خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

چرا این همه غلط املایی؟

سلام همراهان بزرگوار ایام همگی به کام, مساله ای ذهن بنده را به خود مشغول کرده که بهتر هست هم فکری کنیم ببینیم علتش چیه و در نتیجه به دنبال تلاش از بین بردن معلول یعنی این همه غلط املایی در نوشته های افرادی که از خط بریل استفاده می کنند, باشیم. بارها نوشته هایی از دوستان به خط بریل به دستم رسیده که شاهد غلط املایی در کلمات بسیار ساده بوده ام, تاسف بار تر اینکه این غلطها توسط کسانی رخ می دهد که دارای تحصیلات دانشگاهی در مقاطع بالا هستند. ممکن هست افراد عادی هم با این مشکل مواجه باشند, ولی ما چون گروهی هستیم به نسبت محدود تر این مساله در مورد ما بیشتر به چشم میاد و خصوصا بعضی وقتها در یک نوشته علمی , برداشتهای نادرستی تو ذهن مخاطب در خصوص نویسنده به وجود میاره, , مثلا اینکه بی سواد هست , مطالعه در حد معمول و روزمره هم نداره و از این قبیل, واقعا علت چی هست, چرا این مشکل روز به روز داره بیشتر میشه. با توجه به عواقب ناخوشایندی که این معضل داره, بهتره یه راهی براش پیدا کنیم و برای حلش اقدام کنیم, هر کسی از هر راه ممکن و در حد توانش. لطفا در این پست فعال شرکت کنید و نظر بدید. مطمئن باشید نظرات رو جمع بندی می کنم و در جهت کاربردی کردنش هر تلاشی بتونیم و بتونم انجام خواهم داد. در پناه حق.

۵۱ دیدگاه دربارهٔ «چرا این همه غلط املایی؟»

سلام حضور شما مسافر عزیز، من دلیل عمده این مسئله رو در این میدونم که متاسفانه چون کسانی که مشکل بینایی دارن از درک شکل مکتوب کلمات محرومند و به حتم طبعا نمیتونن از حافظه تصویریشون برا به خاطر سپردن شیوه نوشتن کلمات استفاده کنن یه چنین مشکلاتی هم پیش میاد، نمیدونم به این دلیل هم میتونم اشاره کنم یا خیر!چون اصلا ازش اطلاعی ندارم و بش مطمئن نیستم!ولی خب فکر میکنم شاید منابع بریلی که در دسترس افراده شاید نقص های چاپی داشته باشه !خب البته فکر نکنم این خیلی دلیل مهم و قابل توجهی باشه!و خب نهایتا موضوع دیگه ای که بنظرم میرسه این هستش که از همون ابتدا آموزش املا به کودکان نابینا از طرف هم والدین و هم مسئولین آموزشی ویژه در شرایطی که دانش آموز در کنار سایر دانش آموزان عادی مشغول تحصیله بطور جدی مورد غفلت قرار می گیره.موفق باشید

سلام خانم گل, البته خودتون بهتر از من می دونید که کتاب های درسی بریل در دسترس همه ما بوده و اکثر کلمات روزمره رو توی اون دیدیم و خوندیم. چرا همونها هم اشتباه و غلط نوشته می شه. مثلا دیدم فرد اصل را اسل می نویسه. چرا؟ موفق باشید.

سلام این پست بسیار بسیار مفید هست. ممنون از شما برای نوشتن و انتشار این پست. این مشکل واقعا جدی هست خیلی جدی. تو شبکه های اجتماعی این غلطهای املایی را خیلی دیدم. اغلاط بسیار بسیار فاحش. یه دلیل عمده این غلطها همون نکته‏ای هست که ریحانه خانم به درستی اشاره کردند حافظه دیداری بسیار در درست نوشتن موثر است. ما خیلی وقتا کلماتی رو اشتباه می‏نویسیم که اگه فقط یه ثانیه فکر کنیم اشتباه نمی‏نویسیم. خیلی وقتها می‏تونیم با فکر کردن ریشه لغات یا هم‏خانواده‏هاش اون کلمات رو درست می‏نویسیم. خیلی وقتها دلیل غلط نوشتن ما این هست که درست گوش نمی‏دیم. من بارها شاهد بودم که دوستان نابینام به جای کلمه تغییر می‏نویسند تعقیر. خیلی از غلطهای نوشتاری ما با درست گوش دادن مرتفع میشه. من از نرم‏افزار صفحه خوان ماهور استفاده می‏کنم. خیلی وقتها وقتی کلمه ای رو غلط تایپ می‏کنم و املای آن اشتباه است، لغت رو بد می‏خونه و من می‏فهمم که اشتباه نوشتم. مضاف بر این اینترنت می‏تونه در درست نوشتن ما بهمون کمک کنه. وقتی املای کلمه ای رو نمی‏دونیم می‏تونیم اون کلمه رو سرچ کنیم. گوگل املای درست کلمه رو به ما خواهد گفت. باز هم ممنون بابت انتشار این مطلب مفید.

درود مسافر من فکر میکنم دلیلش اینه که عده ی کثیری از افراد وقتی یه متن رو میخونن به املای کلمات دقت نمیکنن
از نامه که بگذریم حتی توی اس ام اس هم من این چیزا رو زیاد دیدم که یکی برام پیام فرستاده غلط داشته من که نمیتونم خودم رو کنترل کنم فورا به طرف تذکر میدم میگم غلط املایی داری

سلام,
اولا که این پست خیلی جالب هست ممنون از شما؛
بعد هم میخواستم بگم که, خیلی وقت ها ما بر اساس شنیده ها مینویسیم,
مثلا من دیدم بعضی ها به جای کلمه ی آفرین, مینویسند, آورین.

یا مثال های دیگه که الآن تو ذهنم نیست.
یه موضوع دیگه هم اینه که بعضی از دوستان اگر اشتباهشون را بهشون بگیم ناراحت میشند اینه که خیلی سخت میشه جلوی این غلط ها را گرفت.
به نظر من خیلی مهم هست که غلط های ما گوش زد بشه چون بچههای کم سن و سال بر اساس این نوشته ها یاد میگیرند که چطور بنویسند.
من که ناراحت نمیشم بهم غلط هام را گوش زد کنید.
موفق باشید.

سلام بر شما متشکر ازینکه حضور دارید و نظر ارزشمندتون رو در اختیار ما میگذارید. در هر حال ما سنجیده و شایسته تذکر میدیم. دیگه این مشکل از شخصیت طرف هست که ناراحت میشه تبعات و نتایج غلط املایی خصوصا خیلی فاحش خصوصا در نوشته های علمی و رسمی اونقدر ناخوشایند هست که این ناراحت شدن افراد رو ندید بگیریم. از مسوولان که کسی در صدد این اشکالات نیست ما خودمون باید اقدام کنیم. شاد و موفق باشید.

سلام وقتتون بخیر.
این موضوع خیلی وقته که توی این محله ذهن خیلی از افرادی که نسبت به غلط های املایی حساسیت نشون میدن رو به خودش مشغول کرده. اون اوایل یه دوست عزیزی به اسم غلط گیر، غلط های املایی بچه ها رو میگرفت و همونجا بهشون میگفت که این کلمه غلطه و نحوه ی صحیح نویسی رو بهشون میگفت. بعضی از بچه ها از این رفتار خوششون نیومد و گفتن دوست نداریم توی کامنتا جلوی همه غلط ها رو بهمون گوشزد کنید. بنابر این من تصمیم گرفتم که کتاب غلط ننویسیم که نویسندش یادم رفته رو بیارم و زبان ساده تر و گویا تر شکل صحیح کلمات رو بنویسم. این کارو در غالب سیزده پست انجام دادم و همه استقبال میکردن و خوب داشت پیش میرفت تا اینکه بحث عقد و ازدواج و تهیه جهیزیه و مشغله های زندگی و مهمتر از همه نداشتن کامپیوتر بهم اجازه ادامه کارو نداد و منم تصمیم گرفتم که این کار رو به کاردانش بسپارم و بهترین فرد برای این کار رو رعد عزیز میدونستم. چرا که معلم ادبیات بود و بهتر میتونست از پسش بربیاد. خلاصه رعد هم کارو بخوبی و با چاشنی طنز ادامه داد که خیییییلی مورد استقبال قرار گرفت ولی نمیدونم چرا چند وقته دیگه پستاش منتشر نمیشه؟ شاید مشغله های زندگیش زیاد شده و وقت نمیکنه. آهان پریسیما هم همزمان با انتشار این پست ها غلط های موجود در پست ها رو یاد داشت میکرد و بعنوان صحیح نویسی منتشر میکرد که کار بسیااااار سختی بود خداییش….
خلاصه همه ی این کارا تو این محله انجام شد و بنظرم تا حدودی وضع املای خیلی از دوستان بهتر شد ولی
مشکل اصلی و اساسی جایی دیگست. مشکل اساسی رو باید توی مدارس نابینایان جست و جو کرد. وقتی که توی مدرسه بریل نویسی رو بطور کامل به بچه ها یاد نمیدن و اونا رو عادت میدن به نوارهای صوتی. خب انتظاری نباید از اونا داشته باشیم که یه متن رو کامل و بدون غلط بنویسن. حالا هی توی نوارها گفته بشه املای فلان کلمه اینجوری نوشته میشه ولی خب شنیدن کی بود مانند دیدن؟ دیدن برای یک نابینا حکم لمس کردن رو داره دیگه. الان به جرات میتونم بگم که هفتاد درصد نابینایان خط بریل رو بخوبی بلد نیستن و این یک فاجعه ست که خط رسمی خودشونو بلد نباشن. و یا ازش استفاده نکنن. اونا فقط به منابع صوتی اکتفا میکنن.درسته که فایل های صوتی کارو خیلی راحت تر و سریع تر پیش میبره و از حجم کتابهای بریل رهایی میده ولی نظر شخصی من اینه که کتابهای درسی دانش آموزان فقط باید بطور بریل مطالعه بشه و برای مطالعه ی بیشتر به منابع و فایل های صوتی مراجعه کنن.
ببخشید کامنتم خیلی طولانی شد. چون خودم به غلط نوشتن خیییییلی حساسم‌ لازم دونستم این نکات رو یادآوری کنم.
موفق باشید.

