خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

همه چیز درباره نسل پنجم ارتباطات، 5g:

فقط 5 سال از ورود اولین گوشی هوشمند نسل چهارم یا 4G می‌گذرد و حالا شرکت‌های سازنده تراشه و تلفن همراه در حال توسعه جهان جدید صنعت بی‌سیم یا به عبارتی نسل پنجم ارتباطات برای مشتریان خود هستند.

5G فقط یک نماد نیست که به صورت میله‌های سیگنالی بر روی صفحه نمایش شما ظاهر شود، بلکه یک نسل پر از موانع و مشکلات برای شرکت‌های سازنده است. به عنوان مثال هنوز تعریف مشخصی از نسل پنجم گفته نشده تا اینکه بخواهیم آن را برای شما نقد و بررسی کنیم. اما از آنجا که مصرف کنندگان نیازهای جدیدی دارند پس قائدتا هدف نسل بعدی ارتباطات رفع نیازها است. مثلا تماشا فیلم با کیفیت بالا یک نیاز در نسل چهارم بود که کم و بیش به آن رسیدگی شد ولی پاسخ مطلوبی در ایران نداشت و مخاطبان درباره آن نظرات متفاوتی داشتند اما مهندسان مخابرات سخت به دنبال توسعه فناوری نسل پنجم هستند و ما هم قرار است تصویری شفاف‌تر از نسل بعدی به شما بدهیم. نسل پنجم چیست، کجاست و چرا می‌آید؟! با ما همراه باشید تا پاسخ سوال‌هایتان را دریافت کنید.

 

 

نسل پنجم چیست؟

 

ابتدا بگوییم این “G” در 2G,3G,4G نشانه چیست؟ کلمه “G” مخفف “generation” به معنای نسل است

پس بیاییم با ویژگی‌های نسل‌های قبلی بیشتر آشنا شویم.

همان‌طور که پیشرفت نسل‌ها را مشاهده می‌کنید متوجه می‌شویم که نسل پنجم، نسل ارتباطات بی‌سیم است.

استاندارد‌های لازم برای نسل پنجم هنوز تعریف نشده ولی به گفته بیل اسمیت مدیر شرکت AT&T، ممکن است نسل بعدی در سال 2018 اعمال شبکه شود و توسط بخش تنظیم اتحادیه بین المللی مخابرات در سال 2019 استانداردهایش تدوین شود. استاندارد‌هایی که موجب می‌شود سرعت 5G محدود به چند مگابایت باشد و یا شاید هم چند گیگابایت! با این حال معلوم است این استانداردها همان‌طور که گفتیم بر اساس نیاز مردم بوده و کسی که گرسنه است را با آب نمی‌توان سیر کرد، پس به احتمال زیاد نسل بعدی یک نسل کامل خواهد بود.

5G‌ مانند گرگی خواهد بود که سریع‌تر، دقیق‌تر و قدرتمند‌تر از 4G است.

 

 

سرعت این نسل در چه حدی خواهد بود؟!

 

نسل پنجم پتانسیل آن را دارد که 40 برابر سریع‌تر از نسل چهارم باشد (یعنی سرعت کافی برای دیدن آنلاین یک فیلم 8K) و می‌تواند یک فیلم 2 ساعته 3D را در 6 ثانیه دریافت کند! (در نسل چهارم 6 دقیقه طول می‌کشد)

متاسفانه بین فضای آزمایشگاه و واقعیت تفاوت زیادی وجود دارد، مثلا از عوامل مقاومت کننده سیگنال در آنجا خبری نیست ولی در واقعیت پر از سیگنال‌های گوناگون است که اگر ما آن‌ها را می‌دیدیم احتمالا فضا مانند هوای مه آلود می‌شد. پس سرعت در واقعیت بسیار کم‌تر از آن است که وعده داده شده.

شرکت نوکیا از طرفداران پر و پا قرص 5G معتقد است که سرعت نسل پنجم در بدترین شرایط ممکن و پر تراکم‌ترین شرایط 100 مگابایت در ثانیه خواهد بود! یا به عبارتی دیگر “بدترین شرایط نسل پنجم، 4 برابر سریع‌تر از بهترین شرایط نسل چهارم است.”

از دیگر ویژگی‌های نسل پنجم این است که بسیار عکس العمل سریعی دارد و می‌تواند مدت زمان دستورات، سرعت بارگذاری صفحات اینترنت، برنامه‌ها و فیلم‌ها را کاهش دهد، شاید هم دیگر از لودینگ خبری نباشد!

 

 

5G چگونه کار می‌کند؟!

 

بسیاری از آزمایشگاه‌های نسل پنجم دارای فرکانس فوق العاده بالایی هستند. فرکانسی حدود 73,000 مگاهرتز! یعنی حدود صد برابر فرکانس تلفن‌های امروزی (700 تا 3,500 مگاهرتز). با سیگنال‌های با فرکانس بالا می‌توان سرعت بیشتری را منتقل کرد اما این نوع سیگنالیک مشکل بزرگ دارد و آن این است که در فواصل کوتاه کار می‌کند و نمی‌تواند به راحتی از دیوار عبور کند. این بدان معناست که شما در زیر سقف اتاق ممکن است به نسل پنجم دسترسی نداشته باشید! همچنین شرکت‌ها برای میزبانی آن با مشکل مواجه هستند. بنابراین می‌شود گفت نسل پنجم کامل کننده نسل چهارم است، همان‌گونه که نسل سوم با ورود نسل چهارم منقرض نشد پس نسل چهارم را ‌می‌توان هنوز در جاده‌ها استفاده کرد و از سرعت نسل پنجم در مناطق شلوغ و ساختمان‌ها لذت برد.

 

 

5g چه زمانی قابل استفاده است؟

 

5G با اجرای آزمایشی در المپیک زمستانی 2018 در کره جنوبی شروع به کار می‌کند و در سال 2020 به طور انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از المپیک زمستانی کره جنوبی، بخشی از چینو چروک‌های این لباس اتو می‌شوند ولی هنوز هم مشکلاتی مانند گران شدن تراشه‌ها و غیره وجود دارد.

 

 

منبع: آی تی رسان

 

۱۲ دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره نسل پنجم ارتباطات، 5g:»

سلام
بعضی وقت ها این رقابت ها و تکنولوژی , گیج کننده میشود . حال تاثیرات آن به سلامت انسان ها هم باید دید . ولی فکر نکنم این قابلیت ها در زیر ساخت های ضعیف ایران به این زودی ها جواب بدهد . ما با این لودینگ ها خاطره داریم و بهشون عادت کردیم و اگه یک روز یک صفحه وب , برامون زود تر از نیم ساعت باز بشه , انگار یه چیزی گم کردیم و روزمون شب نمیشه .
شنیدم تو آمریکا , اگه برای دانلود یک ویدیو , شما پول نپرداخته باشید و یا آبونمان سایت نباشید , حدود ۱۰ ثانیه بعد از کلیک کردن باید منتظر بمانید تا پیعام دانلود برایتان نمایش داده شود . حال ما برای بالا آمدن یک صفحه وب , چقدر تو صف وایسادیم .
قضاوت با خودتونه .
ممنون عمو

سلام مهدی جان.
همین تکنولوژی دست و پا شکسته هم فعلا که داره کار ما رو راه میندازه.
حالا توی امریکا سرعت ۷۰ مگ در ثانیه، میگیم توی ایران بشه ۱۰ مگ در ثانیه، اون وقته که من یه بار دیگه از خوشحالی، توجه کن فقط از خوشحالی عروسی میکنم خخخ.

سلام عمو چشمه!
والا ما که زنگ زدیم گفتیم ۴جی رو چجوری فعال کنیم، گفتن فقط تو ونک هست. دیگه وای به حال ۵جی. امیدوارم تا ۲۰۲۵ بیاد. باید شما صبر میکردی تا تو اروپا منتشر بشه، بعد از دو سه سال خبرشو منتشر میکردی. خخخخ
راستی من هیچجوری نمیتونم لایک کنم. چرااا؟!

دیدگاهتان را بنویسید