افتتاح سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان در دو بانک تجارت و سپه

با سلام به شما گرامیان.
طرح سامانه بانکی ویژه نابینایان که پیشتر به همت انجمن نابینایان ایران و با همکاری شرکت پکتوس در یک شعبه پست بانک، سه شعبه بانک شهر و یک شعبه بانک آینده عملیاتی شده بود، دیروز و امروز نیز در دو شعبه بانک تجارت و یک شعبه بانک سپه افتتاح شد.
توجه شما عزیزان را به افتتاح سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان در این دو بانک بزرگ کشور جلب می کنم.
شایان توجه آنکه، مذاکره با سایر بانک های کشور نیز همچنان ادامه دارد و علاوه بر شعب، دسترس پذیری اینترنت بانک، همراه بانک و سایر خدمات اینچنینی که در راستای مناسب سازی خدمات بانکی برای نابینایان و کم بینایان باشد، در دستور کار انجمن نابینایان ایران و شرکت پکتوس قرار دارد.

 

افتتاح سامانه بانکی ویژه نابینایان در بانک تجارت

روز شنبه 13 شهریور، مراسم افتتاحیه سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان در شعبه بانک تجارت فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد.
نادر خواجه حق وردی، قائم مقام مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اینکه فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به خدمات بانکی برای نابینایان، یکی از رئوس اصلی برنامه مسئولیت های اجتماعی بانک تجارت است اظهار داشت: امیدواریم افتتاح این باجه در تسهیل انجام امور بانکی برای هموطنان عزیز نابینا و کم بینا موثر واقع شود.
حق وردی با اشاره به برنامه ی آینده بانک تجارت برای سفارشی سازی خدمات دستگاه های POS برای نابینایان و کم بینایان گفت: امروز طی هماهنگی هایی که با مسئولان آیتی و سازمان روش ها انجام شد، قصد داریم سامانه های فروشگاهی را نیز برای افراد نابینا دسترس پذیر کنیم.
همچنین قرار شد سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان، در سایر مراکز استان های کشور نیز راه اندازی شود.
وی افزود: امیدواریم با همکاری سایر بانکها و شرکتهای تامین کننده خدمات بانکداری الکترونیک ، دسترسی ایرانیان توانخواه به خدمات بانکی به استانداردهای بین المللی نزدیکتر شود .
در ادامه این مراسم، مهندس سعید صادقپور، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پکتوس که این طرح را به همراه انجمن نابینایان ایران عملیاتی کرده اند گفت: تکمیل فرمهای بانکی در این باجه، از طریق یک دستگاه برجسته نگار دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل صورت می گیرد و دستیار صوتی نیز برای استفاده از کلیه خدمات این باجه فعال شده است .
وی افزود : مشتریان نابینا و کم بینا برای استفاده از خدمات این باجه نیاز به حضور همراه نداشته و می توانند کلیه عملیات بانکی همچون افتتاح حساب ، واریز وجه ، تکمیل تقاضای اعطای تسهیلات و … را خود به صورت مستقل به انجام رسانند .
در ادامه این نشست، اوضاعی مدیر امور سازمان و روشهای بانک تجارت نیز گزارشی از برنامه های آتی این بانک برای تسهیل دسترسی مشتریان دارای معلولیت جسمی و حرکتی به خدمات بانکی ارائه کرد .
علی اکبر جمالی، مدیر عامل انجمن نابینایان ایران در حاشیه این مراسم گفت: یکی از حقوق اجتماعی افراد نابینا امکان دستیابی برابر آنها به خدمات شهری است.
با بررسی هایی که صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم خدمات بانکی برای نابینایان در شعب بانک ها، دسترس پذیر نیست.
از این رو، طی جلسات فراوان و مذاکراتی که در سه سال گذشته با مدیران بانک های مختلف و بانک مرکزی انجام گرفت، پس از پست بانک، بانک شهر، امروز نیز شاهد افتتاح سامانه بانکی ویژه نابینایان در دو شعبه بانک تجارت، شعبه فرهنگسرای بهمن و دروس و روز یکشنبه نیز در بانک سپه هستیم.
از شرکت پکتوس هم تشکر میکنیم که در این راه کنار ما بودند و بخشی از کارها را این عزیزان پیش بردند.
به زودی دو بانک صادرات و کشاورزی نیز به این طرح خواهند پیوست.
مدیر عامل انجمن نابینایان ایران در پایان افزود: درخواست ما توسعه این خدمات در سایر استان های کشور است و انتظار داریم در شهرستان ها به ویژه مراکز استان های مختلف، حداقل یک یا دو شعبه برای افراد نابینا دسترس پذیر شود.
در مراسم افتتاحیه بانک تجارت که روز شنبه 13 شهریور برگزار شد، وبسایت نابینایان پکتوس با نادر حق وردی قائم مقام مدیر عامل بانک تجارت و علی اکبر جمالی مدیر عامل انجمن نابینایان ایران مصاحبه ای اختصاصی ترتیب داده است که مصاحبه با آقای حق وردی را می توانید
از اینجا
و مصاحبه با مدیر عامل انجمن نابینایان ایران را
از این لینک
دانلود کنید.
منبع بخشی از خبر فوق، مربوط به
روابط عمومی بانک تجارت
است.

 

افتتاح سامانه بانکی ویژه نابینایان در بانک سپه

اولین شعبه بانک سپه مجهز به سامانه خدمات بانکی نابینایان، از روز یکشنبه 14 شهریور، فعالیت خود را آغاز کرد.
عیسی کاظم نژاد عضو هیات مدیره بانک سپه در مراسمی که به همین منظور و با حضور منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران، دکتر مهنام، مدیر دفتر امور اجتماعی کمیسیون یونسکو در ایران، غلامی معاون اداره کل توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و مدیران شرکت پکتوس برگزار شد، درباره راه اندازی سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان در بانک سپه گفت: بانک سپه به عنوان بانکی دولتی، علاوه بر رسالت خدمات رسانی، رسالتی اجتماعی نیز برای ارائه خدمات به تمامی اقشار جامعه از جمله نابینایان دارد.
وی با اشاره به تاکیدات اخیر بانک مرکزی مبنی بر لزوم فراهم آوردن تمهیدات لازم برای خدمات رسانی بانکی به نابینایان، اظهار داشت: امروز یکشنبه سامانه بانکی ویژه نابینایان در شعبه ظهیرالاسلام بانک سپه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می کند و قصد داریم تا پایان سال، این سامانه را در چند شعبه دیگر استان تهران و برخی از مراکز استان های بزرگ کشور نیز نصب و راه اندازی کنیم.
عضو هیأت مدیره بانک سپه در خصوص دسترس پذیری اینترنت بانک بانک سپه نیز گفت: با هماهنگی هایی که با شرکت پکتوس ترتیب داده ایم، امیدواریم اینترنت بانک بانک سپه نیز برای نابینایان دسترس پذیر شود.
منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از آغاز خدمات رسانی بانک سپه به نابینایان اظهار داشت: بانک سپه به عنوان پنجمین بانک فعال کشور خدمات دهی به نابینایان را آغاز کرده است.
وی با یادآوری مسئولیت اجتماعی بانک ها در قبال نابینایان ابراز امیدواری کرد: این سامانه در سایر استان های کشور نیز راه اندازی شود تا ارائه این خدمات صرفاً محدود به پایتخت نباشد.
سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان، از طریق دو خروجی بریل و صوتی، امکان پر کردن مستقل فرمهای بانکی برای نابینایان را فراهم می سازد.
در حاشیه مراسم افتتاحیه سامانه بانکی ویژه نابینایان در بانک سپه، وبسایت نابینایان پکتوس نیز با دکتر کاظم نژاد عضو هیأت مدیره بانک سپه، مصاحبه ای اختصاصی ترتیب داده است که این مصاحبه را می توانید
از اینجا
دانلود کرده و گوش کنید.

درباره امیر سرمدی

فعال رسانه ای نابینایان، متولد اول بهمن 68 و ساکن تهران. یه پسر چهار ساله به اسم آرمان و یه دختر هفت ماهه به اسم باران دارم. امیدوارم شما هم محلی ها هم هرجا که هستین، حال دلتون خوب باشه.
این نوشته در اجتماعی, اخبار, اطلاع رسانی, صوتی, گزارش ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

24 Responses to افتتاح سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان در دو بانک تجارت و سپه

  1. 1
    احمد عبد الله پور says:

    سلااااام سلاااام و دروووود دوروووود بر دااااش امییییر جون بابای محله و خبرنگار خوب محله امییییر جون اول ممنون بابت اطلاع رسانیت و بعدشم امیدوارم که این طرحها در تمامی بانکهای دولتی و خصوصی و در سراسر کشور اجراء بشه و این طور نباشه که مث همیشه فقط مخصوص تهرانیها باشه و ما شهرستانیها از این طرح بی نسیب باشیم به هر حال امیییر جووون مرسی التماس دعا و سلامم رو به همسر گرامی مامان تبسم هم برسووون خخخ عصر و شبت خوش و بخیر در پناه یگانه دادآر دادآفرین بدرود و خدا نگه دار

  2. 2
    اسماعیل ترکی دستگردی says:

    درود این خوبه. ولی من مطمئنم مثل دیگر طرحهای نابینایان فقط به درد تبلیغات مسؤولین می خوره. در بانکها اول باید کارمندان را آموزش داد تا چگونگی برخ.رد با یک معلول را یاد بگیرند اگر نابینایان روزی به بانکی سر بزنند و راضی بیرون بیایند آن وقت من مطمئن می شوم که طرحهای بعدی هم خوب اجرا می شود. یک باجه و دو باجه به درد نابینا نمی خورد باید به طور رسمی در هر بانک در این کشور به شکل قانون باشد که اگر خلاف آن مشخص شد نابینا بتواند شکایت کند و دستش به همه جا برسد.

    • 2.1

      سلام آقا اسماعیل.
      واقعیت اینه که اگه این طرح تنها بخواد محدود به پایتخت بشه اونم فقط یکی دو شعبه، من هم با شما هم عقیده هستم که این مسئله نمایشی تبلیغاتی بیش نیست.
      البته الان بحث تنها معطوف به شعب بانکی هستش و طرح هایی مثل اینترنت بانک و همراه بانک اگه دسترس پذیر بشن، دیگه یک خدمت ملی هستش و برای همه اقشار نابینایان قابل استفاده.
      در راستای دسترس پذیری شعب بانکی، جا داره به چند نکته اشاره کنم.
      خوشبختانه شما در بحث مسائل تاریخی، استاد هستین و به خوبی واقفین که تغییر نگرش مسئولین و تغییر فرهنگ عامه مردم، یک شبِ و دو شبِ تغییر نمیکنه و این تغییر دیدگاه در گذر زمان هست که حاصل میشه.
      یه زمانی بخشنامه رسمی بانک مرکزی این بود که افراد نابینا برای مراجعه به شعب بانک ها، حتما باید فرد امینی رو همراه خودشون داشته باشن.
      قانون بود. اجبار بود. حرف زور و مفت بود.
      اما حالا با این پیگیری ها، بانک مرکزی مجبور شد بخشنامه ای رو به تمامی بانک ها ارسال کنه که افراد نابینا برای مراجعه به بانک ها به فرد امین نیاز ندارن.
      این یعنی به رسمیت شناختن حقوق من نوعی.
      خب حالا بازم طول میکشه تا این بخشنامه بخواد در همه نقاط کشور جا بیفته و رؤسای بانک ها زیر بار برن.
      هر چند در اصل نباید اینطور باشه و وقتی بخشنامه ای مجدداً منتشر میشه، همه باید ازش تبعیت کنن چون یک سند بالا دستی محسوب میشه.
      البته اینو هم بگم همه ی بانک ها یک بخشنامه داخلی دارن که می تونن خودشون جداگانه، قوانینی رو مصوب کنن.
      اینکه میبینید بعضی بانک ها هنوزم زیر بار نمیرن و مثل بانک صادرات برای افتتاح حساب حتما میگن باید یک فرد امین همراهتون باشه، به خاطر بخشنامه داخلی خود اون بانک هستش.
      در هر حال داشتم میگفتم.
      تغییر نگرش مردم و مسئولینی که به هر حال برخواسته از همین مردم هستن، به تدریج حاصل میشه.
      نمیشه انتظار داشت طرح های اینچنینی به یک باره در کلیه شعب تمامی بانک ها اجرایی بشه.
      اما همین یه شعبه دو شعبه آغاز راهیه که آقایون دارن متوجه میشن در این مملکت، چیزی هم تحت عنوان مسئولیت اجتماعی وجود داره.
      دارن متوجه میشن همه چیز رو نباید با نگاه درآمد حزینه و صرفه اقتصادی سنجید.
      دارن متوجه میشن معلولین هم حق برابر شهروندی دارن و این نکات در مصاحبه با مسئولین این بانک ها کاملا مشهود بود.
      من تردیدی ندارم وقتی 50 سال، 100 سال، 200 سال دیگه. نمیدونم دقیقا کی.
      وقتی در آینده با تکنولوژی های جدیدتر همه ی این محدودیت ها برداشته بشه و شرایطی فراهم بشه که افراد نابینا در این زمینه ها دیگه هیچگونه مشکلی نداشته باشن، تاریخ خواهد نوشت و قضاوت خواهد کرد که مثلا در ارتباط با دسترس پذیری خدمات بانکی برای نابینایان، آغاز این راه در اواخر قرن چهارده شمسی شروع شد.
      مورخان خواهند نوشت که در اون زمان، برخی بانک ها یکی دو شعبه خودشون رو طوری دسترس پذیر کردن که افراد نابینا بتونن خودشون به صورت مستقل کلیه خدمات بانکی رو انجام بدن.
      چیزی که الان برای ما شاید زیاد قابل لمس و کاربردی جلوه نکنه اما اعتقاد دارم همین کار های به ظاهر تبلیغاتی، آغاز قبول مسئولیت های اجتماعی نهاد های مختلف در قبال معلولین خاصه نابینایان خواهد بود.
      هر چند صمیمانه امیدوارم این طرح به سایر استان ها هم گسترش پیدا کنه تا برای اعضای بیشتری از جامعه هدف قابل استفاده باشه.

  3. 3
    گوشه نشین says:

    سلام ضمن تشکر از اطلاع رسانی شما من هم صحبتهای آقای ترکی را لایک میکنم تماماً لایک میکنم موفق باشید….

  4. 4
    امین says:

    سلام امیرجان, مرسی از اطلاعرسانیت.
    در رابطه با نظر آقا اسماعیل و گوشه نشین باید بگم که: حق با شماس, ولی تو کشوری که تا چندی پیش این حق را برای نابینایان به رسمیت نمیشناخت این اتفاق پیشرفت رو به جلو هست.

  5. 5

    سلام
    خبر مسرت بخشی بود
    این عالیه که داریم به سمت دیده شدن و پذیرفته شدن پیش میریم
    امیدوارم این پیشرفتها و امکانات شامل بانک صادرات هم بشه که هنوز با وجود بخشنامه اجازۀ افتتاح حساب رو هم به نابیناها نمیدن خخخ
    ممنون از اطلاع‍رسانیت
    به تبسم هم سلام برسون
    موفق باشی

    • 5.1

      سلام پریسیما.
      در خصوص صادرات توضیح دادم.
      اینکه حتی برای افتتاح حساب هم میگن باید امین باشه، طبق بخشنامه داخلی خود صادرات هستش.
      امیدوارم به زودی شاهد افتتاح سامانه در بانک صادرات هم باشیم.
      خوبیش اینه که حتی اگه تنها دو سه تا شعبه رو هم بذارن، دیگه مجبورن کلا این بند از بخشنامه داخلی رو لغو کنن تا نابینایان در کلیه مراکز دیگه نیاز به فرد دومی نداشته باشن.
      بزرگیت رو میرسونم، موفق باشی.

  6. 6
    میثم امینی says:

    درود
    والا ما که هنوزم سر امین داشتن یا نداشتن باید با کارکنای بانک‌ها سر و کله بزنیم. چه برسه به خدمات ویژه. بهترین چیز طراحی یه سیستم آنلاین کاملا قابل دسترسه. چرا نباید باز کردن حساب به صورت آنلاین قابل انجام باشه؟ ثبتنام می‌کنی، بعد فقط برای فعال کردن حساب کارت شناسایی رو می‌بری بانک و حسابی که همه‌ی اطلاعاتش رو به صورت آنلاین وارد کردی فعال می‌شه. خارجی‌ها دارن این کار رو می‌کنن. این بادجه‌های مخصوص خوب و جالب هستن، ولی اونقدر هزینه در بر دارن که بانک‌ها شک دارم حتی اگه واقعا بخوان، همه‌ی شعب رو مجهز کنن.
    ولی همین هم مرسی داره. بچه‌های تهران مطمئنا استفاده می‌برن.

    • 6.1

      سلام میثم جان. درست میگی.
      در ایران هم به نوعی بانک آینده داره چنین خدماتی رو از طریق پیشخوان مجازی انجام میده ولی برای نابینایان اونطور که باید و شاید دسترس پذیر نیست.
      واقعیت اینه که این خود بانک ها هستن تمایلی ندارن خدماتی که از طریق شعب انجام میشه رو کلا به صورت آنلاین هم ارائه بدن.
      همیشه اعلام میکنن که هدف ما کاهش مراجعات حضوری مردم به شعبه و گسترش خدمات الکترونیکی هستش.
      اما حقیقت چیز دیگه ایه.
      اگه راست میگن، پس چرا تعداد شعبشون رو کم نمیکنن؟
      کم نمیکنن که هیچ، روز به روز هم دارن گسترش میدن.
      یا مگه واسه اینا کاری داره سقف انتقال وجه رو از طریق آنلاین بیشتر کنن تا افراد برای پاس کردن چک هاشون یا انجام انتقال وجه بالا مجبور نشن حتما به بانک ها مراجعه کنن.
      یا یه مثال دیگه. بهترین نقاط شهر در استان های مختلف رو که نگاه کنی، میبینی در خوش مسیر ترین مناطق در بهترین مکان این بانک ها هستن که شعبه زدن.
      پس واقعیت چیه؟
      واقعیت اینه که کاهش خدمات حضوری و آنلاین کردن تمامی تراکنش های بانکی، مساوی با کاهش تعداد نیروی انسانی، مساویست با از دست دادن املاک بانک ها که خیلی هاش با تسهیلات و وام های کم بهره دولتی خریداری میشه و و و…
      با این اوصاف، بعید میدونم حالا حالاها بسیاری از نهاد ها از جمله بانک ها در کشور ما هم به معنای واقعی کلمه، بحث دولت الکترونیک رو پیاده کنن.
      مگر نه به قول تو، چه اشکالی داره حتی برای افتتاح حساب و و و به راحتی میشه فرم ها رو به صورت آنلاین پر کرد و حتی تشخیص اسناد هویتی رو هم به همین شکل انجام داد.
      نهایتا کافیه کاربر یک بار برای ثبت اثر انگشت و تطبیق دادن اسناد هویتی به بانک مراجعه کنه.
      مجموعه این عوامل باعث شده که ما در کنار دسترس پذیری سایت های بانک، دسترس پذیری شعب بانکی رو هم به صورت جدی پیگیری کنیم.
      ممنون از بیان نظرت.

  7. 7
    قنبر says:

    درود
    با تشکر از شما برای اطلاع رسانی ارزشمندتان .
    راستیتش خیلی از تجربیات جدید در ایران در دنیا کهنه شده است و اگر منافعی داشته باشد آن منافع برای مسئولان هست . حالا در کنار این همه حواشی مختلف این هم راه بدر رفتن از فشار ها و گریختن از آن است و حرکت به سمت جلو یا فرار بسوی جلو است ! این موارد برای ما خیلی مسرت بخش است .در کنار این همه منفعت پرستی ، ذره ای هم خدمت رسانی خوب است و خدا را شکر که به فکر ما هستند و واقعا تشکر از شرکت های پیگیری کننده و کانون های نابینائی .صرفا اگر شرکت ها به دنبال تکنولوژی باشند و اهرم فشار هم مجاب کند تا موسسات اقتصادی و غیره برای خدمت رسانی گام بردارند منافعش نصیب ما خواهد شد .بهترین روش برای خدمت به نابینائی اعطای امکانات قابل دسترس به جای کارت و استفاده از گوشی همراه است که بصورت محدود و برای نابینایان می تواند مشکل گشا باشد .مهندسین ما مشکل نرم افزار ندارند بلکه مشکل اینان قبول این واقعیت است که نابینایان هم مانند آنها فهم و شعور دارند و چون نمی توانند این را قبول کنند همواره فهم و شعور نابینایان بر اینان می چربد . سامانه بام بانک ملی هم خدمت جالبی است اگر کمی حالت گرافیکی آن کنترل شود خیلی از مسائل ما با همه گیر شدن آن مرتفع خواهد شد .

    • 7.1

      سلام عمو قنبر نازنین.
      دقیقا همینه.
      روزی که مسئولین به این نتیجه برسن که همه چیز مباحث اقتصادی نیست.
      مسئولیت های اجتماعی هم بخشی از تعهد دولت ها در قبال اقشار آسیب پذیر جامعه هستش.
      روزی که به این نتیجه برسن در این جامعه حقوق برابر شهروندی رو باید رعایت کنن و در راستای تحققش تلاش کنن، اون موقع هست که میشه ازشون توقع پیشرفت در زمینه های مختلف رو داشت.
      کم کم در یک سری بخش ها این تغییر نگرش داره صورت میگیره.
      سامانه بام رو هم بررسی میکنیم تا ببینیم چه میشه کرد.
      البته تا حد بسیار زیادی دسترس پذیر و قابل استفاده است.
      تشکر از توجه شما.

  8. 8
    molti says:

    با تشکر همین که حرکتی بشه بسیار خوب است من سال ۹۰ بود برای گرفتن کارت اعتباری به یکی از بانکهای دولتی مراجعه کردم ولی کارمند بانک برخورد بسیار بدی با من داشت و یه حرف بد هم به من زد که اینجا نمیشه بگم و به من کارت ندادند البته من رفتم از یک شعبه دیگه کارت گرفتم یعنی میخوام بگم اینقدر وضع بد بود حالا خیلی بهتر شده
    البته اگر برای دسترس پذیری همراه بانکها هم تلاش بشه بسیار خوب است

    • 8.1

      سلام به molti عزیز و گرامی.
      آره روز به روز حساسیت ها و سختگیری ها داره کمتر میشه.
      هر چند هنوزم در بسیاری از استان ها با این مشکلات مواجه هستیم.
      من بخشنامه ای که بانک مرکزی گفته به فرد امین نیازی نیست رو واستون میذارم میخواین یه پرینتی چیزی ازش بگیرید خواستید برین بانک ازش استفاده کنید.
      بلکه مفید واقع بشه.
      اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی طی بخشنامه شماره131164/91 مورخ 17/5/1391 به مدیران شبکه بانکی اعلام کرد که:- نابینایان محترم در استفاده از کلیه خدمات بانکی( به جز خدمات حساب جاری) مواجه با هیچگونه محدودیتی نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نمیباشند.- نابینایان محترم در خصوص استفاده از خدمات حساب جاری در صورتی که رسماً مسئولیتهای ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
      در خصوص دسترس پذیری همراه بانک باید بگم پیگیر هستیم، اما بانک ها به خاطر مسائل امنیتی کمتر استقبال میکنن در این ارتباط جلسه بذارن.
      یعنی فکر میکنن اگه میگیم برای نابینایان مناسب سازی بشه، یعنی شکل های بصری گرافیکی و و و باید از بین بره.
      در حالی که متوجه نیستن برای دسترس پذیری، نیازی نیست کلیت برنامه رو تغییر داد بلکه باید در سُرس برنامه تغییراتی ایجاد بشه و بخش های مختلف لیبل گذاری بشن تا توسط صفحه خوان ها قابل خوندن باشن.
      در هر حال پیگیریم. امیدوارم نتیجه بخش باشه.

  9. 9
    molti says:

    این انجمن نابینایان ایران و شرکت پکتوس اگر برای سایتهای دیگر هم تلاش کنند که دسترس پذیر بشه خیلی خوب میشه مثل سایت دیجی کالا که والا ما چند روز قبل خواستیم از این دیجی کالا یه کالایی بخریم متاسفانه در قسمت مشخصات فنی کالا ویژگیهایی که کالای مورد نظر داشت یا نداشت رو فکر کنم با علامت یا رنگ مشخص کرده بود که صفحه خوان ما چه جاز و چه NDVA از بازگو کردنش عاجز بودند حالا اگر کسی راهی پیدا کرد به ما هم بگه اگر هم راهی نداره که هیچ

    • 9.1

      آره متأسفانه دیجی کالا حدوداً 60 70 درصد دسترس پذیر هستش و مشکلی که اشاره کردی وجود داره.
      پیشنهادتون رو با مدیر عامل شرکت مطرح خواهم کرد تا ببینیم در زمینه سایت هایی که به صورت خصوصی فعالیت میکنن مثل دیجی کالا به چه شکل در زمینه دسترس پذیری اقدام کرد.
      باید بررسی کنیم ببینیم عملی هست یا نه.

      • 9.1.1
        میثم امینی says:

        تا جایی که یادم می‌یاد. یه مشکل دیگه هم دیجی کالا داره و اون بخش آدرس‌ها هستش. من فکر می‌کنم بخش خصوصی شاید بهتر از دولت عمل کنه. چون دسترسی نابینایان یعنی فروش بیشتر. شرکتای دولتی چون از دولت بودجه می‌گیرن زیاد اهمیتی به این چیزا نمی‌دن.

  10. 10
    وحید says:

    سلام امير جان.
    از پست خوبت تشكر مي كنم. اگه واقعا در حد شعار نباشه خيلي عالي ميشه.
    بايد به تلاش هاي مسئوليني كه اين امر را پيگيري مي كنند هم خسته نباشيد گفت.
    با آرزوي بهترين ها براي شما دوست گرامي.
    شاد و پيروز باشي.

    • 10.1

      سلام وحید جان.
      شاید جالب باشه واست بگم همین چند بانکی که تا به حال سامانه بانکی ویژه نابینایان در اونها افتتاح شده، حاصل جلسات و پیگیری های فراوان در سه سال گذشته هستش و در نهایت حالا بعد از سه سال داره به بار میشینه.
      اما یه نکته ای رو مد نظر داشته باشیم.
      به هر حال توان این دو نهاد در همین حده و تونستن این مسئله رو تا حدی عملیاتی کنن.
      اما واقعیت اینه که اگه به قول تو بخواهیم در حد شعار باقی نمونه، باید گسترش پیدا کنه.
      چون فقط یه شعبه دو شعبه اونم تنها در پایتخت، میشه همون بحث شعار و تبلیغات که آقای ترکی اشاره کردن.
      گسترش و توسعه این طرح هم منوط به استقبال جامعه نابینایان و از همه مهمتر بازخوردیه که انجمن های نابینایان باید بدن.
      برای نمونه، همین افتتاح سامانه در دو بانک تجارت و سپه.
      میطلبه که انجمن هامون بیان وسط، به مدیرکل این بانک ها نامه نگاری کنن و ضمن تشکر از افتتاح یک شعبه در تهران، خواستار این بشن که مثلا چند شعبه از اون بانک در استان اونها هم راه اندازی بشه.
      اگه مدیران بانک ها بازخورد های اینچنینی دریافت کنن، هم دلگرم میشن و هم برای توسعه این طرح جدیتر عمل میکنن.
      اینو با قاطعیت میگم. اگه بچه ها استقبال نکنن و انجمن هامون فشار نیارن، نمیشه انتظار داشت طرح های اینچنینی در حد وسیع گسترش پیدا کنه.
      ولو اینکه این مباحث بخواد در حوزه مسئولیت های اجتماعی باشه.
      مرسی که هستی.

  11. 11
    اسماعیل ترکی دستگردی says:

    درود امیر جان حرفهای تو را قبول دارم ولی در نظر بگییر با یک گل بهار نمی شود چرا عادت ما ایرانیها این است که همیشه چون آن چیزی که حق ماست را نمی دهند مجبوریم به کمش قانع باشیم تازه آن هم در حد شعار است. اصلا معنی ندارد که بخشنامه داخلی یک بخشنامه مرجع را باطل کند پس نتیجه بانک مرکزی اعتبار ندارد. به هر حال امیدوارم روز به روز بهتر شود ولی چشم من در مورد نابینایان آب نمی خورد و باز هم می گویم همه اش تبلیغات است مثل آژانس معلولین. مثل بهزیستی که روزی کسی در خیابان به من گفت مگر بهزیستی به شما رسیدگی نمی کند و استناد حرفش هم به تبلیغات صدا وسیما بود من مانده بودم چه بگویم بعد گفتم به خودم که نگفتنم بهتر است

    • 11.1

      متأسفانه شرایط فعلی کشور ما همینه دیگه.
      یا باید رفت کشور های اروپای غربی و شمالی و آمریکای شمالی زندگی کرد چنانچه خیلی از هم نوعان در همین سال های اخیر رفتن.
      یا باید موند و با شرایط ساخت.
      هر چند مثلا از سامانه رفت و آمد معلولین برخی ها دارن استفاده میکنن و ظاهرا قراره از اوایل مهر ماه چندین دستگاه تاکسی هم اضافه بشه. ولی بازم کمه.
      یا در خصوص همین شعب بانک ها، پیشنهاد ما شعب نزدیک به مراکز نابینایان هستش تا هر چه بیشتر قابل استفاده بشه.
      مثلا همین شعبه بانک سپه، با مؤسسه رودکی چند متر بیشتر فاصله نداره.
      یا دو شعبه بانک تجارت، یکیش کنار فرهنگسرای بهمن هستش و کانونی که این فرهنگسرا برای نابینایان داره و اون یکیش هم نزدیک به انجمن نابینایان ایرانه.
      یه نکته دیگه رو هم بگم.
      از حق نگذریم. در این که کشور ما در خصوص نگاهِ به معلولین مشکلات ساختاری زیادی داره، شکی نیست.
      اما قبول کنیم خود جامعه نابینایان در ایران و NGO های مرتبط، واقعا منفعل عمل میکنن و اگه میبینیم پیشرفت ها کند صورت میگیره یا در برخی حوزه ها اصلا صورت نمیگیره، بخشیش هم به خودمون بر میگرده که به هیچ عنوان روحیه مطالبه گری و پیگیری نداریم.
      بحث عدم اتحاد هم که داستان تکراری و قصه ی پر غصه ی این روز های ماست.
      به امید روز های روشن.

دیدگاهتان را بنویسید