خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

فقط محله شما محرم نیست، محله مام هست!

سلام. سلام به همه ی شما هم محلی های گلتر از جان! قبل از هر چیز بگم دوباره نوشته ی ده مهر به علت اینکه اصلا نشد خونه خودم باشم و همش بیرون بودم، پرید که پرید. بعدشم اینکه به علت اینکه بچه داداشم مریض شد، جشن تولدش افتاد به شنبه از پنجشنبه. هم پادکست از تولد بچه داداشم گرفتم، هم از مردنم توی شهر رویا ها که اونقدر آرزو‌شو می کشیدید! فعلا صبر می کنیم از دهه اول محرم رد بشیم، تا بعد ببینیم چی پیش مییاد و کی فرصت بشه اونا رو واستون بگذارم.

من از اینکه بچه های نابینا توی مراسم، جشن ها و یا بزرگداشت های عمومی شرکت کنند و با جامعه همراه باشند، خیلی لذت می برم. خودم رفتم یه تابی توی محله خوردم و سعی کردم حال و هوای شروع محرم رو تا حدی با استفاده از گوشاتون به تصویر بکشم.

دانلود کنید. توی محله مام مسجد ها و حسینیه ها بازند، چایی محرمی هست، حالو هوای محرم هست، همه هستند!

۳۰ دیدگاه دربارهٔ «فقط محله شما محرم نیست، محله مام هست!»

عالی بود.
خیلی عالی و زیبا بود. هم حس حال محرمش که بد دلم را هوایی کرد. و هم اینکه چقدر دوسته کوچکولو و ناز داری.. اون مسعود خیلی باحال بود با اگر اشتباه نکرده باشم دختر لبنیاتی..
راستی عمو خسرو من را یاد یه پیر مرد از فامیلمون انداخت که خیلی مهربونه.
کلا عالی بود مرسی..
همیشه لذت میبرم از این پستای شما.

تو با شنیدنش دلت هوایی شد، فکر کن خودم که اون وسط بودم چی شدم!
تازه اینا نمونه ای از دوستام بودن، خخخ. هم کوچیک داشتم، هم نوجوون، هم همسن خودم، هم بزرگتر! که از هر کودوم یک یا چند نمونه توی این پادکست ظاهر شدند.
شما عالی گوش دادی وگرنه که قابل محله رو نداشت.
عمو خسرو رو خعلی دوسش دارم. پیرمرد مهربون و با تجربه ایه. آسم داره. دعاش کنید.

سلام.
خیلی جالب بود
رابطه خوبتون با بچه‌ها رو می‌گم.
تا این حد باور نداشتم.
حال و هوای محرمم خوب بود.
امسال اصلا دل محرمم نداشتم یک کمی بهتر شدم
ما فقط از محرم عاشوراشو می‌فهمیم که مراسم نخل برداری داریم توی میدون شهر
اونم دیدن داره، شنیدن نه زیاد دیدن
موفق باشید

محرم، شنیدنی و حس کردنی هاش هزار برابر دیدنی هاشه. دقت کن، بیشتر دقت کن!
در مورد ارتباطم با بچه ها شما لطف داری. خیلی توی این مدت که توی این محله بودم سعی کردم وجهه ی مثبت، شاد، پر انرژی و مؤثری از یه نابینا توی ذهن بچه تا بزرگ هک کنم. چقدر موفق بودمو دیگه نمیدونم.
رهگذر؟ نخل برداری رو سرچیدی توی کامنتای همینجا واسمون بذار. دمد گرم!

اینطور که من چن جا خوندم و بلدش نیسم کپی کنم چون رعد کپی میکرد و صفحه خونا نمیخوند پس بذ بنویسمش…خخخخخخخ
ظاهراً این مراسم توی کویر مرسومه. خصوصاً توی یزد. نخل در واقع اسم سمبلیکی هس که روی تابوتی گذاشتن که بسیار بزرگه. اینی که من الان تو آپارات دیدم رو حدود هزار نفری بودن داشتن این تابوت رو جا بجا میکردن. این تابوت به شکل برگ درخته. و مردم به دوش میکشنش و سه دور دور میدون میچرخونن… حالا بهترش رو مریم باس بیاد برامون بگه که با این مراسما بزرگ شده.
میگم خادمی میدونی قشنگی محرم به چیه؟ قشنگی این مراسما به چیه؟
به اینه که حکومتی نیس. به اینه که فرمایشی نیس. ملت از هر دسته و قشون و دین و رسم و رسومی که هستن خودشون دلی میان وسط و هر کاری از دستشون بر بیاد میکنن.
مردم گشورای مختلف خب روزای خاص خودشونا دارن اسپانیاییا میریزن تو میدون گاوبازی و خوش میگذرونن… بعضی جاها دیدم یه روز گوجه فرنگی دارن تموم شهر جم میشن یه جا و بهم گوجه پرت میکنن و پرتغال تو سر هم میکوین…خخخخخخخخخ… خو زیر سؤال نمیبریمشون. توی ایران مام تنها یک روزه که مردم همه میان بیرون و همه از هر گروهی که هستن یک صدا و یک شکل میشن و مراسم برگزار میکنن. حالا اطراف این قضیه مشکلات و خرافات زیاده ولی اگه از زاویه زیبایی شناسیش نگا کنی، اتحاد مردم توی روز عاشورا قشنگ ترین نوع اتحاده. چون مردمیه.
حالا توام چایی مفت هر شبت جور شده. برو اینقد بخور تا بترکی…خخخخخخخخخ
تازه شم یه عالمه با مراسمای ایرانیای اصیل و دو هزار سال پیش قاطی پاتیه که خیلی قشنگه. این علم ها که به شکل یه تنه درخته و بلنده و بش پارچه میبندن ریشه در تمدن هزاران سال پیشمون داره. جالبه که این نشانها که فولادیه و مردای زورمند به دوش میکشندش تموم نقش و نگاراش ایرانی پیش از اسلامیه که اومده و توی این بخش از فرهنگ جدید هضم شده. حالشا داشتم راجع بهش مینویسم. فعلاً باس برم کتاب بخونم… خخخ

گوشیذم چه رابطه خوبی با اهل محلتون داری و چه اعصابی واسه رفاقت با بجها خخخ
در کل حال و هوای خوبی بودا..
نخل برداری یا نخل کشی اگه درست یادم باشه مراسمیه که توی استان یزد برگزار میشه یچزی ساختن بلد نیستم خوب توصیفش کنم اما یه چیز دایره ایی خیلی بزرگیه که روی یه چیزی شبیه برانکارد بزرگ قرار گرفته تا بشه بلندش کردکه کلی آدم میتونن توش بشینن و یک عالمه آدمم میان بلندش میکنن و هی میچر خوننش
مراسم مشابهشم تو ابیانه برگزار میشه من مال یزد مراسمش را ندیدم فقط این وسیله را دیدم
توی ابیانه این دایره کوچیکتره و اینطوریه که یکی سوارش میشه و یفسه توی شهر میچرخوننش و ظهر که میشه اینی که سوار بوده کل حضار را ناهار میده تا کفاره حمل کردنش بشه و اونی که سال قبل بوده شام را تقبل میکنه و این مراسم هر ساله ظهر عاشورا تکرار میشه
نمیدونم تونستم حق مطلب را ادا کنم یا نه

سلام، حالا که صحبت از حال و هوای ماه محرم شد من هم میخوام مطلبی رو بگم که تو شهر قم هر سال در روز عاشورا اتفاق می افته. ما در شهر قم یک دسته سینه زنی داریم که ۱۴۰ سال قدمت داره. احتمالا تصاویر این دسته سینه زنی رو در آپارات دوستان بینای محله دیده باشند. یک محله ای در قم هست به نام محله چهل اختران. در این محله سادات بسیار زیادی وجود دارند که از نوادگان امام موسیی کاظم (ع) هستند. ساعت حرکت این دسته پس از نماز ظهر تاسوعا و عاشورا و صرف ناهار از این محله به سمت حرم حضرت معصومه (س) حرکت میکنه. ردیف اول این دسته سادات موسوی هستند که با لباس سبز و دستار سیاه از بقیه متمایز هستند. ردیف دوم بیمارانی هستند که به امید شفا جزئ این دسته قرار میگیرند. بزرگی این دسته آن چنان هست که، وقتی که سبزپوشان به حرم حضرت معصومه (س) میرسند انتهای دسته در خیابان آذر تازه در حال شکلگیری هست. این توضیحات مختصری بود راجع به دسته چهل اختران. ببخشید زیاد حرف زدم. التماس دعا.

سلام هنوز دان نتونستم کنم اما خوشحالم هستی و با جون دل هر وقت بشه فعالیت میکنی مرسی از پست
و من چندتا سوال تقریبا هم مشکل برا ایجاد شده ک باید از خودتون بپرسم اینم ممنون میشم بگید چطور باهاباتون ارتباط برقرار کنم اگه واتس هستید بگید تا اونجا مزاحم بشم ممنون اگه کمکی کنید.

سلام
بله محرم شنیدنیها و حتی بوئیدنیهای زیادی داره
و اما نخل برداری
نخل یک نمادی از تابوت امام حسینه و روش با پارچه‌های سبز و سیاه و گلهای رنگارنگ تزئین شده
معمولا روز عاشورا بعد نماز ظهر تمام مردم شهر توی میدون شهر جمع می‌شند .
ما یه میدون اصلی داریم که توش پر درختای خرمای سربه فلک کشیده و درختای پرتقال و نارنجه
وقتی می‌گم مردم جمع می‌شند یعنی فقط اگه مریض و خانه نشسته باشی اونجا نیستی
عده‌ای مردان قوی هیکل می‌رند زیر نخل و اونو حملش می‌کنند.جلوی نخل یک مردی سوار شتر می‌یاد وطبل می‌زنه همین جور دسته‌های کفن پوش و زنجیر زن از جلو و عقب.یک اسب تزئین شده که مثلا اسب امام حسینه
خیلی جالبه .من خیلی این مراسمو دوست دارم. باید بیائید ببینید.
تمام طبسیهای ساکن شهرای دیگه همه برا عشورا می‌یاند شهر خودشون.
شب عاشورا همه توی امام زاده و سرخاک امواتشون جمع می‌شندو خیرات می‌دند.شام غریبانم مردم توی میدون شهر جمع می‌شند و شمع روشن می‌کنند.
اتفاقا فکر کنم امسال مامان بزرگ مهر هم بیاندمعمولا باید بیان.
ایشالله یه بار تشریف بیارید خیلی جالبه.
البته قبلها بهتر بوده.
از دست این بچه گربه …صد بار پرید رو صفحه کلیدم انگشتامو بگیره…صفحه کلیدم پر خاکه خخخخ

سلام مدیر! اوه چه دیییر کردم دسته تموم شد آیا؟ وایستید برسم دیگه!
هنوز نشنیدمت مدیر! ولی مطمئنم شنیدنیه. گفتم اول بیام جا نمونم بعدش بپرم گوش!
راستی۱۰مهر رو نفرستادی من هم تهدیدم رو شلیک کردم. حالا باید برم۱دونه۳۰صفحه دیگه بزنم که ترکشم بدون تیر نباشه!
موفق باشی بی ترمز و بی ترک و بی تردید!

درود! صدای اولین مراسم این شکلی شنیده میشد… تیش سن تیش سن تیش سن که من نفهمیدم یعنی چه… آبمیوه را خیلی قشنگ فورت کشیدی سیب را هم خوب گاز زدی… خوب انبلیسی هم خوب صحبت میکردید… با بچه ها هم خوب دوست بودید…حالا بیا این تیشسن تیشسن تیشسن را برای من ترجمه کن تا منم بفهمم یعنی چه!!!

درود! من سال ۷۵ تابستان به ابیانه رفته بودم و نخل ابیانه را کورمالی کردم و دیدم… به نظر من همه ی دسته ها و تکیه ها با مجوز قانونی بیرون می آیند و کسی اجازه نداره بدون مجوز قانونی دسته به راه بیندازه واز دسته های بدون مجوز جلوگیری میشود… من بیشتر حرف نمیزنم و فوزولی نمیکنم تا دوباره باعث دردسر نشوم… حالا آنان که فکر میکنند هرکه هر کاری که دلش میخواهد انجام میدهد برود و تحقیق کند تا به حرف من برسد…!

سلام آقا مجتبا خیلی خوشحالم از این که بسیار فعال تر شدی شما هر پستی که بزنی خیلی خوبست بقول یکی از دوستان نابینا که میگفت کاش نابینایان دور هم جمع شوند ولو که فقط بیایند و یک چای بنوشند و بروند ما نابینایان هرگاه فعال شدیم و در صحنه حضور پیدا کرده ایم به همان اندازه موفق شدیم و نتیجه گرفته ایم و هرگاه کهبین مان تفرقه ایجاد گردیده دچار مشکلات فراوانی گشته ایم و در بسیاری از موارد افراد ناباب و سود جو جُو آمده و بر سرمان مسلط شده اند قصد نصیحت کردن ندارم اما چون بعضی از دوستان در کامنتشان صحبت از اتحاد مردمی و فواید آن کردند من هم این چند جمله بخاطرم آمد و نوشتم امید وارم که همواره اتحاد یکپارچگی و صفا و مهر هماره توشه راهمان باد موفق باشید

سلااام مجتبی جووون. آآآآآآلی بود آآآآآلی. واقعا لذت بردم. حس کردم منم اونجام. قبلا هم گفته بودم که پادکست های صوتی رو خییییلی دوست دارم. بااااازم بذار. یادت نره هااا. راستی قیمت این رکوردر چنده؟ اگه تونستی بگو. بازم ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید