خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

شهر خبر معلولین. انتشار 23 خبر در شمارگان چهل و پنجم

سلاااام هم محلی های گل.
چه میکنید با گرماااا.
چه روز های داغی رو پشت سر گذاشتن اهوازی ها به ویژه پنجشنبه هفته گذشته با دمای 53.7 درجه سانتیگراد. واااای تصورشم سخته.
پنجشنبه هشت تیر، شهر اهواز گرمترین نقطه کره زمین شد، البته در مقایسه با مناطقی که ایستگاه هواشناسی دارن.
یعنی در اون روز، هیچ یک از ایستگاه های هواشناسی در دنیا، به مرز 54 درجه نزدیک نشد.
خلاصه که امیدوارم هر چه زودتر این روز های گرم و بی بارش و به قول ما هواشناسا این روز های بی خاصیت و ملالآور هر چه زودتر تموم بشه و دوباره فصل پاییز و زمستون با روز های خنک، بارونی و برفی از راه برسه.
اینجوری کار و کاسبی ما هم کساد شده خخخخ.
از هر چه بگذریم، سخن اخبار دنیای معلولین و نابینایان خوش ترست.
خب از اونجایی که سایت حدود دو هفته از دسترس خارج بود، مجموعه چهل و پنجم شهر خبر رو با کمی تأخیر خدمتتون تقدیم میکنم.
البته این تأخیر باعث شد همچین دست پر و به قول معروف پر و پیمون خدمت برسم.
پس این شما و این هم 23 خبر و گزارش از آخرین های دنیای مرتبط با نابینایان.

 

ایران سپید: دریافت وام به شرط معرفی از سوی بهزیستی

هفته گذشته خبری را در کانال تلگرامی ایران سپید منتشر کردیم مبنی بر حمایت بانک قرض الحسنه مهر ایران از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که بر اساس آن، مددجویان و محرومان متقاضی دریافت تسهیلات پس از مراجعه به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و با معرفینامه رسمی این نهادها، میتوانند به شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران مراجعه و در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا مبالغ تسهیلات قرض الحسنه تعیین شده در معرفینامه را دریافت نمایند. تعدادی از خوانندگان برای دریافت وام به بانک قرض الحسنه مهر ایران مراجعه کردند و کارمندان بانک گفتند ما چنین وامی را نداریم. ما نیز پیگیر این موضوع شده و با روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران به گفتگو پرداختیم. روابط عمومی این بانک توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد که در ذیل میخوانید: «این وام در قالب تسهیلات تکلیفی است و همه بانکها میتوانند این وام را به مددجویان ارائه دهند. نحوه دریافت این وام به این صورت است که مددجویان با مراجعه به سازمان بهزیستی یا کمیته امداد و دریافت معرفینامه از این سازمانها میتوانند با مراجعه به شعبه های مختلف بانک قرض الحسنه مهر ایران این وام را تا سقف 15 میلیون دریافت کنند.» روابط عمومی بانک همچنین اعلام کرد: «سازمان بهزیستی باید نحوه تخصیص اعتبار برای استانها را به ما اعلام کند و بعد از آن بانک به شعبه های استانی ابلاغیه ای را ارسال میکند. اما هنوز نحوه تخصیص این اعتبارها از سوی بهزیستی به بانک قرض الحسنه مهر ایران اعلام نشده است. سازمان بهزیستی باید اسامی افرادی که میخواهند وام را دریافت کنند به ما اعلام کند؛ چرا که مرجع معرفی برای بانک سازمان بهزیستی است. اگر مددجویان سازمان به بانک مراجعه کنند، قطعاً جواب منفی دریافت میکنند، چرا که باید از طرف سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی (ره) به بانک معرفی شوند.

 

ایران سپید: از شش نقطه ی جهان. کهنه سرباز نابینایی که کارآفرین شد

برای اینکه داستان کارآفرینی «Urban Miyares» را بدانیم، باید به سال ۱۹۶۸ برگردیم؛ یعنی زمان جنگ آمریکا با ویتنام. درست زمانی که همچون مرده ای در کیسه ای قرارش داده بودند و فکر میکردند مرده و دیگر حتی تنفس مصنوعی هم به او نمیدادند، اوربان نخستین چالشهای افراد معلول را لمس کرد. معلولیتهای به جا مانده از جنگ برای او و ترسهایش از نقصی که دارد، برای جوانی ۲۰ ساله غیر قابل باور و کنترل بود. او میدانست که با این مشکلات دیگر نمیتواند امیدی به یافتن کار داشته باشد و همسر و فرزند تازه متولد شده اش در کنار او با مشکلات زیادی مواجه میشوند.

 

با همین وضعیت کارهایی انجام میداد که طاقتفرسا بود. حمل کارتن تخممرغ، بارگیری از روی کامیون، دستفروشی و… کارهایی بود که باید انجام میداد تا زندگیش را نجات دهد. اما درست در همین نقطه است که به این باور میرسد که «تنها کسی که من را استخدام میکند، خودم هستم.» این جمله بعدها به یکی از مشهورترین جملاتش تبدیل میشود. از یافتن کاری که درآمد مکفی نصیبش کند، دلسرد میشود. اما میارس تصمیم میگیرد خودش کاری کند. بنا بر این برای راه اندازی کسب و کار شخصیش به دنبال مشاوره های حرفه ای میرود، اما هر بار با این جمله مواجه میشود که «سرت را از برف بیرون بیار، برای تو کاری وجود ندارد!» اما نا امید نمیشود. به اداره کسب و کارهای خرد ایالت متحده میرود و درخواست سرمایه و تسهیلات مالی میکند، اما آنها هم او را واجد شرایط دریافت کمکهای مالی برای راه اندازی کسب و کار نمیدانند. نبود کمکهای مالی ویران کننده است. با حمایت روحی همسرش کسب و کار کوچکی راه اندازی میکند، اما کارها بهخوبی پیش نمیرود و مجبور میشود کار را تعطیل کند. با این حال باز کسب و کار دیگری راه اندازی میکند. چهار بار متوالی کسب و کارهایش شکست میخورند، اما در این مرحله است که با خودش عهد میبندد که اگر روزی در کسب و کارش موفق شود، به افرادی بیشترین کمک را کند که دارای نقص عضو و مشکلات جسمی هستند. آن زمان عمده کسب و کارهایش در حوزه رستورانداری و ارائه غذا و کارهای خدماتی بود. فشارهای عصبی شکستهای کاری و بار مسئولیت خانواده کار خودش را میکند تا کهنه سرباز جنگ ویتنام حاصلی جز درد برایش نماند. پیوند کلیه نخستین عارضه است و کم کم بیناییش هم رو به تاریکی میرود تا اینکه آن را از دست میدهد. دردهای تیروئیدی اضافه میشود و در هر دو پایش تکانشهای عصبی شدت میگیرد. آرتروز ستون فقرات عود میکند و دردهای گوارشی و سکته مغزی هم به این کلکسیون اضافه میشود. پزشکان ریشه بسیاری از این بیماریها را در مواد شیمیایی جنگ میدانند. اما مگر برای کسی که از جنگ برگشته راهی جز جنگیدن برای ادامه زندگی باقی مانده است؟ مواد غذایی و ارائه خدمات در این زمینه چون رستورانداری، نانوایی، احداث سالن پذیرایی، خدمات غذایی، تدارکات دولت، املاک و مستغلات، خرده فروشی انواع کالاها و تأمین سخت افزاری فروشگاهها، تولید کالاهای فولادی، حوزه الکترونیک، صادرات و واردات، حوزه پست، حتی ثبت اختراع به نام خودش، سرمایه گذاری در شرکتهای دیگر و حضور در برنامه های خبری رادیو و تلویزیون به عنوان کارشناس کسب و کار، از جمله فعالیتهای این کارآفرین شکستناپذیر است. در سال ۱۹۸۵، درست زمانی که میارس در کسب و کارهای زیادی موفق شده بود، دو نفر قطع نخاع و یک نفر نابینا، با شرکت میارس برای کار تماس گرفتند. او هم که با خودش عهد بسته بود زمانی که موفق شود به چنین افرادی کمک کند، به عهدش وفا میکند و شرکتش به عنوان یکی از حامیان افراد معلول در آمریکا مشهور میشود. در سال ۱۹۹۱، با افزایش درخواست افراد معلول، سازمانهای دولتی از میارس درخواست میکنند که جلسات آموزش کسب و کار را برای این افراد تدارک ببیند. میارس در همین رابطه انجمن بازرگانان معلول را راه اندازی میکند که جنبه خیریه دارد و از آن زمان تا کنون به عنوان رئیس این انجمن فعالیت میکند.

 

روابط عمومی دبیرخانه کمپین «همتوان: آغاز به کار کمپین «همتوان» با هدف کاریابی برای معلولان

کمپین «همتوان» با هدف فراهم کردن شرایط برای دورکاری معلولان و کاهش هزینه‌های کسب و کار آغاز به کار کرد.

این کمپین برای ایجاد پلی میان صاحبان کسب و کار و کارجویان معلول راه‌اندازی شده است.

بسیاری از معلولان به دلیل مناسب نبودن فضاهای عمومی قادر به حضور فیزیکی در محیط‌های کاری نیستند، این کمپین سعی دارد با شناسایی این دسته از معلولان، آن‌ها را به کارفرمایان معرفی کند.

در بخش درباره ما این کمپین، توانمندسازی و آموزش معلولان برای عرضه نیروی کار آنها به بازار، آگاه سازی جامعه به مشکلات اجتماعی، شغلی، شهری معلولان، آگاه سازی و ترغیب کارفرمایان به استفاده نیروی کار معلولان و معرفی معلولان موفق در بازار کسب و کار از جمله مأموریت‌های کمپین همتوان ذکر شده است.

همتوان یک پروژه کاملا رایگان است که با همکاری چند شرکت برای پایبندی به مسئولیت اجتماعی و چند نهاد خیریه راه‌اندازی شده است. این پروژه نه برای کارجو و نه برای کارفرما هزینه ای ندارد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشارکت در این کمپین می‌توانند به

http://hamtavan.com
مراجعه کنند.

 

جعبه ی جادو. گزارش ایران سپید از برنامه هزار داستان, راوی داستان زندگی شهروندان

بعد از ظهر سه شنبه, 23 خرداد, برای تهیه گزارش از ضبط برنامه تلویزیونی «هزار داستان» که از شبکه نسیم پخش میشود, سر ضبط برنامه حاضر شدم. همه عوامل, سخت در تکاپو بودند تا برنامه ای که باید برای یکی از شبهای احیا آماده کنند, سر وقت به شبکه ارائه شود. کسانی که مخاطب این برنامه هستند, خوب میدانند که فرم برنامه هزار داستان, همان فرم معروف گفتگو با میهمان است که واژه انگلیسی آن «تاک شو, talk show» بر سر زبانهاست. با این تفاوت که در این برنامه, قصه زندگی میهمانان با حضور خود آن ها, اما به روایت یک میزبان که عموماً از اهالی سینما و تلویزیون است, نقل میشود و محور گفتگو با میهمانان برنامه, قصه زندگی آنهاست. صحنه آغازین و پایانی برنامه هم توسط هومن خیاط, مجری برنامه اجرا میشود. سفر با داستانهای میهمانان را, جمعی از تماشاگران حاضر در استودیو همراهی میکنند. فضای داخل استودیو, مسافتی به اندازه حدوداً 30 متر است که مختصات آن را, استیج برنامه, صندلی های حضار, دوربینها و قسمت رژی یا فرمان که دستگاههای کنترل در گوشه ای مستقر است, تشکیل میدهد. صندلیهای حضار, به صورت پلکانی و در قالب سه ردیف, قرینه هم چیده شده اند. سطح استودیو از پارکت پوشیده شده, سطح استیج, به اندازه 4/5 سانتیمتر از سطح استودیو بالاتر طراحی شده است.   برنامه با 6 دوربین ثابت و یک دوربین متحرک «تراکینگ», تصویر برداری میشود. دو دوربین سمت چپ, دو دوربین سمت راست, یک دوربین پشت استیج و رو به حضار و دورین دیگر پشت حضار و رو به استیج مستقر شده است.

روی استیج, بسته به تعداد میهمانان صندلی چیده میشود, اما یک صندلی قرمز رنگ, به عنوان صندلی ثابت دیده میشود که محل نشستن میزبان برنامه است. هنگام ضبط, مجری از گوشه سمت راست و از پشت استیج وارد صحنه میشود, اما میزبان و میهمان, از رو برو, بعد از گذر از یک فضای پاسیو مانند, وارد استیج می شوند. میزبان این برنامه, شیلا خداداد, بازیگر سینما و تلویزیون است که هنوز نرسیده, میهمانانی هم که داستانشان با حضور خود آن ها روایت میشود, 4 تن از دخترانی هستند که در حادثه آتش سوزی کلاس مدرسه به علت افتادن بخاری و بسته شدن در کلاس در شینآباد در سال 1385, دچار سوختگی شدید شدند. در فاصله ای که میزبان برسد و ضبط برنامه آغاز شود, موفق شدم با فؤاد صفاریان و مریم نوابینژاد, کارگردان و ایده پرداز برنامه گفتگو کنم. روند گفتگو به گونه ای شد که ناخواسته قالب میزگردی کوتاه گرفت. * هدف ما رسیدن به حال خوب است. به گزارش ایران سپید, فؤاد صفاریان در کارنامه خود, کارگردانی برنامه هایی مثل سری اول خندوانه, مجموعه انیمیشنی شکرستان و تیکتاک را دارد و مریم نوابینژاد, پیش از ورود به عرصه تولید برنامه های تلویزیونی, به عنوان دبیر سرویس ادبی در مجلات فعالیت میکرد. به گفته خودش, به واسطه تهیه یک گزارش از زندان زنان وارد حوزه اجتماعی شد. او فعالیت هایش در تلویزیون را بعد از همکاری با صفاریان در برنامه تیکتاک, توسعه داد و به مدت 6 سال, از 1388 تا 1394 با برنامه ماه عسل همکاری کرد. در ابتدای این گفتگوی سه نفره, مریم نوابینژاد درباره تفاوتهای هزار داستان با نظایر خود مثل ماه عسل اظهار میکند: «این برنامه از شبکه نسیم پخش میشود و قرار است دوربین ما وجه دیگری از داستان زندگی افراد را به تصویر بکشد. من موافق نیستم که ماه عسل کلاً غم پروری میکند, اتفاقاً ما سوژه های مثبت در طول این سالها در برنامه ماه عسل کم نداشتیم. ولی تعمداً خواستیم در هزار داستان, زاویه دوربین مثبت باشد و قصه ها از جنبه امید بخشی روایت شوند و به سمت حال خوب برویم. میهمانان امروز ما, شینآبادیها هستند که تا به حال در هیچ برنامه ای حضور نداشتند.

مریم نوابینژاد ایده پرداز این برنامه در ادامه میگوید: شبکه هم شبکه نسیم است. ما اینها را نیاورده ایم تا داستان بسته شدن در و افتادن بخاری را روایت کنند. میخواهیم قصه دوستی قدیمی این چهار نفر را روایت کنیم, در حالی که مخاطب هنوز از هویت این چهار دوست خبر ندارد تا این که خودشان میآیند و از انگیزه شان برای شرکت در کنکور میگویند. یک اتفاق در مقطعی رخ داده, اما قرار نیست اینها دیده نشوند و احساس کنند که همه درها به رویشان بسته شده است. این دوباره شروع کردن شاید یکی از رویکردهای متفاوت هزار داستان باشد.» فؤاد صفاریان در تکمیل صحبتهای نوابینژاد, به سابقه همکاری خود با این روزنامه نگار اشاره کرده اظهار میکند: «قبل از این که خانم نوابینژاد با دوست خوب من, احسان علیخوانی در ماه عسل همکاری کند, با هم در برنامه تیکتاک که اجتماعمحور بود, همکاری کردیم که خیلی در تولید آن برنامه به من کمک فکری کرد. اما در تکمیل صحبتهای او میگویم که قصه ها همیشه تکرار میشوند, این نوع و شیوه روایت است که تفاوت ایجاد میکند.» صفاریان در پاسخ به سؤالم پیرامون فرم برنامه, انتخاب شیوه مناسب را اساس کار میداند و اظهار میکند: «نگاه ما شرقیها به قصه, نگاهی متفاوت است. راوی برای ما خیلی اهمیت دارد؛ هر کس که داستان را خوب نقل کند و از نقطه کوچک شروع کرده و مخاطب را با خود به اوج ببرد, جایگاه خاصی بین ما دارد. این موضوع در تعریف کردن لطیفه هم صادق است. وقتی ما تصمیم به تولید گرفتیم, من, خانم نوابی نژاد و سیاوش صفاریان به دنبال شیوه تازه ای رفتیم و قرار شد هومن خیاط, مجری آغاز و پایان برنامه باشد. ماند بخش روایت داستان؛ خانم نوابی نژاد پیشنهاد کرد که هر شب یک نفر این داستانها را روایت کند تا روایتهای متنوعی داشته باشیم. بنا بر این, راوی داستان, میزبان برنامه شد؛ یعنی هر شب یک میزبان داستانهایی که از پیش مشخص شده بود را روایت میکند. اما درست کردن این زنجیره و این که کدام داستانها کنار هم قرار بگیرند, کار مشکلی بود.» نوابینژاد: «ما تجربه این کار را بین سالهای 92 تا 94 در ماه عسل داشتیم که شاید پیش درآمد خوبی بود, اما این تجربه ها در هزار داستان خوب به بار نشست.» صفاریان: «حال خوش برای ما خیلی مهم است. در ادبیات محاوره, وقتی به هم میرسیم, میپرسیم: سلام, چطوری؟ حالت خوبه؟ سلامتی مفهوم خود را دارد, اما حالت چطوره؟ سؤالی کلیدیست. حالت چطوره؟ احوالت, روحت چطوره؟ ما به سادگی از کنار این سؤالات میگذریم. اینجا هم ما به حال خوب آدمها نگاه میکنیم. علی القاعده تمام آدمها با فراز و نشیبهای زیادی مواجه میشوند, آدمهایی که اینجا میآیند, حالشان خوب است و ما هم تلاش میکنیم, این حال خوب به مخاطب منتقل شود با این امید که حال جامعه هم خوب شود.

انگشت در چشم کسی نمیکنیم که اشک درآوریم

نوابینژاد در پاسخ به سؤال دیگر من مبنی بر معیارهای انتخاب سوژه ها اظهار میکند: «برنامه ای موفق است که بتواند هر قشری را به خود جذب کند. در واقع آیینه باشد. همانطور که در کوچه ما ممکن است یک معلول زندگی کند یا همسایه طبقه بالایی ما بیمار آلزایمری باشد یا همسایه طبقه پایینی تصادف کرده باشد. اینها قصه نیستند که ما مطرح میکنیم, زندگی افراد هستند. ممکن است شما بپرسید چرا معلول دعوت میکنید؟ من میپرسم مگر معلول شهروند نیست؟ مگر معلول جزئی از مردم نیست؟ در این صورت باید به این سؤال پاسخ دهیم که اصلاً چرا ما مردم را دعوت میکنیم؟ اگر محور را روی افراد موفق به طور صرف قرار دهیم, نمیشود. در تولید یک برنامه, باید موفقیت باشد, تلاش باشد, عشق باشد, رفتن و رسیدن هم باشد. ما در اولین برنامه شب احیا, از سه خانواده دعوت کردیم که یکی فرزند سرطانی, دیگری فرزند اوتیسم و سومی فرزند CP دارند و وجود این فرزندان, نگاه خانواده به زندگی را تغییر داده؛ ممکن است ابتدا به ساکن, بیننده اظهار ترحم کند, اما این فرزندان به ما نشان دادند که همه چیز این دنیا را به چشم نعمت میبینند تا نقمت. ما چیزی به مردم نمیآموزیم؛ ما خودمان هر روز از هر سوژه یاد میگیریم.» صفاریان با بیان اینکه به دنبال اشک گرفتن از مخاطب نیستند, پاسخ نوابینژاد را تکمی میکند: «ما انگشت در چشم کسی نمیکنیم که اشک در بیاوریم. محرکهای احساسی را دست کاری نمیکنیم. سعی میکنیم قصه ها با همان جذابیتهای خودشان عیناً روایت شوند. ایدئولوژی و تکنیک ما در هزار داستان این است که کسی را وادار به نگاه آکنده از ترحم نمیکنیم. قصه های ما واقعی و طبیعیست, اما شیوه روایت آن متفاوت است, البته با اتکا به رویکرد حال خوب.» – ما خیلی موفق عمل کردیم: مریم نوابینژاد, خود و گروه برنامه سازش را در بحث آگاه سازی و فرهنگ سازی جامعه نسبت به حقوق افراد دارای معلولیت بسیار موفق میداند: «به نظر من ما خیلی موفق عمل کردیم؛ خیلی. ما در برنامه ای که سروش صحت میزبان بود, معلولی را به عنوان میهمان داشتیم که به کمک دستهایش کوه نوردی میکند. او در آن برنامه به نکات جالبی مثل عدم مناسب سازی ATM ها برای معلولان یا ایجاد موانع در حین سوار شدن به هواپیما اشاره کرد. خب اگر این موارد در برنامه ای تلویزیونی بیان نشود, پس کجا باید مطرح شود؟» صفاریان: «یک روز سیاوش صفاریان به همراه دوست روزنامه نگارش علی ضیایی در برنامه 1/618 که از شبکه 4 پخش میشد, تصمیم میگیرند مستندی درباره معلولان و مشکلات آنها تهیه کنند. روی ویلچر مینشینند و مسیر میدان ونک تا ولیعصر را طی میکنند. در این تجربه, نمیتوانند از ATM استفاده کنند, موقع سوار شدن به BRT دچار مشکل میشوند و خیلی موارد دیگر. در یکی از برنامه های اخیرمان, میهمان نابینایی داشتیم که نکته جالبی مطرح کرد. او به عدم استفاده از خطوط برجسته در پیاده روها که مختص نابینایان طراحی شده اشاره کرد و گفت: مردم با دیدن من حین تردد با عصای سفید, دستم را میگیرند و برای ادامه مسیر به سمت خطوط برجسته هدایت میکنند. من هم به احترام آنها, چند قدم روی خطوط حرکت میکنم, اما بلافاصله آن را ترک میکنم چرا؟ چون به طور غیر استاندارد طراحی شده است. فاصله من با معلولیت به اندازه یک ثانیه است, این اتفاق ممکن است برای من و هر کس دیگر هم بیفتد. پس باید درباره آن صحبت کنیم.» زمانی که این گزارش منتشر میشود, شاید برنامه دختران شینآبادی پخش شده باشد. قضاوت با مخاطب است که با تماشای برنامه و مطالعه گزارش حاضر, به این نتیجه برسد که گروه کارگردان و ایده پرداز مجموعه هزار داستان, تا چه میزان در رسیدن به اهداف خود, تا چه میزان از شعار زدگی فاصله گرفته و واقعبینانه داستانهای زندگی میهمانان را روایت میکنند.

