خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

به یاد مهران دوستی

سلام
وقتی خبر ناگهانی درگذشت گوینده خوب رادیو، مهران دوستی را از دوستم شنیدم یک آن شکه شدم.
شنیده بودم که او دوباره بستری شده ولی فکر رفتن او را نمی کردم.
ولی متأسفانه او ما را با هر آنچه که خاطره از او به یاد داریم تنها گذاشت و رفت.
من فقط از او خیابان نقره ای شب، هزار پنجره، نشانی، عصر پرتغالی، کافه رادیو، رادیو من، و ایران در گذر زمان را به یاد دارم.
اما شنیدن آنونس های راهپیمایی ۲۲ بهمن از رادیو و کلی آنونس دیگر که همه نشان دهنده آن است که او چقدر او در گویندگی خود تبحر دارد!
این روزها که یاداور حماسه فتح خرمشهر است اما در کنار جای خالی شهدای این فتح بزرگ انگار جای یکصدا خالیست که رسماً اعلام کند: خرم شهر آزاد شد.
این حرفهای من بود.
ولی در ادامه مطلبی از خبرگزاری ایسنا در این مورد را بخوانید.

*****

سرویس: فرهنگی و هنری – تلویزیون

«صدای دوستانه مهران دوستی خاموش شد»؛ خبری سنگین و جانسوز که یک سال پیش در چنین روزی به دشواری به باور نشست.

امروز دوم خرداد ماه، اولین سالروز درگذشت مهران دوستی است؛ گوینده‌ای که با صدای مخملی‌اش با شنوندگان رادیو اینگونه سخن می‌گفت، «سلام، من مهران دوستی، با همه آن‌هایی که اخم می‌کنند و نمی‌خندند قهرم! … نه، نه شوخی کردم، ما با هیچکس قهر نیستیم، ولی اخم‌هایتان را باز کنید.»

برنامه‌های مرحوم دوستی تا آخرین روزهای فوتش پر بود از چنین جملاتی.

مهران دوستی در حالی که سی‌وسومین سال حضور در رادیو را می‌گذراند و در این مدت توانسته بود با اجرای برنامه‌هایی چون «نشانی»، «عصر پرتقالی»، «رادیو من» و کافه رادیو» شنوندگان بسیاری را جذب این رسانه کند، صبح شنبه (دوم خرداد ماه ۹۴) در سن ۵۹ سالگی به طور ناگهانی درگذشت.

دوستی در بسیاری از برنامه‌های ارزشی، دینی و فرهنگی اجرا داشت و یکی از اصلی‌ترین گویندگان رادیو بود. مهران دوستی با آن صدای مخملی و اثرگذارش برای پیام انقلاب حرکت کرد و صدای ماندگارش همیشه در تاریخمان ثبت شد.

یکی از ویژگی‌های مهران دوستی این بود که هیچ‌وقت کتاب از دستش نمی‌افتاد و از صدای ویژه‌اش درست استفاده می‌کرد و شاید به جرأت بتوان گفت، رادیو جوان با صدای مهران دوستی رنگ و بویی متفاوت می‌گرفت.

دوستی در چند سال اخیر به عنوان گوینده‌ برتر رادیو و نماینده‌ ایران در ABU (اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا – اقیانوسیه) انتخاب شده بود.

خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا همزمان با اولین سالگرد درگذشت مهران دوستی، به گفت‌وگویی با فرهنگ جولایی از تهیه‌کنندگان پیشکسوت رادیو که دوستی دیرینه‌ای هم با این هنرمند داشته است، پرداخت.

این تهیه‌کننده باسابقه درباره‌ی درگذشت زنده‌یاد مهران دوستی پس از یک سال گفت: دلم برای مهران دوستی تنگ شده است. ما سال‌ها با هم سفر رفتیم، برنامه‌های «رادیوکیش» را به راه انداختیم. برنامه زنده «عصر جمعه با رادیو» را شروع کردیم، «راه شب» را داشتیم و همه اینها برای من خاطره است.

او که پدیده بود اما…

جولایی درباره‌ی نبود مهران دوستی در رادیو پس از یک سال مطرح کرد: اگر ۱۰ سال پیش بود کمبود او بیشتر حس می‌شد. مهران دوستی با این‌که پدیده بود و توانمند بود، اما چون مخاطب رادیو ریزش داشته است شاید کمبود از دست رفتن این هنرمند کمتر حس شود.

وی گفت: در حال حاضر دیگر کسی رادیو گوش نمی‌کند اینقدر رادیو از لحاظ شنونده ریزش داشته است که حتی با وجود پدیده‌ای همچون مهران دوستی نبودش احساس نمی‌شود.

جولایی با بیان این‌که مهران دوستی در نوع خود پدیده بود، اظهار کرد: او گرداننده خوبی بود صدای ویژه‌ای داشت و برای هر برنامه‌ای مناسب بود و از لحاظ صدا و اجرای برنامه‌های زنده و تولیدی در نوع خود یک پدیده بود.

او در پاسخ به این پرسش که رادیو تا چه میزان تلاش می‌کند سرمایه‌های خود را در زمانی که در قید حیات هستند حفظ کند، بیان کرد: رادیو تلاشی نمی‌کند، تا زمانی
که آدم‌هایش هستند و به درد می‌خورند به آنها توجه می‌کند، اما وقتی احساس می‌کند که کارایی ندارد آن را فراموش می‌کند.

وی با اشاره به همکاری‌هایش با مهران دوستی که به سال ۱۳۶۳ بر می‌گردد، گفت: مهران دوستی که از رشت آمد، گوینده جوان و توانمندی بود. برنامه زنده «عصر جمعه با رادیو» را شروع کردیم همچنین برنامه «راه شب» را با یکدیگر کار می‌کردیم و برنامه‌های ویژه زیادی را با یکدیگر کار کردیم.

دوستی هیچ گاه کم نمی‌آورد

جولایی برنامه «رادیو جبهه» را نیز از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که سال‌ها پیش با مهران دوستی کار کرده‌ است و گفت: مهران دوستی همه‌جا موفق بود و هیچ گاه کم نمی‌آورد. او بعدها صاحب نظر شد و در کارش موفق بود.

این تهیه‌کننده با سابقه با بیان این‌که رادیو باید تا زمانی که هنرمندان در قید حیات هستند به آنها توجه داشته باشد، اظهار کرد: امیدوارم رییس جدید صدا‌وسیما بداند که پایه و اساس صدا‌وسیما، رادیوست و بیشتر هنرمندان مطرح کارشان را از رادیو شروع کردند. در نتیجه نسبت به رادیو توجه بیشتری داشته باشند.

جولایی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود علت ضعف برخی گویندگان فعلی رادیو و بی‌توجهی به این امر مهم را اینگونه عنوان کرد: رادیو در حال حاضر دیگر حساسیت‌های سال‌های پیش را ندارد؛ از طرفی انگیزه‌ها تحت این شرایط ضعیف می‌شود مساله‌ دیگری که در این سال‌ها به بدتر شدن اوضاع رادیو کمک کرده کمبود بودجه بوده است، شما از گوینده‌ای
که زیر یک میلیون تومان حقوق بگیرد، توقع چه نوع کاری دارید. گویندگان باید تامین شوند و دغدغه معاش نداشته باشند تا بتوانند به بهترین نحو کارشان را به سرانجام
برسانند.

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «به یاد مهران دوستی»

سلام: ممنون از پست زیبایتان.
تعجب میکردم وقتی میشنیدم که این شخص با وجود سن بالایشان ولی چقدر با انرژی هستند و همچنین با وجود اختلاف سنی با نسل امروز چقدر زیبا ارتباط برقرار میکردند.
به نظر من ایشان علاوه بر صدای خوب و تکنیک بالا، جامعه شناس و روانشناس خوبی بودند و قلب و ذهن افراد را نیز به راحتی به دست می آوردند.
امیدوارم روحشان شاد و قرین رحمت باشد.
ایشان در کار خودشان بی بدیل بودند و هستند و خواهند بود.

سلام به مهدی زیاییفر. ممنون از پست و یادآوری به جات.
درست! همین یک سال پیش بود که با همکاری حسین آگاهی و شهروز پست درگذشت مهران دوستی عزیز رو تنظیم کردیم و یادم که چه پست تلخی بود واقعا!…
به هر حال خدا روح ایشون و همه اموات رو انشالا شاد کنه.
یکشنبه شب در برنامه اینجا شب نیست یادمان مهران دوستی عزیز به نوعی برگزار شد که دوست بسیار خوبم و مجری این برنامه یعنی امیرحسین بابازاده با احسان علیخانی گفت و گوی شنیدنی در باره واپسین شب زندگی مهران دوستی انجام داد که اگه بتونی پیداش کنی و اینجا بذاریش قطعا خالی از لطف نخواهد بود.
به هر حال بازهم سپاس.

