خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
آموزش صوتی خواندن کتاب در اپلیکیشن فیدیبو برای اندروید برای نابینایان

درود به همه

امید که ایام به کام باشن.

این روزا خیلی پست مست می‌زنم اینجا، نه؟ ولی مشکلی نیست، چون به زودی احتمالا به خواب زمستونی می‌رم دوباره.

خوب، توی پست قبلیم که پیشنهاد‌هایی بود در مورد دسترس‌پذیر کردن کتب برای نابینایان، اولین پیشنهادم این بود که فیدیبو رو راضی به دسترس‌پذیر کردن نرم‌افزار‌هاش کنیم تا بتونیم ازش کتاب بخریم و بخونیم. توی کامنتا امید صالحی عزیز من رو از نفهمی در اوردن و بهم اطلاع دادن که این روزا اپلیکیشن فیدیبو برای اندروید بخش مطالعه‌ی کتابش دسترس‌پذیر هستش. منم که خیلی وقت پیش فیدیبو رو نصب و ازش خیری ندیده بودم سریعا دوباره نصبش کردم و دیدم که بعععععله. اپ دسترس‌پذیر هستش. خوب منم که یه ساکر برای چیزای جدید برای آموزش دادن هستم، دست به کار شدم و یه چیزی سر هم کردم. عجله‌ای کار رو انجام دادم و مشکلاتی داره، ولی به هر حال امیدوارم این آموزش به دردتون بخوره و بهتون کمک کنه تا بتونید مثل بینا‌ها کتاب از فیدیبو بخرید و بخونید، و امید که فیدیبو فکری به حال مسخه‌ی ویندوز برنامه‌اش هم بکنه.

فایل صوتی رو با حدود ۱۷ مگابایت حجم می‌تونید از اینجا دانلود کنید.

Happy reading.

۴۲ دیدگاه دربارهٔ «آموزش صوتی خواندن کتاب در اپلیکیشن فیدیبو برای اندروید برای نابینایان»

سلام. لطف شما زیاد. فقط یه معرفی کوچیک از فیدیبو میذارم و یه نکته کمابیش مهم رو عرض می کنم.
فیدیبو نرم افزاری هست که شما با اون می تونید کتاب های ناشرین معتبر کشور، از روزنه گرفته تا چشمه و نگاه و نیلوفر و ققنوس و صدها ناشر دیگه رو به نصف قیمت چاپی یا حتی کمتر بخرید و توی گوشیتون مطالعه کنید. ببین و نبین هم نداره؛ واسه همه قابل استفاده هست. دسترس پذیریش رو هم من در حد بضاعتم و ازطریق یکی از آشناهای گل توی یکی از انتشاراتی های معتبر پیگیری کردم و بالاخره درست شد.
اما نکته اینکه سعی کنید برنامه رو از کافه بازار دانلود نکنید و مستقیما از فیدیبو بگیرید. دلیلش اینه که نسخه کافه بازار شما رو ملزم می کنه مثلا ۱۰ هزار تومن اعتبار توی برنامه بذارید ولی شما ممکنه فقط یه کتاب ۵ هزار تومنی بخواید بخرید.
نکته دیگه اینکه به هیچ عنوان قبل از ساخت حساب کاربری و ورود بهش کتاب یا مجله نخرید، چون درصورت فرمت شدن گوشی یا پاک شدن برنامه پولتون هوا میره نمی دونید تا کجا میره. پس اول از داخل برنامه حساب کاربری بسازید، واردش بشید و هرچی میخواید بخرید. اینجوری اگه گوشیتون هم گم یا فرمت بشه فقط کافیه به حساب کاربری وارد بشید و کتاب هایی که خریدید رو مجددا بهشون دسترسی پیدا کنید. باز هم سوالی بود من مشترک کامنت دونی هستم. باز هم از میثم امینی عزیز به خاطر زحمت آموزش این برنامه خیلی خیلی مفید صادقانه تشکر می کنم.

درود فراوان
تشکر بابت اطلاعات خیلی ارزشمندی که دادین. و مهمتر، تشکر بابت این که پیگیر این مسئله شدید و حالا ما داریم میوه‌ی این تلاش رو می‌بینیم. آیا امکانش هست که برای دسترس‌پذیرتر کردن خود برنامه (بیشتر به برچسب نداشتن دکمه‌ها اشاره دارم) کاری کنیم؟ این مشکل خیلی بزرگ نیست، ولی کمی کار رو دشوارتر می‌کنه. شاد و سربلند باشید.

خواهش می کنم. پیگیر این مشکل هستم و البته پیگیر دسترس پذیر شدن نسخه ویندوز توی بروزرسانی بعدی. اما متأسفانه اطلاعات فنی زیادی ندارم. اگه مایل بودید خواسته هاتون رو به زبان فنی اینجا بذارید تا هفته آینده که میرم اونجا دستم پر باشه و بدونم به تیم برنامه نویسی دقیقا چی باید بگم. یه دنیا ممنون.

درود مجدد
من هم متاسفانه به اندازه‌ی کافی دانش فنی ندارم. ولی شیوه‌نامه‌ای رو برای نوشتن برنامه‌های دسترس‌پذیر برای اندروید توی اینترنت به زبان انگلیسی دیدم. اگه فکر می‌کنید مفید واقع می‌شه حاضرم برای چنین برنامه‌ای که می‌تونه تغییر بسیار بزرگی رو توی زندگی ما ایجاد کنه کل این شیوه‌نامه رو بعد از تموم شدن امتحاناتم ترجمه و تحویل شما بدم که به دست تیم برنامه‌نویس برسونید. و اگه چنین شیوه‌نامه‌ای رو برای ویندوز هم پیدا کردم همین کار رو برای اون هم انجام می‌دم. موفق و پیروز باشید.

سلام و درود بر داش میثم گل
اول من معذرت میخوام که پست قبلیت رو نخوندم تا ببینم چه کردی در اون پست به هر حال این آموزشت رو دانلود کردم و میگوشم تا ببینم چی به چیه
به هر حال مرسی بابت این آموزش و مرسی بابت این پست شبت خوش و خدا نگهدار

سلام. از استاد امینی برای آموزش این برنامه متشکرم.
از دکتر امید هم برای معرفی بیشتر ممنونم.جناب امینی شما که استاد زبان انگلیسی هستید, در صورت امکان زحمت بکشید پست بنده رو بخونید و نظر دهید.
برای پستهای قبلی این حساسیت رو نداشتم ولی با نظر دادن در این پست میتونید کمک خوبی به افرادی بکنید که قصد یادگیری زبانی دیگر را دارند. شاد باشید

درود
خواهش می‌کنم. و در مورد انگلیسی، من واقعا هیچ چیز در مورد زبان نمی‌دونم. کلا دانشجوی مزخرفی بودم و هستم. ولی به هر حال دیدگاه دادم. معذرت که قبلا این کار رو نکردم. فکر کردم پست بیشتر مربوط به آموزگارای زبان هستش. شاد باشید.

درود. من میخوام تعجب کنم. عیبی که نداره هان.
میگم چه طور محله ی نابینایان تا حالا شیوه نامه ی دسترسپذیر کردن برنامه های اندروید و IOS و ویندوز و سایتها رو نداشته.
ازت خواهش میکنم هر چه زودتر هر چی شیوه نامه ی مربوط به دسترسپذیری هست رو ترجمه کنی و به همراه متن انگلیسیشون بذاری تو محله.
این موضوع و منابعی که ترجمه میکنی خیلی میتونند بهمون کمک کنند.
در ضمن حالا حالاها کارت داریم. پس از خواب زمستونی حرف نزن.
فعلاً اینا رو ترجمه کن تا بعد بهت بگم پست بعدیتو چی بذار.
تو نگران نباش مم پست واست میتراشم. پستهای نو و دست اول هم هستند.
وای به حالت اگه از زیر کار در بری. من میدونم با تو خَخ.
مرسی که صادقانه واسه مون زحمت میکشی عزیزم. ارادت بینهایت.

درود علی جان
ایده‌ی بدی نیست. این که انواع guideline ها رو برای دسترسیءذیری انواع برنامه‌ها و غیره یه جا اینجا داشته باشیم. حالا امتحانای مسخرم که تموم شدن یه فکری به حالش می‌کنم. تشکر بابت لطفت. شاد باشی.

درود و سپاس از اطلاع‌رسانی و ضبطِ آموزش… با روشی که فرمودید، کتاب‌هایی که پیشترها خریده بودم را می‌توانم مطالعه کنم، اما مشکلی که وجود دارد، هنگامِ خریدِ کتاب‌های تازه نرم افزار از طریقِ مرورگرِ گوشی ما را به درگاهِ پرداختِ آنلاین هدایت می‌کند، بر گوشی هم امکاناتی مانندِ webvisum نداریم، من مدت‌ها پیش که از فیدیبو کتاب خریده بودم از طریقِ فایرفاکس با رایانه واردِ حسابِ کاربری‌ام شدم، از دیروز هرچه تلاش کردم نتوانستم با فایرفاکس در رایانه واردِ حسابم بشوم، اساسا در صفحه اصلیِ سایت و حتی در بخشِ «ورود به فروشگاه» جایی که باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کرد نمی‌یابم، از طریقِ گوگل جستجو کردم تا به شکلِ جداگانه صفحه ی مخصوصِ ورودِ اعضا را بیابم، به این نشانی رسیدم، http://opt.fidibo.com آنجا هم هرچه نام کاربری که همان ایمیل است و رمز ورودی که در گوشی به راحتی با آن وارد حسابم شده ام را وارد کردم، پیام می‌دهد نام کاربری یا رمز عبور اشتباه می‌باشد… من جستجویی در فهرستِ کتاب‌ها کردم، کتاب‌های کاربردی و بسیار مفیدی در فیدیبو یافتم، ممنون می‌شوم اگر نگاهی به سایت با فایرفاکس بیندازید و بفرمایید از کدام بخش برای ورود اقدام کنم، واردِ صفحه ی کتابی خاص هم که می‌شوم، روی گزینه خرید که اینتر می‌کنم، پنجره ای محاوره ای به قولِ NVDA می‌آید که هنگامی که با تب زدن به لینکِ خریدِ آنلاین می‌رسم امکانِ فعال کردنِ آن از طریقِ صفحه خوان نیست ظاهرا، حالاتِ بازبینیِ NVDA را نیز تغییر دادم، از طریقِ کلیدهای موجود در بخشِ ماشین‌حساب تلاش کردم تا روی آن لینک قرار بگیرم و کلیک کنم اما نشد… ضمنا بدونِ لیبل بودنِ اغلبِ گزینه های نرم افزار هم واقعا اذیت کننده است، روشِ برچسب‌گذاری را بلدم اما به دلیلِ تعددِ آیکون‌ها می‌ترسم برای تشخیصِ نامِ هر کدام دچارِ اشتباهِ محاسباتی شوم… نسخه های تازه ی نرم افزارِ نوار هم دسترسپذیر نیست، من با پشتیبانیِ نوار صحبت کردم، قول دادند تلاش کنند مشکلات مرتفع شود، اگر متنی که فرمودید برای دسترسپذیریِ نرم افزارهای اندرویدی وجود دارد را ترجمه نمایید، می‌توانم برای آن عزیزان هم بفرستم تا اپلیکیشنِ نوار نیز دسترسپذیر شود… باز هم ممنونم از تلاش‌هاتون… در موردِ مواردی که عرض کردم اگر راهنمایی کنید ممنون می‌شوم… چون واقعا به کتاب‌های فیدیبو نیاز دارم…

درود بر شما دوست گرامی
تشکر از لطفتون. و در مورد ورود، از این لینک استفاده کنید. من که تونستم وارد بشم ازش:
http://fidibo.com/login
اگه مشکل دیگه‌ای بود بفرمایید و من تمام سعیم رو برای کمک می‌کنم. شاد و سربلند باشید.

درودِ دوباره… سپاس‌گزارم… از طریقِ لینکی که قرار دادید توانستم با یاریِ فایرفاکس در رایانه واردِ حسابِ کاربری‌ام بشوم، برای رفتن به بخشِ سبدِ خرید نیز می‌توان از لینکِ http://fidibo.com/basket استفاده نمود… منتها جستجوی کتاب‌ها، افزودنشان به سبدِ خرید از طریقِ اپلیکیشنِ فیدیبو قدری دشوار است، یافتنِ کتاب‌ها با صفحه وبِ فیدیبو و یاری گرفتن از جستجوگرهایی مانندِ گوگل بسیار سریعتر انجام می‌شود، چنان که گفتم هنگامی که در صفحه ی مربوط به هر کتاب می‌روم، بخشی هست که نوشته: «خرید کتاب» روی آن که اینتر می‌کنم، با پنجره ای محاوره ای مواجه می‌شوم، با کلید تب حرکت می‌کنم به گزینه خریدِ آنلاین می‌رسم، اما هرچه تلاش کردم با NVDA نتوانستم آن گزینه را فعال کنم تا کتابِ موردِ نظر به سبدِ خریدم افزوده شود، اگر در این مورد راهنمایی کنید ممنون می‌شوم… همچنین در بخشِ راهنمایِ سایتِ فیدیبو نوشته پس از خریدِ کتاب‌های جدید با زدنِ گزینه همگام‌سازی در اپلیکیشن فهرستِ کتاب‌ها به روز می‌شود، گزینه همگام‌سازی را نیافتم، من برای افزوده شدنِ کتاب‌های تازه، یک بار گزینه ی خروج را می‌زنم و دوباره واردِ فیدیبو می‌شوم، این مسأله باعث می‌شود مجبور شوم دوباره تک‌تکِ کتاب‌هایم را دانلود کنم… ضمنا یکی از کتاب‌هایی که خریدم را تا صفحه ی ۱۰۰ هم ورق زدم اما هیچ متنی که espeak بتواند بخواند وجود نداشت، ظاهرا آن کتاب پی‌دی‌افِ تصویری بود، بنابر این این ریسک وجود دارد که کتابی که می‌خریم قابلِ مطالعه نباشد… البته از میانِ چند کتابی که خریدم تنها یکی به این شکل بود… این را هم به عنوانِ یک تجربه بازگو کردم… پاینده باشید… پیشاپیش ممنونم از راهنمایی‌هاتون…

درود
من تست کردم، ولی هیچ طور نتونستم خرید رو انجام بدم. نمی‌دونم چرا سیستمشون رو عوض کردن. فعلا انگار باید از این و اون برای خرید کتاب کمک بگیریم. اگه تونستم راهی پیدا کنم توی یه پست اینجا می‌ذارم. در مورد کتاب‌هایی که نمی‌شه خوند هم، بله، به خاطر همین بود که آخر فایل رفع مسئولیت کردم. اینجا ایرانه، امکان نداره چیزی بدون مشکل باشه. شاد باشید.

سپاس که پیگیری کردید… از طریقی که گفتم می‌توانیم خرید کنیم، باید با اپلیکیشن کتاب را بیابیم، به سبدِ خریدمان بیفزاییم، سپس در رایانه از طریقِ صفحه ی لاگین که شما نشانی‌اش را فرمودید: http://fidibo.com/login واردِ حسابمان شویم، سپس صفحه ی سبد خرید با نشانیِ http://fidibo.com/basket را بیاوریم، گزینه پرداخت را بزنیم، به درگاهِ پرداختِ آنلاین برویم و با یاریِ webvisum کد تصویری را حل نموده و کتاب را بخریم… من از همین طریق دیشب دو سه کتاب خریدم… با این که ریسک دارد و امکان دارد کتاب پی‌دی‌افِ تصویری باشد و نتوانیم مطالعه اش کنیم اما در مواقعی که واقعا به کتابی نیازِ مبرم داریم، چاره ای جز ریسک‌پذیری نیست… باز هم از شما و از جنابِ صالحیِ عزیز ممنونم… امیدوارم با مشورت و پیگیری بتوانیم در آینده هم از دیگر امکانات و ظرفیت‌هایی که برایمان وجود داشته و پیش از آن مغفول مانده بوده، آگاه شده و از آن‌ها استفاده کنیم… طرحِ اینگونه مباحث در محله بسیار می‌تواند مفید باشد…

درود و تشکر فراوان از ترفندی که ارائه دادید. فکر می‌کنم یکی از راه‌هایی که بشه تشخیص داد آیا یه کتاب دسترس‌پذیر هست یا نه اینه که اسم ناشر رو ببینیم و اگه قبلا کتابی از اون ناشر غیر قابل خوندن بوده احتمالا این هم نیست. معمولا ناشرا همه یا اکثر کتاب‌هاشون رو با یه روش یکسان الکترونیک می‌کنن. مهم اینه که ما تجربیاتمون رو در مورد این اپ به اشتراک بذاریم. مثلا اگه یکی از ما با از دست دادن مقداری پول متوجه شدیم که یه ناشر خاص کتاب‌هاش قابل خوندن نیست دادن این اطلاعات به دیگران جلوی حدر رفتن پول اون دوستان رو می‌گیره. یاد‌داشت کردن اسم ناشر و بعد همکاری و مذاکره با اون ناشر برای تغییر روشی که برای الکترونیک کردن کتبشون استفاده می‌کنن هم می‌تونه جواب بده. هرچند روی حس انسان‌دوستی و وظیفه‌ی انسانی همه نمی‌شه حساب کرد، همیشه می‌شه روی علاقه‌ی اون‌ها به پول بیشتر حساب باز کرد. و توی این کشور که مردم اونقدر از کتاب فراری هستن جامعه‌ی نابینا که به دلایلی مثل عدم وجود توضیحات صوتی برای فیلم‌ها و امسال اون‌ها به کتاب علاقه‌ی بیشتری نسبت به افراد عادی دارن می‌تونه هدف سود‌سازی برای ناشرین کتاب باشه. من در حال جمع‌آوری ترفند‌های مربوط به فیدیبو هستم تا وقتی زیاد شدن توی یه پست اینجا منتشر کنم. شما که فکر می‌کنم یکی از کتاب‌خون‌ترین اعضای محله هستید فکر می‌کنم زیاد به این جور ترفند‌ها بر بخورید. ممنون می‌شم اون‌ها رو هم در اختیار من بزارید تا به پست اضافه کنم یا خودتون لطف پست کردنش رو بکنید. امید به روزی که فیدیبو کاملا دسترس‌پذیر بشه. شاد باشید.

سپاسگزارِ مهرتان هستم… حتما اگر باز هم ترفندی یافتم با شما و دیگر عزیزان درمیان خواهم گذاشت، کتابی که از طریقِ اسکن کردن PDF شده بود و نتوانستم بخوانمش، از نشرِ آوندِ دانش بود، احتمالِ قوی چنان که فرمودید دیگر کتاب‌های این ناشر نیز از همین راه به شکلِ الکترونیک درآمده اند و برایمان قابلِ استفاده نخواهند بود…

سلام و عرض ارادت. برای جستجو در نرم افزار پس از باز کردن فیدیبو از پایین سمت راست به چپ دومین دگمه رو که برچسب هم نداره بزنید. حالا بالای صفحه گوشی یه کادر ویرایش ظاهر میشه. روش ضربه بزنید تا صفحه کلید فعال بشه. سرچ کنید و دگمه جستجو رو که پایین سمت راست هست بزنید. در بعضی صفحه کلیدها اسمش اتمام هست. کتاب رو که پیدا کردید روش ضربه بزنید تا باز بشه. حالا بالا دست راست افزودن به سبد داره. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کتاب هم پایین دست چپ یه دگمه با عنوان «بیشتر» هست که اگه بزنید کل صفحه به کتاب موردنظر و توضیحاتش اختصاص پیدا می کنه.

درود به همه دوستای گلم. خب تقصیر منه و تقصیرم رو می پذیرم. یادم رفته بود توی توضیحاتم بگم که کتاب هایی که آخرش میگه نسخه پی دی اف رو نخرید. اینا قابل استفاده نیستند. ولی کتاب هایی که آخرش هیچی نمیگه با پسوند epub و البته رمزگذاری شده هستند که واسه ما هم دسترس پذیرند. کتاب های نسخه پی دی اف غالبا کتاب هایی هستند که مدتی از تاریخ نشرشون گذشته و ناشر هم به همون صورت قدیمی منتشرشون می کنه. ولی کتاب های جدید توی ۹۰ درصد موارد دسترس پذیر هستند. باز هم یه دنیا شرمنده.

دیدگاهتان را بنویسید