خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
بخش ششم تایپ، تایپ انگلیسی، روش تایپ ده انگشتی با صفحه کلید ارگونومی تایپ

سلام دوستان و عزیزان امیدوارم که ایام به کام باشد در اینجا آخرین بخش تایپ یعنی تایپ انگلیسی را با هم به اشتراک میگذاریم  و با هم نکات این قسمت را مرور میکنیم .

خب بریم سر اصل مطلب   در این قسمت پانزده درس را می آوریم  راستی باید یادمان باشد که در تایپ به این روش نباید اصلا کیبورد را نگاه کرد  این نکته در باره ی انگلیسی و فارسی صادق است  این نکته بیشتر برای بیناها صادق است زیرا اینجوری عملکردشان بسیار پایین می آید چون هم باید نگاهشان به متن  و کیبورد و مانیتور باشد پس کارایی پایین می آید این روش شاید اوایل کار کمی سخت به نظر برسد مانند همه ی کاری که اولش تا آشنایی همینجور است در اول کار سرعت اصلا مهم نیست  بلکه درست تایپ کردن و جای کلیدها را آشنا شدن مهم است هرچند زمانبر باشد وقتی جای کلیدها را یافتیم و با انگشتان بدون نگاه به کیبورد و مانیتور  و فقط با نگاه به متن  شروع به تایپ کردیم  در کوتاهترین زمان به کار مسلط شده و بازهم در زمانی کمتر دستان ما تند و تندتر  میشود  نکته ی مهم این است که افراد بینا فقط اول باید همین نکات گفته شده را به خوبی به ذهن سپرده و بعد شروع به تایپ کنند در این صورت در کار بسیار حرفه ای خواهند شد خب ببخشید که بسیار  این قسمت تولانی شد  راستی اگر کسی بداند که کدام کلید انگلیسی کدام حرف فارسی است و بلعکس هم بیشتر به کار مسلط تر میشود و  هم دقتش و سرعتش بالاتر خواهد رفت افراد بینا میتوانند بعد از مسلط تر شدن بر جای دکمه ها با چیزی  مناسب چشمان خود را ببندند و چیزهایی را که به ذهن می آورند تایپ کنند این هم میتواند در مسلط تر شدن و هم در بالا بردن سرعت مفید باشد و همچنین برای بهتر تایپ کردن باید دستها  و کیبورد جایش مناسب باشد نه آنچنان کیبورد بالا باشد و نه پایین که رعایت نکردن این موضوع  در کندی و مسلط نشدن اثر مستقیم دارد همچنین نباید در این کار خود را هم خسته کرد باید با سرعت مناسب پیش رفت نه یکباره بسیار تند و نه بسیار عجول بود

بخش ششم تایپ، تایپ انگلیسی، روش تایپ ده انگشتی با صفحه کلید ارگونومی تایپ

درس اول – en

اگر به صفحه کلید رایانه‌ی خود نگاه کنید، می‌بینید که دو دکمه‌ی j و f دارای برجستگی هستند. این برجستگی برای این است که شما بتوانید بدون نگاه به صفحه کلید و با اتکا به حس لامسه‌ی خود، این دکمه ها را پیدا کنید. حالا دستان خود را روی صفحه کلید قرار دهید، به طوری که با انگشتان اشاره‌ی خود بتوانید برجستگی حروف j و f را احساس کنید. هم اکنون ۸ دکمه مربوط به ;، L، K، J و F، D، S، A در زیر انگشتان شما قرار دارند. ما به این دکمه‌ها «دکمه‌های خانه» می‌گوییم. این موقعیت پیش‌فرض انگشتان شما روی صفحه کلید است و باید خود را به آن عادت دهید. چند بار دست خود را از صفحه کلید بردارید و سعی کنید بدون نگاه به صفحه کلید، و با کمک حس لامسه و آن دو زایده، انگشتان خود را روی دکمه‌های خانه قرار دهید.

در این درس دو حرف j و f و دکمه‌ی فاصله را تمرین خواهیم کرد. j را با انگشت اشاره دست راست، f را با انگشت اشاره‌ی دست چپ، و دکمه فاصله را با انگشت شست دست راست، تایپ می‌کنیم. با شروع تمرین، باید حروفی را که می‌بینید، بدون نگاه به صفحه کلیدتان و فقط با اتکا به حس لامسه تایپ کنید.

درس دوم – en

در این درس دو حرف k و d را به همراه دو حرف قبلی تمرین می‌کنیم. k را با انگشت میانی دست راست و d را با انگشت میانی دست چپ تایپ می‌کنیم. انگشتان خود را سفت نگیرید و دستان خود را طوری قرار دهید که انگشتانتان روی دکمه‌های خانه روی صفحه کلید راحت باشد. حین تمرین به انگشتان خود و صفحه کلید نگاه نکنید! بهتر است هر درس را چندین بار تکرار کنید و تا در هر درس استاد نشده اید، به سراغ درس بعدی نروید.

درس سوم – en

در این درس، دو حرف u و r را به همراه حروف پیشین تمرین خواهیم کرد. برای تایپ حرف u انگشت اشاره دست راست از موقعیت پیش‌فرض خود (دکمه j) به سمت بالا حرکت می‌کند و پس از تایپ u به جای اصلی خود باز می‌گردد. حرف r را نیز به همین ترتیب با انگشت اشاره دست چپ تایپ می‌کنیم. یادتان نرود: نگاه به صفحه کلید زیردست‌تان ممنوع است!

درس چهارم – en

اکنون دو حرف i و e را به حروف قبلی اضافه می‌کنیم. برای تایپ i انگشت وسط دست راست از روی مکان پیش‌فرض خود یعنی k به بالا حرکت کرده و پس از تایپ حرف i به جای پیش‌فرض خود برمی‌گردد. حرف e هم به همین صورت با انگشت وسط دست چپ تایپ می‌شود.

درس پنجم – en

خب! تا به اینجای کار کمی با دو انگشت اشاره و وسط کار کردیم و تایپ ۴ حرف را تمرین کردیم. در این درس، انگشتان انگشتری را هم وارد کارزار می‌‌کنیم و دو حرف l و s را هم به حروف پیشین خواهیم افزود. l را با انگشت انگشتری دست راست و s را با انگشت انگشتری دست چپ تایپ می‌کنیم. اما لطفا به صفحه کلید خودتان نگاه نکنید! حین تمرین، دقت از سرعت مهم‌تر است. با آرامش تایپ کنید تا خطای شما کمتر باشد. بریم؟!

درس ششم – en

در این درس، تایپ دو حرف o و w را می‌آموزیم. برای تایپ o انگشت انگشتری درست راست از موقعیت پیشفرض خود، یعنی دکمه l به سمت بالا حرکت می‌کند و پس از تایپ o به جای قبلی خود بر می‌گردد. حرف w نیز به همین ترتیب، با انگشت انگشتری دست چپ تایپ می‌شود. دقت از سرعت مهم‌تر است. آرام و با دقت تایپ کنید تا خطایتان کم باشد.

درس هفتم – en

خب! اکنون نوبت به انگشتان کوچک می‌رسد. a با انگشت کوچک دست چپ و علامت ; با انگشت کوچک دست راست تایپ می‌شود.

درس هشتم – en

در این درس، می‌خواهیم دو حرف h و g را با همراه حروف قبلی تمرین کنیم. h را با انگشت اشاره‌ی دست راست و g را با انگشت اشاره‌ی دست چپ تایپ می‌کنیم. انگشتان پس از تایپ هر حرف، باید به جای پیشفرض خود باز گردند.

درس نهم – en

در این درس دو حرف p و q را تمرین خواهیم کرد. p با انگشت کوچک دست راست و q با انگشت کوچک دست چپ تایپ می‌شود.

درس دهم – en

در این درس دو حرف t و y را تمرین خواهیم کرد. y با انگشت اشاره دست راست و t با انگشت اشاره دست چپ تایپ می‌شود.

درس یازدهم – en

تا به اینجا تایپ حروف انگلیسی ردیف وسط و بالا را تمرین کردیم. اکنون به سراغ ردیف پایین می‌رویم. در این درس دو حرف m و v را تمرین خواهیم کرد. m با پایین آمدن انگشت اشاره دست راست و v با پایین آمدن انگشت اشاره دست چپ تایپ می‌شود.

درس دوازدهم – en

در این درس حرف c و علامت ویرگول انگلیسی , رو تمرین خواهیم کرد. حرف c با پایین آمدن انگشت وسط دست چپ و علامت , با پایین آمدن انگشت وسط دست راست تایپ می‌شود.

درس سیزدهم – en

دو حرف n و b را در این درس تمرین خواهیم کرد. n با پایین آمدن انگشت اشاره دست راست و b با پایین آمدن انگشت اشاره دست چپ تایپ می‌شود. دکمه‌ی b کمی از موقعیت پیشفرض انگشت اشاره دست چپ یعنی دکمه f، فاصله دارد. اما با کمی تمرین به راحتی خواهید توانست آن را تایپ کنید.

درس چهاردهم – en

حرف x و علامت نقطه را در این درس تمرین خواهیم کرد. x با انگشت انگشتری دست چپ و نقطه با انگشت انگشتری دست راست تایپ می‌شود.

درس پانزدهم – en

در این درس حرف z را تمرین خواهیم کرد. حرف z با پایین آمدن انگشت کوچک دست چپ تایپ می‌شود.

خبر خوب هم این که با تمرین حرف z، تمامی حروف انگلیسی را تمرین کرده اید، که جای تبریک دارد)

امیدوارم که همه ی عزیزان در گام اول کامپیوتر که به نظر خیلیها تایپ است موفق باشن

نظر فراموش نشه  من صمیمانه منتظر انتقادات و پیشنهادات هستم

۲ دیدگاه دربارهٔ «بخش ششم تایپ، تایپ انگلیسی، روش تایپ ده انگشتی با صفحه کلید ارگونومی تایپ»

دیدگاهتان را بنویسید