خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

قانون آیین دادرسی کیفری پست دوم

سلااام سلام و سلام درود بر همه ی هم محله ای های گل گلاب خوبید آیا چه خبرا اوضاع بر وفق مراده چه میکنید با امتحانات خوش میگذره خب کم کم بهار هم داره جاش رو به تابستون داغ میده راستی من جا داره فرا رسیدن ماه مهمانی خدا ماه رمضان رو هم به همه تبریک بگم و امیدوارم که طاعات و عباداتتان مورد قبول درگاه احدیت قرار بگیرد
خب دوستان همون طور که میدانید من چند وقت پیش پستی زدم در خصوص مواد قانون آیین دادرسی کیفری حال در این پست به سراغ بقیه ی این مواد میرویم قرار است در این پست از ماده ی 64 تا ماده ی 115 تقدیم شما گرامیان شود خب میرویم سراغ مواد

فصل سوم – وظایف و اختیارات دادستان

ماده ۶۴-

جهات قانونی شروع به تعقیب به شرح زیر است:
الف – شکایت شاکی یا مدعی خصوصی
ب – اعلام و اخبار ضابطان دادگستری، مقامات رسمی یا اشخاص موثق و مطمئن
پ – وقوع جرم مشهود، در برابر دادستان یا بازپرس
ت – اظهار و اقرار متهم
ث- اطلاع دادستان از وقوع جرم به طرق قانونی دیگر

ماده ۶۵-

هرگاه کسی اعلام کند که خود ناظر وقوع جرمی بوده و جرم مذکور از جرایم غیر قابل گذشت باشد، در صورتی که قرائن و اماراتی مبتنی بر نادرستی اظهارات وی وجود نداشته باشد، این اظهار برای شروع به تعقیب کافی است، هر چند قرائن و امارات دیگری برای تعقیب موجود نباشد؛ اما اگر اعلام کننده شاهد قضیه نبوده، به صرف اعلام نمیتوان شروع به تعقیب کرد، مگر آنکه دلیلی بر صحت ادعا وجود داشته باشد. یا جرم از جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی باشد.

ماده ۶۶-

سازمان های مردم نهادی که اساسنامه آنها در زمینه حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، میتوانند نسبت به جرائم ارتکابی در زمینه های فوق اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.

تبصره ۱- در صورتی که جرم واقع شده دارای بزه دیده خاص باشد، کسب رضایت وی جهت اقدام مطابق این ماده ضروری است. چنانچه بزه دیده طفل، مجنون و یا در جرائم مالی سفیه باشد، رضایت ولی، قیم یا سرپرست قانونی او أخذ می شود. اگر ولی، قیم یا سرپرست قانونی، خود مرتکب جرم شده باشد، سازمان های مذکور با أخذ رضایت قیم اتفاقی یا تأیید دادستان، اقدامات لازم را انجام می دهند.

تبصره ۲- ضابطان دادگستری و مقامات قضایی مکلفند بزه دیدگان جرایم موضوع این ماده را از کمک سازمان‌های مردم نهاد مربوطه، آگاه کنند.

تبصره ۳- اسامی سازمانهای مردم نهاد که میتوانند در اجرای این ماده اقدام کنند، در سه ماهه ابتدای هر سال توسط وزیر دادگستری با همکاری وزیر کشور تهیه میشود و به تصویب رئیس قوه قضاییه میرسد.

تبصره ۴- اجرای این ماده با رعایت اصل یکصد و شصت و پنجم (۱۶۵) قانون اساسی است و در جرائم منافی عفت سازمانهای مردم نهاد موضوع این ماده میتوانند با رعایت ماده (۱۰۲) این قانون و تبصره های آن تنها اعلام جرم نموده و دلایل خود را به مراجع قضائی ارائه دهند و حق شرکت در جلسات را ندارند.

ماده ۶۷-

گزارشها و نامه هایی که هویت گزارش دهندگان و نویسندگان آنها مشخص نیست، نمیتواند مبنای شروع به تعقیب قرار گیرد، مگر آنکه دلالت بر وقوع امر مهمی کند که موجب اخلال در نظم و امنیت عمومی است یا همراه با قرائنی باشد که به نظر دادستان برای شروع به تعقیب کفایت میکند.

ماده ۶۸-

شاکی یا مدعی خصوصی میتواند شخصاً یا توسط وکیل شکایت کند. در شکوائیه موارد زیر باید قید شود:
الف – نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و در صورت امکان نشانی پیام نگار (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کد پستی شاکی
ب – موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
پ – ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی
ت – ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
ث – مشخصات و نشانی مشتکی عنه یا مظنون در صورت امکان

تبصره- قوه‌ قضاییه مکلف است اوراق متحدالشکل مشتمل بر موارد فوق را تهیه کند و در اختیار مراجعان قرار دهد تا در تنظیم شکوائیه مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از اوراق مزبور مانع استماع شکایت نیست.

ماده ۶۹-

دادستان مکلف است شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول کند. شکایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضاء یا اثر انگشت شاکی می‌رسد. هرگاه شاکی سواد نداشته باشد، مراتب در صورت مجلس قید و انطباق شکایت با مندرجات صورت مجلس تصدیق میشود.

ماده ۷۰-

در مواردی که تعقیب کیفری، منوط به شکایت شاکی است و بزه دیده، محجور میباشد و ولی یا قیم نداشته یا به آنان دسترسی ندارد و نصب قیم نیز موجب فوت وقت یا توجه ضرر به محجور شود، تا حضور و مداخله ولی یا قیم یا نصب قیم و همچنین در صورتی که ولی یا قیم خود مرتکب جرم شده یا مداخله در آن داشته باشد، دادستان شخصی را به عنوان قیم موقت تعیین و یا خود امر کیفری را تعقیب میکند و اقدامات ضروری را برای حفظ و جمع آوری ادله جرم و جلوگیری از فرار متهم به عمل میآورد. این حکم در مواردی که بزه دیده، ولی و یا قیم او به عللی از قبیل بیهوشی قادر به شکایت نباشد نیز جاری است.

تبصره – درخصوص شخص سفیه فقط در دعاوی کیفری که جنبه مالی دارد رعایت ترتیب مذکور در این ماده الزامی است و در غیر موارد مالی، سفیه می‌تواند شخصاً طرح شکایت نماید.

ماده ۷۱-

در مواردی که تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی است، اگر بزه دیده طفل یا مجنون باشد و ولی قهری یا سرپرست قانونی او با وجود مصلحت موّلی علیه اقدام به شکایت نکند، دادستان موضوع را تعقیب میکند. همچنین در مورد بزه دیدگانی که به عللی از قبیل معلولیت جسمی یا ذهنی یا کهولت سن، ناتوان از اقامه دعوی هستند، دادستان موضوع را با جلب موافقت آنان تعقیب میکند. در این صورت، در خصوص افراد محجور، موقوف شدن تعقیب یا اجرای حکم نیز منوط به موافقت دادستان است.

ماده ۷۲-

هرگاه مقامات و اشخاص رسمی از وقوع یکی از جرایم غیر قابل گذشت در حوزه کاری خود مطلع شوند، مکلفند موضوع را فوری به دادستان اطلاع دهند.

ماده ۷۳-

دادستان در اموری که به بازپرس ارجاع می‌شود، حق نظارت و ارائه تعلیمات لازم را دارد.

ماده ۷۴-

دادستان میتواند در تحقیقات مقدماتی حضور یابد و بر نحوه انجام آن نظارت کند؛ اما نمیتواند جریان تحقیقات را متوقف سازد.

ماده ۷۵-

نظارت بر تحقیقات بر عهده دادستانی است که تحقیقات در حوزه او به عمل می‏آید، هر چند راجع به امری باشد که خارج از آن حوزه اتفاق افتاده است.

ماده ۷۶-

دادستان پیش از آنکه تحقیق در جرمی را از بازپرس بخواهد یا جریان تحقیقات را به طور کلی به بازپرس واگذار کند، میتواند اجرای برخی تحقیقات و اقدامات لازم را از بازپرس تقاضا کند. در این صورت، بازپرس مکلف است فقط تحقیق یا اقدام مورد تقاضای دادستان را انجام دهد و نتیجه را نزد وی ارسال کند.

ماده ۷۷-

درصورت مشهود بودن جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب) ، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون، تا پیش از حضور و مداخله بازپرس، دادستان برای حفظ آثار و علائم، جمع آوری ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم اقدامات لازم را به عمل میآورد.

ماده ۷۸-

در مورد جرایم مشهود که رسیدگی به آنها از صلاحیت دادگاه محل خارج است، دادستان مکلف است تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از امحای آثار جرم و فرار و مخفی شدن متهم انجام دهد و هر تحقیقی را که برای کشف جرم لازم بداند، به عمل آورد و نتیجه اقدامات خود را فوری به مرجع قضایی صالح ارسال کند.

ماده ۷۹-

در جرایم قابل گذشت، شاکی میتواند تا قبل از صدور کیفرخواست درخواست ترک تعقیب کند. در این صورت، دادستان قرار ترک تعقیب صادر می‌کند. شاکی میتواند تعقیب مجدد متهم را فقط برای یک بار تا یک سال از تاریخ صدور قرار ترک تعقیب درخواست کند.

ماده ۸۰ –

در جرایم تعزیری درجه هفت و هشت، چنانچه شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد، درصورت فقدان سابقه محکومیت مؤثر کیفری، مقام قضایی میتواند پس از تفهیم اتهام با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق متهم و اوضاع و احوالی که موجب وقوع جرم شده است و در صورت ضرورت با أخذ التزام کتبی از متهم برای رعایت مقررات قانونی، فقط یک بار از تعقیب متهم خودداری نماید و قرار بایگانی پرونده را صادر کند. این قرار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض است.

تبصره – مرجع تجدیدنظر قرار موضوع این ماده و سایر قرارهای قابل اعتراض مربوط به تحقیقات مقدماتی جرائمی که به طور مستقیم در دادگاه رسیدگی میشوند، دادگاه تجدیدنظر است.

ماده ۸۱ –

در جرایم تعزیری درجه شش، هفت و هشت که مجازات آنها قابل تعلیق است، چنانچه شاکی وجود نداشته، گذشت کرده یا خسارت وارده جبران گردیده باشد و یا با موافقت بزه دیده، ترتیب پرداخت آن در مدت مشخصی داده شود و متهم نیز فاقد سابقه محکومیت مؤثر کیفری باشد، دادستان میتواند پس از أخذ موافقت متهم و درصورت ضرورت با أخذ تأمین متناسب، تعقیب وی را از شش ماه تا دو سال معلق کند. در این صورت، دادستان متهم را حسب مورد، مکلف به اجرای برخی از دستورهای زیر می‌کند:
الف – ارائه خدمات به بزه دیده در جهت رفع یا کاهش آثار زیان‌بار مادی یا معنوی ناشی از جرم با رضایت بزه دیده
ب- ترک اعتیاد از طریق مراجعه به پزشک، درمانگاه، بیمارستان و یا به هر طریق دیگر، حداکثر ظرف شش ماه
پ – خودداری از اشتغال به کار یا حرفه معین، حداکثر به مدت یک سال
ت – خودداری از رفت و آمد به محل یا مکان معین، حداکثر به مدت یک سال
ث – معرفی خود در زمان‌های معین به شخص یا مقامی به تعیین دادستان، حداکثر به مدت یک سال
ج – انجام دادن کار در ایام یا ساعات معین در مؤسسات عمومی یا عام المنفعه با تعیین دادستان، حداکثر به مدت یک‌ سال
چ – شرکت در کلاس‌ها یا جلسات آموزشی، فرهنگی و حرفه ای در ایام و ساعات معین حداکثر، به مدت یک‌ سال
ح – عدم اقدام به رانندگی با وسایل نقلیه موتوری و تحویل دادن گواهینامه، حداکثر به مدت یک سال
خ – عدم حمل سلاح دارای مجوز یا استفاده از آن، حداکثر به مدت یک سال
د – عدم ارتباط و ملاقات با شرکاء جرم و بزه دیده به تعیین دادستان، برای مدت معین
ذ – ممنوعیت خروج از کشور و تحویل دادن گذرنامه با اعلام مراتب به مراجع مربوط، حداکثر به مدت شش ماه

تبصره ۱- درصورتی‌که متهم در مدت تعلیق به اتهام ارتکاب یکی از جرایم مستوجب حد، قصاص یا تعزیر درجه هفت و بالاتر مورد تعقیب قرار گیرد و تعقیب وی منتهی به صدور کیفرخواست گردد و یا دستورهای مقام قضایی را اجراء نکند، قرار تعلیق، لغو و با رعایت مقررات مربوط به تعدد، تعقیب به عمل می‌آید و مدتی که تعقیب معلق بوده است، جزء مدت مرور زمان محسوب نمیشود. چنانچه متهم از اتهام دوم تبرئه گردد، دادگاه قرار تعلیق را ابقاء میکند. مرجع صادرکننده قرار مکلف است به مفاد این تبصره در قرار صادره تصریح کند.

تبصره ۲- قرار تعلیق تعقیب، ظرف ده روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در دادگاه صالح است.

تبصره ۳- هرگاه در مدت قرار تعلیق تعقیب معلوم شود که متهم دارای سابقه محکومیت کیفری مؤثر است، قرار مزبور بلافاصله به وسیله مرجع صادر کننده لغو و تعقیب از سر گرفته میشود. مدتی که تعقیب معلق بوده است، جزء مدت مرور زمان محسوب نمیشود.

تبصره ۴- بازپرس میتواند در صورت وجود شرایط قانونی، اعمال مقررات این ماده را از دادستان درخواست کند.

تبصره ۵- در مواردی که پرونده به طور مستقیم در دادگاه مطرح می‌شود، دادگاه میتواند مقررات این ماده را اعمال کند.

تبصره ۶- قرار تعلیق تعقیب در دفتر مخصوصی در واحد سجل کیفری ثبت میشود و در صورتی که متهم در مدت مقرر، ترتیبات مندرج در قرار را رعایت ننماید، تعلیق لغو میگردد.

ماده ۸۲-

در جرایم تعزیری درجه شش، هفت و هشت که مجازات آنها قابل تعلیق است، مقام قضایی میتواند به درخواست متهم و موافقت بزه دیده یا مدعی خصوصی و با أخذ تأمین متناسب، حداکثر دو ماه مهلت به متهم بدهد تا برای تحصیل گذشت شاکی یا جبران خسارت ناشی از جرم اقدام کند. همچنین مقام قضایی می‌تواند برای حصول سازش بین طرفین، موضوع را با توافق آنان به شورای حل اختلاف یا شخص یا مؤسسه ای برای میانجیگری ارجاع دهد. مدت میانجیگری بیش از سه ماه نیست. مهلت‌های مذکور در این ماده در صورت اقتضاء فقط برای یک بار و به میزان مذکور قابل تمدید است. اگر شاکی گذشت کند و موضوع از جرایم قابل گذشت باشد، تعقیب موقوف میشود. در سایر موارد، اگر شاکی گذشت کند یا خسارت او جبران شود و یا راجع به پرداخت آن توافق حاصل شود و متهم فاقد سابقه محکومیت مؤثر کیفری باشد، مقام قضایی میتواند پس از أخذ موافقت متهم، تعقیب وی را از شش ماه تا دو سال معلق کند. در این صورت، مقام قضایی متهم را با رعایت تبصره‌های ماده (۸۱) این قانون حسب مورد، مکلف به اجرای برخی دستورهای موضوع ماده مذکور میکند. همچنین در صورت عدم اجرای تعهدات مورد توافق از سوی متهم بدون عذر موجه، بنا به درخواست شاکی یا مدعی خصوصی، قرار تعلیق تعقیب را لغو و تعقیب را ادامه میدهد.

تبصره – بازپرس میتواند تعلیق تعقیب یا ارجاع به میانجیگری را از دادستان تقاضا نماید.

ماده ۸۳-

نتیجه میانجیگری به صورت مشروح و با ذکر ادله آن طی صورت مجلسی که به امضای میانجیگر و طرفین میرسد، برای بررسی و تأیید و اقدامات بعدی حسب مورد نزد مقام قضایی مربوط ارسال میشود. درصورت حصول توافق، ذکر تعهدات طرفین و چگونگی انجام آنها در صورت مجلس الزامی است.

ماده ۸۴-

چگونگی انجام دادن کار در مؤسسات عام المنفعه موضوع بند (ج) ماده (۸۱) این قانون و ترتیب میانجیگری و شخص یا اشخاصی که برای میانجیگری انتخاب میشوند، موضوع ماده (۸۲) این قانون به موجب آیین نامه ای است که ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری تهیه می‌شود و پس از تأیید رئیس قوه قضاییه به تصویب هیأت وزیران میرسد.

ماده ۸۵-

در مواردی که دیه باید از بیت المال پرداخت شود، پس از اتخاذ تصمیم قانونی راجع به سایر جهات، پرونده به دستور دادستان برای صدور حکم مقتضی به دادگاه ارسال میشود.

تبصره ۱- حکم این ماده در مواردی که پرونده با قرار موقوفی تعقیب یا با هر تصمیم دیگری در دادسرا مختومه میشود اما باید نسبت به پرداخت دیه تعیین تکلیف شود نیز جاری است.

تبصره ۲- در مواردی که مسؤولیت پرداخت دیه متوجه عاقله است، در صورت وجود دلیل کافی و با رعایت مقررات مربوط به احضار، به وی اخطار می شود برای دفاع از خود حضور یابد. پس از حضور، موضوع برای وی تبیین و اظهارات او أخذ میشود. هیچ یک از الزامات و محدودیت های مربوط به متهم در مورد عاقله قابل اعمال نیست. عدم حضور عاقله مانع از رسیدگی نیست.

ماده ۸۶-

در غیر جرایم موضوع ماده (۳۰۲) این قانون، چنانچه متهم و شاکی حاضر باشند یا متهم حاضر و شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد و تحقیقات مقدماتی هم کامل باشد، دادستان میتواند رأساً یا به درخواست بازپرس، با اعزام متهم به دادگاه و در صورت حضور شاکی به همراه او، دعوای کیفری را بلافاصله بدون صدور کیفرخواست به صورت شفاهی مطرح کند. در این مورد، دادگاه بدون تأخیر تشکیل جلسه میدهد و به متهم تفهیم میکند که حق دارد برای تعیین وکیل و تدارک دفاع مهلت بخواهد که در صورت درخواست متهم، حداقل سه روز به او مهلت داده میشود. تفهیم این موضوع و پاسخ متهم باید در صورت مجلس دادگاه قید شود. هرگاه متهم از این حق استفاده نکند، دادگاه در همان جلسه، رسیدگی و رأی صادر میکند و اگر ضمن رسیدگی انجام تحقیقاتی را لازم بداند، آنها را انجام و یا دستور تکمیل تحقیقات را به دادستان یا ضابطان دادگستری میدهد. أخذ تأمین متناسب از متهم با دادگاه است. شاکی در صورت مطالبه ضرر و زیان می‌تواند حداکثر ظرف پنج روز دادخواست خود را تقدیم کند و دادگاه میتواند فارغ از امر کیفری به دعوای ضرر و زیان رسیدگی و رأی مقتضی صادر نماید.

ماده ۸۷-

هرگاه مأموران پست بر مبنای قرائن و امارات، احتمال قوی دهند که بسته پستی حاوی مواد مخدر، سمی، میکروبی خطرناک و یا مواد منفجره، اسلحه گرم، اقلام امنیتی مطابق فهرست اعلامی از سوی مراجع ذیصلاح به پست و یا سایر آلات و ادوات جرم است، محموله پستی با تنظیم صورت مجلس توقیف میشود و موضوع فوری به اطلاع دادستان میرسد. دادستان پس از أخذ نظر مراجع ذیصلاح و بررسی، در صورت منتفی بودن احتمال، بلافاصله دستور استرداد یا ارسال بسته پستی را صادر میکند.

ماده ۸۸-

در اموری که از طرف دادستان به معاون دادستان یا دادیار ارجاع میشود، آنان در امور محوله تمام وظایف و اختیارات دادستان را دارند و تحت تعلیمات و نظارت او انجام وظیفه میکنند. در غیاب دادستان و معاون او، دادیاری که سابقه قضایی بیشتری دارد و در صورت تساوی، دادیاری که سن بیشتری دارد، جانشین دادستان میشود.

فصل چهارم – وظایف و اختیارات بازپرس

مبحث اول – اختیارات بازپرس و حدود آن

ماده ۸۹-

شروع به تحقیقات مقدماتی از سوی بازپرس منوط به ارجاع دادستان است. چنانچه بازپرس، ناظر وقوع جرم باشد تحقیقات را شروع میکند، مراتب را فوری به اطلاع دادستان میرساند و در صورت ارجاع دادستان، تحقیقات را ادامه میدهد.

ماده ۹۰-

تحقیقات مقدماتی، مجموعه اقدامات قانونی است که از سوی بازپرس یا دیگر مقامات قضایی، برای حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم انجام میشود.

ماده ۹۱-

تحقیقات مقدماتی به صورت محرمانه صورت می‌گیرد مگر در مواردی که قانون به نحو دیگری مقرر نماید. کلیه اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی حضور دارند موظف به حفظ این اسرار هستند و در صورت تخلف، به مجازات جرم افشای اسرار شغلی و حرفه ای محکوم میشوند.

ماده ۹۲-

تحقیقات مقدماتی تمام جرایم بر عهده بازپرس است. در غیر جرایم مستوجب مجازات های مقرر در ماده (۳۰۲) این قانون، در صورت کمبود بازپرس، دادستان نیز دارای تمام وظایف و اختیاراتی است که برای بازپرس تعیین شده است. در این حالت، چنانچه دادستان انجام تحقیقات مقدماتی را به دادیار ارجاع دهد، قرارهای نهائی دادیار و همچنین قرار تأمین منتهی به بازداشت متهم، باید در همان روز صدور به نظر دادستان برسد و دادستان نیز مکلف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت در این‌باره اظهارنظر کند.

تبصره – در صورت عدم حضور بازپرس یا معذور بودن وی از انجام وظیفه و عدم دسترسی به بازپرس دیگر در آن دادسرا در جرایم موضوع ماده (۳۰۲) این قانون، دادرس دادگاه به تقاضای دادستان و تعیین رییس حوزه قضایی، وظیفه بازپرس را فقط تا زمان باقی بودن وضعیت مذکور انجام میدهد.

ماده ۹۳-

بازپرس باید در کمال بی طرفی و در حدود اختیارات قانونی، تحقیقات را انجام دهد و در کشف اوضاع و احوالی که به نفع یا ضرر متهم است فرق نگذارد.

ماده ۹۴-

تحقیقات مقدماتی باید به سرعت و به نحو مستمر انجام شود و ایام تعطیل مانع انجام آن نیست.

ماده ۹۵-

بازپرس مکلف است برای جلوگیری از امحای آثار و علائم جرم، اقدامات فوری را به عمل آورد و در تحصیل و جمع ‏آوری ادله وقوع جرم تأخیر نکند.

ماده ۹۶-

انتشار تصویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه‌ها و مراجع انتظامی و قضایی ممنوع است مگر در مورد اشخاص زیر که تنها به درخواست بازپرس و موافقت دادستان شهرستان، انتشار تصویر و یا سایر مشخصات مربوط به هویت آنان مجاز است:
الف- متهمان به ارتکاب جرایم عمدی موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون که متواری بوده و دلایل کافی برای توجه اتهام به آنان وجود داشته باشد و از طریق دیگری امکان دستیابی به آنان موجود نباشد، به منظور شناسایی آنان و یا تکمیل ادله، تصویر اصلی و یا تصویر به دست آمده از طریق چهره نگاری آنان منتشر میشود.
ب- متهمان دستگیر شده که به ارتکاب چند فقره جرم نسبت به اشخاص متعدد و نامعلومی نزد بازپرس اقرار کرده اند و تصویر آنان برای آگاهی بزه دیدگان و طرح شکایت و یا اقامه دعوای خصوصی توسط آنان، منتشر میشود.

ماده ۹۷-

بازپرس به منظور حمایت از بزه دیده، شاهد، مطلع، اعلام کننده جرم یا خانواده آنان و همچنین خانواده متهم در برابر تهدیدات، در صورت ضرورت، انجام برخی از اقدامات احتیاطی را به ضابطان دادگستری دستور میدهد. ضابطان دادگستری مکلف به انجام دستورها و ارائه گزارش به بازپرس هستند.

ماده ۹۸-

بازپرس باید شخصاً تحقیقات و اقدامات لازم را به منظور جمع‏ آوری ادله وقوع جرم به عمل آورد، ولی می‌تواند در غیر جرایم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون، تفتیش، تحقیق از شهود و مطلعان، جمع آوری اطلاعات و ادله وقوع جرم و یا هر اقدام قانونی دیگری را که برای کشف جرم لازم بداند، پس از دادن تعلیمات لازم به ضابطان دادگستری ارجاع دهد که در این صورت، ضمن نظارت، چنانچه تکمیل آنها را لازم بداند، تصمیم مقتضی اتخاذ میکند.

تبصره – در بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون نیز بازپرس میتواند با همکاری ضابطان دادگستری تحقیقات لازم را انجام دهد.

ماده ۹۹-

هرگاه بازپرس ضمن تحقیق، جرم دیگری را کشف کند که با جرم اول مرتبط نباشد و بدون شکایت شاکی نیز قابل تعقیب باشد، اقدامات لازم را طبق قانون برای حفظ آثار و علائم وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم به عمل میآورد و همزمان مراتب را به دادستان اطلاع میدهد و در صورت ارجاع دادستان، تحقیقات را ادامه میدهد.

تبصره – چنانچه جرم کشف شده از جرایمی باشد که با شکایت شاکی قابل تعقیب است، مراتب در صورت امکان، توسط دادستان به نحو مقتضی به اطلاع بزه دیده میرسد.

ماده ۱۰۰-

شاکی میتواند در هنگام تحقیقات، شهود خود را معرفی و ادله اش را اظهار کند و در تحقیقات حضور یابد، صورت مجلس تحقیقات مقدماتی یا سایر اوراق پرونده را که با ضرورت کشف حقیقت منافات ندارد، مطالعه کند و یا به هزینه خود از آنها تصویر یا رونوشت بگیرد.

تبصره ۱- در صورت درخواست شاکی، چنانچه بازپرس مطالعه یا دسترسی به تمام یا برخی از اوراق پرونده را منافی با ضرورت کشف حقیقت بداند، با ذکر دلیل، قرار رد درخواست را صادر میکند. این قرار، حضوری به شاکی ابلاغ میشود و ظرف سه روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است. دادگاه مکلف است در وقت فوق العاده به اعتراض رسیدگی و اتخاذ تصمیم کند. تصمیم دادگاه قطعی است.

تبصره ۲- ارائه اسناد و مدارک طبقه بندی شده و اسناد حاوی مطالب مربوط به تحقیقات جرایم منافی عفت و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی به شاکی ممنوع است.

تبصره ۳- شاکی باید از انتشار مطالب و مدارکی که انتشار آنها به موجب شرع یا قانون ممنوع است امتناع کند، مگر در مقام احقاق حق خود در مراجع صالح

ماده ۱۰۱-

بازپرس مکلف است در مواردی که دسترسی به اطلاعات فردی بزه دیده، از قبیل نام و نام خانوادگی، نشانی و شماره تلفن، احتمال خطر و تهدید جدی علیه تمامیت جسمانی و حیثیت بزه دیده را به همراه داشته باشد، تدابیر مقتضی را برای جلوگیری از دسترسی به این اطلاعات اتخاذ کند. این امر در مرحله رسیدگی در دادگاه نیز به تشخیص رئیس دادگاه و با رعایت مصالح بزه دیده اعمال میشود.

ماده ۱۰۲-

انجام هرگونه تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص مجاز نیست، مگر در مواردی که جرم در مرئی و منظر عام واقع شده و یا دارای شاکی یا به عنف یا سازمان یافته باشد که در این صورت، تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال مشهود توسط مقام قضائی انجام میشود.

تبصره ۱- در جرائم منافی عفت هرگاه شاکی وجود نداشته باشد و متهم بدواً قصد اقرار داشته باشد، قاضی وی را توصیه به پوشاندن جرم و عدم اقرار میکند.

تبصره ۲- قاضی مکلف است عواقب شهادت فاقد شرایط قانونی را به شاهدان تذکر دهد.

تبصره ۳- در جرایم مذکور در این ماده، اگر بزه دیده محجور باشد، ولی یا سرپرست قانونی او حق طرح شکایت دارد. در مورد بزه دیده بالغی که سن او زیر هجده سال است، ولی یا سرپرست قانونی او نیز حق طرح شکایت دارد.

ماده ۱۰۳-

هرگاه در برابر مقام قضایی به هنگام انجام وظیفه مقاومتی شود، او می‌تواند از قوای انتظامی و در صورت ضرورت از نیروهای نظامی استفاده کند. این قوا مکلف به انجام دستور مقام قضایی هستند. در صورت عدم اجرای دستور، مستنکف به مجازات مقرر قانونی محکوم میشود.

ماده ۱۰۴-

بازپرس نمیتواند به عذر آنکه متهم معین نیست، مخفی شده و یا دسترسی به او مشکل است، تحقیقات خود را متوقف کند. در جرایم تعزیری درجه چهار، پنج، شش، هفت و هشت، هرگاه با انجام تحقیقات لازم، مرتکب جرم معلوم نشود و دو سال تمام از وقوع جرم بگذرد، با موافقت دادستان، قرار توقف تحقیقات صادر و پرونده به طور موقت بایگانی و مراتب در مواردی که پرونده شاکی دارد، به شاکی ابلاغ میشود. شاکی میتواند ظرف مهلت اعتراض به قرارها، به این قرار اعتراض کند. هرگاه شاکی، هویت مرتکب را به دادستان اعلام کند یا مرتکب به نحو دیگری شناخته شود، به دستور دادستان موضوع مجدداً تعقیب می‌شود. در مواردی که پرونده مطابق قانون به طور مستقیم در دادگاه مطرح شود، دادگاه رأساً، مطابق مقررات این ماده اقدام میکند.

ماده ۱۰۵-

بازپرس در جریان تحقیقات، تقاضای قانونی دادستان را اجراء و مراتب را در صورت مجلس قید میکند و هرگاه در هنگام اجراء با اشکال مواجه شود، به نحوی که انجام تقاضا مقدور نباشد مراتب را به دادستان اعلام مینماید.

ماده ۱۰۶-

بازپرس مکلف است پیش از أخذ مرخصی، عزیمت به مأموریت، انتقال و مانند آن، نسبت به پرونده‏هایی که متهمان آنها بازداشت می‏باشند، اقدام قانونی لازم را انجام دهد و در صورتی که امکان آزادی زندانی به هر علت فراهم نشود، مراتب را به طور کتبی به دادستان اعلام کند.

تبصره -‌ تخلف از این ماده و مواد (۹۵)، (۱۰۲)، (۱۰۴) و تبصره (۱) ماده (۱۰۲) این قانون موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.

ماده ۱۰۷-

شاکی میتواند تأمین ضرر و زیان خود را از بازپرس بخواهد. هرگاه این تقاضا مبتنی بر ادله قابل قبول باشد، بازپرس قرار تأمین خواسته صادر میکند.

تبصره – چنانچه با صدور قرار تأمین خواسته، اموال متهم توقیف شود، بازپرس مکلف است هنگام صدور قرار تأمین کیفری این موضوع را مدنظر قرار دهد.

ماده ۱۰۸-

در صورتی که خواسته شاکی، عین معین نبوده یا عین معین بوده، اما توقیف آن ممکن نباشد، بازپرس معادل مبلغ ضرر و زیان شاکی از سایر اموال و داراییهای متهم توقیف میکند.

ماده ۱۰۹-

قرار تأمین خواسته به محض ابلاغ، اجراء می‌شود. در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نیست و تأخیر در اجراء موجب تضییع خواسته میشود، ابتداء قرار تأمین، اجراء و سپس ابلاغ میشود. این موارد، فوراً به اطلاع دادستان می‏ رسد. قرار تأمین خواسته مطابق مقررات اجرای احکام مدنی در اجرای احکام کیفری دادسرای مربوط اجراء میشود.

ماده ۱۱۰-

رفع ابهام و اجمال از قرار تأمین خواسته به عهده بازپرس است و رفع اشکالات ناشی از اجرای آن توسط دادستان یا قاضی اجرای احکام به عمل میآید.

ماده ۱۱۱-

دادگاه حقوقی به اعتراض اشخاص ثالث نسبت به توقیف اموال ناشی از اجرای قرار تأمین خواسته، مطابق مقررات اجرای احکام مدنی رسیدگی میکند.

ماده ۱۱۲-

در مواردی که مطالبه خواسته به تقدیم دادخواست نیاز دارد، چنانچه شاکی تا قبل از ختم دادرسی، دادخواست ضرر و زیان خود را به دادگاه کیفری تقدیم نکند، به درخواست متهم، از قرار تأمین خواسته رفع اثر میشود.

ماده ۱۱۳-

در صورتی که به جهتی از جهات قانونی، تعقیب متهم موقوف یا قرار منع تعقیب صادر و یا پرونده به هر کیفیت مختومه شود، پس از قطعیت رأی و اجرای آن، از قرار تأمین خواسته رفع اثر میشود.

ماده ۱۱۴-

جلوگیری از فعالیت تمام یا بخشی از امور خدماتی یا تولیدی از قبیل امور تجارتی، کشاورزی، فعالیت کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکتهای تجارتی و تعاونی‌ها و مانند آن ممنوع است مگر در مواردی که حسب قرائن معقول و ادله مثبته، ادامه این فعالیت متضمن ارتکاب اعمال مجرمانه ای باشد که مضر به سلامت، مخل امنیت جامعه و یا نظم عمومی باشد که در این صورت، بازپرس مکلف است با اطلاع دادستان، حسب مورد از آن بخش از فعالیت مذکور جلوگیری و ادله یادشده را در تصمیم خود قید کند. این تصمیم ظرف پنج روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه کیفری است.

ماده ۱۱۵-

نوشتن بین سطور، قلم خوردگی و تراشیدن کلمات در اوراق بازجویی و تحقیقات، ممنوع است. اگر یک یا چند کلمه اضافه گردد باید بر روی آن خط نازکی کشیده و این موضوع قید شود و بازپرس و شخصی که تحقیق از او به عمل میآید، آن را امضاء کنند. همچنین اگر یک یا چند کلمه از قلم افتاده و در حاشیه نوشته شود، اشخاص یادشده باید زیر آن را امضاء کنند. هرگاه این ترتیب رعایت نشود، کلمات و خطوط مزبور فاقد اعتبار است. رعایت مقررات این ماده در تمام مراحل دادرسی از سوی مقامات قضایی و ضابطان دادگستری الزامی است. در صورت قلم خوردگی جزئی موضوع باید در ذیل برگه توضیح داده شده و به امضاء اشخاص فوق برسد.

در پایان جا دارد از عمو حسین گرامی و نازنین و بی ادعا که در هدینگ دار کردن این پست به من کمک کردند یک تشکر جانانه و ویژه داشته باشم
خب دوستان فعلاً تا ماده 115 نگاشته شد تا انشالله بقیه ی مواد در پست بعدی نوشته شود از حسن توجهتان ممنونم در ضمن چون فصل امتحانات است اگر دور به کامنتهای شما دوستان جواب میدهم ببخشید امیدوارم که این پست هم بتونه بهتان کمک هر چند اندکی بکند با سپاس از شما در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

۳۱ دیدگاه دربارهٔ «قانون آیین دادرسی کیفری پست دوم»

سلاااام سلاام بر داش محمد خواهش میکنم کاری نکردم فقط بازم بگم که کار پر زحمتش یعنی همون هدینگ دار کردنش رو عمو حسین بر عهده داشتند جا داره از ایشون هم یه تشکر جانانه بکنیم از تو هم تشکر میکنم که مث همیشه پیگیری بازم مرسی از حضورت در این جا در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلاااام سلااام و درووود دروود بر آبجی فرزانه پس بگو چرااا نیومدی جشن بگو میخوایی سوپرایزم کنی حالا نمیشه همینجا بگی هدیهم چیه میگما یه پستی بزن در خصوص خاطرات فرزانه در مورد مواد قانون آیین دادرسی کیفری بازم مرسی بابت حضور سبزت در این جا در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلااااااااام سلاااام و درووود بر داش شهروز خوبی آیا خواهش میکنم این وظیفهی بیش نیست و منم تنها کاری که واسه محله از دستم بر میاد همین است که انجامش میدم فقط اگه خدا یاری کرد بعد از امتحانم این جازم رو هم یا تبدیلش میکنم به nvda یا ارتقایش میدم تا بهتر در خدمت دوستان باشم به هر حال ممنونم از حضورت در این جا راستی احتمالاً پس از پایان یافتن این قانون در صددم که قانون مدنی را هم منتشر کنم تا ببینم خدا چه میخواهد و چه خواهد شد میگما خوبه منم بگم مواظب خودتون و خوبیاتون باشید نه خوبه دیگه مرسی که اومدی این جا در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلاام و درود بر عمو حسین عزیز که من در این چند روز حسابی مزاحم ایشان شدم و بسیییار وقتشان را گرفتم آره عمو وقتی که زدم برای بازبینی و ورایشش کردم نمیگفت که هدینگ بندی شده اما وقتی که توی محله منتشر شد بهم گفت که هدینگ بندی شده به هر حال مرسی عمو که منُ در انتشار این پست در خصوص هدینگ بندیش کمک کردی و این کار یعنی انتشار این قانون وظیفه است و این یک کار کوچکیست که از دست من بر میآید بابت تبریک تولدم هم دوباره ممنونم در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود
درود بر جناب وکیل محله ، احسنت بر شما و مرحبا به خاطر این پست ارزشمندتان .راستی هدینگ هم شد این مطلب و مواد و واقعا خوش درخشیدید .دستتان درد نکند .
راستی امروز بعد از وصول قبض ۲۵۶ هزار تومانی مربوط به هست ماه قبل ؟ ناراضی بودم و به دنبال پرونده ام رفتم تا اینکه آخر وقت اداری یافتمش و دستور تصویر برداری گرفتم ولی موکول شد برای فردا .فردا می روم و علی رغم اینکه دوستان می گویند بیا بریم پول وکیل را گوسفند بگیریم بخوریم اما من امروز به دلیل اینکه قاضی گفت من پرونده را نخواندم ولی با تعویض کنتور فقط موضوع ممانعت است که جرم شما است ! برایم خیلی تعجب بود و فقط بیان کردم در مقابل تشخیص اینان به موارد مصرف کمتر از ۱۶۰ متر مکعب در ساعت گاز ملاک فقط چرخش کنتور است و کنتور من چرخش داشت اما اینان ندیدند .باید بگذارم تا روزهای آینده چه خواهد شد ؟احمد جان لازم نیست به موارد بالا در خصوص نوشته حقوقی من پاسخ بدهید اما فقط این را بگو که من اگر بخواهم شکایت کنم این قبض را بپردازم یا نه ؟ باز هم سپاسگزارم باید بروم و ببینم و بخوانم مطالب ارزشمندتان را که خیلی نیاز دارم به این موارد .بای .

سلام و درود بر عمو قنبر ممنونم از نقطه نظرتان انشالله که مشکلاتتان حل شود ببین عمو اگر خیلی طول میکشد مثلاً چندین ماه اگر بپردازید شاید بهتر باشد چون که از نظر آنان قبلاً هم نپرداختید شاید به محض نپرداختن آن کنتور شما را قطع کنند اما اگر تا زمان آخرین مهلت پرداخت هنوز مهلت زیادی باقیست میتونید نپردازید البته به شرط این که پرونده ی شما تا آخرین مهلت به نتیجه برسد عمو نمیدانم که آیا میتوانید در این مورد تأمین خواسته یا دستور موقت بگیرید مبنی بر این که تا زمان رسیدگی اداره ی گاز حق قطع کنتور شما را به دلیل فوریت امر در دستور موقت نداشته باشد یا به دلیل تضیع حقوق شما در مورد تأمین خواسته به صورت موقت نتواند این کار را بکند عمو اگر وکیلی دارید از او بپرسید که آیا در این مورد خاص میشود تأمین خواسته یا دستور موقت تقاضا کرد ما دو چیز در رسیدگی داریم یکی تأمین خواسته است که باید خواسته ی شما مبنی بر اسنادی چون چک سفته برات یا سند رسمی بوده یا خواسته ی شما در معرض تضییع یا تفریط باشد عمو دستور موقت را هم داریم که اگر فوریت امر اقتضا داشته باشد شما میتونید دستور موقت بگیرید اما حتی الامکان بخاطر درد سرهایی که دستور موقت دارد اگر بتوانید به دلیل این که فعلاً وضعیت شما از باب جرم انتسابی شما روشن نیست دستور موقت بگیرید مبنی بر این که اگر تا تعیین تکلیف این پرونده مشخص شود اگر گازتان قطع شود دچار تضییع و تنگدستی میشوید خوب است عمو این را اگر وکیل گرفته اید ازش بپرسید که آیا میتوانید تأمین خواسته بگیرید یا خیر ولی اگر نشود و مثلاً یک ماه به پرداخت قبض شما باقی مانده و تا یک ماه آینده هم تکلیف پرونده روشن میشود نپردازید اما اگر این گونه نباشد و مثلاً تکلیف شما شش هفت ماه دیگر معلوم میشود و تأمین خواسته و دستور موقت هم نمیتوانید بگیرید قبضتان را میپردازید بعد میایید اگر پرونده در دادگاه عمومی جزایی مطرح است یا حتی در مرجع اداری مطرح هست دادخواست ضرر و زیان میدهید مبنی بر این قبضی که پرداخته اید اگر پروندهتان در مرجع قضایی جزاییی مطرح است میتونید در همان دادگاه هم دادخواستتان را بدهید اما اگر مرجع رسیدگی کننده یک مرجع اداریست میروید در یک دادگاه حقوقی عمومی طرح دعوا کرده رسیدش را برای قاضی مرجع اداری میآورید و اگر مرجع رسیدگی حل اختلاف هم باشد همان کار دوم را انجام میدهید عمو ببخشید که دانش اندک من نتونست به طور درست به پرسش شما جواب دهد خب این پرونده ی شما از اون پرونده هاست که هر کسی پیگیر آن نمیشود و شاید خیلی اندک هم باشد عمو به حرف کسانی هم که میگویند پول وکیل را بده گوسفند بخوریم گوش ندهید بلکه پول بدهید و از خود اعاده ی حیثیت کنید البته در این راه هم حواستان باشد اون وکیل هم از این وکیلایی نباشد که فقط بلدند پول الکی گرفته و کاری انجام ندهند عمو من شرمنده ام که نتونستم بهتر از این جواب سؤالتان را بدهم راستش خودم هم برای اولین بار است که به چنین مسئله ای برخورد میکنم بازم بعد از امتحانات اگر مشکلاتتان حل نشد با من در ارتباط باشید تا اگر دانش ناقص من یاری کرد بتوانم =پاسخگوی شما باشم زحمت هدینگ بندی آن هم بر دوش عمو حسین بوده با تشکر از شما و امید حل مشکلتان در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام بر جناب عبد الله پور گرامی و بزرگوار.
ممنون بابت پست و زحمتی که کشیدید.
بله، مطالب پست هدینگ بندی نبود، و من از طریق کامنتای پست قبلی متوجه شدم که میخوایید پستتون هدینگ بندی بشه. این شد که هدینگ بندیش کردم. حالا که اومدم و دیدم که دوستان راضیند خرسندم.
انشا الله خودتون هم در آیندۀ نه چندان دور قادر به همین کار خواهید بود.
از لطفتون سپاسگزارم.
به هر حال جمعآوری همین مواد قانون هم خودش کم کاری نیست، و واقعا جای تشکر داره.
برای شما و سایر دوستان هم آرزوی موفقیت روز افزون مینمایم.
در پناه حق. موفق و سربلند باشید.

سلام و درود بر نازنین خانم ممنونم از شما بخاطر این کار البته من و عمو حسین این را هدینگ دار کرده بودیم اما نمیدانم چرا وقتی توی قسمت متن در بخش بیداریم میخواستم بزنم واسه انتشار کلاً هدینگ های مطلب پرید به هر حال بازم مرسی که این را هدینگ دار کردید و خواهش میکنم انتشار متن این قوانین کاری جز وظیفه ی من نیست و تا آن جا که در توانم باشد این کار را میکنم در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود
احمد جان تولدت مبارک باشد .هزاران هزاران خوبی و زیبائی تقدیم تو باد .سرفراز و جاودانه باشید .مطالبتان را خواندم و گنجینه معلومات حقوقی ام زیاد شد .ببینم می توانم با این اطلاعات زندان را تجربه کنم به دلیل ممانعت از ورود کارکنان ! وای خدای من البته برخی از اطلاعات برایم کمی سنگین بود و من به آنها نیاز ندارم .اما خیلی مفید است برایمان و به کارت ادامه بده و از برادرم عمو حسین عزیز و نازنین و بی ادعا هم بخاطر همکاری صمیمانه سپاسگزارم و خواندن را برایمان سهل و آسان نمودند .

سلام و درود بر نازنین خانم ممنونم از شما بخاطر این کار البته من و عمو حسین این را هدینگ دار کرده بودیم اما نمیدانم چرا وقتی توی قسمت متن در بخش بیداریم میخواستم بزنم واسه انتشار کلاً هدینگ های مطلب پرید به هر حال بازم مرسی که این را هدینگ دار کردید و خواهش میکنم انتشار متن این قوانین کاری جز وظیفه ی من نیست و تا آن جا که در توانم باشد این کار را میکنم در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام مجدد بر عمو قنبر ممنونم از نقطه نظر شما و امیدوارم که مشکلتان باعث نشود شما روانه ی زندان شوید عمو من خودم هم هم زمان با انتشار این پستا دارم این قانون را میخوانم و هنوز اشراف کامل به آن ندارم به هر حال اگر اشتباهی در جوابهایم نسبت به سؤالات شما وجود داشت به بزرگواری خودتان ببخشید اما بازم به کامنت قبلیم در جواب کامنتتان مراجعه کنید شاید راه گشا باشد در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود
ممنون از شما .قبلا هم بیان کردم از جدیت و پیگیری شما بسیار خرسندم دقیقا خودم هم جدی دنبال اموراتم هستم و این مسائل را مشکل نمی بینم هر چند که دیشب ذهنم واقعا درگیر بود .خیلی جالب است اینکه حقوق حیاتی امکان قطع ندارند مگر با نظر دادگاه .بعد هم مهلت پرداخت ندارد فقط نوشته شده در مهلت پرداخت فوری . دقیقا با نوشته شما و صحبت با دوستم من قصد دارم قبض گاز بها را بپردازم و مطابق قانون شهروندی و همچنین قطع گاز بدون ابلاغ و دستور دادگاه جولان بدهم .و بعد هم احمد جان از همه مهمتر امتحاناتت است ، لطفا درگیر مسائل من نشوید فقط قصد دارم تا این مطالب را که منتشر می کنید کمی رنگ و لعاب واقعی و حقیقی بدهم و بهتر درک کنیمش .با امید موفقیت شما و ممنون و تشکر از شما .

