خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

گزارش خبرگزاری ایسنا از تغییرات جدید در پروژه NoteTaker شرکت پکتوس

روز دوشنبه 26 مهر، در حاشیه مراسم انجمن نابینایان ایران به واسطه گرامی داشت روز جهانی ایمنی عصای سفید، از تغییرات و پیشرفت های جدید “NoteTaker” شرکت پکتوس رونمایی شد.
در ادامه، گزارش خبرگزاری ایسنا در همین ارتباط را می خوانید.
توضیح آنکه در ابتدا،
روزنامه ایران سپید
نیز گزارشی در همین ارتباط منتشر کرده بود.

پژوهشگران کشور اخیرا در حال توسعه نوعی نمایشگر بریل هستند که قابلیت اتصال به اینترنت، پشتیبانی از فایل های صوتی و متنی و امکان اتصال بیسیم به سیستم عامل “AnDroid” را دارد.
به وسیله این دستگاه، کاربران نابینا خواهند توانست متون اینترنتی و صفحات موجود در تبلت‌ها و گوشی‌های خود را به صورت خط بریل در اختیار داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا
“NoteTaker”، نوعی از نمایشگر بریل است که علاوه بر عهده‌دار بودن نمایش حروف بریل در زمان اتصال به رایانه، می تواند خود به صورت مستقل و بدون اتکا به کامپیوتر هم کار کند.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه که ۲۵ سال سابقه فعالیت در زمینه سخت افزار و نرم افزارهای رایانه ای ویژه نابینایان را دارد و تنها تولید کننده کشور در زمینه ابزارآلات بریل محسوب می شود، اقدام به تولید دستگاه “”NoteTaker، برای نابینایان کرده است.

امیر سرمدی، از همکاران این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نیاز نابینایان به دستگاه “Note Taker “گفت: در این پروژه تحقیقاتی، به تازگی نرم افزار پخش کننده ی فایل‌های صوتی به این  دستگاه اضافه شده است.
به کمک این “Music Player دسترس پذیر”، کاربران قادر خواهند بود فایل‌های صوتی خود را به راحتی اجرا و گوش کنند.
وی دیگر تغییرات انجام شده در این دستگاه را امکان اتصال فلش به NoteTaker”” و امکان انتقال فایل از فلش به دستگاه و بالعکس را دانست و ادامه داد: علاوه بر این، کاربران این امکان را خواهند داشت که فایل‌های مختلف را از روی خود فلش نیز اجرا کنند.

سرمدی خاطرنشان کرد: به کمک تغییرات جدید، کاربران می توانند دستگاه را به کمک بلوتوث، به صورت بیسیم به لپتاپ یا رایانه شخصی خود متصل کنند و با استفاده از صفحه خوان NVDA، به عنوان یک نمایشگر بریل نیز از دستگاه استفاده کنند.

به گفته این محقق، این دستگاه همچنین مجهز به دیکشنری، ماشین حساب و قرآن کریم است که به صورت دسترس پذیر در اختیار نابینایان قرار خواهد گرفت.

سرمدی همچنین از طراحی نرم افزاری برای باز کردن و خواندن فایل‌های متنی با پسوندهای doc و docx در NoteTaker خبر داد و افزود: به کمک این برنامه، فایل‌های متنی با هر حجم و ویژگی، با سرعت قابل قبولی در NoteTaker برای خواندن در اختیار کاربران نابینا قرار می‌گیرد.

وی به اقدامات توسعه‌دستگاه “NoteTaker” اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مطالعاتی برای اتصال بیسیم این دستگاه به سیستم عامل AnDroid در دستور کار داریم. به این ترتیب، کاربران خواهند توانست متون و صفحات موجود در تبلت‌ها و گوشی‌های خود را نیز به صورت بریل در دسترس داشته باشند.
سرمدی امکان اتصال دستگاه به مودم از طریق وایفای را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای این پروژه نام برد و ادامه داد: از این طریق، کاربران قادر خواهند بود بدون کمک لپ‌تاپ یا گوشی و فقط با استفاده از NoteTaker””، به اینترنت متصل شوند. تحقق این هدف، نیازمند نوشتن مرورگرهای دسترس پذیر ویژه افراد نابینا است که برنامه نویس‎های این پروژه در شرکت پکتوس، در حال انجام آن هستند.

وی از آماده سازی و عرضه این دستگاه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از آنجا که “”Note Taker تولید شده مجهز به سیستم عامل است، برای ما این امکان وجود دارد که آن را برای نیازهای خاص اقشار مختلف نابینایان مناسب سازی کنیم.
به طور مثال، می‌توان دستگاه را به صورت اختصاصی برای نیازهای اقشاری چون دانش‌آموزان، دانشجویان یا پژوهشگران نابینا، شخصی سازی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت از این پروژه، زمینه دسترسی بیشتر نابینایان به فناوری‌های نوین در ایران فراهم شود.

منبع: سرویس پژوهش ایسنا

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «گزارش خبرگزاری ایسنا از تغییرات جدید در پروژه NoteTaker شرکت پکتوس»

سلام علی جان. آره داداش چرا که نه.
قیمت تموم شده این دستگاه پس از پایان پروژه معلوم میشه.
اما قطعا حدودا بیست درصد از نمونه های خارجی اون ارزون تر خواهد بود.
سعی شرکت اینه که یک محصول با قابلیت رقابت با نمونه های خارجی عرضه کنه.
انشا الله

سلام امیر جان. مرسی بابت پست. یه مطلبی که به ذهنم رسید بپرسم در مورد note taker اینه که آیا شرکت برنامه داره که توی سیستم عامل ویندوز امکان استفاده از این دستگاه رو به عنوان نمایشگر بریل فراهم بکنه یا استفاده از این note taker فقط محدود به محیط و نرم افزار های انحصاری این محصول میشه؟ ممنونم

سلام عزیز. سیستم عامل دستگاه لینوکس هست.
این که خود کاربر هم بتونه روی این دستگاه هر برنامه ای که بخواد نصب کنه رو میپرسم جواب میدم.
در روند تست برنامه های مهم روی لینوکس، به این نتیجه رسیدیم که خیلی از برنامه ها دسترس پذیر نیست، به همین خاطره که برنامه نویسان شرکت دارن خودشون برای نرم افزار های مهم، برنامه مینویسن که در گزارش به برخی از اونها اشاره کردم.
البته فقط بحث دسترس پذیری در کار نیست. برخی نرم افزار ها روی دستگاه کند عمل می کنن، در این موارد هم مجبوریم برنامه بنویسیم.
مثلا برای پشتیبانی از فرمت های doc و docx، لایبر آفیس تا حد زیادی دسترس پذیر هستش اما وقتی یک کتاب حجیم رو میخوای باهاش باز کنی، کند میشه.
به همین خاطر برای رفع این مشکل یک ریدر اختصاصی نوشتیم.

امیر جان من پاسخ سؤالمو نگرفتم. لینوکس بودن سیستم عامل Note taker قاعدتا نباید محدودیتی در تعامل محصول با سایر سیستم های عامل ایجاد کنه. همونطور که قراره این محصول با اندروید کار کنه آیا امکان استفاده از این دستگاه به عنوان نمایشگر بریل در ویندوز که تقریبا همه ما از اون به کمک NVDA یا JAWS استفاده می کنیم هست یا نه؟ روشنتر بخوام بپرسم منظورم اینه که آیا میشه از این دستگاه به عنوان برجسته نگار توی یک نرم افزار ویندوزی که با نمایشگر بریل کار می کنه استفاده کرد؟

سلام مجدد محمدرضا.
قطعا همینطوره که گفتی.
همونطور که در گزارش هم اشاره شده، شما حتی امکان اتصال بیسیم به وسیله بلوتوث به صفحه خوان nvda در ویندوز رو دارین.
یعنی هر کاری که با nvda در ویندوز کنید، خروجی بریل رو هم روی notetaker خواهید داشت و بالعکس.
این اتفاق در خصوص اندروید هم انشا الله خواهد افتاد.
موفق باشی.

با سلام
من این جا چند تا نکته دیدم که بد نیست دوستان محترم آشنا به مسائل مختلف به اون توجه کنند و پاسخ بدهند:
۱. آقای سرمدی این که گفتید ۲۰% ارزانتر از نمونه خارجیه منظورتون کدام نمونه خارجیه چون نمونه خارجی از ۷ ۸ میلیون داریم تا به بالا
۲. در زمانی که شرکت نماد فناوری امروز در مورد محصولات نت تیکرش این جا مطلب منتشر کرد، یکی از دوستان خرده گرفتند که این شرکت نمونه ژاپنی را چطور داره به این ارزانی عرضه می کنه در حالی که قیمت سلولها و بقیه چیزها ثابته. در مورد شرکت محترم پکتوس هم همین موضوع صادقه. چطور شما می گویید ۲۰% ارزانتر از نمونه خارجی در صورتی که همه قطعات چنین محصولی قراره از خارج وارد بشه. شاید قراره مثل خیلی دیگه از محصولات پکتوس این ارزانتر تمام شدن به بهای افت کیفیت باشه.
۳. آقای سرمدی عزیز بهتر نیست از محله گوشکن که متعلق به همه بچه های نابینا است برای تبلیغ به نفع شرکت معلوم الحال پکتوس استفاده نکنید. چرا وقتی نماد فناوری داشت در مورد عرضه محصولاتش توی محله پست می گذاشت همه صداشون دراومد اما در مورد پکتوس که بارها بی صداقتیش را نشون داده سر بهزیستی کلاه گذاشته و … کسی چیزی نمی گه.
به هر حال من فکر می کنم این هم یک راه جدید رانت خواری شرکت محترم پکتوسه و لاغیر

سلام به شما دوست محترم.
سؤالات شما رو به صورت کامل و شفاف در یک پست پاسخ دادم.
حالا من هم از شما یک سؤال دارم که تقاضا دارم جواب بدین.
در نوشته ی خودتون، از عبارت شرکت معلوم الحال پکتوس نام بردین.
بفرمایید این عبارت دقیقاً یعنی چی؟

دیدگاهتان را بنویسید