پایایی و روایی زیر مقیاسها هنوز به طور قطع تأیید نشدهاند ؛ در حال حاضر فقط نمرهی کلی تابآوری برای هدفهای پژوهشی معتبر محسوب میشود(کانر و دیویدسون 2003). پایایی و روایی فرم فارسی مقیاس تابآوری نیز در مطالعات مقدماتی نمونههای به هنجار و بیمار مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است(بشارت،1386 به نقل از عباسپور 1390). در خصوص این تحقیق با توجه به جدول مربوطه در مورد متغیر تابآوری که شامل 25 سوال بوده است، میزان شاخص آلفای کرونباخ به میزان91/0 در حد قابل قبول و تأیید کننده پایایی پرسشنامه است.
روش آماری تحلیل دادهها
در این پژوهش برا ی تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA)، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
نتایج
دادههای آمار توصیفی دانشآموزان در متغیرهای تابآوری و سبکاسنادی در مورد دانشآموزان نابینا و عادی در جدول شماره 1، نشان داده شده است.
جدول شماره1. میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد بررسی در دانشآموزان نابینا و عادی
متغیرها | دانش آموزان نابینا | دانش آموزان عادی | ||
میانکین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | |
تاب آوری | 38/67 | 28/9 | 64/78 | 35/6 |
اسناد درونی / بیرونی | 25/27 | 67/3 | 34/33 | 45/3 |
اسناد موقت / پایدار | 56/28 | 38/5 | 35/32 | 58/5 |
اسناد اختصاصی / کلّی | 23/27 | 54/4 | 62/32 | 52/6 |
میانگین نمرات دانشآموزان نابینا در تابآوری38(/67 (M=اسناد درونی-بیرونی( 25/ 27 M= )، اسناد موقت- پایدار( 56/28M=) و اسناد اختصاصی- کلّی (23/27 M=) است. و در دانشآموزان عادی در تابآوری(64/78( M=، اسناد درونی-بیرونی( 34/ 33M= )، اسناد موقت- پایدار( 35/32M=) و اسناد اختصاصی- کلّی (62/32 M=) است. همان طور که مشاهده میشود نمرهی مقیاس تابآوری و مؤلفههای اسناد دانشآموزان نابینا نسبت به دانشآموزان عادی کمتر است.
جدول2. نتایج آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه آزمودنیها بر حسب نمرههای تابآوری و سبکاسنادی
متغیرها | میانگین مجذورات | F | سطح معناداری |
تابآوری | 40/34 | 65/21 | 001/0 |
اسناد درونی / بیرونی | 56/27 | 78/13 | 001/0 |
اسناد موقت / پایدار | 79/7 | 43/10 | 001/0 |
اسناد کلّی / اختصاصی | 87/19 | 67/11 | 001/0 |
خلاصه نتایج تحلیل واریانس چندگانه در جدول شماره2 نشان داد که دانشآموزان نابینا درمتغیر تابآوری(65/21(F= و تمامی مؤلفههای سبکاسنادی مورد بررسی، اسناد درونی- بیرونی( 78/13=F )، اسناد موقت- پایدار (43/10 (F=و اسناد کلی- اختصاصی(67/11F= ) با گروه عادی تفاوت معنادار دارد(01/0 >P).
جدول3. بررسی ارتباط بین متغیرهای تابآوری و سبکاسنادی
متغیرها | تاب آوری | درونی- بیرونی | موقت- ناپایدار | کلی- اختصاصی | |
تاب آوری | rپیرسون | 1 | |||
درونی- بیرونی | rپیرسون | **489/0 | 1 | ||
موقت- پایدار | rپیرسون | **445/0 | **379/0 | 1 | |
کلی- اختصاصی | rپیرسون | **432/0 | **356/0 | **423/0 | 1 |
** ضریب همبستگی در سطح 01/0 معنادار است.
برای بررسی ارتباط بین متغیر تابآوری و مؤلفههای سبکاسناد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همانطور که در جدول شماره3 مشاهده میشود ضریب همبستگی تابآوری با سبکاسناد درونی- بیرونی **489/0، تابآوری با سبک اسناد موقت- پایدار**445/0 و ضریب همبستگی تابآوری با سبک اسناد کلی- اختصاصی **432/0است.
جدول شماره4. خلاصه مدل رگرسیونی تحلیل واریانس و مشخصهای آماری رگرسیون مولفههای سبک اسنادی بر تابآوری
متغیر ملاک | متغیر پیشبین | R | R2 | SE | B | Beta | t | p |
تابآوری | درونی- بیرونی | 411/0 | 232/0 | 193/0 | 22/1 | 416/0 | 24/6 | 001/0 |
موقت- ناپایدار | 447/0 | 243/0 | 178/0 | 643/0 | 356/0 | 21/5 | 001/0 | |
کلی- اختصاصی | 434/0 | 235/0 | 202/0 | 837/0 | 321/0 | 08/5 | 001/0 |
هدف دیگر این پژوهش پیشبینی تابآوری از مؤلفههای سبکاسنادی بود بنابراین برا ی تابآوری به عنوان متغیر ملاک و مؤلفههای سبکاسنادی به عنوان متغیرهای پیشبین در نظر گرفتهشدند و به شیوهی رگرسیون هم زمان تحلیل شدند. در جدول بالا خلاصه اطلاعات مربوط به ضرایب تعیین و نسبتهای حاصل از رگرسیون تابآوری بر روی مؤلفههای سبکاسناد نشان داده شدهاند. همان گونه که در جدول شماره 5 مشاهده میشود، نمرهی متغیرهای درونی- بیرونی، موقت- پایدار و کلّی- اختصاصی پیشبینی کنندهی مؤثری برای تابآوری هستند. با توجه به این جدول میتوان نتیجه گرفت که سبک اسناد درونی- بیرون حدود 23 درصد، موقت- پایدار 24 درصد و کلّی- اختصاصی 23 درصد از واریانس تابآوری را تبیین میکنند.
بحث و نتیجهگیری
چرا رشد یک فرد در مواجهه شدن با مشکلات، رو به زوال می رود در حالی که شخص دیگری در رویارویی با مشکلات، رشد موفق پیدا می کند؟ آیا افراد این گونه متولد می شوند( با این طبیعت )، یا یاد می گیرند که با مشکلات کنار بیایند( تربیت ). هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکاسنادی و تابآوری در دانشآموزان عادی و نابینا بود. نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان نابینا در مولفههای سبکاسنادی نسبت به دانشآموزان عادی نمرات کمتری دارند ؛ بدین معنا که این دانشآموزان از سبکاسنادی بدبینانه استفاده میکنند. افرادی با سبک اسنادی بدبینانه دارای سبک اسنادی درونی، پایدارتر و کلّیتری نسبت به رویدادهای بد و منفی میباشند و سبکاسنادی بیرونی، ناپایدار و جزئیتری نسبت به رویدادهای خوب و مثبت دارند. این یافته با یافتههای اوغلی و همکاران(1394) نریمانی و همکاران(1392) و نریمانی و سلیمانی(1391) محمودی(1385) همسو است. در توجیه این نتایج میتوان چنین گفت دانشآموزان نابینا به دلیل محرومیت از بینایی تجارب متفاوتی از محیط زندگی کسب میکنند و در تحقق اهداف و آرزوهای آینده خود ترس وناامیدی و شکست بیشتری دارند. فقدان یا کمبود روابط اجتماعی مؤثر، مهارتهای اجتماعی باعث میشود این افراد توان کمتری برای رویارویی با مشکلات داشته باشند که این خود دلیل کاهش اعتماد به نفس میشود و علت این که وقایع ناگوار را بیشتر درونی، پایدار و کلی تعبیر کنند. در مقابل افراد عادی به دلیل روابط مؤثر و مهارتهای اجتماعی که کسب میکنند تفکرات مثبت و خوش بینی را در خود رشد میدهند.
یافته دیگر این پژوهش پایین بودن میزان تابآوری در دانشآموزان نابینا نسبت به دانشآموزان عادی است. این یافته با پژوهشهای اریکسون و همکاران(2005) به نقل از اغلی و همکاران(1394)هم خوانی دارد. وینسلو، ساندلر و ولچیک (2006) تابآوری را به «دست یابی کودک به نتایج تحولی مثبت و اجتناب از نتایج غیر انطباقی در شرایطی که به طور قابل ملاحظه ای دشوار وفلاکت بار است»، تعریف کرده اند. این تعریف سه مفهوم اصلی مصیبت یا فلاکت، نتایج مثبت و منابعی که دست یابی به نتایج مثبت را تحت شرایط سخت و دشوار فراهم می کنند را شامل می شود. مصیبت یا شرایط سخت به رابطه ی بین فرد با محیطشان اطلاق می شود که درآن ارضای نیازهای اساسی و تحقق اهداف بنیادی تهدید می شود (ساندلر،2001). مصائب یا شرایط سخت می تواند در حوزه های فردی مانند آسیب های خانوادگی ( مانند طلاق)، سازمانی وجامعه ( مانند فقر، تبعیض، بی نظمی و خشونت) اتفاق بیفتد( وینسلو و همکاران،2006).
آنتونی[15] (1987) استفاده از اصطلاح ” رویین تنی روانی ” را برای اشاره به کودکانی به کاربردکه قادر به حفظ شایستگی عاطفی خود با وجود سختی ها هستند.تحقیقات نشان داده اند که تفاوت های فردی در صفت تابآوری پیش بینی کننده توانایی استفاده از هیجانات مثبت به هنگام روبروشدن با تجربههای هیجانی منفی است. هم چنین افراد تابآور از روشهای مقابلهای دیگری استفاده می کنند که هیجان های مثبت را برای تنظیم موقعیت های هیجانی منفی فرا می خوانند. مطابق با نظریه ایجاد و گسترش، هیجانات مثبت می تواند به طور موقتی محیط و میدان های فکری افراد را توسعه داده و توجه منعطف را ایجاد کنند که به طبع آن بهزیستی فرد نیز افزایش می یابد(توگادی و فردریکسون[16]،2007).در تبیین این یافته میتوان اینگونه گفت که پایین بودن سطح شاخصهای سلامت روان در دانشآموزان نابینا مانند امید به زندگی، جهتگیری مثبت،خوشبینی برون گرایی، احساس خودکارآمدی،رضایت بالا از زندگی، اعتماد به نفس که همگی به عنوان عوامل محافظ در تابآوری شناخته میشوند نسبت به دانشآموزان عادی پایین است ودر مقابل عوامل خطرزا مانند فشار روانی، اضطراب و استرس، باورهای غیر منطقی در این افراد بالا است که این دو عامل با هم میزان تابآوری را مشخص میکنند.
برای بررسی رابطهی بین تابآوری و سبک اسناد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نشان داد بین مؤلفههای سبکاسنادی با تابآوری رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. یافته دیگر این پژوهش بیانگر این است که مؤلفههای سبکاسنادی به عنوان متغیرهای پیش بین، توان بالایی برای پیشبینی متغیر تابآوری دارند. که با پژوهشهای اوغلی و همکاران(1394) نریمانی و همکاران(1392) همسو است. افزایش سبکاسنادی خوشبینانه بر عزت نفس انسان تأثیر میگذارد چنانچه موفقیتها به عوامل درونی نسبت دادهشوند عزت نفس فرد تقویت میشود ؛ عزت نفس، نقش مهمی در سلامت روان دارد. فردی با عزت نفس بالا، انگیزهی زیادی برای تسلط بر اتفاقات و رویدادهای منفی زندگی دارد. از طرف دیگر سبکاسنادی باعث امیدواری و خوشبینی و خودکارآمدی میشود. عزت نفس، خوشبینی، امیدواری و خودکارآمدی همه از عوامل مؤثر در جهت افزایش تابآوری هستند.
در مجموع یافتهها نشان میدهد که دانشآموزان نابینا نسبت به افراد عادی از مشکلات روانشناختی بالا و سلامت روانی پایین برخوردار هستند . بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشودآموزگاران به ویژه آموزگاران دانشآموزان نابینا سعی کنند دانشآموزان را تشویق کنند که علت شکست را به عواملی قابل کنترل نسبت دهند تحقیقات بیانگر این مطلب هستند سبکاسنادی و تابآوری را میتوان یاد داد. بنابراین والدین، آموزگاران و… باید با ویژگیهای شخصیتی چنین افرادی آشنا باشند و سعی کنند نقش خود را در جهت و افزایش عزت نفس، خودکارآمدی و امیدواری و… که منجر به رشد و سلامت روان این افراد میشود را به درستی به انجام برسانند.
دادههای مورد بررسی تنها از طریق پرسشنامه گردآوری شده و امکان استفاده از روشهای مصاحبه و مشاهده مهیا نبوده است . در این پژوهش امکان کنترل متغیرهای دیگری که به نوعی روی سبکاسنادی و تابآوری( مانند وضعیت اقتصادی – اجتماعی دانشآموزان، منبع کنترل، هوش هیجانی و …) تأثیر میگذارند فراهم نبوده است. همچنین با توجه به جامعه آماری و حجم کم نمونه و اجرای آن تنها برای دانشآموزان مقطع راهنمایی، پیشنهاد میشود این تحقیق در مقاطع تحصیلی دیگر و در نمونههایی با حجم بالا و کنترل بیشتر متغیرهای تعدیل کننده و مزاحم انجام شود.
منابع
اتکینسون، ریتا ال و همکاران. زمینهی روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی و همکاران(1386)، تهران، انتشارات رشد،صفحه 147.
اوغلی و همکاران(1394). مقایسهی سبکهای اسنادی و تابآوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی. مجلهی ناتواناییهای یادگیری، بهار 1394، 39-55.
بشارت، محمدعلی و عباسپوردوپلانی، طاهره.(1390). رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تابآوری در دانشجویان. یافتههای نو در روانشناسی109-127.