 

نیو اطلس: عنبیه مصنوعی ساخته شد

دانشمندان فنلاندی و لهستانی عنبیه مصنوعی از پلیمر ساخته اند که مانند نمونه طبیعی عمل می کند. آنها امیدوارند روزی آن را برای افرادی با عنبیه های آسیب دیده به کار برند.

دانشمندان فنلاندی و لهستانی یک عنبیه مصنوعی چشم ساخته اند که شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد. دانشمندان امیدوارند در آینده عنبیه های آسیب دیده افراد را با این نوع مصنوعی عوض کنند.

 

هرچند مردمک چشم به نور اجازه می دهد وارد شبکیه شود، اما عنبیه چشم بافتی است که اندازه بازشدن و بسته شدن مردمک را تعیین می کند. درهمین راستا عنبیه های مکانیکی از هم اکنون به یک ویژگی استاندارد در دوربین ها تبدیل شده است.

درهمین راستا دستگاه های محققان دانشگاه فناوری تامپر در فنلاند با همکاری دانشگاه ورشو و دانشگاه  پزشکی Wroclaw  عنبیه لنز مانندی ساخته اند. این عنبیه از نوعی پلیمر ساخته شده که در برابر نور بزرگتر می شود و با کاهش نور اندازه آن از حجم آن کاسته می شود.

این روند نوعی روزنه در وسط لنز ایجاد می کند که با توجه به میزان نور بزرگتر یا کوچکتر می شود. به این ترتیب کارکرد آن شبیه عنبیه طبیعی خواهد بود. برخلاف عنبیه های مکانیکی در دوربین، نمونه تازه تولید شده نیازمند منبع قدرت یا سیستم ردیابی نور خارجی نیست.

دانشمندان تصمیم دارند این عنبیه را روزی در چشم انسان به کار برند. آنها هم اکنون مشغول کار روی محیط آبی هستند. آنها همچنین قصد دارند حساسیت عنبیه مصنوعی را بیفزایند تا باز و بسته شدن با تغییرات کوچک در میزان نور ورودی انجام شود.

 

وبسایت کلیک: دستگاهی برای تسهیل استفاده نابینایان از ماشین لباسشویی

یک مخترع جوان وسیله جالبی اختراع کرده است که استفاده افراد نابینا یا کم بینا از لباسشویی را تسهیل می کند. این وسیله که Talking Laundry Module نام دارد، به ماشین لباسشویی متصل می شود و اطلاعات لازم را به صورت صوتی به کاربر انتقال می دهد.

یک نوجوان چهارده ساله به نام جک دوپلیسس موفق به ایجاد فناوری جدیدی در قالب یک دستگاه شده است که می تواند این امکان را در ماشین های لباسشویی و خشک کن ایجاد کند که با ارسال پیام های صوتی با افرادی که بینایی آن ها مشکل دارد، ارتباط برقرار کنند. با کمک این دستگاه افرادی که بینایی آن ها مشکل دارد، می توانند به راحتی از ماشین های لباسشویی و خشک کن استفاده کنند.

جک معتقد است که معمولا استفاده از بسیاری از لوازم خانگی برای افرادی که بینایی خوبی ندارند، ساده نیست؛ به عنوان مثال درجه حرارت های درج شده بر روی شیرهای اجاق گازها به سادگی قابل خواندن نیستند و تنظیمات لباسشویی ها هم واضح و مشخص نیست. جک که به زبان برنامه نویسی کمی تسلط دارد، هزار خط از کدهای برنامه نویسی جاوا را نوشته است تا از بردی که در دستگاه وظیفه شناسایی معایب را بر عهده دارد، برای ایجاد واکنش و برقراری ارتباط با افرادی که بینایی آن ها مشکل دارد، استفاده شود؛ معمولا تعمیرکاران از این برد برای تشخیص معایب مختلف دستگاه استفاده می کنند. جک برای آزمایش عملکرد این دستگاه از دانش آموزان نابینا کمک گرفته است.

این کار جک به سایر برنامه نویسان ثابت کرد که واکنش ها و فیدبک های لوازم خانگی می تواند مفید و کاربردی باشد؛ به عنوان مثال دستگاهماشین لباسشویی می تواند اعلام کند که چه زمانی فرایند شستشو یا خشک شدن لباس به پایان می رسد. جک موفق شده است این واکنش ها را به پیام های صوتی تبدیل کند.

عملکرد دستگاه ایجاد شده توسط جک که به اندازه یک هارد اکسترنال است، بسیار ساده است. برای استفاده از این دستگاه کافی است آن را به برق بزنید و به پشت ماشین های لباسشویی برند GE متصل کنید. سپس این دستگاه اطلاعاتی در مورد سرعت خشک کن لباسشویی (دور در دقیقه)، تنظیمات رنگ و میزان زمان باقی مانده، اطلاعاتی را به کاربران ارائه می دهد.

چنین اختراعات مبتکرانه ای می توانند استفاده از لوازم خانگی را برای افرادی که دچار مشکلات مرتبط با بینایی هستند، تسهیل کنند و به آن ها کمک کنند برای استفاده از این وسایل به کمک فرد دیگری نیاز نداشته باشند.

 

ایبنا: خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کمبینایان

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» ضمن تهیه چارچوبی برای خدمات و تجهیزات کتابخانه‌های عمومی در بخش نابینایان و کم‌بینایان، زمینه را برای ارتقای کیفی و کمی این خدمات فراهم کرده است.

کتابخانه‌های عمومی در قبال کاربران نابینا و کم‌بینا مسئولیت مهمی را برعهده دارند و از این رهگذر باید زمینه‌ای برای استفاده آن‌ها از کتابخانه‌ها فراهم شود. به همین منظور این نهاد با تهیه و تدوین کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» تلاش می‌کند تا با تهیه چارچوبی برای خدمات و تجهیزات کتابخانه‌های عمومی در بخش نابینایان و کم‌بینایان، ضمن ایجاد وحدت‌رویه و یکپارچگی، امکان ارتقای کیفی و کمی خدمات و تجهیزات این بخش را نیز فراهم کند.

کمیسیون فنی تدوین استاندارد، هدف و دامنه کاربرد، اصطلاحات و تعاریف، خدمات بخش نابینایان و کم‌بینایان، منابع اطلاعاتی، تأمین منابع، شرایط استفاده، کتابدار بخش نابینایان و کم‌بینایان، مکان و فضا، مدیریت و اطلاع‌رسانی، خدمات فنی، تجهیزات ویژه بخش نابینایان و کم‌بینایان، تجهیزات کتابخانه‌ای بخش نابینایان و کم‌بینایان، نرم‌افزارهای مورد نیاز بخش نابینایان و کم‌بینایان، تجهیزات تولید منابع گویا و سامانه‌های نرم‌افزارهای مبتنی بر وب ویژه نابینایان و کم‌بینایان عناوین بخش‌های مختلف این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخش پیشگفتار، هدف از تهیه این کتاب بدین شرح توضیح داده شده است: «تسهیل استفاده «گروه‌های حاشیه‌شده اجتماعی» از کتابخانه‌های عمومی از جمله «افراد با آسیب بینایی» یکی از ارکان تضمین‌کننده عمومیت کتابخانه‌ها است. این مهم در «قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» در بند ح ماده 3 به عنوان یکی از وظایف اصلی هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی تصریح شده است: «برنامه‌ریزی برای استفاده نابینایان از امکانات کتابخانه‌های عمومی» از آغاز فعالیت هیئت‌امنا نیز این امر مورد تأکید قرار گرفت و بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی فعال و تقویت شد. تجربه حاصل از این فعالیت‌ها در طی سال‌ها، شالوده استاندارد در کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» را شکل می‌دهد.»

در ابتدای اثر اسامی، محل خدمت و سِمَت اعضای کارگروه استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (به ترتیب الفبای نام خانوادگی) ارائه شده است.

«برای راه‌اندازی بخش نابینایان و کم‌بینایان حداقل 100 عنوان کتاب بریل، کتاب مصور برجسته یا درشت‌خط، اشتراک حداقل یک نشریه ویژه نابینایان و حداقل 1000 عنوان کتاب گویا ضروری است.

مدیریت کتابخانه باید منابع اطلاعاتی بخش نابینایان را از طریق خرید، اهدا، مبادله و بارگیری (دانلود) از اینترنت تهیه کند. کتابخانه‌هایی که دارای چاپگر بریل یا استودیو هستند، می‌توانند منابع مورد درخواست نابینایان را به صورت نسخه بریل یا گویا تهیه کنند.

کتابدار بخش نابینایان و کم‌بینایان باید به شیوه استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای ویژه نابینایان و کم‌بینایان مسلط باشد. ترجیحاً دارای مدرک کتابداری و در صورت نبود نیروی متخصص کتابداری بومی در منطقه از نابینایان توانمند و مسلط به نرم‌افزارها و تجهیزات نابینایان (از دیگر رشته‌های تحصیلی) استفاده شود.»

جملات بالا برگرفته از بخش‌هایی از کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» است.

کتاب «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان» با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و از سوی انتشارات کتاب نشر در 64 صفحه و به بهای 40 هزار ریال منتشر شده است.

 

ایران سپید: ورزش برای من زندگیست. گزارش اختصاصی از اردوی تیم ملی گلبال بانوان

خبردار شدم اردوی تیم ملی گلبال بانوان در تهران و ورزشگاه شهید هرندی برگزار میشود. من هم برای تهیه گزارش، بازدید از روند تمرینات و صحبت با برو بچه های تیم ملی به ورزشگاه هرندی میروم. بازیکنان طبق روال، دور دایره وسط زمین تمرین نشسته اند،  یکی از دختران کلام خدا را قرائت میکند، بعد از آن مربی  حرفهای تخصصی را به بچه ها گوشزد میکند. جالب بود، مربی از دخترها میخواهد که نازک نارنجی نباشند «امروز کار با توپ است و ممکن است توپ به نقاط مختلف بدن شما برخورد کند؛ پس نازک نارنجی نباشید و ناله و گلایه نکنید. این تمرین است و در مسابقات شرایط جدی و سختتر خواهد بود.» قبل از شروع به گرم کردن بدن برای تمرین، دخترها دستشان را روی نبض گذاشته و تعداد ضربان نبضشان را در تعداد ثانیه ای که مربی تعیین میکند، میشمارند. ظاهراً این کار هر روزشان است و برای بررسی اولیه سلامتی  بسیار مهم است. یکی از مربیان به همراه ورزشکاران، خود را گرم میکند، از ابتدای زمین میدوند و هنگامی که به آخر خط میرسند، مربی دست میزند تا آنها متوجه شوند که به انتها رسیده اند و باید مسیر را دور بزنند. مربی برای تغییر حرکات ورزشی باید توضیح دهد که الآن چه حرکتی را باید انجام دهیم و در این میان اگر ورزشکاری حرکت را اشتباه انجام دهد، مربی دیگری به سراغش رفته و حرکتش را تصحیح میکند. در گوشه دیگر از این زمین ورزشی، پزشک تیم ایستاده و هر زمان که ورزشکاران دچار ناراحتی میشوند او را صدا میزنند. خانم دکتر در ابتدای تمرین، حضورش را اعلام میکند و میپرسد: «بچه ها مشکلی ندارید؟ همه چی رو به راه است؟» همه یکصدا میگویند که مشکلی نیست. حال نوبت به تمرین اصلی رسیده؛ ورزشکاران چشمبندها را زده، مچبند و زانوبند را بر میدارند و روی خطوط زمین دست میکشند و جای خود را مییابند. دستهای خود را پنجه میکنند، سر را پشت دست قرار میدهند تا توپ سنگین و پر سر و صدای گلبال به صورتشان برخورد نکند. آنها برای گرفتن توپ باید خود را روی زمین سُر بدهند تا توپ را بگیرند. برای تمرین گلبال 9 نفر هستند، اما از این تعداد فقط 6 نفری که آماده تر هستند به مسابقات اعزام میشوند. فرقی نمیکند کدام یک از ورزشکاران برای مسابقات اعزام شوند، مهم کسب بهترین نتیجه از سوی تیم ملی گلبال بانوان نابینا و کم بیناست. بعد از تمرین به سراغ دو دختر گلبالیست اصفهانی میروم و با آنها در خصوص تمرینها به گفتگو میپردازم.  زهره مظاهری از نصف جهان و شهر زیبای اصفهانبه اردوی تیم ملی دعوت شده، او در خصوص مسابقات و شرایط بازیکنان میگوید: «حدود 15 سال است با گلبال آشنا شدم و به طور حرفه ای بازی میکنم. شرایط خوبی را در تیم پشت سر میگذاریم و تمرینات به خوبی پیش میرود. از شرایط باشگاه، خوابگاه و تغذیه ای که در اختیار ورزشکاران قرار داده اند بسیار راضی هستم. امیدوارم بتوانیم در مسابقات پاسفیک برای کشورمان افتخار آفرینی کنیم و توانایی بانوان نابینا را بیشتر از پیش نشان دهیم.» این دانشجوی علوم تربیتی با توجه به وضعیتش در تیم ملی اظهار میدارد: «از 9 نفری که به تیم ملی دعوت شدیم من نابینای مطلق و بقیه کم بینا هستند. ورزش زندگی من را تغییر داد، از این رو به همه دختران نابینایی که به ورزش علاقه دارند توصیه میکنم پا در میدان گذاشته و تواناییهای نهفته خود را شکوفا کنند. ورزش میتواند به تخلیه هیجانات منفی کمک کند و انرژی مثبت را در زندگی جاری سازد. نابینایان به خاطر شرایطشان و محدودیت حرکتی که دارند، تحرک کمتری دارند و ورزش میتواند زندگیشان را متحول کند. در حال حاضر ورزش برای من نابینا زندگیست. ورزش باعث استقلالم در زندگی شخصی، ذهنی و فکرم شد. همچنین با فراگیری ورزش، فعالیتهای دیگری همچون جهتیابی را هم آموختم.» وی با تقدیر از مهره اصلی زندگیش میگوید: «مادرم طی این سالها پشتم ایستاد و در تمام مراحل زندگی، یار و یاورم بود و مهمتر از همه باورش هر روز به تواناییهایم بیشتر میشود. این قوت قلبم در زندگی است.» در حلقه دخترهای گلبالیست نشسته ام، دخترانی که هر کدام مانند زهره معتقدند که ورزش گلبال به آنها انگیزه حرکت و زندگی داده است. به سراغ محبوبه عباسی، مربی تیم ملی گلبال بانوان نابینا و کم بینا میروم و با او به گفتگو میپردازم.  عباسی در خصوص دومین اردوی این تیم و آماده سازی برای رقابتهای آسیایی پاسفیک تایلند میگوید: این مسابقات برای تیم ما از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که انتخابی مسابقات جهانی در سال 2018 سوئد نیز در این رقابتها رقم خواهد خورد. وی ادامه میدهد: با توجه به مسابقات پیش رو، ما 6 مرحله تمرین 7 روزه برای آماده سازی ورزشکاران در نظر گرفتیم. یک هفته اردو داریم و در دو نوبت صبح و عصر تمرین میکنیم و بعد یک هفته بچه ها به شهرهای خود باز میگردند و برنامه بین اردویی را تمرین میکنند. عباسی با اشاره به تمرینهای خوبی که تا کنون پشت سر گذاشته اند، بیان میکند: با توجه به برنامه های که ریختیم در فاز بدن سازی هستیم و امیدوارم با توجه به روزهای باقی مانده تا شهریور، آمادگی بانوان را برای این تورنمت در حد قابل قبولی افزایش دهیم. مربی تیم ملی گلبال نابینایان و کم بینایان با بیان اینکه رقبای تیم ایران در آسیا نامآور هستند میگوید: چین نایب قهرمان پاراالمپیک ریو است، ژاپن جزو هشت تیم برتر است، استرالیا در مسابقات ریو 2016 شرکت داشته است. 6 کشوری که برای مسابقات پاسفیک آماده میشوند، ایران، چین، ژاپن، استرالیا، کره و تایلند است که بانوان نابینا و کم بینایی ایرانی باید با این 5 تیم به رقابت بپردازند. در این رقابتها 4 تیم اول به صورت یک با چهار و دو با سه مسابقه میدهند و برنده ها به فینال صعود میکنند و بازنده ها هم برای رده بندی آماده میشوند. عباسی با توجه به امکانات فدراسیون نابینایان و کم بینایان در خصوص رسیدگی به ورزشکاران میگوید: تا کنون رسیدگی مناسبی از سوی فدراسیون صورت گرفته است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و بهتر از پیش شود. در اردوی اول 15 نفر دعوت شدند، اما در این اردو به علت محدودیت در زمان و نزدیک بودن مسابقات، 9 نفر را دعوت کردیم که از میان این ورزشکاران، افرادی را که آمادگی بهتر و پشتکار بیشتری را در تمرینات نشان دهند برای مسابقات انتخاب میکنیم. وی عنوان میکند: ورزشکاران از استانهای تهران، فارس، قزوین، کردستان، اصفهان و خوزستان انتخاب شدند و با توجه به اینکه رشته گلبال اولین رشته تخصصی نابینایان است، افراد زیادی از این گروه در این رشته فعالیت میکنند و این کار را برای انتخاب بهترین استعدادها راحتتر کرده است. مربی تیم ملی گلبال بانوان در پایان صحبتهایش، طیبه استکی، زهره مظاهری، زینب قنبری، فاطمه قمصری، فائزه مظفری، مریم حسامآبادی، مریم آهوان، سمیرا جلیلوند و ریزان دژاهنگ را 9 بانوی جوان نابینا و کم بینای دعوت شده به تیم ملی گلبال معرفی میکند. به امید موفقیت دختران گلبالیست کشورمان.

 

ایسنا: انتقال حق بیمه کمیته امداد و بهزیستی به «بیمه سلامت

هفته گذشته هیئت وزیران تعرفه های درمانی در سه بخش خصوصی، دولتی و عمومی (غیر دولتی) را مشخص کرد و تصمیماتی پیرامون پرداخت «سهم حق بیمه» بیمه شدگان طرح بیمه سلامت همگانی که تا کنون به صورت رایگان خدمات دریافت میکردند، اتخاذ کرد. یکی دیگر از مصوبات هیئت وزیران «انتقال اعتبارات مربوط به حق بیمه مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به سازمان بیمه سلامت ایران» بود. بر این اساس  سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به پوشش و ارائه خدمات بیمه ای به شرح زیر مکلف شد: الف- سهم مشارکت بیمه شده افرادی که در وضعیت فعلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، رایگان خواهد بود. ب- سهم مشارکت بیمه شده افرادی که در وضعیت فعلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار ندارند، با تشخیص کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و صدور معرفی نامه برای سازمان بیمه سلامت ایران رایگان خواهد بود. ج- تعیین سهم مشارکت سایر افراد بر اساس آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به صورت تعیین سهم حق بیمه از (15) درصد تا (100) درصد سرانه حق بیمه خدمات درمانی مصوب هر سال است. د- ارائه خدمات (به جز دارو) به افرادی که به صورت یارانه از منابع دولتی تحت پوشش بیمه همگانی قرار دارند، محدود به مراکز دولتی (سر پایی و بستری) و حتی الامکان از طریق نظام ارجاع است. 2- سازمان برنامه و بودجه کشور در اجرای این تصویبنامه نسبت به جا بجایی اعتبارات مربوط، از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به سازمان بیمه سلامت ایران، اقدام میکند. در همین زمینه غلامرضا عباسپاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت، درباره تجمیع منابع حق بیمه نهادها و سازمانها در  سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: مشکلی با کمیته امداد نداشتیم و این امر در راستای تجمیع منابع بیمه ای صورت میگیرد؛ زیرا بر اساس مؤکدات قانونی باید منابع بیمه ای در سازمان بیمه سلامت یکپارچه و تجمیع شوند. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در مصوبه هیئت وزیران مقرر شد هر فردی که در قالب بیمه سلامت همگانی از سه سال گذشته تحت پوشش قرار گرفته بود، از این پس در پرداخت حق بیمه اش مشارکت کند، گفت: بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند که طبق مطالعات انجام شده، بیش از 80 درصد آنها حاشیه نشین و نیازمند هستند. دولت از این افراد حمایت میکند و بیمه برای آنها رایگان خواهد بود. پاشا افزود: اما برای مابقی بیمه شدگان، آزمون وسعی برقرار میشود و از این طریق سهم مشارکت افراد به نسبت توانمندی و تمکن مالی از 15 تا 100 درصد حق بیمه تعیین میشود. در حال حاضر منتظر تدوین و ابلاغ آیین نامه آزمون وسع هستیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

 

ایران سپید: صدای خاطره ها. کارم را دوست داشتم، چون تأثیرش حس میشد

صحبت از گوینده ها و اساساً کسانی که در امر ضبط و تولید کتاب برای نابینایان در طول 4 دهه فعالیت کرده اند، دامنه گسترده ای دارد؛ چه، بودند و هستند کسانی که صدایشان شاید برای کسانی که با آنها آشنا هستند، ماندگار شده، اما منشأ اثر اتفاقات خوبی بوده اند. در این میان، باز هستند کسانی که هم صدا و هم چهره شان در خاطر بسیاری باقیمانده و حتی در روزهایی مثل این روزها که خبری از آن جنب و جوش و رفت و آمدها در مرکز رودکی نیست، وجود این افراد باعث دلگرمی علاقمندان به مرکز شده و انگیزه ای در آن دسته از مراجعان به کتابخانه گویا و بریل ایجاد کرده تا بی توجه به سکوت این روزهای مرکز، همچنان برای گرفتن و تحویل دادن کتاب، به مرکز سری بزنند و یاد گذشته ها را زنده نگه دارند. فریماه حاتمیان، یکی از این افراد است که با حضور خود در بخش قرائتخانه، با رویی خوش و رفتاری صمیمانه، از علاقه مندان کتاب استقبال میکند. قبل از اینکه حاتمیان در بخش قرائتخانه فعالیت کند، به عنوان گوینده استودیو مشغول به کار بود و به قول خودش، شاید نزدیک به 70 یا 80 عنوان کتاب را ضبط کرده باشد. بنا بر این، خیلی از مراجعان مرکز رودکی، صدای او را خوب به خاطر دارند. اما او به چه واسطه وارد مرکز رودکی شد؟ «سال 1376 به واسطه یکی از دوستان، به مؤسسه امام خمینی که برای جانبازان کتاب ضبط میکرد، معرفی شدم. در واقع اعضای آن مؤسسه، کسانی بودند که در طول 8 سال دفاع مقدس، در جبهه های جنگ نابینا شده بودند، یعنی نابیناییشان مادرزاد نبود. در آن مؤسسه من برای اولینبار با نابینایان آشنا شدم. تا پیش از آن، من هیچ آشنایی با نابینایان نداشتم و حتی کار گویندگی هم نکرده بودم؛ حتی فکر نمیکردم که روزی بخواهم گویندگی کتاب بکنم. رشته تحصیلی من، زبان و ادبیات فارسی بود که مدرک کارشناسی این رشته را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده بودم، یعنی فرصت کافی برای کاری مثل گویندگی داشتم، جایی هم مشغول به کار نبودم. خلاصه، بعد از یک سال که به صورت پروژه ای با مؤسسه امام خمینی کار کردم، این مؤسسه از بنیاد مستضعفان که زیر نظر آن بود، به بنیاد شهید واگذار شد. بنیاد شهید هم اعلام کرد که بودجه کافی برای پرداخت دستمزد گوینده ها را ندارد و عملاً امکان ضبط و تولید کتاب نیست. آن زمان خانم پریوش زاهدی که از گوینده های خیلی خوب کتاب است، با مؤسسه همکاری میکرد. وقتی بنیاد شهید اعلام کرد که دستمزد گوینده ها را نمیتواند پرداخت کند، از مؤسسه بیرون آمدم. بعد از آن، حدود 6 ماه بیکار بودم، با اینکه قبل از ورود به مؤسسه امام خمینی کار گویندگی نکرده بودم، اما بعد از اینکه کار ضبط کتاب را شروع کردم، به این کار علاقه مند شدم؛ چون احساس کردم کارم توسط عده ای دیده میشود. به همین علت، به دنبال جایی بودم که بتوانم کار گویندگی کتاب را از سر بگیرم.

بعد از تستی که انجام دادم، قرار شد به صورت ضبط آزاد در مرکز کار گویندگی را از سر بگیرم، منتها این بار در مرکز رودکی. چند ماه بعد، اعلام کردند که استودیو احتیاج به گوینده دارد و من، یکی از گوینده هایی بودم که به استودیو منتقل شدم. تمام این اتفاقات در تابستان سال 1378 رخ داد.» با وجود کار در استودیو و ضبط نزدیک به 70 یا 80 عنوان کتاب –چون حاتمیان تعداد کتابهایی که گویندگی کرده را دقیق به خاطر نداشت- یک اتفاق باعث شد که از استودیو به بخش قرائتخانه منتقل شود: «حدود سالهای 83 یا 84 بود که احساس کردم دچار تنگی نفس میشوم. به هر حال کار استودیو نسبت به ضبط آزاد سختیهای خاص خودش را داشت. روزی واقعاً فشار زیادی به من وارد شد و متوجه شدم که دیگر نمیتوانم در استودیو کار کنم. آن زمان آقای دکتر دواتگران مدیریت مرکز را بر عهده داشت. موضوع را با ایشان در میان گذاشتم و خواهش کردم مرا به بخش دیگری منتقل کند. ایشان هم موافقت کرد که در قرائتخانه کارم را ادامه دهم. یادش به خیر! خانم رزاقی در آن بخش مشغول بود، وقتی مرخصی زایمان گرفت، عملاً کارهای قرائتخانه را من انجام میدادم. بعد از مدتی، خانم رزاقی به عللی نتوانست به طور دائم فعالیتش را ادامه دهد و خودش اعلام کرد که نمیتواند حتی به صورت سه روز در هفته کار کند و عملاً استعفا کرد. بعد از آن، کار من مورد قبول مدیران واقع شد و رسماً مسئول بخش قرائتخانه شدم.» حاتمیان کار استودیوی رودکی را حرفه ای ارزیابی میکند: «خب قبل از آمدن به مرکز، من در مؤسسه امام خمینی کار میکردم. استودیوی آن مؤسسه نسبت به استودیوی مرکز رودکی، از نظر حرفه ای، قابل قیاس نبود. ما در استودیوی آن مؤسسه صدابردار نداشتیم و خود گوینده همه کارها را انجام میداد، حال آنکه در استودیوی رودکی هم صدابردار بود و هم مصحح.» او تعامل با مراجعان نابینا را یکی از اتفاقات خوب در طول سالهای فعالیتش میداند: «بعد از شروع به کار در بخش قرائتخانه، بیشتر با مراجعان نابینا تعامل پیدا کردم و از نزدیک با نظراتشان راجع به نحوه گویندگی خودم آشنا شدم. با وجودی که عموماً از گویندگی من تعریف میکردند، خودم این حس را نداشتم، اما آنچه به نظرم موجب رضایت مخاطبان شده بود، احساس عشقی بود که به کار گویندگی داشتم. من برای رفع تکلیف کتاب نمیخواندم، بلکه از سر علاقه و عشق آن کار را انجام میدادم. با وجودی که خودم در انتخاب کتابهایی که میخواندم نقشی نداشتم، اما سعی میکردم آن را علاقمندانه بخوانم.

 

مهر: ساخت ربات هوشمند زندگی افراد معلول را راحت میکند

شرکت تویوتا به منظور کمک به افراد معلول که توان حرکتی محدودی دارند، نمونه اولیه رباتی را تولید کرده است. ربات یاد شده با موفقیت به کمک یک سرباز آمریکایی آمده که از کمر به پایین به طور کامل معلول شده و قادر به هیچ گونه حرکتی نیست. این ربات میتواند درها را برای افراد فلج باز کند یا برای آنها آب و غذا بیاورد و پاسخگوی دیگر نیازهای ضروری روزمره باشد. ربات یاد شده سبک وزن است و مجهز به یک دوربین تلسکوپی و بازوی پیشرفته همراه با دستی منعطف و نرم است. صدور فرامین برای اجرا توسط این ربات با استفاده از یک گوشی هوشمند یا تبلت صورت میگیرد. ربات HSR برای دریافت فرامین صوتی نیز قابل برنامه ریزی است و طیف گسترده ای از این فرمانها را درک و اجرا میکند. ربات HSR برای استفاده در سه حالت قابل برنامه ریزی است. بلند کردن و جا بجایی اشیای بزرگ، متوسط و کوچک، حرکت به منظور آوردن اشیای درخواستی و اجرای دستی دیگر فرامین مالک ربات. همچنین امکان کنترل فعالیتها و عملکرد این ربات از راه دور برای جلوگیری از وقوع هر گونه مشکل وجود دارد.

 

ایران سپید: آغاز اردوهای تیم ملی گلبال جوانان و بزرگسالان

محسن جعفری، دبیر فدراسیون نابینایان گفت: دومین مرحله اردوی تیم ملی گلبال آقایان در بخش بزرگسالان برای مسابقات آسیایی تایلند و سومین مرحله اردوی تیم ملی گلبال جوانان جهت شرکت در مسابقات پاراآسیایی امارات، از روز شنبه سوم تیر در تهران آغاز شده است. مسابقات گلبال قهرمانی آسیا از ۳۰ مرداد در بانکوک تایلند آغاز میشود که در بخش آقایان 8 تیم و در بخش بانوان 6 تیم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در مسابقات آسیایی بخش مردان، تیمهای ایران، کره جنوبی، ژاپن، چین، عراق، تایلند، استرالیا و قزاقستان به مصاف هم میروند. جعفری افزود: در مسابقات گلبال قهرمانی آسیا، سهمیه جهانی توزیع میشود، اما تعداد سهمیه ها مشخص نیست. در مسابقات جهانی سوئد نیز سهمیه بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو توزیع میشود که با این شرایط، هدف از اعزام تیم به مسابقات قهرمانی آسیا، کسب سهمیه رقابتهای جهانی است. مهدی نباتی، سرمربی تیم ملی گلبال آقایان نیز هدف برگزاری دومین مرحله از اردوی تیم ملی بزرگسالان را استفاده از بازیکنان جوان دانست و گفت: هدف ما این است که از بازیکنان جوان استفاده کنیم، چرا که اصلیترین حریفان ما از کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن هستند. مصطفی نصیری، مصطفی شهبازی، میلاد سوری، محمد سرنجی، محمد منصوری، خلیل شهریارنسب، محسن جلیلوند، مهدی سیاحی، مجید فلاح و جواد شیردل ملیپوشان دعوت شده به دومین مرحله اردوی گلبال مردان هستند که زیر نظر مهدی نباتی به عنوان سرمربی تمرین میکنند. در سومین مرحله اردوی تیم ملی گلبال آقایان در بخش جوانان نیز محمد شاهمحمدی، مهدی عباسی، ابراهیم جنگجو، علی علیآبادی، محمد کاملی، جواد شهنوازی، نیما رسولی، اسماعیل توکلیجو، علیرضا پورناظمیان، رسول علیانی و علی اصغر اکبری به اردو دعوت شده اند و محمدکرم کولیوند سرمربی این تیم است.

 

ایران سپید: تجهیزات کمک زیستی که دیده نمیشوند

سهیل معینی در ستون سخن هفته شنبه سوم تیر ایران سپید نوشت: استفاده از وسایل جبران معلولیت برای افراد دارای محدودیتهای مختلف جسمی و حسی، از مهمترین راههای کاهش تأثیر این محدودیتها و توانبخشی افراد دارای معلولیت در انجام امور مختلفی است که افراد سالم بدون این تجهیزات به انجام آن قادرند. بر همین منوال تأمین انواع تجهیزات توانبخشی و کمک زیستی برای افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و کمبینایان از مهمترین سرفصلهای سیاستهای توانمند سازی و حمایتی است. در کشور ما دو ضعف عمده در این عرصه دیده میشود؛ نخست آن که سازمان بهزیستی کشور دارای سایت مدون، کارشناسی شده و دارای شاخصهای ارزیابی در تأمین و توزیع تجهیزات توانبخشی و کمک زیستی نیست. این ضعف در مورد گروه آسیبدیدگان بینایی بسیار پر رنگتر است. به زبان ساده بهزیستی در زمینه تأمین و توزیع تجهیزات توانبخشی نابینایان و کمبینایان فاقد برنامه، نیاز سنجی و دچار ابهامات بسیار شدیدی در بودجه بندی و تدوین شیوه نامه های خرید این تجهیزات است. فراتر از این مشکل، ضعف دیگری وجود دارد و آن تمرکز روی اقلام مشخصی از تجهیزات توانبخشی است. باید دانست وسایل کمک زیستی معلولان به سادگی نیازهای زندگی آنان است؛ مثلاً برای یک فرد دارای محدودیت بینایی فقط تجهیزات  عصای سفید، نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای نیست، بلکه یک فرد نابینا به وسایل بسیار ساده تری در رفع نیازهای روزمره احتیاج دارد؛ مثلاً تجهیزات آشپزخانه برای پخت و پز نابینایان و کمبینایان. بسیاری از این وسایل در عین سادگی بسیار لازمند؛ مثلاً وسایلی که میتوان روی میوه ها و سبزیجات برشهای مختلف ایجاد کرد، ماهیتابه هایی که سرخ کردن مواد غذایی را برای نابینایان ساده میکنند. منظور از تجهیزات، همیشه ماشین پرکینز نیست، اما متأسفانه ضعف شدید کارشناسی در این خصوص موجب شده است تهیه این وسایل از چشمان برنامه ریزان دور بماند.

 

ایران سپید: نقدی بر وضعیت تیم ملی شطرنج نابینایان در رده جوانان

مرحله دوم اردوی آمادگی تیم ملی شطرنج نابینایان در بخش جوانان جهت شرکت در بازیهای پاراآسیایی امارات، ۲۹ خرداد در شهر بابل استان مازندران برگزار شد.

چهار ورزشکار به این اردو دعوت شدند تا برای حضوری قدرتمند در بازیهای پاراآسیایی آماده شوند. امید کریمی و امیر ربی از اصفهان، علی سلطانی از خوزستان و دانیال جعفری از مازندران، دعوت شدگان به مرحله دوم اردوی آمادگی تیم ملی شطرنج هستند. این شطرنجبازان تمرینات خود را تحت نظر آرش روغنی انجام میدهند و علی اکبر هدهدی نیز به عنوان سرپرست، تیم را همراهی میکند. شرکت تنها چهار نفر در اردوی تیم ملی جوانان، حاکی از عدم نیروی انسانی کافی برای این رشته است. هرچند در حال حاضر امید کریمی بیتردید یکی از بهترینهای شطرنج نابینایان ایران است و سابقه قهرمانی در بخش بزرگسالان را نیز یدک میکشد، اما نگاهی به زندگی این نوجوان خوش آتیه اصفهانی نشان میدهد اگر امید کریمی در حال حاضر به این سطح رسیده است، این پیشرفت به سبب زحمات و پیگیریهای بسیار خانواده او بدست آمده، نه حاصل برنامه ریزی مدون و سرمایه گذاری فدراسیون نابینایان و انجمن شطرنج. در حال حاضر، عدم برنامه ریزی صحیح در زمینه استعدادیابی در رده پایه، نبود دوره های آموزشی مناسب و مستمر، عدم حمایت از شطرنجبازان برای شرکت در مسابقات آزاد و ارتقای ریتینگ آنها و عدم برگزاری تورنمنتهای متعدد داخلی، همه و همه جزء مهمترین چالشهای پیش روی علاقمندان به شطرنج نابینایان در ایران محسوب میشود. سالها از آخرین حضور شطرنجبازان نابینای کشورمان در مسابقات جهانی میگذرد، اما در سالهای اخیر نتوانستیم در جهت رشد و توسعه چشمگیر این رشته گام برداریم. انتظار میرود فدراسیون نابینایان، عنایت بیشتری به این رشته داشته باشد.

 

ایران سپید: تا اطلاع ثانوی به نابینایان پلاک خودرو تعلق نمیگیرد

هفته گذشته چند تن از مخاطبان روزنامه طی تماس با تحریریه، از عدم ارائه پلاک ویژه خودرو معلولان به نابینایان خبر دادند و خواستار صحت و سقم این موضوع شدند. ما نیز طی پیگیری و گفتگو با معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور، چرایی این موضوع را خواستار شدیم. حسین نحوینژاد، معاون توانبخشی بهزیستی در پاسخ به این سؤال گفت: «بر اساس اعلام نیروی انتظامی،  پلاک ویژه خودرو به فردی تعلق میگیرد که خودش رانندگی کند. فردی که نابینای مطلق است نمیتواند رانندگی کند. وی با اشاره به این موضوع گفت: بحث دیگری هم وجود دارد که افراد دارای معلولیتی که خودشان توانایی رانندگی را ندارند، فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی میکنند تا او مسئولیت رانندگی را برای فرد معلول به عهده بگیرد. به عنوان مثال کودکی که مبتلا به اُتیسم است پدرش میتواند به عنوان سرپرست، این امر را بر عهده بگیرد، اما برای فرد دارای مشکل بینایی ممکن است شخصی که معرفی میکند تا مدت کوتاهی این کار یا همان رانندگی را برایش انجام دهد.» وی با تأیید این خبر مبنی بر عدم تعلق پلاک ویژه خودرو به نابینایان افزود: «ما در تلاش هستیم قانون معرفی سرپرست را برای نابینایان هم در نظر بگیریم تا آنها نیز بتوانند از این خدمت بهره مند شوند. اما در حال حاضر نیروی انتظامی نمیپذیرد این پلاک را به معلولان بینایی ارائه دهد و تأکید راهنمایی و رانندگی بر این است که اگر سازمان بهزیستی این دایره را وسعت بخشد و به همه معلولان پلاک ویژه خودرو دهد، ارزش این کار کاهش مییابد.» آنچه خواندید، صحبتهای معاون توانبخشی بهزیستی کل کشور بود، اما برای رفع این مشکل سازمانهای مردم نهاد ویژه نابینایان باید دست به کار شوند تا این مشکل هرچه زودتر حل شود.

 

ایران سپید: یک نابینا، بزرگترین پیانیست سبک جَز تمام اعصار

موسیقی عرصه ای است که نامآوران نابینای زیادی را به دنیا معرفی کرده است. البته کاملاً قابل پیشبینی است که بیشتر مردم فقط نابینایانی را میشناسند که در زمینه خوانندگی هم فعال بوده اند. نامهایی همچون آندره بوچلی، ری چارلز، خوزه فلیسیانو و استیوی واندر. اما کم نبوده اند نابینایانی که موسیقیدانان برجسته ای هم بوده اند، اما به دلیل ماهیت تجاری موسیقیهای عامه پسند، مثل بقیه موسیقیدانان فقط در میان خودِ دست اندرکاران موسیقی کسب اعتبار کرده اند و برای عامه شنوندگان، ناشناخته مانده اند. «آرت تاتم»، «Art Tatum»، یکی از همین نامها است. پیانیست نابینایی که در میان موسیقیدانان به عنوان برترین و بزرگترین پیانیست سبک جَز در تمامی اعصار شناخته میشود. در سیزده اکتبر ۱۹۰۹ در ایالت اوهایو ایالات متحده به دنیا آمد و در درخشانترین سالهای عمرش، درست زمانی که به تماشای ثمره تلاشهایش نشسته بود، در پنج نوامبر ۱۹۵۶ و در ۴۷ سالگی چشم از جهان فرو بست. او در جایگاهی قرار گرفت که برای بسیاری از آیندگانش به عنوان الگویی دست نیافتنی به حساب میآید. «Scott Yanow»، منتقد موسیقی در باره اش مینویسد: «جوابهای بیپروا و تصورات آزاد تاتم در زمان اجرا و ایده های خلاقانه و پیشروی این موسیقیدان در اجراهایش در بسیاری مواقع او را چندین قدم جلوتر از معاصرانش قرار میدهد.» عجیب است که در مورد زندگی موسیقیدانی در این سطح و درجه، اطلاعات چندانی در دسترس نیست. تنها یک بیوگرافی با نام «اعجابآورتر از حد بیان»، در سال ۱۹۹۴ منتشر شده که حاصل مصاحبه هایی است که James Lester با همدوره های این نوازنده نابغه انجام داده است. تاتم در خانواده ای به دنیا آمده که پدر خانواده گیتاریست و مادر، پیانیست بوده اند. او از همان آغاز زندگی به دلیل ابتلا به آب سیاه، بیناییش را از دست داده است. اعمال جراحی انجام شده بر روی چشم تاتم تا حدودی توانست بخشی از بینایی از دست رفته اش را به او باز گرداند، اما در اثر حمله ای که در ۱۹۳۰ به او شد، همان اندک بینایی بازیافته هم از بین رفت. تاتم جزو کودکانی بود که به اصطلاح موسیقیدانها perfect pitch هستند. یعنی از همان دوران کودکی میتوانست با شنیدن صدای هر تک نت یا چند نت همزمان، نام نتها را بیان کند. در مورد دوران کودکیش اینطور میگویند که دقت بالایش در فرکانس نتها باعث میشد او اصرار عجیبی بر کوک بودن پیانو داشته باشد و ذره ای ناکوکی در هر کدام از نتها، او را پریشان و آشفته میکرد. او استادی نداشت و نوازندگی پیانو را با شنیدن آثار معروف آن زمان از رادیو و کپی کردن اجراهای مادر فرا گرفته بود. یکی از بهترینِ این تصاویر، اجرایی است که در مستندی ساخته «مارتین اسکورسیزی» به نام «بلوز»، به نمایش گذاشته شده است. بخشهایی از اجرای خارق العاده تاتم را بر روی سایت قرار داده ایم. اگر علاقمند به جَز هستید، از دستش ندهید.

