خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

خانه داری به سبک نابینایی. حتماً بخوانید

با سلام خدمت شما خوانندگان عزیز که همواره با پیشنهادها و انتقادهای خود به دستهایم نیروی بیشتری میبخشید. در ابتدای این قسمت لازم میبینم از شما دوستان سپاسگزاری کنم. از دوستانی که به نوعی از ستون خانه داری به سبک نابینایی روزنامه ایران سپید انتقاد دارند نیز ممنونم که لطف کرده، این قسمت را میخوانند. اما پاسخ به پرسشهای شما:
1. راجع به پاک کردن حبوبات پرسیده بودید. باید گفت روشهایی مانند سر ریز کردن (حبوبات را در ظرفی بریزیم و مجدداً ظرفش را عوض کنیم تا سنگهایش ته ظرف دیگر بماند) یا شستن آنها را برای جدا کردن ناخالصیهایشان، توصیه نمیکنم. زیرا با شستن تنها چوبها یا جوهای آن جدا میشود و سنگها باقی میماند. فقط میتوان آنها را کم کم برداشته سنگها و چوبهایشان را جدا کرد و در ظرف مخصوص هر یک ریخت. شکل بعضی از سنگها را نیز میتوان با کمی دقت تشخیص داد که این سنگها تقریباً شبیه بعضی حبوبات هستند. سعی کنید لوبیاهای نصف شده را نیز دور بیندازید. ممکن است حشره داشته باشند. تنها برنج است که نابینایان نمیتوانند پاک کنند. بهتر است برای پاک کردن آن از کسی کمک بگیرند و سعی کنند برنج را از فروشگاههای معتبر یا کارخانه های شناخته شده بخرند.
2. راجع به علت وا رفتن کوفته پرسیده بودید. به کار بردن این روشها سبب میشود که کوفته وا نرود: الف- برنج کوفته را نباید پخت و مولینکس کرد، بلکه باید فقط بگذارید سه چهار ساعت خیس بخورد و سپس آن را مولینکس کنید. ب- آب پیاز کوفته را باید به طور کامل بگیرید. ج- لپه کوفته را نیز زیاد پخت. بهتر است نیمپز باشد. چون در یک ساعتی که کوفته را میگذاریم تا آهسته بپزد، تمام مواد آن کاملاً میپزند. د- ورز دادن کوفته خیلی مهم است. باید با نوک انگشتان کاملاً مواد مخلوط شده را ورز داد و سپس با کف دو دست همه مواد را در وسط ظرف جمع کرد و آنها را بلند کرده و با ضربه به ته ظرف کوبید. این کار را باید پنج تا ده دقیقه تکرار کرد تا مواد حالت چسبندگی پیدا کنند. ه- وقتی میخواهیم کوفته ها را در قابلمه حاوی آب کوفته قرار دهیم، باید آنها را به آرامی در قابلمه بگذاریم. و- آب نباید زیاد روی کوفته ها را بگیرد. ز- کوفته ها نباید به یکدیگر بچسبند. باید قابلمه بزرگی انتخاب کنید. ح- در قابلمه را بعد از گذاشتن کوفته ها نباید به طور کامل بست. ط- باید دقت کنید که آب کمی روی کوفته ها را بگیرد تا کوفته ها از بالا خشک نشوند و ترک نخورند. ی- اگر آب کوفته ها کم شد، به آرامی از کنار قابلمه، آب جوشیده درون قابلمه بریزید.
3. راجع به سرخ کردن فلافل پرسیده بودید. بهتر است فلافلها را با فاصله بچینید. مدتزمان سرخ شدن یک طرف آن روی شعله کم حدود پنج دقیقه است. طرف دومش سه دقیقه طول میکشد تا سرخ شود. اگر از قالب استفاده میکنید، باید قالب را یا کمی نمناک کرده، یا به آرد سوخاری آغشته نمایید.