پروین، لارنس و جان، الیور بی،(1386) شخصیت نظریه و پژوهش، ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، تهران، انتشارات آییژ، 37.
تقی پور،ابوالفضل.(1378). بررسی تاثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسنادی عزت نفس، عملکرد و استقامت در آن پس از شکست در یک آزمون مهارتی فوتبال. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
روبرت هوداپ، تحول و نارساییهای توانشی، ترجمهی پرویز شریفی درآمدی و حسین مرادی(1389). تهران، نشر دانژه، ص174.
سلامت نیوز، مهرماه 1387.www.salamatnews.com/news-archive/1387/7
کیانی دهکردی، منصوره. (1383). بررسی عوامل عینی و مداخله پذیر تابآوری در برابر وابستگی به مواد در پسران ومردان وابسته و غیر وابسته به مواد. رساله دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
محمودی، سیروس.(1385). بررسی رابطه منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی و برخی متغیرهای جمعیت شناختی در دانشآموزان نابینا و بینا. پایان نامه کارشناسیارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
نریمانی، م. سلیمانی، ا. و ابوالقاسمی، ع(1391). مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبکهای تفکر دانشآموزان نابینا و بینا. مجله روانشناسی مدرسه. 1(1)، صص 108-110.
نریمانی، محمد. طالبی جویباری، مسعود و ابوالقاسمی، عباس. (1392). مقایسهی سبک اسناد و تابآوری در بین دانشآموزان آسیب دیده و عادی. فصلنامهی افراد استثنایی، سال سوم شماره 10، تابستان 1392 صص 45- 59.
Anthony,E. J. (1987). Risk vulnerability,and resilience: An overview. In E. J.Anthony & B. J Choler (Eds), The invulnerable child (pp. 3-48). New York: Guilford Press.
Baird, S. M, Mayfield, P.& Barker, P. (1997). Mother’ interpretation of the behavior of theirInfants with visual and other impairment during interaction. Journalof visualImpairment and blindness, 91(5), 484- 93.
Conner , K.M. and Davidson, J.R.T.(2003). Development of a new Resilience scale :the Conner – Davidson Resilience scale(CD.RISC) Depression and anxiety, 18, p:76-82.
Garmzy&masten (1991). Resilience and vulnerability to adverse developmental outcomesassociate with poverty. American Behavioral Scientist, 34, 416-430
Graydon, M., &, Hass K. (2009).Sources of resiliency among successful foster youth.Children and Youth Services Review, 31(4), 457-463.
Inzlicht, M., Aronson,J. Good, C. & McKay, L. (2006). A particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology, 42(3), 323-336.
Sandler, I. (2001). Quality and ecology of adversity as common mechanisms of risk and resilience. American Journal of Community Psychology, 29(1), 19-61.
Tamowski, K. J. & Nay, S. M. (1989). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity; A subgroup analysis. Journal of learning Disabilities, 22(6),381-383.
Tugade, M.M. and B.L.Fredrikson.(2007). Regulation of positive Emotions: Emotion Regulation Strategies The Promote Resilience Journal of Happiness Studies, 8, 311-333.
Waller, D. K., Shaw, G. M., Rasmussen, S. A., Hobbs, C. A., Canfield, M. A., Siega-Riz, A. M., & Correa, A. (2001). Prepregnancy obesity as a risk factor for structural birth defects.Archives of pediatrics & adolescent medicine, 161(8), 745-750.
Winsloow, E. B.,Sandler, I.N,&Wolchik, S. A. (2006). Building Resilience in chidren .In S,Goldstein&R,B. Brooks (Eds). Handbook of Resilience in children.Springer science + Business Media. VWollongong, (pp1-7).
World Health Organization (WHO). (2004). The International Classification of Impairments , Disabilities and Handicaps: Blindess. http://www. Who.int/topics/blindess/en.
1-کارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2-کارشناس ارشد بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
[3]– Hilgard
[4]– Robert Hodap
[5]-Baird, S. M, Mayfield, P.& Barker, P
[6]-Pervin& John
[7]– Tarnowski& Nay
[8]– Garmzy&masten
[9]-Conner & Davidson
[10]-Winsloow, E. B.,Sandler, I.N,&Wolchik, S. A.
[11]– Hass &Graydon
[12]– Inzlicht, Arenson, Good & McKay
[13]– REliability
[14]– Validity
[15]– Anthony, E. J.
[16]– Tugade,M.M.& Fredrickson
۲ دیدگاه دربارهٔ «هفدهمین مقالۀ ارائه شده در همایش جامعۀ بینا شهروند نابینا،مقایسه سَبک اسنادی و تابآوری در بین دانشآموزان سالم و نابینا»
سلام تشکر از اطلاع رسونی شما
و درود بر مشارکت و دلجویی شما. پیروز باشید.