سلام به شما آرزوی سعادت همه هم نوعان آرزوی قلبی همگی ماست. از تمام کسانی که تو این محله برای اصلاح نوشته ها و کاهش غلطهای املایی تلاش کردند, تشکر می کنم. ولی خیلی ها اصلا ارتباطی با این گروههای مجازی ندارند. به فراخور تحصیل و فعالیتهاشون مدام مطالبی می نویسند و ارائه می دهند, وقتی این نوشته ها پر هست از غلط در کلمات خیلی ساده , شما تصور کنید, چه ماحصل ناخوشایندی داره. در هر حال باید ادامه بدیم نه فقط در گروههای مجازی بلکه از هر طریق توانش رو داریم. تا این مشکلات رفع بشیم. وقتی ما خودمون برای اصلاح خودمون و هم نوعان خودمون تلاش کنیم می تونیم از دیگران توجه داشته باشیم حقوق ما رو در نظر بگیرند و رفتار شایسته ای با ما داشته باشند. ایام بر شما ارغوانی

باز هم درود بر شما, قصد جسارت به هیچ شخصی رو ندارم, ولی کسی که نابینا هست یا بیناییش به قدری کمه که نمی تونه از خط عادی استفاده کنه و قادر به استفاده از خط بریل نیست یعنی یاد نگرفته و در صدد یاد گرفتنش هم نیست و فقط به صوت و منابع گفتاری اکتفا می کنه آیا واقعا با سواد هست در هر حال نوشتار اعم از خط مرسوم یا خط بریل لازمه استفاده از محفوظات ذهنی و دانش فردی هست, همیشه که نمیشه به کسی برای نوشتن متکی بود. در هر حال باز از مطالب خوبتون متشکرم.

سلام و عرض ادب, نکته دیگه اینکه اگه من یه پست عشقی و جنجالی زده بودم ده ها و ده ها کامنت می خورد ولی در مورد این مساله به این مهمی, خیلی ها اصلا اهمیت نمی دن و اظهار نظر هم نمی کنند, در صورتی که بسیار تاثیر گذار هست و بعدها نتایج بد اون مشخص و آثار مخربش ظاهر می شه. برای اصلاح خودمون, خودمون پیش رو باشیم.

درود
دلایلی رو بچه ها اشاره کردن!
من میخوام از یه جنبه دیگه نگاه کنم.
گرچه فعلا در حد خواب و خیالی بیش نیست، ولی اگه روزی برسه که نوشتار زبان پارسی رو از عربی جدا بدونیم، نود درصد مشکلات املایی مون حل میشه.
مثلا ما چرا باید چهار نوع ز داشته باشیم؟!
ممکنه بگید چون بسیاری از کلمات عربی داخل در زبان پارسی شدن!
خب من خواهم گفت: ما که بنا نداریم فرضا وقتی توی فارسی میخوایم بگیم ذوزنقه، برای تلفظ ذ زبونمون رو به سر دندونهای پیشین متصل کنیم؟!
ما هر دوش رو یه جور تلفظ میکنیم.
پس شاید دلیلی هم نداشته باشه حروفی رو که عین هم میخونیم متفاوت با همم بنویسیم!
بعضی وقتها فارسی خوانها هم کمکی نمیکنن!
به این شش کلمه دقت کنید!
صاحت
ساحت
ثاحت
صاهت
ساهت
ثاهت
با Espeak و پارسآوا هر شش تا دقیقا یه جور خونده میشن!
خود من تا وقتی به کلمه ی مساحت که خوانشش رو توی ذهنم به صورت لمسی تجسم میکنم فکر نکنم، یادم نمیاد که کدوم یکی از این شش تا درسته خخخخ!
حالا جالب اینجاست که خود کلمه ی مساحت هم در حالات دیگه برای Espeak و پارسآوا یکسان تلفظ میشه!
مصاحت
مساحت
مثاحت
مصاهت
مساهت
مثاهت

سلام بر شما, بله این مساله حذف شکل نوشتاری مختلف حروفی که یک تلفظ رو دارند, مدتی هست که مورد بحثه و اقداماتی هم داره انجام میشه. حرفهایی هم در مورد اجرایی شدنش هست. ولی در هر حال رسم الخط جاری و فعلی کشور ما اینگونه هست, نمیشه که خلاف جریان آب شنا کنیم. باید برای عبور از رودخانه و رسیدن به آن سوی آن در جهت جریان آب حرکت کنیم. موفق باشید.

سلام. آقای درفشیان با نهایت احترام به نظرتون ولی مصداق این نظر شما میشه تغییراتی که توی درس زیست شناسی کلاس دهم ایجاد شده. اگه فقط از لحاظ نوشتاری بخوان تغییر بدن که اون نظم و زیبایی متن ها از بین میره و خیلی غیر قابل تحمل میشه و اگه بخوان معنی کلمات رو عوض کنن میشه مثل معنی کلماتی که توی زیست شناسی اعمال کردن.

نمونه ای از واژه های جدید:

میتوکندری: راکیزه

کروموزوم: فام تن

فتوسنتز : فروغ آمایی

آپاندیس: آویزه

آویز آماس: آپاندیسیت یا عفونت آپاندیس

آنابولیسم: فراگشت

کاتابولیسم: فروگشت

متابولیسم: دگر گشت

آمیلوپلاست: نشادیسه

آنتی دیورتیک: پاد پیشابی

کپسول بومن: پوشینه بومن

سانتریول: میانک

سانتروزوم: میان تن

دندریت: دارینه

دیاپدز: تراگذری

اپی گلوت: برچاکنای

واکوئل: کریچه

اگزوسیتوز: برون رانی گلومرول : کلافک

هماتوکریت: خون بهر

لیزوزوم: کافنده تن

میوگراف: ماهیچه نگار

نفرون: گردیزه

نوروگلیا: پی بان

پیرنوئید: دانک

ریبوزوم: رناتن

اسپیرومتر: دم سنج

سلام به تبسم خانم و تشکل از مطالب شما, نمی دونم واقعا پاس داشتن فارسی به این مفهوم است که ما برای اصطلاحات زبانهای دیگر از هر طریق ممکن معادل فارسی قرار دهیم که در بسیاری موارد نا مانوس است و مورد استفاده مردم هم قرار نمی گیره واقعا نمی دونم این همه اصرار برای چی هست, زبان فارسی اونقدر غنی هست که ما نیازی نداریم چنین بلایی بر سر واژگان اصطلاحی زبانهای دیگه بیاریم. در هر حال مشکل غلط املایی نابینایان بسیار مهمه و باید حل بشه. در هر حال ما زبان فارسی رو استفاده می کنیم که توی اون کلماتی از زبانهای دیگه هم وارد شده و چاره ای نیست. پیروز باشید.