خواهش میکنم عمو قنبر عزیز ببین همین کیسهای عملی هست که به ما حقوقیها کمک میکند که بعضی مسائل را که اصلاً باهاش مواجه نشده ایم را بهتر درک کرده و بیشتر در آن مورد کاوش کنیم به هر حال بازم شرمنده که نتونستم جواب کامل و جامعی بهتون بدم فعلاً خدا نگه دار

سلام مجدد.
توی ورد هم یه امتحانکی کردم!
احتمالا دیداری برای شما فعال نبوده که هدینگها نیفتاده.
هر وقت خواستید متنتون رو کپی کنید، اگه این عبارت که میگه دیداری ادیت رو بشنوید دیداری فعاله. در غیر این صورت یه بار بر روی دکمه دیداری اینتر بزنید و دوباره وارد فیلد بشید.
امیدوارم درست توضیح داده باشم.
به هر حال تلاش و زحمت شما و دوستان قابل تقدیره.
امیدوارم دفعه یا دفعات بعدی اعمال بشه. اگه نشد هم مسئله ای نیست انشا الله و به شرط حیات در خدمتم.
باز هم موفق باشید.

سلام و درود مجدد بر نازنین خانم ممنونم بابت این که این پست به وسیله ی شما مناسبتر شد خب شاید از سیستم من یا از جازم هم باشه چون که جازم ۱۱ هست و اکسپلوررم هم ۸ هست شاید بخاطر این مسئله این مشکل ایجاد شده نمیدونم شاید بر میگرده به دانش بسیار کم من در زمینه ی کامپیوتر البته قرار هست پست بعدی که زده میشه در موقعی انتشار بدم که یا به امید خدا لبتاب دار بشم یا این که بزنم توی کار nvda و ایسپیک به امید خدا ببینیم چه میشود اگر هیچ کدام از این ها مقدور نبود صد درصد مزاحم شما میشم ولی باید حل بشه چون که من میخوام قانون مجازات اسلامی با آخرین اصلاحات قانون مدنی قانون آیین دادرسی مدنی قانون اساسی و غیره رو منتشر کنم البته به شرط حیات و وجود امکانات کافی بازم ممنونم که شما و دیگر دوستان مرا کمک کردید در ضمن یک معذرت خواهی هم بکنم که اون کامنتی که در زیر کامنت شما میخواستم بگذارم اشتباهی زیر کامنت عمو قنبر قرار گرفت و من دوباره آن را در زیر کامنت شما قرار دادم بازم ببخشید این از بی دقتی من بود بازم ممنونم بخاطر پیگیریهای دقیق و خوب شما در پناه۹ حق بدرود و خدا نگه دار

سلاااام و درووود بر وحید جان خواهش میکنم داداش کاری نکردم این کار من جز وظیفه چیزی نیست امیدوارم فقط یک درصد واسه دوستان مفید باشه بازم مرسی بابت حضورت این جا در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام خدمت جناب آقای عبد الله پور محترم ممنون از تلاش و زحمت شما متأسفانه از پنج سال پیش که من در ترم آخر آیین دادرسی کیفری رو پاس کردم اصلاً به قانون آیین دادرسی کیفری سر نزدم و نمیدونم که همون قانون سال ۷۸ هست یا که تغییر کرده من یه کتاب آیین دادرسی کیفری در آیین نمودار داشتم که در کتابخانه دانشگاه تهران ضبط شد اگه قانون تغییری نکرده بفرمایید تا کتاب رو در محله آپلود کنم و اونو به عنوان کادوی تولدتون تقدیم بنمایم. موفق باشید خدا نگهدار

سلام و درود بر سر کار خانم سلامی گرامی ببینید قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۹۲ به طور کلی دست خوش تغییر شد و در سال ۱۳۹۴ قانون سال ۹۲ بازم دستخوش اصلاحاتی شده و قانون جرایم نیروهای مسلح و جرایم الکترونیکی هم به آن افزوده شد اگر آن کتاب مد نظر شما مال سال ۹۲ به قبل است دیگر آن کتاب کاربرد نداشته و قدیمی است از جمله کتابهایی که دوستان میتوانند در این زمینه استفاده کنند که فکر کنم گویا هم شده البته یکیش که گویا شده آن هم کتاب نکته در قانون آیین دادرسی کیفری نوشته ی دکتر علی خالقیست که انجمن شنیداری کتابهای حقوقی آن را ضبط کرده و کتاب خانه ی امیر کبیر کرج استان البرز هم آن را دارد پس شما خانم سلامی لطف کرده آن کتابی را که اسم بردید را در محله قرار ندهید چون که قدیمیست اما کتاب دیگری که در زمینه ی قانون آیین دادرسی جدید ۹۴ وجود دارد کتاب آیین دادرسی کیفری دو جلدی است که آن هم دارد ضبط میشود بازم توسط همان انجمن اگر دوستان تمایل دارند حال فعلاً کتاب نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری را تهیه کنند یا به کتاب خانه ی امیر کبیر به این شماره تماس گرفته و این کتاب یعنی نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی را تهیه کنند که شماره کتاب خانه ی امیر کبیر کرج هست ۰۲۶,۳۲,۲۰,۷۹,۹۰ هست اما شما میتونید همین کتاب را از طریق آقای نیکفر مسؤول انجمن واتسآپی کتاب های شنیداری حقوقی تماس گرفته و این کتاب را تهیه کنید که شماره ی ایشان یعنی آقای نیکفر هست ۰۹۳۸,۱۷۳,۷۱,۱۳
خوبی کتاب نکته ها این است که هر ماده را نوشته و زیر آن توضیحات آن ماده را بیان کرده من این کتاب را دارم اما دو مشکل هست اول این که آیا انجمن کتب حقوقی شنیداری آیا راضی هست که این کتاب در محله منتشر شود چون که بابت ضبط آن هزینه کرده و میخواهد هزینه ی ضبطش تأمین شود که شاید این کار ما باعث شود که آنان از این حق قانونیشان محروم گردند حال اگر با مذاکره این مسئله حل شود مشکل دوم به قوت خود باقیست که من نمیتوانم به دلیل عدم داشتن قفسه این کتاب را در محله قرار دهم به هر حال شاید از طریق تماس با آن دو راه فوق بهتر باشد خانم سلامی ممنونم از حسن توجه شما و ممنونم که میخواهید داشته های خوبتان را با ما تقسیم کنید اما همان طور که گفتم کتاب شما اگر بر اساس قانون سال ۷۸ است دیگر بدرد نمیخورد اما اگر با توجه به قانون سال ۹۴ باشد شاید این کتاب هم گره گشا باشد بازم ممنونم از توجه شما به این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود
این سخن که اغلب بکار می برید حاکی از شخصیت کامل و منطقی شما است ولی همانطور که شما می دانید و من هم می دانم هر پرونده منحصر به خودش است و مطالب شما واقعا در صورت کلی و با اطلاعاتی که من به شما دادم بسیار کامل بود و از این بابت از شما ممنونم و بیشتر این کامنت را برای این نوشتم که در اکثر کامنت های شما لفظ شرمنده که بیشتر از این نتوانستم بکار می برید که جایگاه هم دارد و همانا آ« این نکته است که حکم بدهید و خاطی طرف مرا به زندان بیندازید خخخخ . خوب احمد جان واقعا در کارگاه عملی شوق و توان بالائی دارید و من مطمئن هستم در کار حقوقی موفقیت شما روز افزون خواهد بود .
ضمنا صرفا جهت اطلاع اینکه تصویر مدارک را گرفتم و برایم جالب بود .ابتدا توسط دادستان پرونده رد شده بود بعد نماینده حقوقی تمرد از دستور را ایراد نموده و صورتجلسه ۱۱۰ ارائه شده بود و تماما عنوان شده بود که تشخیص خرابی کنتور با شرکت است و من هم همواره تاکید نموده ام که کنتورم سالم است بعد عدم همکاری را توسط همسرم نوشته بود .حکم به حضور مامور کلانتری و بررسی موضوع و مسالمت حل شدن آن میدهد .مامور گزارش عدم حضور مرا اعلام می کند که در منزل نبودند .چند اخطار به نماینده حقوقی گزارش شده و اینکه هویت همسرم را دستور به کشف داده اند .فقط ابتدا شاهد همان خبر کننده پلیس بود .و در دعوت بعدی که حضور یافت نماینده حقوقی ده روز بعد از قطع گاز من و تعویض کنتور بوده که باز هم عنوان نموده اند که من ممانعت از تعویض کنتور دارم و یکی از عوامل امداد را هم به عنوان شاهد دوم آورده اند که در نصف بازدید ها حضور داشته است و کنتور برداری نموده یعنی شماره کنتور را خوانده است .ولی اشاره نداشته است اما اشاره به اینکه همسرم گفته که همسرم خانه نیست و در زمان دیگری بیائید داشته است و من تعهد را امضا نکرده ام و گاز قطع نگردیده است که بعدا می تواند ادعا کند منظورم وصل نگردیده است ! در هر حال یک پرونده جالب و بچه بازی شده است وکیلم را نیافتم یعنی تا تصویر را گرفتم و آمدم به ججلسه رفته بود اما من قصد دارم همانطور که گفتید ابتدا ادعای حیثیت و سلب حقوق شهروندی و ایجاد رعب و وحشت بنمایم و ادعای قطع گاز با اینکه پرونده قضائی داشتم بدون حکم قضائی را بنمایم و صورتجلسه تعهدم دال بر این مطلب است و متاسفانه ۱۱۰ نیامد و کمی سخت شد برایم اثبات قطع گاز و همسابه ها را هم شاهد نگرفتم اما فرماندار مطلع بود ونقش مهمی برای وصل آن در نیمه شب داشت .بعد هم شکایتی دیگر برای شرکت و روسا و مدیران کل آن قبصورت اداری و عدم توجه به چرخش شمارش گر کنتور دارم .البته که بعدا بیشتر با هم سخن خواهیم گفت پس تا پایان امتحانات بدرود .امیدوارم بتوانم موارد عملی را در این مفاد قانون بصورت حقیقی انجام دهم .اینان عملا اکتفا کرده اند که این کنتور حق دولت است و تشخیص با کارشناسان است و هر موقع که بخواهند می توانند وارد منازل شوند و کنتو رتعویض کنند و گویا منزل من یک کاروانسرا است .

سلااام و درود بر سر کار خانم سلامی والا نمیدونم که اون جا موجود باشه ولی اگه شما دارید و مال امسلا یا سال نود و چهار هست لطف کنید در محله آپلود کنید ولی تا اون جایی که من چک کردم میدومن که اگر منظورتان نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری هست تا اون جایی که من میدونم یک جلده و در پانصد و خوردهی صفحه هستش حالا نمیدونم منظورتون از جلد دومش چیه میشه با من در ارتباط باشید یا از طریق ایمیلم یعنی abdallahpour88@gmail.com یا به همراهم زنگ بزنید تا ببینم منظورتان از آن جلد دوم چیست شماره ی تماسم هم هست ۰۹۱۷,۸۱۷,۵۹,۸۵ نمیدونم شاید شما کتاب نکته ها تهیه کردید و ترک آخرش رو گوش دادید اون جا گوینده اشتباه بجای ماده ۶۹۷ گفته ماده ۲۹۷ این شما را به اشتباه انداخته و فکر کردید دو جلد دارد ولی شاید منظورتان کتاب دیگریست به هر حال با من تماس بگیرید تا بهتر منظورتان را بفهمم
اما دوستان مژده مژده شما عزیزان میتوانید کتاب نکته ها را از طریق کتاب خانه ی حضرت ولی عصر اصفهان هم تهیه کنید اگر از آقایان رئیسی و رضائی بپرسید حتماً این مطلب را تصدیق میکنند البته شما بهتر از من شماره ی تماس این عزیزان را میدانید اما من بازم شماره ی این عزیزان را این جا میگذارم که شماره ی شان هست ۰۳۱,۳۲,۲۶,۱۰,۹۰ البته نمیدانم که کتاب خانه ی حضرت فاطمه ی زهرای اصفهان این کتاب را داشته باشد یا نه منظور من از کتاب آیین دادرسی کیفری جلد یک و دو که نویسنده اش را نگفته بودم از دکتر خالقی بود به هر حال خانم سلامی من منتظر ایمیل یا تماس شما هستم چون که نفهمیدم منظورتان چیست پون که کتاب نکته های قانون آیین دادرسی خالقی تا آنجا که من میدانم یک جلدیست بازم ممنونم از عنایت شما و توجهتان در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام خدمت شما ببخشید چون من این کتاب رو هنوز دانلود نکرده بودم و در دانلود manager برای دانلود رایگان گذاشته بودم اشتباه متوجه شدم کتاب مد نظر من کتاب آیین دادرسی کیفری جلد دوم علی خالقی هست که انشا الله در محله امروز آپلودش میکنم این کتاب در کتابخانه ی نابینایان آبادان ضبط شده و دوستم به من گفتند که جلد اولش رو هم کتابخانه کرج ضبط کرده.

سلام و درود مجدد بر خانم سلامی بزرگوار ممنونم که برای منم رفع ابهام کردید اگر این کار را انجام دهید و اگر جلد اولش را هم بتونید پیدا کرده و در محله قرار دهید ممنونم میشم در ضمن اگر تونستید کتاب نکته ها را هم از کتاب خانه ی حضرت ولی عصر بگیرید و تیو محله قرار دهید که دیگر عالیست چون که حجم آن سیصد و خورده ای مگ است به هر حال ممنونم بابت این که هر داشتهی را که دارید با ما تقسیم میکنید بازم ممنونم بابت پیگیری مجدانه ی شما در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام بر عزیز بهتر از جانم جناب احمدخان. من شرمنده ام که دیر به دیر خدمت میرسم. چون هم در ماه مبارک رمذان هستیم و هم حال زن برادرم خیلی واقعً خراب هست و همه دکترها جوابش کرده و مهمان چند روز دیگه ما بیشتر نیست و ببخشید قصور من را. تولد پر مهرتان را هم به شما تبریک عرض میکنم و موفقیتتان را از خداوند بزرگ خاستارم. موفق باشید.

سلااام و درود بر کاکو و برادر بزرگتر از جانم آ-سید داود خان عزیز و گرامی نفرمایید دشمنتان شرمنده امیدوارم که تاعات و عبادات مورد قبول درگاه احدیت قرار گرفته باشد انشالله از بابت زن برادرتان هم با هم دعا میکنیم که به حرمت و حق این شبای عزیز و پر خیر و برکت و به حرمت شب ضربت خوردن آقا و مولام انشالله خدا شِفای عاجل به ایشان عطا فرمایند انشالله به امید حق ایشان هم بهبودی یابند و هر چه خدا قسمت بداند همان شود البته شما نباید نا امید از درگاه خدای تبارک باشید در مورد تبریک تولد هم ممنونم بازم ازت ممنونم که به یادم بودی و بهم تبریک گفتی در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

دیدگاهتان را بنویسید