خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 20 خبر در شمارگان سوم

 

با سلام و عرض ادب
با سومین شمارگان شهر خبر معلولین، با انتشار 20 خبر از حوزه های مختلف نابینایان و 4 اطلاعیه در بخش اطلاع رسانی، در خدمت شما عزیزان هستم.
برای آشنایی با اهداف و رویکرد های مجموعه پست های شهر خبر معلولین، به
این پست
مراجعه کنید.
و اما شمارگان سوم. تاریخ انتشار، دهم اردیبهشت 95

کمکهای گوگل به سازمان های حامی معلولان

گوگل یکی از پیشروترین شرکت‌ها در زمینه پشتیبانی از فناوری‌های حامی معلولان است. Google.org بخش خیریه شرکت گوگل که از پروژه‌های تحقیقاتی حمایت مالی می‌کند، تا کنون بیش از ۲۰ میلیون دلار به آن دسته از سازمان‌هایی که می‌کوشند با استفاده از فناوری زندگی افراد کم‌توان را راحت‌تر سازند، کمک مالی کرده است.

بنابر اعلام گوگل، از هر هفت نفر در جهان یک نفر دارای معلولیت است و با ناتوانی‌های جسمی دست و پنجه نرم می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، به‌طور مثال مدرسه نابینایان پرکینز در آمریکا، برای ساخت یک اپلیکیشن مسیریاب، ۷۵۰ هزار دلار کمک از گوگل دریافت کرده است.

این نخستین مدرسه نابینایان در آمریکاست که از یک اپلیکیشن تلفن همراه برای مسیریابی استفاده می‌کند. این برنامه جزئیاتی که در برنامه‌های عادی GPS وجود ندارد از قبیل ایستگاه‌های اتوبوس و درهای ورودی آنها را به نقشه خیابان‌ها می‌افزاید.هرچند برنامه یاد شده در مراحل اولیه قرار دارد ولی انتظار می‌رود‌ در سال آینده نسخه نهایی آن آماده و عرضه شود.

از دیگر کمک‌های صورت گرفته در این زمینه می‌توان به کمک ۴۰۰ هزار دلاری بنیاد گوگل به Ezer Mizion وClick۲Speak اشاره کرد. این دو مرکز در حال کار بر روی تولید نوعی صفحه کلید هستند که ناتوانان حرکتی به وسیله آن می‌توانند بدون استفاده از دست تایپ کنند. این صفحه کلید از نوع مجازی بوده و روی صفحه رایانه نمایش می‌یابد.
گوگل علاوه بر ارائه کمک‌های مالی به چنین سازمان‌هایی، آنها را با کارشناسان خود مرتبط می‌کند تا برای تولید محصولات نهایی از آنها مشورت بگیرند.

محرومیت نابینایان از حمایت ناشران، صاحبان نشر مردد شده اند. مصاحبه با مدیر مرکز ریحانه

نابینایان و کم‌بینایان به عنوان یکی از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه همواره نیازمند ارائه خدمات ویژه‌ای بوده‌اند و چشم به دست افرادی دوخته‌اند که خود را در قبال این افراد مسئول می‌دانند.
در این میان اما حوزه فرهنگ و به ویژه کتاب، در حالی در مرکز توجه روشندلان قرار گرفته که هر روز شاهد کاهش تمایل ناشران در زمینه تولید کتاب‌های «بریل» هستیم؛ البته هنوز مؤسساتی پیدا می‌شوند که در این زمینه فعالیت کنند اما همه می‌دانند که انتشار کتاب بدون همکاری ناشران امکان‌پذیر نیست.
حالا ما با مسئول یکی از این مؤسسات صحبت می‌کنیم تا متوجه بشویم که هم اکنون وضعیت انتشار کتاب «بریل» در کشور ما چگونه است.
محمد خوانین‌زاده، مدیر مرکز توانبخشی نابینایان رودکی در خصوص وضعیت حاکم بر انتشار کتاب‌های «بریل» گفت: مرکز نابینایان رودکی بزرگترین مرکز منابع مطالعاتی و خط بریل در کشور است که در آن انواع کتاب‌های منتشر شده ناشران، قرآن کریم، ادعیه مختلف، تقویم و سایر منابع به خط «بریل» تهیه می‌شوند و همچنین روزنامه «ایران سپید» را هم با همکاری مؤسسه روزنامه ایران منتشر می‌کند.
وی افزود: ما در تهیه کتاب‌ها به خط «بریل» نیازمند همکاری ناشران هستیم. برخی از ناشران در این زمینه همکاری خوبی با مرکز  توانبخشی نابینایان رودکی دارند که جا دارد از آنها به خاطر این همکاری، صمیمانه تشکر کنیم اما برخی از ناشران علی‌رغم پیگیری ما هنوز تصمیم به برقراری این ارتباط نگرفته‌اند.
مدیر مرکز توانبخشی نابینایان رودکی اظهار داشت: ما در چند سال اخیر به طور پیوسته در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران حضوری فعال داشته‌ایم و با برپایی غرفه سعی کرده‌ایم با ناشران حاضر در نمایشگاه ارتباط مؤثرتر و بیشتری داشته باشیم تا از این رهگذر همکاری خوبی با ناشران ایجاد کنیم.
خوانین‌زاده ادامه داد: آنچه ما از ناشران انتظار داریم این است که با ارائه فایل‌های حروفچینی شده، کتاب‌هایشان در محیط وُرد (word) ما را در تبدیل این کتاب‌ها به خط بریل یاری کنند تا بدین وسیله منابع مطالعاتی بیشتری برای مطالعه نابینانیان و کم بینایان سراسر کشور تهیه کنیم.
وی تصریح کرد: نابینایان و کم‌بینایان سراسر کشور از کتاب‌های بریل تهیه‌شده در مرکز توانبخشی نابینایان رودکی استفاده می‌کنند. بنابراین بی‌تمایلی به تبدیل کتاب‌های ناشران به خط بریل، محروم ساختن بخشی از جامعه از مطالعه کتاب‌های آنهاست و این در حالی است که نابینایان و کم‌بینایان علاقه وافری به مطالعه دارند و گواه این امر تعداد بالای فرهیختگان، دانش‌آموختگان و دانشجویان نابینا و کم‌بینا در کشور ماست.
مدیر مرکز توانبخشی نابینایان رودکی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که هم اکنون چه ناشرانی با شما همکاری می‌کنند، گفت:هم اکنون آمار دقیقی از ناشرانی که با ما همکاری می‌کنند ندارم؛ اما اطلاع دارم که ناشرانی چون ثالث، مرکز، چشمه و نی که پیش از این همکاری خوبی با ما داشتند، حالا مردد شده‌اند.
خوانین‌زاده در خصوص تدابیر مرکز توانبخشی نابینایان رودکی برای تشویق ناشران به گام برداشتن در جهت انتشار کتاب‌های بریل اظهار داشت: به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داده‌ایم که سیستم‌های تشویقی را به کار ببرد و ما هم با توجه به اینکه مرکز توانبخشی نابینایان رودکی، مرکزی غیر انتفاعی است و خدمات خود را صرفا به کم بینایان ارائه می‌دهد، به ناشران اطمینان می‌دهیم که فایل‌های دریافتی از آن‌ها صرفا برای فعالیت‌های غیر تجاری و استفاده نابینایان و کم بینایان به کار گرفته می‌شود.
وی افزود: ما همواره سعی کردیم در طول بیش از 4 دهه سابقه فعالیت این مرکز در تولید کتاب‌های بریل، حقوق ناشران را محفوظ نگه داریم و در حفظ مالکیت معنوی آنها بکوشیم.
مدیر مرکز توانبخشی نابینایان رودکی تصریح کرد: در پایان از ناشرانی که تا کنون همکاری خود را با مرکز توانبخشی نابینایان رودکی آغاز نکرده‌اند، تقاضا می‌شود ضمن بازدید از این مرکز و آشنایی با فعالیت‌های آن نابینایان و کم بینایان را با ارائه فایل‌های حروفچینی خود از مطالعه کتاب‌هایشان بهره‌مند سازند.
و اما با پیگیری ما از ناشرانی که پیش از این با مرکز توانبخشی نابینایان رودکی همکاری می‌کردند و هم اکنون با این مرکز قطع رابطه کرده‌اند مشخص شد که این ناشران به دلیل تعویض ریاست مرکز توانبخشی نابینایان رودکی و شخصی شدن این مرکز تمایلی به تداوم همکاری با این مرکز ندارند؛ زیرا تصور می‌کنند که معتبرترین متولی انتشار کتاب‌های بریل کشور با شخصی شدن، از هدف اصلی خود که ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان است فاصله گرفته و احتمال دارد که از نسخه اولیه کتاب‌ها برای کسب منافع تجاری بهره ببرد.

قهرمانی اصفهان و فارس در مسابقات دو و میدانی نابینایان و کم بینایان جام ولایت

مسابقات دو و میدانی قهرمانی کشور زیر 14 و 17 سال جام ولایت با معرفی تیمهای برتر پایان یافت. رقابتهای دو و میدانی نابینایان و کمبینایان گرامیداشت سالروز ولادت حضرت علی (ع) با عنوان جام ولایت روز پنجشنبه دوم اردیبهشت، در پیست دو و میدانی مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران برگزار شد. پس از پایان مسابقات، نفرات و تیمهای برتر در دو بخش آقایان و بانوان معرفی شدند. در مسابقات تیمی و در بخش آقایان، اصفهان با 45 امتیاز قهرمان شد، همدان با 35 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و زنجان نیز با 27 امتیاز سوم شد. تیمهای فارس، تهران، لرستان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و سمنان به ترتیب در جایگاه چهارم تا دهم ایستادند. در بخش بانوان، فارس با 25 امتیاز اول شد، زنجان با 19 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و اصفهان با 12 امتیاز، عنوان سومی را از آن خود کرد. تیمهای گیلان، گلستان و سمنان چهارم تا ششم شدند. در مراسم اختتامیه که علیاصغر هادیزاده، رئیس انجمن دو و میدانی نابینایان در آن حضور داشت، به تیمها و نفرات اول تا سوم کاپ و مدال اهدا شد.

عکسهای شبکه های اجتماعی برای نابینایان دسترسپذیر میشوند

از مشکلات نابینایان در تعامل با دوستان و آشنایانشان در شبکه های اجتماعی، یکی هم این است که این مخاطبان، به دلیل انتقال آسان پیام از طریق تصویر، بیشتر تمایل دارند از طریق عکس با سایرین ارتباط برقرار کنند و همین امر، باعث ایجاد دیوار ارتباطی بزرگی میان کاربران نابینای این شبکه ها با سایرین میشود. برخی از این شبکه های اجتماعی، سعی کرده اند با سپردن مناسبسازی عکسها به خود کاربران، هم به گونه ای این مشکل را حل کنند و هم مسئولیت خود را در زمینه فراهم کردن بستر دسترسپذیر برای نابینایان انجام دهند. به عنوان نمونه ای از این شیوه دسترسپذیری میتوان به کاری که شبکه اجتماعی Twitter در این زمینه انجام داده اشاره کرد. در Twitter، زمانی که کاربری قصد داشته باشد عکسی را از طریق اپلیکیشن اندروید یا IOS این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارد، مکانهایی برای نوشتن توضیحاتی در باره عکس ظاهر میشوند و اگر کاربر نسبت به دسترسپذیری نابینایان احساس مسئولیتی داشته باشد، میتواند با پر کردن فرمهای مربوط به توضیحات عکس، این عکسها را برای مخاطبان نابینای خود هم متناسب کند. به این ترتیب، کاربران توئیتر، خود میتوانند به آسانتر شدن استفاده نابینایان از این شبکه اجتماعی کمک کنند. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که فضای توئیتر، به کمک خود نابینایان دسترسپذیرتر خواهد شد؛ به این شرط که هر کدام از ما، نسبت به این اتفاق احساس مسئولیت داشته باشیم و بکوشیم آن دسته از اطرافیانمان را که در این شبکه حضوری فعال دارند، نسبت به انتشار عکس به روش فوق متقاعد کنیم. در خصوص شبکه اجتماعی facebook اما قضیه بسیار متفاوت است. Mark Zuckerberg و کارمندانش، این بار هم مثل همیشه دست به اقدامی انقلابی زده اند و آن هم استفاده از هوش مصنوعی، برای تشخیص خودکار محتوای عکسها است. به این ترتیب، facebook، با استفاده از تکنولوژی «aat» یا «automatic alt text»، محتوای عکسها را برای نابینایان توضیح میدهد. برای این منظور، نیاز به اعمال هیچ تنظیم خاصی هم در حساب کاربری facebook وجود ندارد. کاربر نابینا، همزمان با گشت زدن در صفحه facebook خود، به محض مواجهه با یک عکس، بر خلاف قبل که فقط کلمه «photo» را میشنید، توضیحاتی را در باره آن عکس دریافت میکند. تشخیصی که به صورت خودکار داده میشود، بدون شک خالی از ایراد و اشتباه نخواهد بود. بنابر این، توضیح محتوای عکسها، با عبارت «photo may contain» یا «در این عکس احتمالاً» آغاز میشود. به طور مثال، به محض قرار گرفتن بر روی عکس یکی از دوستانتان، توضیحاتی نظیر: «عکس نمای نزدیک یک مرد جوان در حال لبخند زدن» را خواهید شنید. یا برای نمونه، در برخورد با عکسی از یک میز غذا، توضیحاتی مثل: «در این عکس احتمالاً یک میز غذا شامل: پیتزا، سیبزمینی، نوشیدنی و بستنی مشاهده میشود» شنیده خواهد شد.

طبیعتگردی با چشمانی بسته، مصاحبه ی جذاب با مادری که در گسترش اکوتوریسم برای نابینایان فعالیت میکند

صحبت از ژئوتوریسم یا زمین گردشگری که می‌شود، تُن صدایش بالاتر می‌رود و با هیجان می‌گوید: با همین پدیده‌های زمین‌شناسی جذابی که در کشور داریم، می‌توانیم حال مردم را خوب کنیم. قیامی که دکتری زمین‌شناسی دارد و برای نخستین‌بار در ایران تورهای مخصوص نابینایان، ناشنوایان، معلولان و سالمندان برگزار کرد، امیدوار است روزی برسد که همه آدم‌ها با هر محدودیتی بتوانند از طبیعت‌گردی لذت ببرند.

  • به خاطر پسرم

از همان سال75 که وارد دانشگاه شدم و رشته زمین‌شناسی را انتخاب کردم، دلم می‌خواست همه مردم لذتی را که ما در گشت وگذارهایمان می‌بردیم، تجربه کنند. همیشه برنامه‌های زیادی برای آشنایی با ژئوتوریسم داشتم اما وقتی 5 سال قبل پسرم به دنیا آمد، همه‌‌چیز عوض شد. پسر من مشکل بینایی دارد و من وقتی متوجه این موضوع شدم، از اینکه شاید نتواند به اندازه افراد سالم از طبیعت لذت ببرد خیلی ناراحت شدم. بعدتر که تحقیقاتم را در مورد توریسم افراد خاص شروع کردم، به این نتیجه رسیدم که در کشورهای اروپایی سال‌هاست برای نابینایان، ناشنوایان و معلولان ژئوپارک‌هایی طراحی کرده‌اند و اینها بدون هیچ مشکلی می‌توانند گردشگری کنند. از همین‌جا ایده اولیه تورهای ویژه افراد خاص در من شکل گرفت و با مراجعه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی موضوع را با آنها درمیان گذاشتم و خوشبختانه مورد استقبال آنها هم قرار گرفت.

  • کوه و دریا حس می‌شوند

نابینایان وقتی دست‌شان را به آب رودخانه می‌زنند، سنگ‌های کوه را حس می‌کنند یا روی ماسه‌های کویر راه می‌روند، محیط را به‌خوبی درک می‌کنند. لازم نیست همه‌‌چیز را برایشان توصیف کنید. البته سفر با مسافران خاص مخاطرات بیشتری دارد اما این افراد بسیار محتاط هستند و کاملا به حرف‌های راهنما گوش می‌کنند. بنابراین باید ترس را کنار گذاشت و با درنظر گرفتن شرایط سفر ایمن، چنین تورهایی را در تمام قسمت‌های کشور برگزار کرد. البته راضی کردن خانواده‌های افراد خاص برای سفر هم مشکل است. نخستین بار که می‌خواستم گروهی از نابینایان را برای تور کویر ببرم، با ناراحتی از اینکه نمی‌توانند اطراف را ببینند و سوار شتر بشوند، گله می‌کردند و ناراحت بودند. به‌تدریج ولی خودشان حال و هوا را عوض کردند و از در کنار هم بودن و شناخت محیط تازه سر ذوق آمدند. باور کردند که می‌توانند مثل همه از طبیعت لذت ببرند. من فکر می‌کنم نابینایان می‌توانند از هر جاذبه طبیعی که قابل لمس باشد، بازدید کنند و کمبودی هم احساس نکنند.

  • زمین درمان می‌کند

یکی از آرزوهای من، آشنایی مردم با ژئوتراپی یا زمین‌درمانی است. متأسفانه هنوز چیز زیادی از زمین‌درمانی نمی‌دانیم، درحالی‌که در کشور ما موقعیت‌های بسیار مناسبی وجود دارد؛ مثلا نمک‌درمانی یکی از انواع روش‌های زمین‌درمانی است و در کشور انگلستان از این راه برای درمان بیماری آسم استفاده می‌شود. اما شاید ندانید نمکی که آنها استفاده می‌کنند، تقریبا مشابه نمک سمنان ماست. ریگ‌درمانی هم با اینکه اسم غریبی دارد، از درمان‌های سنتی ایرانی است که در ریگان کرمان رواج دارد. در سفری که به این منطقه داشتیم، مسافران به سبک اهالی این شهر روی ریگ‌ها دراز می‌کشیدند تا بیماری‌های پوستی، مفاصل و استخوان‌هایشان درمان شود. نمک و لجن دریاچه ارومیه هم مصارف پزشکی مشابهی دارد و مردم در حمام‌های لجن از آن استفاده می‌کنند. لجن و نمک دریاچه‌ بحرالمیت که ویژگی‌های مشترکی با دریاچه ارومیه دارد، سال‌هاست در محصولات بهداشتی به‌کار می‌رود. تمام مواردی که گفته شد، می‌توانند مقاصد خوبی برای گردشگری باشند و مشکلات جسمی و روحی ما را برطرف کنند. به این نعمت‌ها که فکر کنید می‌بینید در کشور ما با این منابع طبیعی زیبا یک نفر هم نباید افسرده و بیمار باشد.