4. میزان تفت دادن قارچ و کرفس را خواسته بودید. قارچ را باید تا حدی تفت داد که آب موجود در آن کشیده شود و اندازه قارچهایی که در تابه ریخته اید نصف شوند (کوچکتر شوند.) بعد از تفت دادن آن میتوانید دو قطره آب لیمو ترش به آن اضافه کنید تا رنگ خود را حفظ کند. برای تفت دادن کرفس حدود بیست دقیقه زمان لازم است. باید این گیاه کاملاً نرم شود. این مدتزمان با توجه به مقدار گیاه میتواند تغییر نماید. اندازه ریز کردن کرفس نیز در مدتزمان تفت دادن آن تأثیر دارد. من خودم کرفس را به اندازه یک بند انگشت ریز میکنم. بهتر است برگهای زبر کرفس را دور بریزید و برگهای لطیف آن را به همراه سبزی مخصوص این خورش ریز کرده، سرخ نمایید.
5. از طریقه کباب کردن دل و جگر و قلوه پرسیده بودید. اگر میخواهید این منابع گوشتی را روی توری کباب کنید، باید به این نکات توجه نمایید: الف- تکه های گوشت را تنها در قسمتی از توری بگذارید که روی شعله قرار میگیرد یا اطراف جاهای نزدیک به شعله. اگر غیر از این باشد تکه های روی شعله میسوزند و باقی تکه ها خام میمانند. ب- دل و جگر را باهم روی توری نچینید. زیرا دل دیرتر از جگر کباب میشود. قلوه از دل زودتر کباب میشود، ولی باز هم زمان کباب شدن جگر سریعتر است. ج- جگر را بهتر است تنها چهار دقیقه روی شعله بگذارید و توری را برگردانید و دو دقیقه دیگر نیز طرف دیگرش را کباب کنید. چون بهتر است مقدار خون موجود در جگر خشک نشود تا آهن حیوانی آن حفظ شود. د- دل حدود شش دقیقه یک طرفش و چهار دقیقه طرف دیگرش نیاز به زمان برای کباب شدن دارد. ه- اگر مبتدی هستید، ابتدا با سیخ کباب کردن را آزمایش کنید، چون راحتتر میتوانید تکه های گوشت را با انگشتانتان لمس کنید و زمان کباب کردن روی آن مقدار شعله خاص دستتان بیاید. و- برای کباب کردن میتوانید به جای توری از کباب پز قابلمه ای نیز استفاده کنید. در زیر این کبابپز یک سوراخ دایره ای شکل به اندازه یک پیاله کوچک تعبیه شده است که شعله از آن قسمت به سیخهایی که تکه های گوشت روی آنها قرار گرفته است و روی قابلمه چیده شده اند، میرسد و تنها باید چند دقیقه بعد سیخها را چرخاند و دوباره روی قابلمه قرار داد. روی سیخها نیز در قابلمه قرار میگیرد تا گوشتها کاملاً مغزپخت شوند. این کبابپزها تابه ای نیز برای پختن کیک دارند که وسطش مانند یک استوانه بالا آمده است تا کیک مغزپخت شود.
6. راجع به مواد داخل پیراشکی پرسیده بودید. برای روی پیراشکی برخی مانند آن دوستی که تماس گرفته بودند، شکلات مایع میریزند و برخی گردوی ریز شده و پودر قند و دارچین و برخی دیگر پودر پسته و پودر قند و هل یا نارگیل. برای خمیر آن نیز میتوانید از خمیر نان باگت یا خمیر نان سنگک استفاده کنید یا در منزل خمیر را با آرد سفید و کمی نمک و آب و کمی روغن مایع و مایع خمیر تهیه کنید. در خمیری که از نانوایی میگیرید هیچ ماده ای نباید اضافه کنید. برخی میگویند آیا میتوانیم بکینگ پودر بیفزاییم؟ باید گفت این پودر فقط برای مایع کیک است که پف کند، برای خمیر تنها باید از مایع خمیر که آن را در کمی آب جوشیده حل کرده و به مدت ده دقیقه گذاشته اید استراحت کرده استفاده کنید و مدت دو ساعت روی خمیر کیسه پلاستیکی بکشید تا استراحت کند.
