خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
صفحه‌کلید (۱): شمارش واژگان در واژه‌پرداز مایکروسافت

بسم الله الرحمن الرحیم و سلام!

ضمن تسلیت و تعزیت شهادت امام محمد باقر علیه‌السلام، مطلب امروز را تقدیم می‌کنم.

 

پس از آن‌که از سوی مدیریت محله، حداقل ۲۵۰ کلمه برای مطالب منتشرشده در نظر گرفته شد، برخی از دوستان با چگونه شمردن کلمات به شوخی پرداختند. همین موضوع بهانه‌ای شد که در نخستین مطلب از مجموعه «صفحه‌کلید» به این مسأله بپردازم. البته به نظر می‌رسد، مدیران ۲۵۰ کلمه را تنها برای پیش‌گیری از انتشار مطالب بی‌محتوا مطرح کردند و کمیت مد نظر نیست. در مجموعه «صفحه‌کلید» هر بار به آموزشی ساده در حوزه رایانه و فن‌آوری اطلاعات خواهم پرداخت. و حالا با هم چگونگی شمارش واژگان در واژه‌پرداز مایکروسافت (Microsoft Office Word) را از نظر خواهیم گذراند. نخست متذکر می‌شوم من روی ویندوز ۷ کار می‌کنم.

 

پس از نوشتن متنی در یک سند ورد، اطلاعاتی در نوار وضعیت (Status Bar) ظاهر می‌شود. این اطلاعات معمولاً در حالت پیش‌فرض شامل صفحه کنونی در دسترس،شمار صفحات و واژگان و زبان سند می‌شود. در صفحه‌خوان جاز با فشردن هم‌زمان کلیدهای جاز و پیج‌دون (Jaws + Page down) و در صفحه‌خوان ان‌وی‌دی‌ای با فشردن همزمان کلیدهای ان‌پی‌دی‌ای و هوم (NVDA + Home) می‌توانید نوار وضعیت را بخوانید. برای نمونه در سندی دارای دو صفحه و ۴۰۰ واژه به زبان فارسی، اگر در صفحه دوم باشید، این پیام به این صورت اعلام می‌شود: «Page: 2 of 2 Words: 400 Persian 100%». یعنی: «صفحه ۲ از ۲، واژگان: ۴۰۰، فارسی ۱۰۰٪». هرچند گهگاه ممکن است این پیام را به صورت کامل نشنوید.

 

اما مشروح آمار سند را نیز می‌توانید در یک پنجره مشاهده کنید. برای این کار پس از نگه داشتن هم‌زمان کلیدهای کنترل و شیفت، با فشردن کلید g «ctrl + shift + g» پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید با فشردن هم‌زمان کلیدهای اینسرت و حرف b «insert + b» متن آن را بخوانید. این پنجره اطلاعاتی از جمله: شمار صفحات (Pages)، شمار واژگان (Words)، شمار نویسه‌ها بدون احتساب فاصله‌ها (Charactors no spaces)، شمار نویسه‌ها با احتساب فاصله‌ها (Charactors with spaces)، شمار بندها (Paragraphs) و شمار سطرها (Lines) را نمایش می‌دهد. پس از مشاهده آمار، این پنجره با فشردن کلید «Escape» بسته خواهد شد و شما به بدنه سند بازمی‌گردید.

 

توجه داشته باشید که نرم‌افزار ورد، شمار واژگان را بر اساس فاصله میان آنها محاسبه می‌کند. البته اگر چند فاصله متوالی میان دو کلمه درج گردد، مانند «محله    نابینایان»، در شمارش کلمات یک فاصله محسوب می‌شود. و همچنین مثلاً اگر «می‌خندد» را به صورت «می خندد»، یعنی با فاصله میان «می» و «خندد»، بنویسید، دو کلمه محسوب می‌گردد. اما اگر با نیم‌فاصله «می‌خندد» یا چسبیده «میخندد» بنویسید،  یک واژه به شمار می‌آید. و نیز اگر واژه‌ای را به صورت حرف به حرف، مثلاً «علی» را به صورت «ع ل ی» بنویسید، به تعداد حروف (در اینجا سه کلمه) شمرده خواهد شد. در نظر داشته باشید در بخش ارسال نوشته تازه در وردپرس، شمار واژه‌ها در پایین جعبه درج مطلب نمایش داده می‌شود.

 

در پایان، این نکته را یادآوری می‌کنم که اطلاعات من از رایانه و نرم‌افزارها بسیار کلی و عمومی است. پس از همه دوستانی که با فنآوری اطلاعات آشنایی بیشتری دارند خواهش می‌کنم، اشتباهات و ناگفته‌های این متن و دیگر بخش‌های این مجموعه را در نظرها تذکر دهند و من و بقیه خوانندگان را از دانسته‌های خود بهره‌مند سازند.

 

در پنها یکتای هستی‌بخش! «علاءالدین»

۱۸ دیدگاه دربارهٔ «صفحه‌کلید (۱): شمارش واژگان در واژه‌پرداز مایکروسافت»

سلام , بسیار عالی .
راه خیلی خوبی بود .
فکر کنم اگه کنترل a بزنیم , و همه رو select کنیم , and copy , میتونیم با اینسرت و c , توی کلیپ بورد مون تعداد کلمات کپی شده پستمون رو از NVDA بشنویم .
البته فی البداهه گفتم , چون میشنوم که NVDA , تعداد کلیپ بورد رو که کپی شده خونده .
راه شما هم که اصولی تر و عالی تر هست .
متشکر و موفق باشین همیشه

سلام!
اگر فشردن هم‌زمان «شیفت» و «فاصله» این کار را انجام نمی‌دهد، باید از بخش علائم نیم‌فاصله را بیفزایید که چون خودم این کار را انجام نداده‌ام، بلد نیستم. اما فکر می‌کنم آن قسمت برای نابینایان کاملاً دسترس‌پذیر نباشد. راه بهتر همان استفاده از صفحه‌کلید استاندارد است.

سلام بر جناب علا الدین گرامی
می گم کاش شناسنامه تون تکمیل تر بود….. شکلک من که فوضول نیستم ولی خخخخخ
و اما: ممنون بابت پست, فقط چند تا سوال: من نمی دونم کلید جاز کدوم کلید میشه آیا؟ منظورتون اینسرت هست؟ اتفاقا به این آموزش و راه کار شدیدا احتیاج دارم و بلدشم نیستم, میشه یه کم بیشتر راهنمایی کنید؟ مثلا من در صفحه ورد هستم, باید کل منم را سلک کنم بعد چه دکمه هایی از صفحه کلید رو بگیرم یا این که نیازی به انتخاب کل متن نیست و ؟؟؟؟؟؟

سلام!
این شناس‌نامه من هم داستانی شده‌ها. خخخ! شما سومین نفری هستید که بابت شناس‌نامه‌ام تذکر می‌دهید. به تدریج کاملترش خواهم کرد، اگرچه فکر نمی‌کنم چیز چندان جالبی برای گفتن داشته باشم.
منظور از کلید جاز همون اینسرت است. اما در ان‌وی‌دی‌ای کلید ان‌وی‌دی‌ای بسته به تنظیمات شما ممکن است اینسرت یا کپس‌لاک باشد. در ضمن، نیازی به انتخاب متن نیست و هرجای سند که باشید می‌توانید به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

سلام اگر کلید ِف ۶ رو بزنید به بخش ِستَتوس بار منتقل میشید و با کلیدهای جهتی چپ و راست میتونید روی بخشهای مختلف حرکت کنید. گزینه word counter تعداد کلمات رو نشون میده. کارتون که تموم شد یکبار دیگه f6 رو بزنید به متن برمیگردید.

دیدگاهتان را بنویسید