خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

مصاحبه با مهدی فردیان دبیر سومین جشنواره موسیقی نابینایان در بانه +فایل صوتی

چند وقتی است که در محافل و سایتهای مرتبط با نابینایان، اطلاعیه ای دست به دست میشود در خصوص برگزاری سومین دوره جشنواره موسیقی نابینایان و کمبینایان در شهر مرزی بانه. به همین بهانه، گفتگویی داشتیم با «مهدی فردیان»، از موزیسینهای بانه ای و دبیر اجرایی دوره سوم جشنواره.
به گزارش ایران سپید
آنچه میخوانید خلاصه ای است از این گفتگو و برای آن دسته از افرادی که بخواهند در جریان مشروح گفتگو قرار بگیرند، فایل صوتی آن، در پایان مطلب قرار گرفته است.
ابتدا شاید بد نباشد برای آشنایی بیشتر مخاطبان با مختصات جشنواره سوم، کمی در مورد ویژگیها، اهداف و چگونگی برگزاری این جشنواره توضیح بدهید.
هدف اصلی ما از برگزاری چنین جشنواره ای درست به مانند دوره های پیشین، شناساندن توانمندیهای نابینایان به سایر افراد جامعه و ایجاد خودباوری در میان نابینایان نسبت به توانمندیهای خودشان است. این جشنواره که مثل دوره های پیشین، «صدای سپیده» نام گرفته، قرار است در روزهای سوم و چهارم شهریور و به میزبانی انجمن نابینایان بانه برگزار شود. تجلیل و ادای احترام به روح استاد محمود رضایی، از معلمان با سابقه نابینای موسیقی هم در دستور کار این دوره از جشنواره گنجانده شده است. مخاطبان تا بیست مرداد فرصت خواهند داشت تا آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و زمان بازبینی آثار هم پنج روز خواهد بود. بنا بر این، ارسال کنندگان آثار تا ۲۵ مرداد از پذیرش اثر ارسالیشان در بخش رقابتی مطلع خواهند شد. علاقمندان میتوانند آثاری را در شاخه های تکنوازی، آواز، آثار گروهی و آهنگسازی و تنظیم به دبیرخانه ارسال کنند. این آثار میتواند ژانرهای پاپ، ایرانی، محلی و کلاسیک را در بر بگیرد. انجمن نابینایان بانه و انجمن موسیقی این شهر، بازبینی آثار را بر عهده خواهند داشت و حضور آقایان محمدرضا لکا و اصغر سیف اللهی، از موزیسینهای مجرب نابینا و صدیق تعریف، خواننده و ردیفدان با سابقه به عنوان اعضای هیئت داوران در این دوره قطعی شده است.
در اجرای این جشنواره، کدام مراکز با انجمن همکاری داشته اند؟
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اعطای مجوزهای لازم جهت اجرای این برنامه با ما همکاری داشته اند. شهرداری و شورای شهر بانه از جمله مراکزی بودند که بیشترین همکاریها را با ما انجام داده اند. انجمن موسیقی بانه و بهزیستی مرکز بانه و استان کردستان از دیگر مراکزی هستند که در مسیر اجرای جشنواره به ما یاری رسانده اند.
از نظر امکانات رفاهی چه تمهیداتی برای راحتی حال میهمانان در نظر گرفته شده است؟
مقرر شده به مانند دوره های قبل، هتل شهر، میزبانی شرکت کنندگان و همراهانشان را بر عهده داشته باشند. همچنین سالن اداره ارشاد بانه میزبان اجراها خواهد بود و در حال اندیشیدن تمهیداتی هستیم تا بتوانیم سالن و مناطق اطرافش را تا حد امکان برای تردد نابینایان مناسبسازی کنیم.
انتقادی که بسیاری بر دوره های قبلی جشنواره وارد میدانند این است که در بازبینیِ آثار، کیفیت به عنوان یک اولویت در نظر گرفته نشده و آثار با هر کیفیتی پذیرفته شده اند. به طور مثال، در میان اجرا کنندگان، بودند افرادی که حتی قادر به کوک کردن سازشان هم نبودند اما در بازبینی پذیرفته شده بودند. این نوع انتخابها از کیفیت جشنواره میکهد. در این خصوص در دوره سوم چه رویکردی اتخاذ شده است؟
در این دوره تمام تلاشمان را خواهیم کرد که کمیت را فدای کیفیت نکنیم. اما منکر این هم نیستیم که برای داشتن کمیت حد اقل برای اجرای جشنواره، این احتمال وجود دارد که مجبور باشیم برخی آثار را که از کیفیت کمتری برخوردارند هم بپذیریم. البته فراموش نکنیم که هدف ما از برگزاری این جشنواره، در حقیقت این است که نشان دهیم نابینایان هم میتوانند در کنار هم یک حرکت گروهی را به سر انجام برسانند.
مشروح این گفتگو در قالب فایل صوتی به مدت 22 دقیقه و با حجم 10 مگابایت را
از اینجا
دانلود کنید.

۵ دیدگاه دربارهٔ «مصاحبه با مهدی فردیان دبیر سومین جشنواره موسیقی نابینایان در بانه +فایل صوتی»

سلااام و درووود بر خبر گذاری محله و خبرنگار آن داش امیر جاااان خوبی گل پسر چه خبرااا خب من که در موسیقی دستی در آتش ندارم ولی ممنونم از بابت این اطلاع رسانیت و این پست که در این جا منتشر کردی و امیدوارم که دوستان اهل فن در زمینه ی موسیقی شرکت کرده و از آن بهره ببرند
در پایان هم مث همیشه سلامم رو به همسر گرامی برسون و امیدوارم که دستات هم خوب بشه در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

سلام به احمد عزیز، پریسیما، محمد و خانم کاظمیان.
از شما ممنونم، محمد آقایون در بخش نوازندگی، آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی می تونن شرکت کنن.
بانوان هم در بخش تنظیم، نوازندگی، آهنگسازی و گروه کُر.
خلاصه زودتر آثارتون رو ارسال کنید.
شاید در بانه هم دیگه رو ملاقات کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید