خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

درمان نابینایی با شبکیه مصنوعی

دانشمندان موفق به ابداع شبکیه کاشتنی شده‌اند که می‌تواند بینایی از دست رفته موش‌ها را به آنها بازگرداند، و اکنون آماده آغاز آزمایش این فرایند درمانی روی انسان‌ها هستند.
این شبکیه کاشتنی که می‌تواند نور را به سیگنال‌های الکتریکی برای تحریک نورون‌های شبکیه‌ای تبدیل کند،‌می‌تواند امید را به زندگی میلیون‌ها نفری که در اثر تخریب شبکیه قدرت بینایی خود را از دست داده‌اند، بازگرداند. در این نوع بیماری‌ها سلول‌های گیرنده نور آغاز به تخریب کرده و به کوری منجر می‌شوند.
شبکیه در پشت چشم قرار دارد، و از میلیون‌ها گیرنده نوری تشکیل شده‌است. اما جهشی کوچک در یکی از 240 ژن شناخته شده می‌تواند به آغاز تخریب شبکیه و مرگ این گیرنده‌های نوری منجر شود حتی اگر نورون‌های شبکیه‌ای اطراف آنها سالم باشند.
اکنون محققان ایتالیایی موسسه فناوری ایتالیا رویکردی جدید برای استفاده از این نورون‌های سالم ارائه داده‌اند، ایجاد شبکیه‌ای مصنوعی و قابل پیوند به چشم که می‌تواند جایگزینی کاربردی برای شبکیه آسیب دیده باشد.این عضو مصنوعی از لایه‌ای باریک از پلیمری رسانا ساخته شده‌است که روی زیرلایه‌ای حریری قرار گرفته و از پلیمرهای نیم‌رسانا پوشانده شده‌است.
پلیمرهای نیمه رسانا مانند مواد جاذب نور یا فوتوولتائیک عمل می‌کنند و فوتون‌های نور را پس از ورود به عدسی چشم جذب می‌کنند. زمانی که این رویداد رخ می‌دهد،‌برق نورون‌های شبکیه‌ای را تحریک کرده و خلاء ناشی از تخریب شبکیه طبیعی چشم را جبران می‌کند.
محققان برای آزمایش این وسیله آن را به چشم موش‌های مبتلا به نوعی بیماری تخریب شبکیه پیوند زدند. پس از آنکه موش‌ها دوران نقاهت جراحی را پشت سر گذاشتند، محققان میزان حساسیت آنها را به نور مورد آزمایش قرار دادند و آن را با موش‌های سالم مقایسه کردند.
نتایج بررسی‌ها نشان داد در نور کم چشم موش‌های درمان شده به اندازه چشم موش‌های سالم واکنش نشان نمی‌دهد اما در نور شدید‌تر، چشم موش‌های درمان شده به اندازه چشم موش‌های سالم نسبت به نور واکنش نشان می‌داد. پس از گذشت 10 ماه نیز این شبکیه مصنوعی کارایی خود را حفظ کرده بود.
محققان با استفاده از پرتونگاری مقطعی پوزیترونی فعالیت مغزی موش‌های درمان شده را در حین اجرای تست‌های حساسیت نور تحت نظر گرفتند و شاهد افزایش فعالیت در بخشی از مغز بودند که اطلاعات بصری را پردازش می‌کند.
اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که همین نتایج امیدوارکننده در انسان‌ها نیز به دست بیاید،‌ اما محققان امیدوارند بتوان از همین تکنیک برای احیای بینایی افراد نابینا کمک بگیرند.
منبع:همشهری آنلاین

۳۲ دیدگاه دربارهٔ «درمان نابینایی با شبکیه مصنوعی»

سلام
خخخخ. یعنی خدا بگم چیکارت نکنه کامبیز! خخخ.
اول تو قسمت دیدگاهها بودم و طبیعتا اول کامنتا رو خوندم بعد اومدم سراغ پست! کامنت شما رو که دیدم، اومدم پایینتر عنوان پست رو خوندم و جدی فکر کردم یه نفر خودش داوطلب آزمایش شده و الآن اومده این خبرو منتشر کرده. هیچی دیگه کنجکاو شدم ببینم نویسنده کیه که احیانا این آزمایش روش جواب داده و الآن اومده خبر خوش رو با بقیه به اشتراک گذاشته. هیچی دیگه کلا رفتم سر کار خخخخ.
میکُشَمِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِت!

درود. تو خودت خودتو گذاشتی سر کار چه ربطی به کامبیز داره آخه.
حالا قبول دارم که کامبیز چرند زیاد میگه: ولی تو چرا باور کردی آخه.
معمولاً اول باید پست رو خوند, بعد کامنتا و بعد هم کامنت داد.
ولی جالبه. تو چون زیاد کنجکاو نبودی, واس همین خوندن کامنت کامبیز باعث شد که کنجکاو بشی و اگه این کنجکاوی نبود, اصن شاید این پست رو هم نمیخوندی خَخ.
به هر حال خوشحال شدیم که رفتی سر کار. فقط شیرینی یادت نره ها.

عِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ چرا با هم دعوا میکنید خو! نتیجه عقب عقب تو محله گشتن همین میشه دیگه! خخخ. معمولا زیاد سراغ کنترل دیدگاها و اینا نمیرم. آخه اینجا حکومت نظامی نیست که! خخخ. ولی دیشب وقتی اومدم متوجه شدم تعدادی دیدگاه در انتظار بررسی داشتیم. رفتم که پیداشون کنم، این شد که به این کامنت رسیدم یعنی قاطی همه کامنتا اینم خوندم. این شد که اینطوری شد.
حالا ببینید میتونید پست رو الکی الکی به حاشیه ببرید؟ عه. خخخخ.
حالا بذارید کاردان و کاردار و کارشناس و اینا بشم، شیرینشم محفوظه خخخخ.

کامبیز تو اگه نویسنده بشی محله یه ساعت هم دوام نمیاره. فیلترش میکنی میره و میفرستیش تو هوا از بس چرند و جفنگ میگی.
بذار هر وقت به تعادل روحی رسیدی, اون وقت نویسنده شدنتو یه کاریش میکنند. ولی الآن نع. واس خودت هم خوب نیست.

نه نازنین. به خدا من بعضی از پستهامو میفرستم واس بازبینی. جدی میگم ها.
بعدشم من اگه نویسنده بودم که خب باید یه کتابی چیزی نوشته باشم دیگه.
هرکی پست میزنه نویسنده هست دیگه. حالا چه خودش منتشر کنه, و چه بفرسته واس بازبینی.

دیدگاهتان را بنویسید