خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

دانش آموز های قدیم و جدید! به نظر شما ویژگیها و وظایف یک معلم رابط خوب باید چیا باشه؟

به نام خداوند دانش آفرین

سلام دوستان! امیدوارم که حالتون خوب و اوضاع زندگی بر وفق مرادتون باشه.
چون توی این محلۀ دوست داشتنی دانش آموزان، معلمان و دانش آموختگان نابینا و کم بینا زندگی میکنند؛ و احتمال داره گذر معلم رابطهای بینا هم به این محله بیفته؛ تصمیم گرفتم پستی منتشر کنم تا دانش آموزان بتونند به راحتی دربارۀ انتظارات خودشون از معلمهای رابط حرف بزنند. توی این پست دانش آموزان دیروز و دانش آموختگان امروز هم میتونند دربارۀ انتظاراتی که از معلم رابطهاشون داشتند و هیچگاه به زبون نیاوردند صحبت کنند. در پایان، باید بگم که با شناختی که از معلمهای گوش کنی دارم مطمئنم که انتظاراتی را که در چارچوب وظایف یک معلم رابط هست را برآورده میکنند و یا برآورده خواهند کرد.

اما بحث اصلی پست:

دانش آموز های قدیم، چه انتظاراتی از معلم رابط خودتون داشتید که محقق شد یا نشد؟

شمایی که الان دانش آموزید، دوست دارید معلم رابط شما چه کار هایی واسه شما انجام بده که انجام میده یا شایدم انجام نمیده؟

منتظر شما توی دیدگاه ها هستم…

۱۸ دیدگاه دربارهٔ «دانش آموز های قدیم و جدید! به نظر شما ویژگیها و وظایف یک معلم رابط خوب باید چیا باشه؟»

سلام
قبل از هر چیز, بگم که من عاشق معلم رابطم هستم
واقعا مرد خیلی خوبیه
جدیدا این طوری شده که معلم رابط ها اصلا نباید در مسائل درسی دانش آموزان دخالتی کند
فقط باید مشکلات با افراد دیگر, مشکلات با معلمان, تتبیغ دادن با محیط مدرسه و اطراف, و کارهایی از این قبیل
شاید هم فقط تو استان ما این طوری باشه
به نظر من یه معلم رابط باید, ۱: در قبال دانشآموزش مسئول باشه
با معلمان حرف گوش نکن شرایط دانشآموز رو در میان بگذاره
درسهایی که دانشآموز با اون مشکل داره, مثل ریاضی, یا دستکم ریاضی رو تا حد توان کار کنه
دیگه چیزی به نظرم نمیرسه
این معلم رابط من, آقای حاجی میرزایی, که معلم آمادگی من هم بود, این ریاضی رو طوری دس میده که خداییش توماس ادیسون هم با اون همه خنگیش متوجه میشد
با اینکه رشته تخصصیش اصلا ریاضی نیست
کلا, یه معلم رابط ایدهعال یعنی آقای فاروغ حاجی میرزایی
تمام نابیناهای سنندجی حد اقل یه سال دانشآموز ایشون بودند
ممنون از پست قشنگتون
موفق باشید

سلام بر ندا خانم عزیز، من دانشآموز دیروز و معلم رابط امروز هستم. به نظر من وظایف یک معلم رابط در دو بخش عمده خلاصه می شود.
الف وظایف معلم نسبت به دانشآموز:
من معتقد هستم معلم رابط باید شخصی باشد تا بدون توجه به هر چیزی سعی نماید که دانشآموز خود را هرچه بهتر با محیط فیزیکی، آموزشی، اجتماعی، روانی و عاطفی مدرسه آشنا ساخته، و باید تلاش نماید که دانشآموز در تمام ابعاد، فیزیکی، شناختی، اجتماعی، روانی و عاطفی رشد متعادل و مناسبی داشته باشد. چون در برخی از موارد مشاهده می شود که هم معلم، هم دانش آموز و هم خانواده ی دانش آموز برای جبران مافات و یا برای کم رنگ نمودن معلولیت توجه اصلی خود را بر روی رشد شناختی و موفقیت تحصیلی متمرکز می کنند که نتیجه ی چنین نگرشی تک بعدی بار آمدن دانش آموز و غفلت از یاد دادن مهارتهای اجتماعی به دانش آموز، عدم توجه به توانبخشی اجتماعی که مهمترین عامل بقای فعالیت اجتماعی فرد، تضمین مشارکت وی در جامعه و مسئولیت پذیری وی به شمار می رود.
ب وظایف معلم در مقابل مدرسه ی پذیرا
۱ وظایف معلم رابط در برابر معلمان مدرسه ی پذیرا:
معلم رابط در این موقعیت به عنوان یک متخصص دانش آموزان با نیازهای ویژه وارد مدرسه ی پذیرا می شود و باید تلاش کند که به عنوان یک تصحیلگر آموزشی عمل نماید به این ترتیب که در بدو ورود به مدرسه معلمان دانش آموز مورد نظر را شناسایی نموده و با آنها در مورد ماهیت و چگونگی تحصیل دانش آموز با نیازهای ویژه به صحبت و راهنمایی پرداخته و نیازها و ویژگیهای تحصیلی چنین دانشآموزانی را به طور کامل و روشن برای معلمان عادی تشریح نماید.
۲ آشنا ساختن دانشآموزان عادی با تحصیل دانشآموزان با نیازهای ویژه:
حضور معلم در میان دانش آموزان عادی و تشریح چگونگی و روشهای تحصیل و یادگیری دانشآموز با نیازهای ویژه برای آنها و راه های ایجاد ارتباط صحیح میان دانشآموزان با نیازهای ویژه و دانشآموزان عادی و معرفی و تبیین روشهای مناسب کمک کردن به همدیگر.
۳ تبیین و تشریح نحوه ی تحصیل و یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه برای عوامل مدرسه از جمله مدیر، معاونین و حتی خدمتگذاران مدرسه به منظور به حداکثر رسانی استفاده از ظرفیتهای مدرسه برای کمک به دانش آموز با نیازهای ویژه و اجتناب از هرگونه برخورد نامناسبی که امکان دارد به رنجش طرفین از جمله استرس و فشارهای روانی، عاطفی و مسائل تحصیلی دانشآموز با نیازهای ویژه منجر شود.
جیم ارتباط مداوم معلم با والدین دانش آموز:
معلم در این موقعیت می کوشد تا با ارتباط مستمر با خانواده و والدین دانش آموز از رفتارهای خانوادگی، اجتماعی، عاطفی، روانی و تحصیلی دانش آموز بهتر آگاه شده و برای رفع مشکلات وی به شناخت بهتری دست پیدا کند.
خلاصه اینکه معلم باید همه جانبه دانشآموز، مدرسه ی پذیرا، دانشآموزان عادی، و خانواده ی دانش آموز را هدایت نموده و از اطلاعات آنها به نفع رشد همه جانبه ی دانش آموز بهره ببرد.
عذر می خام طولانی شد شاد باشید

سلام بر آقای دکتر محمدی دانشآموز کوشای دیروز و معلم رابط فرهیخته و کاردان امروز! اولا خوش به حال دانشآموزاتون دوما از نظرات جامع و کاملتون ممنونم. سومم اینکه انشا الله همیشه موفق و سربلند باشید.

وااای ندا خودتی ؟؟همون دختر با کمالاتی که چند ماه پیش به خاطر کامنتای بی نظیرت تصمیم گرفتم اسم پستمو عوض کنم ؟؟
ندا تو بی نظیری . ندایی چه خوبه که هستی .
در رابطه با سوالات باید بگم من معلمامو همون جور که بودند دوست داشتم.

