خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

نگاهی به برگزاری مجمع عمومی انجمن موج نور و چند نکته و یادآوری از من

درود. دیروز یعنی 5شنبه 8مهرماه 95 با اطلاع قبلی مجمع عمومی انجمن موج نور اصفهان برگزار شد. در این نوشتار سعی میکنم انتقاداتی که از دید من به این نشست وارد است را بیان کنم. امید که هر روز که میگذرد هرچه بیشتر با فعالیتهای اجتماعی و قانونی و اداری آشنا شویم و روز به روز از سهل انگاری ها و قانون‌گریزیمان کمتر و کمتر شود.

یادآوری این نکته را هم ضروری میدانم که در حالی اقدام به انتشار دیدگاههای احتمالا انتقادی ولی قطعا دلسوزانه میکنم که برای تکتک اعضای انجمن و بخصوص اعضای محترم و عزیز هیئت مدیره احترام وافر قائلم و ارتباط دوستانه ام با این گرامیان در بالاترین سطح خودش است. و برایشان آرزوی موفقیت و سعادتمندی روز افزون دارم.

لذا فکر نمیکنم انتشار این دیدگاه خاطری را بیازارد و برعکس مطمئن هستم که با استقبال دوستانم در موج نور رو به رو خواهد شد چون هدف این گرامیان هم ارتقای سطح دانش و بینش نابینایان میباشد.

در ماده14 اساسنامه انجمن چنین آمده:

ماده 14

مجمع عمومی عادی سالی یک‌بار در خرداد ماه ماه تشکیل خواهد شد. برای رسمیت جلسه حضور نصف به­علاوه یک اعضاء در بار اول و با حضور هر عده از اعضاء در بار دوم تشکیل می‌گردد. 

ولی انجمن موج نور مجمع عمومیش را در مهرماه برگزار میکند که هرچند ممکن است اشکال واقعی و اساسی محسوب نشود ولی به هر حال خلاف اساسنامه عمل شده است.

  1. در ماده15 آمده:

ماده 15

وظایف مجمع عمومی عادی:

1- انتخاب اعضای هیات‌مدیره و بازرسان ( اصلی و علی‌البَدَل).

2- استماع و رسیدگی به گزارش هیات‌مدیره و بازرس (بازرسان) .

3- تعیین خط مشی کلی انجمن موج نور

4- بررسی و تصویب یا رد پیشنهادهای هیأت‌مدیره .

5- تصویب ترازنامه و بودجه انجمن موج نور

6-  تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌ها و دعوتنامه‌ها.

7- عزل اعضاء هیأت‌مدیره و بازرسان .

 

در این راستا  در ابتدای جلسه، جناب مهندس نصرالله رضایی به ارائه گزارش از عملکرد یکساله انجمن پرداختند.

نقدی که از نظر من به این بخش وارد است این هست که جناب رضایی گزارش عملکرد یک ساله انجمن را با ایراد یک سخنرانی اشتباه گرفته بودند. به همین دلیل مثل سخنرانیهای رسمی با پاور پوینت عناوین و تیترهایی را برای سخنرانی خودشان انتخاب کرده بودند و مرتب صداهای مختلف این تیتراژها را میخواند، و این سخنرانی بگونه ای بود که گویی دارد افراد بیگانه ای را با عملکرد انجمن آشنا میکند و نمیتوان گزارشی رسمی و اداری از عملکرد یک ساله تلقی کرد. یعنی اگر من و شما الآن بخواهیم عملکرد یک ساله را بطور کَتبی مطالعه کنیم گمان نمیکنم چنین گزارشی در دسترس باشد.

پس عملا هیئت مدیره گزارش رسمی و مطابق اساسنامه نداشت.

البته درست است که در اساسنامه نیامده که گزارش هیئت مدیره باید الزاما کَتبی باشد، ولی منطقا باید نوشتاری باشد و در دفتر مخصوص مجمع عمومی ضبط گردد تا بعنوان یک سند رسمی همیشه در اختیار و دسترس باشد نه اینکه اگر کسی خواست گزارشی از هیئت مدیره را مطالعه کند مجبور باشد به یک سخنرانی 15دقیقه ای آن هم با صداها و تیتراژهای مختلف گوش دهد.

بجای بازرس هم که یکی از کارکنان خانه ریاضیات آماری را از درآمدها و هزینهها ارائه کرد و نه بازرس انجمن، و ما نفهمیدیم که اصلا بازرس انجمن چه کسی است. پس این بخش از اساسنامه یعنی ماده 15 هم مغفول ماند.

  1. موضوع بعدی تعداد اعضای انجمن هست که در مجامع قبلی تا بیش از 100نفر، هم اعلام میشد و هم در جلسه شرکت میکردند ولی این بار اعلام شد که انجمن 40 عضو رسمی دارد که ما متوجه این اختلاف آماری نشدیم البته گفتند که 40 نفر کارت عضویت دریافت کرده اند که صدور کارت چند سال است که انجام شده و معلوم نیست که آیا از این بیش از صد نفری که عضو بودند، انصراف داده اند یا دلیل دیگری دارد که امیدوارم بخاطر عدم شرکت اکثریت اعضا در جلسه این آمار اعلام نشده باشد. به هر حال جا داشت که بازرس انجمن با احساس مسؤولیت در این خصوص توضیح میداد و اگر تعداد اعضا بیش از این بوده و احتمالا جلسه رسمیت نداشته را اعلام میکرد. نمیدانم چرا بازرسان همواره در تشکلهای ما در انجام وظایفشان با مشکل مواجه هستند و اصولا بازرسی یک سمت تشریفاتی تلقی میشه که فقط برای خالی نبودن عریضه یکی دو نفر را بعنوان بازرس انتخاب میکنند تا به اساسنامه لااقل بطور صوری عمل کرده باشند.
  2. در ماده 18 چنین آمده:

ماده 18

مجامع عمومی توسط هیأت‌رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.

همانطور که توجه میکنید در ماده18 آمده که مجمع عمومی توسط یک رئیس یک منشی و دو ناظر اداره میشود ولی نمیدانم چطور در این تشکل و حتی برخی از تشکلهای دیگر از این ماده چنین استنباط کرده اند که رئیس هیئت رئیسه مجمع عمومی حتما باید مسنترین فرد باشد در حالی که در ماده 18 شرط سنی برای هیچ یک از اعضای هیئت  رئیسه قرار نداده است.

به هر حال با همه این اوصاف مجمع موج نور برگزار شد و انتخابات هیئت مدیره برگزار شد و آقایان رفاهی، رجالی، رضایی، حاتمی و خانم زهره مظاهری بعنوان اعضای هیئت مدیره برگزیده شدند.

من پیشنهادی مطرح کردم و آن اینکه آقای دکتر رجالی در انتخابات هیئت مدیره شرکت نکنند مشروط بر اینکه سمت مدیرعاملی انجمن را بپذیرند و در عوض یک فرد نابینای دیگر به عضویت هیئت مدیره درآید که آقای رجالی اعلام کردند که فرصت کافی برای مدیرعاملی ندارند لذا بنده هم پیشنهادم را پس گرفتم. همچنین بنده انتقادی به عدم تعیین وقت برای اعضای مجمع جهت اظهار نظر درباره فعالیتهای انجمن و مسؤولینش مطرح کردم که امیدوارم در مجامع بعدی این وقت در اختیار اعضا قرار گیرد هرچند که متاسفانه دوستان ما کمتر علاقه و رغبت به اظهار نظر آشکار و علنی دارند و به مطالب در گوشی و یواشکی بیشتر علاقهمندند که باز امیدوارم روزی هم آگاهی ما برای اظهار نظر علمی و منطقی و قانونی بالا برود و هم عواملی که اعضا را از اظهار نظر آشکار و علنی باز میدارد شناسایی و به حداقل برسند تا هیچ کس از ابراز نظر و عقیده هیچ ملاحظه نداشته با خیالی آسوده به ارائه دیدگاه مبادرت کنند.

نباید فراموش کنیم که هدف از تشکیل انجمن تمرین و ممارست فعالیتهای اجتماعی و قانونی و اداری است پس هر کس باید متناسب به وظیفه ای که دارد به بهترین شکل عمل نماید تا آمادگی لازم را برای حضور در جامعه را کسب کند.

پس از انتخابات هیئت مدیره، انتخابات بازرسان برگزار شد که خانم افسانه دهقان و دوست دیگری بنام شریفی که اسم شریف کوچکش یادم نیست، بعنوان بازرسان اصلی انتخاب شدند. یکی از انتقادات دیگری که به اینگونه جلسات و مجامع عمومی وارد است این است که هیچ وقتی در اختیار کاندیداها قرار نمیگیرد و لذا گاه اسم افراد جدیدی را ممکن است بشنویم که تا قبل از این، ایشان را ندیده و هیچ شناختی از آنها نداریم. مثل همین آقای شریفی که من برای اولین باری بود که اسمش را میشنیدم نه میدانستم چند سال دارد نه میدانستم که  تحصیلاتش چیست  و خلاصه هیچ قضاوتی درباره ایشان نداشتم امیدوارم انجمن، این نقیصه را هم مرتفع کند و برای رأی و شعور انتخاب شونده و انتخاب کننده ارزش قائل شود و حداقل یکی دو دقیقه ای در اختیار کاندیداها قرار دهد تا لااقل حضار صدایشان را بشنوند. البته امسال انجمن ظاهرا برای رفع همین نقیصه قصد داشت اقدامی کند و آن هم اصلاح اساسنامه بود که برای این منظور اعلام مجمع فوق العاده کردند یعنی مجمع عادی یهویی فوق العاده شد خخخ. جناب رئیس هیئت مدیره پشت میکروفون قرار گرفت و اعلام کرد که میخواهند چند اصلاح مختصر در اساسنامه بعمل آورند که یکیش و اولیش برگزاری انتخابات به شکل  الکترونیکی بود که ظاهرا بر اساس این اصلاح و طرح دیگر اعضای مجمع لازم نبود که قدم رنجه کرده به انجمن بیایند و هیئت مدیره و بازرس انتخاب کنند بلکه باید در خانه بنشینند و توسط نت رأی بدهند که این اصلاح و طرح با تذکر یکی دو نفر از اعضا فعلا مسکوت ماند تا مطالعات بیشتری صورت گیرد از استانداری و وزارت کشور پرسش شود که آیا با چنین تغییر مهمی در اساسنامه موافقت میکنند یا خیر و اینکه پیشنهادات مربوط به اصلاح اساسنامه در اختیار اعضا قرار گیرد تا مجبور به رأی ناآگاهانه نشوند.

در پایان لازم میدانم از لطف دکتر رجالی نسبت بخود، قدردانی کنم که ایشان اسم مرا هم جزو کاندیدهای هیئت مدیره اعلام کردند که حقیقتش خجالت کشیدم پیشنهادشان را رد کنم و سکوت کردم که خوشبختانه رأی هم نیاوردم باز ایشان اسم مرا برای بازرسی اعلام کردند که این بار دیگر نپذیرفتم و گفتم که نمیخواهم در انجمن نخودی باشم. خلاصه گمان میکنم جناب ایشان هم از اینکه کسانی انتخاب شوند تا کمی تا قسمتی کلهشان بوی قرمه سبزی بدهد بیشتر خوششان آمده تا افرادی که کلهشان بوی عطر و  عود و گل و گلاب بدهد.

خلاصه ضمن تشکر از ایشان و آنهایی که  به حقیر رأی دادند و آنهایی که رأی ندادند امیدوارم که لااقل کنار گود بتوانم خوب بگویم که لنگش کن خخخخخ

در پایان خاطر نشان میکنم که آنچه  نوشتم از حفظ و با مراجعه به حافظه ام بود، لذا اگر مطلبی را یا اسم شخصی را به اشتباه بیان کردم بگذارید بحساب جوانی و خامی خخخخ.

پیروز و مهربان باشید.

 

۴ دیدگاه دربارهٔ «نگاهی به برگزاری مجمع عمومی انجمن موج نور و چند نکته و یادآوری از من»

درود! جالب بود… خوب من تازه شناسنامه ات را خواندم و آن را که گفتی به حساب جوانیت بگذاریم من به حساب مسنیتان میگذارم… راستی چه عجب که نمردیم و دیدیم که کامنت گذاری را باز گذاشتید!!۱!

سلام بر جناب موحدزاده من هم خوشحالم از این که بعد از مدتها توانستم از طریق کامنت با جناب عالی ارتباط بر قرار نمایم و بر این صراحت لهجه شما احسنت و صد آفرین بگویم واقعاً که این نداشتن صراحت لهجه باعث شده که در بسیاری از موارد حق و حقوق افراد نابینا پایمال گردد .. همواره برای جناب عالی آرزوی موفقیت و سلامتی دارم

درود بر علی نازنین. از ابراز لطفت ممنونم دوست خوبم. حق با شماست صراحت لهجه از ضروریات فعالیتهای اجتماعیه. ابراز نظر و دیدگاه پیرامون مسائل هم همینطور. ولی متاسفانه هنوز شاهد اون بالندگی و بلوغ مناسب برای امور گروهی و تشکلی در بین خودمون نیستیم. شاید نمونهش همین پست باشه که چون به یک امر مهم و اساسی یعنی اداره یک تشکل پرداخته با استقبال چندانی مواجه نمیشه در جلسات هم همینطوره و بییشتر دوستانمان ترجیح میدهند که شنونده و شوربختانه منفعل باشند تا تاثیرگذار و فعال. به هر حال باید امید داشت که روزی از لاک بی تفاوتی و انفعال خارج بشیم و به عناصر فعال و سودمند اجتماعی تبدیل شویم. باز از حضور پر مهرت سپاسمندم که حضورت نعمتی برای ماست.

دیدگاهتان را بنویسید