خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نوزدهمین پست اندرویدی چشمه، آیا نام اندروید نوقا ایرانیست؟

zoomit.irمینویسد: شب گذشته گوگل نام نسخه ی بعدی سیستم عامل اندروید را اعلام کرد؛ اندروید Nougat یا با آهنگی آشناتر، اندروید نوقا، نام نسخه ی بعدی اندروید است، اما به نظر می رسد این نسخه از اندروید کام ایرانیان را بسیار بیشتر از توسعه دهندگانش شیرین کرده است، چراکه بسیاری از اخبار منتشر شده در این رابطه، نوقا را یک شیرین سنتی ایرانی خوانده و افتخار این نام را به نام ایرانیان ثبت می کنند، در حالی که چنین نیست.

 

گوگل ساعاتی پیش نام نسخه ی بعدی اندروید را مشخص کرد. نسخه ی بعدی اندروید که پیش از این با نام اندروید N شناخته می شد، حال نام اصلی خود را پیدا کرده است و از این پس باید از این نسخه با عنوان اندروید نوقا یاد کنیم. گوگل اطلاعات بیشتری را در این خصوص ارائه نکرده، بطوریکه حتی مشخص نیست آیا این نسخه ی هفتم اندروید خواهد بود یا خیر، حال آنکه شماری از اخبار نیز به قطعیت این نسخه را با نام اندروید ۷ نوقا خطاب کرده اند. نگاهی به توئیت های منتشر شده پس از مشخص شدن نام اصلی نسخه بعدی اندروید نشان از این دارد که بسیاری از کاربران از انتخاب چنین نامی آنچنان که باید راضی نیستند و سایر گزینه های موجود برای نامگذاری اندروید N طرفداران بیشتری داشته است.

 

اما موضوعی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، نه ویژگی های اندروید نوقا است و نه بررسی احتمالات در مورد تاریخ انتشار نسخه ی نهایی.

انتشار خبر مربوط به تعیین نام نهایی اندروید، برخلاف گذشته، موجی عظیم را در وب فارسی و مخصوصا شبکه های اجتماعی تظیر تلگرام به راه انداخت، بطوریکه برای چند ساعت سایر موضوعات مهم روز رنگ باختند و تب و تاب ایرانیان برای معرفی این نسخه بیشتر از کارمندان گوگل بود. اما دلیل این میزان توجه به نسخه ی جدید از اندروید چیست؟ پاسخ در نام انتخاب شده برای اندروید نهفته است. نوقا یکی از شیرینی های سنتی تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی است، اما تبریز تنها نقطه ای از جهان نیست که این شیرینی با همین نام در آن مرسوم است.

 

سوال اصلی چرایی انتخاب این نام توسط گوگل برای نسخه ی بعدی اندروید است. متاسفانه همچون همیشه شاهد این موضوع هستیم که سوالاتی این چنین در سطحی نگری موجود در شبکه های اجتماعی و وب فارسی گم شده و اغلب کاربران با سری بالا و غروری حاصل از انتخاب نام نسخه ی بعدی اندروید با نام یک شیرینی ایرانی، تنها به کپی کردن محتوا می پردازند.

 

اما نوقا چیست؟ برای آشنایی با این شیرینی که نسخه ی ایرانیش مملو از آجیل و تکه های بیسکوییت مانندی در طرفین است، جستجویی در گوگل، کافی است. البته بهتر است برای اطمینان از صحت اطلاعات دریافتی تنها به ویکیپدیا اکتفا نکنیم، چراکه شاید منبع کشف نوقا به حوالی بوشهر ختم شود همچنین ویکیپدیا به راحتی قابل تغییر است. در ویکیپدیا و بسیاری از وب سایت های مرتبط با شیرینی پزی، نوقا یک شیرینی منتسب به جنوب اروپا نام گرفته است، بطوریکه شواهد تاریخی مربوط به قرن ۱۵ وجود این شیرینی در ایتالیا را تایید می کند، هرچند اولین دستورالعمل پخت این شیرینی مربوط به قرن ۱۶ و کشور فرانسه است.

 

البته شماری از وب سایت ها نیز به وجود این شیرینی خوشمزه در منطقه ی خاورمیانه اشاره کرده اند، هرچند تعلق آن به یک ملت خاص همچون بسیاری از حقایق تاریخی در هاله ای از ابهام قرار دارد. نکته ی جالب در مورد انواع دستور تهیه ی نوقا، قرار گرفتن گز، دیگر شیرینی سنتی ایرانی و متعلق به اصفهان، در کنار دستور پخت نوقا است. اما بهتر است نگاهی نیز به ریشه ی نام این شیرینی داشته باشیم. ریشه ی نوقا یا Nougat در زبان اکسیتان که یکی از زبان های رومی تبار است، به عبارت Panis Nucatus می رسد که به معنی نان آجیلی است. البته در شماری از وب سایت های شیرینی پزی نیز واژه ی Nougat برگرفته از لغت کهن فرانسوی Nux gatum بیان شده است. براساس اطلاعات موجود، Nux Gatum در فرانسه به معنای کیک آجیلی است. با این اوصاف به نظر می رسد نوقا یک شیرینی اختصاصی ایرانی نیست و در بسیار از نقاط جهان چنین شیرینی وجود دارد، پس گوگل نام یک شیرینی ایرانی را برای نسخه ی بعدی سیستم عامل خود انتخاب نکرده است و تنها این شیرینی مانند سایر نقاط دنیا در ایران نیز با همسن نام وجود دارد.

 

در سال های اخیر با گسترش شبکه های اجتماعی در کشورمان شاهد انتشار بسیار راحت تر انواع شایعات هستیم که متاسفانه حس کنجکاوی خواننده ایرانی را برای تحقیق بر نمی انگیزد و همین موضوع، به جا افتادن چنین شایعاتی را دامن می زند.

 

 

منبع: برترینها

 

۱۷ دیدگاه دربارهٔ «نوزدهمین پست اندرویدی چشمه، آیا نام اندروید نوقا ایرانیست؟»

سلام.
بذار ایرونیا دلشون خوش به این باشه که اومدن و از اسم شیرینی اونا استفاده کردن.
وقتی اونقدر مردممون زود دلشون خوش میشه بذار سرمونو تا ته ببرن توی این حباب بی خبری .
وااای که چقدر غافلیم . وااای که چقدر به خیال خودمون زیرکیم.
اوفففففففففففففففففففف

سلااام سلااام و درووود درووود بر عمو چشمه ی نازنین خودم خوبی آیا خوشی آیا وای بازم که خبرت عالی و توپ بودا دست اول و نو میگما عمو بذار ما اندروید ۶ یا ۶ و ۱ رو تجربه کنیم بعد میریم سراغ این اندروید به هر حال عموییی مرسی بابت این خبر توپ و با حال البته عمویییی به توپی و عاااااااآآآآآآآآآآآآآآآآآآآاااااااااااااااااااااااااآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآاااااااااااالیییی خودت نیستا عمو بازم مرسی بابت این خبر و مرسی بابت این پست در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

درود بر جناب چشمه. وقتتون به خیر. با نظر رعد واقعاً موافقم، خیلی هم موافقم. یاد اون روزایی افتادم که مردم شدیداً از نظر اقتصادی در مضیقه بودن، بعد قضیه ی جمعآوری چند میلیون امضا رو رو کردن برای اینکه اسم خلیج عرب ثبت نشه و از این حرفا که حواس مردم جو گیر ایران رو پرت کنن. چند روز پیش هم یه پیامک واسه من اومد که الآن یادم نیست چی بود. آهان برای جلوگیری از برداشته شدن ۲ میلیارد از داراییهای ایران توسط ایالات متحده، عدد ۱ را به این شماره ارسال فرمایید و آخرشم نوشته شده بود، دبیر انجمن کمین، پرویز پرستویی. چی بگم والله! شاد و پیروز باشید

سلام پوریا.
والا منم نمیدونم چی بگم.
فعلا که برای من اس ام اسی از کمپین مبارزه با فیشهای حقوقی نجومی، یا مبارزه با حیوانآزاری یا تلاش برای جلوگیری از حوادثی مانند ماجرای اتوبوس سربازان برام نیومده.
فعلا که منتظرم.
ممنون از حضورت.

دیدگاهتان را بنویسید