درود بر شما من چندین سال هست که به عنوان معلم رابط انجام وظیفه می کنم خودم قبلا تا پایان تحصیل یعنی تا پایان کلاس چهارم دبیرستان به صورت متمرکز درس می خوندم بنده هر کاری که از دستم برمیاد واسه شاگردانم انجام میدم یکی از شیوه هایی که خودم ابداع کردم رفتن به منازل دانش آموزان هست به این ترتیب که دو هفته در منزل با اون ها کار می کنم و هفته سوم در مدرسه حاضر میشم هم کارم را انجام میدم و هم هماهنگی های لازم را به انجام می رسونم به صورت موظفی باید در هر هفته یک روز به دانش آموز سرکشی کنم شاید بپرسید خاصیت رفتن به منزل چی هست؟ ببینید وقتی معلم رابط داره با دانش آموز کار می کنه معمولا دوتا مشکل به وجود میاد اولا فضای لازم و ساکت برای این کار در مدرسه وجود نداره من تا حالا در مدارسی کار کردم که حتی نمازخونه هم نداره مشکل دوم این که وقتی من دارم کارم را انجام میدم وقت کلاسی دانش آموز گرفته میشه و من دوست ندارم دانش آموز از کلاس واقعی خودش عقب بمونه من سعی می کنم با دانش آموزان بینا هم رابطه خوبی برقرار کنم به نحوی که وقتی این دانش آموزان من را در مکان های عمومی می بینن بنده را به عنوان معلم خودشون به همراهان شون معرفی می کنن فایده این کار هم این هست که اون ها با دانش آموز نابینا که هم نوع من هم هست تعامل بیشتری پیدا می کنن چون من خودم نابینای مطلق هستم من فقط ریاضی را نمی تونم باهاشون کار کنم البته تا کلاس نهم را می تونم کار کنم و از کلاس نهم به بعد هم خانمم باهاشون کار می کنه بعضی از دروس را هم واسشون ضبط می کنم توی منزل هم علاوه بر تدریس و آموزش رایانه بعضی از مهارت ها را هم بهشون آموزش میدم من دانش آموز دبیرستانی داشتم که بلد نبود بند کفشش را ببنده یا میوه پوست بگیره یا دختر نابینایی بود که دوست داشت نحوه کار کردن با جاروی دستی و برقی را یاد بگیره که تعداد این متقاضی ها کم نبود که بنده این آموزش ها را هم بر عهده گرفتم ضمن این که در این بین به پدران و مادران هم مشاوره های لازم را ارائه می کنم حتی با بعضی از اون ها توی سطح شهر با عصای سفید راه رفتم تا به اون ها یاد بدم که بابا عصا بد نیست و ننگ و عار نیست یعنی نه تنها بد نیست بلکه افتخار هم هست به قول پدرم عصا نشانه شخصیت بالای یک نابینا هست و ایشون این طور استدلال می کنن که وقتی یک نابینا از عصا استفاده می کنه نشون میده که واقعا شرایط را درک کرده و داره تلاش می کنه تا به استقلال برسه
خلاصه ببخشید که نتونستم ادبی و زیبا بنویسم اگر پرسش یا پیشنهادی بود در خدمتم امشب باید تا صبح بیدار باشم چون آرتیمان تب کرده و باید مواظب باشم تبش بالا نره التماس دعا

سلام آقای آرتیمان و آرتین امیدوارم که تا حالا آرتیمان عزیز خوب شده باشه تا شما هم خیالتون راحت و زندگیتون آروم باشه. از نظرات ارزندۀ شما سپاسگزارم خواه ادبی نوشته بشن و خواه ساده .

با درود. جناب محمدی خیلی خوب وظایف یک معلم رابط را تبیین کردند ولی آیا آموزش و پرورش هم خود چنین اقدامی کرده یا نه، یعنی آیا شرح وظایف معلمین رابط را مشخص و معین کرده است و آیا در این زمینه دستور العملی هست یا نه. آقای محمدی بخوبی گفتند که معلم رابط باید دانشآموز را با محیط فیزیکی مدرسه و با شرایط مدرسه آشنا کنه خب حالا این سؤال مطرح میشه که آیا یک معلم رابط نابینا که خودش را باید یک نفر دیگر با محیط مدرسه آشنا کنه، میتونه این نقش و وظیفه را برعهده گیرد؟ آیا میتواند نقش منشی را برای دانشآموزش برعهده گیرد و آیا میتواند اوراق امتحانی بریل را به بینایی برگرداند؟ خلاصه که برای همه معلمین رابط آرزوی موفقیت و بهروزی دارم و امیدوارم که از پس وظایف مسؤولیتها و وظایفشان بخوبی برآیند و بتوانند نقشی مؤثر و تاثیرگذار در فرایند تحصیل دانشآموزان بردارند.

با سلام خدمت عمو حسین گل
باز هم توجه و دقت شما را در رصد مسائل معلولین به ویژه همنوعان را می ستایم.
حضور شما باید عرض کنم که قطعا معلمی که خود دارای آسیب بینایی است نمی تواند آنچه که واقعا در توانش است به طور کامل به فعل درآورد. اما حلزوما این جسم افراد نیست که تمام کارها را انجام می دهند مثلا در مورد آشنا ساختن دانش آموز با محیط مدرسه می تواند به کمک یکی از عوامل مدرسه این کار را انجام دهد. شاید بگویید خوب چه در این صورت نیازی به معلم رابط هست که من هم عرض می کنم اگر این مساله به این سادگی بود که حرفی نمی ماند بلکه شخصی که این کار را انجام می دهد باید با اصول تحرک و جهت یابی آشنا باشد که آن را به دانش آموز منطقل نماید مثلا خود من یک نکته را از معلمم آموختم که هیچ کس دیگری جز معلم رابط نمی توانست آن را درک نموده و به دانش آموز آسیب دیده ی بینایی آموزش دهد. و آن هم این بود زمانی که چیزی از دست یک فرد نابینا به زمین می افتد باید دقیق همان جا بر روی زمین بنشیند و آن چیز را بجوید چون اگر خم شود و بنشیند ممکن است سر وصورت وی با مانعی برخورد نماید که در نزدیکی و در جلو او قرار دارد و وی از این مانع آگاه نیست.
در مورد منشی هم خوشبختانه امروزه کامپیوتر و سایر پیشرفتها این امر را تسهیل ساخته اند
به طور مثال من اوراق امتحانی بریل دانش آموز خود را در منزل مطالعه نموده و آن را با کامپیوتر و لپتاب به بینایی برگردانده و آن را چاپ نموده و به مدرسه تحویل می دهم که اگر در مدرسه هم این امکانات موجود باشد این کار عملی است و نیازی به خانه نیست. و اتفاقا امتحان زبانی که ببا این روش به معلم زبان دانش آموز خود تحویل دادم بسیار برای وی نیز خوشآیند بود و بسیار هم تشکر کرد.
خلاصه اینکه عمو جان کسی نیست که در این دنیا کامل باشد بلکه تمام کارها به صورت شدت و ضعف به دست همه انجام می گیرد اما باید در این انجام دادن استانداردی رعایت گردد که معلمان نابینا هم می توانند این استاندارد را رعایت نمایند.
مهم این است که دانش آموز و استعداد وی را در رشد شناختی، اجتماعی، روانی، عاطفی و فیزیکی هدایت نماییم به هر شکل ممکن
چون هدف آن است و شکل اجرا ابزار رسیدن به آن هدف.
باز هم ممنون که هستی
شاد باش

سلام عموی تیزبین محله! مطمئنم شما خانم دامادزاده رو میشناسید نابینا بودند اما من شخصا نکات خانه داری که از ایشون یاد گرفتمو فکر نکنم از هیچکس دیگه ای میتونستم یاد بگیرم. همین جا از فرصت استفاده میکنم و اگه ایشون این پست رو بخونند از زحمات ایشون تشکر میکنم.

سلام بر ندای عزیز. سپاس فراوان به خاطر انتشار این مطلب کاربردی.
کامنتهای این پست برای من بسیار ارزشمند هستند. به خصوص نظر جناب دکتر محمدی و آقای آرتیمان گرامی. قطعا این بیانات گران بها سرلوحه کار ما خواهد بود و در شرح وظایف همکاران عزیزمان بر آنها تأمل و تأکید خواهیم کرد.
سرشار از انرژی، آرامش و نشاط باشید.

سلام و درود بر ندا خانم راستش من الآن دانشآموز دیروز و دانشجوی امروزم خب معلم رابط اول که یادش بخیر من پنج تا معلم رابط داشتم شاید هم شش تا خب معلم رابط اول دبیرستان آقای خلیل ساریخانی که هر جا هستند زنده و و سلامت باشند واقعاً انتظاری یا کاری نمیتونم بگم که بوده و ایشون برای ماها که شش تا بودیم یعنی من احسان اسماعیلی عباس نظافت روح الله طحماسبی سید شهاب الدین زارع و صابر احراری انجام نداده باشند یک انسان صبور وقت شناس و وظیفه شناس بودن معلم رابطین سال دوم دبیرستان آقایان توللی که همسر ایشان هم معلم سال اول ابتدایی من بودند که هر دو الآن دیگر بازنشسته شده اند که هر جا هستند سالم و سلامت باشند و آقای اسدی که ایشان هم نابینا بودند که هر جا هستند در صحت انشالله که به سر ببرند خب این دو عزیز هم از نظر من به طور احسنت و عالی کارهای ما ها که دیگه سال دوم شده بودیم دوازده تا رو انجام دادن اینها هم کاری نبوده که در توانشون بوده باشه و انجام نداده باشند
معلم رابط سال سوم آقای کریم کریمی ایشون هم انسان وظیفه شناسی بودن ولی خب به دلیل مشغله های شغلی بعضی مواقع بعضی از امتحانات رو نمیرسیدن بیان از ما بگیرن و غیره بازم امید که ایشون هم هر جا هستند موفق و سربلند باشند راستی دلم خیلی برا آقا کریم و آقا رسول خان کریمی تنگ شده
اما معلم رابط سال پیش دانشگاهی یا همون سال چهارم دو تا بودن که من فقط آقای چراغی گل رو یادم هست یعنی نیکو مردی بودن این آقا یعنی هر چی بگم کم گفتم در باره ی این مرد هر کمکی در هر زمینه که میتونستند واسمون انجام میدادن پس نتیجه میگیریم که من تقریباً دبیران رابط خوبی داشتم به هر حال امید که همه ی معلمان رابط در کار بسیار سخت و پر از مشغلهشان موفق باشند شبتون خوش و خدا نگهدار

سلام دوستان از دیدگاههای گران بهای تک تک شما گرامیان ممنونم بی نهایت. راستش من این پست را نیمه کاره رها کرده بودم و رفته بودم نمیدونم چطور منتشر و کامل شده بود. به هر حال از دوستی که پستمو کامل و منتشر کردند ممنونم. اما همانطور که توی شناسنامم نوشتم از اون دسته آدمهایی نیستم که واجب بدونم هر روز بیام اینترنت و عدم پاسخگویی به دیدگاههای این پست هم به همین دلیل بود. دوستان پست نیمه کارۀ منو کامل و منتشر کرده بودند منم که هرروز سر نمیزنم. به هر حال از همۀ دوستانی که دیدگاه ارسال کردند و جواب ندادم معذرت میخوام شدید.

دیدگاهتان را بنویسید