درود بر شما قبلا پریسیما در این رابطه زحمت بسیاری کشید من خودم یه بار بر اثر غفلت یه غلط املایی داشتم که بهم با پست الکترونیک تذکر داد منم خیلی استقبال کردم ولی این طوری که متوجه شدم بعضی از دوستان ناراحت می شدن که بهشون تذکر دوستانه داده بشه من خودم وقتی برگه بچه ها را برگردون می کنم حتی اگر مثلا برگه درس تاریخ هم باشه غلط های املایی را یادداشت می کنم و بهشون تذکر میدم ولی واقعیت این هست که من به بیشتر بچه ها حتی تحصیل کرده ها حق میدم که املای قوی نداشته باشن چون دانشآموزی که از همون کلاس اول ابتدایی شوت میشه توی مدارس عادی و بهش میگن برو تلفیقی بخون چه طور می خواید انتظار داشته باشید که املای قوی داشته باشه من طبق وظیفه ای که بر عهده دارم هر هفته یک روز در خدمتش هستم به نظر شما توی این یک روز چه معجزه ای می تونم بکنم از طرفی کتاب های بریلی که در اختیار بچه ها قرار می گیره سرشار از غلط های املایی هست نه این که اون ها بی سواد باشن ولی همون طور که خود شما بهتر می دونید بر اثر یک نقطه زیاد یا کم حرف تغییر می کنه مثلا بر اثر نبود نقطه شش ط تبدیل به ت میشه من دانشآموزی را دیدم که هر را حر نوشته و است را عصت نوشته کسی هم به فکر نیست البته یک واقعیت را نباید نادیده گرفت نسل فعلی مثل نسل قدیم نسل کوشایی نیستن تا دلت بخواد حرف های گنده می زنن حرف های دهن پر کن می زنن معذرت می خوام در زمینه حرافی استاد هستن ولی به درس علاقه خاصی ندارن بچه سه ساله مثل برق کامپیوتر را یاد می گیره ولی علاقه چندانی به درس نداره حالا شما فکر نکن که این مشکل غلط های املایی فقط بین دانشآموزان نابینا شایع هست نه دانشآموزان بینا هم همین مشکل را دارن من مهندس عمران می شناسم که حمله را همله نوشته و از من می پرسه می خوام دو میلیون کارت به کارت کنم باید چند تا صفر قرار بدم خلاصه اگر بخوام بگم میشه مثنوی هفتاد من کاغذ بازم سپاس

سلام به شما ممنونم که هستید صحبت شما متین هست ولی چطور می شه تصور کرد مهم با ه در اثر نقطه اضافی بشه محم با ح, در هر حال همین فرد که تلفیقی درس خونده به مرور متوجه غلطهای املایی خودش میشه نباید بی تفاوت باشه, شما درست میگید بی تفاوتی زیاد شده, ما هم چون عده کمتری هستیم, مشکلات و اشتباهات ما بیشتر دیده می شه. موفق باشید.

سلام به شما.
پستتان را شدید لایک می کنم و ما باید سعی کنیم در نوشتن املای کلمات خوب دقت کنیم تا همین امر باعث ارتقای بهبود املایی ما شود.
اما یک نکته ای رو باید بگم. من خودم بعضی وقتها به شوخی به جای اینکه بگم آفرین میگم آورین. بعضی از دوستان سایت هم این اخلاق من رو به خوبی می دونند. وگرنه من خودم اون قدر سواد دارم که باید بگم آفرین. حتی شیوه ی تایپ کردن من در سایت به صورت بینایی است و یک فرد بینا راحت می تونه نوشته های منو بخونه. به مثال های زیر دقت کنید:
می خواهم، میخواهم.
می روم، میروم.
می کنم، میکنم.
این مثالها را با جهت نماها بخونید. مثال اول دقیقا روش بینایی است و مثال دوم اصلا بینایی نیست. اگه خوب با دقت بخونید یه جایی من بین این کلمات فاصله گذاشته ام. کلماتی که در اول نوشته ام صحیح تر است و کلمات دوم با اینکه صحیحه ولی به درد تایپ نمی خورد.
با سپاس از پست بسیار عالی شما.
موفق و پیروز باشید.

سلام عزیزم.ببین من فکر میکنم به خاطر اینه که اکثر کتابها به صورت صوتی یا از رو متن ورد و…هست.
اون کتابهایی که بریل بوده خیلی ساده و پیش پا افتاده بود.به نظر من راه حل این مسئله اینه که هر کلمه ای برامون نا آشنا بود بریم دنبالش و یادش بگیریم.
پستت خیلی خوب بود

سلام مجدد. من با کامنت جناب آرتیمان کاملا موافق هستم. در حال حاضر غلط‏ نویسی کاملا اپیدمی شده و بینا و نابینا نداره. اما واقعیت این هست که در نابینایان بیشتر این موضوع رواج داره. مطلب جناب وحید هم کاملا درست هست. تو رسم‏الخط جدید بیشتر کلمات جدا نوشته می‏شه. البته در نوشتار علمی مانند مقالات و پایان نامه‏ها خیلی بهتر و صحیح‏تر هست که از نیم‏فاصله ورد استفاده ببشه. اما راجع به کامن جناب درفشیان من از پارس آوا استفاده نکردم اما ماهور به نظرم از این حیث بهتر است. تو مثالی که فرمودید ماهور فقط وقتی مساحت و ساحت به شیوه صحیح نوشته شده بود اون رو صحیح تلفظ کرد.

سلام به شما, از حضور شما نهایت تشکر رو دارم, شما تصور کنید وقتی من غلطهای املایی فاحش رو از طرف دوستان تحصیل کرده حقوق می بینم, چه حس بدی بهم دست می ده و چقدر ناراحت میشم. بدتر از اون وقتی که به فرد که تذکر می دم به هیچ وجه نمی پذیره و مدام بهونه میاره. ما باید ایراد هامون را بپذیریم اون وقت هست که در جهت اصلاحش قدم بر میداریم. در پناه حق باشید.

ببینید به نظر من همه ی مواردی که از سوی دوستان ذکر شده بودند بجا هستند. اما در بین نابینایان بیشترین مسئله سر اینه که اونا عموما اهل مطالعه نیستند. مگر به صورت صوتی، خب این باعث میشه که نوشتن کلمه رو یاد نگیرند. یه مشکل دیگه که کاملا هم درست بیان شده بود بحث مدارس تلفیقی هست که به هیچ وجه مناسب بچه ها نیست. اما همه ی اینها بجای خود؛ ولی وقتی خود شخص به سن بزرگسالی میرسه، مثلا مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد میگیره اونم در حوزه هایی مثل ادبیات فارسی و غلط مینویسه اینجا دیگه فاجعه رخ میده. بارها از اشخاصی که رشته ی تحصیلیشون ادبیات فارسی بوده اغلاطی رو دیدم که فقط باید خدا رو شکر کنم که شاخم در نیومده. بماند بحث جدا نوشتن کلمات یا سر هم نوشتنشون این که اصلا غلط محسوب نمیشه. طرف هنوز نمیدونه فلان کلمه رو با چه حرفی باید نوشت با س یا با ص یا با ث و موارد دیگه. یکی از اشکالات اینجاست که هنوز هیچ نرم افزاری وجود نداره که نابیناها بتونند مثلا لغتنامه ی دهخدا رو با استفاده از صفحهخوانها مورد بهره برداری قرار بدن. در ضمن در برنامه هایی مثل پارسآوا یا ماهور و پکجاز هیچ شخص متخصصی حضور نداشته تا بتونه دایره لغات این برنامه ها رو هم افزایش بده هم در نوع درست نوشتنشون دقت کنه. خلاصه خانه از پایبست ویران است . در سایتهای نابینایی هم هیچ مدیری حاضر نیست برای رضای خدا یا برای ارتقاء سطح آگاهی بچه ها یه قانونی تو سایتش بگنجونه که هر کس غلط املایی داشت باید از سایت برای یه مدت اخراج بشه یا مثلا اسمش رو روی تابلوی اعلانات سایت برای مدت مثلا یک هفته مینویسیم به عنوان کسی که غلط نوشتاری داشته یا با یه روش دیگه ای با مسئله برخورد کنند تا دیگه هیچ کس به خودش اجازه نده هرطور که دلش خواست بنویسه. اینطوری هم مطالب سایتها با ارزشتر میشن و هم شخص دیگه به خودش اجازه نمیده هرطور که دوست داشت مطلبی رو بیان کنه وقتی بعضی از مطالب رو میخونم برای فهمیدنشون کلی باید فکر کنم که منظور شخص نویسنده ی فلان پست یا فلان کامنت دقیقا چی بوده و چی میخواسته بگه شاید بتونم بفهمم شاید هم نتونم. تا زمانی که یک اراده ی جمعی برای تغییر در شیوه ی گفتار و نوشتار ما رخ نده همین آش هست و همین کاسه.

حضور سرکار خانم کاظمیان و دیگر دوستان باید عرض کنم که من قصدم نشون دادن اهمیت این قضیه بود. نه اینکه حتما باید با فرد خاطی اینطور برخورد بشه. چون به عقیده ی من کسی که در نوشتن درست کلمات هیچ دقتی نمیکنه در بکار بردن درست کلمات در جملات هم نمیتونه دقتی داشته باشه. چون هیچ آموزشی ندیده، چون از اهمیت این قضیه هیچی نمیدونه. هر کس که میخواد مطلبش رو به دیگران انتقال بده باید بدونه که اگر نتونه منظورش رو درست بیان کنه بعد بین اون شخص و دیگران به احتمال تنش ایجاد میشه. چنانچه خود شما شاهد تنشهای فراوانی در جایی مثل همین سایت تا به حال بودید. که یکی از دلایلش همین ناتوانی در بیان درست عبارات بوده. فقط به این خاطر که اون شخص نویسنده در نوع انتخاب بجای کلمات اشکال داشته. اشتباه محضه که ما فکر کنیم این دو تا مسئله به هم ربط ندارند.

سلام خانم حیدری حالتون خوبه؟ خوب هستید؟ من زمانی که مدرسه میرفتم در مواقعی که املای خودم و دوستانم خیلی غلط داشت معلمهایی که به ما درس میدادند ما را جریمه میکردند. این جریمه ها کارساز بود. من در دوران ابتدایی و راهنمایی و در مقتع متوسطه هیچ وقت املام کمتر از ۱۹ نبود. من در دوران ابتدایی هر وقت که تعداد نمرات بیستم به ۱۰ میرسید معلمم به من جایزه میداد. به نظرم شما هم اگر در حال آموزش بریل به دوستانتو هستید جواایز تشویقی برای شاگردانتون در نظر بگیرید. موفق باشید.

سلام جناب ضیائی بله در برخی مقاطع و موقعیتها تنبیه و پاداش کارساز هست, ولی در مراحلی از زندگی شخص نسبت به این امور بی تفاوت میشه و باید خود باوری رو پرورش داد تا هر کدوم ایرادات خودمون رو بشناسیم, بپذیریم و اصلاحش کنیم. در مورد ما هم نوعان هم که کلا انتقاد پذیری خیلی کم رنگ هست. موفق باشید.

سلام، ضمن تشکر فراوان از پست بسیار مفیدتون راستش منم از املای نادرست کلمات خیلی اذیت میشم.
به نظرم اگه پست های غلط ننویسیم دوستان ادامه پیدا میکرد عالی میشد.
ضمنا اینکه دوستان روابط عمومی غلط ها رو تذکر میدن به نظرم خیلی روش مناسبی هست، حتی پیش اومده گاهی به خود منم تذکر دادن و بسیار خوشحال شدم.
به هر حال پستتون مفید و کاربردی هست، انشا الله که روز به روز نوشتنمون تقویت بشه.
همیشه سلامت باشید.

سلام سرکار خانم حیدری، سپاس از مطرح کردن این مشکل بسیار جدی و مهم در میان هم نوعان.
گفتنی ها رو دوستان گفتن و هر کدوم در جای خودش درست و قابل بررسیه.
به نظر من این مشکل اساسی تر از این حرفاست و باید در خصوص این مسئله تحقیق و پژوهش های زیادی صورت بگیره و مشکل از پایه ریشه یابی بشه.
از صبح داشتم آرشیو مقالاتم رو چک میکردم و سر انجام مقاله ای که پیشتر در این ارتباط خونده بودم رو پیدا کردم.
مقاله ای تحت عنوان بررسی انواع غلط های املایی بریل در میان دانش آموزان دبستانی.
پژوهش و تحقیق ارزشمندیه.
با اجازتون در سایت منتشرش می کنم و پیشنهاد میکنم حتماً این مقاله رو کامل مطالعه کنید.
تشکر از پست خوبتون.

درود بر شما. به نظر من عمده ترین دلیلش می تونه این باشه که نابینایان بسیاری کتابهای صوتی و ضبط شده رو گوش میدن و کتابهای نوشتاری کمتری رو مطالعه می کنن. حالا یه عده هم مثل من هستن که نه به کتب صوتی گوش میدن، نه کتب نوشتاری رو می خونن. اما خوشبختانه املای بدی رو ندارن. دلیلشم نمی دونم چیه. من خودم این جا یه سری اغلاط املایی رو مشاهده کردم از بعضی افراد تحصیل کرده که واقعاً تعجب کردم. مثلاً دوستی باعث رو بایس نوشته بود و این واقعاً جای تأسف داره. یا دوست دیگری رؤوف رو رعوف نوشته بودن. امیدوارم به این مشکل به صورت جدی نگاه بشه نه این که به شوخی برگزارش کنیم. شاد و پیروز باشید سرکار خانم

سلام.
هنوز نظرات دوستان رو نخوندم اگر حرفم تکراری بود شرمنده.
به نظر من نداشتن دقت و بی خیالی در نوشتن هست که باعث میشه غلط املایی زیاد باشه و علتش کتاب بریل و این حرف ها هم نیست.
چون من خیلی کتاب بریل خوندم و اتفاقاً خوندن به بریل رو یکی از عوامل خوب بودن املای کلماتم می دونم علاوه بر این برای من مهمه که کلماتی که می نویسم نگارششون چه طوری هست و تا ندونم واژه ای مثلاً با کدوم نوع ز یا س استفاده میشه به کارش هم نمی برم.
موفق باشید.

سلام
بابت پست ارزشمندی که منتشر کردید از شما تشکر میکنم.
من هم املام نسبتا خوبه. خب ما دانشآموز ابتدایی و راهنمایی که بودیم، در مورد املا با جدیت بیشتری برخورد میشد و املا بیشتر جدی گرفته میشد، ولی در دبیرستان متأسفانه خیلی املا جدی گرفته نمیشه، و یادمه در طول سال تحصیلی فقط چهار جلسه املا داشتیم و بمانه که گاهی موارد بود که حتی همین هم یا خود دبیر ادبیات یا خود دانشآموزان جدی نمیگرفتند و نمیگیرند. در صورتی که دورۀ ابتدایی و راهنمایی حد اقل هفته ای یک بار املای دانشآموز بررسی میشد.
با دیدگاههای تمامی دوستان موافقم فقط با اون بخش سختگیرانه دیدگاه جناب نظری موافق نیستم. به نظر من این مسئله به اراده خودمون هم بستگی داره، و اگه خودمون مایل به اصلاح غلطهای املایی نباشیم، دوستان هر چقدر هم تلاش کنند این مشکل حل نمیشه. خود من نسبت به صحیح نویسی حساس هستم، نه اینکه فرد بی سواد به حساب نیام، بلکه برای اینکه کلا دوست دارم نوشته هام هرچند کوتاه باشه، بدون غلط باشه و شکل صحیح کلمات رو بدونم و چه اشکال داره هر روز چیزی به دانشم اضافه بشه.
موفق باشید.

خانم حیدری گرامی سلام.
اولا که من از این غلط املایی خصوصا در نوشته های بریل به شدت اذیت میشم و هر جا هم ببینم حتی اگه نویسنده ناراحت هم بشه بهش تذکر میدم چون نوشتن و درست نوشتن قبل از محتوا مورد توجه قرار میگیره.
دوما به نظر من افراد وقتی وارد دانشگاه میشن کمتر مطالعه بریل دارن و به مرور از بین میره تمام لغات دیداریشون. من شخصا هم رمانهام رو بریل میخونم هم روزنامه ایران سپید رو هم یه سری متون انگلیسی رو سعی میکنم یا بریل یا لا اقل ورد پیدا بکنم که خزانه لغات دیداریم بالاتر بره و خوشبختانه غلطهای املاییم هم نسبتا کمه.
پیروز و موفق باشید.

سلاااام بر مسافر عزیز. به نظر من بچه ها باید به تلفظ کلمات خیلی توجه کنند . مثلا کلمه دان که مخفف دانلود هست رو مینویسند دال . و خیلی کلمات دیگه که نشان از بی دقتی در گوش کردن هست . اون کلمات خیلی زیادن ولی توی خاطرم نیست . متاسفانه حروفی مثل از رو عظ نوشتن خیلی از لحاظ نوشتاری عجیبه . هیچ بینایی این کلمه رو اشتباه نمی نویسه . باور کنید گاهی باید چشمامو ببندم و با خودم بلند بخونم و تا بفهمم منظور چی بوده . البته این مشکل برای اون اوایل بود . الان عادت کردم . و خودمم در معرض غلط نوشتنم .

سلام به همگی دوستان و همراهان اگه جواب پست یکی از همراهان گرامی از قلم افتاد پوزش می خوام. ولی امیدوارم این مشکل در نظر همه هم نوعان اونقدر برجسته بشه که هر کدوم به فکر رفع اون بیفتیم.

سلام
پست خیلی خوبی بود
به نظر منم نداشتن منابع متنی میتونه درصدی از اغلاط املایی رو تشکیل بده اما بیدقتی هم باعث درصد بالایی از اشتباهات املاییست
خود من با اینکه با عنوان روابط عمومی غلطهای املایی دوستان رو بهشون گوشزد میکنم و تقریبا میتونم بگم ۹۹ درصد کلمات رو درست مینویسم بعضی وقتها قبل از نوشتن کلمه ای که بهش شک دارم از گوگل کمک میگیرم و شکل صحیحش رو میبینم اگه دوستان دیگه هم همت کنن و یه کم تو این زمینه حساستر بشن حد اقل مشکلات املایی این سایت حل میشه
بازم تشکر از پست مفیدت
موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید