خانه
جستجو
Close this search box.
جستجو
چند نکته درباره nvda 2017.1 به بعد:

بسم الله الرحمن الرحیم.
با سلام و آرزوی اوقاتی خوش برای شما، قبولی عزاداریها و استجابت دعاهاتون.
از اونجایی که nvda 2017,2 هنگ زیاد داشت و در نسخه 2017.3 مشکل هنگ کردنش خصوصا در مرورگرها برطرف شد و من تصمیم گرفتم ازش استفاده کنم، (درواقع این آخرین ورژنی از nvda هست که ازش استفاده میکنم)
تصمیم گرفتم مثل دفعات قبل، یه سری مطالبی که به نظرم مهم بود، برای کاربران کاربردیه یا حداقل خودم ازشون خوشحال هستم، براساس مستندات فارسی برنامه با شما به اشتراک بذارم.

صداهای Windows OneCore
ویندوز ۱۰ صداهای جدیدی معروف به «OneCore» یا «صداهایMobile» همراه خود دارد. این صداها برای زبان‌های بسیاری فراهم شده است و پاسخگوتر از صداهای مایکروسافت که از Microsoft Speech API نگارش 5 استفاده میکنند هستند.
لطفا این مقاله‌ی مایکروسافت را برای فهرست صداهای موجود و دستور العمل نصب آن‌ها ببینید: https://support.microsoft.com/en-us/help/22797/windows-10-narrator-tts-voices
لطفا توجه داشته باشید که سرعت‌های بالاتری که این صداها در Narrator دارند، در حال حاضر برای NVDA در دسترس نیستند. همچنین سرعتی که در تنظیمات ویندوز انتخاب میکنید، روی سرعتی که در NVDA تنظیم کرده‌اید تأثیر میگذارد. این مسائلیست که نمیتوانیم بدون اِعمال تغییراتی در ویندوز برطرف کنیم. امیدواریم که تغییرات مورد نیاز در روزامد آینده‌ی ویندوز اِعمال شوند.

تنظیمات OCR ویندوز ۱۰
این پنجره از منوی تنظیمات NVDA در دسترس است و اجازه میدهد تا OCR ویندوز ۱۰ را تنظیم کنید.
زبان بازشناسی
این جعبه‌ی کشویی به شما امکان میدهد تا زبانی را که برای بازشناسی متون استفاده میشود انتخاب کنید.
بازشناسی محتوا
وقتی نویسندگان اطلاعات کافی برای یک کاربر صفحه‌خوان فراهم نمیکنند تا بتواند محتوای چیزی را تشخیص دهد، میتوان ابزارهای گوناگونی را جهت تلاش برای بازشناسی محتوای یک تصویر به خدمت گرفت. NVDA از قابلیت بازشناسی نوری نویسه‌ها (OCR) که در ویندوز ۱۰ تعبیه شده برای بازشناسی متن از تصاویر پشتیبانی میکند. بازشناس‌های محتوای افزون‌تری را میتوان در قالب افزونه‌های NVDA فراهم آورد.
وقتی از یک فرمان بازشناسی محتوا استفاده کنید، NVDA محتوا را از پیمایشگر جاری بازمیشناسد. بطور پیش‌فرض، پیمایشگر، فرمان‌پذیری سیستم یا مکان‌نمای حالت مرور را دنبال میکند؛ بنا بر این، معمولا میتوانید فکوس یا مکان‌نمای حالت مرور را هرجا که بخواهید ببرید. مثلا، اگر مکان‌نمای حالت مرور را روی یک گرافیک ببرید، بازشناسی، بطور پیش‌فرض، محتوا را از همان گرافیک بازخواهد‌شناخت. با این حال، مثلا شاید بخواهید از پیمایشگر مستقیما برای بازشناسایی محتوای تمام پنجره‌ی یک برنامه استفاده کنید.
بمحض این‌که بازشناسی کامل شد، نتیجه در سندی مشابه حالت مرور ارائه میشود که اجازه میدهد تا اطلاعات را با کلید‌های مکان‌نما بخوانید و غیره. در صورت امکان، فشردن اینتر یا فاصله، متنی را که مکان‌نما روی آن قرار گرفته فعال میکند. )معمولا روی آن کلیک میکند.) با فشردن Escape پنجره‌ی نتیجه‌ی بازشناسی بسته میشود.
OCR ویندوز ۱۰
ویندوز ۱۰ برای بسیاری زبان‌ها OCR دارد. NVDA میتواند از این امکان برای بازشناسی متون از تصاویر و برنامه‌های دسترس‌ناپذیر استفاده کند.
شما میتوانید زبان مورد استفاده در بازشناسی متون را در پنجره‌ی تنظیمات OCR ویندوز ۱۰ تعیین کنید. زبان‌های بیشتری را میتوانید با باز کردن Start menu، انتخاب Settings، سپس Time & Language -> Region & Language و انتخاب Add a language اضافه کنید.
برای بازشناسی متن در پیمایشگر جاری با استفاده از OCR ویندوز ۱۰، NVDA+R را فشار دهید.
البته قابلیت تشخیص متن به nvda 2017.3 اضافه شده، امکان این هست که در آینده گسترده تر هم بشه و شاید بعدها بتونه متون تصاویر رو هم استخراج کنه.
این رو دقیق مطمئن نیستم، اما در توضیحات انگلیسی برنامه خونده بودم.
اما الآن برای ویندوزهای 8.1 و قبلتر، میتونین از افزونه ocr استفاده کنین که البته ظاهرا با nvda cursors فقط کار میکنه، برخلاف ocr ویندوز ده که امکان خوندن محتوا با جهتنما رو هم براتون فراهم میکنه.
https://addons.nvda-project.org/addons/ocr.en.html

