خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

روش تحقیق، گفتار سوم بیان مساله و اهمیت پژوهش

با تقدیم گرمترین سلام ها و صمیمانه ترین درودها به حضور دوستان و هم محله ای های خون گرم و آگاه خودم.
در این پست بخش مهم و کلیدی دیگری از فرایند انجام تحقیق یعنی بیان مساله و اهمیت و ضرورت پژوهش معرفی شده است باشد که مورد پسند طبع علمی شما قرار بگیرد.
گفتار سوم بیان مساله و اهمیت پژوهش:
در شناسایی مساله ی تحقیق پژوهشگر سعی بر آن دارد تا شواهدی دال بر وجود مساله عرضه کند. به عبارت دیگر پژوهشگر زمینه ای را تصور می کند که در آن مساله ی مورد نظر رخ داده است. در این مرحله ویژگی های مساله، گستردگی و علل احتمالی بروز آن نیز شناسایی می گردد.بیان یک مساله ی روشن، دقیق و قابل اجرا شاید مشکلترین مرحله ی تحقیق باشد.
چرا که باید در بیان مساله تصویری کلی از موضوع و مساله ی مورد نظر پژوهشگر ارائه گردد طوری که مخاطب با خواندن بیان مساله به صورت روشن و به آسانی به مساله ی اصلی پژوهش پی ببرد.
یک بیان مساله ی خوب واجد ویژگی های زیر می باشد.
تصویر مساله در سطوح جهانی، کشوری و رشته ی تخصصی خویش:
بیان مساله در واقع با ارائه ی تصویر کلانی از مساله در سطح جهانی و بین المللی آغاز شده و ضمن تبیین وضعیت فعلی آن در سطح کشوری نهایتا به تشریح مساله و ابعاد و زوایای گوناگون و مبهم آن در زمینه ی تخصصی و مورد نظر پژوهشگر می رسد.
تحدید مساله در یک حوزه ی تخصصی:
همانطور که در ویژگی قبلی اشاره شد، منظور اصلی از بیان مساله تبیین و تشریح ابعاد و زوایای مختلف و مبهم مساله در یک زمینه ی خاص است و هدف اصلی بیان مساله نیز متمرکز شدن بر این نکته ی مهم است. به عبارت دیگر باید مساله ی پژوهش به صورت کاملا تخصصی و ویژه بیان گردد طوری که مخاطب با مطالعه ی آن به وجود مساله در آن حوزه ی خاص پی ببرد و بیان مساله نباید آنقدر وسیع و کلی باشد که خواننده را در درک مساله ی اصلی تحقیق دچار سردرگمی و ابهام بیشتر بسازد.
بیان علل احتمالی بروز مساله:
در بیان مساله پژوهشگر با عنایت به تحقیقات قبلی، مطالعات تخصصی خویش، و درک و دریافتی که از مساله پیدا کرده است می تواند به دلایل احتمالی بروز مساله اشاره نماید و به قطعیت نمی تواند در مورد علل آن صحبت نماید چرا که اگر محقق دلایل قتعی بروز مساله را بداند و بر بشمارد دیگر نیازی به انجام تحقیق در این مورد خاص نخواهد بود.
ارائه ی شواهد و مستندات دال بر وجود مساله:
یکی از موارد بسیار مهمی که باید در بیان مساله به آن اشاره شود تبیین و تشریح مساله با عنایت به شواهد و مستندات موجود است. در واقع محقق در بیان مساله مدعی است که یک مشکل در یک زمینه ی خاص وجود دارد. البته طرح چنین ادعایی باید مبتنی بر شواهد و مستنداتی باشد که هم برای پژوهشگر و هم برای مخاطبان قانع کننده باشد. به عبارت دیگر محقق باید ادعای وجود مشکل خود را با عنایت به شواهد و مستندات مدغن بیان نماید در غیر این صورت بیان مساله چیزی غیر از یک ادعای صرف و بی اعتبار نخواهد بود. محقق می تواند برای مستند ساختن بیان مساله ی خویش از منابع رسمی و موسق اطلاعات و آمار، پیرامون مشکل خود استفاده نماید.
اطلاعات کلی در باره ی تحقیقات انجام شده:
یکی دیگر از مواردی که باید در بیان مساله به آن توجه شود نتایج و یافته های تحقیقات دیگر در مورد این مساله است. به عبارت دیگر دستآوردها و اطلاعات قبلی در مورد مساله ی پژوهش را می توان در قالب مستندات و تبیین جوانب گوناگون ،مساله به خدمت گرفت.
بیان نواقص تحقیقات قبلی در ارتباط با مساله:
یکی از دلایل و عللی که محقق را به انجام پژوهش بر می انگیزد نواقص و کمبود هایی است که در مورد مساله مورد نظر وجود داشته و تحقیقات قبلی نیز به آن نپرداخته اند. از این رو نواقص و کمبود های احتمالی در مورد مساله نیز باید در بیان مساله مد نظر قرار گیرد.
اهمیت و ضرورت مساله
در بیان اهمیت مساله، منطق یک مطالعه و دلایل پژوهشگر برای انتخاب مساله و انجام تحقیق منظور می شود. اهمیت مساله می تواند قبل از گزاره های تحقیق یعنی اهداف، فرضیه ها و سوالات تحقیق ارائه گردد.
یک مساله ی تحقیق زمانی می تواند دارای اهمیت باشد که یکی از خصوصیات زیر را داشته باشد.
1- فراهم آوردن دانش در یک زمینه ی خاص
2- کمک به تدوین نظریه
3- تعمیم نتایج تحقیقات قبلی
4- کمک به پیشبرد روش شناسی تحقیق
5- روشن ساختن برخی از مسائل مهم روز
به عبارت دیگر اهمیت و ضرورت مساله می تواند در دو بعد کلی نظری و عملی بیان گردد با این توضیح که بعد نظری بیانگر اهمیت پژوهش از لحاظ تئوری و تولید دانش و مبانی نظری پژوهش است و بعد عملی، به اهمیت و ضرورت پژوهش در بهبود شرایط فعلی، کاهش موارد منفی و نامطلوب، روشن ساختن بسیاری از ابهامات پیرامون مساله و نهایتا انجام پژوهش با اتخاذ یک رویکرد و روش جدید اشاره دارد.
ادامه دارد

۶ دیدگاه دربارهٔ «روش تحقیق، گفتار سوم بیان مساله و اهمیت پژوهش»

سلام دکتر. باز هم پستی با ارزش که من شخصا استفاده کردم و در آینده هم باز به این پستها سر خواهم زد. از لطفی که در حق ما داری، متشکرم. دوستان قدر این کارها رو میدانند. منتظر پست بعدی و ادامه هستیم.
این پستها مال امروز و فرداهاست و هرکسی که نیاز به درک بیشتر از تحقیق داشته باشد آن را میخواند.

سلام آقای محمدی عزیز.
مثل پست های گذشته ازتون صمیمانه تشکر می کنم. خب در اینجا نیز محقق باید موضوعش رو به عنوان یک مسئله اجتماعی معرفی کنه. یعنی چه دلایل و عواملی سبب شد که محقق به سراغ این موضوع رفته و قصد انجام آن را دارد. بیان مسئله با نوشتن مشکل آغاز میشه ولی همیشه این گونه نیست. به عبارت دیگر بیان مسئله با تعریفی از یک مسئله یا یک موضوع آغاز می شود و سپس اهمیت موضوع رو بیان می کنیم. یعنی بررسی این موضوع چه اهمیتی برای جامعه آماری دارد. در ادامه نیز برخی اطلاعات لازم رو برای بازگو کردن مسئله یا موضوع بیان کنیم. یعنی محقق بیان کند که اگر این موضوع انجام نشود، چه شرایط خاصی ممکن است برای جامعه به وجود آید. همچنین اگر در این زمینه در گذشته تحقیقی انجام شد، چه کاستی هایی داشته است. توجه به این نکته هم ضروری است که بیان مسئله را باید بر اساس منابع و مأخذ معتبر علمی بنویسیم و از پرداختن به مطالب غیر ضروری پرهیز شود.
عذرخواهی می کنم که کامنتم طولانی شد و بازم از شما برای این سلسله پست ها تشکر می کنم.
شاد و موفق باشید.

سلام وحید جان, حضور گرمت را می ستایم و بابت نظرات تکمیلی و مفید شما بسیار سپاسگزارم
آره من هم موافق هستم به حر حال بیان مساله و مشکل پژوهش یکی از کلیدیترین اجزای طرح و پژوهش است. بنابراین باید بسیار روشن و مستدل و مستند باشد تا محقق بر اساس آن بتواند مساله ی خود را عملیاتی نموده و ضمن آگاهی از نتایج تحقیقات قبلی, خود نیز بتواند مشکل و مساله ای که ذهن وی را درگیر ساخته به دیگران ارزه نماید و در واقع مشکل یا مساله را بیان نموده باشد.
باز هم ممنون
در پست های بعدی منتظر حضور گرمت و نظرات مفیدت هستم.
در پناه یگانه دانای هستی خوش باش

درود بر استاد محمدی. تشکر میکنم از مطالب ارزنده شما. واقعا کار تحقیق همچین کار ساده ای نیستاا. بیخود نیست که ما نابیناها کمتر سراغش میریم. کار زیادی میطلبه. در اولین پست هم نوشتم اگه با مثال مطلب رو روشنتر کنی بر کارایی مطلب می افزایی. مثلا همینجا اگه مثالی برای طرح مسئله ای میآوردی بهتر روشن میشدیم. بازم تشکر و سپاس فراوان از شما دوست گرانمایه.

درود فراوان بر عمو حسین گل, بسیار خوشحال هستم که ما را مانند همیشه مورد لطف خویش قرار دادید. کاملا حق با شماست به نظر من هم ذکر مثال بسیار می تواند در درک و فهم مفاهیم نظری کار ساز باشد.
انشالا در مباحث بعدی سعی می کنم که این نکته ی کلیدی را در نظر بگیرم و حد المقدور مطالب را با ذکر مثال تقدیم نمایم.
باز هم حضور گرمت را در این پست می ستایم. در پست های بعدی هم منتظر نظرات سازنده ات هستم. در پناه حضرت دوست آرام باش

دیدگاهتان را بنویسید