خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

ارائه کتاب خودآموز ویندوز 10 مقدماتی برای نابینایان

در پی فراگیر شدن استفاده از ویندوز 10 و درخواست نابینایان و کم‌بینایان ارجمند، انجمن موج نور تصمیم به تهیه کتاب خودآموز ویندوز 10 به صورت صوتی و عملی گرفت

خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده قسمت اول این کتاب با عنوان خودآموز ویندوز 10 مقدماتی برای نابینایان تهیه و آماده‌ی توزیع می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر شما قسمتی برگزیده از مقدمه کتاب به حضورتان تقدیم می‌شود:

 

اکنون با گسترش استفاده از سیستم عامل ویندوز 10 و در پاسخ به خواست عزیزان، کتاب خودآموز ویندوز 10 را در دو جلد مقدماتی و پیشرفته عرضه کرده‌ایم که هم‌اکنون کتاب مقدماتی آن پیش روی شماست.

ساختار کتاب

مطالب کتاب به شکل زیر سازمان‌دهی شده است.

  • در فصل اول با سخت‌افزار‌آشنا می‌شویم.
  • در فصل دوم نرم‌افزار و انواع آن را مورد مطالعه قرار می‌دهیم.
  • فصل سوم به بررسی قسمت‌های مختلف منوی شروع، میز کار ویندوز 10 و قسمت‌های مختلف یک پنجره اختصاص یافته‌است.
  • درفصل چهارم در مورد منوی شروع و جستجو در آن، Cortana، برنامه‌ها و سنجاق‌شده‌ها در منوی شروع، نوار وظیفه و افزودن برنامه به آن بحث می‌کنیم.
  • در فصول پنجم و ششم به بررسی قسمت‌های مختلف پنجره‌های Notepad و WordPad به عنوان نمونه، می‌پردازیم و چگونگی حرکت در متن و خواندن آن را واکاوی می‌کنیم.
  • در فصل هفتم با مفهوم پرونده و چگونگی ذخیره‌ی آن آشنا می‌شویم.
  • مفهوم پوشه، پوشه‌های پیش‌ساخته و چگونگی ایجاد یک پوشه مباحثی هستند که در فصل هشتم آموزش داده می‌شوند.
  • در فصل نهم پنجره‌ی This PC و قسمت‌های مختلف آن، مثل منوی فایل، Ribbon، نوار ابزار، قسمت گشتن، بدنه و بهینه‌سازی This PC و سایر پوشه‌ها بررسی می‌شوند.
  • فصل دهم را به ذخیره و بازیابی پرونده‌ها اختصاص داده‌ایم؛ ذخیره یک پرونده، ذخیره یک پرونده با نام دیگر، باز‌کردن یک پرونده و باز‌کردن یک پرونده با یک برنامه‌ی مشخص از مباحثی هستند که در این فصل طرح‌شده‌اند.
  • در فصل یازدهم که آخرین فصل این کتاب هم هست به بحث، در‌مورد انتخاب، تغییر‌نام، کپی، انتقال، حذف، دیدن مشخصات، فشرده‌سازی پرونده‌ها و پوشه‌ها و آشنایی با سطل بازیافت، می‌پردازیم.

این کتاب دارای سه ضمیمه هم هست:

  • در ضمیمه 1 با منوی مجازی Ribbon, فعال و غیرفعال کردن و کار با آن و استفاده از حرف اول در منوی مجازی Ribbon و Edit boxes و Edit combo boxes در منوی مجازی Ribbon آشنا می‌شویم.
  • در ضمیمه 2 کار با گویاساز Narrator بررسی می‌‌شود؛ مباحثی از قبیل فعال و غیرفعال کردن، کلید‌ها، تنظیمات عمومی و تنظیمات صدای Narrator در این ضمیمه مورد بحث قرار می‌گیرند.
  • در ضمیمه 3 موضوعاتی مثل نصب Jaws، نصب موتور صوتی پارس‌آوای 3، ترمیم Jaws، حذف Jaws، تنظیمات صدای Jaws، انتخاب صدای دل‌خواه و کار با پنجره‌ی آموزشی HJPad، مطرح‌شده‌اند.

این کتاب دارای یک واژه‌نامه هم هست که در آن معنی و تلفظ بخش اعظم لغات ضروری ویندوز ۱۰ ارائه‌شده‌است.

توجه در استفاده

در استفاده از این کتاب به موارد زیر توجه فرمایید:

  • در استفاده از کتاب توصیه می‌شود از همان ابتدا شخصاً به طور عملی کار کنید و منتظر شنیدن تمام کتاب نشوید.
  • قسمت‌هایی را که نیاز ندارید رها کنید. مجبور نیستید فصول کتاب را به ترتیب دنبال کنید.
  • سیستم عامل Windows 10 خدمات و گزینه‌های بسیار متعددی دارد که مورد نیاز همه نیست؛ بنابراین ما سعی کرده‌ایم خدمات و گزینه‌هایی را که بیشتر مورد نیاز نابینایان است ارائه کنیم. و سعی کرده‌ایم با ایجاد بینش، طوری عمل کنیم که با استفاده از آموخته‌های خود بتوانید نیاز‌های تخصصی‌تر‌تان را شخصاً برآورده نمایید.
  • عبارات انگلیسی که همراه صحبت‌ها می‌شنوید خروجی برنامه‌ی صفحه‌خوان Jaws نگارش 18 و برای عبارات فارسی، نرم‌افزار پارس‌آوا نگارش 3 است که نوشته‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند و از این راه تمام تعاملاتی که بینایان به کمک بینایی با سیستم دارند، برای نابینایان و کم‌بینایان به صورت صوتی قابل انجام می‌شود.
  • بنابراین آشنایی با صدای Jaws کاملا ضروری است. در طول کتاب هم تلاش ویژه‌ای برای تکیه روی گفته‌های Jaws و تسلط به آن شده است.
  • اطلاع از چگونگی کار با صفحه‌کلید ضروری است؛ چون فرمان‌ها و مطالب شما از این طریق به رایانه داده می‌شود.
  • نسخه‌ی ویندوز مورد استفاده در این کتاب نسخه‌ی 64 بیتی Windows 10 Professional می‌باشد؛ گرچه قریب به اتفاق مطالب ذکر‌شده روی گونه‌های دیگر ویندوز هم قابل استفاده‌است.
  • تمام مباحث توسط مؤلف نابینای کتاب، (مهندس نصر‌الله رضایی) به صورت عملی ارائه‌شده‌است.

محسن صَدیقی مُشکِنانی-نصرالله رضائی حسین آبادی

 

به منظور تهیه این کتاب خودآموز می‌توانید با تلفن 03136687033 روزهای فرد از ساعت 12 تا 14 و روزهای زوج از ساعت 16 تا 18به جز روزهای تعطیل تماس بگیرید.

به امید روزهای روشن‌تر.

۱۶ دیدگاه دربارهٔ «ارائه کتاب خودآموز ویندوز 10 مقدماتی برای نابینایان»

سلام و درود بر دست اندرکاران و عزیزان موج نور
و سلام ویژه خدمت استاد رضایی استاد معنوی کامپیوتر ما نابیناها اگه استاد رضایی نبودند شاید من هیچ چیز در زمینه ی کامپیوتر و گوشی بلد نبودم هر چه بلدم از ایشان و لطف بیکران و همیشگیشان نسبت به ماهاست
خب از این مقال که بگذریم راستش من هنوز با ویندوز ۷ کار میکنم و تا حالا نتونستم خودم رو با ویندوز ۱۰ مطابقت بدم نمیدونم شاید چون آموزشی در این زمینه بوده ولی اندک و کم بوده من نتونستم خیلی رابطه خوبی با این ویندوز برقرار کنم
حالا باید اول این کتاب خودآموز رو تهیه کنم نمیدونم شاید روی لپتاپم که سی پی یوش آی کُر ۷ هست و رمش هم ۸ میباشد و گرافیکش هم ای بدک نیست و هاردش هم یک ترا هست ویندوز ۱۰ نصب کردم البته الآن بین ویندوز ۸ و ۱ و ۱۰ مرددم
به هر حال باید این کتاب خودآموز شما رو تهیه کنم و بگوشم تا ببینم آیا میتونم بهتر با ویندوز ۱۰ ارتباط برقرار کنم یا خیر
به هر حال مرسی بابت این پست و این خبر خوب
پاینده و پیروز باشید وقت خوش و خدا نگهدار

سلام دوست عزیز، از لطفی که دارید تشکر می‌کنیم؛ بارها گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم که هرچه کرده‌ایم وظیفه بوده‌است و معتقدیم که در حد شایستگی نابینایان و کم‌بینایان کاری نکرده‌ایم؛ درمورد ویندوز هم امیدواریم به زودی شاهد استفاده شما از ویندوز ۱۰ باشیم. استفاده از ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی روی رایانه شما مناسب به نظر می‌رسد.

سلام و خدا قوت به تمامی دست اندر کاران موج نور.
امید که همیشه سربلند باشید.
دو تا سؤال ذهن من رو به خودش مشغول کرده. یکی این که برای ماه مبارک رمضان محصولات ارزنده شما دارای تخفیف خواهد بودی یا نه؟
دوم این که درگاه بانکی شما برای پرداخت آنلاین به چه نتیجه ای رسیده است؟
سوم این که ویندوز ۱۰ آنتی ویروس دارد یا نه؟
باز هم ممنون از تلاش بیوقفه شما و عزتتان مستدام.

سلام بر شما، سؤال‌ها که سه تا بود!
پاسخ سؤال اول در ماه مبارک رمضان فقط نرم‌افزارهای قرآن و نهج‌البلاغه دارای تخفیف ۵۰ درصدی هستند.
پاسخ سؤال دوم متأسفانه درگاه پرداخت OnLine فعال نیست؛ درخواست شما و دوستان دیگر به اطلاع مسؤولین در انجمن خواهد رسید.
درمورد سؤال سوم هم بله ویندوز ۱۰ یک آنتی ویروس به نام Windows defender دارد که به نظر می‌رسد عملکرد نسبتاً خوبی هم داشته باشد؛ با این همه شما می‌توانید از دیگر آنتی ویروس‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی هم استفاده کنید.
با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما.

درود به دست اندرکاران محترم انجمن موج نور.
قبل از هر چیز از شما به خاطر تمامی زحماتتان تشکر می کنم و برایتان بهترین ها را آرزو می کنم.
من هم برای استفاده از ویندوز ۱۰ مردد بودم و دنبال منابع کاملی بودم که از شما بخاطر این منبع بسیار ارزشمند تشکر می کنم. حتما تماس می گیرم و ازتون دریافت می کنم.
شاد، موفق و پیروز باشید.

سلام، تلاش برای ضبط بخش پیشرفته هم آغاز شده و همه‌ی سعی ما این است که هرچه سریع‌تر آن را آماده کنیم؛ البته چون کارهای نیمه‌کاره‌ی زیادی داریم ممکن است کمی دیرتر به این کتاب بپردازیم. با قدردانی از توجه شما.

درود بر شما، متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم هنوز امکان پرداخت OnLine فراهم نشده‌است؛ پیگیری‌های ما برای فراهم کردن این امکان ادامه دارد؛ درمورد دانلود هم پاسخ منفی است اما شما می‌توانید با ایجاد یک پوشه مشترک در نرم‌افزار Dropbox کتب درخواستیتان را از طریق اینترنت دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با انجمن به شماره‌ای که در متن پست آمده تماس بگیرید. با تشکر فراوان از شما.

دیدگاهتان را بنویسید