خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش تبدیل نت های موسیقی به خط بریل

گزارش تبدیل نت های موسیقی به خط بریل (خط ویژه ی نابینایان) در انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان

به نام او که جان را فکرت آموخت

نابینایان برای خواندن و نوشتن از خط بریل استفاده می نمایند؛ این خط از شش نقطه تشکیل شده که از ترکیب این شش نقطه کاراکتر های مختلف به وجود می آید.

خط بریل به صورت استاندارد برای تمام زبان ها تعریف شده و علائم ریاضی و موسیقی را نیز می توان به کمک آن نوشت و خواند.

خوش‌بختانه با ورود رایانه به دنیای نابینایان و متداول شدن استفاده از چاپ‌گر های بریل و وجود نرم افزار های ویژه که توانایی تبدیل متون معمولی به خط بریل را دارند، به سادگی می توان کتب مختلف را به بریل تبدیل کرده، چاپ نمود و در اختیار نابینایان قرار داد.

تبدیل نت های موسیقی به خط بریل یکی از دشوارترین انواع تبدیل متون علوم مختلف به بریل می باشد؛ زیرا در علم موسیقی جزئیات فراوانی وجود دارند که باید با دقت بسیار بالا مورد بررسی قرار گیرند؛ رابطه ی گسترده ی موسیقی و ریاضیات نیز به دشواری کار می افزاید؛ در یک فایل که فقط متن وجود دارد شاید حذف یک حرف یا حتی یک کلمه مشکل چندانی در ادراک کلی متن ایجاد نکند اما در یک قطعه موسیقی جابجایی حتی ریتم یک نت بدون شک به درک اشتباه آن قطعه منجر خواهد شد.

راههای مختلفی برای تبدیل نتهای موسیقی به بریل وجود دارد که یکی از این راهها استفاده از نرم افزار Goodfeel می باشد، که در حال حاضر به عنوان یکی ازبرترین نرم افزارهای تبدیل نت به بریل در دنیا شناخته می شود و مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مراحل کار

Goodfeel شامل سه نرم‌افزار مختلف می باشد که عبارتند از:

  1. Sharp eye: وظیفه ی اسکن کردن نتها را از طریق اسکنر بر عهده دارد.
  2. Lime: نت های اسکن شده توسط sharp eye دارای اشکالات و نواقص فراوانی می باشند که باید وارد نرم افزار Lime گردند تا ویرایش شده و اشکالات آن بر طرف شوند؛
  3. Goodfeel: وظیفه ی تبدیل نت های Lime به نقطه های بریل و آماده کردن آن برای چاپ بریل را بر عهده دارد.

با توجه به آنچه گفته شد و با در نظر گرفتن نیاز روز افزون نابینایان، انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان در سال 1393 تصمیم به تبدیل کتاب های نت موسیقی به بریل گرفت؛ در این راه از کمک های کارشناسان و متخصصین استفاده کرد و نرم افزار ها و سخت افزار های لازم را خریداری و مورد بهره برداری قرار داد.

در این راه آقای داوود جعفری موسیقیدان نابینا کمک های شایانی به انجمن نمودند و مسؤولیت بر رسی کتاب ها را بر عهده گرفتند.

در این مدت کتاب باخ و چهل آهنگ به بریل تبدیل شده و کتاب هانون نیز در حال آماده شدن برای چاپ بریل می باشد.

در پایان باید از خانه ی ریاضیات اصفهان که بدون هیچ چشم داشتی با کمک در تهیه نرم افزار ها و سخت افزار ها و … ما را در پیمودن این راه یاری کرد کمال تشکر و قدر دانی را بنماییم.

انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان آمادگی خود را برای استفاده از دانسته های کارشناسان و متخصصینی که می توانند در حل مشکلات به ما کمک نمایند اعلام می دارد و دست همکاری به سوی آنان دراز می کند.

علاقه مندان میتوانند از طریق:

  1. بخش نظرات همین پست.
  2. پست الکترونیکی انجمن به نشانی:

Mojenoor84@gmail.com.

3. فاکس انجمن به شماره:

03136692014.

4. تلفن انجمن به شماره:

03136687033، روزهای زوج از ساعت 16 تا 18 و روزهای فرد از ساعت 12 تا 14 به جز روزهای تعطیل با ما در تماس باشند.

تیرماه 1395

انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان

۶ دیدگاه دربارهٔ «گزارش تبدیل نت های موسیقی به خط بریل»

درود میفرستم به شما تلاشگران این انجمن و امید که از کارهای شایسته هیچ وقت خسته نشوید
بسیار عالی و خوب
اگر قیمت کتب را نیز بیان میکردید خیلی بهتر میشد
از زحمات شما برای هم نوعانم بسیار تشکر میکنم

درود بر شما، قیمت کتاب چهل آهنگ ۵۰ هزار تومان است؛ کتاب هانون هم در حال آماده شدن است؛ کتاب باخ هم چون قیمتش قدیمی شده ضمن تماس با شماره ای که گفتیم از آن مطلع شوید یا در آینده ای نزدیک قیمت آن را اعلام می نماییم؛ علت هم این است که باید جلسه ی هیأت مدیره تشکیل گردد. از لطف جناب عالی متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید