خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

سازمان بهزیستی واقعاً به زیستی است؟ فرهنگ سازی 4

درود. در ادامه سلسله نوشته های مربوط به سازمان بهزیستی می رسیم به بحث فرهنگ و فرهنگ سازی در امور معلولین.

دوستان عزیز به هر حال ما ایرانیان جز جوامعی هستیم که اگر شهروندی در آن جامعه کمی با دیگران تفاوت داشته باشد همیشه مورد نگاه و یا ترحم دیگر شهروندان قرار می گیرد. البته اشتباه نشود که این مسأله فقط مختص به ایران است به اعتقاد من در بیشتر ملل شرقی یا بهتر بگویم شاید خاور میانه و میانه و جنوب آسیا تفکر همین است. ضعیف و ناتوان بودن در مسائلی مانند امور مالیی اجتماعی و به خصوص جسمی از موارد این سخن می باشد. من می خواهم بگویم که در ملل مشرق زمین این مورد بیشتر دیده می شود و احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

خب بحث ما در مورد معلولیت است که عمدتاً هم در جامعه ما بیشتر با یک نگاه مذهبی دیده می شود نه نگاه انسانی. چرا باید به معلول ترحم شود؟ چرا باید به معلول به عنوان یک فرد مستمند نگاه شود؟ چرا همیشه برای معلول یک خیر باید باشد که هزینه های او را تأمین کند؟ چرا در موقع ازدواج به عنوان نگهداری از معلول به او نگاه می شود؟ ( البته در مورد ازدواج معلولیتها فرق می کند و بحثش را به جای دیگر می آوریم ) چرا باید هزینه تفریح یک معلول را خیر تأمین کند؟ چرا و چرا و خیلی چراهای دیگر.

البته مسلم است که در جامعه ما خیلی از معلولین به بحث خیرپروری زیاد دامن می زنند که عوامل مختلف دارد که در نوشته دیگر باید به آن پرداخت.

در نگاه اول سازمان بهزیستی مسؤول مقوله فرهنگ سازی نسبت به مسأله معلولین است که به نظر من خود این سازمان در نوع نگاهی که به معلولین می شود تأثیر فراوان دارد. سازمان بهزیستی نه تنها به از بین بردن این نگاه کمک نمی کند بلکه در افزایش این نگاه با کارهایی که انجام می دهد تلاش فراوان می کند و ما معلولین هم بیشتر به آن دامن می زنیم.

صدا و سیما یک کانال ارتباطی است که سازمان بهزیستی می تواند از طریق آن به بهبود این نگاه کمک کند. ولی در صدا و سیما هم همین است مثلاً دوستان یادتان است در برنامه ماه عسل امسال یک فرد نابینا را آورده بودند و در مورد ازدواج او صحبت می کردند که این مسأله کاملاً اشتباه بود. کسی در آنجا پیدا نشد که بگوید اگر خانواده دختری به هر دلیلی و یکی از آن دلایل نابینایی یک فرد, نمی خواهند دخترشان را به آن شخص بدهند چه دلیلی دارد که در بوق و کرنا گفته شود.

به نظر من باید این مقوله هم از کارشناسان فرهنگی سازمان بهزیستی پرسیده شود یا اصلاً به آنها چه ربطی دارد. فکر کنم آنها کار دیگری دارند یا اصلاً در حوزه کاری آنها نیست الله اعلم…….

۴ دیدگاه دربارهٔ «سازمان بهزیستی واقعاً به زیستی است؟ فرهنگ سازی 4»

دیدگاهتان را بنویسید