 

ایران سپید: استقلال در امور پزشکی و سلامت با «Epezeshk

از چه بیماری درد میکشید؟ میدانید نشانههای درمان بیماری شما چیست؟ عوارض و شیوه های درمانی و پزشکان و مراکز درمانی تخصصی آن را میشناسید؟ شما دارو مصرف میکنید؟ در مورد داروئی که هر روز مصرف میکنید چه میدانید؟ مشابههای آن، چه نامهایی دارند؟ دغدغه استقلال در زمینه دارو و مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت خودتان را دارید و میخواهید مدیریت این بخش از امور شخصیتان را به عهده بگیرید؟ کسی را دور و بر خودتان ندارید که جزئیات اطلاعات مندرج بر روی بسته داروها اعم از نحوه مصرف، عوارض و … را برایتان بخواند؟

 

دانشنامه سلامت، پاسخ این سؤالات را میدهد. با توسعه رسانه های عمومی، امروز بیش از هر زمانی سلامت و پیشگیری از بیماریها مورد توجه شهروندان قرار گرفته است. در همین راستا، سایت Epezeshk.com برای ارائه اطلاعات مورد نیاز هموطنان در زمینه سلامت و درمان، توسط گروهی از پزشکان متخصص به وجود آمده است. محورهای اصلی e پزشک در اطلاع رسانی عبارتند از: بانک اطلاعات پزشکان، مراکز درمانی و بیمارستانها، بانک اطلاعات بیماریها، علائم بیماری، تستهای آزمایشگاهی، بانک اطلاعات داروها، بانک اطلاعات شرکتها و مراکز خدمات پزشکی و درمانی تولید و نشر اخبار و مقالات جدید حوزه سلامت و درمان پزشک، درمانگر نیست. این سایت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد تا آگاهی شما از بیماریها، و داروهایی که مصرف میکنید بالاتر رود. بتوانید به پزشکان مورد نیاز دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز، مراکز درمانی و ارائه دهنده خدمات و تجهیزات پزشکی را بشناسید. اگر دردی در بدن خود حس میکنید، اگر نیاز دارید علائم، روش درمان و عوارض یک بیماری را بشناسید، کافی است در صفحه اصلی سایت، با زدن حرف h بر روی heading دانشنامه قرار گرفته و بعد با کلید جهتنمای پایین، وارد بخش بانک اطلاعات بیماریها شده، بیماری را تایپ کرده و جستجو کنید یا در لیست الفبائی بیماریها دنبال آن بگردید. در باره هر بیماری، آیتمهای زیر بررسی شده اند: تعریف بیماری، نشانهها، علت، عوامل خطر، آمادگی برای ویزیت پزشک، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ روشهای تشخیصی و درمانی، تغییر شیوه زندگی و پیشگیری تا کنون بیش از ۳۰۰ بیماری در سایت فهرست شده است. داروها، نامهای مختلف، شکلهای متعدد و عوارض و تأثیرات خاص خود را دارند. با جستجوی نام داروئی که مصرف میکنید، اطلاعات کاملی در مورد آن بدست میآورید. شما که طبق دستور پزشکتان باید دارو مصرف کنید، خوب است که بدانید این دارو کجا تولید شده، نام تجاری، شکل و فرم ظاهری آن، عوارض مصرف، اثرات و موارد منع مصرف آن را نیز بدانید. تا کنون بیش از ۸۲۵ دارو در این بخش بررسی و معرفی شده است. در قسمت بانک اطلاعاتی پزشکان، پزشکان و مراکز درمانی بر اساس حروف الفبا فهرست شده اند.

 

کمیته ملی پارالمپیک: اعلام اسامی تیم ملی دو و میدانی معلولین برای مسابقات جهانی سوییس

ترکیب نهایی تیم ملی دو و میدانی جوانان برای شرکت در مسابقات جهانی سوییس اعلام شد که طی آن ۲۴ نفر به این رقابتها اعزام خواهند شد. محمدرضا محمودخانی، معاون فنی کمیته ملی پارالمپیک با اعلام این خبر گفت: جلسه کمیته فنی کمیته ملی پارالمپیک با بهمن رضایی، رئیس انجمن فدراسیون دو و میدانی و مسئول کمیته فنی فدراسیون جانبازان و معلولان و علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دو و میدانی فدراسیون نابینایان برای اعلام نفرات اعزامی به مسابقات جهانی جوانان برگزار شد. وی افزود: پس از بررسی رکوردهایی که ورزشکاران دو فدراسیون جانبازان و معلولان و نابینایان در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی که تحت نظر ناظر فنی کمیته بین المللی پارالمپیک برگزار شد و همچنین رکوردهایی که در اردوی انتخابی تیم ملی در آذربایجان شرقی برگزار شد، ۲۴ نفر از برترینها انتخاب شدند که چهار نفر آنها از ورزشکاران فدراسیون نابینایان هستند. محمودخانی خاطرنشان کرد: در رده سنی زیر ۱۹ سال، محمد فتحی گنجی، محمدحسن میرزایی، محسن وثوق، حسین شریفی مفرد، مرتضی باهربخت، مهدی قادری، عرفان رضایی، اشکان چراغی، محمدطاها بیگرضایی، عارف بهاروند، مجتبی کمالی، محمود احمدی بلوطکی، فاطمه انصاری، سعیده عبد اللهی، زینب گودرزی، نیره سلامتیان از فدراسیون جانبازان و هاجر صفرزاده، فاطمه صفاری، محمد مشهدیان و مهدی مرادی از فدراسیون نابینایان و در رده سنی زیر ۱۷ سال، علی اصغر ابارقی، علی سپهوند، علی اصغر سیار و مرضیه قاسمی ترکیب نهایی تیم دو و میدانی جوانان برای شرکت در مسابقات جهانی سوییس هستند. سفرزاده و مشهدیان دو نابینای ملیپوش کشورمان سابقه کسب مدال برنز در مسابقات آسیایی امارات را در کارنامه خود دارند. مسابقات دو و میدانی جهانی جوانان نیز اوایل مرداد ماه در سوییس برگزار میشود.

 

ایران سپید: مراقب تأثیرات متضاد فناوریهای نوین باشیم

فرض اصلی ما آن است که پیشرفت فناوری به زندگی همه انسانها به ویژه افراد دارای محدودیتهای جسمی و حسی کمک میکند. در واقع بخش عمده ای از بهبود در شرایط معیشتی افراد نابینا و نیز گشایشهای جدی در عرصه اشتغال این افراد ناشی از کاربرد فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی است. زمانی یک نابینا برای دانستن ساعات باید به دیگران متکی میبود، برای خواندن هر نوع متن به دیگران وابسته بود، برای انجام هر کار اداری مانند پرداخت قبوض هزینه های زندگی به دیگران وابسته بود، اما با تحولات در فناوریهای روز زندگی نابینایان به کلی متحول شده، به انبوهی از اطلاعات در شبکه های مجازی دسترسی دارند، میتوانند از بسیاری از خدمات مالی و اداری به طور مستقل بهره گیرند و حتی در آستانه رانندگی نابینایان قرار داریم. اما نکته ظریف دراین میان، تأثیرات دوگانه فناوری است. پیشرفتهای فنی نیاز انسان به بسیاری از ارتباطات با دیگران را کاهش میدهد، این میتواند موجب انزوای افراد معلول از جمله نابینایان شود. باید هم زمان با کاهش اتکای یک فرد نابینا به دیگران در بسیاری از جنبه های زندگی، با اتکا بر فناوری سطح مشارکت اجتماعی نابینایان به مراحل بالاتری رشد کند، نه آنکه منزویتر شوند. این درست است و البته ضروری که نابینایان در انجام هرچه بیشتری از کارهای خود مستقل شوند. اما این امر نباید کنج عزلت این افراد را بزرگتر کند، از خانه ها بیرون نیایند، چون میتوانند حتی به کمک فناوری مایحتاج خود را خرید کنند. فراموش نکنید انسان به ارتباطات اجتماعی خود زنده است و رشد میکند و هرچند فناوریها یاوران ما در زندگی باشند، نمیتوانند جای نیاز انسان را به ارتباط اجتماعی بگیرند. فقط با تدبیر و برنامه ریزی آگاهانه میتوان هم از فناوری بهبود توان نابینایان در زندگی بهره گرفت و هم مانع کاهش مشارکت اجتماعی آنان شد. باید در رفع نیازهای اولیه خودکفا شویم.

 

ایسنا: لزوم ارتقا سازمان بهزیستی کشور به سازمان «ملی بهزیستی

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اهمیت موضوعات اجتماعی و لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: ضروری است تا سازمان بهزیستی کشور به سازمان ملی بهزیستی ارتقاء یابد تا قدرت چانه زنی و مطالبه گری را داشته باشد.

سیدحسن موسوی چلک، بر لزوم تبدیل سازمان بهزیستی کشور به سازمان ملی بهزیستی تاکید کرد و گفت: پس از تجمیع نامیمون وزارتخانه‌ها، بهزیستی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که اشتباه استراتژیکی بود و نباید این اتفاق می افتاد.

وی در ادامه با بیان آنکه درحال حاضر معاونت رفاه در وزارتخانه تعاون،  کار و رفاه اجتماعی در حاشیه است، ادامه داد: ساختار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مقوله «کار»استوار شده و بر همین اساس در استان ها ، رئیس اداره کار، رئیس شورای تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز می شود درحالیکه جایگاه آنها، هم وزن نیست.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه با اشاره به اینکه در مناظره‌های انتخاباتی بیشترین دستگاه هایی که از آنها نام برده شد، بهزیستی و کمیته امداد بودند، گفت: کمیته امداد زیر نظر مقام معظم رهبری بوده و دارای اقتدار است؛ ساختارها باید متناسب با نیاز باشد؛ این درحالیست که اهمیت موضوعات اجتماعی، احکام دائمی برنامه توسعه، برنامه دولت دوازدهم و مطالبات از حوزه اجتماعی حاکی از آن است که پرداختن به آنها، ساختار می‌خواهد و نباید فراموش کرد که موضوعات اجتماعی، فرابخشی بوده و برای اجرای آنها باید از اقتدار لازم برخوردار بود.

وی در ادامه با بیان آنکه امروز که دولت می‌خواهد در ساختار دستگاه‌ها، بازنگری کند لازم است در حوزه اجتماعی، این کار را زودتر انجام دهد، تصریح کرد: اهمیت سازمان ملی بهزیستی بسیار بیشتر از سازمان ملی جوانان است؛ تا زمانی که سازمان بهزیستی به سازمان ملی ارتقاء نیابد، دولت نمی‌تواند در پاسخگویی به مطالبات اجتماعی خوب عمل کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران همچنین نسبت به تشکیل سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور انتقاد کرد و گفت: اشتباه است که وظایف یک سازمان اجتماعی به یک وزارت امنیت داخلی داده شود.

 

کمیته پارالمپیک: فوتبال نابینایان ایران رقیب برزیل در رقابتهای جهانی

طبق اعلام سایت کمیته بین المللی پارالمپیک، فوتبال پنج نفره ایران یکی از رقبای برزیل در راه کسب عنوان قهرمانی مسابقات جهانی است. بازیهای فوتبال پنج نفره قهرمانی جهان ژوئن سال آینده در مادرید اسپانیا برگزار میشود. در این دوره از رقابتها برای نخستین بار، ۱۶ تیم در چهار گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت میکنند و از هر گروه دو تیم به مرحله یک چهارم نهایی صعود میکنند. طبق اعلام سایت کمیته بین المللی پارالمپیک، برزیل که در سالهای ۱۹۹۸، ۲۰۰۰، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ به عنوان قهرمانی رسیده است، برای کسب پنجمین عنوان قهرمانی به میدان میرود. اما آرژانتین، قهرمان دو دوره این رقابتها، آماده است تا قهرمان جهان و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را ناکام سازد. ایران، نایب قهرمان پارالمپیک ریو و ترکیه، قهرمان اروپا، دو تیم دیگری هستند که میتوانند برزیل را شکست دهند. مسابقات فوتبال پنج نفره قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ در ورزشگاه پاسترانا در شمال شهر مادرید از ۵ تا ۱۸ ژوئن (۱۵ تا ۲۸ خرداد) برگزار خواهد شد.

 

ایسنا: واکنش بهزیستی به خبر «قطع مستمری» مددجویان

رئیس سازمان بهزیستی کشور «قطع مستمری» افزایش یافته مددجویان را که از فروردین ماه امسال بر اساس مصوبه مجلس اعمال میشود را تکذیب کرد. انوشیروان محسنی بندپی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر قطع یکشبه مستمری خرداد ماه مددجویان و عدم واریز آن به حساب برخی از تحت پوششان نهادهای حمایتی، گفت: سازمان هدفمندی یارانه ها رقم افزایش یافته مستمری را برای 529 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی به طور کامل پرداخت کرده است. وی در ادامه تصریح کرد: قرار بود از خرداد ماه رقم افزایش یافته مستمری در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار گیرد تا از خرداد ماه نهادهای حمایتی به طور مستقیم رقم افزایش یافته مستمری را به حساب تحت پوششان خود واریز کنند، اما این امر فعلاً عملی نشده و همچنان سازمان هدفمندی یارانه ها رقم افزایش یافته مستمریها را به حساب کارت یارانه افراد واریز میکند. رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طی سه ماه گذشته، از فروردین ماه تا کنون بهزیستی و کمیته امداد همان ارقام پیشین مستمری را به حساب مددجویان خود واریز میکنند، این در حالیست که سازمان هدفمندی یارانه ها رقم افزایش یافته را بر اساس لیستی که کمیته امداد و بهزیستی در اختیار آنها قرار داده،  به حساب یارانه مددجویان واریز میکند. بندپی همچنین خاطرنشان کرد: در خرداد ماه رقم افزایش یافته مستمری از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها برای 529 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی به طور کامل واریز شده است و شاید برخی از مددجویان به علت آنکه رقم افزایش یافته مستمری به حساب یارانه آنها واریز میشود نه حساب مستمریشان، گمان میکنند این افزایش در خرداد ماه اعمال نشده است. وی در پایان گفت: قرار نیست با افراد و مددجویان ما بازی شود و وقتی این افزایش از ابتدای سال جاری اعمال شده است، امکان قطع آن وجود ندارد.

 

روزنامه اطلاعات: صدور پایان کار ‌مشروط به اجرای شاخص‌های مناسب‌سازی برای معلولان شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شهرداری‌ها موظف شدند تا در زمان صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های جدید به ضوابط مناسب سازی محیط برای معلولان توجه کنند.

انوشیروان محسنی بندپی در چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور افزود: صدور پایان کار ساختمان‌ها منوط به اجرای چک لیست‌های مربوط به مناسب سازی است و امید است که در سال های آینده با این اقدامات، شاهد مناسب سازی ساختمان های عمومی و دولتی و مسکونی باشیم.

وی با بیان این که در این جلسه علاوه بر بررسی شرایط هماهنگ سازی و مناسب سازی محیط ، اقدامات سال گذشته ستاد هم مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این جلسه چک لیست‌هایی تهیه شد تا دستگاه‌های ذیربط مانند شهرداری و شورای شهرسازی و معماری در زمان صدور پروانه ساخت به ساختمان‌ها مواردی که در این جلسه به تصویب رسید را به سازندگان گوشزد کنند تا ساختمان‌های جدید آمادگی بیشتری برای پذیرش معلولان را داشته باشند. همچنین در این جلسه دستور العملی تهیه شد تا ساختمان‌های در حال بهربرداری هم شرایط مناسب را برای حضور معلولان فراهم کنند و این دستور العمل‌ها به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود و امیدواریم ابتدا ساختمان‌های دولتی و بعد ساختمان‌های خصوصی برای معلولان مناسب سازی شوند.

در ادامه هوشنگ خندان دل، رئیس ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: از این پس برای صدور پروانه های ساختمان‌های جدید باید چک‌لیست‌های مناسب‌سازی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: چک لیست مناسب سازی برای ساختمان های موجود هم قرار شده است تهیه و به شهرداری ها ابلاغ شود. با این کار اطمینان حاصل می شود که ساختمان های موجود هم آمادگی لازم برای حضور افراد دارای معلولیت را دارد.

۳۱ دیدگاه دربارهٔ «شهر خبر معلولین. انتشار 23 خبر در شمارگان چهل و پنجم»

درود. ایرانسپید: دمت گرم ایول. میگم این ربات کامنتم میتونه بذاره واسه مون تو محله. پست چی؟ میتونه منتشر کنه یا نه؟
حیف شدا. مستند آموزش لباسشویی مجی با اون اختراع رفت زیر سؤال.
تا اون باشه مستندایی از این دستو منتشر نکنه.
بعید نیست اون یارو محله رو خونده باشه و واس رو کم کنی مجی این کارو کرده باشه.
به هر حال مهم نتیجه هست و نتیجه هم که خوبست. پس ایول.
ولی من میخواستم پلاک بگیرم. با این اوصاف چه کنم. آخه اینم خبر بود دادی.
اَه خوشم ازش نیومد.
سعی کن کلاغ خوش خبری باشی. وگرنه.

فیلم/ نمایشگاهی که در آن نابینایان تاریخ کشورشان را لمس می کنند
در بولیوی نمایشگاه متفاوتی برگزار شده که در آن نابینایان می توانند با لمس آثار به نمایش گذاشته و خط بریل به تاریخ کشورشان پی ببرند.
http://www.entekhab.ir/fa/news/353184/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%84%D9%85%D8%B3-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

سلام دوباره.
روزی کتابی به دستم رسید به نام آن سوی تاریکی. بعد از خوندنش به قدری هیجانزده بودم که دلم میخواست با فردی مطلع در باره کتاب گفتگو کنم. دوستی که کتاب رو به من داده بود اون رو نخونده بود پس نمیتونست مصاحب خوبی باشه. به هر صورتی که بود تلفن خانم پری زنگنه نویسنده کتاب رو به کمک چندین واسطه پیدا کردم و احساسم رو با ایشون در میون گذاشتم. ایشون گفتند که از چه قسمت کتاب لذت بردی؟ گفتم از همه قسمتهاش. این پاسخ رو اگه کسی به من میداد راضیم نمی کرد بنابرین با وجد بسیار شروع کردم به نام بردن تک تک جزئیاتی که از خوندنشون لذت برده بودم.
امروز که برای شما کامنت میذاشتم فکر کردم چطوری بگم که خوندن مطالب شهر خبر چقدر برام مفید بود. آیا اون سه جمله کوتاه بیانگر این هست که من دقیقاً یک ساعت بی وقفه مطالب رو دنبال کردم؟ نه. همین شد که خواستم پیام دوم رو هم براتون ارسال کنم.
من برنامه هزار داستان رو نمیشناختم فقط عضو کانال مسعود بهنود هستم با همین عنوان. البته صحبتهای ایشون رو خیلی دوست دارم. سعی میکنم زمان پخش برنامه هزار داستان رو از شبکه نسیم پیدا کنم تا ازش استفاده کنم. چقدر خوشحالم که این برنامه رویکردی مثبت به شرایط انسانها داره. بعضی وقتا من به خاطر همین رویکردهای مثبت مورد انتقادهای شدید قرار گرفتم.
علاقمند شدم سایت همتوان رو هم بازدید کنم. ضمناً خوشحالم که بهزیستی در سالهای اخیر جدیتر وارد عمل شده و از مشورت افراد آگاه هم در زمینه های مختلف بهره میگیره. به راستی اگر بهزیستی هم قدرتی معادل کمیته امداد داشت شاید اوضاع بهتر از این بود.
در پایان هم برای ورزشکاران امیدوار و زنده اندیش کشورم در تمام عرثه های پیش رو آرزوی تندرستی و موفقیت میکنم.

درود خانم جوادیان عزیز و گرامی.
بی شک کامنت های مهرورزانه و اعتنای موشکافانه ی امثال شما به این مجموعه، خستگی رو از تن آدم دور میکنه.
صمیمانه ازتون سپاسگزارم و بهترین ها رو که میدونم لایقش هستین واستون آرزو میکنم.

سلام سپاس از زحمات ارزشمند شما در امر اطلاع رسانی. روز قلم بر شما بزرگوار مبارک. برای شما در این عرصه مهم آرزوی توفیق دارم. در صورت امکان پیشنهاد میشود تاریخ انتشار خبرها هم در ذیل هر خبر ذکر شود. پاینده باشید.

سلام استاد.
از تبریک شما بسیار ممنونم.
حقیقتش من برای پیدا کردن منبع اصلی یک خبر گاهی خیلی باید بررسی کنم و زمان دقیق انتشار منبع خبر هم کمی زمان تنظیم این مجموعه رو طولانیتر میکنه.
ضمن اینکه برخی مطالب از محتوای روزانه خود روزنامه ایران سپید استخراج میشه و نوع گزارش ها طوریه که شاید زمان انتشار اون مطلب چندان مهم نباشه.
اما از مجموعه بعدی، بازه زمانی خبر ها و گزارش هایی که کار میشه رو اشاره خواهم کرد.
ممنون از توجهتون.

سلام غزل خانم.
آرمان هم بدک نیست.
فقط از دیروز چشم چپش یکم قرمز شده و همش چشماشو میمالید که امروز بردیمش دکتر گفت چیز خاصی نیست و یه عفونت ویروسیه.
قطره و پماد داد تا بریزیم تو چشمش.
خیلی بچه ی خوب و خنده روییه.
کم کم هم باید به غیر از شیر شروع کنیم به دادن غذاهای سبک و آبکی مثل فرنی و سوپ بهش.
یه یک ماهی میشه که حسابی شیطون شده و همش میگه یا با من بازی کنید یا هر وقت رو زمین میمونه دست و پا میزنه تا بغلش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید