خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار ۲۰ خبر در شمارگان یازدهم.

با سلام و عرض ادب به همراهان همیشگی مجموعه شهر خبر معلولین.
یازدهمین شمارگان شهر خبر معلولین با انتشار ۲۰ خبر و ۸ اطلاعیه در بخش اطلاع رسانی، پیش روی شماست.

گفتگوی بی پرده پکتوس با کارشناسان نابینا.

به نقل از ایران سپید، عصر یکشنبه ۲۰ تیر، سالن کنفرانس روزنامه ایران سپید، میزبان جمعی از کارشناسان حوزه فناوری های ویژه نابینایان و کمبینایان بود که در فضایی صریح و صمیمی، با مدیران شرکت پکتوس، از تولید کنندگان باسابقه نرم افزارها و سخت افزارهای افراد دارای آسیبهای بینایی، به گفتگو نشستند.
با توجه به اتفاقات رخ داده در طول ۱۵ ماه اخیر در شرکت پکتوس، «نقد و بررسی عملکرد ۱۵ ماهه اخیر شرکت پکتوس»، به عنوان موضوع جلسه برگزیده شده بود که در آغاز، سهیلی معینی، مدیر مسؤول ایران سپید در این خصوص عنوان کرد: «این جلسه، در ادامه جلساتی برگزار میشود که ایران سپید، آغازگر آن بوده و هدف از جلسات، شفافسازی در خصوص مراکز ارائه کننده خدمات در حوزه نابینایان در نظر گرفته شده است. تا به حال رسم بر این بوده که تمام نقد و نظرها، فقط در میان نابینایان انجام میشده و مراکز و نهادهای ارائه دهنده، در چنین مجامعی حاضر نبوده اند. اما ایران سپید، پیشقدم شده تا در چنین جلساتی، از نمایندگانی از هر دو گروه میزبانی کند تا این تعامل بتواند منجر به شفافیت بیشتر در فضای حاکم بر جامعه نابینایان شود.
«سعید صادقپور»، مدیر اجرایی پکتوس در خصوص محورهای مختلف فعالیت شرکت در بازه زمانی ۹۴ تا تابستان ۹۵ اظهار داشت: «اولین محور فعالیت شرکت، در خصوص تقویت نیروی انسانی شرکت بوده است. در انتهای ۹۳، ۴ نفر نیروی تازه نفس به همکارانمان اضافه شده اند که سه نفر از آنها، کارشناسان ارشد رشته های مختلف مرتبط با علوم رایانه از دانشگاههای شریف، امیرکبیر و قزوین بوده اند و نفر چهارم، امیر سرمدی، از کارشناسان نابینا است که به عنوان مسؤول روابط عمومی و برقرار کننده ارتباط شرکت با سطح جامعه نابینایان به جمع ما اضافه شده است. راه اندازی سایت اختصاصی ویژه نابینایان، یکی از مهمترین فعالیتهایی بود که به همت سرمدی انجام پذیرفته و از ۲۰ تیر، به نشانی Pactos.net، آماده استفاده است. همچنین، یک گروه از کارشناسان نابینا به منظور آزمایش محصولات در حال تولید و ارائه ایده های تازه برای تولید محصولات جدید با همکاری خود را با شرکت به عنوان مشاور آغاز کرده اند.» صادقپور، ضمن اشاره به بهبود و توسعه نرم افزارهای قدیمی شرکت به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیت پکتوس در این بازه زمانی، گفت: «در این حوزه، سه نوبت بروزرسانی برای نرم افزار پکجاز عرضه کرده ایم که آخرین آنها در اسفند ۹۴ بوده که از سوی کارشناسان هم مورد توجه قرار گرفته است. ارتقا برجسته نگارهای ۲ و ۳ و روزآوری در دستگاه سروش، از دیگر فعالیتهایی بود که پکتوس در طول ۹۴ به انجام رسانده است. توسعه دسترسپذیری خدمات بانکی برای نابینایان در چند بانک مختلف هم از دیگر فعالیتهای این بازه زمانی بوده که شرح آن از طریق رسانه ها به اطلاع جامعه نابینایان رسیده است.

پس از ارائه گزارش کار پانزده ماه اخیر از سوی صادقپور، مدیر اجرایی پکتوس، تنی چند از کارشناسان نابینا به اظهار نظر و ارائه پیشنهاد و انتقاد در خصوص محصولات پکتوس پرداختند که عموم این اظهارات، به موتور صوتی این شرکت «پکجاز» اختصاص یافت. بیشتر کارشناسان متفقاْ بر این نکته تأکید داشتند که صدای پکجاز میتواند با کیفیتی قابل قبولتر در این بسته نرم افزاری گنجانده شود و همچنین لازم است دایره لغات این موتور ارتقا یابد. کارشناسان پکتوس در پاسخ، ایراد اول را وارد دانستند و متعهد شدند در بروزرسانیهای بعدی لحاظ گردد و در خصوص مورد دوم، از کارشناسان حاضر و سایر کاربران پکجاز خواستند تا با مراجعه به بخش ارسال واژه در پکجاز، واژگانی را که توسط پکجاز به اشتباه تلفظ میشود به شکل صحیح برای شرکت ارسال کنند تا در بروزرسانیهای بعدی، در برنامه گنجانده شود.

در ادامه این جلسه، کارشناسان پکتوس ضمن اشاره به رونمایی از وبسایت مناسبسازی شده شرکت، از «notetaker»، به عنوان تازه ترین محصول سخت افزاری شرکت یاد کردند. آرمان بحری، مدیر فنی پکتوس در توضیح ویژگیهای این دستگاه، اظهار داشت: «این یادداشتبردار بریل، علاوه بر امکان خوانده و نوشتن شدن متون بریل بدون نیاز به رایانه، به دلیل دارا بودن سیستم عامل، قابلیتها و امکانات فراوانی را در اختیار کاربران نابینا قرار میدهد. در حال حاضر ویرایشگر متن، کتابخوان، ماشین حساب و فرهنگ لغت، از جمله برنامه هایی هستند که به شکل پایلوت و صرفاْ به منظور تست بر روی این سخت افزار نصب شده اند اما با توجه به برنامه پذیر بودن این دستگاه، شرکت این آمادگی را دارد تا متناسب با نیاز مخاطب، برنامه های خواسته شده را بر روی آن نصب کند. این NoteTaker، از بیست خانه بریل برخوردار است و باطری تعبیه شده در آن، به مدت ده ساعت، -یک روز کامل کاری- قابل استفاده خواهد بود.» بحری در ادامه ضمن اشاره به مجهز بودن این دستگاه به خروجی نمایشگر بینایی، گفت: «به کمک این خروجی، کاربر قادر خواهد بود بدون نیاز به رایانه، دستگاه را به نمایشگر یا ویدئو پروژکتور متصل کند تا در صورت نیاز، سایرین هم بتوانند از نوشته های آن استفاده کنند. درگاههای USB تعبیه شده بر روی دستگاه هم امکان اتصال موس و صفحه کلید استاندارد را در اختیار کاربران قرار میدهد. این دستگاه، از خروجی صوتی هم برخوردار است و کاربران در هر زمان، میتوانند به جای خواندن متون به کمک نقاط بریل، به صورت گویا از دستگاه استفاده کنند.» این کارشناس، قابلیت بلوتوث و وایفای را از امکانات قابل توجه این دستگاه به شمار آورد و گفت: «کاربران میتوانند به کمک این قابلیتها، دستگاه را با گوشیها و تبلتهای هوشمند مجهز به اندروید و IOS جفت کنند تا از امکانات این دستگاهها به شکل نوشتاری استفاده کنند. به علاوه، با استفاده از قابلیت وایفای، این یادداشتبردار به اینترنت متصل خواهد شد و به کمک بستر نرم افزاری فراهم شده، کاربران خواهند توانست به طور مستقل و بدون نیاز به رایانه، فقط با استفاده از NoteTaker، وبگردی کنند.» بحری در خصوص موتور صوتی نصب شده بر روی دستگاه، گفت: «در حال حاضر در این دستگاه از Espeak به عنوان موتور فارسیخوان استفاده شده اما تلاش خواهیم کرد صدای پکجاز را هم به عنوان یکی دیگر از موتورهای صوتی، در این دستگاه فراهم کنیم.» وی در خصوص فایلهای متنی پشتیبانی شده در این دستگاه، گفت: «تمامی فایلهای متنی استاندارد اعم از doc& docx& rtf& txt& و انواع فایلهای html، توسط این دستگاه پشتیبانی میشود و برای خواندن آنها نیازی به رایانه نخواهد بود.

پس از این توضیحات، صادقپور، مدیر اجرایی پکتوس، وعده داد در طراحی نهایی قالبِ NoteTaker، بیشترین فاکتورهای زیبایی و ارگونومی لحاظ شود و دستگاه به گونه ای سبک و قابل حمل –وزنی کمتر از یک کیلوگرم- در اختیار علاقمندان قرار گیرد. در پایان جلسه، جمعی از کارشناسان دقایقی را به بازدید از NoteTaker و مشاهده امکانات آن پرداختند.

فایل صوتی کامل جلسه را به مدت دو ساعت و حجم ۶9 مگابایت

از اینجا

دانلود کنید.

 

مهندس نابینای ۲۲ ساله اپل

به نقل از ایران سپید، مهندس اپل، جوردین کاستور– هیچ وقت اسیر محدودیتهای خود نشده است. او نارس به دنیا آمد، زمانی که او ۱۵ هفته پیش از موعد متولد شد، پزشکان شانس اندکی برای بقای او پیشبینی میکردند. او در این زمان آنقدر ضعیف و کموزن بود که در کف دست پدربزرگش میتوانست جا بشود و میشد یک حلقه ازدواج را از بازویش رد کرد. با این حال این شرایط دشوار را تاب آورد، اما عوارض ناشی از زایمان زودرس، باعث شد که نابینا شود. در زمان کودکی والدین این دختر، تشویقش میکردند که بر محدودیتهایش غلبه کند و فراتر از توقعاتی که از او انتظار میرود، پیش برود. تحت همین شرایط بود که او به فناوری علاقمند شد. آدم بزرگهای اطرافش زمانی که او بچه مدرسه ای بود، همیشه گجتی در داختیارش میگذاشتند و به او کمک میکردند از آنها استفاده کند. تا اینکه او این باور را پیدا کرد که خودش میتواند برنامهنویس بشود. در همین مسیر هم پیش رفت و حالا او در شرکت -اپل، روی فناوریهای ویژه کاربران نابینا کار میکند. فناوریهایی مثل خوانش خودکار متنها. اپل دوست دارد که فناوریها و گجتهایش، از سوی  معلولین هم مورد استفاده قرار بگیرند و  کاستور، در این مسیر بسیار کوشیده است و به شرکت اپل در این راستا کمک کرده است. نخستین بار، سال ۲۰۱۵ زمانی که در دانشگاه ایالتی میشیگان، دانشجو بود، به شرکت اپل معرفی شد. در مصاحبه کاری برای پذیرش، او تشریح کرد که آیپدی که به مناسبت سالروز تولدش در ۱۷ سالگی دریافت کرد، چقدر شگفتزده و مشتاقش کرده است. سابق بر این بسیاری از فناوریها و وسایل جانبی که به کمک نابینایان میآمد، میبایست خریداری میشدند، اما اپل امکان دسترسی رایگان به این فناوریها را هم داده بود. خوشبختانه  کاستور در مصاحبه قبول شد و به عنوان کارآموز در قسمت VoiceOver اپل شروع به کار کرد. در دوره کارآموزی، او مهارتها خود را به خوبی نمایاند، تا آنجا که  به صورت تماموقت در بخش طراحی دسترسی و کیفیت، استخدام شد.

کاستور عقیده دارد که فناوری مکملی بر خط بریل است. این خط بریل بود که به او کمک کرد شناختی از برنامهنویسی پیدا کند. او برای کارهایش از ابزارهایی مثل نمایشگر بریل استفاده میکند که میتواند به وسایل مختلف متصل شود. اما خیلی وقتها به خاطر استفاده زیاد از فناوری VoiceOver استفاده از نمایشگر بریل را فراموش میکند. او در حال حاضر روی برنامه Swift Playgrounds کار میکند که به زودی از سوی اپل رونمایی خواهد شد، این برنامه شناختی از برنامهنویسی برای کودکان ایجاد میکند. این برنامه، یک برنامه توانمندسازی است.  کاستور الگویی برای نسلهای بعدی برنامه نویسان نابینا است، به گفته او: نابینایی نباید شما را تعریف کند، نابینایی بخشی از شماست، مثل یک خصیصه شخصیتی شما میماند، اما نباید امکان تعریف کردن شما را بیابد و نباید مشخص کند که شما در زندگی میخواهید چه کنید.

 

ثبت نام آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی

به نقل از سایت سنجش، اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره ثبت نام و شرکت در سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور در سال ۱۳۹۵ منتشر شد.

ثبت نام سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور برای جذب مجموعاً ۱۹۲۵۱ نفر در ۱۲ دستگاه اجرایی و ۶۸ دانشگاه از مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی از تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲۸ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز شد. ضمناً تاریخ و نحوه دریافت کارت ورود به جلسه و برگزاری آزمون که در شهریور ماه خواهد بود، در دفترچه راهنما اعلام میشود.

 

افتتاح رسمی سایت ویژه نابینایان پکتوس/سایتی با رویکرد فناوری اطلاعات برای نابینایان

به نقل از ایران سپید، روز سه شنبه 29 تیر، وبسایت نابینایان پکتوس به صورت رسمی افتتاح شد. شرکت دانش بنیان پکتوس، با ۲۵ سال سابقه فعالیت در عرصه تولید سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری ویژه نابینایان، قصد دارد با ایجاد یک سایت پویا در زمینه نابینایان و فناوری اطلاعات فعالیت کند.

روابط عمومی شرکت پکتوس در اطلاعیه ای آورده است: در سالهای اخیر، شاهد رشد و توسعه سایتهای اختصاصی ویژه نابینایان در ایران بودیم. گسترش این سایتها در فضای مجازی، باعث آشنایی بیشتر نابینایان با مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات شده است. اما با این وجود، خلأ یک سایت اختصاصی برای نابینایان که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت کند، همچنان حس میشود.

از این رو، مدیران و کارکنان شرکت پکتوس که اغلب از دانشآموختگان حوزه آیتی و رایانه هستند، برآن شدند تا برای اولین بار در ایران، علاوه بر پوشش کامل محصولات تولیدی شرکت، یک سایت اختصاصی در حوزه فناوری اطلاعات با رویکرد تأمین نیازهای نابینایان طراحی کنند. در ادامه، به برنامههای در نظر گرفته شده برای سایت نابینایان پکتوس که با آدرس www.pactos.net در دسترس کاربران است، اشاره میشود: تمامی این برنامهها از روز شنبه دوم مرداد، به صورت ثابت در سایت آغاز خواهد شد. روزهای شنبه و سه شنبه، مجموعه دکه خبر فناوری منتشر میشود. در این مجموعه، تمامی خبرهای حوزه فناوری اطلاعات که با زندگی روزمره نابینایان و کمبینایان نیز گره خورده است، گرداوری شده و در قالب یک مجموعه مدون، دو بار در هفته منتشر خواهد شد. ترفند، مجموعه دیگری است که روزهای یکشنبه هر هفته منتشر میشود. در این مجموعه، برنامهها و اپلیکیشهای پر کاربرد برای نابینایان آموزش داده میشود. دوشنبهها، اختصاص به سؤالات نابینایان و کمبینایان دارد. روزهای دوشنبه هر هفته، پستی در بالای سایت با نام پرسش و پاسخ ایجاد میشود. در این پست، به تمامی سؤالات نابینایان در حوزه نرم افزارهای کامپیوتری و موبایلی، برنامههای دسترس پذیر برای نابینایان، مشاوره در زمینه خرید تلفن همراه و لپتاپ مناسب و هر آنچه که به حوزه فناوری اطلاعات و نابینایان برمیگردد، پاسخ داده خواهد شد. رصد، عنوان دیگری است که روزهای چهار شنبه هر هفته در وبسایت پکتوس منتشر میشود. در مجموعه رصد، مطالب مفید منتشر شده در سایتهای ویژه نابینایان در جهان، مجلههای خبری ویژه نابینایان، هفتهنامه و ماهنامه ها و صفحات شخصی نابینایان شاخص در شبکههای اجتماعی معرفی میشود. ترجمه و تنظیم این مجموعه که برای اولین بار در ایران به صورت مدون صورت میگیرد، بیشک میتواند موجب شکلگیری ایدههای خلاقانه برای کاربران ایرانی باشد. در کنار تمامی این طرحها، در طول هفته برنامههای دیگری نیز در دستور کار وبسایت نابینایان پکتوس قرار دارد که اطلاعات تکمیلی را میتوانید از آدرس
www.pactos.net
دنبال کنید.

 

نشست علمی تخصصی”حقوق شهروندی و افراد توانخواه” برگزار شد

به نقل از ایسنا، سومین جلسه از سلسله نشست‌های حقوق شهروندی به مناسبت هفته بهزیستی، با تمرکز بر مشکلات معلولان و بررسی قوانین مرتبط با معلولان در جامعه برگزار شد.

نشست علمی ـ تخصصی”حقوق شهروندی و افراد توانخواه(معلولین) با حضور همایون هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی  و رییس سابق سازمان بهزیستی، دکتر علی صابری وکیل دادگستری، عضو شورای شهر تهران و فعال حوزه حقوق معلولان، مونس کشاورز دبیر اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی، ناصر سرگران دانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه تهران، سهیل معینی رئیس تشکل‌های نابینایان و کم بینایان کشور و مدیر مسئول روزنامه ایران سپید، در محل ستاد هم افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران برگزار شد.

برای مفهوم پیشگیری و آگاه سازی در حوزه معلولان، سرانه تعیین شود.
در بخش ابتدایی این نشست همایون هاشمی به موضوع حقوق شهروندی پرداخت و گفت: امروز در کشورعلی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در زمینه حقوق شهروندی شکل گرفته است هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. تا زمانی که نتوانیم در زمینه حقوق شهروندی به احقاق حقوق بپردازیم، قطعا مشکلات جاری پابرجا خواهند ماند.

نماینده مردم میاندوآب،شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مسئولان در حوزه حقوق شهروندی پاسخگو باشند. امروز به دنبال مفهوم شهروند آگاه و توانمند هستیم، زیرا وقتی شهروندی آگاهانه توانمند شود، قطعا مطالبات خود را نیز به صورت اصولی مطرح می‌کند.

هاشمی در خصوص وظیفه دولت‌ها در این زمینه  عنوان کرد: تمام دولت‌ها باید برای مفهوم پیشگیری و آگاه‌سازی سرانه تعیین کرده و هزینه نیز کنند. مناسب‌سازی محیطی را می‌توان شاه کلید حقوق شهروندی در حوزه افراد توانخواه دانست.

وی در ادامه، با تاکید بر اینکه باید در خصوص قانون جامعه معلولان بسیار تلاش شود، ادامه داد: در سال‌های اخیر فارغ‌التحصیلان بسیار زیادی در جامعه معلولان از دانشگاه‌های کشور بیرون آمده‌اند، اما نکته تاسف برانگیز اینجاست که این افراد علی‌رغم توانایی‌های بسیار بالایی که دارند، جذب جریان شغلی کشور نمی‌شوند.

رییس سابق سازمان بهزیستی در پایان، تشکیل کارگروه برای ایجاد شهری بدون مانع برای معلولان،  تمرکز بر قوانین مناسب‌سازی شهری و توجه جدی به قانون جامع معلولان  را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد.

باید در حوزه حقوق شهروندی به فهم مشترک برسیم.

در ادامه این نشست، مونس کشاورز، ضمن پرداختن به نشست‌هایی که در حیطه فعالیت کنگره بین المللی حقوق شهروندی تا کنون برگزار شده است، گفت: بنا داریم به صورت یک کارگاه دو روزه با حضور اساتید و افراد برگزیده در کارگاه‎های مختلف به همکاری با اعضای جدید شرکت‌کننده در کارگاه‌ها بپردازیم.

وی ادامه داد: شکل گیری یک فهم مشترک، باید به عنوان یک موضوع مهم  در حیطه مفهوم حقوق شهروندی مد نظر قرار گیرد.  به این معنا که با یک ادبیات یکسان بتوانیم در حوزه حقوق شهروندی از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم. یکی از ضروری‌ترین موضوعاتی که باید همواره مدنظر داشته باشیم این است که در نظام اسلامی ما به طور کامل به زیر ساخت‌های حقوق شهروندی توجه شده است و باید آن زیر ساخت‌ها امروز به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

در بخش انتهایی این نشست، جلسه تخصصی پرسش و پاسخ و پرداختن به مطالبات معلولان با اجرای و ناصر سرگران و آقایان صابری و معینی شکل گرفت.

به گزارش روابط عمومی کنگره حقوق شهروندی، در این پنل تخصصی به صورت ویژه به مباحثی همچون سیر تحول قانون گذاری برای معلولین در ایران، گام‌هایی که برای تحقق مصوبه اجرایی دولت در خصوص حمایت از معلولین مصوب شهریور ماه 1394 از سوی نهادهای مختلف برداشته شده است، دلایل حقوقی رد لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در شورای نگهبان، فرصتها و تهدیدهای رد لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از حقوق معلولین برای جامعه، اقدامات شورای شهر در خصوص معلولان، بررسی مشکلات نابینایان و مقایسه موضوعات مختص معلولان با گذشته و سایر کشورها، پرداخته شد.

 

ستون پیگیری، قابل توجه نابینایان پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

به نقل از ایران سپید،  چندی پیش تنی چند از عزیزانی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شده اند، طی تماس با روزنامه مشکل پرداخت هزینه کلاسهای پذیرفته شدگان این آزمون را عنوان کردند. به همین خاطر خبرنگار ما در ایران سپید، طی پیگیریهای به عمل آورده با مسؤلین وزارت آموزش و پرورش توانست این گشایش را حاصل کند که از این پس آن دسته از پذیرفته شدگان نابینا و کمبینا، اگر در پرداخت هزینه این کلاسها با مشکل مواجه هستند، ضمن تماس با روزنامه «خانم باهنر» اعلام مشکل کرده تا ایشان با رایزنیهای انجام شده با ریاست محترم مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، تمهیداتی انجام دهد تا پذیرفته شدگان آزمون فعلاً تا اعلام وام آن مرکز، از پرداخت هزینه کلاسها معاف شوند.

 

تاریخ سومین جشنواره موسیقی نابینایان تغییر کرد

به نقل از ایران سپید، دبیر سومین جشنواره موسیقی سراسری نابینایان و کمبینایان که شهریور ماه سال جاری برگزار میشود، از تغییر تاریخ زمان جشنواره خبر داد.

این جشنواره که به اهتمام انجمن نابینایان و کمبینایان بانه برگزار میشود، با تغییری کوچک، زمان خود را یک هفته جلو انداخت. مهدی فردیان، دبیر سومین جشنواره موسیقی سراسری نابینایان و کمبینایان در خصوص تغییر زمان برگزاری جشنواره اظهار کرد: با توجه به برگزاری همزمان دو جشنواره دیگر در شهرستان بانه، به منظور پرهیز از تداخل برنامه های جشنواره موسیقی نابینایان و کمبینایان با آن جشنواره ها، اداره ارشاد شهرستان بانه تصمیم گرفت زمان برگزاری جشنواره موسیقی نابینایان و کمبینایان را چند روز جلو بیندازد. فردیان با اعلام روز دقیق جشنواره اظهار کرد: بر اساس تصمیم اداره ارشاد، جشنواره موسیقی نابینایان و کمبینایان در تاریخ سوم و چهارم شهریور ماه جاری برگزار میشود. ضمن اینکه با تغییر تاریخ برگزاری جشنواره، تاریخ مهلت ارسال آثار تغییر نکرده و برابر اعلامی که در فراخوان آمده بود، متقاضیان میتوانند آثارشان را تا تاریخ 20 مرداد به دفتر دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. دبیر سومین جشنواره موسیقی نابینایان و کمبینایان بانه در پایان، در خصوص اعضای هیئت داوران گفت: همچنان در حال رایزنی با چند تن از اساتید و کارشناسان موسیقی هستیم تا به زودی هیئت داوران را تشکیل داده و اسامی اعضا را اعلام کنیم.

 

حضور مجری نود در ایران سپید

به نقل از ایران سپید، در نخستین هفته بعد از عید سعید فطر، عادل فردوسیپور، کارشناس و مفسر فوتبال، مترجم و مجری برنامه پر طرفدار نود میهمان روزنامه ایران سپید شد. بر اساس این خبر، فردوسیپور با حضور در دفتر ایران سپید، طی گپی صمیمانه در ضیافت نهار این روزنامه، با افکار تنی چند از فوتبال دوستان نابینا آشنا شد. همچنین در ادامه این گپ داغ، حاضران در جلسه با نحوه ضبط برنامه نود و روند تهیه گزارشهای مختلف ورزشی، از زبان فردوسیپور آشنا شدند. بخشهای تکمیلی این گزارش به زودی و در صفحه گپ و چای منتشر خواهد شد.

 

نیازهای شهری معلولان صرفاً مناسبسازی معابر و خیابانها نیست

به نقل از مهر، علی صابری، عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه تجهیز ایستگاههای مترو برای معلولان امری حیاتی است، گفت: مناسبسازی معابر و فضاهای شهری پایتخت حق شهروندی محسوب میشود. وی با اشاره به مناسبسازی معابر برای معلولان، سالمندان و کودکان اظهار کرد: اولین قدم در این مسیر تحقق مدیریت یکپارچه شهری به منظور همکاری سازمانها و نهادهای مختلف به صورت جزیره ای است زیرا که در غیر این صورت این امر محقق نمیشود. صابری با بیان اینکه طبیعت شهر تهران در حالت شیب و غیر استاندارد شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: مناسبسازی فضاهای شهری باید به گونه ای باشد که حتی اگر سالی یک معلول از مکانی کم تردد عبور کند خدمات مناسبسازی برای وی صورت گرفته باشد بنابراین باید مناسبسازی فضاهای شهری همواره به صورت پیوسته ادامه داشته باشد. عضو ستاد مناسبسازی فضاهای شهری به احداث مجموعه های ورزشی و تفریحی برای معلولان در پایتخت اشاره کرد و افزود: ساخت چنین مجموعه هایی بیش از آنکه به مصوبه شورا نیاز داشته باشد مستلزم داشتن اعتبار است که در این صورت در چهار گوشه شهر میتوان این طرح را اجرایی کرد. وی ادامه داد: چگونگی عملکرد در خصوص طرح مناسبسازی ایستگاههای حمل و نقل میتواند نشانگر اهمیت مطالبه معلولان در زمینه مناسبسازی فضاهای شهری باشد اما در این مسیر کمک دولت به سازمان بهره برداری مترو نیز میتواند در ساماندهی ایستگاهها به خط عبور نابینایان، آسانسور ویژه معلولان و اقداماتی از این قبیل داشته باشد. صابری با بیان این که باید همه اماکن عمومی در دسترس معلولان باشد، عنوان کرد: نیازهای معلولان تنها به مناسبسازی معابر و خیابانها ختم نمیشود و در واقع دسترسپذیری، مفهوم گستردهتری دارد که البته فراهم شدن چنین مسأله ای میتواند برای معلولان بسیار مفید باشد.

 

اعلام اسامی 25 ملیپوش دوومیدانی معلولین اعزامی به پارالمپیک ریو.

به نقل از ایران سپید، علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی دو فدراسیون جانبازان و معلولین، نابینایان و کمبینایان از اعلام اسامی ملیپوشان منتخب اعزامی به بازیهای پارالمپیک خبر داد. وی گفت: این نفرات در جریان رکوردگیریهای اخیر تیم ملی که در خرداد و تیرماه سال جاری برگزار شد و با توجه به دستیابی به رکوردهای مورد نظر کادر فنی انتخاب شده اند و برای حضور در بازیهای پارالمپیک ریو مسافر کاروان منا خواهند بود. هادیزاده افزود: به نسبت دور پیشین بازیهای پارالمپیک که در لندن برگزار شد، با افزایش 50 درصدی در اعزام ورزشکاران روبرو هستیم. وی گفت: بهمن رضایی، هرمز صادقی، مصطفی بهرامی، سجاد مرادی، سعید کولیوند، حمید مزارزهی، علی جنتی و محسن ابراهیمی به عنوان مربیان تیم ملی ورزشکاران را همراهی میکنند. در لیست نهایی تیم ملی دو و میدانی معلولین، سهمیه فدراسیون نابینایان به سه سهمیه افزایش یافت. بر این اساس اسامی 25 ملیپوش اعزامی به بازیهای پارالمپیک ریو به شرح زیر است: حمید اسلامی، دو 1500 متر (نابینایان) سامان پاکباز، پرتاب وزنه  ( نابینایان) سجاد نیکپرست، پرتاب نیزه (نابینایان) جاوید احسانی شکیب، پرتاب وزنه. علی الفتنیا، پرش طول. پیمان نصیری دو 1500 متر. سیامک صالح فرجزاده، پرتاب وزنه. محسن کائدی، پرتاب وزنه و نیزه. سجاد محمدیان، پرتاب وزنه. علیرضا مختاری، پرتاب وزنه. جلیل باقری، پرتاب وزنه. علی محمدیاری، پرتاب دیسک. محمد خالوندی، پرتاب نیزه. اسد ا… عظیمی، پرتاب وزنه. علیرضا قلعه ناصری، پرتاب  دیسک. احمد اجاقلو دو صد متر. یونس سیفیپور، پرتاب  وزنه. عبد ا… حیدری، پرتاب  نیزه. مهران نکوییمجد، پرتاب  وزنه. حامد امیری، پرتاب وزنه. جواد حردانی، پرتاب نیزه. محمد فتحی گنجی، پرتاب نیزه. سید محسن حسینیپناه، پرتاب وزنه. هاشم متقیان، پرتاب نیزه و بتول جهانگیری، پرتاب وزنه.

 

رایانه سر انجام روابط عاطفی و احساسی را پیشبینی میکند

به نقل از مهر، با ابداع یک الگوریتم رایانه ای پیشبینی سر انجام روابط عاطفی و احساسی میان انسانها کار سختی نخواهد بود. این نوآوری توسط گروهی از محققان دانشگاههای یوتا و کالیفرنیای جنوبی ارائه شده و به نظر میرسد به ابزاری کاربردی در مشاوره های خانوادگی و کمک به زوجها تبدیل شود. مبنای عمل این الگوریتم بر تجزیه و تحلیل الگوهای صوتی، بر افرادی استوار است که روابط عاطفی با یکدیگر دارند. این الگوریتم رایانه ای طی مدت دو سال و پس از کار بر روی صدها گفتگوی ضبط شده میان زوجها در جلسات کمک به استحکام بنیان خانواده ها طراحی و ارائه شده است. اکنون محصول نهایی تا آن حد با اطمینان خاطر ارائه شده که گفته میشود سر انجام یک رابطه و بروز مشکلات در آن را با ضریب خطای تنها ۸ درصد پیشبینی میکند.

 

بیش از آنکه حرف بزنیم، مستند حرف بزنیم، بجا حرف بزنیم

سهیل معینی، در ستون سخن هفته شنبه ۲۶ تیر ایران سپید نوشت: در گذشته های نه چندان دور یادداشتی داشتم مبنی بر ضرورت پرهیز نابینایان و کمبینایان از بدون دلیل و سند سخن گفتن و همزمان با آن بیان سخنان مستدل در جای خود. به دلایلی باز بر آن شدم که در این خصوص تأکید مجددی داشته باشم متأسفانه بسیار دیده میشود گروه هایی از دوستان نابینا و کمبینا در رد صد در صدی یک امر یا پذیرش صد در صدی یک امر بدون دلیل محکم و مستندات سخن میگویند. (هر چند خود پذیرش یا رد صد در صدی یک امر مبین ضعف بینش فرد است چون در عالم واقع هیچ چیز صد در صدی نیست) مثلاً بدون تحقیق در مورد یک پدیده و صرفاً درگوشی که میان نابینایان رواج بسیار دارد به اظهار نظر درموردآن پدیده میپردازند پس اولین مشکل بدون تحقیق و مطالعه و بدون مستندات قضاوت کردند و سپس بیان آن قضاوت است اما اشکال دوم که در ترکیب مشکل اول دیگر خود یک فاجعه رفتاری است. بیان سخنان غیر مستند پشت سر افراد و دم فرو بستن در حضور همان افرادی است که پشت سرشان بسیار سخن میگوییم اما اگر پا دهد درحضور خود آنها صحبت کنیم. چهره ای کاملاً متفاوت گرفته یا سخن نمیگوییم یا به گونه ای دیگر حرف میزنیم. دلیل نوشتن این یادداشت متأسفانه استثنایی نبودن این رفتار در میان نابینایان و کمبینایان است. چندی پیش دوستانی را که از مسئولی بسیار انتقاد میکردند برای بیان نظراتشان دعوت کردم اولاً بسیاری از منتقدین به بهانه های گوناگون و علیرغم قولشان نیامدند و آنهایی هم که آمدند انگار نه انگار که این همه انتقادهای بیجا و با جا عمداً از دهان آنها پراکنده شده است آمدند و ساکت نشستند و رفتند تکرار این رفتار موجب شکلگیری یک برداشت از نابینایان درذهن دیگران میشود «نابینایان عمدتاً احساسی بدون سند و فقط پشت سر حرف میزنند» مراقب این ناهنجاری اجتماعی باشید.

 

اصلاح قانون حمایت از معلولان به کجا رسید

به نقل از ایسنا، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از ادامه رایزنی با مجلس جدید برای اصلاح قانون حمایت از معلولین کشور خبر داد و گفت: اصلاحیه این قانون ضمانت اجرایی بهتری نسبت به قانون فعلی دارد.

حسین نحوی‌نژاد در مراسم تجلیل از مدال‌آوران ورزشی اداره بهزیستی البرز که امروز سه شنبه در کرج برگزار شد، گفت: اصلاح قانون حمایت از معلولان کشور توسط دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و رایزنی با مجلس برای اعمال این اصلاحیه ادامه دارد.

نحوی نژاد افزود: قانون فعلی با قید دولت به تصویب رسیده است، این قید فاقد ضمانت اجرایی مناسبی است و باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در اصلاحیه قید “دولت مکلف است” آورده شده ادامه داد: این قید، ضمانت اجرایی مناسبی را به این قانون اعطا می کند.

این مسئول اضافه کرد: از محورهای دیگر این اصلاحیه می توان به تعلق حداقل دستمزد به معلولان سرپرست خانواری که بیکار هستند اشاره کرد.

نحوی نژاد تصریح کرد: شمولیت خدمات توانبخشی در بیمه سلامت، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی، آموزش رایگان و … از دیگر بندهای این اصلاحیه است.

وی به اهمیت شمول امور توانبخشی در بیمه سلامت اشاره و اعلام کرد: عدم شمول این خدمات در بیمه سلامت هزینه زیادی را به خانواده های معلولان وارد کرده است از همین رو این بند در اصلاحیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ار وجود 26 هزار سازمان مردم نهاد مرتبط با بهزیستی در کشور خبر داد و گفت: بهزیستی کشور با کمک این سازمان ها به یک میلیون و 300 هزار نفر خدمت رسانی می‌کند.
وی اضافه کرد: با این شبکه گسترده ما برنامه‌های زیادی برای معلولان در نظر گرفته ایم اما کمبود اعتبار مانعی برای اجرای این برنامه‌هاست که امیدواریم در مجلس جدید این موضوع مورد نظر قرار گیرد.
نحوی نژاد از اهتمام ویژه رئیس جمهور به امور معلولان اشاره و تصریح کرد: طبق دستور رئیس جمهور به زودی لیستی از حداقل نیازمندی های مراکز بهزیستی کشور تهیه خواهد شد تا در سال جاری این حداقل‌ها در اختیار خانواده‌های معلولان قرار گیرد.

 

آمار قابل تامل معلولیت های ناشی از حوادث رانندگی

به نقل از ایرنا، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که سال گذشته حوادث رانندگی 120 تا 140 هزار مجروح داشته که نیمی از آنان در معلولت دائمی گرفتار می شوند.

حسین نحوی نژاد در نشستی که به مناسبت هفته بهزیستی در کرج برگزار شد، تاکید کرد که این حوادث باعث افزایش تعداد معلولان در کشور می شود که بار اصلی آنها نیز برای سازمان بهزیستی است.

افزایش معلولیت ها نه تنها باری بردوش سازمان بهزیستی بلکه بر دوش کشور محسوب می شود و می توان با برنامه ریزی درست از افزایش آن به ویژه در موارد ناشی از حوادث رانندگی جلوگیری کرد.

سیر صعودی حوادث رانندگی و بروز اتفاقات ناگواری نظیر فوت و جرح و معلولیت افراد موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، زیرا که آثار و تبعات روحی و مادی غیرقابل جبران دارد که تحمل دوری از یک عضو خانواده و معلولیت او تنها بخشی از آن است.

تدوین طرح جامع فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم به منظور جلوگیری از وقوع معلولیت ها می تواند از اقدامات اساسی در این حوزه باشد. در موضوع حوادث رانندگی شاید بیش از بقیه موارد نیاز به فرهنگ سازی داشته باشیم و معلولیت های ناشی از این بخش بیش از بقیه موارد قابل پیشگیری است.

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی سالانه 20 تا 25 هزار کودک معلول متولد می شود و یکی از برنامه های اساسی سازمان بهزیستی جلوگیری از همین معلول زایی است، این در حالی است که بر اساس آمار گفته شده، سالیانه بیش از 50 هزار نفر معلول ناشی از حوادث رانندگی خواهیم داشت که کار را بسیار دشوار می کند.

این مسئول اظهار کرد: اکنون حدود دو هزار و 600 پزشک و 250 غربالگر را در کل کشور در مراکز مشاوره ژنیتک جای دادیم و آزمایشگاه های ژنتیک در برخی از نقاط کشور راه اندازی شده است. در چهار استان هم به صورت آزمایشی این موضوع اجباری شده است. با ثبت احوال هم یک تفاهم به امضا رسانده ایم که همه ثبت ازدواج ها همراه با بحث آزمایش ژنتیک باشد.

وی افزود: در این زمینه هم در برنامه ششم پیشنهاد دادیم که اعتباراتی دراین زمینه از محل شرکت های خودروسازی یا عوارض راهنمایی و رانندگی برای کمک به معلولان ضایعه نخاعی اختصاص یابد.

دولت یازدهم به حق توجه ویژه ای به حوزه بهزیستی دارد و سال گذشته نیز شاهد اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان کشور بودیم و این قانون با پیگیری شخص رئیس جمهوری، امروز دولت را مکلف کرده تا به جامعه هدف بهزیستی خدمات ویژه ارایه شود، اما اکنون با وجود یک میلیون و 300 هزار معلول و بیمار روانی مزمن در کشور که زیر پوشش بهزیستی هستند، ارایه خدمات به آنان نیاز به اعتبارات بالایی دارد، بر این اساس تمرکز فعالیت ها بر پیشگیری از معلولیت و آگاهی رسانی در این خصوص از ضروریات است.

آموزش های رایگان، شمولیت خدمات توانبخشی در بیمه های سلامت از دیگر اقدامات مثمر ثمر دراین زمینه به شمار می رود.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت: دولت دستور ویژه برای تامین وسایل مورد نیاز کمک توانبخشی معلولان صادر کرده است و با قول مساعد دولت درسال جاری در تلاش هستیم تا حداقل ها را برای خانواده های معلولان فراهم کنیم.

سیاست های دولت به سمت مطالبه گری جامعه هدف بهزیستی است و افزایش خدمات رسانی به این قشر را با جدیت دنبال می کند.

داریوش بیات نژاد مدیرکل بهزیستی استان البرز می گوید: امروز بهزیستی در عین خدمات حمایتی به جای ترحم به دنبال تامین خواسته های جامعه هدف این نهاد است.

بنابراین بیش ازهراقدامی به دنبال آن هستیم تا به جامعه هدف آگاهی داده و با اجرای طرح های مشاوره و توانبخشی مبتنی بر جامعه، مهارت های پیش از ازدواج مانع از بروز معلولیت های بیشتر شویم.

بیات نژاد گفت: امروز معلولیت دلیل بر محرومیت نیست و همه حق برابر برای زندگی در جامعه دارند بنابراین جامعه هدف بهزیستی باید مطالبه گر باشد اگرچه با محدودیت های مالی مواجه هستیم ولی دولت یازدهم همراهی لازم را دراین زمینه دارد و در حد توان خود تلاش های خوبی را در پیش گرفته ایم.

 

ایجاد فضاهای ورزشی برای معلولین از وظایف وزارت ورزش است

به نقل از تسنیم، دکتر حسین نحوینژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه مراسم تجلیل از قهرمانان و مدالآوران معلول که در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از راههای توانمندسازی افراد دارای معلولیت، فعالیتهای ورزشی است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ورزش سبب ارتقاء روحی افراد دارای معلولیت و خانوادههای آن‌ها میشود، افزود: از طرفی دیگر ورزش سبب ارتقاء توان جسمی معلولان میشود. وی با اشاره به اینکه استان البرز به سبب تعدد و تنوع مدالآوران جهانی و کشوری یکی از استانهای خوب ایران است، گفت: ایجاد امکانات و فضاهای ورزشی برای افراد معلول همپای افراد عادی، از جمله وظایف فدراسیونها، هیأتها و وزارت ورزش و جوانان است. نحوینژاد با بیان اینکه سازمان بهزیستی خود را موظف به ایجاد امکانات جهت تقدیر و تشکر میداند، افزود: از دیگر وظایف سازمان بهزیستی، تجهیز اردوها و اعزام افراد به کشورهای دیگر یا سایر نقاط کشور است. وی ادامه داد: قول میدهیم در تقویت و پشتیبانی از تیمهای نخبه و قهرمان استان البرز در کنار وزارت ورزش و جوانان حمایت کنیم.

 

آیا تحصیل حق من نیست ۲؟

به نقل از ایران سپید،  امروزه توانبخشی، سهم عمده ای در بهبود کیفیت زندگی معلولان cp بر عهده گرفته است. فرزاد جعفری، کارشناس کاردرمانی و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش در این باره میگوید: Cp یا فلج مغزی، سیستم اعصاب مرکزی مغز را درگیر میکند. البته این بیماری پیش رونده نیست. آسیب مغزی در دوران بارداری، حین زایمان یا بعد از آن اتفاق می افتد و بر اساس اینکه کدام قسمت مغز درگیر شده باشد، انواع مختلفی از اختلال را ایجاد میکند. برخی تنها درگیری حرکتی دارند و از نظر بینایی و شنوایی مشکلی ندارند، ولی برخی چند معلولیتی هستند و مشکل بینایی، شنوایی و حتی ذهنی هم پیدا میکنند. پیشآگهی درمان بر اساس شدت بیماری متفاوت است. در بیمارانی که یک طرف اندام درگیر میشود پیشآگهی خوب است، زیرا طرف آسیبدیده میتواند بهبود یابد. دیپلژی هم پیشآگهی خوبی دارد. در فلج مغزی تون عضلانی بالا میرود و به اصطلاح گرفتگی عضلانی پیدا میشود که هرچه بیشتر باشد، اختلال حرکتی بیشتر و استقلال فرد کمتر خواهد شد. برخی نیز دیس تونیک هستند که بر اساس شدت گرفتگی عضلانی گاه ویلچر سوار میشوند. این افراد هرگز زندگی مستقلی را تجربه نخواهند کرد. شاید بسیاری از معلولان cp کاملاً بهبود نیابند، ولی اگر توانبخشی زود هنگام برایشان انجام شود میتوانند به زندگی عادی برگردند. فلج مغزی از بدو تولد قابل تشخیص است. بچه ای که با وزن خیلی کم به دنیا میآید و نارس است، ریسک خطر بالایی دارد و باید از زمان تولد تحت توانبخشی و کاردرمانی قرار گیرد. شاید در مراحل اولیه تنها قرار گرفتن کودک در وضعیتی مناسب ضروری باشد تا گرفتگی عضلانی بیشتر نشود و اندام تغییر شکل ندهد. به تدریج رفلکسها افزایش مییابند و رفلکسهای غیر قرینه در بدن باعث اختلال حرکتی و گاه تغییر شکل اندام میشوند. از بدو تولد خانواده میتواند با ماساژ و قرار دادن نوزاد در وضعیت مناسب، به نوزاد کمک کند تا حد اقل آسیب حرکتی را ببیند و عملکرد اندام بالا برود. فرد cp مراحل رشد حرکتی را به خوبی طی نمیکند؛ ما توانبخشی را بر اساس عملکردهایی که کودک باید در سنین مختلف داشته باشد انجام میدهیم. مثلاً از سه ماهگی تا شش ماهگی باید کنترل سر کامل شود. پس در این کودکان تمرینات کنترل سر باید در این زمان انجام شود. در مراحل دیگر رشد، مانند غلطیدن، سینه خیز رفتن، ایستادن و راه رفتن که تا دوازده ماهگی تکمیل میشوند، تکنیکهای مختلفی برای درمان این بچه ها وجود دارد که همه به رشد حرکتی او کمک میکند. اگر برنامه توانبخشی به موقع انجام شود، مشکلات خیلی بهتر و سریعتر برطرف میشوند. این کودکان بر اساس اینکه درگیری ذهنی تا چه حد باشد تقسیمبندی میشوند؛ برخی آموزشپذیرند، برخی تربیت پذیر و برخی دیگر مرزی. برخی هم هوش طبیعی دارند. از یکسالگی، گرفتن وسایل با دست و مهارتهای این چنینی آغاز میشود و کودک cp باید این مهارتها را در سیستم آموزشی خاصی فرا بگیرد تا مراحل آموزش ذهنی همزمان با کودکان دیگر انجام شود. این روزها آشنایی متخصصان با درمانهای توانبخشی، بیشتر شده است و ثابت شده که اگر در کنار درمان کودک، مراحل توانبخشی او نیز انجام شود نتیجه بهتری گرفته میشود. از این رو شاهدیم که سن ارجاع پایین آمده است. وضع در برخی از بیمارستانهای آموزشی دولتی بهتر است، ولی کار توانبخشی باید در همه مراکز درمانی جدی گرفته شود. امروز بچه هایی داریم که در چند روزگی به کاردرمان مراجعه کرده اند و بچه هایی که تا دو سالگی هم ارجاع داده نشده اند. کاردرمانها در اغلب بیمارستانها حضور دارند، ولی مهم این است که بیمار به موقع توسط متخصص به آنها ارجاع داده شود. مشکل نبود حمایت بیمه ای از کاردرمانی است. انجمن کاردرمانی ایران برای اینکه خدمات کاردرمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرد، درخواست خود را ارائه داده است، اما چون فرایند کاردرمانی طولانی مدت و هزینه بر است، بیمه ها این درخواست را قبول نمیکنند. در بچه هایی که مشکل ذهنی دارند ادراک بینایی، شنوایی و ذهنی دچار مشکل میشود؛ یعنی مغز آنها قادر به تشخیص نیست. با تکنیک یکپارچگی حسی حواس پنجگانه را با حس عمقی تقویت میکنیم. گاه iq این بچه ها مرزی و بین بچه های نرمال و غیر نرمال است و مشکل آنها در مهارتهای جزئی دیده میشود؛ هرچند ممکن است ارتباطات اجتماعی و کلامی نسبتاً خوبی داشته باشند. مشکل اصلی کودکان cp در ایران این است که وقتی به سن مدرسه میرسند چون آموزش ویژه ای در مدرسه نمیبینند، فرایند توانبخشی آنها کامل نمیشود؛ یعنی سیستم آموزش و پرورش برای این بچه ها برنامه ای ندارد. خیلی از بچه ها مشکل حرکتی دارند و با واکر و ویلچر حرکت میکنند، ولی از نظر ذهنی هیچ مشکلی ندارند. اینها باید در سن مدرسه در سیستم آموزشی دیده شوند. مراکزی در بهزیستی برای حرفه آموزی وجود دارد که البته از نظر کیفی و کمی کافی نیستند. این افراد برای دست یافتن به یکسری از مهارتها به آموزشهایی خاص نیاز دارند تا بتوانند وارد حرفه ای خاص شوند.

 

فوتبال نابینایان انگیزه زیادی برای پارالمپیک دارد

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان گفت: تیم ملی فوتبال پنج نفره در حال آمادهسازی برای شرکت در رقابتهای پارالمپیک است و انگیزه زیادی برای حضور در این مسابقات دارد. مظلومی بیان داشت: تیم ملی فوتبال پنج نفره بعد از شرکت در تورنمنت بین المللی برزیل و درخشش در این رقابتها که به نایب قهرمانی این تیم نیز منجر شد، دو مرحله اردوی آمادهسازی در ساری برگزار کرد و هم اکنون نیز در تهران در یک اردوی دیگر در حال تمرینات آمادگی است. وی اظهار داشت: به دلیل تشابه آب و هوایی استان مازندران با برزیل و شرجی بودن این منطقه از کشور، کادر فنی تصمیم گرفته که 2 اردو در ساری برگزار کند و بنده از نزدیک شاهد تلاش و انگیزه بالای بازیکنان و زحمات مربیان بودم. مظلومی درباره دیگر برنامههای تیم ملی فوتبال نابینایان قبل از اعزام به پارالمپیک اذعان داشت: از امروز پنجشنبه اردوی ملیپوشان در تهران آغاز شده است و اردوی بعدی نیز در همین شهر خواهد بود. وی در پایان تصریح کرد: با تمرینات و تدارکی که این تیم داشته، مطمئنم تیم ملی فوتبال پنج نفره برای کسب بهترین نتایج گام به این رقابتها خواهد گذاشت و کل مجموعه تیم، انگیزه فراوانی برای حضور در پارالمپیک دارند و ما هم به موفقیت این تیم خوشبین هستیم.

 

آخرین اطلاعیه سازمان سنجش درباره آزمون استخدامی و رشته های مندرج در دفترچه برای نابینایان

به نقل از وبسایت سنجش، نظر به اینکه ثبت نام برای استخدام نیروی انسانی برای 57 دانشگاه از مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب دفترچه ای جداگانه انجام خواهد شد، لذا متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی دانشگاههای علوم پزشکی  میتوانند از روز پنجشنبه 31/4/95 لغایت روز چهارشنبه 6/5/95 به پایگاه اطلاعرسانی  این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. لازم به ذکر است، هر داوطلب منحصراً میتواند در یک رشته شغل محل از رشته شغل محلهای 12 دستگاه اجرایی متقاضی ثبت نام شود. فهرست دستگاههای متقاضی به شرح ذیل است: سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان کشور، سازمان زندانها، سازمان قضایی نیروهای مسلح، مرکز ملی رقابت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، وزارت امور اقتصادی و دارائی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری. زمان ثبت نام آزمون برای دستگاههای اجرایی از روز دوشنبه 28 تیر ماه 1395 لغایت روز یکشنبه 3 مرداد ماه 1395 است. کارت شرکت کنندگان در تاریخ 16/6/95 در سایت سازمان سنجش درج خواهد شد.  همچنین تاریخ برگزاری آزمون روز جمعه مورخ 19/6/95 اعلام شده است. داوطلبانی که برای ثبت نام دچار مشکل میشوند میتوانند با شماره های 02636270057 و 02636270058 تماس بگیرند. برای ثبت نام باید مبلغ بیست و نه هزار تومان را از قسمت خرید کارت تهیه نمایند. برای آگاهی خوانندگان قسمتهایی از دفترچه در رابطه با معلولان را در زیر میآوریم: در قسمت نحوه تکمیل تقاضانامه ثبت نام، صفحه 4 دفترچه در ردیف 16: داوطلب معلول میبایست نوع معلولیت خود را در یکی از مربعها علامتگذاری نماید و فرم دریافتی از بهزیستی را حد اکثر تا تاریخ 10/5/1395 به نشانی این سازمان، تهران-صندوق پستی 15875-1365 ارسال نمایند.

در ردیف 1-16: داوطلب معلول چنانچه نیازمند منشی است، باید این قسمت را علامتگذاری نماید. همچنین در قسمت امتیازات و سهمیه های قانونی آمده است: معلولانی عادی بشرط دارا بودن شرایط مندرج در آگاهی و کسب حد نصاب لازم به ترتیب نمره مکتبسه از سه درصد سهمیه قانونی برخوردار خواهند شد. برخی از رشته های مندرج در دفترچه که با شرایط افراد نابینا منطبق است شامل: تقریرنویسی «حقوق اداری، حقوق اساسی، آیین دادرسی» کارشناس حقوق «حقوق مدنی، تجاری و اداری، حقوق جزا، عمومی و اختصاصی، آیین دادرسی مدنی و کیفری» روابط عمومی، روانشناسی بالینی، کارشناس امور فرهنگی، کارشناس امور آموزشی،  مترجمی زبان انگلیسی، دبیر عربی، زبان و ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی، زبان، فلسفه و منطق، امور اداری، کارشناس برنامه ریزی، معارف اسلامی و آموزگاری، است.

 

برگزاری جلسه هیأت رئیسه فدراسیون نابینایان

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، نهمین جلسه هیأت رئیسه فدراسیون نابینایان با حضور محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون، محسن جعفری دبیر، علی اصغر هادیزاده سرپرست نایب رئیس آقایان، سمیه شاعری نایب رئیس امور بانوان، محمدمراد مانگشتی، سید جلال روغنی، سردار محمد حاجآقامیر، دکتر حبیب ا… رحیمی شیخ و امین شفاهی از اعضای هیأت رئیسه برگزار شد. در این جلسه، عملکرد چهار ماهه اول سال 95، عملکرد تیمهای اعزامی به پارالمپیک و تصویب آئیننامه دورههای کوتاه مدت مربیگری رشتههای ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.

 

برگزاری جشنواره استعدادیابی نابینایان مهمترین برنامه داخلی ماست

به نقل از روابط عمومی فدراسیون نابینایان، بزرگترین رویداد ورزشی نابینایان ایران، آبان امسال در تهران برگزار میشود. علی اصغر هادیزاده، سرپرست نایب رئیسی فدراسیون نابینایان و کمبینایان در این ارتباط گفت: در این جشنواره و در بخش آقایان، رشته های گلبال، دو و میدانی، شنا، جودو، وزنه برداری، شطرنج و فوتبالل پنج نفره شرکت میکنند. در بخش بانوان نیز جشنواره در پنج رشته گلبال، دو و میدانی، شنا، شطرنج و جودو برگزار میشود. وی ادامه داد: پیشبینی میکنیم کلیه استانها در این همایش بزرگ ورزشی از سراسر کشور شرکت کنند و این جشنواره بسیار گسترده تر از جشنواره های ورزشی پیشین نابینایان برگزار خواهد شد . هادیزاده با توجه به اهمیت ارتقاء سطح ورزشهای انفرادی مانند دو و میدانی و جودو نابینایان که از رشته های مدالآور جهانی و پارالمپیکی است، گفت: بطور کلی تورنمنتهای رشتههای ورزشی نابینایان در سطح دنیا بسیار کم برگزار میشود، لذا فدراسیون تصمیم گرفته با راه اندازی مسابقات باشگاهی این رشته ها، در هر فصل سال یک دوره از مسابقات باشگاهی را برگزار کند.

 

وی از اولین جشنواره ورزشی نابینایان به عنوان رقابتی بیسابقه یاد کرد و گفت: این مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان جهت حضور در رقابتهای پاراآسیایی جوانان که سال 2017 در مالزی برگزار میشود است. ضمن اینکه در حین انجام این رقابتها، برنامه های استعدادیابی و فرهنگی نیز در رؤوس برنامه های پیشبینی شده برای این جشنواره است. هادیزاده با بیان اینکه در این جشنواره بزرگ استعدادیابی، تمام استانها موظف به شرکت و حضور قدرتمند هستند، اظهار داشت: با برگزاری این المپیاد ورزشی تلاش میکنیم تا نفرات منتخب را در بخش آقایان و بانوان برای حضور قویتر در عرصه های جهانی و پارالمپیکی آماده کنیم.

 

اطلاع رسانی

به منظور تهیه گزارشی در خصوص مشکلات پرونده های مرتبط با سازمان بهزیستی، خوانندگان عزیزی که مشکلات خاصی در این زمینه داشتند و تا کنون این مشکلات لاینحل مانده است، با ایران سپید، با شماره   84711371 تماس گرفته و با خانم جعفری مشکلات خود را مطرح کنند. این مشکلات میتواند شامل مفقود شدن پرونده در ادارات بهزیستی بوده یا مشکلات متعدد در تشکیل پرونده در این سازمان باشد.

 

انجمن علمی فرهنگی دانشجویان و دانش آموختگان نابینای ایران طی تفاهم نامه منعقد شده با شرکت بیمه معلم خدمات بیمه ای ویژه را به متقاضیان محترم ارائه مینماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از مزایا و خدمات خاص با شماره تلفن 02122880088 تماس حاصل فرمایید.

 

انجمن تجلی به مدد بخش بازاریابی خود برای تولیدات محصولات نابینایان، بازاریابی کرده و آنها را به فروش میرساند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 55064601-09035180017 تماس حاصل فرمایید.

 

ضبط نمونه سؤالات کمک درسی و دانشجویان، تحقیقات و مقالات دانشگاهی در زمینه های علمی، فرهنگی، پژوهشی، تاریخی، مذهبی، ادبی. خانم مریم نصرتی 0937064515۴.

 

اسامی برندگان مسابقه قرآنی کتابخانه عمومی شهید باهنر شمیرانات: آقایان مهدی استیری، حمزه حاتمی و خانم ریحانه میری. پاسخ صحیح 13211 است. نشانی: تهران-خیابان ولیعصر-نرسیده به میدان تجریش-جنب پمپ بنزین باغ فردوس-کتابخانه عمومی شهید باهنر. تلفن تماس: 22728164-021 فکس: 22708457-021 سایت: www.blindPL.ir

 

به اطلاع می رساند: نصب نرم افزارهای کامپیوتر (جاز nvda, kurzweil و…) و کلاسهای سه تار، تحرک و جهتیابی و زبان به کلاسهای بخش بوستان ولایت اضافه گردید. جهت ثبت نام با شماره 09011755593 تماس حاصل فرمایید.

 

* اهدای یک سری کامل کتب فرهنگ لغت فارسی عمید و انگلیسی آریانپور به خط بریل. تلفن تماس 09112216593 آقای مؤمنی.

 

انجمن نابینایان ایران با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای، اقدام به تدوین فرصتهای شغلی برای افراد نابینا و کمبینا نموده است. لذا از کلیه علاقمندان، صاحبنظران و تشکلات نابینایان استدعا دارد پیشنهادات خود را با ذکر نام حرفه یا مهارت همراه با ویژگیهای آن به انجمن نابینایان ارسال نمایند. تلفن 61-22560060، فکس 22560255 anjoman.nabinaian.iran@gmail.com

۲۰ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار ۲۰ خبر در شمارگان یازدهم.»

سلام علی. ممنون از حضورت.
دنیای هوش مصنوعی به قدری داره پیشرفت های عجیب و غریبی پیدا میکنه که پیش بینی شده رباتها در آینده حتی با انسان ها مقابله کنن.
کلاً اعتقادی به این مسئله ندارم و اونو یه کار پوچ و بیمعنی میدونم.
بازم سپاس از حضورت.

سلام
همیشه این پست رو دوست داشتم و خواهم داشت چون یه پست کامل و به قول خودمون توووپه
برگزاری جشنواره ایدۀ بسیار خوبیه و امیدوارم به سر انجام برسه
پیگیری روزنامه رو هم خیلی دوست دارم یه گام مثبت در جهت رسیدگی به مشکلات بچه های نابیناست که اینم امیدوارم ادامه دار باشه
کلا اخبار خوبی بودن
ممنون از زحمتی که میکشی
شاد و موفق باشی

سلام پریسیما. آره امیدوارم استانها حضور پررنگی در این جشنواره داشته باشن.
الان ما برای پارالمپیک فقط سه تا دوومیدانی کار داریم، سه تا جودوکار و یه تیم ملی فوتبال.
خب این اصلاً در شأن ورزش نابینایان کشور ما نیست و باید با برنامه ریزی صحیح، شاهد پیشرفت های چشمگیرتری باشیم.
با این قوانینی هم که مصوب شده، خداییش میطلبه بچه ها توجه ویژه تری رو نسبت به ورزش نابینایان داشته باشن.
الان اگه کسی در پارالمپیک طلا بگیره، ۳۰۰ تا سکه بهش میدن، ۱۲۰ میلیون تخفیف برای خرید منزل در شهرک ها و در دستگاه های دولتی هم استخدامش میکنن.
واقعا در ورزش معلولین، در بعضی رشته ها کسب مدال جهانی یا پارالمپیک چندان هم دور از دسترس نیست.
قابل توجه نوجوونها.
ممنون از حضورت.

درود بر امیر عزیز،
از تلاش های بی وقفه ات تشکر می کنم.
اگر به نکات زیر هم دقت کنی ممنونت می شود.
۱. جناب معینی فرمودند مستند و با استدلال رفتار کنید. جناب معینی درست می فرمایید. اینم مستند.
ایشان می نویسند: راه اندازی سایت اختصاصی ویژه نابینایان، یکی از مهمترین فعالیتهایی بود که به همت سرمدی انجام پذیرفته و از
۲۰ تیر، به نشانی Pactos.net، آماده استفاده است.
یه آقایی یا جنابی اضافه کنید بد نیست. جناب سرمدی پسر خاله ی شما که نیستند.
۲. امیر من هنوز اندر خم یک کوچه هستم.
ببخش من رو.
جناب صادق پور در فایل صوتی مورخ ۲۰ تیر فرمودند: سایت ویژه ی نابینایان برای شرکت پکتوس رسماً راه اندازی شد.
شما فرمودید ۲۷ تیر راه اندازی شد.
جناب معینی که مستند صحبت می کنند فرمودند: سایت پکتوس ویژه ی نابینایان رسماً از ۲۹ تیر راه اندازی شد.
جون داداش من هم مثل جناب معینی مستند صحبت می کنم.
بابا اینقدر ما رو نپیچون و به عنوان مدیر روابط عمومی بفرما تکلیف رو بده دستمون.
تاریخ رسمی راه اندازی این سایت کی بود؟
صرفاً جهت اطلاع مستند صحبت بفرمایید.
۳. از جناب معینی بپرسید شما که اینقدر مستند صحبت می کنید بفرمایید چرا وسط جلسه با عادل فردوسی پور نهار دادی و با این کار ابتکار به خرج دادی؟
فکر نمی کنی این کار آبروی نابینایان رو پیش عادل بردی؟
تازه بدتر از این صحبت کردن حاضران با دهن پر در جلسه بود که خیلی جای تأمل داشت.
حرف هایم مستند هست. خواستی سندش را هم می آورم.
دمت گرم جناب معینی خداییش یه چیز خوب به من نابینا یاد دادی. مستند حرف بزن پسرم.
توصیه می کنم بچه ها شما هم مستند صحبت کنید.

سلام داوود. تو هم راه افتادی اینور اونور پرونده جمع کردن و الکی مته به خشخاش گذاشتن؟ نکن پسر. نکن.
جواب سؤال دومت رو اول میدم.
ما برای سایت، یه سری پیش نیاز ها رو تعیین کرده بودیم و قرار شد هر وقت اون محتوای اولیه آماده شد، خبر راه اندازی سایت رو اعلام کنیم.
برای جلسه ۲۰ تیر محتوای اولیه آماده بود، به همین خاطر در اون جلسه اعلام کردیم سایت راه اندازی شده.
به نوعی برای اولین بار ازش رونمایی کردیم.
راه اندازی هم که میدونی یعنی چی.
یعنی از این تاریخ به بعد، سایت برای همگان قابل دسترس و استفاده هستش.
در همون پست هم من اعلام کردم هفته دیگه به صورت رسمی اونو افتتاح میکنیم و برنامه هایی که واسش در نظر گرفتیم به صورت رسمی شروع میشه.
که در نهایت هم ۲۹ تیر این اتفاق افتاد و در همه سایت ها هم اطلاع رسانی کردیم.
اما مورد اول، در تنظیم اخبار مطبوعاتی چه در روزنامه ها و نشریات و چه در صدا و سیما، هیچ منعی نداره که اسم فرد رو بدون پسوند یا پیشوند خاصی بیارن.
بار ها شاید در اخبار شنیده باشی که روحانی در نشست فلان گفت:
اتفاقا خیلی مرسومتره بگن مثلا ظریف راهی وین شد. نه آقای ظریف راهی وین شد.
اما سؤال سوم. نمیدونم تالا چندبار در جلساتی که ماهیت صمیمانه دارن و به قول معروف صرفاً واسه گپ زدن هستش، شرکت کردی.
اما در جریان باش صرف ناهار در میان چنین نشست هایی، کاملاً امری عادی هستش و نه تنها در نشست با عادل فردوسیپور، بلکه در نشست هایی که با سایر ورزشکاران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار میشه، این اتفاق افتاده، میفته و خواهد افتاد. خیلی چیز پیچیده ای نیست.
البته منظورم برای نشست هایی هست که ماهیت گپ و گفتی و صمیمانه دارن.
غصه نخور عزیزم. آبروی نابینایان پیش عادل نرفت.
اتفاقا کلی هم چیز جدید یاد گرفت. حتی قرار شد من با چیا فؤادی مسئول سایت نود در تماس باشم تا چند تا نکات درباره دسترس پذیری بیشتر این سایت رو بررسی و برطرف کنیم.
قربونت. شنبه منتظرتم.

عزیزم وقتی جناب صادق پول می فرمایند سایت رسماً راه اندازی شد یعنی چی؟
رسماً یعنی از همین الآن قابل استفاده ی عموم و یا به عبارتی افتتاح شد.
اما در خصوص نهار. عزیزم از قدیم تا به امروز سفره احترام خاصی داشته است. همه ی ما می دانیم که باید در هنگام غذا خوردن آرامش داشته باشیم و با آرامش غذا بخوریم. هیچ جا نگفتند در جمع های صمیمی وسطش نهار بدهیم. تازه بعد هم به غیر از عادل و چند تای دیگر تا آخر نهار با دهن پر صحبت کنیم.
آیا شما دیدی تا پایان نیافتن نهار عادل حرفی زده باشد؟
کمی واقع بین باش.
همه چیز رو به هم سعی نکن ربط بدی.
سعی کن پاسخ روشن بدی.
اینکه عادل چیز های نوی در خصوص نابینایان یاد گرفته که امری بدیهی هست.
ولی به قول خود عادل من در خصوص تاریخ رسمی افتتاح سایت قانع نشدم که نشدم. اجازه میدید با سر بکوبم تو این کیبرد؟
در خصوص نهار هم باید عرض کنم که اگر مجید سرایی پا در میانی نمی کرد فکر کنم با ادامه یافتن صحبت های معینی عادل باید نهار یخچالی می خورد. اونایی که در جلسه بودند و من می شناختم گفتند اگر غذا ها را از یخچال می آوردند گرمتر بود.
قبول کن یه نا هماهنگی بین شما دوستان و جناب معینی بوده دیگه.
من نمی دونم چرا در این جامعه وقتی می خواهی از حقیقتی آگاه شوی همه آن را مته به خشخاش گذاشتن تلقی می کنند.
امیر تو که اینجوری نبودی.
بودی؟
همیشه می گفتی اگر خبرنگار بشم اولین اولویتم شفاف سازی است.
ولی عدم پاسخ گویی روشن شما در خصوص نهار کمی من را نا امید کرد.
اینکه نمی خواهی واقعیت را بپذیری شاید دلیلش امنیت شغلی خودت باشد که بهت حق می دم.
ولی می تونی بگی من مسؤول پاسخ گویی به این سؤالات نیستم تا اینکه بخواهی بپیچونی.
بعد از خودت فقط مجید سرای را در روزنامه شایسته و بایسته ی تقدیر می دانم. البته شما هم دارد پایت کم کم لنگ تمی زند. کاری نکن سال دیگه همین موقع بگم فقط مجید هست که یه جورایی داره خودنمایی می کنه و بس.
به اصول شغلیت پای بند باش ولی روشن صحبت کن تا ما هم روشن شویم.
عاشقتم
شرمنده اگر رنجیدی.

سلااام سلااام و درووود درووود درووود بر داش امیر خبرنگار محله امیر جان همه ی خبرات عالی بودش و این بار من که ه.مهش رو دوست داشتم و خعععععلی این پستت توپ بوداااا میگم دستت بهتر شده یا نه توی جله با ایران سپیدیا خوب مث مدیرا پاسخگو بودیااااا به هر حال مرسی بابت این پست عالی و توپ راستی بازم مث همیشه سلاممم رو به همسر گرامیت برسون در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام بر آقای سرمدی. دو سه تا از خبرها رو خوندم. یکی همون که مربوط به پیشبینی سر انجام روابط عاطفی بود که هر چند جای تحسین داره، ولی من به این جور برنامهها هیچ وقت نمیتونم اعتماد کنم. البته نمیگم اصلا قابل اعتماد نیست، ولی به شخصه اعتقاد ندارم همچین چیزی معیارهای کافی رو داشته باشه که بتونه پیشبینی دقیقی کنه.
یکی هم مطلب مربوط به فوتبال نابینایان که براش تو پارالمپیک آرزوی موفقیت دارم. ان شاء الله میتونن تو این دوره حد اقل برنز رو بیارن. خصوصا که تو آخرین تورنمنتی که حضور داشتن عملکرد امیدوار کننده ای داشتن و فقط تو فینال به برزیل میزبان باختن. فقط امیدوارم دچار حاشیه نشه تیم.
و اطلاعیه‌ها رو هم خوندم که یکیش نظرم رو جلب کرد. همون فروش لغتنامه ی فارسی و دیکشنری انگلیسی آرینپور که شاید بعدا دنبالش رفتم. البته اگر تا اون موقع مشتری پیدا نکرده باشه که بعیده.
خلاصه خبرهای مفیدی بودن. دستتون بابت جمعآوریش درد نکنه. التماس دعا، یا حق.

سلام علیرضا جان.
آره تیم ملی فوتبال پنج نفره در تورنمنت بین المللی برزیل عملکرد قابل قبولی داشت.
البته به هیچ عنوان نباید این مسابقات دوستانه رو با رقابتهای پارالمپیک مقایسه کرد.
منم خوشبینم که بچه ها روی سکو برن.
به امید اینکه خودت هم در پارالمپیک ۲۰۲۰ یکی از ملی پوشان فوتبال پنج نفره کشورمون باشی.
یاحق.

دیدگاهتان را بنویسید