خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

باز هم یک اشتباه فاحش رسانه ای نسبت به معلولین در یک سریال پر مخاطب تلویزیون ایران

کیمیا… سریالی که واسش خیلی زحمت کشیده شد و مخاطب های خودشم جمع کرد… انصافا هم جدا از بعضی اشتباهاتش سریال خوبی بود ?

اما #جناب_آقای_کارگردان #تهیه_کننده #فیلمنامه_نویس و #کلیه ی_عوامل_ساخت_فیلم_و_سریال. اینجانب بعنوان یک #فرد_دارای_معلولیت از شما گله دارم. و از اشتباهی که در #صدا_و_سیمای_ملی بارها و بارها تکرار شده و قلب عده زیادی از دوستانم را به درد آورده شکایت دارم. ??

.

این بار هم باز در سریال پر طرفداری دیگر به نام #کیمیا شخصیتی به نام فرزانه که از اول سریال در نقش یکی از افراد مرموز و منفی ایفای نقش می کرد و چهره منفوری از خود در ذهن بیننده باقی گذاشته بود در پایان #سریال #ویلچیرنشین شد !!!!!!??

ای کاش دست اندرکاران هنر و #مسئولین_صدا_و_سیما و #کارگردان های #سینما و #تلویزیون برای یکبار هم شده خودشون را جای مخاطبی که خود دارای معلولیت هست می گذاشتند و از منظر دید او به سریال ها نگاه می کردند

.

به خدا جای دوری نمیره اگر یه کم دقیق تر و دلسوزانه تر سریال بسازیم. آقا تو را به خود خدا به جای خدا تصمیم نگیرید.

کجای قرآن و روایات و احادیث گفته هر کسی بدی کرد و آدم بده ی داستان بود عاقبتش معلولیت میشه؟؟؟؟؟؟

کی گفته شما که جزء افراد غیر معلول هستید آدم خوبه هستید و دسته دیگر…

.

هیچ تا حالا به این فکر کردید که؛ با ساخت یک سریال پر مخاطب و پخش چند سکانس هر چند خیلی کوتاه تمام زحمات ما را در امر فرهنگسازی هدر میدهید!!!!??

حیف و صد حیف که از هنرتان در راستای هدف ما که همون فرهنگسازیه گام بر نمی دارید.?

ای کاش کمی بیشتر و منصفانه تر با ما همکاری می کردید.

اون وقت دیگه انقدر مجبور نمی شدیم برای ساخت یک برنامه مناسب و تغییر فرهنگ غلط به این در و اون در بزنیم.

شما بزرگواران بهتر از هر کسی می دونید که #فرهنگسازی و تغییر فرهنگ کلا پروژه زمان بری هست و گاها با نشان دادن چنین صحنه هایی و القای این ذهنیت به #مخاطب که #معلولیت تقاص #گناه هست تمام آنچه را که کاشته ایم هدر میدهید.

اما با تمام دل پری که راجع به این موضوع دارم از حق نگذرم و تشکر صمیمانه ای داشته باشم از عزیزانی که در این زمینه دغدغه خاصی داشتند و خوب با ما همکاری کردند.

دلم میخواست این درد دل را خیلی آرومتر بیان میکردم اما این موضوع تلخ واقعا دیگه داره بحرانی میشه ???

.

یادمون باشه #احترام_به_حقوق_دیگران_حقالناسه

#مراقب_حقالناس_باشیم

نویسنده: مهدیه رستگار

۲۴ دیدگاه دربارهٔ «باز هم یک اشتباه فاحش رسانه ای نسبت به معلولین در یک سریال پر مخاطب تلویزیون ایران»

سلام آقای حسینی, ممنون به خاطر پست به نظر من, در بیشتر سریالهایی که در ایران ساخته میشه به محتوا فکر نمیشه! فقط میسازن تا پول در بیارن! و در نهایت, امیدوارم که از این قبیل مشکلات کمتر در سریالها پیش بیاد! به نظر من در سریالها باید از همه نوع اقشار به همان شکلی که هستند باید استفاده بشه! مثلا نابینایی رو نشون بدن که میتونه خودش از پس کاراش بر میاد تا فرهنگ سازی بشه! باز هم ممنون!

درود بر شهروز به نظر من که بعضی از ایراد هایی که دوستان می گیرند بهانه های بنی اسرائیلی هستند حالا گیریم که چنین چیزی هم در این سریال بوده باشه چرا باید به این خانم بر بخوره
یکی می ناله از درد بی نوایی یکی میگه مامان زردک می خواهی
تا بوده و نبوده معلولیت نشانه خشم خداوند بوده و خواهد بود این بخشی از فرهنگ و عرف ما هست تازه خیلی از اوقات دو تا دوستان یا نزدیکان که با هم دعوا می کنن یکی از اون ها میگه خدا کورم کنه اگه دروغ بگم این جمله را من حتی در محیط های آموزشی شنیدم تازه مهران مدیری در سریال برره یه شخصیتی به نام ملول داشت که نابینا بود این ملول توی وسط روز به آسمون نگاه می کرد و می گفت ها چه ستاره های قشنگی یا اون صحنه ای که ملول به سربازی رفته بود و یه دفعه افتاد توی آب و به شدت باعث خنده دیگران شد توهین آمیز بود

سلام شهروز.
یه جوری به این گاف رسانه ای نگاه میکنی که انگار این اولین باری هست که یه جنایتکار به خاطر اعمال خبیثانه به معلولیت محکوم میشه.
البته من که اصولا تماشای سریالهای تلویزیونی رو به هیچ وجه جزو برنامه های روزانهم ندارم و از این بابت خیلی هم احساس خوبی دارم چون میدونم که در هر بخش باید یه جور اعصابم زیر چکش باشه.
در کل ممنون از پست.

درود! فیلم سازان عزیز لطفا افراد سالم خرابکار را در پایان فیلم به خوک تبدیل کنید یا بکشید تا خوکهای جنگل و مردگان بیایند خودتان را هم بکشند یا به خوک تبدیل کنند… شما اجازه ندارید خرابکاران فیلمهای خود را معلول یا نابینا کنید…!

درود! من چند پیشنهاد به داستان نویسان و فیلم نویسان میکنم… خرابکاران داستان پس از تصادف یا اتفاق ناگوار اگر دختر یا زن هستند یا دماق یا گوششان کنده شود یا در کما بروند یا اتفاقی به شکل یک حیوان عجیب در آیند ولی معلول یا نابینا یا ناشنوا نشوند راستی دندانهایشان هم بشکند یا زبانشان قطع شود یا موهایشان بریزد و کچل شوند… پسران و مردان خرابکار هم مانند دختران و زنان شوند و اضافه تر دیگر مرد یا پسر نباشند… اگر این اتفاقات بیفتد دیگر شاکی نخواهید داشت!

والا نمیدونم در این مورد چی باید گفت قدری سخته حرف زدن ولی من با نویسندۀ این مطلب خیلی موافق نیستم. اول اینکه فکر نمیکنم مردم با دیدن یه شخصیت منفی روی ویلچر یا بعنوان یه نابینا الزاما تصورشون نسبت به معلولین منفی بشه. دوم اینکه اینها ریشه در فرهنگ و اعتقادات جامعۀ ما داره. وقتی به ما یاد داده اند و القا کرده و میکنند که خدا هر روز مشغول پاداش دادن یا مجازات کردن مردم هست و این خداست که هرکی رو بخواد معلول و مریض میکنه و هرکی رو بخواد نجات و شفا میده یا مجازات میکنه و حتی خدا ما معلولین هم شدیدا به همینها اعتقاد داریم و شدیدا تحت تاثیر تلقینها و القائات هستیم طبیعیست که یک هنرمند که از بین همین جامعه و مردم است همین افکار و اعتقادات رو داشته باشه لازم بدونه که یه شخصیت منفی و بد از طرف خدا مجازات بشه و فلج یا نابینا یا ناشنوا و لال بشه. اصولا همۀ ما از اینکه کسی رو که دشمن خودمون مییدونیم دچار مصیبت و بدبختی بشه لذت میبریم. هر روز کم نمیشنویم که می گویند که فلانی یا فلان نهاد و سازمان را به خدا واگذار میکنیم خب واگذار میکنیم یعنی چه؟ یعنی اینکه دچار مصیبت بشه بدبخت بشه معلول بشه. سوم اینکه خب اگر نتیجۀ اعمال یک فرد بد را معلولیت ندانند پس
چی بدانند آیا باید کسی که منفی است و بد است را آدمی خوشبخت نشان دهند و اینکه روز‌به‌روز خوشتیپتر خوشگلتر دوست‌داشتنیتر میشه!! خب طبیعیه که معلولیت یک نقص است و همیشه نتایج کارهای منفی سقوط از کمال به نقصان و سالمی به ناسالمیست.
خلاصه اینکه اینها همه ریشه در فرهنگ ما دارند و خیلی نباید سخت بگیریم و باید باهاش کنار بیاییم.

سلام: متأسفانه تو زمینه های فرهنگی خیلی از دوستان به این نکات ظریف دقت نمیکنند.
خیلی وقتها نویسنده های ما دنبال این هستند که جزای دنیوی فرد گناهکار را بدهند، در حالی که در واقعیت اینگونه نیست و اگر هم باشد معمولاً ملموس نیست.
فرقی هم نمیکند این مجازات فقر باشد یا بیماری لا علاج یا معلولیت.
به نظرم ما هنوز شیوه سنتی را در القای اصول اخلاقی در پیش میگیریم که روندی کند و تأثیر آن زودگذر هست.
و قدرت اقناع کافی نیز ندارد.
حال بدتر از آن اینکه از این سهل انگاری قشری محروم نیز آسیب میبینند.

سلام
راستش موافق نوشته های این خانم نیستم
خب اگه به این شعر که از مکافات عمل غافل نشو معتقد باشیم که اکثرا هم هستیم مکافات عمل اون فرد میشه مریضیش حالا یا سکته میکنه یا تصادف میکنه یا هر طور دیگه ای یه اتفاق بدی براش می افته تا مکافات اعمال بدشو ببینه اما منظور کارگردان یا نویسنده قطعا این ینست که به ملت بگه که معلولیت بده منظورش اینه که به ملت بفهمونه که مکافات عمل تو ممکنه معلولیتی باشه که توی کشور ما یه تنبیهه یعنی بدترین مجازات ممکن و دردناکترین مجازاتیه که میتوهه برا یه نفر اتفاق بیفته پس منطقیه که یه ایرانی معلولیت رو مجازات بدونه اما یه خارجی این فکرو نکنه.

میگفتن
از دزدان ایرانی زمان حال هم میگفتن
این کامنت شاید پاک بشود ولی
دزدان واقعی میدونید که کی هست
همون کسانی که حق و پول منی
ورزشکاری که دوبار برای کشور افتخاری آوردم خوردن
۷۰ ملیون
میدونید چقدر هست

ایکاش واسه اینا سکانس درست میکردند اگر هنرمند هستن
خخخ
هنرمند
این دزدی هم مختصه من فقط نیست
دوستانه ورزشی دیگه هم هست
حالا ای مردم بازم برین
کیمیا ببینید

سلام. پست و کامنت ها رو خوندم، رفتم بالا، اومدم پایین، زاویه دیدم رو کلی چپ و راست کردم تا تنظیم بشه ببینم چی و چه مدلی می بینم، و نتیجه این شد که کامنت پری سیما و عمو حسین رو لایک می زنم.
راستی این کیمیا کلی اسم در کرده ولی من حتی۱بار هم ندیدمش. این تلویزیون ندیدن رو هم با آقای چشمه اشتراک دارم و در این مورد هم ایشون رو لایک می زنم چون اگر۱سال کسی جز خودم دست به تلویزیونم نزنه من طرفش نمیرم.
خلاصه اینکه سخت نگیرید. من برم کامنت های پست خودم رو جواب بدم خیلی دیر کردم زشته!
ایام به کام همگی.