خواندن کتابها در Kindle برای رایانه که از nvda 2017.1 به بعد، رسما پشتیبانی میشه.
NVDA خواندن و پیمایش کتاب‌ها را در برنامه‌ی Kindle برای رایانه، محصول Amazon پشتیبانی میکند. این قابلیت تنها در کتاب‌های کیندلی که به عنوان “Screen Reader: Supported” مشخص شده‌اند در دسترس است. شما میتوانید در صفحه‌ی جزئیات کتاب مورد نظرتان، برخوردار بودن یا نبودن کتاب از این قابلیت را بررسی کنید.
برای خواندن کتاب‌ها از حالت مرور استفاده میشود. هنگامی که یک کتاب باز میکنید و یا ناحیه‌ی کتاب را در تیررس قرار میدهید، حالت مرور بطور خودکار فعال میشود. زمانی که مکان‌نما را حرکت میدهید یا از فرمان خواندن همه‌ی متن استفاده میکنید، صفحه‌ی کتاب بطور خودکار، آن‌گونه که مناسب باشد، عوض میشود. میتوانید با استفاده از کلید PageDown، دستی، به صفحه‌ی بعدی یا با استفاده از کلید PageUp، به صفحه‌ی قبلی بروید.
پیمایش تک‌حرفی برای لینک‌ها و گرافیک‌ها پشتیبانی میشود؛ اما تنها در صفحه‌ی جاری. پیمایش روی لینک‌ها پانویس‌ها را نیز در بر میگیرد.
برای کاربران بریل هم بریل هشت نقطه فارسی اضافه شده و جدول بریل فارسی درجه یک هم بهبود پیدا کرده که میتونین در فایل تازه چه خبر مطالعه بفرمایین.

• در مرورگرهای وب، NVDA حالا مقادیر جا‌نگهدارها (placeholders) را برای فیلدها اعلام میکند. به‌ویژه، aria-placeholder از این پس پشتیبانی میشود. (

• NVDA حالا در فایرفاکس و کروم، جدول‌های پویای پیچیده را مانند صفحات گسترده پشتیبانی میکند. در این جدول‌ها ممکن است تنها بعضی محتواها بارگزاری شده یا نمایش داده شود. (مشخصا، ویژگی‌های aria-rowcount، aria-colcount، aria-rowindex و aria-colindex در ARIA 1.1 معرفی شده‌اند).

• Espeak-ng به نگارش 1.49.1 به‌روز شد.

• لوگوی NVDA به‌روز شده‌است. لوگوی به‌روز‌شده عبارت است از مخلوط سفیدرنگ دارای سبْک از حروف NVDA، روی یک پس‌زمینه‌ی بنفش خالص. این ترکیب، این اطمینان را میدهد که لوگو روی هر پس‌زمینه‌ی رنگی دیده شود؛ و رنگ بنفش لوگوی NVDA نیز نمایان باشد.

• در متن قابل ویرایش، هنگامی که نشانگر را مثلا با کلیدهای مکان‌نما یا کلید Backspace حرکت میدهید، در بیشتر وقت‌ها، به‌ویژه در برنامه‌های کروم و پایانه‌ها، بازخورد گفتاری NVDA دقیقتر است.

که این قابلیت باعث بهبود در کادرهای ویرایشی برای فایرفاکس هم تا حدی شده.
مثلا وقتی حرف به حرف حرکت کنیم، اشتباه خوندن حروف یا تکراری بودنشون رو من حس میکنم نسبت به قبل یه مقدار کمتر شده.

برطرف شدن crashها در حالت فعال بودن multiprocess (حالت چند پردازشی فایرفاکس) در nvda 2017.2 به بعد، nvda رو با فایرفاکسهای 64 بیتی هم سازگار کرده.

۸ دیدگاه دربارهٔ «چند نکته درباره nvda 2017.1 به بعد:»

سلام.
تشکر میکنم از لطفتون و وقتی که گذاشتین.
بله متأسفانه یادم رفته بود بذارم تو پستم.
میشه ویرایشگران لطف کنن به پستم لینک مستقیم دانلودش رو اضافه کنن؟
البته تو کامنتها هم در پاسخ یکی از دوستان گذاشته بودم خودم، اما اگه به پستم اضافه بشه بهتره.

دیدگاهتان را بنویسید