7. راجع به ریختن کوکوی سیب زمینی یا سبزی با قاشق در تابه پرسیده بودید. میزان زمان سرخ شدن این گونه کوکوها فرقی با کوکوهای درسته نمیکند. باید فاصله آنها را رعایت کرد تا به یکدیگر نچسبند. با قاشق گودتر از مایع بردارید. قاشق را به کنار ظرف محتوی مایع بزنید تا مقدار مایع از اطراف آن نریزد. انواع قالب نیز برای این کار وجود دارد. قالب را بهتر است کمی به آرد آغشته کنید.
8. درباره طرق دیگر علامتگذاری روی فر برای مشخص کردن درجات آن پرسیده بودید. باید گفت بهترین راه همان چسباندن برچسبهای بیرنگ به روی درجه 180 یا 200 درجه است که درجه ای متعارف است. میتوانیم با توجه به شکل قرار گرفتن سرپیچ شعله فر که مورب قرار گیرد یا راست، نیز درجه 180 را تعیین نمود.
9. راجع به ریختن آرد در غذاهای آبدار مانند سوپ پرسیده بودید. آرد را حتماً در کمی آب جوشیده سرد حل کرده، پنج دقیقه پیش از برداشتن غذا به آن اضافه نمایید. اگر زودتر آرد را اضافه کنید، غذا ته میگیرد. اگر خواستید در شله زرد آرد اضافه نمایید، باید آرد، آرد برنج باشد.
10. طریق برداشتن عسل از درون ظرف، پرسش بعدی بود. برای این کار سعی کنید قاشق را از نوک آن داخل ظرف عسل کرده، بلافاصله که عسل داخل آن شد بالا بکشید و کمی به دیواره ظرف بزنید تا عسل دور آن در ظرف بریزد. عسل اگر اصل باشد زیاد مایع نیست. نوعی ظرف عسل در فروشگاهها وجود دارد که مانند کندو ساخته شده است و نوعی قاشق دارد که گرد و گود است. اگر از قاشقهای گرد و گود استفاده کنید بهتر است. نوعی عسل هم هست که مانند سس قرمز است و میتوان در مسافرتها یا جاهایی که دسترسی به آب نیست از آن استفاده نمود، مانند سسهای فشاری است که سرش را داخل نان میگیریم و به اندازه ای که میخواهیم عسل را با فشار دادن بدنه ظرف از آن خارج مینماییم.
11. برگهای پلاسیده و رویی کاهو را دور بریزید. کاهو را نشسته نگهداری کنید و هر بار یک بوته آن را بشویید و خرد کنید و در ظروف دربسته در یخچال نگهداری نمایید.
12. برخی میپرسند: چه راهی وجود دارد که ما نابینایان سبزی پلاسیده نخریم؟ اولاً بهتر است از یک مغازه میوه و سبزی خود را تهیه کنید که برای مغازه دار شناخته شده باشید. بعد اینکه اگر جایی نمیشناسید دقت کنید برخی سبزیها زود پلاسیده میشوند و برگهای زرد زیاد دارند مانند شاهی. این قبیل سبزیها را از جای ناشناس نخرید. سبزی خوردن اگر دسته ای و کوچک باشد بهتر است. در فروشگاههای زنجیره ای هم سبزی خوردن را در ظروف یک بار مصرف میفروشند. اگر از جای ناشناس خرید میکنید، سبزیها را با دست لمس کنید. اگر دیدید برگهای آنها نرم و شل است، به صاحب مغازه بگویید. تربچه اگر درشت باشد خوب نیست یا باید ریز باشد یا کشیده. صبحها را برای خرید سبزی انتخاب کنید.
13. راجع به انواع کیفهای مردانه پرسیده بودید. کیفهای مردانه تنوع چندانی ندارند. یک نوع کیف سامسونت است که رسمی و اداریست. نوع دیگر کوله است که بیشتر جوانان استفاده میکنند. نوع دیگر کیف پاسپورتی است که یک بند کوچک دارد که دور مچ دست می افتد و خود کیف را باید زیر بغل زد. نوع دیگر کیف پول کتی است که مستطیل شکل و بلند است که در جیب کت یا جیب پشت شلوار قرار میگیرد و بالای آن از جیب بیرون میآید. گونه ای دیگر، کیف رودوشی است که اداری بوده، ولی رسمی نیست. بند بلندی دارد و برای نابینایان مناسبتر است، چون راحتتر میتوان با همراه داشتنش عصا زد. گونه دیگر نیز کیف پول کوچک تاشو است که درون جیب یا کیف دیگری قرار میگیرد.
14. راجع به تزیین منزل با عروسک پرسیده بودید. معمولاً آشپزخانه را با عروسکهای کنفی یا کاموایی که رنگی است و معمولاً در ماسوله یا مناطق کوهستانی توسط زنان روستایی درست میشود، میتوان تزیین کرد. دو طرف پنجره یا کنار قسمت ورودی آشپزخانه میآویزند. برای پذیرایی عروسکهای سرامیکی یا چینی مناسبتر است یا عروسکهایی که به شکل آباژور یا چراغ خواب هستند. میتوان آنها را در کنار تابلو به دیوار کنار قسمت ورودی نصب کرد یا بالای ویترین گذاشت. بیشتر عروسکها برای اتاق خواب مناسبتر هستند. امروزه دیگر تزییناتی از این قبیل رایج نیست.
15. درباره بافندگی پرسیده بودید. تا جایی که بنده مطلع هستم، اخیراً سه کتاب بافندگی در کتابخانه نابینایان کشور، رودکی گویا شده اند که یکی راجع به بافندگی کودکان است و دو کتاب دیگر برای بافندگی بزرگسالان اطلاعات جالبی دارد. کتاب بافندگی به صورت بریل نیز در این کتابخانه موجود است. برای کسب اطلاعات بیشتر با سرکار خانم فروغی، مسؤول کتابخانه گویا و سرکار خانم حاتمی، مسؤول کتابهای بریل مرکز رودکی تماس حاصل نمایید.
16. در مورد طریقه پاک کردن چربی روغنهای ماشینآلات صنعتی از روی لباس پرسیده بودید. همان گونه که قبلاً نیز ذکر شد، برای این کار دو طرف قسمت چرب شده یا لکدار دو ورق روزنامه یا کاغذ مومی قرار میدهیم و اتو را روی آن قسمت میکشیم، بعد از چند بار کشیدن اتو، لباس را با مواد شوینده میشوییم.
17. پاک کردن شیشه، پرسش دیگری از سوی خوانندگان بود. برای این کار ابتدا قسمت بیرونی شیشه را که کثیفتر است، با پارچه مرطوب که پرز نمیگیرد، تمیز کنید. (امروزه نوعی پارچه در فروشگاهها موجود است که پرز نمیگیرد و از خود ردّی بر جای نمیگذارد. برای پاک کردن صفحه تلویزیون یا رایانه نیز میتوان از این پارچه ها استفاده نمود.) بعد قسمت داخلی شیشه را با روزنامه یا همین پارچه های بدون پرز که آغشته به شیشه پاک کن است تمیز میکنیم. دستتان را دَوَرانی در یک قسمت شیشه بچرخانید و بعد به قسمت بالاتر بروید. پاک کردن شیشه های مشبک یا دودی رنگ راحتترند، چون نیاز به براق کردن ندارند. برخی شیشه ها آینه ای هستند که نیازی به دقت بیشتری در پاک کردن دارند. پارچه یا روزنامه را پیش از آنکه زیاد کثیف شوند عوض کنید. راجع به عطرهای مختلف پرسیده بودید. عطرها به سه دسته تلخ مانند بوی قهوه، شیرین مانند بوی شکلات و ترش مانند سیب ترش تقسیم میشوند. همه این عطرها در دو دسته خنک و گرم جای میگیرند. عطرهای ترش و خنک اسپورت و ورزشی هستند. عطرهای شیرین و گرم، زنانه هستند اما خیلی بوی تندی دارند. عطرهای شیرین و خنک زنانه و رسمی و مجلسی هستند. عطرهای گرم و تلخ معمولاً مردانه هستند. برخی از این عطرها بوی چوب نیمسوز شده دارند. عطرهای تلخ و خنک نیز مردانه اند، ولی رسمی نیستند.
18. راجع به خمیر داخل پیراشکی پرسیده بودید. باید گفت، میتوانید با نشاسته و شیر و کمی شکر و مقدار کمی کاکائو مایعی شبیه فرنی درست کنید. فقط باید مرتب آن را بهم بزنید تا گلوله نشود.
(ظرافت انگیز)
به نقل از ستون خانه داری به سبک نابینایی روزنامه ایران سپید

۱۴ دیدگاه دربارهٔ «خانه داری به سبک نابینایی. حتماً بخوانید»

عالیهه، آفرین،
راستی شاید باورتون نشه من حبوباتو دونه دونه پاک میکنم،
هرچقدر هم سرعت عمل داشته باشیم سخته،
در مورد کیف یه نوع دیگه کیف هست که کیف کمریه فکر کنم میبندن به کمربندهاشون دقیق نمیدونم، اونم میتونه مناسب باشه،
من میگم جیب مخفی هم خیلی خوبه واسه آقایون داخل کاپشنهاشون البته،
در مورد تزیین آشپز خونه، میشه از عروسک و یا میوه های مصنوعی که پشتشون چسب مخصوص هست استفاده کرد، میچسبن روی یخچال،
البته همینطوره، با وجود این وسایل جدید جایی واسه تزیین اون چنانی باقی نمیمونه، راستی کسی که هنوز خونشو نساخته یا میخواد آشپز خونشو تعمیر کنه میتونه از کاشیهایی که نقش گل یا قوری استکان و .. دارن استفاده کنه،؟
البته فکر کنم اونم دیگه از مد افتاده،خلاصه که خیلی ناب بود،
مرسیییی

سلام زهره. مرسی.
چه خوب میشه سایر بچه ها هم بیان و تجربه هایی که در این زمینه دارن، با بقیه به اشتراک بذارن.
اینجوری خیلی چیزا میتونیم از هم یاد بگیریم. به ویژه کتبانو های نابینا و کمبینا. و البته کتآقا ها

رعد بارانی اطرافشو نگاه میکنه و دعا میکنه که گوشهای همه بجز سرمدیان نشنوه.
بعد بر سر پسرش داد میزنه
کدآقا ول کن اینارو ؛ من که میدونم تو توی خونه دست به سیاهو سفید نمیزنی خخخخ
شما مریخیا بهم نریزید ، کار کردنتون پیش کش هاهاها
من نمیدونم چرا تهرون ودر نیستی ؟؟
راستی مادر امیر اعلا ، همونی که پارسال رفت استرالیا گویا فوت کرده. و اومده بود خودش اعلام کرده بود که بی مادر شده.
حضورت در سایت هوایی خیلی لازمه.
اینجا سایت زمینیه خخخخ
شهرری به مدت سه دقیقه قطره چکونی بارون اومد

از اونجایی که شهرری برف داره میاد و من بسی وحشتناک خوشحالم ، اومدم ی کامنت مرتبط بدم.

در رابطه با کوفته . از اونجایی که ی غذای سالم و خوبیه ، خوبه که درست کنیدو بخورید
اینجا به نکته خیلی خوبی اشاره شد ، اینکه باید حسابی ورز داده شه .
به نظرم باید قابلمه ای که قراره باهاش بزنو بکوب با مواد کوفته رو شروع کرد ، بزرگ باشه که مواد به بیرون از ظرف پاشیده نشه .

البته به عنوان بزرگتر توصیه میکنم که خانمها این بزنو بکوب را به عهده همسران خود بگذارند . و الا هم روحو روان و هم مچشان دچار درد میشود

سلام
ممنون
اما ما همیشه حبوبات را بسته بندی میگریم
چون تمیز هستند زیاد وقت را از دست نمیدیم
در ضمن برنج هم تمیز کرده هست نیاز به پاک کردن نداره
الآن که اکثر چیز ها تمیز کرده بسته بندی شده هست.
یه دفعه میام طرز تهیه ی بعضی غذا ها را به سبک نابینایی به صورت متنی اینجا میذارم.

سلام به ریحان، پریسیما، رعد بارانی، حدیثه و کاظمیان.
ازتون ممنونم.
رعد. اونجا هم هر وقت فرصت بشه هستم. بابت نکته ای هم که در باره کوفته گفتی مرسی.
سرکار کاظمیان. حالا شاید همه جا برنج و حبوبات پاک شده پیدا نشه.
راستی. خیییلی خوب میشه شما هم پست های اینچنینی بزنید. چون آشپزیتون که میدونم محشره. خیلی میتونید تو این زمینه کمک حال بچه ها باشین و پست های مفیدی بزنید.

سلام امیر جان , ممنونم داداش که این نکات ریز رو برامون نوشتی . خیلی هاش رو من یا خیلی از بچه ها میون کار به یادشون میفته و اونوقته که زیاد نمیشه کار رو جمع و جور کرد . با این گوشزد ها خیلی میتونیم بهتر جلو بریم .
ممنونم از زحمتت .

دیدگاهتان را بنویسید