سلام.
از همه ی دوستانی که کامنت دادن و نظر دادن تشکر میکنم.
چون پست به نوعی نوشته ی خودم نبود، دیگه تک تک کامنتها رو جواب نمیدم.
ترجیح میدم من هم مثل شما فقط نظرم رو بگم چون من هم مثل شما یه خواننده بودم که این مطلب رو جای دیگه خوندم و بعد خواستم بذارمش اینجا تا با هم تبادل نظر کنیم.
به هر حال این دیدگاه نویسنده بوده و قطعاً هم مخالف داره و هم موافق و این که من پست رو منتشر کردم دلیل بر موافقت من با دیدگاه نویسنده نیست. فقط این رو منتشر کردم تا اینجا با هم تبادل نظر داشته باشیم چون این محله جای اینه که با هم تبادل نظر کنیم.
ولی خودم اعتقادم اینه که ما باید از دید نویسنده به این مطلب نگاه کنیم. نویسنده ی این مطلب خودش یه معلول حرکتی هست که این مطلب رو نوشته.
به هر حال از نظر ایشون و خیلی از همنوعانشون این اتفاق خیلی جالب نبوده و باید به این دیدگاه هم احترام گذاشت.
شاید اگر در این سریال اون شخصیت به جای فلج شدن نابینا میشد ما هم مشابه همین واکنش رو نشون میدادیم. کما این که در گذشته هم چنین واکنشهایی در مورد فیلمها و سریالهایی که توش شخصیت نابینا بوده نشون دادیم و نقدهای به مراتب تندتری هم نوشتیم.
در مجموع شاید بهتر باشه که فیلمسازان ما عاقبت دیگه ای رو برای شخصیتهای منفیشون در نظر بگیرن. یا حد اقل پردازش این عاقبت طوری باشه که اینطور تلقین نکنه که اگر بد باشی علیل میشی.
هم نظرات موافقان این نوشته و هم نظرات مخالفانش در جای خودش درسته. ولی باز هم میگم. از دید نویسنده باید این مطلب رو خوند و با اون همگام شد.
باز هم از تمام دیدگاههای شما که همگی قابل احترام هم هست تشکر میکنم.
موفق باشید.

دوستان سلام،
خیلی این مسائل را جدی نگیرید. چون هیچ بازیگر یا هیچ کارگردان و یا هیچ شخصی که به نحوی با این صنف در ارتباط است تعریف درستی از معلول ندارد و شاید خیلی از اینها تا به حال معلول ندیده باشند. جدی نگیرید چون کسی شما را جدی نمی گیرد. اینها می خواهند عقده های ناشی از جدی نگرفتنشان در مجامع بین المللی را سر ما معلولان بدبخت خالی کنند.
باید میمردم و نمیدیدم که به عرب های ملخ خوار پا دادیم. آقایان وقتی حاضرند در یک کشور دیگر با عرب ها فوتبال بازی کنند و با این کار بر نا امن بودن کشور خود صحه بگذارند چگونه انتظار دارید معلولین را بشناسند و به آنها احترام بگذارند. من به عنوان یک ایرانی پر غرور که نام هایی چون کورش را در سینه اش حک کرده اعلام می دارم اگر فدراسیون ایران همچین باجی به عرب ها بدهد و مقامات دولتی هم خاموش بنشینند تا این مسوول ورزشی شناخته شده یخ هر غلطی می خواهد بکند از ایرانی بودن خود شرمنده می شوم و آرزو خواهم کرد که این ایرانی نما ها نظیر برخی مسوولین ورزشی شناخته شده که هر غلطی می خواهند می کنند ریشه ی آنها مثل صدام ریشه کن شود انشا الله
فعلاً لطفاً از این مسائل دست بکشیم و دعا کنیم که آبروی چند هزار ساله ی ایران و تاریخ و تمدنش به دست ایرانی نما هایی نظیر همان مسوولین ورزشی شناخته شده له نشود.
با آرزوی موفقیت برای ایران و ایرانی و نابودی عرب و آل سعود.

سلام. اتفاقا من اکثر قسمتهای سریال کیمیا رو دنبال کردم و معتقدم واسه اولین تجربه فیلمسازی با بیش از ۱۰۰ قسمت در ژانر اجتماعی وجود چند اشتباه چیزی از ارزش کار کم نمیکنه.
اما مطلب مندرج در این پستو اشتباه نمیدونم! چون:
اولا شخصیت فرزانه به دلیل کهولت سن به اصطلاح زمینگیر شده و این لزوما به معنای بد جلوه دادن معلولیت نیست! چه اینکه شخصیت مهتاب به عنوان نقش مثبت این سریال هم به نحو دیگری دچار آسیبهای ناشی از کهولت سن شده.
در واقع اون چیزی که میبینیم وضعیت کهنسالی این دو شخصیت و چندان ارتباطی به معلولیت نداره و بیشتر به اون چیزی برمیگرده که تو کامنت پریسیما خانوم بود.
دوما: از نقش فرزانه نقش منفیتر هم تو این سریال هست که جناب مشفق هستند که لابد ایشون دیگه باید تبخیر بشند با این کارنامه افتضاح! خخخخ.
اما برای نشون دادن مکافات عمل باید چیکار کرد؟ هر کاری بکنی لزوما به یه دسته از افراد بر میخوره! الان تو جامعه خودمون آیا واقعا با همچین اتفاقاتی مواجه نیستیم؟
از طرف دیگه خب تو گروه دیگری از برنامه های همین صدا و سیما داره توانایهای معلولان بازتاب داده میشه از جمله ماه عسل شبکه ۳ و مثبت ۱۷ شبکه ۱.
پس اگر نقاط منفی رو تا این حد بزرگ میکنیم توجه هرچند کوچکی هم به نقاط مثبت داشته باشیم.