  • طلا هم تور دارد

من به واسطه رشته تحصیلی‌ام از معادن زیادی دیدن کرده‌ام و بعدها فکر کردم این مناطق برای صاحبان صنایع هم می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد. با این ایده بود که تورهای ژئوتوریسم معادن را برگزار کردم؛ مثلا عده‌ای از زرگران را به معدن طلای موته بردم تا از نزدیک استخراج طلا را ببینند و دلیل گرانی آن را درک کنند. معدن خاک نسوز و بوکسیت دوپلان، دره‌راگه و معدن زیرزمینی سرب و روی نخلک هم از دیگر معادنی هستند که با واحدهای صنعتی به دیدن آنها رفته‌ایم. گاهی اوقات در این سفرها قراردادهای کاری پیش می‌آید و سفر بیشتر شغلی است. البته غیر از اهالی فن، بخشی از مردم هم علاقه‌مند هستند که این معادن را ببینند و در مورد تاریخچه‌شان بدانند. تجربه چندین متر زیر زمین و تماشای زندگی با تجهیزات کامل معدنچیان برای خیلی‌ها هیجان‌انگیز است. اگر بتوانیم بعضی از حداقل‌های گردشگری مثل مشکل سرویس‌ بهداشتی‌فرنگی را حل کنیم، توریست‌های خارجی هم به بازدید از معادن علاقه زیادی دارند.

نقشه با خط بریل

ما به‌دنبال این هستیم که در کنار برگزاری تورهای خاص و ژئوتورهای معدنی، ژئوگاید هم آموزش بدهیم؛ در واقع راهنمایان توری که با زمین‌گردشگری‌ هم به‌طور خاص آشنایی داشته باشند، در کلاس‌ها شرکت کنند و در این حوزه فعالیت داشته باشند. علاوه بر این، تهیه نقشه‌های ژئوتوریستی با خط بریل و شناسایی مناطقی از کشور که قابلیت تبدیل به ژئوپارک دارند، از دیگر برنامه‌هایی است که می‌خواهیم به آنها بپردازیم. از آنجایی که کار از ابتدا صرفا با علاقه شخصی شروع شد، حالا برای ادامه کار قطعا نیازمند تولید درآمد هستیم و شرکت باید توجیه اقتصادی داشته باشد. کلاس‌های آموزشی و بعضی کارهای پژوهشی از راهکارهایی هستند که برای کسب سرمایه در ذهن داریم. حضور فعال‌تر در زمینه تبلیغات و شناخته‌تر شدن هم طبعا می‌تواند به رونق کسب وکارمان کمک کند. خیلی از آژانس‌های گردشگری اصلا از وجود برنامه‌های خاص ما خبر ندارند ولی به محض مطلع شدن، مسافران زیادی را معرفی می‌کنند. کشورهای خارجی هم وقتی با زمین‌گردشگری ایران آشنا می‌شوند، مشتاق سفر می‌شوند، طوری که تا به حال از ایتالیا چندین بار تور داشته ام.

بودجه 40 میلیارد تومانی بهزیستی برای کمک هزینه شهریه دانشجویان معلول در سال جاری

دکتر نحوینژاد معاون توانبخشی بهزیستی کشور، ضمن رد هرگونه اخباری مبنی بر حذف شهریه دانشجویان معلول در سال جاری گفت: متأسفانه برخی مصاحبه‌هایی را انجام می‌دهند که باعث ناراحتی جامعه معلولان می‌شود.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته 35 میلیارد تومان به عنوان کمک شهریه معلولان از سوی سازمان بهزیستی اختصاص یافته بود، بیان کرد: این رقم امسال به 40 میلیارد تومان افزایش یافته است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی در خصوص تأمین شهریه معلولان در مقاطع مختلف تحصیلی وجود ندارد، گفت: شهریه دانشجویان معلول طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به حساب دانشگاه‌های مربوطه واریز می‌‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه 15 هزار دانشجوی معلول در حوزه توانبخشی در مقاطع مختلف تحصیلی از شهریه دانشجویی استفاده می‌کنند، گفت: مشکلی در این بخش وجود ندارد و طبق برنامه‌ریزی شهریه دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی اعم از آزاد و پیام نور پرداخت می‌‌شود.
http://www.iransepid.ir/News/8897.html

افتتاح نخستین مرکز توانبخشی ویژه کم بینایان

در این مراسم که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، مدیر کل های دفتر توانبخشی این سازمان، مدیرعامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور و مدیر مرکز فرهنگی رودکی و با حضور جمعی از مدعوین نابینا و کمبینا برگزار شد گذشته از سخنرانیهای رسمی در تشریح برنامه های میان مدت و دراز مدت سازمان بهزیستی دکتر نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی هدف از راه اندازی مرکز جامع توانبخشی کمبینایان را رفع نیاز 80 درصد از افراد دارای اختلالات پایدار بینایی کشور توصیف کرد.

به گفته وی با وجود آنکه در همه جهان حدود 80 درصد از افراد دارای اختلالات پایدار بینایی کمبینا هستند واین افراد دارای نیازهایی متفاوت از نابینایان هستند تا کنون در کشورمان توجه درخوری برای تشخیص نوع و میزان اختلال بینایی افراد کمبینا، تعیین فرایند چگونگی استفاده بهینه آنان از باقیمانده توان بینایی، تهیه وسایل توانبخشی بینایی این افراد و همچنین آموزش مهارتهای لازم به آنان برای اداره مستقل زندگی خود وجود نداشته است که راه اندازی مرکز جامع توانبخشی کمبینایان خزانه نخستین گام در راه توجه به نیازهای کمبینایان کشوراست.

مرکز جامع توانبخشی کمبینایان شامل بخش تشخیص و تعیین نوع اختلال بینایی افراد توسط بینایی سنجان آموزش دیده، بخش معرفی وسایل کمک بینایی برای این افراد، اتاق تاریک مجهز به وسایل نورپردازی جهت تقویت سلولهای بینایی باقی مانده افراد کمبینا در شرایط کنونی است اما قرار است در ادامه بخشهای باقی مانده این مرکز شامل: مراکز آموزش مهارتهای زندگی مستقل با توجه به شرایط خاص هر کمبینا نیز راه اندازی شود. این مرکز با ابتکار و مساعی دکتر ریاضی بینایی سنج آموزش دیده کشورمان از دانشگاه های استرالیا و مسؤل کلینیک توانبخشی کمبینایان در بیمارستان بقیه الله (روحی فدا) راه اندازی شده است.

لازم به یادآوری است دو تن ازخیرین کشورمان بخشی از هزینه های ساختمان و تجهیز این مرکز را عهده دار بودند. همزمان با این مراسم دکتر نوپرست مدیر کل دفتر مراکز روزانه و توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی از راه اندازی دو مرکز توانبخشی کمبینایان در استانهای کرمانشاه و ایلام و تدارک راه اندازی مرکز دیگری درشهر قم خبر داد. وی برنامه سازمان را راه اندازی یک مرکز توانبخشی کمبینایان در هر استان کشور ذکر کرد. لازم به یادآوری است تجهیزات این مرکز باید تکمیل شود و افتتاح آن، فقط گام نخست راه اندازی یک مرکز جامع توانبخشی کمبینایان است. امید است مسؤلان با پیشبینی بودجه و تربیت کادر لازم این مرکز را به اهداف اصلی خود رهنمون شوند.

نرم افزار ویژه عینک گوگل برای افراد کمبینا

زمانیکه افراد کم بینا به صفحه نمایش گوشی های هوشمند نگاه می کنند فقط قسمت کمی از صفحه گوشی برای آنها نمایان است. این تیم تحقیقاتی آمریکایی با توسعه نرم افزاری برای گوشی های هوشمند این امکان را برای افراد کم بینا فراهم کردند که با استفاده از عینک هوشمند گوگل، صفحه نمایش گوشی به اندازه ای بزرگنمایی می شود که کارکردن افراد کم بینا با آن را آسان می کند.این نرم افزار، تصاویر صفحه گوشی هوشمند را به عینک هوشمند گوگل که به گوشی متصل شده، انتقال می دهد و کاربر می تواند با به حرکت در آوردن سر خود اقدام به جابجا کردن اطلاعات موجود بر روی صفحه گوشی همراه کند.هدف بعدی این تیم تحقیقاتی کار کردن بر روی فناوری است که با استفاده از صدای کاربر بتوان به اطلاعات گوشی هوشمند دسترسی پیدا کرد. نتیجه این تحقیق در نشریه «تبادل سیستم های عصبی و مهندسی توانبخشی IEEE» منتشر شده است.

هر گرانی با کیفیت نیست، تجربه یک نابینای حرفه ای از خرید لوازم صوتی

با امید به اینکه صفحه «تجربه هایمان را قسمت کنیم روزنامه ایران سپید» با نگاه به نخستین شماره های خود طی دو سال گذشته، اما با رویکردی تازه بتواند همچنان جزو سطور مورد توجه خوانندگان اندیشمند واقع شود، پس از دو هفته تأخیر، نخستین شماره در سال جدید را از نظر تیزبین و موشکاف صاحبنظران میگذرانیم. در رویکرد نو به این صفحه، بنا را بر این گذاشتیم که باز سخن از تجربه های شما در امور مختلف زندگی به میان آید، با این تفاوت که در هر شماره، یک تجربه در زمینه موضوع مد نظر از منظر دو یا سه تن از دوستان نابینا مطرح میشود تا مخاطب به جای یک نوع سلیقه یا ذوق، با دو یا سه نمونه از تجارب همنوعان خود آگاه شود. باز هم تأکید میکنیم که انتقادها  و پیشنهادهای شما در هرچه پربارتر شدن بار معنایی و محتوایی این صفحه، چراغ راه ما خواهد بود. اگر شخص یا اشخاصی در نزدیکی شماست که احساس میکنید دارای تجارب منحصر به فردی در انجام امور و مهارتهای روزانه است، به ما معرفی کنید؛ ضمن اینکه خود شما نیز مشمول این قاعده هستید، شاید یکی از دو یا سه نفر شماره آینده، شما باشید. در این شماره، به علت ویژگی موضوعی که در نظر گرفتیم، با توجه به اینکه در مورد این موضوع بخصوص، افراد زیادی به عنوان متخصص نیافتیم، استثنائاً به روال گذشته عمل کرده و به یک نمونه متخصص بسنده کردیم…. وسایل صوتی و تصویری، از جمله کالاهایی هستند که مورد توجه اغلب شهروندان از دیرباز قرار گرفته اند. طبعاً نابینایان نسبت به دیگر شهروندان، بیشترین توجه را به وسایل صوتی معطوف میکنند. راستی برای خرید یک وسیله صوتی، مثلاً دستگاههای «اسپیکر همراه» که این روزها علاقه مندان فراوانی پیدا کرده، چه المانهایی باید در نظر گرفت؟ برندها و نامهای مشهور تا چه میزان باید در خرید این نوع کالا و هر کالایی از خانواده وسایل صوتی مورد توجه باشد؟ آیا گرانترین کالا لزوماً متضمن بهترین کالا از نظر کیفیت و دوام کاراییست؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات به سراغ کریم عباسی، نابینای متخصص و صاحب تجربه در امر خرید وسایل شنیداری رفتیم: «وقتی من وارد فروشگاه عرضه محصولات صوتی میشوم، چند نکته مهم را در بحث خرید مد نظر قرار میدهم؛ مثلاً وقتی اسپیکر همراه، کالای مورد نظر من است، اولاً آن کالا را مشروط بر این میخرم که حتماً از جعبه درآورده و امتحان کنم. ثانیاً در نظر میگیرم که به سراغ مدلی از آن کالا بروم که کمترین نیاز به بینایی داشته باشد. به عنوان نمونه در خرید اسپیکر همراه، به این توجه نمیکنم که نمایشگر دستگاه دارای صفحه رنگیست؛ چون اهمیتی ندارد که نمایشگر رنگی باشد یا نباشد. مهم، کاربردی بودن آن دستگاه در بالاترین میزان برای منِ نابیناست. ثالثاً از آنجا که این اسپیکرها به دستگاههای پخش همراه معروفند، سعی میکنم سبکترین و در عین حال بادوامترینِ آنها را انتخاب کنم. رابعاً دستگاهی انتخاب میکنم که باطری آن قابلیت جا بجایی داشته باشد تا در مواقع فرسودگی باطری، بتوانم مدل بهتر آن باطری را تهیه کرده و جایگزین باطری کهنه بکنم.» تشخیص بادوام یا بیدوامی دستگاه نباید کار ساده ای باشد: «این به تجربه طولانی مدت باز میگردد. گفتم که یکی از شروط من در هنگام خرید، امتحان دستگاه است، ولو منجر به خرید آن دستگاه نشود. در حین امتحان، به برخی قطعات مثل شستیها بیشتر توجه میکنم. اگر در همان امتحان اولیه احساس کنم که شستیها غیر استاندارد هستند، از خرید آن دستگاه خودداری میکنم.» امان از دست دیجیتال که با منوهای مختلف در هر دستگاه، کار را بر کاربر نابینا سخت کرده است: «طبیعیست که ما بدواً نمیتوانیم بر منوی دستگاههای دیجیتالی تسلط پیدا کنیم. در این مواقع، من از یک فرد نابینا کمک میگیرم و از او میخواهم تمام منوها را برایم بخواند و سعی میکنم در همان یک بار، مسیر منوها را به ذهنم بسپارم تا در دفعات بعد، خودم مستقلاً وارد منوی مد نظرم شوم. این را هم در نظر داشته باشیم که بعضی از دستگاههای دیجیتالی مثل رکوردرهایی که محصول برندهای مشهور هستند، علائمی مثل صدای بیب به منوها اضافه کرده اند که به کاربران نابینا کمک میکند تا موقعیتشان در منو را تشخیص دهند.» خیلیها گمان میکنند که گرانترین دستگاه، بهترین دستگاه است: «لزوماً گرانترین و معروفترین دستگاه، بهترین دستگاه نیست. مثلاً خود من در تهیه سینمای خانگی به بحث کیفیت صدا خیلی توجه میکنم. یک بار برایم پیش آمد که دستگاه سینمای خانگی از محصولات یکی از برندهای مشهور خریدم که کیفیت صدای خوبی نداشت و حتی فاقد امکان تنظیم مستقل ولوم صدا بود، حال آنکه کیفیت تصویر خوبی داشت؛ اما چه فایده! برای منِ نابینا صدا مهمتر از تصویر است. ای بسا دستگاهی پیدا کنی که جزو محصولات فلان برند مشهور نیست، اما بهترین پاسخگوی نیازهای توست.

تمرینات تیم ملی فوتبال و جودوی نابینایان برای پارالمپیک ریو

تیمهای ملی فوتبال پنج نفره و جودوی نابینایان کشورمان در حال آمادهسازی برای مسابقات پارالمپیک ریو هستند. در همین راستا، جواد فلفلی، سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره به منظور برگزاری پنجمین مرحله اردوی آماده سازی این تیم با اضافه کردن یک بازیکن نسبت به اردوی قبلی، از ۱۴ بازیکن برای حضور در تمرینات دعوت کرده است. حسین رجبپور و محمد حیدری از خوزستان، صادق رحیمی و محمدرضا مهنینسب از کرمان، احمدرضا شاهحسینی، رسول باصری و حجت ا… مزارعی از فارس، امیر پوررضوی و بهزاد زادعلی اصغر از آذربایجان شرقی، کامبیز محکم از خراسان رضوی، اکبر شوشتری از مرکزی به عنوان بازیکن، و میثم شجاعیان از فارس، مهرداد عباسی از مرکزی و مرتضی رمضانی از گیلان به عنوان دروازه بان، اردونشینان تیم ملی فوتبال پنج نفره را تشکیل میدهند. جواد فلفلی به عنوان سرمربی، ایمان فرحبخش، امیرحمزه زارع و محمدرضا شاددل به عنوان مربی، تیم ملی فوتبال نابینایان کشورمان را هدایت و رهبری میکنند. این مرحله از اردو که از پنجم اردیبهشت در تهران آغاز شده است، تا روز سیزدهم همین ماه ادامه خواهد داشت. تیم ملی فوتبال پنج نفره کشورمان شهریور ماه سال گذشته با قهرمانی در مسابقات آسیایی ژاپن، برای دومین بار موفق به کسب سهمیه حضور در بازیهای پارالمپیک شد. اما جودوکاران نابینا و کمبینای کشورمان نیز در حال گذراندن تمرینات آماده سازی خود برای رقابتهای پارالمپیک هستند. برای حضور در این مرحله از اردو، همچون اردوهای گذشته، علاوه بر سه جودوکاری که موفق به کسب سهمیه پارالمپیکی شده اند، از حریفان تمرینی آنها نیز دعوت به عمل آمده است. امید جعفری در وزن ۸۱ کیلوگرم، حامد علیزاده در وزن ۱۰۰ کیلوگرم و حمزه ندری در وزن +1۰۰ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه پارالمپیک ریو شده اند.

راهنمایی کامل برای نوشتن رزومه ای بهتر

رزومه هنوز هم یکی از رایج ترین ابزار هایی است که در فرایند جستجو به دنبال شغل تازه به کار گرفته می شود. با این حال کمبود اطلاعات کافی و عدم بررسی ویژگی های یک رزومه ی خوب و قابل دفاع از سوی کسانی که اقدام به نوشتن و فرستادن آن می کنند در بسیاری از موارد شانس آنها را برای به دست آوردن شغل مورد نظرشان از بین می برد.

1 نام فایل رزومه ی خود را «رزومه» نگذارید.
۲- از ذکر ویژگی ها و علاقمندی های بی ربط، آن هم درست در وسط رزومه ی خود خودداری کنید. سعی کنید هر موضوع بی ارتباط یا خارج از محدوده ای را وارد رزومه ی خود نکنید.
۳- نامه ی پوششی یا Cover Letter بخشی از رزومه ی شما نیست؛ بلکه متنی جداگانه است که باید در فایل دیگری ذخیره شود.
۴- اطلاعات مربوط به جزئیات تحصیل ۲۰ سال پیش شما نباید بخش اعظم رزومه تان را به خود اختصاص دهد. این دست جزئیات کم کاربرد درباره ی گذشته های دور را کوتاه کنید.
۵- بهتر است سایز فونت رزومه ی شما ۱۱، ۱۲ و یا حداکثر ۱۳ باشد. استفاده از فونت ۱۴ باعث می شود مسئول مربوطه فکر کند قصدتان صرفاً پر کردن صفحه بوده است.
۶- در یک رزومه تنها از یک نوع فونت استفاده کنید.
۷- از فونت های فانتزی یا کمتر شناخته شده و غیر رسمی بپرهیزید و سعی کنید از فونت های رسمی و معمول نامه نگاری های اداری استفاده کنید.
۸- هیچگاه از رنگ های مختلف برای های لایت کردن بخش های خاصی از رزومه ی خود استفاده نکنید.
۹- از ذکر جزئیات خسته کننده، بیش از حد طولانی و غیر کاربردی بپرهیزید.
۱۰- شاید باور کردنی نباشد اما یکی از اشتباهات رایج افراد در نوشتن رزومه این است که فراموش می کنند نام خود را در آن ذکر کنند.
۱۱- رزومه هایی که تنها نصف صفحه را گرفته اند بیش از اندازه مختصر و برای مسئول بررسی کننده به نشانه ی اخطار است.
۱۲- اگر در رزومه ی خود از عکس استفاده می کنید، اما عکستان کوچک، بی کیفیت، کج، مات و دور است یا اصلاً در آن خوب نیافتاده اید، استفاده از عکس را به کلی فراموش کنید. اگر داشتن عکس از سوی مرجع مورد نظر شما الزامی اعلام شده است، حتماً عکس مناسبی برای آن تهیه کنید.
۱۳- اگر شغل قبلی شما در منطقه ای کمتر شناخته شده بوده است، ذکر نام خاص آن منطقه به بررسی کننده ی رزومه ی شما کمکی نخواهد کرد. به یاد داشته باشید حتماً نام منطقه یا استان آن را ذکر کنید که برای هر کسی شناخته شده تر است.
۱۴- برای توصیف خود هرگز عبارات محاوره ای و غیر رسمی به کار نبرید.
۱۵- در قسمت اطلاعات تماس، از مناسب بودن آدرس ایمیل خود اطمینان حاصل کنید. اگر آدرس ایمیل تان مناسب نیست، یک ایمیل تازه با آدرس مناسب برای خود بسازید.

  • 16 اگر سابقه ی تمام موقعیت های شغلی قبلی تان را ذکر می کنید، اطلاعات تماس، شماره تلفن یا ایمیلی از هر کدام آنها را نیز به آن بیفزایید.
    ۱۷- از بیش از حد درشت نوشتن کلمه ی «رزومه» در بالای برگه ی رزومه ی خود بپرهیزید.
    ۱۸- نه ذکر جزئیاتِ بیش از اندازه خوب است و نه ذکر نکردن جزئیات ضروری. در این مورد تعادل را حفظ کنید.
    ۱۹- «سخت کوش، با انگیزه، منظم، و علاقمند به کار گروهی» در همه ی رزومه ها یافت می شوند. سعی کنید چیز متفاوت تری بنویسید.
    ۲۰- جملات خود را کوتاه نگه دارید و از به کار بردن عبارات بیش از حد طولانی یا پیچیده بپرهیزید.
    ۲۱- فرمت فایل ارسالی خود را به یکی از فرمت های کاملاً شناخته شده مثل وُرد یا ترجیحاً پی دی اف تغییر دهید.
    ۲۲- باز هم شاید عجیب باشد اما از استفاده از نام های خودکار مثل New Microsoft Office Word برای فایل رزومه ی خود اجتناب کنید.
  • جایگاه معلولان در نظام یارانه ای کشور

  • سهیل معینی، در ستون سخن این هفته ی ایران سپید نوشت: این روزها در مباحث مربوط به تصویب بودجه سال 95 در مجلس شورای اسلامی سخن از اصرار مجلسیان بر کاهش تعداد یارانه بگیران کشور و به عبارت روشن حذف 24 میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران کشور است. هرچند از نظر سیاسی قابل پرسش است که مجلسی که در دولت قبل اصرار داشت بیشتر آحاد کشور مشمول یارانه شوند و حتی به ایرانیان خارج از کشور و میلیاردرها نیز یارانه پرداخت شود، چگونه و با تغییر دولت اکنون بر کاهش شدید افراد مشمول یارانه اصرار دارد. اما بدون اینکه بخواهیم به مباحث سیاسی در این یادداشت وارد شویم، آنچه مسلم است در تمام نظامهای رفاه اجتماعی سالم و علمی یا یارانه پرداخت نمیشود یا در قالب کمکهای رفاه اجتماعی و آن هم به افرادی صورت میپذیرد که وضعیت اجتماعی آنها مانع تأمین حد اقل نیازهای زندگی برای آنان مانند غذای کافی برای سالم ماندن یک انسان، داشتن حد اقل سرپناه و برخورداری از امکانات بهداشتی است. اینکه چرا در دولت قبل به میلیونها ایرانی دارای درآمد بالا یارانه پرداخت میشد، خود پرسش و قصه ای است استثنایی در دنیا. اما به هر حال هر جور که نگاه کنیم معلولان بیکار و دارای درآمد پایین در کشورمان مشمول نظام یارانه ای هستند.  با این توضیح که یارانه پرداختی به افراد نیز باید با شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها تناسب داشته باشد. به طور مسلم معلولی که مستمری 40، 50 هزار تومانی میگیرد باید از یارانه بسیار بیشتری در مقایسه با یک کارمند برخوردار باشد و در اصل از همین منابع اختصاصی به یارانه است که باید مستمری افراد معلول ترمیم و به حد اقل تأمین نیازهای او نزدیک شود. امیدواریم در تخصیص بودجه سال جاری این ضرورت و شاخص لحاظ شود. نه آنکه به معلول بیکار و مستمری بگیر اندازه صاحبان خودروهای لوکس یارانه برسد تحت آدرس گمراه کننده عدالت
  • شهرت مرد نابینا با گیتار عجیبش

  • .این روزها برای مشهور شدن لزوماً نیازی به امکانات عجیب و غریب وجود ندارد. چه بسیار آدمهایی که به واسطه فیلمی که یک دوست یا رهگذر، با گوشی تلفن همراهش از کاری که انجام میداده اند گرفته و انتشار آن در فضای مجازی، به شهرتی رؤیایی دست یافته اند و زندگیشان زیر و رو شده است. البته که عکس این ماجرا هم بسیار محتمل است: انتشار فیلمی از زندگی خصوصی یک فرد مشهور و محبوب، ظرف چند ثانیه، او را از عرش به فرش رسانده است.

    از این دست اتفاقها -البته از نوع خوبش-، یکی هم برای یک نابینای لیبریایی ساکن آمریکا افتاده. نامش «weesay freeman» است. در آستانه دهه پنجم زندگیش است و از جمله سیاهپوستهایی است که در دوره کودکی، آفریقا را به قصد آمریکا ترک کرده اند. پیش از برگشتن ورق زندگیش، فریمن کسی نبود جز یک نابینای بیخانمان که در خیابانهای شلوغ با نوازندگی برای رهگذران و دریافت کمکهای آنها، صبح را به شب میرساند و شبها، کنج آرامی برای خواب در یکی از تونلهای مترو برمیگزید.

    تکنولوژی روز دنیا، ابزار خوبی برای پیشرفت است، به شرط داشتن خلاقیت. این همان برگ برنده ای بود که فریمن از آن بهره برد. این نابینای بیخانمان، از مهارت قابل توجهی در زمینه ساخت سازهای ابداعی برخوردار است. یکی از همین سازهای ابداعی هم بود که شهرت را برایش به ارمغان آورد. چند قوطی خالی رنگ و سه سیم مستعمل، ابزاری بود تا برای خودش سازی شبیه به گیتار ابداع کند و عابران را با صدای ساز من درآوردی و قدرت نوازندگیش انگشت به دهان کند.

    یکی از همان روزهای خیابانگردی بود که آن اتفاق خجسته برایش پیش آمد. مشغول نوازندگی بود که یکی از بینندگان هنرش، فیلمی از او گرفت و آن را از طریق شبکه ویدئویی «youtube»، در معرض تماشای جهانیان قرار داد. آمار بازدید کنندگان این ویدئو به قدری قابل توجه بود که به سرعت او را به شهرتی جهانی رساند. او همچنین، از سوی چند شرکت تولیدی معتبر مورد توجه قرار گرفت و از او خواسته شد با گیتار جادوییش برای محصولشان ترانه تبلیغاتی بسازد. از محبوبترینِ این ترانه های تبلیغاتی، آهنگی است با نام «O! Chips» که برای یک تولیدی سیبزمینیهای سرخ کرده در آمریکا ساخته و از قضا بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است.

    شهرت فریمن، فقط در صفحه ها و کلوبهای هواداران که در شبکه های اجتماعی برایش درست شده و گفتگوهایی که روزنامه ها و نشریات و شبکه های تلویزیونی مختلف با او انجام میدهند خلاصه نمیشود. هوادارانش، از آن دسته طرفداران با معرفتی هستند که اوضاع زندگیش هم برایشان حائز اهمیت است. کارزارهایی در صفحات طرفداران فریمن شکل گرفته که توانسته اند با جمعآوری کمکهای مالی داوطلبانه، او را از این بیخانمانی نجات دهند و برایش خانه و زندگی دست و پا کنند. شانس و خلاقیت، توأم شده اند تا این نابینای خیابانگرد را به اوج شهرت برسانند.

    جزئیات نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور  در مورد آخرین جزئیات اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان که همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه قرار است مسابقات برای اولین بار در بین حافظان نابینای کشورهای اسلامی انجام شود، تلاش داریم تا مسابقات آبرومند و سطح بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ کشور نمایندگان خود را برای حضور در این مسابقات معرفی کرده‌اند، افزود: از هر کشور یک نماینده در این مسابقات حضور خواهد داشت و قاعدتاً از ایران نیز یک نماینده حضور دارد، انتخاب و معرفی این افراد از طریق رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر صورت گرفته است و سازمان فرهنگ و ارتباطات با هماهنگی سازمان اوقاف این کار را انجام می‌دهد. البته خود سازمان بهزیستی نیز پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده است.
مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در این بین اسامی نمایندگانی از کشورهای عراق، مالزی، اندونزی، ترکیه، افغانستان و … به چشم می‌خورد.
سیدمحمدی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف برخی شروط را برای پذیرش شرکت‌کنندگان در این مسابقات در نظر گرفته و تلاش دارد تا آنها را با قوانین و آئین‌نامه‌های خودشان انطباق دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که شرکت‌کنندگان قبل از ورود به ایران از لحاظ اطلاعات قرآنی و محفوظات گزینش می‌شوند، گفت: بالاخره باید توانمندی حضور در مسابقات بین‌المللی را داشته و به عنوان حافظ کل قرآن صلاحیت حضور در این مسابقات را داشته باشند که در این زمینه باید ارزیابی‌هایی صورت بگیرد، به این صورت که آنها در کشور خودشان هستند، اما اطلاعات آنها در ایران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور همچنین در مورد نحوه تعیین نماینده ایران در این مسابقات نیز اظهار کرد: ما ابتدا به همه استان‌ها اعلام کردیم و آنها بعد از برگزاری مسابقات، نماینده‌های خود را معرفی کردند، در انتها نیز بین برگزیدگان مرحله استانی در تهران آزمونی برگزار شد و پس از پایان رقابت، نماینده ایران در این مسابقات معرفی شد.
سیدمحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که شرکت‌کننده شاخصی در بین شرکت کنندگان حضور دارد یا خیر؟ گفت: من به این دست اطلاعات ورود نداشته‌ام اما به احتمال بسیار زیاد وجود داشته باشد، در بین افرادی که تاکنون انتخاب شده‌اند، مطمئناً شرکت کننده‌های شاخصی نیز حضور خواهند داشت.
وی همچنین در مورد داوران این مسابقات و نیز آئین‌نامه آن نیز اذعان کرد: آئین‌نامه این مسابقات تا حدودی خاص است و تفاوت‌هایی با آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن دارد، این آئین‌نامه توسط خود شورای عالی مسابقات تصویب شده و به چند زبان به خط بریل تهیه شده است تا در اختیار متسابقان قرار بگیرد تا آمادگی لازم را برای حضور در مسابقات داشته باشند.
مشاور و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور افزود: داوران این دوره از مسابقات با داوران مسابقات بین‌المللی قرآن مشترک هستند، یکی از داوران این دوره از مسابقات نیز یکی از حافظان کل قرآن نابینا از کشور یمن است. بنابراین داوران مسابقات مشترک اما دستورالعمل داوری متفاوت است.
سیدمحمدی بیان کرد: مسابقات ما همزمان با مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی آغاز می‌شود اما دو روز قبل از اینکه مسابقات اوقاف پایان یابد، مسابقات نابینایان پایان خواهد یافت. مکان و زمان برگزاری مسابقات در روزهای برگزاری مسابقات بین‌المللی است ضمن اینکه سالن مسابقات نیز همان سالنی که مسابقات بین‌المللی در آن برگزار می‌شود، است.
وی عنوان کرد: البته سطح جوایز در حد توان سازمان بهزیستی است ضمن اینکه قابل قبول هم هست اما از سطح جوایز اوقاف پائین‌تر است.
مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در پایان اذعان کرد: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران اولین بار است که این مسابقات در سطح کشورهای اسلامی انجام می‌شود، این ابتکار متعلق به ایران است. امیدواریم به نام ایران تثبیت شود و باعث گسترش فرهنگ قرآنی در بین تمامی جوامع خصوصاً جامعه نابینایان کشورهای اسلامی باشد.
یادآوری می‌شود، نماینده ایران در این دوره از مسابقات عبدالغفور جوهرچی از استان خراسان رضوی شهر تایباد است.

افزایش مستمری و پوشش توانبخشی معلولان

محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی در خصوص طرح شش میلیون نفری نیازمندان، مطرح کرد: طرح 6 میلیون نفری داریم که یکی از این طرح‌ها توسط معاونت رفاه وزارت تعاون در حال پیگیری است که شامل حمایت‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: طرح شش میلیون نفر دوم توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد در حال پیگیری است که به موجب آن اعلام کرده‌ایم مستمری افراد تحت پوشش اندک بوده و طی مذاکره با سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی تقسیم بندی‌هایی صورت گرفته تا افرادی که فاقد توان انجام کار هستند مستمری بیشتری دریافت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: طبق این طرح افرادی که دچار ضایعات نخاعی هستند، حقوق پرستاری و نگهداری آنها افزایش می‌یابد از سوی دیگری که معلول بوده و به دلیل عدم برخورداری از تجهیزات توانبخشی فرصت ورود به جامعه و اشتغال را ندارند تحت حمایت دولت قرار خواهند گرفت و درسال 95 صد هزار معلولی که در کشور نیازمند تجهیزات توانبخشی هستند با اختصاص اعتبار 120 میلیارد تومانی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
http://www.iransepid.ir/News/8912.html

بررسی عادی لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس آینده

محمدحسین قربانی  درباره برگشت لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به مجلس به دلیل ایراد شورای نگهبان مبنی بر اینکه بررسی این لایحه جزو اصل 85 قرار نمی‌گیرد، گفت: این لایحه که در تکمیل و اصلاح قانون قبلی جامع حمایت  از حقوق معلولان بود بسیار جامع و کامل است؛ اگرچه تصور می شد که شورای نگهبان یک تا 2 مورد از بندهای این لایحه را مورد ایراد قرار دهد که متاسفانه این شورا اصل 85 بودن لایحه را مورد اشکال قرار داده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل ایراد شورای نگهبان و ارجاع لایحه به مجلس در مجلس نهم امکان بررسی لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت وجود ندارد، افزود: بر این اساس در مجلس آینده این موضوع در قالب لایحه جدید یا طرح عادی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ به طورحتم تاکید مجلس بر بررسی این لایحه مطابق اصل 85 بودن با هدف تکمیل قوانین حمایت از حقوق معلولان بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در صورت پافشاری بر اصل 85 بودن این لایحه بررسی آن در مسیر مجمع تشخیص قرار می‌گیرد که مجلس به دنبال آن نیست چون این اقدام زمان‌بر خواهد بود، بنابراین بررسی آن از مسیر عادی قابل قبول تر است؛ البته در بررسی این لایحه همه مراحل قانونی طی شده بود و اصل 85 آن به طور حتم درست بود، اما شورای نگهبان تاکید دارد که اصل 85 بودن این لایحه خلاف قانون است.

عضو کمیسیون مشترک بررسی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شرایط معلولان در حال حاضر ناهنجار بوده و نیازمند کمک و مساعدت است، تصریح کرد: با توجه به تحمل مشقت‌های بسیار از سوی معلولان انتظار می رفت با توجه به اینکه این موضوع لایحه دولت بود و دولت پیش بینی های لازم را به عمل آورده بود، شورای نگهبان همراهی های لازم را صورت می داد زیرا برای حمایت از حقوق معلولان هیچ راه دیگری وجود ندارد.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از عودت لایحه بازنگری قانون حمایت از حقوق معلولان به دلیل وجود ایرادات قانونی خبر داد و گفت: بخشی از این لایحه نیاز به تصویب مجلس نداشت و در نیمه شهریور ماه گذشته به صورت مصوبه دولت به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ و بخش دیگر در همان تاریخ برای مجلس ارسال شد که در اصل 85 قانون اساسی این لایحه‌ با اصلاحاتی به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد که مطلع شدیم شورای نگهبان، تصویب این لایحه در کمیسیون تخصصی مجلس را مصداق اصل 85 ندانسته و آن را به مجلس برگردانده است.

میلیونر شدن یک پسر نابینا

فیلم میلیونر زاغه‌نشین را به خاطر می‌آورید؟ داستان یک پسر هندی فقیر که در یک مسابقه شرکت می‌‌کند و به یک باره ثروتمند می‌شود. اما داستان این پسر هندی، داستان واقعی پسری فقیر است که با وجود محدودیتهایش توانسته در جوانی میلیونر شود. «سریکانت بولا» کارآفرین ۲۳ ساله هندی است که در این سن توانسته مدیرعامل یک شرکت تولیدی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار شود. این خود یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود؛ به خصوص اگر این فرد نابینا هم باشد! سریکانت با اینکه به طور مادرزاد نابیناست، خود را خوشبخت‌ترین مرد دنیا می‌داند؛ آن هم نه خاطر رسیدن به این موفقیت بلکه به خاطر داشتن خانواده‌ای که همیشه از او حمایت کرده‌اند.

وقتی سریکانت نابینا متولد شد، تعدادی از دوستان خانوادگی و اقوام به پدر و مادر او توصیه کدند که او را رها کنند. شاید با وجود فقر و بی‌سوادی آنها این ساده ترین راه ممکن برای آنها بود؛ اما با این حال آنها نه تنها فرزند خود را ترک نکردند که در محیطی پر از عشق او را بزرگ کردند. سریکانت درباره پدر و مادر خود معتقد است. «آنها ثروتمندترین آدمهای روی زمین هستند.» پدر و مادر سریکانت خیلی زود پاسخ این محبتشان را گرفتند. پسر آنها  الان صاحب یک شرکت است که از وسایل بازیافتی و دورریختنی کالاهای مصرفی تولید می‌کند. این شرکت چهار واحد تولیدی در سه ایالت در جنوبی هند دارد. کار سخت سریکانت و موفقیت بی‌سابقه او نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را جلب کرده و خیلی‌ها برای سرمایه‌گذاری جذب او شده اند. البته رسیدن به این جایگاه بر ای او آسان نبوده و از همان کودکی با چالش های زیادی در زندگی مواجه شده است. اولین مشکل او وقتی به وجود آمد که فهمید در مدرسه عادی نمی‌تواند درس بخواند و همسن‌وسالانش در مدرسه روستا، او را قبول نمی‌کنند. بعد از اینجا به مدرسه استثنایی می‌رود و در دبیرستان هم با کمک معلم مهربانی که درسها را به صورت فایل صوتی به او می‌رساند، درسش را ادامه می‌دهد؛ اما برای رفتن به دانشگاه دچار مشکل می‌شود و با وجود اینکه نمره قبولی را هم کسب می‌کند؛ به علت نابینا بودن از تحصیل در دانشگاه این کشور محروم شد. از اینجا به بعد تمام تلاشش را برای راه یافتن به دانشگاه ایالت ماساچوست آمریکا به کار می‌گیرد. او بعد از پایان تحصیلات به هند بازمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد که شرکتی احداث و در آن افرادی را استخدام کند که مثل خودش معلول هستند و برای زندگی جنگیده‌اند. سریکانت درباره کار خودش می‌گوید: «محبت این نیست که سکه‌ای را به یک گدا ببخشیم. محبت این است که به یک نفر راه زندگی کردن را نشان بدهیم و به آنها فرصت خوب زندگی کردن بدهیم. به آدمها محبت کنید و به آنها کمک کنید که با فقر خود مبارزه کنند. هیچ وقت این آدمها را تنها نگذارید. مطمئن باشید نتیجه این کار به خودتان برمی‌گردد.
هدف نهایی سریکانت این است که کارخانه پنجمی راه‌اندازی کند که تنها با انرژی خورشید کار می‌کند و در حال حاضر در حال پول جمع کردن برای رسیدن به آرزویش است.

برنده نوبل اسپانیا با ویلچر جایزه اش را گرفت

طی مراسمی که در مادرید برگزار شد، «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا جایزه «میگوئل دو سروانتس» 2015 را به «فرناندو دل پاسو» اعطا کرد. «دل پاسو» که از لحاظ جسمی وضعیت مناسبی نداشت، با ویلچر در این مراسم حضور پیدا کرد و تاکید داشت در هر حالتی حاضر بوده برای دریافت این جایزه به اسپانیا بیاید.به گفته پادشاه این کشور، «دل پاسو» ششمین مکزیکی است که موفق به دریافت این جایزه مهم ادبی می‌شود. «فیلیپ» در ادامه با اشاره به کتاب «سفری به دور کیشوت» (2004) این نویسنده گفت: این کتابی است که از یک حس کنجکاوی متولد شده و بعد به عشق و سپس به دغدغه تبدیل شده است.به گزارش حریت دیلی نیوز، امسال چهارصدمین سال درگذشت سروانتس، خالق اثر حماسی «دون کیشوت» است و این مراسم در دانشگاه مادرید با حضور پادشاه، ملکه و نخست‌وزیر اسپانیا برپا شد. «فرناندو دل پاسو» متولد اول آوریل سال 1935، از نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات مکزیک و آمریکای لاتین است و تاکنون کتاب‌های ارزشمندی را در حوزه ادبیات اسپانیایی‌زبان خلق کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به رمان‌هایی چون «اخبار امپراتوری»، «پالینوروی مکزیک»، «خوسه تریگو»، «کنفرانس زمستان»، «غزل عشق و روزمره»، «پالینورو بر روی پله‌ها» و مجموعه اشعار «از A تا Z»، «پالت ده‌رنگ» و «قلعه‌هایی روی هوا» اشاره کرد.جایزه‌ 125 هزار یورویی «سروانتس» که گاه با نوبل ادبیات مقایسه می‌شود،‌ سال 1975 توسط وزارت فرهنگ اسپانیا راه‌اندازی شد تا نویسندگان برجسته حوزه‌ ادبیات اسپانیولی‌زبان را مورد تقدیر قرار دهد. طی چهار دهه‌ گذشته نویسندگان مکزیکی دیگری چون «خورخه گیلن» و «النا پونیاتوسکا» موفق به کسب این جایزه شده اند.

اعلام شعار و نام کاروان پارالمپیک ایران

محمود خسرویوفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک از انتخاب شعار و نام کاروان ایران در بازیهای پارالمپیک ریو خبر داد و گفت: این کاروان با شعار «توکل، اراده و افتخار» و با نام «کاروان فرهنگی-ورزشی منا» در این بازیها حضور خواهد یافت. خسرویوفا در مورد دلایل انتخاب شعار توکل، اراده و افتخار، اظهار داشت: بیشک توکل یک ویژگی و فاکتور همیشگی در ورزشکاران ایرانی است که با تکیه بر آن، در میادین ورزشی ظاهر میشوند. در مورد اراده نیز باید بگویم تا زمانی که این ویژگی در یک ورزشکار نباشد و همتی صورت نگیرد، یقیناً نتیجه ای هم حاصل نخواهد شد. وی در ادامه افزود: زمانی که توکل و اراده در کنار هم قرار بگیرند و به معنای واقعی برای یک ورزشکار نهادینه شوند، نتیجه مورد نظر که همانا دستیابی به افتخار است، حاصل خواهد شد. بر همین اساس، «توکل، اراده و افتخار» را شعار کاروان ایران برای پارالمپیک کشور برزیل قرار دادیم. رئیس کمیته ملی پارالمپیک در ارتباط با آنچه موجب انتخاب نام «فرهنگی-ورزشی منا» برای کاروان اعزامی به پارالمپیک ریو شده است، بیان داشت: پانزدهمین دوره بازیهای پارالمپیک، شهریور ماه در ریو برگزار میشود. زمان برگزاری این بازیها با مراسم حج، عید قربان و عید غدیر مقارن شده است. ضمن اینکه به یاد داریم سال گذشته در چنین ایامی فاجعه منا رخ داد و طی آن تعداد زیادی از حجاج هموطنمان در کنار حجاج دیگر کشورها به شهادت رسیدند. به همین دلیل و برای گرامیداشت ایام حج و یاد شهدای حجاج، این نام را برای کاروان کشورمان انتخاب کردیم. محمود خسرویوفا ابراز امیدواری کرد: کاروان پارالمپیک ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو با شعار «توکل، اراده و افتخار» و با نام «کاروان فرهنگی-ورزشی منا» به نتایج و مدالهای ارزشمندی دست یابد.

اختصاص دو واحد زبان اشاره و خط بریل به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

مجید قدمی در دیدار با جمعی از اعضای هیأت مدیره کانون ناشنوایان ایران و انجمن خانواده ناشنوایان ایران که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد اظهارکرد: طبق شعار فدراسیون جهانی معلولیت، معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است و همه دستگاه ها و نهادها مسئولند موانع و مشکلات معلولان را رفع کنند.

وی افزود: در برنامه نویسی و تدوین برنامه های توسعه ای باید همه گروه ها اعم از سالمندان، کودکان و معلولان دیده شوند به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه باید مشخص شود چه تعداد ناشنوا داریم و از این تعداد، چند نفر مشغول به کار هستند.
قدمی با بیان اینکه اطلاعات و مشخصات تمام معلولان باید در یک سازمان جمع آوری شود که بهتر است در سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد، گفت: وزارت آموزش و پرورش برای همه دانش آموزان برنامه ویژه طراحی کرده است که توجه ویژه ای را به دانش آموزان معلول و به ویژه ناشنوا دارد.
وی با بیان اینکه 73 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی تحصیل می کنند، گفت: ما در کشورمان مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی داریم ولی اعتقاد داریم که دانش آموزی در این مدارس باید تحصیل کند که امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به طرح تلفیقی و فراگیر و حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی اظهار داشت: دانش آموزان با نیازهای ویژه که در طرح تلفیقی درس می خوانند موفق تر هستند ضمن اینکه ما آموزش تلفیقی را به شرط آموزش به معلمان اجرا می کنیم.
وی در خصوص شایعاتی درباره تعطیلی مدارس باغچه بان گفت: مدارس باغچه بان را تعطیل نکردیم و بنا به تعطیلی هم نیست اما بهتر است دانش آموزان ناشنوا و حتی نابینا در مدارس عادی مشغول به تحصیل باشند و این امر به دانش آموزان بستگی دارد که بخواهند در مدارس عادی تحصیل کنند.
قدمی افزود: وزارت بهداشت و درمان به کمک جمعی از خیرین، مخارج کاشت حلزون کودکان ناشنوا را می پردازد و ما در آموزش و پرورش نیز سعی در حمایت این دانش آموزان و خانواده های آنها داریم و برای کاشت حلزون کمی از مخارج را که حدود 2 تا 3 میلیون تومان است، پرداخت می کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: برای کاشت حلزون بهتر است از کودکان زیر 6 سال شروع کنیم و خانواده آنها نیز باید به وزارت بهداشت و درمان مراجعه کنند تا با نظر پزشکان متخصص، کاشت حلزون صورت گیرد و ما در مدارس به هیچ عنوان انجام این عمل را اجبار نمی کنیم.
وی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: این رقم حدود 34 میلیارد تومان بوده است که برای همین منظور با سازمان مدیریت و برنامه ریزی جلسه گذاشتیم و این سازمان 20 میلیارد تومان برای سرویس ایاب و ذهاب اختصاص داد.
قدمی از اختصاص 2 واحد زبان اشاره و خط بریل الفبای درسی و کلید زبان برای دانشجو معلمان دوره ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان خبر داد. وی تصریح کرد: حامی ناشنوایان هستم و هنوز خود را یک معلم می دانم که کارم را با ناشنوایان و تدریس ریاضی و عربی آغاز کردم.

اطلاع رسانی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته ویژه نوجوانان و بزرگ سالان در تهران
آموزش مکالمه زبان انگلیسی
آموزش دستور زبان انگلیسی
آموزش واژگان و اصطلاحات پر کاربرد در زبان انگلیسی
آموزش تلفظ با لهجه امریکایی
ویژه کم بینایان و نابینایان عزیز
توسط مدرس سرکار خانم عظیمی فارغ التحصیل کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی
با تسهیلات ویژه

شماره تماس : 09128458961

به اطلاع نابینایان و کمبینایان عزیز میرساند: مؤسسه فرهنگی-هنری توانپویان الغدیر، اقدام به برگزاری کلاسهای آموزش رایانه در تمام سطوح با تدریس خانم ادیب و آقای یگانه، آموزش گویاسازی و استفاده از گوشیهای لمسی با سیستم عامل اندروید با تدریس آقای یگانه، آموزش زبان انگلیسی با تدریس خانم عظیمی و آموزش سه تار با تدریس آقای وشتاسبی نموده است. جهت اطلاعات بیشتر در مورد کلاسهای فوق و سایر کلاسهای مؤسسه و ثبت نام، با شماره های 77212666-77212777 تماس حاصل فرمایید.

فراخوان دوره ی دوم طرح حمایت مالی از مقالات علمی پژوهشی نابینایان و کم بینایان

از طرف مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین به اطلاع میرساند، هر یک از مقالات تدوین‌شده توسط پژوهشگران نابینا و کم‌بینا که از تاریخ 1 فروردین 1394 تا 29 اسفند 1395در نشریات دارای اعتبار علمی- پژوهشی ملی و بین‌المللی، به چاپ رسانده شده باشد، مشمول دریافت کمک‌هزینه مالی، به مبلغ یک میلیون ریال برای هر مقاله، خواهد گردید.

فرهیختگان محترم برای برخورداری از مزایای این طرح می‌توانند مدارک زیر را تا تاریخ 29 اسفند 1395 به نشانی hemayatemaghalat@gmail.com ارسال فرمایند.

بدیهی است، مقالات ارسال‌شده، تنها در صورت کامل بودن مدارک، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  1. نسخه pdf مقاله که از مجله علمی – پژوهشی منتشرکننده آن اخذ شده‌باشد. بر این اساس نسخ word مقالات و نیز نسخ pdf مقالات که فاقد مشخصات مجله باشد، مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
  2. تصویر مدرک اثبات‌کننده برخورداری مجله از اعتبار علمی- پژوهشی( این مدرک در مورد مجلاتی مورد نیاز است که عبارت” علمی- پژوهشی” در عنوان آن قید نشده‌باشد مانند مجلات بین‌المللی)
  3. تصویر کارت ملی نویسنده نابینا یا کم‌بینای مقاله
  4. تصویر کارت معلولیت نویسنده نابینا یا کم‌بینای مقاله
  5. فایل word حاوی اطلاعات فردی و سوابق تحصیلی نویسنده نابینا یا کم‌بینای مقاله شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، رشته تحصیلی، وضعیت تحصیلی( دانشجو یا دانش‌آموخته)، دیگر آثار علمی( در صورت تمایل)، محل تحصیل، شماره ثابت، شماره همراه و نشانی پستی.

 

واحد علمی پژوهشی مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین

تلفن: 07138318819
زمان پاسخگویی: شنبه تا دوشنبه از ساعت 9 تا 12

اطلاعیه ضوابط شرکت در همایش سراسری زیارت مشهد مقدس 24 الی 27 اردیبهشت 95: همایش سراسری با موضوع زیارت به منظور ایجاد هماهنگی بابت تسهیل و زمینه سازی سفر ارزانقیمت ویژه نابینایان و کمبینایان برگزار میشود. از کلیه تشکلهای دارای مجوز رسمی که در این زمینه فعالیت میکنند دعوت میشود در طرح زیارت از مبدأ تا مبدأ شرکت نمایند. هزینه های اقامت، پذیرایی و ایاب و ذهاب از بدو حضور در محل اسکان همایش تا خروج از آن به عهده میزبان خواهد بود. – اعلام آمادگی جهت حضور نمایندگان تشکلها باید کتباً صورت گیرد و به همراه داشتن معرفینامه از تشکل مربوطه و نیز ادارات کل بهزیستی استانها یا ادارات شهرستانهای مربوطه الزامی است. – مهلت اعلام آمادگی تا 18 اردیبهشت – تلفن: 05138443773 و 09153153796 در ساعات اداری پاسخگ

وی سؤالات و جزئیات همایش و اعلام آمادگی جهت شرکت کنندگان محترم خواهد بود.

۱۳ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 20 خبر در شمارگان سوم»

سلااااام و درود بر امیر جان هواشناس محله مرسی داداش بابت این پست با حال تمام اخبارش عالی بود و خوندنی و به روز و عالی مرسی بابت این پست و خسته نباشی بابت این پست واقعاً که عند پست بود و لنگه نداشت و آخرش بود و با حااااال بود بازم مِقسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام
از مصاحبه خانم دکتر قیامی خیلی لذت بردم و دوست دارم با ایشون بیشتر آشنا بشم چقدر افکار من و ایشون مشابه هست اکو توریسم یکی از بهترین انواع گردشگری هست
چقدر خوشحالم که اخبار رو برامون به اشتراک میذارین تا بتونیم فرصتهای بهتری برای زندگی نابینایان ایجاد کنیم سربلند باشید

سلام آقای سرمدی.
مثل همیشه عالی بود.
از قضا من هم دنبال نوشتن یک رزومه برای برادرم بودم.
می‌گم سوال هم می‌تونیم بپرسیم؟
حالا من می‌پرسم اگر بدانید و جوابم را بدید ممنون می‌شم.
این که گفته شده نام فایل رزومه نباید رزومه باشد پس چه نامی باید گذاشت؟
دیگر نامه پوششی چیست؟
و این که اگر خبری مثلا خبری جدید در مورد درمان بیماری rp و از این قبیل اخبار به گوشمان رسید
آیا می‌توانیم این را به شما اطلاع دهیم که در اینجا قرار دهید؟
و در پایان باز هم بابت زحمات فراوان شما تشکر می‌کنم.
موفق باشید

سلام امیرجان.
جداً که خسته نباشی.
من همیشه این مطلب رو کامل و دقیییق میخونم.
یه اشتباهِ کوچیک توی این شماره به گوشم خورد.
توی اون بخشِ مربوط به معرفیِ آقای کریمِ عباسی، اونجایی که در موردٍ منوهای دستگاههای دیجیتال گفتن نوشته شده از یک فردِ نابینا کمک میگیرم که احتمالا اشتباه نوشته شده و درستش احتمالا از یک فردِ بینا کمک میگیرم هست.
خیلی ازت ممنونم بابَتِ زحمتِ زیادی که برای این طرحِ بسیار مفید میکشی.
برات از تهِ قلبم موفقیت آرزو میکنم.
دمِت گرم.

سلام
به رسم ادب، از هم محلی های خوبم محمد ملکی، احمد عبد الله پور، محمدرضا قنبری، مادر بزرگمهر، مریم شیبانی، مرد اردیبهشت، مسعود، فرشاد امیدوار و ابراهیم گلمحمدی ممنون و سپاسگزارم.
مادر بزرگمهر. قطعاً همینطوره. برگزاری تور های گردشگری در ایران برای اقشار مختلف معلولین از اون دسته مواردیه که اصلا تا به حال بهش توجهی نشده.
راستی. من همچنان حواسم به اون پیغام خصوصی شما هست.
یه وقت فکر نکنید خدایی نکرده بی توجهی کردم.
بی زحمت شماره تلفن و اندکی از مشخصات ایشون رو برای من میل کنید تا ببینم در چه زمانی میشه اون مصاحبه رو عملیاتی کرد.
اتفاقا الان که داریم به روز معلم هم نزدیک میشیم، شاید فرصت مناسبی باشه.
آدرس میل من
amirsarmadi68@gmail.com
روزتون هم پیشاپیش مبارک.
خانوم شیبانی. در خصوص نوشتن رزومه در نت سرچ کنید اطلاعات تکمیلی بسیار زیاده.
در خصوص اون بیماری هم بله. هر خبری که شما پیدا کنید که به هر نحوی به معلولین یا نابینایان مرتبط باشه، برای من بفرستین تا در شمارگان بعدی این مجموعه ازش استفاده بشه.
مسعود دادا دمت گرم بابت دقت نظری که داری.
همگی پیروز و موفق باشید.

سلام رفیق!: گذاشتم هیجانات چند روز اخیر محل بخوابه و با آسودگی خیال بیام به پستت و دقیق بخونمش.
مثل همیشه عالی و با دست پر اومدی و کیف کردم از خوندن پستت.
هر وقت از تورهای طبیعتگردی صحبت میشه ناخودآگاه یاد دو نفر میافتم: اول استاد فقید محمدعلی اینانلو که خداوند روحشونو شاد کنه و دوم خانم فخر السادات غنی که خداوند به ایشون هم تن سالم بده. واقعا عجب خاطرات خوشی با این دو بزرگوار داشتیم!… .
به هر حال خسته نباشی فکر کنم با کامنتم پستتو از صفحه اول محل بدرقه کنم!.

دیدگاهتان را بنویسید