سلام آقای ضیایی فر.
یکسال پیش که این خبر را شنیدم واقعا شوکه شدم و خیلی حالم گرفته شد.
واقعا صدای بسیار خوبی داشت و برنامه های بسیار زیبایی اجرا می کرد و با هر نوع مخاطبی نیز ارتباط خوبی برقرار می کرد.
روحش شاد و یادش گرامی.
از پست خوبتان هم ممنونم.
پیروز باشید.

سلام
مهران دوستی یا همون عمو مهران مهربون خیلی بهم مهربونی کرد
پیجش تو اینستا رو خیلی دیر پیدا کردم
ولی یادم نمیره تنها هنرمندی بود که جواب دایرکتام رو میداد و حتی به درد و دلام هم جواب میداد و مثل یک پدر مهربون راهنماییم میکرد
روحش شاد

مهدی جان سلام. ممنون از پست خوب شما.
خدا رحمت کنه مهران دوستی دوست داشتنی رو.
من در به در دنبال برنامه های هزار افسان مهران دوستی میگردم که دانلود کنم ولی پیدا نمیکنم خیلی زیبا اون داستانهای افسانه ای رو میخوند.
هیچ وقت فکر نمیکردم که نتونم پیداشون کنم.
همیشه میشنیدم و ضبطشون نمیکردم.
ممنون از پست شما. موفق باشین.

سلاام سلام و درود بر آقا مهدی مرسی بابت این پستت و مرسی که بازم یاد این مجری توانا را کردی و ما را به یادش انداختی وای چه قد جای صدایش خالیه یعنی دلم خیلی واسه اون صدای مخملینش که عصر پرتغالی را اجرا میکرد یا رادیو من تنگولیده وای یاد عمو مهران دوستی واقعاً گرامی باد میگما میشه منم یاد یک هنرمند عزیز دیگه بکنم اونم کسی نیست جز عمو خسرو که اونم واقعاً جاش خیلی خالیه مخصوصاً با اون بازی قدرتمندش و صدای دل نشینش یاد تمامی هنرمندان عزیزمان که دیگر در میان ما نیستند گرامی باد فرق نمیکند مجرییی توانایی مث عمو مهرداد دوستی باشه یا بازیگر یا نقاش یا خواننده یا آهنگ ساز یا غیره به هر حال یادشان گرامی باد بازم مرسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود. من هم از صدای مهران عزیز خاطره ها دارم ولی واقعیت تلخ دنیا رو نیز پذیرفتم که همه رفتنی هستیم پس از این موضوع ناراحتی ندارم.
مهران جاش خوبه, و من هم خوشحالم که جاش خوبه و به یادش هم هستم.
یادش تا ابد گرامی باد.
مرسی از پست.

سلام. همین الان خبری خوندم که بسیار جالب و البته اتفاق خوبیم هست.
به نقل از میزان، با تصویب اعضای شورای شور تهران قرار شد خیابان اسفراین در منطقه ۶ تهران به نام زنده یاد مهران دوستی نامگذاری بشه.
در ادامه این خبر اومده که مراسم تعویز نام خیابان اسفراین به نام مهران دوستی قرار با حضور اهالی فرهنگ هنر و رسانه، مسئولین شورای شهر و خانواده زنده یاد مهران دوستی برگزار بشه.
در پایان متن این خبر هم بخشی از رزومه کاری شادروان مهران دوستی ذکر شده که احتمالا همه شما عزیزان در جریانش هستید.

عرض سلام و ادب و احترام به تمام دوستان.
بنده در تلگرام کانالی رو ایجاد کردم که داستانهای صوتی هزار افسان رو با صدای زنده یاد مهران دوستی اونجا قرار میدم.
این داستانهای افسانه ای در آرشیو ایران صدا با فرمت mp4 هست و فایل صوتی که گذاشته شده علاوه بر صدای برنامه صدای آگهیها و مجری پخش و چیزهای دیگه هم داخلش بوده که بنده هم ادیت کردم و هم فرمتش را به mp3 تغییر دادم که دوستان میتوانند از این کانال تلگرامی این داستانهای زیبا را دانلود کنند

https://telegram.me/mehrandousti

دیدگاهتان را بنویسید