سلام به شما دوستان عزیز.
به نظر من این خیلی طبیعیه.
من توهین آمیزترین سریالی که به نابیناها دیدم یکی از سریالهای مهران مدیری بود.
سریال نقطه چین.
یکی از قسمت های این سریال کورش خودشو به نابینایی زده بود.
برید اون قسمت سریال نقطه چین رو ببینید تا بفهمید توهین یعنی چی.

سلام منم از این نویسندگان محترم ناراحتم اما خوب میشه چیکار کرد شاید که نه حتما شما هم شنیدین میگن من اگر یک دختر کور و کچل هم داشتم به تو نمیدادمش منظور به یک پسر بسیار بد خخخخ کسی نیست بگه مگه چیه کور بودن یا همون نابینا بودن اینقدر بد هستش موفق باشین

سلام. اولا از شهروز متشکرم که این پستو گذاشته. بعدشم این بار اولشون نیست بار آخرشونم نخواهد بود، اگه یادتون باشه چندین سال پیش توی یکی از سریالای آبدوغ خیاری ماه رمضون، که قهرمانش حاج رضا نام داشت، زن علی اکبر خان که آدم بده فیلم بود و نذاشته بود حاج رضا به وصیت شوهرش عمل کنه بعدها آروم آروم به طور مرموزی بیناییشو از دست داد، حالام تو این سریال کممایۀ کیمیا، البته دلیلم برای کممایگی و خنکی سریال کیمیا فقط این چیزا نیست خیلی چیزای دیگست که در این مقال نمی گنجه، ولی منظور که این کار همیشگیشونه، زیاد جدی نگیرین و البته اصلا انتظار اصلاح نداشته باشین، بدتر میشه که بهتر نمیشه. البته این تفکر سخیف فقط مخصوص فیلمسازای مام نیست، تو این خاور میانه همه جاش پیدا میشه. یه نگاهی به سریال آبدوغ خیاری کلید اسرار ساخت ترکیه بندازین دستگیرتون میشه. بازم ممنون بای.

سلام این گلایه و اعتراضات خوب و لازمست اما با نوشتن آنها در این محله معلوم نیست چقدر به گوش مسؤولین برسد هنوز هستند کسانی که فکر میکنند فردی که معلول است حتماً خودش یا والدینش یک گناهی کرده اند که به چنین عقوبتی دوچار شده اند. چه میشود کرد.

دوستان سلام
اولین دیدگاه من در این سایت هستش و امیدوارم خوشتون بیاد.
تا حالا دقت کردید که در بیشتر فیلم ها و داستان های ایرانی یک جنایتکار حتما باید مجازات بشه؟ اگر مجازات نشه حال بیننده فیلم و خواننده داستان گرفته میشه و براشون قابل قبول نیست که یک فیلم و یا داستان پایانی بد داشته باشه؟.
آیا امکان نداره که یک جنایتکار به مجازات نرسه؟ باید فیلم و داستان ما به واقعیت نزدیکتر باشه. نه به خاطر احساساتی بودن مخاطبین فیلمهایی بسازیم که همیشه خلافکار دستگیر میشه و به مجازات میرسه.
حالا این فیلم رو من نگاه نکردم ولی اون شخصیت منفور که ویلچر نشین میشه و در فیلم ستایش هم همچین موردی بود از واقعیت دنیای امروز بسیار فاصله داره.

سلام
خب اول خدمت عمو حسین گرامی عرض کنم که وقتی گفته میشه به خدا واگذارش میکنم یعنی واقعا به خدا واگذارش میکنم، حالا ممکنه من نوعی عقوبت دنیوی شخص رو ببینم یا نه. به هر حال جای بحث داره که بگذریم.

منم سریال کیمیا رو ندیدم یعنی گوش ندادم، اتفاقا انتقاد از این سریال زیاد شنیدم. در مورد درست بودن یا نبودنشون نظری ندارم.

با دیدگاه پریسیما و جناب آذرماسوله کاملا موافقم.
موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید