خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزیده صوتی جلسات سوم تا ششم بررسی مشکلات ریاضیات به نابینایان و کم بینایان

همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم؛ یکی از مشکلات نابینایان در آموزش، فرایند یاد دهی، یادگیری ریاضیات می باشد که البته تحقیقات بسیار و تلاش های فراوانی برای حل این مشکل انجام گرفته است؛ اما متأسفانه هنوز شاهد نابینایان و کم بینایانی هستیم که علی رغم علاقه به ریاضیات نمی توانند و یا بهتر است بگوییم می ترسند که به مطالعه در این زمینه بپردازند.

در کشور ما نیز نابینایان و کم بینایان از این قائده مستثنی نیستند.

با پیوند دادن یافته های مختلف در جهان در این زمینه شاید بتوان راهی یافت برای آموزش ریاضیات به نابینایان و کم بینایان.

ما در انجمن علمی، فرهنگی موج نور اصفهان با همکاری خانه ی ریاضیات اصفهان و دوستانی در خارج از کشور تصمیم گرفتیم تلاشی در این زمینه را آغاز نماییم؛ شاید بتوانیم گامی هر چند کوچک در زمینه آموزش ریاضیات به نابینایان و کم بینایان این مرز و بوم برداریم.

اولین جلسه در این زمینه در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ به صورت بر خط تشکیل گردید و جلسه ی دوم هم در 20 اردیبهشت ماه همین سال به همان صورت بر خط برگزار شد که صورت جلسه ها و گزیده ای از فایل های صوتی آن برای دانلود در پست های پیشین به حضورتان ارائه گردید و نظرات و پیشنهادات خوب و مؤثری نیز دریافت نمودیم.

ابتدا خلاصه ای از جلسات سوم تا ششم به صورت متنی به حضورتان تقدیم شده و سپس فایل های صوتی هر جلسه برای دانلود ارائه می گردد؛ تا ضمن  آشنایی با مباحث مطرح شده، اگر نظری در این زمینه دارید به ما منتقل نمایید تا از آن در پیش‌برد بحث، استفاده نماییم.

شما می توانید نظرات خود را از طریق بخش نظرات همین پست به ما ارائه نمایید.

 

اما خلاصه ای از آنچه در این جلسات مطرح شد:

  • 1. جلسه ی سوم در تاریخ 24 خرداد، جلسه ی چهارم در تاریخ 6 تیر، جلسه ی پنجم در تاریخ 13 تیر و جلسه ی ششم در تاریخ 20 تیر 1395 به صورت بر خط برگزار گردید.
  • 2. در این جلسات آقای محمد حسن وجدانی از دبیران باز نشسته ی آموزش و پرورش استثنایی که سابقه ی تدریس ریاضیات به نابینایان و کم بینایان و تجربیات فراوانی در ساخت تجهیزات کمک آموزشی را نیز دارند به جمع اضافه شدند.
  • 3. در این جلسات تصمیم گرفته شد کتاب اول دبستان به عنوان نمونه و برای اولین کتاب مورد بحث قرار گرفته صفحه به صفحه بررسی و چگونگی تدریس آن به گروه هدف بررسی شود؛ این کار آغاز شده و با بحث هایی که انجام می شود صفحات به صورت جدا جدا در حال مناسب سازی شدن هستند.
  • 4. قرار شد تمام بحث ها حول سه محور معلم، کتاب درسی و وسایل کمک آموزشی باشد.
  • 5. قرار شد اعضای گروه با تحقیقاتی که انجام می دهند اگر وسیله ی مناسبی در سایت های مختلف وجود دارد که می تواند به آموزش ریاضیات به نابینایان و کم بینایان کمک کنند بیابند و یا اگر ایده ای برای ساخت یا مناسب سازی ابزار دارند ارائه نمایند که این کار نیز تا حدودی انجام شده و همچنان ادامه خواهد داشت.
  • 6. قرار شد در صورت نیاز افراد جدیدی به گروه اضافه شوند.
  • 7 شما نیز اگر خودتان توانایی کمک به ما را دارید یا کسی را می شناسید که می تواند به ما کمک کند او را به انجمن معرفی نمایید.
  • 8. قرار شد در جلساتی با معلمین و در صورت امکان مدیران مدارس نابینایی، از تجارب آنها نیز استفاده نماییم.

 

برای دانلود فایل های گزیده ی صوتی جلسات بررسی مشکلات ریاضیات به نابینایان و کم بینایان روی لینکگ های زیر کلیک نمایید.

 

جلسه ی سوم، قسمت اول با حجم 18.5 مگا بایت

 

جلسه ی سوم، قسمت دوم با حجم 19.4 مگا بایت

 

جلسه ی چهارم با حجم 25.1 مگا بایت

 

 جلسه ی پنجم، قسمت اول با حجم 16.9 مگا بایت

 

جلسه ی پنجم، قسمت دوم با حجم 18.4 مگا بایت

 

جلسه ی پنجم، قسمت سوم با حجم 18.5 مگا بایت

 

جلسه ی ششم، قسمت اول با حجم 18.9 مگا بایت

 

و

 

جلسه ی ششم، قسمت دوم با حجم 16.5 مگا بایت

 

در پایان از همه ی کسانی که با ارائه ی نظرات و پیشنهادات خود در گذشته و آینده در پیمودن این راه ما را یاری می نمایند صمیمانه تشکر و قدردانی می نماییم.

 

منتظر نظرات و پیشنهادات و کمک های سازنده ی شما هستیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن 03136687033 روز های فرد از ساعت 12 تا 14 و روز های زوج از ساعت 16 تا 18 به جز روز های تعطیل تماس بگیرید.

 

به امید روز های روشنتر.

۲ دیدگاه دربارهٔ «گزیده صوتی جلسات سوم تا ششم بررسی مشکلات ریاضیات به نابینایان و کم بینایان»

دیدگاهتان را بنویسید