خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو

روش استفاده از تافل یا همون لوح و قلم برای آسیب دیدگان بینایی چپ دست

سلام دوستان!
حالتون خوبه؟
دیروز داشتم یه کتاب دربارۀ چپ دستی می خوندم. یهو به ذهنم رسید که نابیناهای چپ دست چطوری با تافل یا همون لوح و قلم کار می کنند؟ همون طور که می دونید تافل قلم برای راست دست ها طراحی شده. گفتم بیام محله مطرح کنم شاید نابینای چپ دستی برای این مسأله راه حلی پیدا کرده؛ و با مطرح شدنش بقیۀ نابیناهای چپ دست هم بتونند از راه حل او استفاده کنند. معلم ها و متخصصین بریل آموزی در مراکز توانبخشی چطور باید به دانش آموز چپ دست خودشون استفاده از قلم و تافل رو یاد بدن؟
شاید بگید این مسألۀ چندان مهمی نیست بریل آموز چپ دست از ماشین پرکینز استفاده کنه. منم میگم: شاید پول خرید ماشین پرکینز رو نداشت؛ یا اصلا دلش تافل خواست. خلاصه، یه سرچ سردستی تو سایتهای انگلیسی زدم. ولی مطلبی در اینباره پیدا نکردم. قبل از اینکه تخصصی سرچ کنم؛ یه سرچ فارسی کردم و نتیجۀ جالبی پیدا کردم. در “وبلاگ تخصصی آموزش معلمان و اولیای نابینایان” این راه حل پیشنهاد شده بود:
نابینای چپ دست باید بجای اینکه از گوشۀ بالای سمت راست کاغذ شروع به نوشتن کنه؛ از گوشۀ پایین سمت چپ کاغذ شروع به نوشتن کنه. فرد چپ دست باید بجای اینکه از خونۀ اول خط اول تافل شروع به نوشتن کنه؛ از خونۀ آخر خط دهم شروع به نوشتن کنه. او بجای اینکه از راست به چپ بنویسه از چپ به راست می نویسه. یعنی کاملا برعکس کاری که ما راست دست ها انجام میدیم. در این کار فرد چپ دست قلم را در دست چپ می گیره و با انگشت اشاره دست راست جای قرار گرفتن نقطه ها و شمارش خانه ها را کنترل می کنه. جای نقطه ها هم به این ترتیب عوض میشه:

راست دست چپ دست
1 6
2 5
3 4
4 3
5 2
6 1

در مرحلۀ آخرم وقتی فرد چپ دست کاغذ رو از تافل بیرون میاره؛ باید هم از پشت و رو و هم از بالا و پایین اونو در جهت عکس بچرخونه.
من این روش رو امتحان کردم. به نظرم روش جالبی بود. شما هم اگه دوست دارید، امتحان کنید.
امیدوارم به درد چپ دست های محله خورده باشه!
خدا نگهدارتون!

۶۴ دیدگاه دربارهٔ «روش استفاده از تافل یا همون لوح و قلم برای آسیب دیدگان بینایی چپ دست»

سلام
من تا حالا نابینای چپ دست ندیدم خخخ
البته نمیگم نیست هااا, میگم من ندیدم
سعادت ندارم که.
ولی خب, یه زمانی که اصرار داشتم نوشتن خط بینایی رو یاد بگیرم, با دست چپ برام آسونتر بود بنویسم, ولی خب چپ دست نیستم, چون با دست راستم خیلی راحت مینویسم, اما خب نمیدونم چرا حس میکنم نوشتن خط بینایی یه کم با دست چپ برام آسونتره خخخ

من چپ دستم. قلم رو هیچوقت با دست راست نگرفتم. معلم کلاس اولم این راه رو بهم گفت ولی من گوش نکردم و همون مدل دست راست رو پیاده کردم رو دست چپ. سرعت نوشتنم هم واقعا بد نبود.
بینایی رو هم با دست چپ راحت تر مینویسم، ولی با دست راست خوشخط تر در میاد. به خصوص وقتی دارم فارسی مینویسم. راستی از نقطه های بینایی هم متنفرم همیشه باعث میشن ادامه خط رو گم کنم. دست دوستام درد نکنه که بهم یاد دادن.
الآن سعادتمند شدید؟ 😀 😀 😀

تو این چند روزه تو پستهای مختلف چقدر دارم کامنت میدم. چقدر مسائلی که من تو زندگی باهاشون درگیر بودم داره مطرح میشه که آدم دلش میخواد در موردشون حرف بزنه. من چپ دستم. اما نه مثل همه ی چپ دستها! تو مدرسه من رو اونقدر تحت فشار گذاشتند که راهکار کاملا غیر عادی برای نوشتن پیدا کردم و معلمهای من هم حتی با کتک هم نتونستند من رو به رفتن راهی که میخواستند وادار کنند. هنوز هم که هنوزه وقتی مینویسم یاد همه ی فشارهایی که به من آوردن می افتم. اما خب دیگه من زورم به اونا چربید. اونا من رو مجبور کردن با دست راست بنویسم اما دقیقا همینطوری که شما توضیح دادین. یعنی لوح به سمت خودم هست و از پایین صفحه مینویسم. و دست چپم رو که اونا موقع یاد دادن خط بریل میبستنش آزاد میموند. و من با دست چپم میتونم همزمان چیزی رو بخونم و با دست راستم بنویسم. تا جایی که خودم خبر دارم این امتیاز تنها از آن من هست بین نابیناها که میتونه همزمان بنویسه و بخونه تو مدرسه ی ما که کسی قادر به این کار نبود، و بعید میدونم جای دیگه ای همچین نابینای غیر عادی دیگه ای گیر بیاد. چون همه لوح رو میزارن روبروشون و از بالا سمت راست شروع میکنن به نوشتن و من بر عکس از سمت چپ پایین شروع میکنم به نوشتن، و طرف موقع نوشتن با یک دست اصلا مسلط به لوح نیست و هردو دستش رو درگیر میکنه، اما من چون تو مدرسه معلمهام دست چپم رو میبستن که نتونم از اون استفاده کنم یاد گرفتم که با یک دست روی صفحه ی لوح مسلط باشم و هیچ نیازی هم به استفاده از دست چپم ندارم. و برای خوندن هم فقط از دست چپم استفاده میکنم بدون استفاده از دست راستم. خلاصه یه نابینای غیر عادی هستم. و بنظر من اگر میشد معلمین مدارس این شیوه رو به بچه ها یاد میدادن اونا خیلی راحتتر بودن بخصوص موقع نوشتن تکالیفی که باید از روی کتاب نوشته بشن. چون من از دیگران سریعتر مینوشتم و بعد میرفتم که حسابی آتیش بسوزونم و دیگران رو از درس و مشق می انداختم. اگر میشد این روش بین نابیناها جا بی افته به عقیده ی من نتایج بهتری میشد گرفت. چون سرعت عمل در خواندن و نوشتن برای نابیناها ایجاد میشه.

درود جناب نظری گرامی
من هم یادم می‌یاد همیشه وقتی تکالیف رونویسی داشتیم با دست چپ کتاب رو می‌خوندم و همزمان با دست راست می‌نوشتم. ما چون مجبور شدیم با دستی که باهاش راحت نیستیم بنویسیم، می‌تونیم همزمان از دستی که باهاش راحتیم برای کار دیگه‌ای مثل خوندن استفاده کنیم. دوستان راست‌دست، چون راست‌دست بودنشون توی جامعه همیشه پذیرفته شده بوده، معمولا به چالش کشیده نمی‌شن که خودشون رو با نوشتن با دست دیگشون وفق بدن. البته زمانی که من مدرسه می‌رفتم اونقدر سخت‌گیر نبودن، ولی کلا نوشتن با دست راست تنها چیزی بود که می‌دونستم. فکر می‌کردم این حتما راه درست نوشتنه.
سربلند باشید.

درود جناب نظری
من توی مدرسه بچه هایی رو دیدم که دقیقا با یه دست می نویسن و دست دیگه روی کتاب میمونه تا هی خطشون رو گم نکنن و بتونن تند تند بنویسن.
خخخخ حتما منظورشون از این سریع نوشتن هم اینه که زودتر آزاد بشن و برن عین شما آتیش بسوزونن. حالا این که آیا سرعت نوشتن هم زیاده و آیا با یک دست میتونن کاملا مستقل و سریع، مثل شما باشن یا نه رو دیگه دقت نکردم.
تعداد چپ دست هامون هم داره هی لحظه به لحظه زیاد میشه

سلام آقای نظری ممنون که تجربه هاتونو با ما به اشتراک گذاشتید. هدف منم از گذاشتن این پست اینه که اگه یه معلمی دانش آموز چپ دست داشت؛ و حال تحقیق کردنم داشت؛ بتونه با یه سرچ ساده تو اینترنت، از تجربیات و راهکارهایی که دوستان چپ دست نابینای محله توی این پست میذارن استفاده کنه؛ و هیچ وقت دانش آموزشو تحت فشار نذاره. تا این تحت فشار گذاشتنها قشنگترین روزهای زندگی یه کودک نابینا رو به تلخترین روزهای عمرش تبدیل نکنه.

درود
من خودم چپ‌دست هستم. کلا از پیش‌دبستانی یاد گرفتم که با دست راست بنویسم. به همین دلیل هم بریل نویسیم با تافل کنده. در مورد روشی که در موردش نوشتید به نظرم زیاد کاربردی نیست. دردسر داره آدم همه حروف رو برعکس بنویسه. اگه از همون اول دانش‌آموز عادت کنه به همون روشی که همه می‌نویسن، منتها با دست چپ بنویسه، بهش عادت می‌کنه. بینا‌های انگلیسی زبان هم خطشون چپ به راسته، ولی با دست راست می‌نویسن. یعنی با دست مخالف سمتی که خط شروع می‌شه. من که دیگه به دست راست عادت کردم و شک دارم بتونم به نوشتن با دست چپ عادت کنم.
شادکام باشید.

سلام به شما ندای عزیز
من چپ دست هستم و از هفت سالگی تا الان با لوح و قلم کار کردم. ینی میتونم بگم برای نوشتن، اولویت اولم تایپ هست و بعد از اون لوح قلم.
راستش موضوعی که انتخاب کردید برای زدن پست جالب بود ولی راه حلی که از یک سایت فارسی نقل قول کردید، واقعا عجیب بود. یعنی من هر چه سعی کردم تصور کنم که این سبک نوشتن یعنی چه نفهمیدم. متوجه نشدم که اصلا چرا باید فرد چپ دست همچین کاری بکنه. مگه وقتی فرد به جای این که قلم رو با دست راست بگیره، با دست چپش بگیره، چه اتفاق عجیبی میفته. خب همون طور که خودتون گفتید با انگشت اشاره دست راست نوک قلم و حرکتقلم رو کنترل میکنه و با دست چپش هم قلم رو میگیره و نقطه ها رو میزنه. مثلا شما تصور کنید وقتی یه نفر قاشق رو به جای دست راست با دست چپش میگیره، آیا کلا روش برداشتن غذا و بردن به دهان و خوردن فرق می کنه؟ خب قطعا این طور نیست. فقط جای دست ها عوض شده.
ندای عزیزم تنها تفاوتی که من در نوشتن خودم و افراد راست دست دیدم در زاویه ای هست که موقع نوشتن فرد به لوحش نسبت به بدنش میده. حتی این تفاوت رو موقع نوشتن، در افراد بینا هم دیدم.
من خودم موقع نوشتن سریع تقریبا میتونم بگم از بالا به پایین می نویسم، یعنی اگه قسمت باز شو لوح رو به طور عادی، به سمت راست در نظر بگیریم، من موقع نوشتن لوحم رو نود درجه به سمت چپ یا به خلاف عقربه های ساعت می چرخونم. یعنی موقع نوشتن یک فرد چپ دست شما مشاهده می کنید که اون از شمال به جنوب مینویسه. امیدوارم منظورم واضح باشه. یعنی اگه به طور عادی ما لوح رو به صورت راست به چپ قرار میدیم و از شرق به غرب حرکت می کنیم، در نوشتن چپ دستی، ما لوح رو طوری میچرخونیم که قسمت باز شو لوح در بالا یا جهت شمال باشه.
حتی در نوشتن راست دست ها هم یه همچین زاویه ای هست که من الان دقیقا خاطرم نیست این تغییر زاویه چطور بود.
خوبه دسوتان چپ دست دیگه هم بیان و بگن نوشتن اونا هم همین جور هست یا نه.
ممنون از پستتون

سلام خانم محب عزیز! خیلی ممنون که تجربه هاتونو با تمام جزییات در اختیار ما گذاشتید! هدف اصلی منم از زدن این پست همین بود که دوستان چپ دست از نوشتنشون بگن؛ ولی خب چون این طرز نوشتنم که تو سایت فارسی زبان پیدا کردمو امتحان کردم دیدم درست درمیاد گفتم برا بچه ها توضیحش بدم.

سلام ندا خانمی عزیزم.
چپ دست نیستم ولی من هم از یک دست برای نوشتن و دست دیگه برای خوندن استفاده میکردم. شایدم بعد از انجام تکالیف نمیرفتم آتیش بسوزونم خخخ ولی بیشتر هدفم این بود که خطم رو گم نکنم. الآن هم تقریبا میتونم بگم که میتونم نوشته های بریل رو با یه دست بخونم.
هم موضوع پست، و هم متنش هر دو جالب بودند.
موفق باشی عزیزم.

چقدر جالبه که بعد از سالیان سال تازه دارم اشخاصی رو میبینم که مثل من میتونن با هردو دست همزمان کار کنند از بس تو مدرسه بهم متلک میگفتن و مسخره ام میکردن واقعا باورم شده بود که غیر عادی هستم. تو دوران مدرسه هیچ معلم یا شاگردی نبود که به روش من نخنده و یا دچار تعجب نشه و این من رو واقعا آزار میداد. ولی خب جور دیگه ای هم نمیتونستم باشم. ساختار ذهنی و بدنی من اینطور بود که بر خلاف دیگران در نوشتن رفتار کنم. و چقدر خوشحال شدم که میشنوم تعداد اشخاصی که مثل من هستند دارند زیاد میشن. حالا هر کدومشون به دلایلی که اصلا جای بحثشون اینجا نیست. مهم اینه که هر کس به اون شکلی که خودش راحتتره بنویسه و بخونه قدیما اشخاص چپ دست خیلی تحقیر میشدن.

بله متأسفانه قدیما معلمان و والدین نسبت به چپ دستی خیلی بد واکنش نشون میدادند. خدا را شکر که بچه های نسلهای بعد به اندازۀ نسل ما اذیت نمیشن. خدا را شکر که هرچه میگذره شرایط بهتر میشه. خدا را شکر که شما با دیدن آدمهایی مثل خودتون خوشحال شدید!

بهتون حق میدم جناب نظری.
غیر از خواندن و نوشتن کارهای دیگری هم هست که ممکنه روش من نوعی با دیگران تفاوت داشته باشه. ولی نتیجۀ کار یکی در بیاد.
امیدوارم روزی برسه که همه تفاوتها رو درک کنیم، و به دلایل غیر منطقی به هم دیگه خرده نگیریم.

راستی چند ماه پیش کتاب خاطرات شازده حمام رو که میخوندم، نویسنده یه خاطره ای هم در مورد سختگیری به افراد چپ دست نوشته بود. شاگردی که به خاطر اینکه با دست چپ می نوشت کتک خورد و معلوم شد که اصلا دست راستشو نداره و مجبوره با دست چپ بنویسه.
الآن هم ممکنه افراد چپ دست بهشون خرده گرفته بشه، ولی خوشبختانه اوضاع به بدی گذشته نیست.

آره نازنین جان! منم توی کتابی که دربارۀ چپ دستی میخوندم؛ بیناها از آزار و اذیتهایی که به خاطر چپ دستیشون شده بودند گفته بودند. راستی نازنین، میدونی ما آدما چپ پا و چپ چشم و چپ گوشم هستیم؟ اما چون چپ دستی بیشتر تو چشمه و دیده میشه؛ افراد چپ دست در گذشته و کمی هم امروزه مورد آزار و اذیت اطرافیان قرار میگیرند؟ خلاصه، چپ دستا هم مث نابیناها تو ویترینند اونم چه ویترینی!

سلام
همین اول ازتون خیلی تشکر می کنم بابت این مطلب عالی
چون من از مهر امسال به عنوان آموزگار ابتدایی یا رابط تلفیقی تو آموزش پرورش استثنایی مشغول به کار میشم و داشتن این اطلاعات خیلی بهم کمک خواهد کرد
با این اوصاف و از اونجا که تعداد چپ دست ها کم هست، اگه چنین دانش آموزی
داشته باشیم، باید آموزش انفرادی بهش بدیم
خب یه سؤال
آیا این راهی که شما برامون اوردید تو کشور های دیگه هم استفاده میشه؟ منظورم اینه که ممکنه راه دیگه ای باشه که آموزش رو راحت تر بکنه؟
و یه نکته و سؤال دیگه:
من خودم راست دستم اما ناچار شدم خوندن بریل رو با دست چپ انجام بدم
آیا راهی هست که راست دست ها رو آموزش بدیم با همون دست راست کتاب ها رو بخونن؟
این سؤال رو به این خاطر پرسیدم که اگه شخصی دست راستش برتر باشه و ما بهش آموزش بدیم که با دست چپ بخونه
ممکنه باعث اشکال تو خوندنش بشه و شاید یکی از علت های مشکل خوندن دانش آموزای نابینا هم همین باشه
باز هم مرسی از پست فوق العادتون!
شاد باشید تا همیشه

سلام آقای شریفی! خوشحالم که شما از مهر آموزگار میشید! اول قبل از گفتن هر چیز باید بگم: ما شیرینی قبولیتونو میخاییم؛ و منتظر شیرینی هستیم. دوم: من نمیدونم تو کشورهای دیگه از چه روشی استفاده میشه. اما، از صحبتهای چپ دستهای محله، فهمیدم که هرچه روش استفاده از تافل قلم به روش راست دستها نزدیکتر باشه؛ از نظر دوستان چپ دست بهتره. سوم: به نظر من برای خوندن بهتره بریل آموزو راحت بذاریم که خودش دست برترشو پیدا کنه. و بهتره اگه دستها آزادند با دو دست بریل بخونیم. چون دید پیرامونی افزایش پیدا میکنه و سرعت خوندن بالاتر میره. ببینید اگه کسی با خط بینایی آشنا باشه؛ میدونه که بیناها نگاهشون روی کلمه ای که دارند میخونن متمرکزه؛ اما همزمان با گوشۀ چشم حواسشون به کلمه های بعدی هم هست. ما هم با یه دست میخونیم و دست دوممون بطور ناخودآگاه حواسش به کلمات بعدی هست و سرعت خوندنمونو بالا میبره. شما هم شاد باشید و در شغل شریفتون موفق!

سلام مجدد
شیرینی هم که قابل شما و هم محلی های عزیز رو نداره
راستی اون کتاب راجع به چپ دست ها اگه صوتی هست ممنون میشم تو محله به اشتراک بذارید، یا اگه بشه از یه طریقی ازتون بگیرم خیلی عالی میشه
امیدوارم باز هم از این نوع پست های مفید ازتون تو محله بخونم
از جوابتون هم تشکر فراوون

خواهش میکنم. کتاب چپ دستی اثر اصغر فیاض بود. خیلی قدیمی بود و برای من زیاد جالب نبود. از کتابخونه برلین دانلودش کردم. پیشنهاد میکنم اگه خواستید کتاب بخونید؛ یه کتاب جدیدتر بخونید. من چون دانلودش کرده بودم؛ گفتم بخونمش حجمم هدر نره.

سلام! آقای پسر پاییز، میگن احتیاج برادر اختراعه. یعنی آدم وقتی به یه چیز احتیاج داشته باشه دست به خلاقیت میزنه و راهشو پیدا میکنه. هدف من تبادل تجربه هاست. هدف من اینه که به دانش آموزان سخت گرفته نشه. هدف من اینه که اگه راه حل یکی برای دیگری بهتر و جالبتر بود و اون شخص خواست از راه حل دیگران استفاده کنه؛ دستش باز باشه. هدف من اینه که معلمان محله با هم دربارۀ دانش آموزای چپ دستشون تبادل نظر کنند؛ تا به بهترین وجه این عزیزان را آموزش بدن.

درود بر شما
من خودم راست دستم و در زمان تحصیل هم زمان با دست راستم می نوشتم و با دست چپم می خوندم ولی دوستی دارم که الآن هم با هم همکار هستیم یعنی بهترین دوستم که از زمان دوم ابتدایی با هم هستیم مهدی خسروی چپ دست بود و مثل فشنگ می نوشت و می خوند البته تند خوانی به اندازه من خوب نبود

سلام. موضوع جالب و مهمی رو مطرح کردید. راه حلی که گفتید هم خوبه. اما در مورد دانش‌آموزا جواب نمی‌دهد. چون رو باید از اول ابتدایی و بلکه آمادگی و ب صورت جداگانه آموزش داد. درضمن آموزش خواندن هم باید ب طور مستقل به این دانش‌آموزان داده بشه. اگه این کارم بکنیم، بعد از اینکه خوندن و نوشتن رو به این روش یاد گرفتم و براشون جا افتاد. تو خواندن کتاب به مشکل میخورن. روشی که خانم محب گفتن هم خواندم و هرچی فکر کردم بنظرم فرقی با این روش نداره. یعنی با این روش دانش‌آموزای چپددست از چپ به راست می‌نویسن و از رایت ب چپ میخونم. . اتفاقا من یه دانش‌آموز چپ‌دست دارم که تو نوشتن خیلی مشکل داره. امسال ناچار شدم بهش پرکینز بدم. متاسفانه با این وجود که ب بچه‌ها توضیح دادم، گاهی معترض میشن که چرا ب ما پرکینز نمیدین. روشی که دوستای دیگه هم گفتن که بچه‌ها یاد بگیرن روش خوبیه اما برای رسیدن به این مرحله دانش‌آموزان باید به به حدی از پیشرفت در خواندن رسیده باشند و این اتفاق نمیفته مگر زمانی که بریل رو به طور کامل یاد گرفته باشن. باز مشکل اصلی چپ‌دست‌ها حل نشده. دانش‌آموزان با تمرین زیاد در پایه سوم و چارم میتونن ب این مرحله برسن. البته بطور کلی این خیلی مهمه که بچه‌ها یاد بگیرن با ی دست بخونن و با دست دیگه بنویسن. ولی در مورد دانش‌آموزای چپ‌دست این روش جواب نمی‌دهد.

سلام آقای یکی از شما! ممنون که از تجربه تون با دانش آموز چپ دست نوشتید! پس یعنی شما میفرمایید: معلم باید اول ماشین پرکینز بده تا دانش آموز بریل یاد بگیره و بعد بهش تافل بده تا خودش راه استفاده از تافلو با کوشش و خطا یا راهنمایی معلم و دوستانش پیدا کنه؟

درود به شما هم محلی گرامی
نمیدونم چرا چپ دستی این قدر پیچیده و عجیب تصور میشه. این در حالیه که واقعا چیز عجیبی نیست. برای خوندن و نوشتن همون طور که هماهنگی های مختلف بدنی در یک فرد راست دست ایجاد میشه، این هماهنگی ها در یک فرد چپ دست هم خود به خود ایجاد میشه البته اگه مداخله ها و آزار و اذیت هایی که مثلا جناب نظری اشاره کردن، وجود نداشته باشه.
شاید من بد توضیح دادم ولی اون طور که شما فرمودید نیست. منِ چپ دست هم مثل بقیه، خط بریل رو از راست به چپ می نویسم و از چپ به راست می خونم. فقط در نوشتن بین ۴۵ تا ۹۰ درجه لوحم رو به سمت بالا زاویه میدم. نمیگم این قاعده است، این همون هماهنگی ای هست که در من بدون مداخله دیگران به وجود اومده. و این روش هم هیچ تأثیری در سرعت خوندن و نوشتن من نداشته. من توی مدارس نابینایان از تند نویسترین افراد توی کلاس بودم. توی مدرسه عادی هم نوشتنم به اندازه ای تند بود که میتونستم یادداشت برای خودم بردارم.
برای خوندن هم دست برتر ما، دست راست میشه و باز در خوندن هم باز من به شخصه مشکلی نداشتم و معمولا جزو کسانی بودم که به دلیل روان خوانی از طرف معلم ها برای خواندن متن درس، انتخاب می شدم. بنابر این باز در خوندن هم گمان نمیکنم در یک فرد چپ دست عادی، مشکل خاصی وجود داشته باشه. همون طور که راست دست ها رو می بینیم که قلم رو با دست راست میگیرن و کتاب رو با دست چپ میخونن و رونویسی می کنن و نهایتا هم دست مخالفشون در خوندن دست برتر میشه، در چپ دست ها هم همین اتفاق میفته. یعنی کسی که با دست چپ مینویسه، دست راستش برای خواندن بریل غلبه پیدا میکنه.
البته همون طور که دوستمون اشاره کردن، استفاده صرف از یک دست، هنگام خوندن، موجب کاهش سرعت میشه و بهتره که ما علاوه بر دست برتر، موقع خوندن از دست دیگه مون هم استفاده کنیم. برای خودِ من این طوریه که موقع خوندن برای افزایش سرعت، زمانی که دست راستم مشغول خوندن کلمه های انتهای خط هست،دست چپم به ابتدای خط بعد میره و اولین کلمه های خط بعد رو میبینه. این طوریه که سرعت خوندنم هم بد نیست.
این که بعضی بچه ها مشکلاتی در خوندن یا نوشتن دارن، بنظرم غیر مرتبط با دست برترشون هست و مشکل رو باید در جای دیگه ای جستجو کرد.
ممنون از نظرات شما و ببخشید طولانی نوشتم

بله خانم محب منم با نظر شما موافقم. این پست رو زدم که اگه تجربه ای هست منتقل بشه و هیچ دانش آموزی مثل آقای نظری مورد آزار و اذیت قرار نگیره وگرنه چپ دستها هم مثل راست دستها خودشون راه حل پیدا میکنند. از سوی دیگه، معلمان دلسوزی مثل آقای یکی از شما هم هستند که نگران دانش آموز چپ دستشون هستند. خودتون استادید و میدونید که دانش آموزان برای یادگیری بریل با چه سختیهایی مواجهند. حالا اگه چپ دست هم باشند، خب اول کار تا میان راه بیفتند، هم خودشون بیشتر سختشونه و هم معلمشون. خانم محب عزیزم اینو در نظر داشته باشید که ما توی این پست با بریل نویسان و بریل خوانان حرفه ای و بزرگسال درحال گفتگوییم و نه یه نوآموز اول راه. من این پستو گذاشتم به این امید که شاید یه دانش آموز چپ دست کمتر اذیت بشه و بهتر یاد بگیره.

ممنون ازت ندای عزیزم.
من هم سعی کردم هم به عنوان یک چپ دست نابینا و هم به عنوان فردی که حدود ۱۱ سال توی آموزش و پرورش به عنوان یک معلم فعالیت داشته، نظرمو بگم. نخواستم متعصبانه از چپ دستی دفاع کنم بلکه خواستم با توضیح دادن و مثال آوردن شرایط خودم، بگم که موضوع عجیبی نیست. ما توی کلاس ها با اکثریت راست دست و اقلیت چپ دست مواجهیم. همین طور که با دانش آموزانی مواجهیم که در خوندن یا نوشتن مشکلاتی دارن و خب تصمیم های گوناگونی براشون اتخاذ میشه. ولی توی این سال ها من توی صحبت هایی که بین معلما رد و بدل میشه نشنیدم که فلان دانش آموز بخاطر چپ دست بودن، مثلا نمیتونه با لوح و قلم بنویسه یا این که مثلا به دلیل چپ دست بودن، سرعت خوندنش خیلی کمه.
من هم یه بار دیگه برای پست خوبی که زدی تا از چپ دستی ابهام زدایی بشه و هیچ دانش آموز چپ دستی صرفا بخاطر یه تفاوت، اذیت نشه، ازت خیلی ویژه تشکر می کنم عزیزم.
من مرتب دارم به این پست سر می زنم و نظرات رو میبینم و این یعنی پست شما خیلی ارزشمند هست خانمی.

سلام, خواستم دقیقا بیام زیر همون کامنت آقای نظری کامنتم رو بنویسم ولی خب احتمال دادم دیده نشه
من هم میتونم با دست چپ بخونم و با دست راست بنویسم
حتی زمانی هم که در حال نوشتن نیستم از دست چپم برای خوندن استفاده میکنم

ببین زینب خانمم! آقای نظری دارن از زمان کودکیشون میگن نه حالا. همۀ ما حالا که بعد از گذشت چندین سال بریل خوندن برای خودمون استاد شدیم؛ همه جوره پایۀ بریل خونی هستیم؛ چه با دست راست چه با دست چپ. اما! اما، آیا وقتی یه بچه کوچولو هم بودیم همینطور ماهر بودیم؟

سلام مجدد، در مورد روش استفاده از دست چپ یا راست برای بریل آموزی بچه های چپ دست یا راست دست چیزی که بنظر من میرسه اینه که، اگر به فرد اجازه بدن که طبق ساختار بدنی و ذهنی خودش بهترین روش استفاده از این یا اون روش رو بکار بگیره بهتره، چرا که وقتی شما فرد رو تحت فشار میزارید یا مثل من کتک میزنیدش اون مجبور میشه بر خلاف اون چیزی که هست رفتار کنه و این کار اون رو از بروز واقعی تواناییهاش باز میداره. من اون زمان بچه هایی رو دیدم که تو مدرسه ی ما تو کلاس اول یا دوم یا سوم ابتدایی سالها مونده بودن. من که بچه بودم و دلیل این رو نمیدونستم که اونا چرا سالها تو این کلاسها میمونن. اما حتما اشکالاتی در نحوه ی آموزش و یا نوع برخورد معلمها بوده که این بچه ها توی این کلاسها میموندن. اگه بین شما از هم دوره های من توی این محله باشه میتونه بیاد و بگه که تو اون دوران کلی از این بچه ها داشتیم که متأسفانه ما بهشون میگفتیم دو ساله یا سه ساله و از این قبیل متلکها. ما که بچه بودیم و خوب رو از بد تشخیص نمیدادیم. این کلمات رو هم از خودمون نساخته بودیم؛ بلکه از سوی همین معلمین بهمون گفته شده بود و ما هم مثل طوطی تکرارشون میکردیم. همه ی حرف من سر اینه که اگه اجازه بدن یک کودک نو آموز بعد از اینکه از لوح و قلم سر در آورد اون رو هرطوری که با وضعیت بدنی و ذهنی خودش سازگارتره بکار بگیره و اگر هم راهی که برای نوشتن بکار میبره ایراد داره اگه با ملایمت و محبت بهش بگن و کمکش کنن که راه درست رو یاد بگیره نتیجه ی کار خیلی بهتره. من تو کلاس اول سه بار کلاسم رو عوض کردم. اون موقع ما سهتا کلاس اول داشتیم. دوتا معلم اولی که هم جیغ و داد میزدن سرم و هم کتکم زدن، فقط معلم سومی انسان مهربون و ماهی بود که گفت تو با دست چپ ننویس و برای اینکه بتونه من رو وادار کنه با دست راست بنویسم دستم رو به نیمکت میبست. و میگفت باشه تو با دست راست بنویس اما لوح رو برگردون به طرف خودت، این خانم نسبت به باقی معلمهای من انسانتر و آگاهتر بود که بجای خشونت یه مقدار با من دانشآموز راه اومد. حرف من دقیقا سر همینه که تو کار آموزش وقتی خشونت بود طرف یه چیزی میشه که خودش نیست. بلکه چیزیه که شما ساختینش. و این از تواناییهای واقعی اون به احتمال کاهش میده. شاید براتون جالب باشه که من تو همه ی عمرم از پرکینز خیلی کم استفاده کردم. و الآن بیشتر از سی و شش سال میشه که حتی پرکینز هم ندارم. چون نوشتن با پرکینز برام راحت نیست. دلیلش رو خودم کشف کردم اما چون بعد از کلی تمرین نتونستم بر طرفش کنم گذاشتمش کنار. دلیلش اینه که من نمیتونم بین انگشتان دو دستم در نوشتن یک حرفی که باید یک کلید در دست چپ بکار میره و دو یا سه کلید در دست راست هماهنگی ایجاد کنم. باید بگم که من از سن دوازده سیزده سالگی ماشین تایپ بینایی داشتم و به تایپ بینایی از همون سن کاملا مسلط شدم. چون در این ماشینها هر انگشت فقط یک کلید رو میزنه و هیچ نیازی به همزمان زدن کلیدها وجود نداره شاید من در تایپ وضعم خیلی خوب باشه اما در تایپ با ماشین پرکینز اصلا راحت نبوده و نیستم.

ی بار یکی از دانش آموزای تنبل رو صدا کردم برای درس پرسیدن. خوب میدونستم که درس نخونده . ازش سئوال پرسیدم دیدم داره نگاه می کنه . بعد بهش گفتم میدونستم بلد نیستی . میدونی چرا اونم سرشو به علامت نه تکون داد . گفتم چون چهرت مثل هنر پیشه های هالیوودی می مونه . هنر پیشه ها و خوشگلا که درس نمی خونن . بقیه دخترها اعتراض کردن . گفتن خانم خیلی هم که خوشگل نیست که شما اینجوری می گید و شروع کردن به گفتن نقص های صورتش و قد کوتاهش . منم گفتم نه اسکارلت هم زیاد قد بلند نبود . برید بازیگرشو ببینید . خلاصه غمتون ندم که از جلسه بعد همیشه داوطلب درس جواب بودن بود . مدتهاست که از اسکارات بی خبرم و حتی فامیلیش هم یادم رفته

سلام. من دست چپ هستم. از پیشدبستانی با لوح و قلم به آسونی هر چ تمام تر با دست چپ مینوشتم اولش کمی بهم گیر میدادند که نباید با دست چپ بنویسی و این ترز نوشتن اشتباهه. اما من کاره خودمو ادامه دادم و از نوشتن با دست چپ لذت میبردم. سرعت نوشتنم هم بد نبود

درود. اگه دیر کامنت گذاشتم, فقط میخواستم تجربیات جالبه بچه ها رو بخونم.
من هم چپ دستم و با دست راست هم میخونم.
همزمان هم میتونم با دست چپ بنویسم و با دست راست هم بخونم.
ولی به هیچ وجه با دست چپ حتی یه حرف هم نمیختونم بخونم.
با دست چپ هم غذا میخورم.
راستی نظر خانم محب هم درسته. هیچ فرقی نیست بین چپ دست با راست دست.
نوشتنم با پرکینز هم بد نیست.
اَ همون بچگی هم نوشتنم با دست چپ بود و کسی هم بهم گیر نمیداد.
خدا رو شکر که یه معلم مهربون و دوست داشتنی به اسم خانم مردیها داشتیم که خیلی باهامون راه میومد. واقعاً داشتن معلم خوب نعمتیه واس خودش, که خدا رو شکر من حد اقل اَ این نعمت برخوردار بودم.
مرسی از پست و این موضوع جالب.

دیروز هم توضیح دادم که من دقیقا همونطوری که خانم ندا گفتند از چپ به راست مینویسم. البته با دست راست؛ چون تنها کاری که معلم آخر کلاس اول من تونست انجام بده، این بود که من رو بجای نوشتن با دست چپ با دست راست به نوشتن وادار کنه. من اولش با دست چپ از چپ به راست مینوشتم. بخاطر همین بود که کلی تنبیه شدم و بعدها هم که تونستم با دست راست بنویسم نوع نوشتنم رو نتونستم تغییر بدم؛ همه از همین شیوه که بجای از راست نوشتن از چپ مینوشتم من رو مورد تمسخر قرار میدادند. یا دچار شگفتی میشدند. اگر بخوام دقیق توضیح بدم، آدمایی مثل من بجای اینکه لوح رو از سمت راست شروع کنند به نوشتن از سمت چپ شروع میکنند به نوشتن، یعنی سمت لولای لوح امثال من باید در سمت راستمون قرار بگیره و ما خط اول لوح رو باید بیاریم به سمت بدن خودمون دقیقا بر عکس کسانی که لوح رو میزارن روبروشون و از بالای لوح شروع میکنن به نوشتن، اشخاص معمولی لولای لوحشون به سمت چپ هست و خط اول اونا از بالا شروع میشه ولی مال ما دقیقا بر عکس.

سلام.
بالای پست یه کامنت دادم، ولی الآن که به آخر کامنتا رسیدم کلی سؤال دارم.
چرا با دست چپ نوشتن اشتباهه؟ مگه نمیشه ما به طوری که لولای لوح سمت چپمونه با دست چپ از بالاترین نقطه سمت راست شروع به نوشتن کنیم؟
دروغ چرا، آخرین باری که به این مسئله فکر کردم کلاس اول بود که بهم میگفتن با دست راست بنویسی بهتره. آخرشم بیخیالم شدن.
این روشی که گفتم کاریه که خودم همیشه میکردم. الآن یه مدتی میشه از لوح و قلم استفاده نمی‌کنم.
الآن واقعا دلم میخواد بدونم مشکلِ با دست چپ نوشتن چیه؟ راستی من اصلا نمیتونم با دست چپ بخونم. با راست میخونم و با چپ مینویسم.
😀 😀 حرف از لوح و قلم شد؛ عاشق این بودم که بازش کنم، بعد محکم ببندمش یه صدای خوشگلی ازش در میومد.
😀 😀 😀 😀 😀

سلام هیچ مشکلی نداره. شما هرطور راحتید بنویسید. حرف ما هم همینه معلم باید انعطاف پذیر باشه تا برای دانش آموز چپ دستش مشکل روحی پیش نیاد. بریل و بیناییم نداره. مطمئنم معلمان دلسوز محله از تجارب دوستان چپ دست به نفع دانش آموزانشون خیلی استفاده خواهند کرد.

سلام قبل از آن که مطلب زیر را بخوانید باید این نکته را بگویم که من تا سن ۲۲ سالگی کاملا بینا بودم. خوب حالا بر می گردیم به سالها قبل. آن وقتی که رضا کوچولو تازه می توانست سر سفره بشینه و خودش غذا بخوره. اِِِِِ آقا رضا این چه کاریه آدم که قاشق رو تو دست چپ نمی گیره. بیا قاشقتو با این یکی دست بگیر. و این برنامه مدت ها ادامه داشت تا بالاخره رضا کوچولو فهمید باید قاشق را با کدام دست بگیرد. این گذشت تا وقت مدرسه رفتن رضا شد. اِِِِِِِِ بچه جون مداد را باید با دست راست بگیری اگه با دست چپ بنویسی همه کارات چَپَکی می شه دیگه نمی تونی نمره ۲۰ بگیری. بعله خلاصه این طوری بود که من بیچاره با این که مادرزادی چپ دست بودم مجبور شدم قاشق مداد و خودکارم را با دست راست بگیرم. اما برای دیگر ابزار زور کسی به من نچربید. مثلا چاقو کارد اره چکش پیچ گوشتی و انبر دست و قیچی همه را با دست چپ می گرفتم.
خب حالا بریم سر موضوع اصلی. بعد از این که بینایی ام را از دست دادم، برای یادگیری بریل به بهزیستی گرگان رفتم.در آن جا مربی من خانم مقصودلو که فرد تحصیل کرده و با تجربه ای بود دقیقا مثل افراد دیگر خط بریل را بمن یاد داد. بعد از یک ماه یک شب در شبانه روزی با دیگر بچ ها داشتیم مشق می نوشتیم که من متوجه شدم بقیه بچه ها قلم را با دست راست می گیرند و با دست چپ می خوانند. تازه این جا بود که متوجه شدم که من به طور نا خودآگاه و به طور غریزی قلم را با دست چپ می گیرم و با دست راست می خوانم. و آنقدر این مسئله برایم عادی و طبیعی بود که تا آن موقع فکر می کردم بقیه هم مثل من می خوانند و مینویسند. و واقعیتش این است که نوشتن خط بریل با دست راست با دست چپ هیچ فرقی ندارد. و نمی دانم آن توصیه که از خط پایین سمت چپ بنویسید، از کجا آمده است.
در آخر به دوست عزیز آقای شریفی پیشنهاد می کنم به هیچ وجه بین آموزش برای راست دست و چپ دست تفاوت قائل نشود.
ضمنا من همزمان که با دست راست می خوانم، با دست چپم می نویسم البته سرعتم چندان زیاد نیست. موفق باشید

سلام ندا جان
پست عالی بود
منم راست دستم و با دست چپم میخوندم برای نوشتن تکالیف
اصلا فکرشم نمیکردم چپ دستی این همه میتونه دردسر ساز باشه
منم دوستان چپ دست داشتم
اونها به همون شکلی که ما لوح رو میگرفتیم مقابلشون میگرفتن و با دست چپشون مینوشتن
با دست راستشون هم میخوندن
شاد باشی عزیییزم

سلام بر ندا خانمی عزیزم, خوبی یا چطوری آیا؟ شکلک دلتنگی زیاااد…..
و اما بعد:
خب ما هم که راست دست هستیم با دست چپ مون می خونیم و به نظرم اینکه راست دست باشیم الزاما با دست راست بنویسیم یا چپ دست باشیم با دست چپ بنویسیم نیست, یه مقدارش هم اکتسابی هست, مثلا خواهر من چپ دست هست و یه سری کار هاش رو با دست راست انجام می ده و ….
بهتر هست به دانش آموز چپ دست اجازه بدیم یا بدید که خودش ببینه چطور راحت هست با دست چپ بنویسه یا راست و به نظرم روش های عجیب غریب هم براش اختراع نکنیم بهتر باشه, من امتحان کردم با دست راست از راست به چپ نوشتم خیلی هم سخت نیست سرعتم کم بود ولی علتش این هست که من تمرین نداشتم و اینکه در انگلیسی هم راست دست ها با دست راست از چپ به راست می نویسند در نوشتار بینایی و دیگه به امید این که همه چی عالی باشه و ما چقدر خوشبختیم و شاااد باشی تا همیشه همیشه

دیدگاهتان را بنویسید