خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

سازمان بهزیستی واقعاً به زیستی است؟ 2 شغل

با درود فراوان.

خب می رسیم به بخش دوم این یادداشتها.

یکی از مسائل مهمی که برای هر انسان مطرح است مقوله درآمد و هزینه زندگی می باشد. زیرا این درآمد کافی است که استقلال لازم را به او می دهد و احساس مفید بودن را در جامعه دارد. کار و شغل مناسب مقدمه موقعیتهای دیگر برای زندگی می باشد مثلاً ازدواج, ادامه نسل, تفریح و تنوع در زندگی و …..

خب وقتی یک فردسالم احتیاج به زندگی مناسب دارد این مسلم است که یک فرد معلول و نابینا هم به این زندگی سالم احتیاج دارد و تازه این فرد با مشکل جسمی که محدودیتهایی را هم در زندگی برای او به دنبال دارد به درآمد بیشتر احتیاج دارد تا بتواند امکاناتی را برای زندگی مناسب فراهم کند.

یک فرد نابینا به عنوان آسیب دیده اجتماعی احتیاج دارد که از طرف یک سازمان حمایت شود تا بتواند به زندگی سالم دست پیدا کند. طبق بخش اول این سلسله یادداشتها یکی از وظایف بهزیستی حمایت از معلولین است. این وظیفه می تواند به صورت حرفه آموزی برای معلولین و حمایت مالی در سطح تحصیلات عالیه باشد.

در جامعه ما حمایت از معلول برای تحصیلات عالیه کم و بش جریان داشت ولی چند سالی است که آن هم با کمبود بودجه رو به روست و خدا داند که واقعاً این گونه است یا نه؟ البته خروجی برای هدف بالا در بین معلولین زیاد است ولی به علت اینکه سازمان بهزیستی قدرت کافی را در بین سازمانهای دولتی ندارد و حتی نامه این سازمان را مانند یک کاغذ پاره می دانند نمی تواند برای معلولین کار ایجاد کند. نیروهای زیادی در ادارات دولتی بر سر کار است نیروهایی که شاید بعضیشان آن کارایی را در سازمان مربوطه ندارند ولی وقتی به یک فرد معلول می رسند می گویند معلول چه می تواند بکند. به قول یکی از دوستان آن کارهایی را که دیگران انجام نمی دهند به معلول بدهند چون او هم نمی تواند انجام دهد.

و اما بحث حرفه آموزی به نظر من مهمتر از بحث تدریس در این زمانه است. خدا رحمت کند نابینایانی را که در گذشته حرفه هایی را بلد بودند و در کارگاهها کار می کردند. نجاری, پتوبافی, کفاشی, نایلکس زنی, خیاطی و …… از جمله شغلهای سودمندی بودند که نابینایان را پا به پای دیگر اقشار در جامعه حل می کرد. امروزه شاید این حرفه ها مفیدتر از درس خواندن باشد. این حرفه ها مورد نیاز در جامعه است و برای معلول می تواند درآمد داشته باشد. البته اشتباه نشود در اینکه درس خواندن کلاً بد است من می گویم چون حمایتی از طرف سازمان بهزیستی نیست بهترین راه امروزه حرفه آموزی می باشد که آن هم با عدم حمایت سازمان بهزیستی عقیم مانده است. حمایتی که اگر هم باشد معلول را به امان خدا رها می کنند و به دنبال بازار کار برایش نیستند.

طبق اصول قانون اساسی ایران دولت باید برای همه شغل ایجاد کند. پس چرا معلول نه. پس اگر شغل نیست برابری هم بین فرد معلول و سالم نیست نتیجه معلول شهروند نیست.

پس یک فرد معلول که مشکل جسمی دارد و در به وجود آمدن این مشکل هم بیچاره نقشی نداشته است چه کند؟ هر جا می رود پول احتیاج دارد. اگر حمایتی از طرف سازمان بهزیستی نیست حد اقل مستمری ای بدهند مطابق با تورم جامعه که آن هم نیست. من فکر می کنم اگر حقوق کارمندان این سازمان به تمام معلولین داده شود و این سازمان تعطیل شود معلولین رضایت بیشتری دارند و گره بزرگی از آنها باز می شود.

۵ دیدگاه دربارهٔ «سازمان بهزیستی واقعاً به زیستی است؟ 2 شغل»

سلام

امیدوارم سازمان بهزیستی آتش بگیره
.

امیدوارم خراب بشه
.

یک بحثی در کشور مطرح هست به نام اقتصاد مقاومتی
اگر سازمان به معلولین توجه کنه
و معلولین را کارآفرین بار بیاره
یکی از کار هایی است که در اقتصاد مقاومتی به آن اصرار شده
.
سازمان بهزیستی باید از تجربه کمیته امداد استفاده کنه
که داره اشتغال زایی میکنه

سلام: دقیقاً.
اما ما باید به تناسب نیازهای روز عمل کنیم.
شاید در ۲۰ سی سال گذشته دانشگاه ها طوری بود که اگر شما میتوانستید کتابهای خاصی را بخوانید به راحتی فارغ التحصیل شوید و ضبط کتاب تنها دغدغه ما بود.
اما از آنجایی که اساتید و دانشجویان ترغیبی به تدریس یک کتاب ندارند، اغلب به جزوه درسی خودشان میپردازند که این امر نابینایان را با مشکلات بیشتری مواجه میکند.
به نظر من اگر ما واقعاً‌بخواهیم پا بپای بیناها و حتی شایدم جلوتر از آنها پیش برویم دو راه پیش رو داریم|
یا اینکه شخصی با وقت زیاد در کنار ما باشد و در امر تحصیل از پشتیبانی کامل آن شخص برخوردار باشیم.
یا اینکه تکنولوژی گرانقیمت را بتوانیم ب خدمت بگیریم.
مثلاً شما با استفاده از یک دستگاه یادداشت برداری بریل Braille Note Taker میتوانید پا به پای دوستان بینا و البته حتی بهتر جزوات کلاسی را یاد داشت کنید و برای جمعآوری و ضبط جزوات این قدر خود و دوستانتان را به درد سر نیندازید.
اما هر دوی اینها پر هزینه هستند.
چه بگویم که خودم هم در این گرداب بی امکاناتی و بی حمایتی و در نتیجه آن بی انگیزگی دست و پا میزنم.

درود محسن جان اگر شغل و درآمد درست بشه همه چیز درست می شه. امکانات رفاهی و آموزشی هم بر عهده بهزیستی است. اگر او نمی دهد پس باید پول داشت که آن هم نداریم پس هیچ به علاوه هیچ به علاوه هیچ

سلام بر جناب ترکی عزیز
تشکر از متن زیبای شما. قلم خوبی دارید. فقط ذکر یک نکته را لازم می دانم: به لحاظ جامعه شناسی معلول آسیب دیده اجتماعی نیست، زیرا جامعه به او آسیبی نزده است و یک ناهنجاری نیز نیست، بلکه او نیز به جامعه آسیبی نمی‌زند. معلول یک انسان کامل است، یعنی به لحاظ انسانی کامل است و از تمامی حقوق انسانی، اجتماعی، شهروندی و مدنی برخوردار است، تنها شرایط جسمی او ایجاب می‌کند تا امکاناتی خاص در اختیار او قرار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید